Jump to content

Владика Порфирије изабран за новог патријарха

Оцени ову тему


Препоручена порука

On 27.6.2022. at 2:18, Hadzi Vladimir Petrovic рече

@Bokisd Да не буде забуне, можемо у практичном смислу говорити о православном систему врједности, ако се избјегне да то буде идеологија, него да се живи по заповјестима, Оцима, канонима...уз битне разлике, а то је да те врједности излазе из вјере, да је тај систем ипостасан, да је то систем слободе, да не зидамо на туђим темељима, да не правимо од тога западну филозофију, онтологију и слично, да нам је логика помоћни алат.

Шта значи да је систем ипостасан и да је систем слободе?

Да је ипостасан значи да се кроз те истине сусрећемо са Христом, да то никад нису истине узете  по себи, него по Христу и по нама, усмислу да је немогуће избјећи да се прилогађавају нама, и у смислу послушности, гдје се ми смањујемо, а Христос расте, односно гдје се те истине стално мјењају, продубљују, не релативизију.

Било је добро за светог Саву да бјежи од куће и за Аврама да замахује ножем на дјете, или да се побију сви Амаличани, па хоћемо ли сад од тога да направимо правило или какву идеологију?

Или ћемо да извадимо шта нам се свиђа према нашој идеји добра, или оно што нам сличи неком актуелном свјетоназору, много је начина да заблудимо.

Ако сад постимо или идемо на Свет Гору и чинимо друга очигледно добра дјела Саве и Аврама, да ли смо се самим тиме избавили из горње замке или смо упали у ропство свога расуђивиња, слично иконописцу кописти који само споља опонаша велика дјела, а сустински је у промашају,  чини злочин и у ствари  избјегава светог мајстора кога опонаша, него узима тај предложак по себи, деконтекстуализује, ишчашује.

Али ако не занемарјући своју слободу и одговорност дођемо у контакт са св Савом и Аврамом и ослушнемо шта нам говоре (сигурно не да бјежимо од куће и витламо ножевима, премда је и то могуће). па да онда и то преиспитамо у дијалогу и зашто да не и логиком.

Ево и једног примјера из мога живота, спопало ме у Вазнесњској да откачим неког за ког сам мислио да је близак и то на врло необичан начин да сам у томе осјећао једног владику, све из небуха.

Нисам могао толико да вјерујем "себи" па да по основу тога реагујем, али сам се замислио и убрзо обратио пажњу на неке ствари које бих иначе сигурно превидио, и тек тад се појавила логика, и било ми је јасно и откачих га, на даље се све то потврђивало.

Једно је оперисати са прошлим истинама, (Сава и Аврам нису прошли и не ваља их узимати тек као чињеницње па их само научно обрађивати), а друго са будућим, са оним што нам се објављује у Цркви, односно са Савом и Аврамом како нам се у свјетлости објављују.

Ставити под  обраду Саве и Аврама, и заиста им подражавати кроз послушање, да видимо шта они данас траже од нас у Цркви, и то је једна истина за Боксида, а друга за мене, а ипак једна те иста са свима и свим.

Ovo sto si napisao mi lici na odnos izmedju ortodoksije i ortopraksije, tj.veroispovedanja i moralne prakse i duhovnih dela i to je ovde bas lepo opiso nas sv.Sava :

(3) Стога вас, браћо и чеда, ово прво молим да, положивши сву наду своју на Бога, држимо се пре свега праве вере његове. Јер, као што рече Апостол, "темеље другога нико не може поставити осим онога којега постави" Дух Свети преко Светих Апостола и богоносних Отаца, а то је -- права вера која је на светих седам васељенских сабора потврђена и проповедана. И зато на овом темељу свете вере треба нам зидати злато и сребро и драго камење, то јест добра дела. Јер нити користи исправност живота без праве и просвећене вере у Бога, нити нас право исповедање [вере] без добрих дела може извести пред Господа, него треба имати обоје, да "савршен буде човек Божји", а не да због недостатка [једнога] храмље живот наш. Јер, као што рече Апостол: "Спасава вера, која кроз љубав дела".

Mislim da je ovo gore od sv.Save dovoljno i jasno objasnjeno sta je ortodoksija i ortopraksija, evo ga i jedan kontekst ove sintagme :

ORTODOKSIJA I ORTOPRAKSIS
(spoznati i »činiti« istinu)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 1.4k
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Што је средина мања то је притисак већи. Није ово новина, годинама се ово ради...  

„Бојим се Бога који је високо и гледа. Бојим се и човека који нема Бога!”

                                                                                 Византијска пословица

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 29.6.2022. at 21:55, Bokisd рече

Ovo sto si napisao mi lici na odnos izmedju ortodoksije i ortopraksije, tj.veroispovedanja i moralne prakse i duhovnih dela i to je ovde bas lepo opiso nas sv.Sava :

(3) Стога вас, браћо и чеда, ово прво молим да, положивши сву наду своју на Бога, држимо се пре свега праве вере његове. Јер, као што рече Апостол, "темеље другога нико не може поставити осим онога којега постави" Дух Свети преко Светих Апостола и богоносних Отаца, а то је -- права вера која је на светих седам васељенских сабора потврђена и проповедана. И зато на овом темељу свете вере треба нам зидати злато и сребро и драго камење, то јест добра дела. Јер нити користи исправност живота без праве и просвећене вере у Бога, нити нас право исповедање [вере] без добрих дела може извести пред Господа, него треба имати обоје, да "савршен буде човек Божји", а не да због недостатка [једнога] храмље живот наш. Јер, као што рече Апостол: "Спасава вера, која кроз љубав дела".

Mislim da je ovo gore od sv.Save dovoljno i jasno objasnjeno sta je ortodoksija i ortopraksija, evo ga i jedan kontekst ove sintagme :

ORTODOKSIJA I ORTOPRAKSIS
(spoznati i »činiti« istinu)

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Hadzi Vladimir Petrovic Evo mene opet. Može li neki osvrt na temu relativizovanja? Zezati se na račun zilota nije mnogo teško, materijala tu ima na pretek i zapravo dosta često ljudi to i čine, pozivanje na otvorenost, ljubav i tako dalje. Čak sam više puta bio u prilici da čujem kako se ,,on ti je sav pravoslavan", koristi kao način da se kaže da je neko nesnađen, kockast, ograničen...

Međutim, u svom životu nisam imao prilike da često srećem zilote, ali sam zato sreo milion sinkretičara i relativizatora. Da sam dinar dobio svaki put kad sam čuo nešto tipa ,,ima i u hrišćanstvu nečeg, ali i u hinduizmu, a i ajahuaska kod šamana je duhovnost, a i umetnost je duhovna...".

Da se manemo na trenutak teoretisanja i da se vratimo na nivo rituala, koji dobar argument nekog sprečava da sprovodi prakse različitih religija, malo ajahuaska, malo meditacija, malo paganizam, pa sutra Crkva, pa u krug?

Znam da ćete reći da to ne može, ali zašto je to tako? Zašto je brak svetinja, a nije svetinja hipi komuna? Koji je odgovor na to, a da nije ,,pa eto to je tako, takvo je naše učenje", jer se onda opet vraćamo na nivo slepog pravila?

Gurui govore super je Hristos, sve će da potpišu što bismo mi rekli o njemu, samo što će na kraju da dodaju ,,ali on nije jedini put, super je i Krišna, Šiva, Buda...". Jung će da kaže Hristos je u centru sopstva, ali samo za hrišćane, za one koji nisu, u centru je neko drugi.

Eto... Ako može nešto o tome.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Hadzi Vladimir Petrovic Mala dopuna. U redu, manemo se filozofije i uđemo u oblast mistike i šta onda? Mistički doživljaji, pozivanje na nadracionalno, vizije, nisu nešto ekskluzivno vezano za nas. Onda ulazimo u oblast, lažne i prave mistike ili šta? Šta neku mistiku čini lažnom, ona se poziva na nešto neizrecivo svakako, a šta reći o neizrecivom? Sprovodi neki paganin ritual, ništa on ne filozofira, samo eto kaže da tako služi božanstvu. Kome on služi?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Inženjer Djatlov   

Не разумем потребу да се на некој теми разговара о нечему што нема везе са том темом. Ово је тема о патријарху Порфирију. Уопште није тешко наћи неку већ постојећу сличну тему или отворити нову. 

А с обзиром на то да вас, у ствари, занима мишљење конкретне особе о неком питању, зар није једноставније водити дијалог са њом путем приватних порука или на неки сличан начин? Размените мејлове, на пример, или се нађете на скајпу...?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Разумем. Али, ето, молба да уместо "обнављања" овде (тј. настављања дигресије) размислите о покретању нове теме.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Inženjer Djatlov

Nemoj da uznemirujes Rodjaka, odgovoricu ti u okviru teme, nije lako drzati se autenticno neke tradicije, odnosno  kao Rocko bukati: ja sam Zilot, ja sam pravoslavan i zivjeti u prijatnom ubjedjenju da si pravoslavniji od Patrijarha Srpskog i govoriti sta on moze da kaze, gdje moze da ide i sl, a da pri tom nisi prosao nikakav dril, dok se Patrijrarh pravi Crkvom bar 30-40 godina.

Tako da je zurlotizam zestoka relativizacija, los pokusaj drzanja tradicije, to sto Rocko i jego tranbant  ne mogu da to privredu u svjest ih neopravdava.

Isto tako recimo Cane nesvjesno nabode: ne zelim da zivim hiljadu godina i gotovo doslovno citira psalam, a vidi u Tasinom pogovoru psaltiru sta su psalmi: opisi pokreta duse.

Pa mi smo svakodnevno u svim raznim situacijama u raznoraznim pokretima duse, pa i onda kada su bracni odnosi u pitanju, nisu oni niti bilo koji pokreti duse sveti po sebi, nego potencijalno te kada pravila, podvizi, trudovi dobijaju prakticni smisao, efekat i sluzenje oni su u svome smislu,l - aktuelni inace mogu biti mrtvo slovo na papiru za mrtve duse.

Lturgija, tekst je jedan, ali svaki vjernik ipak dolazi sa nekim drugim zapisom u dusi, mukom, nadom, psalmom, i svaki zanje nesto drugo, koje je ipak jedinstveno i isto.

Sasvim prakticno, evo uzmi crkvenu arhitehturu, izuci koliko god istoriju pogledaj onda 20 vjek, svi hoce da su u tradiciji, svi bi volili da su Dzeger, ali ipak to su samo Deroko i Pedja Isus, svi istali su u sporednom toku.

To se isto uvuko sa zapada izjasnim se da sam tradicionalan ili moderan, pa sta?

Evo ja se izjasnjavam da sam milioner, ali ne prizivam inflaciju. Kolko moram cekati da to postanem? Ali ovde se izjasne da su ziloti, opljunu moderniste i to je to. Treba li da pohulim na siromahe, oce li mi od toga leci milionce?

Ne nego moram da se bavim nekim biznisom da naoravim neko otkrice, neki konkurentan proizvod da se pogodi jos ko zna koliko stvari i da mi to Bog blagoslovi i opet ko zna, da li cu uspjeti.

A za drzanje svetosavske tradicije je potrebno vise od svega toga, a ne samo bukati: buci ti koliko hoces, ali ajde naprabi Svetu Sofiju ili nesto slicmo, mislim ne slicno, nego isto, kao nastavak ili prevazilazenje te tradicije, u minijaturi.

A ne ja saam pravoslavan, a djela na sta lice?

Odnosno, ko je blizi Davidu  pevac Cane ili demagog Rodjak, ako pitas Boksida on i Rodjak su top.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Hadzi Vladimir Petrovic Jasno mi je to, koliko je teško autentično se držati tradicije i da zilotizam nije autentičan, ali mi nije jasno šta sa ovom globalističkom multikulti pričom, jer se ona predstavlja za suprotnost zilotizmu, a to nije, već je i ona šuplja, samo ne znam kako da argumentujem kvalitetno to što osećam na tu temu.

Ovo što rekoste za Caneta je moja višegodišnja misaona muka, jer niti želim da budem taliban, a ne želim ni da budem roker, hipik, tj. proizvod zapadnjačke pop kulture. Tako da pucam i po jednima i po drugima, a onda sve to rezultuje time da bežim ka ,,klasičnom", što je po meni bolje od ova dva, ali ni ono ne zadovoljava, jer smrdi na elitizam.

I generalno mi se nameće pitanje kulta po sebi, recimo znam neke umetnike koji se pale na iskonski paganizam, na nesputan pokret, strast i tako dalje, gde se Crkvena umetnost i onda kada se poštuje smatra nekom vrstom antipoda tome. I nikad nisam uspeo da pomirim to dvoje, ako uopšte može da se pomiri. Pokret, igra, ipak nisu sredstva kojima se Crkvena umetnost koristi, a paganizam ih debelo koristi. I onda ne znam kakav odnos da izgradim ka tome.... Jesu li mir i molitva uzvišeniji od razuzdanog plesa? Ako jesu zašto jesu, ako nisu, što ih Crkva ne koristi?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 29 минута, Inženjer Djatlov рече

@Hadzi Vladimir Petrovic Jasno mi je to, koliko je teško autentično se držati tradicije i da zilotizam nije autentičan, ali mi nije jasno šta sa ovom globalističkom multikulti pričom, jer se ona predstavlja za suprotnost zilotizmu, a to nije, već je i ona šuplja, samo ne znam kako da argumentujem kvalitetno to što osećam na tu temu.

Ovo što rekoste za Caneta je moja višegodišnja misaona muka, jer niti želim da budem taliban, a ne želim ni da budem roker, hipik, tj. proizvod zapadnjačke pop kulture. Tako da pucam i po jednima i po drugima, a onda sve to rezultuje time da bežim ka ,,klasičnom", što je po meni bolje od ova dva, ali ni ono ne zadovoljava, jer smrdi na elitizam.

I generalno mi se nameće pitanje kulta po sebi, recimo znam neke umetnike koji se pale na iskonski paganizam, na nesputan pokret, strast i tako dalje, gde se Crkvena umetnost i onda kada se poštuje smatra nekom vrstom antipoda tome. I nikad nisam uspeo da pomirim to dvoje, ako uopšte može da se pomiri. Pokret, igra, ipak nisu sredstva kojima se Crkvena umetnost koristi, a paganizam ih debelo koristi. I onda ne znam kakav odnos da izgradim ka tome.... Jesu li mir i molitva uzvišeniji od razuzdanog plesa? Ako jesu zašto jesu, ako nisu, što ih Crkva ne koristi?

Lazne su to dileme, ni Rocko ne bi volio da je zapadni taliban ali hajde da ga ispostujemo.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 22.6.2022. at 15:34, Родољуб Лазић рече

Може и не мора. 

Много зависи од људи који знају сву онтологију и филозофију, али им теже иде правопис за пети разред основне школе, па не знају да се пише "сумњам" а не " сумљам" и не знају када се пише "иако" а када "и ако". И, наравно, не знају основе пристојне комуникације.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ових дана  у јавности је било много различитих мишљења и контроверзи, а и отворених критика, поводом признавања аутокефалије МПЦ. Али све чешће се чују у јавности и позиви патријарху да он/Синод/Сабор реагују поводом тзв. Еуропрајда који је планиран у септембру. И лаос, али и свештенство (у поверењу/упола гласа) надају се да ће јерархија СПЦ, слично реаговању Бугарске Цркве од пре месец дана, изрећи свој архипастирски став о том догађају. 

Можда је добар пример таквих реаговања и очекивања ово отворено писмо групе интелектуалаца:

 

STANDARD.RS

Забринути смо због тога што су последње одлуке СА Сабора Српске Православне Цркве у македонском црквеном питању, а посебно одлука о додељивању...

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Rocko nije zenjen, a nje ni derpe, drzi tradiciju, ne znam kako je do sad to promaklo, ali da ga predlozimo za Vladiku, mislim za pocetak:))) Boksid da mu bude vikar, za dogmatske teme.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 6 часа, Родољуб Лазић рече

Ових дана  у јавности је било много различитих мишљења и контроверзи, а и отворених критика, поводом признавања аутокефалије МПЦ. Али све чешће се чују у јавности и позиви патријарху да он/Синод/Сабор реагују поводом тзв. Еуропрајда који је планиран у септембру. И лаос, али и свештенство (у поверењу/упола гласа) надају се да ће јерархија СПЦ, слично реаговању Бугарске Цркве од пре месец дана, изрећи свој архипастирски став о том догађају. 

Можда је добар пример таквих реаговања и очекивања ово отворено писмо групе интелектуалаца:

 

STANDARD.RS

Забринути смо због тога што су последње одлуке СА Сабора Српске Православне Цркве у македонском црквеном питању, а посебно одлука о додељивању...

 

А међу забринутима је и један посебно забринути па је успео да каже и ово што је рекао о Патријарху од 38:22 па даље. 

Е па ко тако говори, добро не мисли.

Друго, по мени ово њихово писмо има претећи тон.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...