Jump to content

Руски православни психолог Михаил Хасмински - Како бити и остати истински срећан ...

Оцени ову тему


Препоручена порука

- Да, али ипак остаје страх – страх Божији. Значи да робовање том страху остаје. Каква је разлика онда? Они су мењали много страхова за један велики, једно ропство за друго?

 

– Многи људи који слабо познају Православље мисле да је страх Божији страх пред Богом. Није тако. Свети Оци су говорили да није у питању страх пред Богом, већ страх да се ожалости Бог.[1] Ако на пример имате праведног, умног, доброг, саосећајног оца који вас воли, да ли ћете га се бојати?

 

- Не, ако одговара описаном, онда, наравно не.

 

– Али ћете се бојати да га не ожалостите! Управо тако треба и разумети страх Божији. Бог је Савршенство, истинска Доброта, Правда и Љубав! Како Га се бојати? Узгред, апостол Јован о страху и љубави говори: „У љубави нема страха, него савршена љубав изгони страх напоље; јер је у страху мучење, а ко се боји, није се усавршио у љубави.“ (1. Јн. 4:18). То је поново потврда да особу која у свом срцу нема Бога Који је љубав муче страхови.

Навео бих и изреку преподобног Јефрема Сирина који објашњава везу између страха Божијег и обичних страхова: „Ко се боји (да ожалости) Господа тај је изнад сваког страха, удаљио је и оставио далеко иза себе све страхове овога века. Далеко је од сваке бојазни и никакав трепет му се не приближава“.

Други светитељ, преподобни Јован Лествичник говори: „У коме нема страха Господњег често се и сенке боји“. Зар ово није истина о нама, људима који немају страх да не ожалосте Бога и зато и страдају, бојећи се свега на свету?

Мислим да је разумљиво да се овде не говори о замени једног страха за други. Обрнуто, човек је у ропству ако не зна за Бога. Ако је са Богом, престаје да буде роб јер се Бог односи према њему као према сину. Немогуће је бити у ропству код сопственог Оца, Који је Љубав. Управо о томе и говори апостол Павле подсећајући хришћане: „…Јер не примисте духа ропства, да се опет бојите; него примисте Духа усиновљења, којим вичемо: Ава, Оче!

 

- То јест, потребно је да будемо са Богом да бисмо победили страх?

 

– Да, управо тако. На везу страха и мањка вере указао је и Сам Господ, када је апостолима који су се уплашили од буре рекао: „Зашто сте страшљиви, маловјерни?“ (Рим. 8:26). Подршка коју нам даје Бог и наша беспомоћност без Њега може се описати следећим примером: одласком на опасно место у вечерњим сатима. Вероватно се не бисмо бојали да одемо у најозлоглашенији парк, у најмрачнију шуму са батаљоном специјалне полиције који би нас чувао. А сами се, наравно, бојимо! Зашто? Зато што је све непредвидљиво. А са четом полиције која има аутоматско оруже се осећамо безбедно јер знамо да нас чувају од сваког хулигана или животиње. Зато нам није страшно када смо са њима.

И ту се опет јавља питање зашто самоубиством живот завршавају већином људи који не верују? Зато што су верујући људи са Богом. Бог је много јачи од сваке чете специјалне полиције. Управо зато се и светитељи ничега нису бојали. Чега да се боје ако су са Богом? „Ако је Бог са нама, ко је против нас?“, говорили су они. И нису се бојали ни дивљих звери, ни непријатељских војски, ни болести, ни стихија, ни људског неразумевања. Љубав према Богу им је пружала помоћ.

Ако наставимо са овим примером можемо рећи: да би специјалне јединице кренуле са тобом у шуму потребно је да се позову. Исто је и са Богом – ако желиш да буде поред тебе, потребно је да Га позовеш у помоћ. Помоћ ће доћи баш када је потребно. Призвати Га у помоћ може се једноставном молитвом, сопственим искреним речима из срца. Не треба сумњати, Он ће сигурно чути такву молитву.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 107
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Популарни чланови у овој теми

- Међутим, многе особе које страдају од страхова ће одмах рећи да им такав пут избављења од страха није прихватљив…

 

– То је као да нам кажу: „Ево, узми фењер, осветли пут па ти неће бити толико страшно да идеш ноћу“. Ми ћемо на то одлучно тврдити да нам то неће помоћи, иако чак нисмо ни узели фењер нити смо схватили како ради. Зар није разумније да макар испробамо то средство? Милиони људи су пролазили кроз борбу са страховима, са гордошћу, са социофобијом. И без обзира на тежину тих проблема уз помоћ одређеног оружја су победили, оздравили душом и на крају почели нормално да живе и што је најважније да заиста уживају и цене реални живот.

На жалост многе самоубице се са великом скепсом односе према сличним случајевима оздрављења. Све савете доживљавају као претњу: „Ја у то не верујем!“, „За мене то није решење!“

Ако си ипак дошао до краја, зар ти није свеједно које методе ћеш испробати? Ако ти се не допадне, можеш да је одбациш и то је све. Ништа не губиш! Зар може бити нешто горе од тога што сада имаш – досадни, нечисти, мучни, непрестани страх од кога ћеш полудети?

 

Аутор: Михаил Игоревич Хасмински , кризни психолог и психоонколог

Превод: Станоје Станковић

Извор: Анатомия страха

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Како постати истински слободан

Људима је својствено стремљење ка слободи. Слободи као циљу самом по себи. Слободи као добру, као начину живота. Сви смо пролазили кроз то покушавајући да достигнемо слободу. Међутим, за цео свој живот нисам видео ни једног слободног човека. Колико год то на први поглед изгледало парадоксално.

Хајде да погледамо уобичајени човеков пут.

У почетку је дете, као плод у стомаку, повезано са својом мајком пупчаном врпцом и не може бити слободно. Од мајке добија кисеоник, хранљиве материје и у потпуности зависи од ње. Када је пупчана врпца пресечена, човек опет није слободан јер почиње да зависи од доктора, а затим од мајке. О каквој слободи се ту може говорити? Иако желиш да се ослободиш пелена – увијају те. Иако желиш да поједеш – одвајају те од груди. Све одлуке доноси – не дете, већ његово окружење.

Дете расте. Требало би да наступи слобода. Међутим, опет почињу ограничења: „немој да вичеш“, „немој да радиш то и то“. Поново, све његове поступке одређују одрасли. Мама одлучује шта ћеш јести, како ће те казнити, када ћеш спавати или прошетати. Поново нема слободе. Човек мисли: „Ето, када порастем бићу слободан!“

Долази школски узраст и чини се да би се могле доносити самосталне одлуке. Међутим, поново нема слободе, јер човек почиње да зависи од учитеља, захтева се већа помоћ у кући. И опет, ти не доносиш одлуке сам, нема слободе. „Добро,“ мисли дете, „још ћу порасти“.

Са одрастањем дете опет не добија слободу. У старијим разредима он добија много више озбиљнијих обавеза, почиње да зависи од другова из разреда. Човек улази у друштво и сада већ зависи од њега. Чак и у већем степену у односу на родитеље, јер са њима проводи мање времена. Социјални фактори одређују његово понашање.

Мисао о слободи га не напушта: „Ето, када одрастем, почиње прави живот!“ Међутим, кроз неколико година почињеш да зависиш од друге средине, то јест, од универзитета. Мислиш: „Добро. Ето, доћи ће и 18 година и нико ми неће наређивати!“. А са 18 година, на пример, долази љубав и ти тада осећаш одговорност пред другим човеком. Почињеш да зависиш од њега. Опет не одлучујеш све сам у свом животу.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

А када се ожениш још мање одлучујеш. Слобода је ограничена другим обавезама. Неопходно је некако издржавати породицу. Зависиш од деце, од њихових жеља. Деца расту, одговорност се повећава, слобода се смањује. Уместо да одеш на пиво са друговима, идеш кући јер те тамо чекају жена и дете. Када се појаве унуци, такође не можеш а да се не бринеш о њима, јер су тако слатки и толико их волиш. Затим се разболиш и почињеш да зависиш од лекара. И тако до краја. До последњег уздаха зависиш од некога…

И јавља се питање: а где је она? Где је слобода? Да ли је она у принципу могућа? О каквој слободи онда људи маштају? Јер сви знају све ово. Како је могуће маштати о нечему што се очигледно неће остварити? Не видимо око себе људе који се сматрају слободним. И питање слободе, као неке вредности у животу се непрестано поставља, али не наилази на осмишљавање. Добро је, наравно, бити слободан. Заиста. У крајњој мери, тако су нам рекли. Али ми не видимо такве људе!

Шта представља слобода у уобичајеном схватању? То је одсуство било каквих ограничења, која могу да утичу на наше поступке и одређују наше понашање. Живимо у друштвеној заједници. Код човека се током живота та заједница мења, мења се интензитет и карактер природа? утицаја на нас. Међутим, ми желимо да се осетимо слободним од те заједнице. Не можемо да се осетимо независним јер смо део ње. Можемо маштати о слободи и то ће код нас трајати до последњег уздаха.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Не само да маштамо већ и тежимо слободи. Многи одрасли људи покушавају да добију ту слободу разводећи се са супружником. Неки адолесценти беже из куће како би стекли слободу,.

 

– Да. Они покушавају да добију ту слободу, али је на крају никада не задобијају. Можеш се избавити и да не зависиш од жене. Међутим, пошто живиш у друштву, не можеш да одеш ван њега. Упражњено место могу заузети другови, друга жена, пред којом ћеш опет имати обавезе. И опет, никакве слободе нема.

Наравно, можеш побећи и од друштва. Међутим и тада нећеш бити слободан. Јер ћеш зависити од спољашњих услова: времена, од чврстине грађевине у којој живиш. Твоја животна безбедност ће бити у опасности. Сама слобода када се схвата као одсуство ограничења је потпуна илузија. Ње једноставно у принципу нема Таква слобода у принципу једноставно не постоји.

 

- Та представа о слободи коју сте навели: то јест, као одсуство ограничења, оквира, као могућност да се делује у сагласности са сопственим жељама – да ли сте је и ви имали раније, као млади?

 

– Јесам. Као и сви људи.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Да ли се догодило нешто што је изменило вашу представу о слободи или се то догодило само по себи?

 

– Једноставно у неком одређеном периоду живота почињеш да анализираш, гледаш око себе. И постепено постајеш свестан да је слобода нешто недостижно.

Хајде да видимо како се слобода тумачи у речницима.

„Слобода је човекова способност да делује у сагласности са својим интересима и циљевима, ослањајући се на познање објективне неопходности нужности. Не постоји једнозначно схватање и тумачење слободе.“

Ако кренемо „од супротног“ – слобода представља супротстављеност супротност ропству. Када чинимо било шта у складу са вољом неког другог а против сопствене воље, услед спољашњег притиска је – ропство. што је на вољу неком другом, због спољашњег притиска, против сопствене воље је – ропство.

Погледајмо шта се догађа са људима. У реалности све се то лако исправља може повезати са новцем. Мало тога чинимо из задовољства, а не ради новца. Такав рад, не ради новца, представља жртвовање свог времена, интереса. Иако се она то веома цени у друштву. Такву жртву бисмо у неком степену могли назвати слободом. Сличну жртвеност је у неком степену могуће назвати слободом. Међутим, сада таква слична тенденција није развијена. У основи, ми радимо за новац. Женимо се јер је то прихваћено пожељно?. Перемо чарапе јер тако треба. Иначе ништа не бисмо радили.

Осим тога, ми зависимо од те представе коју о нама формирају други људи. Ми крајње (веома?) зависимо од мишљења људи и од сопствених амбиција? захтева: увек нам је мало власти, похвала и новца. Сопствени захтеви амбиције? нас увек бацају у зависност од онога ка чему су усмерени ти захтеви амбиције?. Почињемо да чинимо ствари које, у суштини, не желимо: устајемо рано ујутро, помажемо неком у нечему, зовемо неког. Међутим, желимо да нас сматрају добрим! И зато смо принуђени да пристанемо на неке жртве. Уместо да се ујутро ваљамо у кревету, треба да устанемо и да идемо негде, како би мишљење о нама било добро. Плус новац. Али шта ће нам тај новац? И ето, ту се укључује наша умишљеност. Размишљамо овако: „Нисам себе на сметлишту нашао. Нека се ови тупани возе у кантама. Ја заслужујем више! И треба да посадим задњицу у ауто са свим удобностима. Радићу много, устајаћу рано, враћаћу се касно. А затим ћу возити тај ауто, показивати га свима и доказати свима колико вредим! …“

Понекада власт представља већу зависност од новца. Неки сматрају: „Нека ми и плате мање. Нека и не долазим кући, нека будем на послу дан и ноћ. Само да добијем још једну звезду на еполети, јер ће то потврдити моја права јер ћу тако остварити своје амбиције. Доказаћу себи да нисам неки жалосни јадни? чиновник, већ прави потпуковник!“

И тако по читавом спектру наших зависности. Зависности од мишљења, социјалног статуса, власти ограничавају нашу слободу.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Зависност од новца је најснажнији пример. Да ли је то главна зависност?

 

– На садашњој етапи развоја културе то је основна зависност. Али шта је у стварности заправо? новац?

 

- Исечени зелени папир?

 

– Да. Ако говоримо о функцијама које он остварује може се рећи да новац остварује функцију размене материјалних вредности. То знамо из економије. Јасно је да новац представља неопходно средство, који је увек постојао и који ће постојати до самог краја. Зато је унеколико отежано користити га у виду златника (то смо већ прошли). Међутим, треба да постоји неко универзално и удобно згодно средство размене.

Питање није међутим чак ни у самом новцу, било да се ради о златницима или разнобојним сеченим папирима. Говорим о мотиву њиховог сакупљања. Ту се показује следећа закономерност: људи зарађују и сакупљају новац (јер новац такође представља еквивалент утрошене енергије) ЕТО ПРОСТО ТАКО. Траћимо цео свој живот у безумном трку, лишавајући се добровољно слободе у замену за зарађени новац.

Ми можемо током радног времена радити нешто руководећи се сопственим интересима. Међутим, наши интереси се обично разилазе са интересима организације у којој радимо. Наше угађање сопственим интересима највероватније неће трајати дуго. Можда ће нам кроз недељу-две та наша активност досадити. Или ће се продужити до прве опомене од стране претпостављеног. Након тога нам се наш интересантни посао више неће чинити тако занимљивим. Делимично и зато што наша дела противрече мишљењу које формирамо имамо о себи, а такође и мишљењу и односу других људи према нама. А од овог последњег смо веома зависни!

Ако се овакав случај и догоди, треба да одлучимо шта нам је важније. Подржати сопствено мишљење о себи, опсовати претпостављеног и лишити се новца. Или се смирити и зарађивати новац. То јест, одлучити која зависност је доминантна. И притом, ми и даље себе сматрамо слободним! Ето какав се занимљив парадокс добија.

Испада да једну зависност мењамо другом.

Најстрашније је што се у зависности од власти и новца налази сваки човек. Неки очајнички желе да стекну слободу и вишу о томе на сваком месту и на сав глас о томе причају свуда. Међутим, ако желиш слободу – онда молим лепо, ослободи се од главне зависности – од новца. Подели новац, огрни се у кожух и иди у шуму.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Хајде да кажемо да нпр. панкери имају своју, а скинхеди своју слободу. Ови последњи покушавају да свет који их окружује учине слободним од „црних“ који, како се њима чини, заслужују истребљење.

 

– Шта значи то да „сви имају своје слободе“? Слобода је – једна! Она не може бити код неког оваква, а код другог сасвим другачија. Ја хоћу овакву, а не желим онакву. Слобода није сир у излогу. Ако желим купићу сир од једног произвођача, а ако хоћу – могу и од неког другог. Слобода је могућност да поступаш онако како желиш. Ако си принуђен да идеш против своје воље, тупо зарађујући новац (не само радити ради задовољства или ради промене разноврсности током одређеног периода времена, већ радити регуларно и непрестано: из дана у дан, из године у годину бавећи се одређеним послом) ти ниси слободан! Ти се бавиш зарађивањем новца. Без сумње, зависан си. Зависан си од зарађивања новца.

Ово можда и није тако лоше. Јер, ако не зависиш од новца – зависићеш од људи који ће ти корицу хлеба бацити или не. Ослободити се тога није могуће. Слобода је немогућа. Ако не зависиш од претпостављеног, значи зависићеш од пролазника, који ће још и размислити, да ли ће ти бацити новчић или не.

А шта даље радимо са тим новцем? Ово је важан моменат! Губимо снагу, здравље, своју енергију, одричемо се нечега да бисмо зарадили новац, сложили га на гомилу и ставили на полицу. То јест, та акумулирана енергија нам ништа не пружа. Није битно да ли ћете новац однети у банку или оставити кући и ставити на полицу. Сматрамо да, тобож, улажемо новац у нешто сигурно, у нашу будућност. Ако трезвено размислимо, схватамо да те будућности можда и неће бити. У чему је логика? Какве логике има у томе? Чак ако и доживимо сутрашњицу, са новцем може да се догоди нешто: обезвређивање, девалвација, инфлација. Неколико пута смо већ пролазили кроз то.

У то исто време, потпуно озбиљно сматрамо да је новац слобода. Ако неко реши овај парадокс, бићу му веома захвалан.

Најстрашније је када ставимо новац у банку за будућност и сакупљамо ка, рецимо до суме од сто хиљада долара. Притом мислимо да ћемо, када сакупимо толико новца, постати слободни. И ето, када сакупимо последњи део и формирамо ту суму, тада не само да не постајемо слободни, већ још више зависимо, зависимо од новца. Сада смо приморани да размишљамо о томе како да тај новац не пропадне, да нас банка не превари. То јест, почињемо да размишљамо како да се обезбедимо да не изгубимо тај новац. Ситуација је следећа: новац заиста постоји. Он треба да пружи слободу. Међутим, добија се сасвим супротна ситуација.

Узгред, богати људи су они који су најмање слободни. Они су принуђени да непрестано мисле о новцу. Принуђени су да жртвују своје време, здравље, породицу, односе са децом, пријатељима. Постоји изрека: „Ако желиш да створиш непријатеља, позајми му новац“. Тако делује еквивалент нашег труда којег сматрамо за симбол слободе. У коме желимо да видимо симбол слободе.

Али, да додамо, једна неслобода може да пређе у другу. Ево примера – Ходорковски, човек који је имао јако пуно новца. Он није био слободан од новца и од сопствених тежњи, те је хтео да претвори своја средства у власт. И претворио је. Он сада заиста више није слободан. Сада већ заиста није слобода. Али се зато ослободио новца. Човек је једну слободну заменио другом. А заправо је можда маштао да заради одређену суму новца како би постао слободан…

Слобода од власти је други пример. Уопште, новац и власт иду заједно. Једно се претвара у друго. Коју слободу има Председник? Сваки његов корак је одредио шеф обезбеђења. Сваки корак! Човек не само да нема лични живот, он не може ни да живи истинским испуњеним животом. У великој мери он не припада себи.

Што си на вишој позицији, већа је одговорност. Што више одговорности, то више човек треба да жртвује своје интересе ради интереса потчињених. Ако се говори о просечном одговорном руководиоцу. Где је ту слобода?

Узгред, човек који зарађује новац, временом је принуђен да још више брине – како да уложи тај новац, како да га не изгуби, итд. То јест, са повећањем власти, расте и одговорност, расте и трошење енергије на подршку за одржавање таквог стања на неком стабилном нивоу.

У Православљу новац, власт и све оно за шта мењамо трампимо своју слободу јесу синоними за реч „страст“. Страст добијања високог положаја, зараде додатних 100 хиљада долара. Притом, када питаш за шта је потребан толики новац, добијаш одговор:

 

„Да бих купио нови стан!“

„Шта ће ти нови стан?“

„Да би ми било удобно тамо.“

 

Зашто да отаљаваш цео живот, попут робијаша, само да би у старости живео у луксузном стану? Да ли је то разумно улагање?…

Све што се сада догађа у вези са новцем, подгрева са од стране медија пропагандом потрошње. На радију се може чути нешто попут: „Новац се не осећа не шири мирис!“. То јест, није важно какав је новац у питању и на који начин је зарађен.

Људи на тај начин постају робови или новца или ствари. И то је право ропство. Оно одговара само онима који производе ствари и који се налазе на врху власти. Ако су раније робовима навлачили ланце да не би могли побећи, сада се то чини једноставније – уз помоћ новца и рачуна. Уз њихову помоћ Путем њих вам говоре: „Свеједно ћеш доћи господару! И играћеш по нашим правилима!“

Ако немаш нови фрижидер – ти си последњи губитник. Па, сви га имају! Ту мисао убацују уз помоћ рекламе, која има за циљ управо то. Ти си глуп, ако још ниси купио тај производ.

Многи људи наседају на ту рекламу и почињу да купују рекламиране производе. Из угла произвођача човек који не купује њихове производе није вредан. Он је сувишан. Свима покушавају да продају чај за мршављење, технику (да би потрошач непрестано куповао нове моделе и „upgraid“-ovao tj. надограђивао). Човек постаје прави роб јер зависи од рекламе. Реклама формира његов начин мишљења.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Истина, постоји и мишљење људи који нас окружују.

 

–   Да. Мишљење о томе да је новац неопходан се такође намеће споља. И прихвата се без икаквог критичког погледа. Уз помоћ тих „тројанаца“ убачених у човеков мозак, човеком се лако управља (као компјутер који је пун вируса). Tо јест, нису нам потребни никакви ланци. Човеком се и овако може манипулисати. Он ће играти по прописаним правилима, постаће мали шраф у машини. И управо преко страсних ствари држе људе: путем гомилања, преко осећања сопственог значаја. Преко људских слабости које су у човеку. Свака религија ове слабости назива „страстима“. Какву слободу још желите налазећи се у (таквој) тамници (то јест, налазећи се у зависности од новца, од манипулација, од околности, од својих страсти). Неки мисле: „Ето како сам слободан и паметан, гледам на вас глупане који седите у тамници.“

Ти си паметан? Па, седиш у истој таквој тамници, само у суседној ћелији.

Ако нам је мало духовног ропства у виду страсти, имамо ми још један моћни механизам – кредитирање.

Говорећи о кредитима, може се навести аналогија са пецарошем. Човек ради сваког дана а викендима одлази на пецање. Седи на обали и размишља: „Види како је риба глупа, хвата се на удицу“. Иако се тај исти човек пеца на исту такву удицу. Њему овде и сада (истог тренутка!) предлажу да купи неку ствар. Овде и сада! И није важно што ће човек касније 10 пута више платити, исплаћујући камате. Али, он жели да добије ствар сада. Он не мисли о будућности. Тим више што му говоре: „Што си ти нешто посебно? На Западу сви тако живе!“ У данашње време се на људе који не живе у кредитима и иначе гледа са подозрењем. Говоре нам: „Хајде, узимај! Узимај, док још дају кредит!“

И човек гута ту удицу. Потом се нађе у ропству и никуда више не може да оде. А зашто? Зато што желимо да живимо „овде и сада“.

Ова стремљења се хране рекламама. Готовине има јако пуно. Новац мора да се окреће. У озбиљне научне производе нема смисла улагати новац, док има будала на овом свету пошто на овом свету живе будале. Боље да гомилају дугове, узимају робу на кредит и да плаћају камате. И богати нигде не треба да сакупљају новац, са кредитирањем се све поједностављује. Пре десет година нису постојали толики кредити. Људи су тада накупљени новац стављали у банку или под душек. А сада тај новац покушавају да извуку од њих. Када би постојала жеља, било би веома једноставно схватити овај механизам…

Када мислиш о свему томе, постаје веома комично гледати „паметне“ пецароше. Притом они себе сматрају слободним људима! Уверени су: „Сам бирам шта желим! Сам! Сам добровољно плаћам? Да! Значи да сам слободан!“ А нико ти заправо не каже да си – роб.

Па шта је онда слобода? У Еванђељу стоје следеће речи: „Познајте истину и истина ће вас ослободити“. У светлости свега што смо говорили, ово звучи прилично чудно. Рекло би се да знамо мноштво примера слободних људи. А заправо њих је мало, у питању су буквално појединци.

Заправо, слободни људи су људи који се налазе у унутрашњој хармонији са самима собом, који зависе само од Бога. Нису били зависни од новца и од некаквих страсти. Скоро да их није мучила савест. Живели су у складу са собом.

Замислимо следећу ситуацију. Неком православном монаху – старцу прилази купац и говори: „Хајде, оче, заиграј к`о мечка пар пута, па ћу ти за то дати џак пара. Старац би се запрепастио и рекао: „Господе помилуј! Шта си то, мили мој, смислио? Јеси ли болестан? Шта ће ми новац? Душа ми је важнија!“

Том истом старцу се може предложити власт – да постане игуман или епископ. Он ће се и тога одрећи. Нису му потребне све те ситнице, јер оне ограничавају слободу. Њему ништа није потребно. Ето шта је унутрашња слобода. Нема никаквих привезаности, нема страсти.

Може се приговорити: нема слободе од Бога. Међутим, можемо одговорити да постоји љубећи Отац, који све даје сину. А син из уважавања према Оцу чини све за Оца, и то на потпуно добровољној бази. То нимало не противречи његовим жељама и интересима. Човек у таквом случају има потпуну слободу. Он не зависи од спољашњих фактора, не зависи од оца. Све што отац жели, син чини добровољно. То и јесте моменат потпуне слободе.

Ако се дотакнемо будизма, и ту се под слободом сматра стање када си слободан од привезаности. То јест, не можеш спокојно да одеш на небо, ако на земљи имаш још неку привезаност. У том случају остављаш на земљи тај део себе. О овоме се говори и у исламу. Уопште, све религије говоре о томе да човек не може бити слободан ако је привезан за било шта на земљи. Међутим, ипак је тешко говорити о одсуству привезаности – у сваком случају се везујеш за људе, чиниш добро. Ми овде говоримо о привезаности за ствари: сујети, слави, неким испразним богатствима која не иду на корист твоје душе. Твоја душа ће напустити ову земљу и неће понети ништа са собом.

Православни светитељи ово нису само претпостављали. Они су имали стварно искуство. Искуство посматрања сујете целог света. Цар Соломон, најбогатији човек свог времена назвао је живот „сујетом над сујетама“. Шта све није имао! Новац? Гомилу! Власт? Неограничену! Љубавнице? Цео харем! И по целом свету се говорило о његовој мудрости. И ето, није неки сиромах већ је највећи цар рекао да не постоји ништа земаљско вредно наших напора. Осим љубави. То јест, важни су људски односи, важно је постојање жеље да се даје од себе. Љубав, жртва за другог. Ето, то је највиши степен слободе – када дајем нешто, а мени заузврат ништа не треба. Прими ли човек мој дар или га не прими и пљуне ме – у принципу није ни важно. Слободан сам од било које твоје одлуке: дао сам, поклонио сам, а ти имаш слободу да узмеш или не. Кажу да је Бог бесконачна љубав. Понајвише због тога што жели да дарује. То је највиши степен слободе!

Раније су људи живели слободни од времена, временских непогода, од страсти. Сада је мало таквих људи. Узгред, видео сам тако слободне људе пред њихову смрт. Не често, али сам имао прилике. Стање када човек схвата да ће умрети. Смирио се, завршио је сва дела на земљи и постао потпуно слободан. У миру је са целим светом. И са небом. И ето такав спокој сам видео код пацијента са малигном болешћу, такву увереност, такву хармонију у души без обзира на његову болест. То је просто потресно гледати…

И у рату су слични случајеви могући. Када се људи налазе под паљбом. Онда када прихватају ту неизбежност смрти, тада доживљавају највећу слободу. Нису привезани ни за шта.

Али таквој слободи нико не стреми. Ми живимо у складу са ефемерним схватањем слободе.

Чак су и ти исти тајкуни зависни. Они су стварно неслободни, јер се налазе у борби са конкуренцијом. Не могу да допусте да њихова производња стане и да их конкуренција претекне. Зато су принуђени да модернизују производњу, да производе нове производе са бољим особинама или да предлажу клијентима нове услуге.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Да ли ви стремите ка том стању о коме говорите?

 

– Стремим, али мислим да још нисам спреман да осетим такво стање. За то је неопходна зрелост. За то је неопходно спровести огроман рад на себи. Није важно колико ће то времена узети. Важан је напор. Тражи се колосални труд и жеља да се у потпуности промените.

Одрећи се свега уопште није лако. Који ће се човек, на пример, добровољно одрећи власти? Људи наравно дају отказ, отпуштају их. Међутим, то је праћено стресом, унутрашњом кризом. Ми понижење доживљавамо увек као лоше. Људи који над нама имају власт (није важно, притом, каква је власт у питању: преко новца или власт над умовима) не могу да је се одрекну. Управо супротно, они покушавају на све начине да нас привежу и користе сва средства за то.

Наравно, раније су робовласници исто тако поступали са робовима. Они су смишљали механизме потчињавања. Нико раније по сопственој иницијативи – осим, наравно, уколико то није било покренуто неким духовним мотивима – није пуштао људе на слободу. Сада се исто тако стварају прецизни механизми поробљавања људи. Најбољи је привезивање људи за новац, то јест сугерисати да је новац најнеопходнија ствар. На тај начин је могуће путем новца утицати на живот људи, на њихове жеље и поступке.

 

 

Аутор: Михаил Хасмински, психолог, психоонколог

Превод: Станоје Станковић

Извор: Реалисти.ру

http://www.imanade.org/kako-postati-istinski-slobodan/

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 10 months later...

КОЈИМ ЉУДИМА ЈЕ ПОТРЕБАН ПРАВОСЛАВНИ ПСИХОЛОГ

 

Православни руски психолог Михаил Хасмински у овом интервјуу сажето објашњава која је сврха и какав је начин рада православног психолога.

„Ко је онда тај православни психолог? Мислим да је у питању психолог, али притом унутрашње православна особа која ради разматрајући душу са тачке гледишта православне антропологије.

Са те тачке гледишта православни психолог се и труди да разуме другог човека, па и има више одговорности. Православни психолог треба да одговара не само пред клијентом, већ и пред Богом за оно што је учинио или посаветовао. Зато он пажљиво треба да измери све што говори и препоручује, брижно се односећи не само према ономе коме помаже, већ и према сопственој души.“

 

  • Волим 1

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Професионално знање о души

 

Којим људима је потребан православни психолог? Људима који имају малу веру или чак онима који су просто први пут дошли у храм? Или такође и уцрквењенима?

 

  • Постоје врло верујући људи који се обраћају психологу за помоћ. Мени су на саветовање долазили чак и свештеници, старешине храмова. Они такође могу, на пример, тешко да преживљавају смрт блиске особе или да се посаветују о породичним проблемима.

Проблем је још и у томе што неким свештеницима просто не полази за руком да говоре на истом језику са људима који им долазе. Њихове правилне препоруке – да се људи смирују, трпе, моле се и посте – често може да прими само духовно искусан, дубоко верујући човек. А чак и међу одавно уцрквењеним људима далеко да су сви такви.

Рецимо да је у храм први пут дошао човек који има одређене проблеме у породици, свађа се са женом, итд. И њему свештеник, на пример, исправно указује да је неопходно са снисхођењем да се односи према жениним слабостима и њеним нервима. Додаје да ако у датом случају човек не може да трпи тешкоће и немоћи другога, то онда може да буде резултат његове сопствене гордости.

Каква ће бити, врло вероватно, реакција нашег гордог човека? Он ће рећи: „Шта ми Ви то говорите? Ја сам горд? Ма што сам ја уопште дужан да снисходим тој глупачи?“

Зато је са човеком још потребно умеће да се поразговара тако да његов први долазак у храм не буде и последњи.

Психологу је често лакше да разуме нецрквену особу и буде му ближи, схватљивији, али истовремено остане и карика која је неопходна да човек не само дође у Цркву, већ да тамо и остане заувек.

 

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Постоји став да је православни психолог заправо губитник коме није пошло за руком да се оствари као световни професионалац. И ето, он себе назива православним и пребацује на себе одређени број људи само на рачун вероисповедања.

 

  • Слажем се да нема православних гинеколога, православних стоматолога или православних математичара.

Ко је онда тај православни психолог? Мислим да је у питању психолог, али притом унутрашње православна особа која ради, разматрајући душу са тачке гледишта православне антропологије.

Са те тачке гледишта православни психолог се и труди да разуме другог човека, па и има више одговорности. Православни психолог треба да одговара не само пред клијентом, већ и пред Богом за оно што је учинио или посаветовао. Зато он пажљиво треба да измери све што говори и препоручује, брижно се односећи не само према ономе коме помаже, већ и према сопственој души.

 

Узгред, буквални превод речи „психологија“ са грчког је „знање о души“, следи да је психолог „душезналац“. У неком смислу световна психологија је присвојила себи овај назив. Ако одричете душу човека (у већини школа световне психологије се она одриче) на који начин је ви можете „познавати“? А ето, на пример, Преподобни Сергије Радоњешки и Теофан Затворник, сви Свети Оци уопште, нису разуме се, имали диплому психолога, али су ипак били итекакви душезналци. Тако да православни психолози не само да постоје, већ често и боље помажу људима од световних психолога. У кризним ситуацијама несумњиво боље.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Да ли се циљеви православне и световне психологије подударају?

 

  • Психологија је разнолика област, међутим, ако разматрамо помоћ људима у тешким околностима, није тајна да многи световни психолози најчешће за циљ постављају просто умирење човека, враћање комфора у његов живот поново. Одатле се често код њих појављују и савети типа: „Муж те је преварио? Не узнемиравај се уопште! Нађи швалера и набиј му рогове!“

 

Стварно?

 

  • Не шалим се ни најмање. Сличне ствари саветују чак и познати психолози, притом јавно, у новинама, телевизији, популарним часописима. Сада је много тога у световној средини изграђено управо на осећањима и задовољствима. Главно је да се уклоне непријатна осећања. А како? Па, на пример, учинити то исто, рецимо преварити као одговор на превару. И то је то, сви су квит, можемо да се смиримо. То је потпуно логично у таквом координатном систему.

 

Често тамо нема оријентисаности на измену душе, они се баве једино симптомима који узнемиравају. Болест душе притом остаје. И тако одлазе годинама. А ето, послати човека истинском Лекару који ће га исцелити, то је психологија сасвим другог нивоа. Најважнији помоћник је, као што знамо, Господ.

 

Наш коначни задатак је, колико је то могуће, привести човека Богу, зато што ће Он и бити најбољи лек.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

О Миши који је проговорио

 

Како сте почели да спајате православну и кризну психологију?

 

  • Радећи у онколошком центру, подразумева се да радите и са смртно болесним људима и са њиховим блиским особама. Ти видиш трагедију, бол, страдања, страх у душама ових људи, неверје, очајање.

 

А у дечијој болници где сам помагао као психолог-волонтер све то је помножено на квадрат. Мог првог малог пацијента су звали Миша, имао је око тринаест година. Он је већ умирао и лежао је код куће. У породици је било још браће и сестара, а он је лежао сам, ни са ким није разговарао. И нико није знао како да му помогне. Питам његову маму у чему је разлог. Она ми говори: „Не знам, он се пре неког времена затворио у себе и то је то. Ни са нама не разговара, ни са браћом и сестрама такође.“ А ја сам тада имао јако мало искуства. У великој мери нисам знао шта ту да радим и да кажем. Помолио сам се. Имао сам диск са снимцима звукова из природе: звукова кише, таласа, птица у шуми, итд. Помислио сам да му можда може помоћи нека релаксација. Предложио сам да му дају да послуша овај диск у смислу терапије (постоји такав смер Терапија звуцима из природе – NST, Nature Sound Therapy). Буквално након неколико дана његова мама ме је звала и рекла да, послушавши неколико пута ове звуке из природе, Мишда је изненада почео да разговара са њима. Ту се испоставило (он је причао мами) да је једном у углу своје собе очигледно и апсолутно реално видео огањ који га је плашио и страшне маске које су правиле страшне гримасе и викале да ће ускоро умрети. Дете се препало и затворило у себе.

 

Изостављам детаље, међутим, по неким знацима било је очигледно да се не ради просто о халуцинацији. Слушајући га, схватио сам да се ради о поступцима злих духова, да тамне силе постоје и да су реалне.

 

Тада сам био потпуно нецрквен, али сам отишао у Високо-Петровски манастир, улазим а мени у сусрет иде свештеник, сада већ упокојени, отац Борис. Долазим до њега. Не умем да узмем благослов, прилазим и једноставно кажем: „Ето, баћушка, тако и тако, такав је проблем“. Он говори: „Идемо“. Ја му говорим: „Али тамо нема новца“. Он ми одговара: „Па и није потребан никакав новац“. Одмах смо отишли. Он је служио свету Тајну Јелеосвећења над малишаном, страхови су се изгубили. Након неког времена Миша је умро, али није имао више страхове, а задобио је веру.

 

Ово је оставило велики утисак на мене. Почео сам да одлазим у манастир на Петровки. Убрзо сам схватио да много тога у животу очигледно нисам знао и да је потребно, ради реалне ефикасне помоћи користити и друге ресурсе који се не налазе у уџбеницима, али који постоје већ две хиљаде година.

 

Када, на пример, покушаваш да реално помогнеш људима који умиру од рака, видиш да постоји одређена баријера у коју удараш и твоја световна психологија ти даље не може помоћи.

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...