Jump to content

Biskup Ivan Šaško o euharistiji u vrijeme pandemije koronavirusa

Оцени ову тему


Препоручена порука

пре 4 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Тјело у Чаши има ли створену природу вино и хљеб или је унутра Логос разоваплоћен?

Треба да заборавиш све што знаш и почнеш да учиш од почетка. Нити знаш шта је природа, ни шта је енергија.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Cekaj, a svi mi sto smo se pre neki dan pricestili ispadosmo budale, sta?
Ма не, па нећемо ваљда оставити Христа само зато што ћемо се заразити, како стоје ствари заразићемо се овако или онако, расправљаја се о томе да ли је могуће заразити се кроз причешће.

Надамо се да нас ни смрт неће одвојити.
Шта ћеш чинити поводом причешћа посавјетуј се са својим попом. Што се мене тиче ја се не желим суздржавати, али не идем у Тврдош да не рокнем Атанасија, а не бих желио ни друге да заразим, а можда нисам ни запатио вирус.

Послато са 5026D користећи Pouke.org мобилну апликацију

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Треба да заборавиш све што знаш и почнеш да учиш од почетка. Нити знаш шта је природа, ни шта је енергија.

Можда баш од тебе? Али и ћораво слово А поншто убоде. Заиста не знам шта је створена природа у којој обитавам, нити знам много о њеним енергијама, о нествореој природи не могу ни знати, у нествореним енергијама понекад помало учествујем, али тврдити да сам их сазнао била би хула.И чуо сам за неког лика који то све има у себи, али прилично сам сигуран да ниси ти у питању.

 

 

Само немој устврдити да божанска природа овитава у причешћу и да се њоме причешћујемо, све друго ћу подњети.

Послато са 5026D користећи Pouke.org мобилну апликацију

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 1 сат, Hadzi Vladimir Petrovic рече

ако би попио литар причешћа не би био пијан, а пјанство је нпр. од алкохола, посљедично могло би ти позлити, и могао би и умрјети.

Da probam da, ako je moguće, doprinesem kvalitetnoj diskusiji koju si započeo. Naglašavam da su ovo moja lična razmišljanja.

Mislim da je jedna od prvih stvari oko koje bi trebalo da se složimo je to da pričešće nije sredstvo za dezinfekciju. Pogotovo ne neko koje deluje automatski tj. samo po sebi tj. magijski na bilo koga. Jer onda bi Crkva mogla da pravi pričešće u velikim kacama i da ga nosimo kući za dezinfekciju i pranje ruku jer je sigurno bolje od alkohola i varikine a i lepše miriše. Ako ne i svi ostali makar bi mi vernici to mogli da radimo (nakon posta i ispovesti itd. kao što neki traže). Dakle, takvo posmatranje je besmisleno. Postavlja se zatim pitanje: Kome je onda i kako pričešće na zdravlje i spasenje?

Apostol Pavle kaže da su neki primali nedostojno pričešće jer, između ostalog, nisu razlikovali (običan) hleb i vino od tela i krvi Gospodnjih (pa su se prejedali na večerama dok su drugi ostajali bez ičega). I kao takvi su mnogi bili bolesni i umirali. Dakle, ako neko ne razlikuje hranu od Tajne taj rizikuje da mu Tajna bude na bolest čak i ako sami hleb i vino u Tajni nisu zaraženi ničim. Ali ako neko sa strahom božijim verom i ljubavlju u hrani vidi Tajne onda mu one bivaju na zdravlje i spasenje onako kako je Božija volja i blagoslov za svakoga od nas. Postavlja se zatim pitanje: Da li je svakom vernom pričešće automatski na zdravlje tj. da čisti sve patogene bakterije i viruse iz njegovih usta, stomaka i tela, leči prelomljene kosti, čisti rak, popravlja vid, rešava depesiju?

Kao što vidimo to se ne dešava automatski tj. magijski jer pričešćujemo ljude i pred smrt baš svesni da će sigurno umreti tj. neće ozdraviti. Dešava se isceljenje retko po veri ljudi i promislu Božijem, isto kao i sa moštima svetih i svetim ikonama i jeleosvećenjem. Dešava se kroz odnos vernih sa Hristom. On je taj koji čini da je pričešće lek kada treba a ne neka nezavisna sila koja se u pričešću nalazi bez obzira kakav mi odnos imamo prema Bogu. Taj naš odnos prema Hristu određuje da li će nam pričešće biti na zdravlje ili bolest kao kod onih kojima piše apostol Pavle. Postavlja se pitanje: Kako se to uklapa u situaciju sa ovom epidemijom?

Prve evharistije su bile večere ljubavi, dakle obedi. Na tim večerama su se poštovala ondašnja pravila higijene i običaja tokom obeda kod Jevreja kao što su pranja posuđa, ruku itd. I danas kada zovemo ljude na večeru ne služimo ih u štrokavim tanjirima, umazanim kašikama, blatnjavim rukama, sa đubretom po kući. Dakle, ako su se na prvim evharistijskim večerama poštovali ondašnji higijenski i društveni standardi mislim da nema razloga da i mi to ne radimo kao što je Ruska Crkva sada rešila da, u skladu sa vanrednom situacijuom, ispoštuje higijenske i društvene standarde radi sprečavanja širenja epidemije. Osim toga, da li sveštenici dele pričešće iz prljavih sudova, da li dele naforu blatnjavim rukama, da li ostave sudove pre osvećenja vode, da li se odežde i hram ostavljaju prljavim i ne održavaju, da li se puštaju životinje u hram, da li postoji wc u hramu? Ne. Dakle, ako se već sudovi u hramu za pričešće drže čistim mislim da ima smisla da se u ovim uslovima drže još čistijim.

I to ne zato što pričešće ne može nekoga učiniti zdravim ili zaštiti od korone nego zato što nam ono nije dato da u ovom svetu budemo automatski čisti od svih bolesti, bakterija i virusa. Jer inače se hrišćani ne bi nikada razboljevali uopšte a znamo da su i sveti mnogo bolovali.

Mi u materiji hleba i vina primamo Tajnu Tela i Krvi Hristove ali to ne menja materiju i njena svojstva jer hleb i vino i dalje imaju isti ukus i sve ostalo. Možda može da se kaže da je evharistija ikona vaskrslog Hrista kroz koju svi postajemo njegovo mističko Telo bez da se hleb i vino i naše telo odmah sada menjaju u vaskrslo Telo Hristovo tj. da menjaju svoju prirodu u vremenu i prostoru u kojem živimo. Dakle, način na koji mi postajemo Hristos odnosno Telo Hristovo kroz hleb i vino je Tajna. Isto tako kao što su svete Tajne krštenje (u kojem se oblačimo u smrt Hristovu), miropomazanje, jeleosvećenje, sveštenstvo itd. Dakle sve su Tajne ali mora da se razdvoji šta (ni)je bukvalno materijalno a šta je blagodatno i tajanstveno.
 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ispadose protestanti u pravu sad  se teoretise u fazonu " pa nisu oni to mislili stvarno, nego misticno ili simbolicno", mnogo je sve to rastegljivo, znaci jedno je stvarno a drugo je simbolicno prisustvo tela i krvi? Nisam pametan.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Пре сат времена, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Добро, а вјерујеш ли да са тебе неће прећи на друге? Да ли и то препушташ доброј савјести, јер једно је изложити себе, а друго друге.

Како мислиш какве везе има вино са причешћем?

Што се тиче текста Патријарха Павла помиње се: Ако је учење наше Цркве истинито, онда...сажиже сваку тјелесни нечистоту. Које учење?

 

Аргумент о благодати не стоји јер благодат не сажиже жива бића као што су вируси, него одсуство благодати их уништава..

 

Дакле вируси су створења оживе од благодети и смету се у одсуству и у прах се поврате.

 

Даље ко једе овај хљеб живјеће вјечно - не искључује биолошку болест и смрт, Паја живи вјечно, али је и умро.

 

Па нама и само кештење доноси смрт тјелесну, а сад би неки причешћем од ње да се спасу. Усудићу се да кажем и причешће нам доноси и потврђује исту такву смрт тјелесну, а даје живот вјечни и васкрсли, живот вјечни.

 

Али нас не избавља од тјелесне смрти, то видимо на примјеру светих, који сви помрјеше.

 

Гледати на причешће као на љек бесмртности у смислу како га медицина тражи и љек против свих болести је вркање лончића, мада јединство као и благодат могу да љече и у том споредном смислу, али могу и да разбољевају ако се по промислу нађе да је потребно, немојмо заборавити да је и смрт уведена као љек, да се прекрати везакоње. Па и према овој зарази се треба поставити тако, без обзира на њене стварне разлоге, да се одузме благодат од вируса, а људи да је умноже.

 

Pa, valjda je i taj neko drugi svestan ako je sa mnom u crkvi na sluzbi da moze da se zarazi, onaj ko ima strah neka ni ne dolazi u crkvu ili da se sprovedu one stvari koje je nalozila RPC za njih tamo.

Koje ucenje crkve je istinito - pa valjda se misli na to da su zaista hleb i vino postali Telo i Krv Hristova i da je zbog toga pricesce kako se kaze u molitvama i oganj koji sazeze svaku necistotu i duse i tela (i tu se vise misli na grehovne stvari)

Tako da mislim da, ako imamo i oganj blagodati, ona (vise) ne sazize - nego cuva od bolesti i zaraza i virusa, kao neki odbrambeni mehanizam, naravno po veri i dobroj savesti to mozemo ocekivati od pricescivanja Bogom. I, tako ako se kaze da sazize, to po kontekstu stvari analogno mozemo da kazemo da cuva od bolesti. Jer, ima tamo kod ap.Pavla kada kaze ako se nedostojno pricescujemo zato smo i bolesni i stradamo i umiremo,..... sto znaci da onaj ko se nedostojno pricescuje tj. bez vere i dobre savesti o grehu i o tajni prisustva Boga u pricescu takav vec i po Pavlu rizikuje bolest i stradanja, ..... a, suprotno, ako je neko spreman za pricesce, takav onda i ne treba da se plasi bolesti u pricescu,.... ako je sve kako treba, onda ne moze da se zarazi ili oboli, ako je nesto drugo, onda je i problem u njemu, ne u pricescu.... jer ono daje samo duhovno i telesno zdravlje i na kraju krajeva spasenje duse - zato se i pricescujemo.

U svakom slucaju, ako se primeni ovo od strane RPC, onda cemo izbeci vecinu problema, pa neka svako prilazi pricescu po svojoj veri i savesti.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

U Čaši se zadržavaju i prirodna svojstva, tj. Pričešće se može i pokvariti.

Nesumnjivo je da su u Čaši nestvorene energije, tj. Hristovo Telo i Krv, to jest ceo Hristos.

Rusi su dobro postupili.

Ljubav se u duši ogleda, nebo je još nesagledivo.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 1 минут, Vasa L. рече

Ispadose protestanti u pravu sad  se teoretise u fazonu " pa nisu oni to mislili stvarno, nego misticno ili simbolicno", mnogo je sve to rastegljivo, znaci jedno je stvarno a drugo je simbolicno prisustvo tela i krvi? Nisam pametan.

 

Kao što reče biskup, kad bi pričest stavio u otrov ne bi se ništa promijenilo ti bi blagovao Krista Boga i sjedinjen s Njime i Crkvom otišo u vječna lovišta.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Пре сат времена, Bernard рече

Nemoj tako......On je "ekspert" za Vaseljenske sabore i kanone samo kad smo mi katolici u pitanju. Nama je sveta vodica bljutava i kvari se, a vaša je eliksir, kao u Sibiru ma primer pre deset godina, nama katolicima je rezervisao mesto u paklu.....Kad smo mi u pitanju tada su episkopi i sveti oci bili nadahnuti Duhom Svetim. Kada ste vi pravoslavci u pitanju, e tada  je Boki nadahnut (ko zna s kime). Kad sam ga pitao šta bi uradio sa pevaljkama je napisao - pa zavisi šta pevaju....On kao "ekspert" za kanone, eeee crni Boki kanonisto, on bi trebao prvi da ode u Podgoricu i lep kaže, dragi Crnogorci, po kanonima Vaseljenskih sabora imate i vi pravo na autokefaliju......Mada, istina je i to da u kanonima nigde ne piše da je treba dati ateistima.

Sve si ispreturo naopako.... 0512_music

Zasto ovde pricas napamet, zasto mi nisi odgovorio tamo gde smo vodili raspravu, ovako na 'kvarno' se ubacujes.

(i jesam expert za kanone, ... par excelance.... :tongue:)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 5 минута, Bokisd рече

Sve si ispreturo naopako.... 0512_music

Zasto ovde pricas napamet, zasto mi nisi odgovorio tamo gde smo vodili raspravu, ovako na 'kvarno' se ubacujes.

(i jesam expert za kanone, ... par excelance.... :tongue:)

Kad krećeš za Podgoricu? Povedi i Ivana sa sobom!

  • Хахаха 1

Lucerna corporis tui est oculus tuus. Si oculus tuus fuerit simplex, totum corpus tuum lucidum erit. Si autem oculus tuus fuerit nequam, totum corpus tuum tenebrosum erit. Evangelium Secundum Matthaeum 6, 22-23

In nomine + Patris, et + Filii, et Spiritus + Sancti. Amen.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Evo, ako će ovako biti lakše nekima da donesu odluku, iz mog primera.

Čim sam se dokopala nekoliko slobodnih dana, koje ne bih dobila sigurno da kriza zbog virusa u Fr nije krenula da se zahuktava, krenuh da tražim neki praznik, računajući na to da se, ako Bog da, pričestim (vikendom obavezno radim, tako da mi ne ostaje mnogo izbora). Utom su počele i diskusije treba li ili ne, ne prođe ni par dana, a uveli su nam karantin da ne smeš nigde na ulicu. Nemam više šta da se pitam. Gospod je vrlo jasno dao odgovor.

Ostaje mi da se oslonim na ono prethodno pričešće i verujem da će potrajati ako se budem pažljivo odnosila prema njemu ;)

A vi razmislite, teško da se isti scenario može zaobići u Srbiji ili bilo gde. Kome je frka, neka se pričesti što pre dok može, a ko ne, neće Gospod nigde pobeći. I dalje je među nama.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Лепо је да можемо пратити разна мишљења и рзличите праксе , потенцирање теме о провери вере данас,је можда и пренаглашено,као да сваки дан наша вера није на провери.

Прочитах ових дана мисао  како је и бахатост опасан вирус,и незнање је опасан вирус,и похлепа је опасан вирус,и себичност је опасан вирус,и ускогрудост је опасан вирус,и егоизам је опасан вирус,неморал је опасан вирус...свет је пун опасних вируса,а један нас управо учи о томе.

Некако ми уз причешће не иде јуначење,многи сада показују како су  одбранили веру тиме што су се причестили.И апостоли су показивали падове у вери,али су остали на том путу до краја.

У постављеном тексту горе,читмо

Uostalom, znamo dobro da Bog svoju milost nije ograničio na sakramentalnu milost (to također susrećemo u učenju sv. Tome Akvinskoga), odnosno: znamo da nam je on darovao Crkvu i sakramente kao darove spasenja, ali je On uvijek slobodan milost darivati na druge načine.

Присећам се Васкршњег слова Св.Јована Златоустог

Ако је ко побожан и богољубив, нека се наслађује овим дивним и светлим слављем. Ако је ко благоразуман слуга, нека радујући се уђе у радост Господа свога. Ако се ко намучио постећи се, нека сада прими плату. Ако је ко од првог часа радио, нека данас прими праведни дуг. Ако је ко дошао после трећега часа, нека празнује са захвалношћу. Ако је ко стигао после шестога часа, нека нимало не сумња, јер ничим неће бити оштећен. Ако је ко пропустио и девети час, нека приступи не колебајући се нимало. Ако је ко стигао тек у једанаести час, нека се не плаши закашњења: јер овај дивни Господар прима последњег као и првог, одмара онога који је дошао у једанаести час, као и онога који је радио од првога часа. И последњег милује и првога двори; и ономе даје, и овоме дарује; и дела прима, и намеру целива; и делање цени, и принос хвали.ВАСКРШЊЕ СЛОВО СВ.ЈОВАНА ЗЛАТОУСТОГ

 

Нифада :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...