Jump to content

Његош и блудница

Оцени ову тему


Препоручена порука

Његош и блудница

Његош као пример душевног здравља

Нећу писати никакву студију о Његошу и његовој религиозности, него бих дао само једну ноту која може бити од користи младима и неискуснима који се заносе некаквим мистикама. Прочитајмо најпре Владичино писмо.

 

Петру Маринковићу

Цетиње. 10/22. августа 1850.

 

Поштени господине доктор Маринковић,

Ја нијесам јошт издравио, али сам се добро поправио. У мојој болести ја сам и о смрти помишљао, него ова мисао нимало мени шкодила није, но шта више зраке су ми душевне лакше кроз тијело проницале, како сунчане зраке кроз танке и раздробљене облаке што лакше проничу. Моја је идеја међу небесима и гробницом смјело лећела, и ја сам смрт овако разумјео: или је тихи, вјечни сан који сам боравио пређе рођења или лако путовање из свијета у свијет и причисљење бесмртноме лику и вјечно блаженство. Ја се ада нимало бојао нијесам, јербо у мени адска душа није, и ја Бога не представљам као Нерона и Мухамеда II, но га представљам, по његовом величеству, за духа превеличественога, премилостивога својима тварима. Ја сам душу човеческу представљао на неки та[и]нствени фокус, која, како се раздвоји од тијела, сине хитром зрачицом и запали бесмртни плам нашега вјечнога живота и блаженства на небесима. - А наше јадно тијело што је? Угоштеније и попираније земаљскога гада, глибина од које се гади, прашина с којом се вихорови ругају и играју, њом бистре источнике водене муте, њом сјајне зраке сунчане затмивају. И великога чуда, колико ми ово ништавило љубимо и колико нас интересује! Тијело је много ништавије но цклени суд, дајбуди изломљена стакла купе каљави Чифути и пометнути трговци те ји продају, а наше тијело без душе ни за што не служи.

Досадих Вам, но то је крива доброта Ваше душе, коју сте ми открили. Хиљаду сам совјетника имао откако сам се разболио, но сам се највише Вашега совјета држао, и данас се највише држим, јербо сам видио да из дубине познанства и благородне душе истјече. Неки су ме совјетовали да ништа не мислим. Како ће човјек живјети, а не мислити? Неки су ме совјетовали да очи на женски пол не окрећем, а човјек не може и са самртнога одра да очи не баци на красно створеније. Неки су ме совјетовали да фанеле на тијело ни мараме око врата не носим. Неки су ме совјетовали да двоструку фанелу на тијело и до уших обучем, па преко ње вунену мараму око врата да метнем. Неки су ме совјетовали да лежим потрбушке, а неки опет да лежим на плећа, неки на лијеву, а неки на десну и проч. и проч. и проч.

Збогом, господин Маринковићу. Буди ми здрав и весео, и не заборави твојим драгим воспоминанијем

 

Твојега

искренога пријатеља и слугу

владику црногорскога

П. П. ЊЕГОШ

168574_190802747601377_6062932_n.jpg?oh=

З. Ђуровић

Није ми интересантна Његошева идеја, преузета из Апологије Сократове, о смрти као сну. Он, као и Сократ, говори о смрти која може да буде или сан или придружење небеском хору. То је Ервина Родеа нервирало, тако да је показао како Сократ није веровао у бесмртност душе.

Интересантна је друга Радетова опција, а то је одлазак у Очево наручје. И ту даје један принцип који не може да омане: Ја се ада нимало бојао нијесам, јербо у мени адска душа није, и ја Бога не представљам као Нерона и Мухамеда II, но га представљам, по његовом величеству, за духа превеличественога, премилостивога својима тварима“. Реч је о принципу similis cum similibus. Лукански мотив милосрдног Оца (Петар I је умро уочи Лучиндана, а Његош на тај дан. Ова година је посвећена милосрдном Оцу, па је и ово мој скромни прилог). Још сада си у наручју Очевом и у том окриљу растеш, постајеш особа. Не видиш у Њему неког садисту. И када си душу образовао у овом кључу не може да буде ружних изненађења. Једино у случају да је Бог заиста као Мухамед. Интимно осећамо да није. Иначе би нас и Писма лагала.

Старац Порфирије упозори на оне  који не следе Његошеву логику: „Наша религија јесте љубав, ерос, одушевљење, света и благодатна 'лудост', чежња за Божанством. Све се то налази у нама. Стицање свега тога захтев је наших душа. За многе људе, међутим, религија је борба, агонија и немир. Зато многи сматрају 'религиозне' људе за несрећнике јер виде у каквој се мизерији налазе. А и јесте тако. Јер, ако човек не схвати и не доживи дубину религије, онда религија постаје болест, и то страшна болест, тако страшна да човек губи контролу над својим поступцима и постаје безвољан и немоћан, испуњен агонијом и немиром, тако да њиме руководи зли дух. Такав човек врши метаније, плаче, виче, тобоже се смирава, а све то смирење је уствари сатанско дејство. Неки такви људи доживљавају религију као неку врсту пакла. У цркви метанишу, крсте се, говоре: 'Ми смо грешни и недостојни', а чим изиђу из цркве, почињу да псују и хуле на светињу ако их неко макар мало увреди. Потпуно је очевидно да је на делу демон“.

Чему се надаш? - питао би Његош. У овом животу си поставио темеље за будући. Само те љубав или мржња одређује за будуће. Као и за овдашње. Нема никаквих мистика или јуридизама. Јеванђеље на делу. То си што си. Гледај у своју душу. Мрзиш? Желиш зло брату? Чему да се онда надаш? Знамо пак из записа капетана Орешковића да је Његош био „бистар, ведар... владика с друге стране показује својства каква поседују само племенити људи: није егоиста, дарежљив је, праведан, добар и љубазан према свакоме па и према ономе црногорцу који му није ни најмање наклоњен. Начин којим је он поступио према неким својим непријатељима показује његову великодушност и племенитост“. Није допустио да га загаде нискости других. Није такође допуштао да га формализам опхрве, тако да је ишао на живце „праведницима“, јер није носио монашке хаљине, а служио је с мене на уштап.

Друга јеванђелска слика: „Неки су ме совјетовали да очи на женски пол не окрећем, а човјек не може и са самртнога одра да очи не баци на красно створеније“. Када бисмо чули овакву изјаву од неког од наших владика? Они су савршени, фини, свети, њима овако скарадна изјава не би могла пасти на памет. Изјава која експлицира еротичко гледање на женски пол. Чак и са смртног одра. Јер Ерос и Танатос су нужно преплетени. Жељу нам је Бог уткао у природу заповедивши: Рађајте се и множите! Зато ми опажамо лепоту.

Нажалост, намножили су се манихејци у нас. Тако да ми долазе младићи на исповест или младице, па кажу како су приметили неку лепу особу на улици и осећају се грешно. Ја им кажем да би грех био да нису приметили лепоту. Били би болесни. И не постоји бестрасно примећивање, како излази и из Његошеве реченице.

Калуђерско лицемерје о бестрасном примећивању је порекнуто Писмом. На вишу разину је прича подигнута са епизодом о курви која пере ноге Исусу. Лк 7, 37-39: И гле, жена у граду која беше грешница, дознавши да је Исус за трпезом у кући фарисејевој, донесе мирис у суду од алавастра. И ставши позади код ногу његових плакаше, и стаде квасити ноге његове сузама, и косом главе своје отираше, и целиваше ноге његове, и мазаше мирисом. А кад виде фарисеј који га је позвао, рече у себи: Да је он пророк, знао би ко и каква га се жена дотиче; јер је грешница.

Многи резонују са фарисејем, не са Његошем и Исусом. Љубав која је везана са еросом је овде валоризована. Она обележава човека. Она је оно суштинско. Исус (44-47) окренувши се жени, рече Симону: Видиш ли ову жену? Уђох ти у кућу, ни воде ми на ноге ниси дао, а она ми сузама обли ноге, и косом главе своје обриса. Целива ми ниси дао; а она, откако уђе, не преста целивати ми ноге. Уљем ниси помазао главу моју, а она мирисом помаза ми ноге. Зато ти кажем: Опраштају јој се греси многи, јер је велику љубав имала.

Иако курва, она је имала душу! И радила је свој посао са љубављу. Она је припремила Исуса као своју муштерију. Курве су у то доба прале ноге муштеријама и помазивале их мирисима. Она је урадила оно што је најбоље знала. Боље рећи, једино што је знала. Јер је овом клијенту, у коме је препознала Месију, узела да сузама опере ноге и очисти косом, а не неким убрусом. Слика Аврама који Тројици пере ноге. Лукина прича о љубави и милосрђу Божијем.

Јахве ће се жалити на курварлук свог народа, Израиља. И онда ће повлачити неке ненормалне потезе. Јеремији ће рећи да се не жени, јер нема смисла правити децу која ће помрети или бити робови. Пророку Осији, омиљеном пророку Исусовом, ће наредити да се ожени курвом јер се и Израиљ прокурвао. И сам Исус је из курварства: Рава и Тамара.

Иако нестручњак за Писма, владика Раде је итекако имао осећај за смисо истих. Јер Писма су код људске душе, тако да и онај ко их не зна напамет, зна их по себи. Писма су за овога века, а човек је за вечност. Зато се Владика добро кладио кад је своје наде полагао у племенитост своје душе која је печат Оца небескога.

 

Зоран Ђуровић

Рим, 31.05.2017

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 31. 5. 2017. at 18:04, Zoran Đurović рече

Једино у случају да је Бог заиста као Мухамед

Expand  

Ође Ти се покрала омашка која може да изазове неспоразуме: Његош мисли на султана "Мухамеда" (Мехмеда Другог "Освајача"), а не на пророка Мухамеда.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 31. 5. 2017. at 19:23, александар живаљев рече

Ође Ти се покрала омашка која може да изазове неспоразуме: Његош мисли на султана "Мухамеда" (Мехмеда Другог "Освајача"), а не на пророка Мухамеда.

Expand  

Није, ја и наводим Мухамеда из Његоша, али је суптилна алузија само на Мухамеда Алаховог. Не бркам лончиће. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 31. 5. 2017. at 18:04, Zoran Đurović рече

Иако нестручњак за Писма, владика Раде је итекако имао осећај за смисо истих. Јер Писма су код људске душе, тако да и онај ко их не зна напамет, зна их по себи. Писма су за овога века, а човек је за вечност. Зато се Владика добро кладио кад је своје наде полагао у племенитост своје душе која је печат Оца небескога.

Expand  

Ti kad grebeš srećku baš je zagrebeš pošteno i jako se kladiš :)

Ljubav se u duši ogleda, nebo je još nesagledivo.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 31. 5. 2017. at 20:59, Volim_Sina_Bozjeg рече

Ti kad grebeš srećku baš je zagrebeš pošteno i jako se kladiš :)

Expand  

Трудим се, а Бог нам је дао и ове медије да може да се шири наша мисао. Узеше сада да истерају са парохије "дарвинистичке" попове. Сада ће се и неки колебљиви прикључити авинатској мисији...

А морају ове јаке и огољене приче. Загушени смо инфлацијом речи. Мора да се звекеће са чекићом. Маторе боли дупе, јер се руководе: После мене потоп. - А ми и наша деца треба да живимо.  

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 31. 5. 2017. at 21:05, Zoran Đurović рече

Трудим се, а Бог нам је дао и ове медије да може да се шири наша мисао. Узеше сада да истерају са парохије "дарвинистичке" попове. Сада ће се и неки колебљиви прикључити авинатској мисији...

А морају ове јаке и огољене приче. Загушени смо инфлацијом речи. Мора да се звекеће са чекићом. Маторе боли дупе, јер се руководе: После мене потоп. - А ми и наша деца треба да живимо.  

Expand  

Ma da, nema se kud više, prosto prihvatljivo pravoslavlje trenutno za naše vladike jeste otprilike za jedan 3 mesečni ubrzani kurs i dalje od toga ionako ne smeš da talasaš. Šta su ti dali dali su ti, šta su ti prilagodili prilagodili su ti, priručnik njihov đepni imaš i to je tvoje sveto pismo.

Narod je obrazovan i nije budala, ja više nemam nijednu knjigu pravoslavnu na srpskom jeziku da kupim sve sam isčitao i to što sam čitao kao da su prepisivali jedni od drugih...

Ljubav se u duši ogleda, nebo je još nesagledivo.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 31. 5. 2017. at 21:41, Zoran Đurović рече

Поукашки је... не знам шта да ти кажем...

Expand  

Ne može da se čita na telefonu probao sam i ja.

Ljubav se u duši ogleda, nebo je još nesagledivo.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 31. 5. 2017. at 18:04, Zoran Đurović рече

Старац Порфирије упозори на оне  који не следе Његошеву логику: „Наша религија јесте љубав, ерос, одушевљење, света и благодатна 'лудост', чежња за Божанством. Све се то налази у нама. Стицање свега тога захтев је наших душа. За многе људе, међутим, религија је борба, агонија и немир. Зато многи сматрају 'религиозне' људе за несрећнике јер виде у каквој се мизерији налазе. А и јесте тако. Јер, ако човек не схвати и не доживи дубину религије, онда религија постаје болест, и то страшна болест, тако страшна да човек губи контролу над својим поступцима и постаје безвољан и немоћан, испуњен агонијом и немиром, тако да њиме руководи зли дух. Такав човек врши метаније, плаче, виче, тобоже се смирава, а све то смирење је уствари сатанско дејство. Неки такви људи доживљавају религију као неку врсту пакла. У цркви метанишу, крсте се, говоре: 'Ми смо грешни и недостојни', а чим изиђу из цркве, почињу да псују и хуле на светињу ако их неко макар мало увреди. Потпуно је очевидно да је на делу демон“.

Expand  

Е, то је оно Шекспирово што имам у потпису, а што је изгледа тако тешко схватити, па су ме и овде прозивали за то:

Lilies that fester smell far worse than weeds.

Али бих ја опет наслов могла да видим и као "Блудник и млада жена/богиња (како се узме, ако рецимо читамо Ноћ скупља вијека)". Што увек етикета на жену... :0205_whistling:

 

paradoks_zpsjpf2fhnf.jpg

Lilies that fester smell far worse than weeds.

Shakespeare

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 31. 5. 2017. at 22:52, Paradoksologija рече

Е, то је оно Шекспирово што имам у потпису, а што је изгледа тако тешко схватити, па су ме и овде прозивали за то:

Lilies that fester smell far worse than weeds.

Expand  

Што више будеш наводила у оригиналу Шекспира, мање ће те критиковати! - Неће те капирати...:))

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Аво наслов ти је ударан! Али текст ти није за наслов.  :))

Иначе мени је далеко наупечатљивији део писма овај:

  On 31. 5. 2017. at 18:04, Zoran Đurović рече

јербо у мени адска душа није

Expand  

 

Gravatar mali

 
"Упути ме на истину Твоју, и научи ме, јер си Ти Бог Спас мој" (Пс. 24.5)

https://sozercanje.wordpress.com/

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Овај сајт одавно више нема никакве везе са православљем! Не знам докле више црква ово да трпи и да ћути! Промовишу се прво педери и секс ван брака онда Дарвин и његова секта, па сам чуо да уредници овде зарађују доста пара блатећи поједине часне владике, а сад и ово!

Сад ти ни Његош не ваља, и њега би да опоганиш! Ајде ти што си секташ, него докле више да то трпи црква и њен народ да нам светог владику сводиш на плотски ниво!

 

 

Каже један старац да ће задња времена да дођу кад људи изгубе поштовање за све што су некад поштовали и што су наши стари поштовали. Овај сајт је стварно доказ да се више нико и ништа не поштују!

Изгледа да стварно стижу последња времена...

57ed8623960a6_banerRylah_zpsqgjjkx0v1.jpg.8a2fd97cd3aa7dcd0237c412e2234aee_zpsut3tszcy.jpg

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 1. 6. 2017. at 6:42, Vedran рече

Аво наслов ти је ударан! Али текст ти није за наслов.  :))

Expand  

Ја сам био у уредништву Курира и Информера! 12:smeha::))12:smeha:

Link to comment
Подели на овим сајтовима

×
×
  • Креирај ново...