Jump to content

Препоручена порука

Džesi, već sam rekla, nije usko psihološki pojam, a pogotovo ne taj banalni, ono o čemu ja govorim.. i Ivan je odmah i potcrtao to..
ma Dijo, nisu to moje reci,,,,,, :D vidis potpis ispod i link..... :pivo:

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

ех,штета,баш би се расписао... joooj
pa otvori temu i pisi.... Just_Cuz_19

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

``крстоношење као смисао нашег живота – не као неки мазохизам – крстоношење у јеванђељском контексту није мазохизам, неко самоунижење, самокажњавање,``

 

Ne kao mazohizam jer mazohizam ima negativnu konotaciju i termin kojim se sluzi psihosomatska medicina najcesce, tako da nije bas najsrecniji termin za tumacenje krstonosenja.

Samounizenje jeste velika hriscanska vrlina koja proistice iz smirenja i spoznaje sebe kao gresnog (ali ne iskljucuje dostojanstvo).

Samokaznjavanje je jedan od dva nacina razresavanja greha, kako kaze Sveti Nikolaj Velimirovic (a o tome je pricao pre nego sto je medicina pocela da se bavi psihosomatikom).

"Ја сам спреман - нашао сам шлем."

 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

 

Samokaznjavanje je jedan od dva nacina razresavanja greha, kako kaze Sveti Nikolaj Velimirovic (a o tome je pricao pre nego sto je medicina pocela da se bavi psihosomatikom tj. uskom vezom izmedju duse, psihe i tela).

Који је други ?  0703_read

"Све оно што ми можемо да одлучимо јесте шта да урадимо са временом које нам је дато"

Гандалф

Link to comment
Подели на овим сајтовима

А Свети Јован Златоусти о љубави говори: "Љубав је већа од свих жртава и никакве жртве без љубави Бог не прима".

 

Sveti Pajsije dodaje i da zrtvu koju neko prinosi od suviska (bilo duhovnog ili materijalnog) Bog ne prima. Ukoliko poklonis jedan od tri jastuka koji ti je visak, nije ti potreban, nece se prihvatiti kao delo zrtvene ljubavi, ali ukoliko das jastuk sa svog uzglavlja, uracunace ti se jer si oduzeo od sebe, odrekao si se neceg tebi potrebnog radi drugog (bliznjeg). 

Neki bi, recimo, ovakvo ponasanje smatrali mazohizmom.

"Ја сам спреман - нашао сам шлем."

 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

"Кенозис" или испражњење (од себе) ми делује као много прикладнији израз од самоунижења јер мислим да више погађа суштину. "(Само)унижење" (humility) ће пре подсетити на самопрекор а "смирење" на психолошку последицу "задовољеног" и несмиреног ума. Елем, ево једног занимљивог текста на енглеском. Ако неко има воље и времена може да преведе...

 

Voluntarily vulnerable

 

There are many teenagers who would like to experiment SM (sado masochism) in a deeper way. Some of them say that they want to be slaves, some others want to feel dominated and finally some want to feel pain. Unfortunately it doesn’t work this way; first of all we need to clarify that in an SM situation we are talking about an exchange of power; one part has the power over the other one to make decisions. The dom/sub relationship works like this: the submitted part becomes voluntarily vulnerable.

 

In order to “become” this way one needs to understand what it means to be vulnerable (physically but also psychologically). The voluntary nature of this situation is extremely important; I doubt someone can be forced into it but, with an appropriate handling (and a good dose of mutual respect), the situation can definitely be respectful. In the SM scene the bottom ones are not slaughter meat; they need and want to experience what the Masters have to offer. Many Masters respect the submitted for his will to please and to be vulnerable. The Master and the slave (Top/Bottom) can share the pleasures, especially if these are defined in the same way and if they well understood the concept of voluntary vulnerability.

 

I would like to emphasize that this concept is not only applied to long-term relationships, in fact, this is the core of many other types of games that deal with “power exchange” which could last less than the relationship Master/slave but that could involve the partners in SM sessions in which the first element has to be the will of the bottom to become voluntarily vulnerable and for the Top to accept this as a gift that needs to be compensated and respected. Being voluntarily vulnerable has many aspects; I will talk about two of them:

 

1. One becomes vulnerable when he is capable of expressing his needs to someone that can satisfy them. In our society this is seen as a weakness because it implies that we are not able to satisfy them on our own. A bottom that sais: “Please, I need…” expresses the necessity but also the desire to lose control of himself and, as a consequence, to be voluntarily vulnerable.

 

2. To be vulnerable in every type of relationships (love and marriage as well) you need to put yourself in a state in which you are hurt in painful ways. The wound can also be psychological, of course (this type of damage is the most painful of all). A bottom can put himself in the position to make painful physical experiences, and he does it voluntarily, trusting that his Top will understand his needs and his limits and that he will accept his vulnerability as a gift that will be returned in the pleasant experience that involves both of them. For neither the Top nor the bottom this is an easy task. An alternative, to the sole exploitation of the bottom, could be a study in deep of his fears, his anxieties and the explanations of what other gifts the top wants from the bottom.

 

This method of communication in both directions, in addition to prove understanding and attention, is a way to ask for more voluntary vulnerability. Many submitted would like to go over their limits, they would like that their tops lead them to the very end of their capability of being vulnerable but, at the same time, they need the certainty that they are trusting a Top that will care about them and that will lead the game with mutual satisfaction.

It is not pleasant that a Top stops at the first complaint. It is not pleasant that a bottom is kept under his real limits or hurt in a way that shows lack of attention and compassion coming from the Top. This does not mean that his own Top is “the killer of the chain saw”, it means that even while he is inflicting pain, pushing the bottom to go over his limits, the Top needs to proceed with love and care. In a wanted submission, accepted with love and affection, with joy and intimate complicity; without these assumptions there is only a relationship of mere abuse.

 

By: RUBBERSHIN

 

From: Dolce Vita International 4

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 1 month later...

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

How Violent are You? - BBC Horizon

 

Video> http://naturalnews.tv/v.asp?v=d5e69fe5819370faa8f0f2be36436ed4

 

What makes ordinary people commit extreme acts of violence?

In a thought-provoking and disturbing journey, Michael Portillo investigates one of the darker sides of human nature. He discovers what it is like to inflict pain and is driven to the edge of violence himself in an extreme sleep deprivation study.

He meets men for whom violence has become an addiction and ultimately discovers that each of us could be inherently more violent than we think, and watches a replication of one of the most controversial studies in history, the Milgram study. Will study participants be willing to administer a seemingly lethal electric shock to someone they think is an innocent bystander?

 

Michael_Portillo_1400744c.jpg

http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/5309162/The-One-to-Watch-Horizon-How-Violent-Are-You.html

 

This documentary sees Michael Portillo examine whether even a charming sophisticate such as he can be worryingly aggressive. The aim is to investigate “what makes ordinary people commit extreme acts of violence”, which means, for instance, a recreation of the infamous Milgram Study, which tests volunteers’ capacity to inflict pain on other people they do not know. In Bolivia, Portillo takes part in a violent ritual, the Tinku, and elsewhere he meets an ex-football hooligan, who says that he once lived for his Saturday fights, as well as a formerly brainwashed child soldier from Sudan. The focus, repeatedly, is however on Portillo himself investigating whether his own largely passive personality can be broken down to unearth a “violent core” – after 36 hours without sleep he’s forced, for instance, to work a gruelling shift in a professional kitchen. There’s a look, too, at a huge section of society that is biologically incapable of controlling its aggressive instincts – toddlers.

 

Some may bridle at a celebrity rather than an expert presenting the BBC’s flagship science programme yet again, but in fact Portillo makes the show interesting, and his presence will doubtless encourage higher viewing figures.

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Agresivnost je prirodni biološki nagon i služi za odbranu (očuvanje života).

 

Одбрана и агресија није једно те исто . Агресија је напад и човек који је агресиван , он напада друге . Са друге стране човек који брани себе и своје најмилије , он се брани и не може да буде никако агресиван . Одбрана је природни нагон ,а не агресивност  

Помозимо слабим и немоћним и људима у невољи јер добро се добрим враћа. :mazenje:

Наше писмо   је старо преко 1000 година . Чувајмо то наше благо .

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@@Ненад., ниси добро разумео, мешаш агресију и насиље.

Агресија је природни нагон који се може и конструктивно искористити. На пример кад тежиш да за годину дана утростручиш пчелињак. То је конструктивна агресија.

А деструктивна агресија је другачије названа - насиље. Мислим да за то не морам наводити пример... ;)

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Možda je zbrka oko pojmova - agresija se zaista najviše shvata kao napad, npr. 'agresija na Irak', a agresivnost je prirodni biopsihološki nagon duboko ukorijenjen u našem biću (biološki, ili ako hoćete, životinjski dio); on ima svrhu - oćuvanje biološkog života. Međutim kad je okrenut napadu radi destrukcije drugog naravno da je loš.

Možda u naslovu treba staviti 'agresivnost', možda sačuvati i sadizam-mazohizam jer je rasprava tako i počela....  

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Možda u naslovu treba staviti 'agresivnost', možda sačuvati i sadizam-mazohizam jer je rasprava tako i počela....  

Размишљао сам о томе али сам управо зато и променио наслов јер је агресивност много шира тема те обухвата и питање садо-мазохизма. Ове појмове сам оставио међу "значкама" (таговима).

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@@Ненад., ниси добро разумео, мешаш агресију и насиље.

Агресија је природни нагон који се може и конструктивно искористити. На пример кад тежиш да за годину дана утростручиш пчелињак. То је конструктивна агресија.

А деструктивна агресија је другачије названа - насиље. Мислим да за то не морам наводити пример... ;)

Значи да је упорност конструктивна агресија . Први пут се сусрећем са оваквим поређењем .

Помозимо слабим и немоћним и људима у невољи јер добро се добрим враћа. :mazenje:

Наше писмо   је старо преко 1000 година . Чувајмо то наше благо .

Link to comment
Подели на овим сајтовима

×
×
  • Креирај ново...