Jump to content

Zasto sv. Sava autokefalnost nije trazio od maticne Ohridske arhiepiskopije?

Оцени ову тему


Препоручена порука

  • Одговори 92
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Популарни чланови у овој теми

Постоване слике

пре 1 минут, ekdikos_apomahis рече

Пријане, хајде ти прво поради на правопису и подешавању тастатуре, па онда крени у инспекцију копирнице "Стефани". А има сигурно 15 година да факултет има своју копирницу. ;)

За остало, рекох ти, нисам папагај.

 

Ne śekiraj se ti za moj pravopis, ne pišem ođe zvanična dokumenta, no bolje izuči ima li još koji Vasilije, da ne bude śutra da je Vasilije Ostroški bio bugaroubica ili tako šta 😅

U tu kopirnicu na fax nema skripti, pa svi idete u "Stefani" prekoputa 😄

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 13 часа, carjunaka рече

Ne blamiraj se, Bugarskom crkvom se naziva Ohridska arhiepiskopija (po nekima patrijarsija), u Ohridu joj je bilo sjediste. Vasilije II je osvojio Bugarsku, a Ohridskoj arhiepiskopiji je zadrzao status.

Pa gde je onda sada Bugarska crkva koja je Ohridska arhiepiskopija ? Jel nestala onda Bugarska crkva ako vise ne postoji na crkvenoj teritoriji na kojoj postoji Ohridska arhiepiskopija? I zasto se onda buni Bugarska crkva (po meni sa pravom) sto se Makedonci poistovecuju sa Ohridskom arhiepiskopijom kada je ona u staro vreme bila u sastavu Bugarske crkve.

A Ohridska arhiepiskopija nastala je da zivi prvo u okviru Carigrdske patrijarsije kao autonomna crkvena oblast, i kasnije je nastavila da postoji kao organski deo SPC u okviru koje je imala isto crkvenu autonomiju.

Razumes taj crkveni poredak stvari, ne moze neka autokefalna crkva da postane sastavni deo druge autokefalne crkve, nego druga autokefalna crkva prima neku drugu crkvenu oblast koja nije autokefalna i postaje sastavni deo te crkve koja je i prima u svoj sastav, tako je Ohrid postao deo prvo Carigrada i posle SPC.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 2 минута, Bokisd рече

Pa gde je onda sada Bugarska crkva koja je Ohridska arhiepiskopija ? Jel nestala onda Bugarska crkva ako vise ne postoji na crkvenoj teritoriji na kojoj postoji Ohridska arhiepiskopija? I zasto se onda buni Bugarska crkva (po meni sa pravom) sto se Makedonci poistovecuju sa Ohridskom arhiepiskopijom kada je ona u staro vreme bila u sastavu Bugarske crkve.

A Ohridska arhiepiskopija nastala je da zivi prvo u okviru Carigrdske patrijarsije kao autonomna crkvena oblast, i kasnije je nastavila da postoji kao organski deo SPC u okviru koje je imala isto crkvenu autonomiju.

Kako đe je, eno je u Śevernu Makedoniju. Ohridska arhiepiskopija nastavlja postojanje i nakon osvajanja Vasilija II (da ne rečem Velikog), i uz sve promjene država i granica ravno do 1767. kada je ukidaju Grci i Turci (kao i Pećku).

Sve to vrijeme ohridski arhiepiskop nosi titulu arhiepiskop sve Bugarske.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 минута, ekdikos_apomahis рече

Како да се сикирам за нешто што не постоји?

Дјеца у школи не пишу званична документа, па за мијешање слова и одсуство тачака и зареза добију јединицу.

Pa cim komentarises znaci śekiras se, a u stvari pokusavas da se izvadis za ono blamiranje sa Vasilijem Velikim. Inace moj je pravopis u skladu sa zvanicnim pravopisom crnogorskog jezika, kojim se rado sluzim u neformalnom pisanju iz ciste zezancije.

Djeca u skolu pisu po pravopisu, jer, zamisli to cudo, zato i idu u skolu, da nauce pravopis, ka sto na bogoslovski idu da nauce kad je zivio Vasilije Veliki ;)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ja koliko znam, ohridsku arhiepiskopiju ustanovio je vizantijski car Vasilije II, za slovenske narode unutar vizantijskog carstva. Ohridska arhiepiskopija bila je direktno caru podređena i ne carigradskom patrijarhu. Naime, dok zapad ima cezaropapizam, sa papom kao vrhovnim vladarom, na istoku je takozvani papizmocezarizam, sa carem kao vrhovnim vladarom i nad Crkvom. 

Ohridska arhiepiskopija, starinski velika (velička) eparhija, dakle, nije bila ni bugarska ni maćedonska, nego jugoslovenska, i sa vremenom i vlaška odnosno rumunska Crkva, ali podređena direktno vizantijskom caru.

Pravoslavni Jugosloveni ovim nisu zadovoljni, zbog čega nastaju mnoge para-Crkve, jeresi i sekte. Najpoznatiji su Babuni, koje danas zovemo Bogumile, i za koje dan danas ne znamo ko i šta su tačno bili.

Babuna je bilo i u Rasiji (Raškoj) i u Bosni - ali, Srbi imaju jedan adut: To je rimokatolička Crkva, barska arhiepiskopija za sve srpske zemlje, ustanovljena 1089. godine. Tako da državna vlast postaje rimokatolička. Stefan Nemanja bio je Rimokatolik - tek pri kraju života postaje Pravoslavac i odlazi u Hilandar. I Stefan Prvovenčani prvo je bio Rimokatolik i od pape prima krunu 1217. godine. Ovo znači, da je narodna ili barem državna Crkva Srbije tada bila rimokatolička Crkva. Ohridska arhiepiskopija nije imala nekakav autoritet u rimokatoličkoj (i bogumilskoj) Srbiji.

Sveti Sava ovo hoće da menja i da Srbiju privede u Pravoslavlje, ali znade da ovo neće uspeti ako je pravoslavna Srbija u sastavu vizantijske Crkve. Ovo je narod odbijao svom dušom, ipak je više vekova po svakoj prilici dizao ustanak protiv Vizantije, da li po Vlastimirovićima u 9. i 10. veku, da'l po Vojisavljevićima u 11. veku, kada smo dobili prvog srpskog kralja, Mihaila, i prvu srpsku Crkvu, rimokatoličku barsku arhiepiskopiju (nadbiskupiju), da li pod Vukanu, ili Urošu, čija ćerka Jelena postaje kraljica Ugarske, najzad Nemanji kada osvajamo i Skoplje i Sofiju... Potrebna je samostalna, narodna ili državna pravoslavna Crkva za Srbiju - ali ovome se protivi ohridski arhiepiskop, Grk Dimitrije Homatijan. Kasnije će da prizna i da odobri autokefaliju srpske Crkve - ali u početku je bio protiv.

Sve ovo se odvija posle krstaškog osvajanja Carigrada i podele Vizantije 1204. godine. Na teritorijama Vizantije, koje nisu osvojili krstaši, nastaju nasledne vizantijske države, 1. u Nikeji, danas Iznik u zapadnoj Turskoj (takozvano nikejsko carstvo), 2. u Epiru, danas zapadna Grka i Albanija (takozvana epirska despotovina), 3. i u Trabzonu na crnom moru na kraju Ponta (takozvano trapezuntsko carstvo. Sve tri države bore se za nasledstvo Vizantije i da obnove vizantijsko carstvo, a u početku izgleda da takozvana epirska despotovina pod dinastiji grčkih Angela (Angeloi) ima najviše uspeha u ovome te od krstaša osvaja i Tesaliju i deo Makedonije sa Solunom.  

 

1920px-Fourth_Crusade_and_foundation_of_the_Latin_Empire.png

 

Pomenuti ohridski arhiepiskop Dimitrije Homatijan podržava politiku epirske države, koja svoj uticaj želi da širi i na Srbiju. Istovremenom ne priznaje vaseljenskog patrijarha, koji je u egzilu u Nikeji (nikejsko carstvo). Sa njime, Homatijanom, je projekt jedne samostalne srpske pravoslavne Crkve nemoguć, a Srbija je spremna da konačno postane rimokatolička. Potrebno je hitno rešenje, i sveti Sava ovo vidi jedino ako se obrati direktno vaseljenskom patrijarhu u Nikeji. Ovaj odmah izdaje tomos srpskoj Crkvi, iz više razloga, naravno i sebičnih da potvrdi svoju ulogu kao vaseljenski patrijarh, ali isto da se Srbija ne izgubi za Pravoslavlje i ne postane rimokatolička. A izgubi li se Srbija, ode i Bugarska, jer i ona je pristala u to vreme na uniju sa papom. Bugarsku pravoslavnu Crkvu će da obnovi.. sveti Sava! Bez svetoga Save danas bi i Srbija i Bugarska bile rimokatoličke. Sveti Sava je za Pravoslavlje spasio Srbiju i Bugarsku, sa njima i Rumuniju!!

Mada, ja sam ekumenac, i ako ne možemo sa Fanarom, zašto ne bi sa papom.... A Vartolomeju neka Maćedonija. Sa papom možda bi uspeli da završimo raskol sa rimokatoličkim Srbima koji su danas nacionalni Hrvati, a mali, garavi Maćedonci neka zajedno sa Bugarima usreće Grke. Meni srce plače za Bihać, a u Ohrid može slobodno da udari meteorit kao onomad 1908-e u Sibiru (ironija!). Pa kad ne žele sa nama, ko ih ....

Milost i istina neka te ne ostavlja; priveži ih sebi na grlo, upiši ih na ploči srca svojega!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 13 часа, carjunaka рече

Kako đe je, eno je u Śevernu Makedoniju. Ohridska arhiepiskopija nastavlja postojanje i nakon osvajanja Vasilija II (da ne rečem Velikog), i uz sve promjene država i granica ravno do 1767. kada je ukidaju Grci i Turci (kao i Pećku).

Sve to vrijeme ohridski arhiepiskop nosi titulu arhiepiskop sve Bugarske.

 

Pa bre jel onda ako je arhiepiskop sve Bugarske, onda Ohrid daje autokefaliju Bugarskoj crkvi i onda opet gde je autokefalna BC ako Makedonci svojataju Ohridsku arhiepiskopiju i onda BC od koga da ima autokefaliju kada je nema sama nego kao preko Ohrida. Ili je drugacije i Bugarska crkva koja je autokefalna daje postojanje Ohridskoj arhiepiskopiji i zato je i Ohridski arhiepiskop ima titulu sve Bugarske jer je u to vreme sediste BC bilo u Ohridu, i sada je u Sofiji i zato je on arhiepiskop Sofijski i sve Bugarske autokefalne crkve.

I jos, zasto onda Makedonci traze autokefaliju kada je vec imaju preko Ohridske arhiepiskopije, ispada da ce da imaju duplu i sugubu autokefaliju, to bre nema niko vise....:D

Vidis koliko tu nema crkvene i kanonske logike ako je premisa da je Ohrid autokefalan.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 минута, Bokisd рече

Pa bre jel onda ako je arhiepiskop sve Bugarske, onda Ohrid daje autokefaliju Bugarskoj crkvi i onda opet gde je autokefalna BC ako Makedonci svojataju Ohridsku arhiepiskopiju i onda BC od koga da ima autokefaliju kada je nema sama nego kao preko Ohrida. Ili je drugacije i Bugarska crkva koja je autokefalna daje postojanje Ohridskoj arhiepiskopiji i zato je i Ohridski arhiepiskop ima titulu sve Bugarske jer je u to vreme sediste BC bilo u Ohridu, i sada je u Sofiji i zato je on arhiepiskop Sofijski i sve Bugarske autokefalne crkve.

Ne be bate, danasnja Bugarska (ili njeni delovi) nakon gubitka Ohrida razvija novu crkvenu organizaciju, Trnovsku arhiepiskopiju. Bugari pretenduju da je njihova danasnja patrijarsija naslednica Ohridske arh, jer su obe (po njima bar) bugarske, ali je tu problem jer Ohridska arh. nije prestala da postoji porazom Bugarske.

Trnovska patrijarsija je dobila "novu" autokefalnost, nije je nasledila od Ohridske. Isto kao sto je SPC ponovo dobila autokefalnost od vaseljenskog, iako je sv. Sava vec bio dobio mnogo ranije.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tarnovo_Patriarchate

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 18 минута, Bokisd рече

I jos, zasto onda Makedonci traze autokefaliju kada je vec imaju preko Ohridske arhiepiskopije, ispada da ce da imaju duplu i sugubu autokefaliju, to bre nema niko vise....:D

Vidis koliko tu nema crkvene i kanonske logike ako je premisa da je Ohrid autokefalan.

Pa ukinuta im je autokefalna crkva, isto kao i Pecka patrijarsija, i to godinu posle Pecke.

Ja ne znam da li ti znas da Srbi nisu samo jednom priliku dobijali autokefalnu crkvenu organizaciju, nego nekoliko puta, najmanje 4 puta - sv. Sava, pa za vreme Mehmed-pase, pa 1879. odmah nakon Berlinskog kongresa, i posle WWI danasnja SPC.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 2 минута, ekdikos_apomahis рече

Шта је то аутокефалност?

ПС, Раковића знам колико и ти правопис.

Mozda se upoznate na sajmu smaraca, jer nema vecih smaraca od vas pravopisnih cistunaca i od Rakovica... 🙂

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 29 минута, Bokisd рече

Ju, odakle ti ova ideja. :scratch_head:

To je istorija. Srbija u vreme svetog Save vodi dva veka državnu tradiciju, počevši sa Stefanom Vojislavom u Diokliciji (Duklji). Sin mu Mihailo postaje prvi srpski kralj, krunisan od pape, a dobijamo i rimokatoličku arhiepiskopiju za "sve srpske zmelje između Save, Drima (reka u severnoj Albaniji) i Bojane", od Bosne do Rasije (Raške) i Dioklicije (Duklje). Mihaila će da sledi Konstantin Bodin, koji će, iako kratko vreme, da se u Prizreni proglasi za bugarskoga cara. Onda dolazi Vukan, raški župan, ali "Srbin i glavni vladar Dalmacije" u Aleksijadi jedne Ane Komnine. Vukana sledi Uroš Stari, koji ima toliki ugled da ugarski kralj Bela II ženi njegovu ćerku Jelenu, dok će njezin mlađi brat Beloš da postane palatin (premijer) Ugarske, kasnije ban Slavonije, nauzvrat stariji Uroš Mlađi će da nasledi oca Uroša Starog u Srbiji. Potom imamo Desu i najzad sinove Zavide, sa Nemanjom. Srbija nije nastala sa svetim Savom - ona postoji vekove ranije. I priznata je nacija. Srbin po majci Jeleni, Gejza II, je čak kralj velike Ugarske. Srpske dinastije u 12. veku vladaju ne samo srpskim zemljama, nego i Ugarskom i sa njom i Hrvatskom, Slavonijom, Slovačkom, Rumunijom itd. Ali fali nam nešto, što u narodu kuva već vekove: Jedna samosvojna, slobodna, samostalna narodna Crkva! Koja nije ni grčka ni rimska Crkva, nego srpska, slovenska. I ovaj narodni zavet je ispunio sveti Sava. 

Možda je vreme da malo preispitamo tu grčku "ortodoksiju" i da moramo da budemo orijentalci..? A apostolsko nasledstvo imaju i Rimokatolici, i Anglikanci, Monofiziti i drugi. Ja sam za svetosavsku Crkvu, koja, ali, mora da bude u sastavu jedne vaseljenske Crkve, jer jedino tako možemo da ostanemo Crkva a da ne padnemo u jeres i ne postanemo sekta. Ali da'l Rim ili Carigrad, iskreno boli me uvo.

I da, jesam za nacionalnu Crkvu. Jer drugi ne žele sa nama. Ali žele da uzmu od nas. A nismo ni jedini. Jermeni, Egipćani (Kopti), Englezi i drugi, i oni imaju svoju nacionalnu Crkvu. Grk, koji osuđuje druge nacionalizme da bi sam bio najveći nacionalista, sigurno neće da mi bude gospodar, ili vladika. :)

Milost i istina neka te ne ostavlja; priveži ih sebi na grlo, upiši ih na ploči srca svojega!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...