Jump to content

Нова књига теолога др Александра Милојкова доступна на нашем Порталу

Оцени ову тему


Препоручена порука

%25D0%25BA%25D1%259A%25D0%25B8%25D0%25B3%25D0%25B0.jpg
 
Нова књига теолога др Александра Милојкова "Вера и атеизам", доступна је на нашем порталу. Књигу можете да наручите и купите преко нашег портала, по цени од 600 динара + путни трошкови. 
 
Из предговора презвитера др Оливера Суботића
 
109399.jpg.98cc78432c89f383bf3feadf27f6a0e9.jpg
 
Књига „Вера и атеизам“ настала је као плод деценијског писања Александра Милојкова за часопис Православни мисионар, званично мисионарско гласило СПЦ за младе. У њој су сабрани сви текстови које је др Милојков у том периоду објавио, а тицали су се односа вере и атеизма. Она, међутим, није класичан зборник чланака – објављени чланци јесу њена основа, но они су додатно обрађени, допуњени и повезани тако да књига представља концептуално заокружену целину.
 
Један од рецензената је добро приметио да се још од времена професора Лазара Милина није појавило овакво штиво написано од стране српског аутора. У томе се потпуно слажемо: Милојков је својом књигом попунио апологетску празнину у српској теолошкој мисли која је настала пошто се професор Милин преселио у вечност. 
 
 
* * *
 
Када је реч о полемици са атеизмом, његов стил донекле подсећа на онај који срећемо код професора Алистера Мекграта, једног од водећих западних хришћанских интелектуалаца који редовно укршта копља са перјаницама новоатеистичког покрета, попут Ричарда Докинса (чије ставове, успут буди речено, и Милојков у својој књизи излаже темељној критици). 
 
* * * 
 
Александар Милојков у овој књизи оспорава ставове новоатеистичког покрета на један изузетно аргументован начин. Он у закључку наводи да је свестан да се са њим неће сложити само атеисти, већ ни неки религијски мислиоци, но то је понекад неизбежно. Ипак, додали бисмо да ће се у суштинским стварима са њим сигурно сложити сваки верујући човек. Што се атеиста тиче, др Милојков скромно истиче да му циљ није био да их убеђује у постојање Бога, већ да отклони неке стереотипе који су се уврежили под утицајем атеистичке пропаганде и да, по његовим речима „деконструише идеолошку мантру савременог атеизма“ – Ако сам ишта желео да одузмем атеизму као ставу, то је онда она самоувереност неких међу савременим и гласним атеистичким промотерима и атеистичким мисионарима, да је атеизам као став супериоран у односу на веру; да је атеизам једини рационалан закључак, док је вера ирационална; да развој науке све више говори у прилог атеизму и да обесмишљава веру у Бога – збори Милојков у закључку своје студије. Сваки објективан читалац ће се уверити да је аутор у испуњавању зацртаног циља био веома успешан.
 
Својом књигом др Александар Милојков отвара значајно поглавље у српском академском теолошком опусу 21. века. И то чини на начин достојан зрелог писца – чињеница да је Вера и атеизам његова прва књига је запањујућа, узевши у обзир њен квалитет. У том погледу, све што можемо пожелети јесте да следеће књиге др Милојкова по свом квалитету не буду испод ове.
 
Предговор аутора књиге
 
4-13.jpg
 
Књига Вера и атеизам настала је на бази мојих чланака који су објављивани у Православном мисионару, у рубрици У дијалогу са атеизмом. Чланци су дорађени и допуњени новим питањима и садржајима из ове области, те тако тематски проширени и обогаћени новим темама сједињени у књигу која је пред вама. Идеја да се у Православном мисионару покрене тема диjалога са атеизмом потекла је од главног и одговорног уредника часописа, презвитера др Оливера Суботића. Сама идеја инспирисана је мојим вишегодишњим дијалогом са атеизмом и атеистичким активистима, путем интернетa, јавног и медијског наступа. Питања која сам у књизи анализирао у доброј мери представљају одговор на атеистичке тврдње и аргументе са којима сам имао прилике да се сретнем у поменутом дијалогу, али и које сам налазио у литератури која се бави овом тематиком, у првом реду код самих атеистичких аутора. 
 
Један од темељних мотива за настанак ове књиге јесте и постојање, по мом мишљењу, насушне потребе за теолошким разматрањем изазова савременог атеизма. Када кажем да је потребно разматрање, онда не мислим на неко догматско одбацивање атеизма или на његово a prirori стигматизовање (ово би се код многих обично подразумевало у самом појму оног бити верник), већ на пажљиву, интелектуално поштену теолошку и философску анализу теистичких и атеистичких ставова и аргумената. Мислим, дакле, на анализу која се базира на ономе што је заједничко људима, били они верници или атеисти – рационалан, на аналитици заснован став и људска слобода. И  ово је кључни моменат у методологији ове књиге – рационалност и слобода.
 
Сматрам да је тематика ове књиге данас од велике важности и за вернике и за атеисте. За прве, да разумеју свет изван Цркве, те да умеју у том разумевању и да му се обрате и да га позивом – дођи и види – заинтересују за Цркву. За друге, да разумеју православни хришћански поглед на свет, те да преиспитају уобичајене атеистичке предрасуде о вери и верницима. Сматрам да ће и једнима и другима знање о оном другом и о питањима која су им заједничка помоћи да постану слободнији. Наиме, без те слободе и није могуће формирати теистички или атеистички став. Слобода до које их доводи знање о другом и другачијем (не треба да страхују) неће угрозити њихову, једну или другу, позицију. То знање ће једино угрозити, тачније, ослободиће их од – искључивости.
 
Изазов атеизма обухвата једну широку лепезу питања односа теологије и вере са различитим стваралаштвом људског духа. У првом реду то су питања односа вере и знања, вере и рационалности, теологије и природних наука, слободе. Може се одмах поставити питање: какве сад има везе изазов атеизма са односом хришћанске вере и теологије према, на пример, природним наукама? И то би питање било на месту. Јер, заиста, шта природна наука може да има са нечијим личним ставом верујем или не верујем да Бог постоји? Наука као наука – ништа. Међутим, однос природних наука и вере у Бога, у контексту атеистичког изазова вери, наметнуто је питање и зато мора бити размотрено. Наметнуо га је управо савремени атеистички активизам, и то својим неоснованим довођењем у узрочно-последичну везу науке и атеизма, атеизацијом науке или сциентификацијом атеизма. Са друге стране, није реткост да се и неки мислећи православни хришћани по питању односа вере и природних наука не сналазе баш најбоље, било да се ради о теизацији науке у виду конкордистичких теорија, или пак о критици научног увида апаратом који је изван методолошког обухвата самих природних наука. Из ових разлога питање изазова савременог атеизма обухвата и обавезно питање односа природних наука према теистичком, односно атеистичком ставу.
 
Основна идеја књиге је да читаоцима представи појам и пројаву савременог атеизма и његове аргументације у светлу хришћанског философског и теолошког погледа. Али, такође и појам и пројаву хришћанске вере и њене аргументације, у контексту питања која савремени атеизам поставља. Централну тему ове анализе представља однос вере, знања, рационалности и науке у контексту питања божанске егзистенције и теистичког и атеистичког става. Искрено се надам да ће читање ове књиге помоћи читаоцима да увиде бесмисленост било којег става који би захтевао искључивост и ексклузивност. Верујем да ће моја књига помоћи верницима да разумеју атеизам, али и атеистима да разумеју веру (у њеном хришћанском појму). Не верујем да ће књига нужно код атеиста изазвати сумњу у атеистички став и да ће их обратити у вернике. Али, верујем да ће им родити сумњу у савремене догме атеизма, поготово оне којима он апсолутно својата рационалност и науку. Надам се да ће након читања ове књиге верујући човек моћи да каже атеисти: „Верујем, али и схватам зашто ти не верујеш“, и да ће атеиста моћи да каже вернику: „Не верујем, али ипак схватам зашто ти верујеш“. Такође се надам да ће књига помоћи да се сруши нешто што неки атеисти, али и неки верници, сматрају парадоксом: да један човек може бити и верник и научник, верујуће и рационално биће; да homo religiosus, homo rationalis, homo logicus и homo scinetificus представљају једно, недељиво биће. Христолошки речником говорећи, тајна решења поменутог „парадокса“ лежи у несливеном говору о недељивости и јединству ових пројава људског бића.
 
Захвалност за настанак ове књиге најпре дугујем презвитеру др Оливеру Суботићу, који је и иницијатор њеног настанка. Иницијатор не само ове књиге, већ уопште и иницијатор и текстуализације мог дијалога са атеизмом. Оцу Оливеру се посебно захваљујем на охрабрењима у виду позитивних коментара читалаца мојих текстова у Православном мисионару које ми је преносио. Ти коментари су ме покренули да уложим додатни труд да ова књига настане и утврдили ме у разумевању важности бављења тематиком теолошког сагледавања питања савременог атеизма.
 
Захваљујем се двојици својих драгих пријатеља и колега који су били рецензенти ове књиге и у многоме помогли њеном квалитету, теолозима: ђакону Радомиру Маринковићу, референту за црквену просвету Светог архијерејског синода СПЦ, и Владимиру Пекићу, професору верске наставе у Архиепископији београдско-карловачкој.  Захвалност дугујем и колегама и колегиницама из Земунске гимназије, професорима математике, физике и хемије, чије су ми стручне консултације много помогле у писању ове књиге. Искрено сам уживао у сваком разговору са њима на тему природних наука и односом ових других према питањима вере и, уопште, метафизичким питањима. Посебно фасцинантне су ми биле теме из физике. Ако је могуће рећи, макар и у метафоричном смислу, да се наука приближила Богу, то је онда учинила, по мом мишљењу, савремена физика.
 
 
У свом деценијском искуству рада са ученицима гимназије, једна од основних порука коју им  преносим је и та да од вере не раздвајају учење и знање, нити од учења и знања веру. Вера и знање (корисних наука) - ученост, речима Светог Григорија Богослова, су два наша највећа блага. Учење је заједничко и знању и вери. Желим им да се уче и знању и вери, како би свет видели целовитијим очима. Ово је жеља коју упућујем и свим читаоцима ове књиге – да гледају свет целовитијим очима. То ће бити могуће уколико на један аутентичан начин успеју да остваре загрљај рационалности и слободе. Управо тим загрљајем као својим основним методом, ова књига, верујем, у томе им може помоћи.
 
Садржај књиге
 
Презвитер др Оливер Суботић, ПРАВА КЊИГА ЗА (НЕ)ВЕРУЈУЋЕ ИНТЕЛЕКТУАЛЦЕ
 
ПРЕДГОВОР (аутора)
 
ПОЈАМ АТЕИЗМА
 
Појам атеизма у библијском и светоотачком контексту
 
Појам атеизма у философији – од антике до просветитељства
 
Ренесанса и просветитељство
 
ЛЕПЕЗА САВРЕМЕНОГ АТЕИЗМА – СКАЛА РИЧАРДА ДОКИНСА
 
Јак верник
 
De facto верник
 
Они који нагињу теизму
 
Агностицизам – фокус преламања вере и атеизма
 
Они који нагињу атеизму
 
De facto атеиста
 
Јаки атеиста
 
АНТИТЕИЗАМ
 
Антитеизам као атеистичка идеологија
 
Антитеистичка оптужба: зло религије
 
Аргумент моралности и емпатије
 
FIDES, SCIENTIA ET RATIO
 
Вера и рационалност
 
Терет доказивања
 
Антропички принцип и хипотеза теистичког дизајна
 
Хипотеза мултиверзума
 
Хипотеза натуралистичког дизајна
 
На коме је терет доказивања?
 
Сеганов „змај у гаражи“
 
Да ли је атеизам вера?
 
 
Квазинаука и квазивера
 
Сазнајне моћо – Кантова епистемологија
 
Чулно опажање
 
Уобразиља
 
Разум
 
Субјективно и објективно
 
Научна теорија и истина
 
Бог и наука
 
Наука и идеологија
 
ФИЛОСОФСКИ НАТУРАЛИЗАМ И АТЕИЗАМ
 
Натуралистички редукционизам
 
Натуралистичка вера
 
Слобода – биће или илузија?
 
Натурализам као атеистички парадокс
 
 
ВЕРА И/ИЛИ АТЕИЗАМ?
 
 
Прилог припредио:
Уредник насловне стране Портала Поуке.орг

View full Странице

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 53 минута, stevanjuric рече

600 динара + путни трошкови? Ко долази ако се поручи књига? :)

Моника Белучи, лично :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Шта ја знам, ово је земља могућности, могућности су неограничене. :) Збунила ме употреба израза "путни трошкови", пошто је уобичајено да стоји "поштански трошкови" или "трошкови слања". Побојах се да ћу морати непланирано да гостим аутора. :) Шалу на страну, има ли књиге у књижарама, којим, и по којој цени? Може ли се узети лично од писца, у Београду? 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 1 сат, Александар Милојков рече

Моника Белучи, лично

Ви дечаци волите старе цице...младост, шташ'.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 46 минута, stevanjuric рече

Шта ја знам, ово је земља могућности, могућности су неограничене. :) Збунила ме употреба израза "путни трошкови", пошто је уобичајено да стоји "поштански трошкови" или "трошкови слања". Побојах се да ћу морати непланирано да гостим аутора. :) Шалу на страну, има ли књиге у књижарама, којим, и по којој цени? Може ли се узети лично од писца, у Београду? 

Нема је још. Цена ће бити слична. Може и лично, јави се на ПП да се договоримо.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Каквим језиком је писана. Академским или питким онако по народски . Ако је питка као код оца Оливера (О камену одбаченом и онима који га одбацише ) пишите продато :smeh1: Хоће ли је бити ове године на сајму ? 

 

                               :1321_womens:  Carpe Aeternitatem  :1321_womens:    

Заиста вам кажем, ако се не повратите и не будете као деца, нећете ући у царство небеско.

                                                      Јеванђеље по Матеју   глава 18:1-10

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 41 минута, Рапсоди рече

Каквим језиком је писана. Академским или питким онако по народски . Ако је питка као код оца Оливера (О камену одбаченом и онима који га одбацише ) пишите продато :smeh1: Хоће ли је бити ове године на сајму ? 

 

Отац Оливер је описао како је писана. И рецензенти су је оценили као врло питку, јасну и аргументовано. Биће је на Сајму.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 30.9.2019. at 12:50, Александар Милојков рече

Моника Белучи, лично :)

 

IMG_09291-750x500.jpg

Нифада :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 29.9.2019. at 21:43, Поуке.орг инфо рече

Књигу можете поручити директно од писца овде или на телефон +381600398806

@Александар Милојков

Где сте бре оставили број вако јавно, има сад сваког дана да досађујем мом омиљеном профи и доци, са форума,разноразним питањима и глупаријама?

,,Ne kudi nista sto je ljudsko. Sve je dobro, samo ne svuda, ne uvek i ne za svakoga." :D:D

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 10 минута, Nikola Stojanovic рече

Где сте бре оставили број вако јавно, има сад сваког дана да досађујем мом омиљеном профи и доци, са форума,разноразним питањима и глупаријама?

Е, није мој број. :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Nikola Stojanovic 

"...`De si b`e Aco lafe, doktore, ljudino! Sta ima b`e?... (***) ... Kako nije b`e Aca??... Kako?? (***) .... Koja sad pa Monika"??...

:smeh1:

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...