Jump to content
  • Иван Ц.
    Иван Ц.

    Слободан Стојчевић: Грађанистичко сагледавање мисије СПЦ

    Због чега су се људи који се налазе изван Цркве забринули због одлуке Синода да се забрани деловање свештеника и монаха на интернету без благослова патријарха?

    На седници Синода Српске православне цркве, одржаној крајем августа ове године, донета је одлука да се забрани деловање свештеника и монаха на интернету без благослова Његове светости или надлежног епископа.

    Ово је потпуно уобичајена и разумна одлука у којој виши орган прописује понашање нижег органа у једној хијерархијској организацији каква је СПЦ. Ништа необично: код свештеника и монаха се појавило неко понашање које је можда у почетку било добронамерно и сврсисходно, а онда се касније у неким случајевима отело контроли и почело да буде штетно и по Цркву и по вернике и по саме „интернет-ратнике“ или „интернет-мисионаре“. И логично, онај ко је одговоран за управљање Црквом („лађом спасења“) скреће пажњу превише занесеним члановима клира на њихове обавезе и њихове способности на које су можда заборавили, заиграни у занимацији званој интернет.

    Уједно, да се не би стварала „зла крв“, да се неко не би нашао повређен или увређен, као и сваки брижни отац, Његова светост играње забрањује свој деци а тек касније ће бити појединачно процењивано ко поред својих уобичајених обавеза (читај: домаћих задатака) има времена, способности, знања, снаге и умећа да се игра овом игрицом на корист а не на штету (и своју и своје пастве, а и Цркве у целини). Ово је потпуно разумна одлука: нема свако у клиру оне способности и она знања која мисли да има. А није свако способан за све за шта мисли да је способан.

    Жабље сагледавање

    Али ова, иако потпуно оправдана и разумна, а што је најважније унутарцрквена, одлука изазвала је бурне реакције великог броја грађаниста који су изван Цркве. Они који нити су верници, нити се осећају делом Цркве, нити их уопште интересује мисија Цркве, одједном су се нашли повређени ониме што је сваком у Цркви потпуно јасно и логично: унутар Цркве постоји свој ред, постоје своја правила, постоји своја „демократија“ која се код нас у Цркви зове – домострој спасења (смирење, послушање, узрастање,…). Тако да они који су сами себе оставили ван Цркве почињу да својим ванцрквеним аршином мере унутарцрквене односе.

    Зашто се ово дешава?

    Зашто људе који су изван Цркве интересује унутарцрквена организација?

    Јасно је да њих уопште не занима нити како да наша Црква буде јача, нити како да чланови клира боље обављају своје обавезе (код нас у Цркви се то зове послушање), нити како да Црква оствари своју мисију у свету. Они имају свој интерес који им је задат и у функцији остваривања тог интереса и делују. А њихов интерес није никаква тајна иза седам печата: политичка борба. Нема ту никакве „теорије завере“ или „тајних знања“ већ је све отворено и јасно: у односу на своје политичке ставове они све друштвене актере сврставају и процењују. А Црква је један од најважнијих друштвених актера – те стога и њу треба сврстати, сместити, проценити, премерити и одмерити (дневно)политичким аршином. Отуд се и појављује трагикомично премеравање свевремене и ванвремене Богочовечанске установе – малим, овоземаљским, привременим „демократометром“.

    А свевремено и надвремено се не може ни појмити а камоли премерити приземним и привременим.

    До којих су резултата мерења Цркве демократометром дошли ови „демократобрижници“?

    „Одакле гледаш тако и видиш“ – ако се гледа из жабље перспективе – жабље и сагледаваш. Ону одлуку која има свој дубљи смисао и свој лековит утицај и на чланове клира и на паству, а и на грађанство и друштво у целини (јер спречава профанацију Цркве у његовим очима) – „демократобрижници“ виде само као дневнополитички потез. Мудра и вишезначна одлука се банализује и своди на питање „да ли ће чланови клира моћи да буду опозиционо настројени и као такви делују на интернету“? (!)

    Ваистину жабље сагледавање! Као да се Христос није оваплотио у телу, пострадао и васкрсао, као да Свети Дух није сишао на апостоле на Педесетницу (рођендан Цркве), као да Црква нема своју есхатолошку димензију која нас припрема за вечност – све се банализује и своди на свештеничку критику власти и баналну припрему (још једне) обојене револуције око избора с пролећа следеће године!?!

    Ако ли неко неће да ванвременско и вечно сагледава кроз калеидоскоп обојених револуција – тај је необразован, затуцан, заостао, непросвећен – једном речју „недемократичан“. То нам поручују демократобрижници.

    Одбрана Цркве

    Остаје најважније питање: а зашто наизглед образовани људи, светски (тачније: световни) људи, грађанска интелигенција (тачније: спонзорисани аутошовинисти) себе сматра просвећеном, образованом, „одтуцаном“, напредном – а појма нема ни шта је информационо-психолошки рат нити како тај интернет и те друштвене мреже уопште раде?

    Одговор може бити само један: још одавно је примећено да је духу и уму као и телу потребан напор да би остао у форми. Ако се у дужем временском периоду добијају редовна плаћања из иностранства за банално „троловање“ и писање припростих пљувачких чланака против Цркве зарад дневнополитичких трвења – полако и неумитно се закржљава. Закржљава се и ментално и духовно, а и образовно.

    У јуну ове године изашла је моја књига Хибридни рат против Српске православне цркве у којој постоји део „Црква и информационо друштво“ у коме се барем оквирно говори и о опасностима од влоговања и деловања клира на интернету и друштвеним мрежама. Влоговање, писање коментара на друштвеним мрежама, мисионарење путем платформи – има своје законитости које су откривене у последњих деценију и нешто од кад постоје друштвене мреже. И те тенденције и законитости су (нажалост) универзалне – појављују се без обзира да ли су у питању свештеник и монах или тинејџер, инфлуенсерка и екстремиста.

    Ово су потпуно нови, универзални феномени који су тек недавно уочени на глобалном нивоу и тек предстоји дубље проучавање. Инфохоличност, дигитална деменција, затварање под информациону куполу, тежња ка екстремима, ехо-коморе, СОП (или ФоМО) синдром, цензура и аутоцензура и још много тога су глобални феномени који нису особеност деловања свештеника на интернету у Србији данас. Одлука Синода је усмерена на заштиту Цркве, клира и пастве од ових феномена, а не против учешћа свештеника и монаха у политичкој борби.

    Али од ситуиране, (задригле) и редовно финансиране „грађанске интелигенције“ која већ све зна (из приручника за обојене револуције) и већ свему подучава све и свакога, а посебно нас „мрачњаке“ – заиста не могу да очекујем да прочитају и освоје преко 400 страна књиге. А да се јавно полемише са људима који не само да не знају ништа о томе о чему суде већ им и није циљ да нешто сазнају или дођу до неке истине јер су плаћени само да блате и банализују задату мету – нема смисла и није мој ниво.

     

    Зато бих желео да уместо полемичких чланака, једноставно, у неколико наставака, објавим барем неколико страна из књиге. Сходно томе ћу у следећих неколико наставака објавити мали део књиге који се односи само на друштвене мреже и деловање на интернету (нешто мање од 10 одсто садржаја књиге). За „одтуцане“, закржљале сорошевске интелектуалце и то је, како рачунам, негде на горњој граници онога што могу да прочитају и осмисле. А за нашу православну читалачку публику – то ће таман бити „предјело“, јер су навикли да читају и дубље и свестраније сагледавају проблеме.

     

    Слободан Стојичевић је аутор књига „Мрежни рат против Срба“ и „Хибридни рат против Српске православне цркве“. Ексклузивно за Нови Стандард.

     

    Насловна фотографија: spc.rs

     

    Извор Нови Стандард

     




    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    Па баш ми се не чини да је нешто бурна реакција тих ван Цркве. Пре бих рекао да је бурно тумачење да неко тамо бурно реагује. Људи су се само осврнули на конкретан потез Синода и Патријарха према клиру СПЦ, без икаквих увреда, напада или било чега што би се могло назвати "бурно". Бурно је ваљда што су уопште изњели своје мишљење које је противно одлуци да се забрани јавни наступ свештенству без претходног благослова. 

    Не улазећи у политичке претпоставке, што није искључено да је можда ово донешено да би се ућуткали неки критичари актуелне власати, ово није добар потез Цркве. 

    Црква је што се тиче мисионарске дјелатности и ширења јеванђелске ријечи, готово на респиратору. Овим забранама то ће се још додатно погоршати. Они који имају могућности и талента да пише неће моћи, а трома црквена бирократија ће се постарати да они који могу на вријеме не буду балгословени. 

    Ваљда би требало да сви имају благослов да пишу у основи, а тек они који нешто пишу чиме се штети углед Цркве, или промовише не зна антицрквено учење, буду санкционисани и удаљени, а не да се са прљавом водом избаце и дјеца. 

    Како год...

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Управо сада, Justin Waters рече

    Ваљда би требало да сви имају благослов да пишу у основи, а тек они који нешто пишу чиме се штети углед Цркве, или промовише не зна антицрквено учење, буду санкционисани и удаљени, а не да се са прљавом водом избаце и дјеца. 

    I meni se ovo cini sasvim okej, pa svestenici po defaultu trebaju da propovedaju i misionare, pa ako neko nesto pogresno promovise onda da se polako preispita i slicno.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 12 минута, Bokisd рече

    I meni se ovo cini sasvim okej, pa svestenici po defaultu trebaju da propovedaju i misionare, pa ako neko nesto pogresno promovise onda da se polako preispita i slicno.

    Какве је стање по том питању, данашњи интернет му дође као Божији благослов да онај ко хоће да се духовном укрепи, пронађе оно што му одговара, као бесједу, видео, причу, поуку, радио шта год му паше. 

    • Свиђа ми се 1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 11 часа, Justin Waters рече

    Па баш ми се не чини да је нешто бурна реакција тих ван Цркве.

    Takođe mi se ne čini da je upravo pomenuti Vladimir Veljković 'van Crkve'. Naprotiv, čini mi se da je vernik.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Црква би требало да образује и подстиче свештенике и вероучитеље да користе нове технологије и медије и за мисионарење, и за комуникацију са верницима.

    Могуће последице забране:

     - свештеници наступају анонимно, и под псеудонимима на Интернету

     - нема свештеника на Интернету, гасе се налози и канали

     - ништа се не мења, све остаје исто, одлука се не спроводи

    Време ће показати...

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    не каже се да не могу да пишу и да је забрањено него да треба да имају дозоволу од свог епископа. Попови не могу ни на годишњи одмор нити да напусте парохију, а да не питају за дозволу тако да је одлука за све који иду у Цркву природна. 

    Немају сви дарове за све и то треба Владика да распореди, неки поје, неки проповедају, неки имају дар за иконе, неки за организацију... 

    Видели смо шта је било на БТФ када су попови умисли да су научници и радили шта су хтели и онда је морао Патријарх Иринеј да завед ред, а ови да исповедају Верујем на Сабору. 

    После се као и по аутору  подиже пета на Цркву, хоће да је избаце из света али се тешимо речима Спаситељевим: знајте да на мене омрзе прије вас (Јов. 15, 18)..

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 52 минута, Onufrije рече

    не каже се да не могу да пишу и да је забрањено него да треба да имају дозоволу од свог епископа. Попови не могу ни на годишњи одмор нити да напусте парохију, а да не питају за дозволу тако да је одлука за све који иду у Цркву природна. 

    Не бих се сложио.

    Природно би било да постоји поверење између епископа и свештеника. Како може бити природно да мора да се провери дал професор ПБФ-а зна Симбол вере? Ако је то проблем, онда треба да с времена на време поново добијају благослов (полажу неки тест) да буду свештеници.

    Ако свештеник нема благослов да искаже своје мишљење у јавности, на Интернету, како парохијани могу да имају поверења да га приме у кућу, и да га питају за савет, и послушају га?

    Како можеш да беседиш, да будеш пастир, ако немаш дозволу да мислиш, да причаш?

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 3 часа, Onufrije рече

    Видели смо шта је било на БТФ када су попови умисли да су научници и радили шта су хтели и онда је морао Патријарх Иринеј да завед ред, а ови да исповедају Верујем на Сабору. 

    За то су критичари цркве рецимо потпуно у праву, да то нарушава секуларност државе. Проблем је што би црква и јаре, и паре. Ако ће патријарх да заводи ред на факултету, факултет не може да буде у оквиру државног универзитета. Овде не улазим у то ко је у праву, нити ме то занима. Знам да су сви факултети су корумпирани. Али, ствар је принципска.

     

    пре 3 часа, Onufrije рече

    После се као и по аутору  подиже пета на Цркву, хоће да је избаце из света али се тешимо речима Спаситељевим: знајте да на мене омрзе прије вас (Јов. 15, 18).

    Кад мечку подбадаш, подбадаш, подбадаш... и онда кад јој пукне трпило, она те нападне, да ли је то изненађујуће? Циркумцелиони савршено иконишу целокупни историјат прогона цркве.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 20 часа, Иван Ц. рече

    Остаје најважније питање: а зашто наизглед образовани људи, светски (тачније: световни) људи, грађанска интелигенција (тачније: спонзорисани аутошовинисти) себе сматра просвећеном, образованом, „одтуцаном“, напредном – а појма нема ни шта је информационо-психолошки рат нити како тај интернет и те друштвене мреже уопште раде?

    Одговор може бити само један: још одавно је примећено да је духу и уму као и телу потребан напор да би остао у форми. Ако се у дужем временском периоду добијају редовна плаћања из иностранства за банално „троловање“ и писање припростих пљувачких чланака против Цркве зарад дневнополитичких трвења – полако и неумитно се закржљава. Закржљава се и ментално и духовно, а и образовно.

    У јуну ове године изашла је моја књига Хибридни рат против Српске православне цркве у којој постоји део „Црква и информационо друштво“ у коме се барем оквирно говори и о опасностима од влоговања и деловања клира на интернету и друштвеним мрежама. Влоговање, писање коментара на друштвеним мрежама, мисионарење путем платформи – има своје законитости које су откривене у последњих деценију и нешто од кад постоје друштвене мреже. И те тенденције и законитости су (нажалост) универзалне – појављују се без обзира да ли су у питању свештеник и монах или тинејџер, инфлуенсерка и екстремиста.

    Ово су потпуно нови, универзални феномени који су тек недавно уочени на глобалном нивоу и тек предстоји дубље проучавање. Инфохоличност, дигитална деменција, затварање под информациону куполу, тежња ка екстремима, ехо-коморе, СОП (или ФоМО) синдром, цензура и аутоцензура и још много тога су глобални феномени који нису особеност деловања свештеника на интернету у Србији данас. Одлука Синода је усмерена на заштиту Цркве, клира и пастве од ових феномена, а не против учешћа свештеника и монаха у политичкој борби.

    Али од ситуиране, (задригле) и редовно финансиране „грађанске интелигенције“ која већ све зна (из приручника за обојене револуције) и већ свему подучава све и свакога, а посебно нас „мрачњаке“ – заиста не могу да очекујем да прочитају и освоје преко 400 страна књиге. А да се јавно полемише са људима који не само да не знају ништа о томе о чему суде већ им и није циљ да нешто сазнају или дођу до неке истине јер су плаћени само да блате и банализују задату мету – нема смисла и није мој ниво.

     

    :dobro:

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 25 минута, Вукашин рече

    Одлична одлука. 

    Ово је ново поље делања и мора ред да се уведе. На крају ће доћи све на своје. 

     

    Како ти замишљаш увођење реда?

    На пример, свештеник хоће да остави коментар, поруку, на форуму, ал то прво треба да одобри Епископ, ил комисија коју је он оформио. Да ли је то увођење "реда"?

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима




    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичног сајта Српске Православне Цркве

×
×
  • Креирај ново...