Jump to content

Једини живи пилот Југословенског краљевског ваздухопловства (АУДИО)

Оцени ову тему


Препоручена порука

Проф. др Златко Рендулић, машински инжењер и опитни пилот, генерал пуковник у пензији, једини је живи учесник Априлског рата, сада надомак века живота овоземаљског. 

Један је од најзаслужнијих пројектних инжењера и конструктора наших млазних авиона 60-их и 70-их година. Из његових уџбеника о аеродинамици и теорији летења и дан данас се стичу прва знања у војним ваздухопловним школама.

62245492_10218413339580536_5700647149235

Са овим симпатичним декицом, за Спутник.рс, разговарала је Сенка Милош

1107850824.png

Гост Спутњика вечерас је генерал-пуковник Златко Рендулић, пилот, ваздухопловни инжењер и доктор техничких наука, човек који је заслужан за развој југословенског ваздухопловства, а који ускоро улази у стоту годину живота.

 

 

Једини живи пилот Југословенског краљевског ваздухопловства
Једини живи пилот Југословенског краљевског ваздухопловства
 
00:00 / 29:58

Са јединим живим пилотом Југословенског краљевског ваздухопловства, чланом партизанске ескадриле, пилотом РАФ-а, причамо о томе како су левичарске идеје стигле на наше просторе из Шпаније.

Говоримо о његовом учешћу у Априлском и Другом светском рату, односу његове фамилије из Јастребарског са кумовском породицом Алојзија Степинца.

Са легендом нашег ваздухопловства, човеком који је за Југославију по целом свету обављао јавне и тајне преговоре, причамо и о послератном развоју авио-технике и куповини авиона од Совјетског Савеза.

Емисију уређује и води Сенка Милош.

https://rs.sputniknews.com/radio_sputnjik_intervju/201906091120056188-veceras-jedini-zivi-pilot-jugoslovenskog-kraljevskog-vazduhoplovstva-/

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Професора Рендулића сам имао пригоду да "упознам" пре отприлике три деценије кроз два уџбеника: "Увод у аеродинамику" и "Теорија летења".

11357396_10200630653085954_1541677847543

Пре четири године сам био у прилици и "уживо" да га видим и упознам током једне од сесија округлог стола "Ваздухопловство у Другом светском рату 1939-1945. године-седам деценија после" одржане у Команди РВ и ПВО у Земуну.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

А ево и једног интервјуа са проф. Златком, објављеног на Поукама пре шес` година

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 2 weeks later...

Ексклузивна исповест: Надиграо САД и СССР, сад верује Путину и има рецепт за Србију (видео)

© Sputnik / Дејан Симић
ИНТЕРВЈУИ
Преузмите краћи линк
526313

Наш једини живи пилот Југословенског краљевског ратног ваздухопловства, члан партизанске ескадриле, инжењер заслужан за конструисање наших авиона и увоз „мигова 21“, генерал Златко Рендулић, ускоро улази у стоту годину живота. Из штампе управо излази његова нова књига, једна врста приручника за балансирање Србије између Истока и Запада.

Највећа жива легенда ваздухопловства на нашим просторима, генерал–пуковник Рендулић, учесник је Априлског и Другог светског рата. Левичарске идеје слушао је као студент у Загребу од повратника из Шпанског грађанског рата.

Због дружења са повратницима из Шпаније усташе су га два пута хапсиле. Са згражавањем описује мучења у затвору, за која су били задужени искључиво они који су у НДХ дошли из Херцеговине. Преживео је.

Вероватно је Рендулић и једини партизан који је у борбу отишао таксијем.

Једна од најстаријих успомена - Златко Рендулић спреман за лет 1940.
© ФОТО : ПРИВАТНА КОЛЕКЦИЈА
Једна од најстаријих успомена - Златко Рендулић спреман за лет 1940.

„Отац ми је био адвокат, мајка из угледне апотекарске породице, школована у Грацу. Иако, дакле, нисам био пролетер, то ми није сметало да прихватим ту идеју. На Каптолу смо имали свог таксисту, после гемишта окренуо сам чашу наопако и то је био знак. Извео ме је из града, а на делу пута чекали су људи из Комитета да ме преузму“, прича нам генерал ЈНА како се 1943. обрео у партизанима.

Отац Златка Рендулића је из Крашића, родног места Алојзија Степинца. Имали су имање до имања, а генералова бака кумовала је Алојзију на крштењу. Била је то стара поштена породица, каже Рендулић. Када је његова сестра ухапшена зато што је крала лекове из болнице и слала партизанима на Петрову Гору и у Оточац, породица Рендулић се обратила за помоћ утицајном кардиналу.

„Моји родитељи су ишли код Степинца да га моле да спасе сестру. Само је рекао, ’за комунисте ја не могу да интервенишем‘. По мени, он није рођен за блаженог, макар само због чињенице да је био официр са сабљом“, истиче Рендулић и додаје да је његова сестра пребачена у логор у Градишку, после чега јој се губи сваки траг.

Био је и кључни човек за развој домаће авијације, одговоран је за пројекте  Н-60 „галеб”, Ј-21 „јастреб” и  Ј-20 „крагуј”.
© ФОТО : ПРИВАТНА КОЛЕКЦИЈА
Био је и кључни човек за развој домаће авијације, одговоран је за пројекте Н-60 „галеб”, Ј-21 „јастреб” и Ј-20 „крагуј”.

Наш саговорник је рањен у партизанима када је превозио лекове и опрему за пилоте; бомба му је однела део пете. Ипак, прешао је пешице 150 километара — правац у невероватну епопеју. Преко Италије стиже до РАФ-а, британског Краљевског ратног ваздухопловства, лети по земљама медитерана, Африке, а у Југославију се, после додатног школовања у далекој земљи, враћа са Совјетским пуком.

Када се са својим друговима и савезницима коначно изборио за мир, Стројарски факултет из Загреба завршио је на Машинском у Београду. Прво је после рата радио у Техничком опитном центру, где је био пробни пилот, али и инжењер за испитивање летелица.

„Летео сам укупно на 45 типова авиона и заиста сам уживао у томе. Летење је моја највећа страст, и сада бих летео! Већ 1946. године смо направили план рада пројектовања авиона и за обнову ваздухопловне индустрије. Руски инструктори су се изразито томе противили. Србија је у време Краљевине Југославије имала јаку авио индустрију“, прича некадашњи начелник Ваздухопловно-техничког института.

Златко Рендулић је и први пилот који је из Југославије отишао на један амерички универзитет, у Мичиген, где је радио на суперсоничном авиону.
© ФОТО : ПРИВАТНА КОЛЕКЦИЈА
Златко Рендулић је и први пилот који је из Југославије отишао на један амерички универзитет, у Мичиген, где је радио на суперсоничном авиону.

Златко Рендулић је и први пилот који је из Југославије отишао на један амерички универзитет, у Мичиген, где је радио на суперсоничном авиону. Због изузетног знања и професионализма, ускоро постаје кључни човек за развој домаће авијације, одговоран је за пројекте Н-60 „галеб“, Ј-21 „јастреб“ и Ј-20 „крагуј“.

У време када се причало да ће земље Варшавског уговора добити мале нуклеарне бомбе, Тито је закључио да малу земљу на граници истока и запада велике силе неће оставити на миру. Југославија, која је до тада добила велику помоћ САД, одлучила је да купи пук надзвучних авиона.

Тито га је послао у Либију, да помогне Гадафију да образује инжењере.
© ФОТО : ПРИВАТНА КОЛЕКЦИЈА
Тито га је послао у Либију, да помогне Гадафију да образује инжењере.

Главни човек за преговоре био је Златко Рендулић. На овом примеру савршено се види порука о којој говори у новој књизи „Теорија игара у тумачењу Титове државне политике у конфликтним ситуацијама“, која ових дана излази из штампе. „До тада смо имали велику помоћ САД, а пошто смо коначно били солвентни, тражили смо да купимо авионе“, присећа се Рендулић.

„Американци су мислили да Тито тврди пазар. О томе је писао „Њујорк тајмс“, да хоће да узме паре и скочи у Совјетски савез, а Тито се није обазирао. Чудило ме зашто ћути, а он је то радио намерно, ишао је по својој стратегији у теорији два играча нулте суме, тако је победио и Стаљина, иако му је цео свет давао један одсто шансе. Хрушчов је све то пратио, слетео је на Крк и понудио нам МиГ 21 и Ф13, јер је мислио да ће Тито ипак скочити у Варшавски уговор“, објашњава Рендулић.

Рендулићева нова књига је својеврсни приручник за балансирање Србије између Истока и Запада.
© SPUTNIK / ДЕЈАН СИМИЋ
Рендулићева нова књига је својеврсни приручник за балансирање Србије између Истока и Запада.

Човек који је живео у неколико епоха каже да данас живимо у времену конфузије. А када је реч о великим силама, да је разочаран у Американце, којима је, како каже, потребан нови Рузвелт. Када је реч о истоку, има другачије мишљење.

„Путину још није призната величина, али ће бити у историји нешто изнад Катарине Велике; то је човек изванредне интуиције, учинио је да распад Совјетског савеза не буде експлозија, већ имплозија у Русију. Схватио је да ловачка авијација мора да опстане, отишао је у фабрику Сухој, видео да су склопили уговор са Индијом, да има пара, а да Јаковљев и Микојан једва преживљавају, њих је помагао. За свега 5,6 година успео је да их дигне на ноге, врати нуклеарну силу, а Сухој данас стиже америчке авионе“, каже Рендулић.

Једна од позивница на свечаност поводом Дана ваздушне флоте Совјетског савеза.
© ФОТО : ПРИВАТНА КОЛЕКЦИЈА
Једна од позивница на свечаност поводом Дана ваздушне флоте Совјетског савеза.

Човек који је учествовао у јавним, али и тајним преговорима, због чега има високо одликовање шведског краља, али и од вође Северне Кореје, никада није радио на једном пројекту, а тако је и данас пред 99. рођендан. Док се штампа „Теорија игара“, у припреми је његова нова књига која треба да открије до сада непознате детаље о Априлском рату.

Ништа не може заменити његову највећу животну страст - летење.
© ФОТО : ПРИВАТНА КОЛЕКЦИЈА
Ништа не може заменити његову највећу животну страст - летење.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

×
×
  • Креирај ново...