Jump to content

Препоручена порука

Ona je oduvek bila iskrena i oduvek je neobicno bila jasna i oduvek je imala i moje komentare, kako duhovite i neozbiljne tako i ozbiljne.

 

I ti si moja oduvek iako ne mogu da te zagrlim. 

 

Sto b se reklo ljubim vas obe u Hristu i nikako van Njega, jer za to nemam prava.

:drugarstvo:

Extra ecclesiam nulla salus.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 2 months later...

Писмо о Исусовој молитви  -  Игуман Никон Воробјов

Драга Л.В… ако се све заповести састоје у двема – у љубави према Богу и љубави према ближњима, а љубав се достиже извршавањем заповести датих нам у Јеванђељу,  oнда и треба тежити за знањима која најкраћим и најлакшим путем воде ка испуњењу тих заповести. Мирски човек може да се ограничи на телесно делање, онима који траже више неопходно је оно унутарње. Сам Господ је двема речима исказао у чему се оно састоји и шта је посебно неопходно у тешким временима (види Мк. 13;33) – бдите и молите се. Није речено у то и то доба него увек. Бдети – значи пазити на себе, на своје мисли, речи, осећања; пазити и све што је противно речи јеванђељској одбацивати молитвом Исусовом, чиме се испуњава друга реч. Ако будете тако радили, онда ће вам бављење том молитвом заменити све, премда се не искључују ради олакшања, и друга делања. Непрестано принуђивање себе на молитву Исусову најбољи је доказ да човек хоће да буде са Господом, да хоће да испуњава Његову заповест.

Чак и у време богослужења цариник је изговарао само пет речи и оправдао се. Свети оци кажу да се све молитве могу заменити само једном – Исусовом.

Тако ће се, пак, молитва вршити  правилно онда када се нераскидиво здружи са покајањем, када буде била израз скрушења срдачног због своје недостојности, греховности, свести о непрестаном нарушавању јеванђељских заповести. Такав израз скрушења срца била је и цариникова молитва. Имај то у виду! Плодом духовним не урађа пуно понављање молитве Исусове наглас, него молитва као излив срца испуњеног скрушењем. Онда ће она убрзо изазвати умилење и загревање срца, а то ће јој донети лакоћу и остало. Вршење заповести јеванђељских – спољашње и унутарње – сразмерно снагама човековим, бдење и скрушена молитва Исусова, ето то је оружје непобедиво, доступно, рећи ћу, једино доступно оружје нашем времену. Бављење њоме држи човека увек у духовној напрегнутости, не веже га ни за књиге, ни за животне услове, чак ни за здравље. Оно нам је свугде и увек (осим онда кад се удубимо у неки посао, који изискује велику пажњу) доступно.

Желим Вам да ово схватите и научите. Одредите себи невелико правило, у складу са околностима Свога живота и својом моћи, а остало време, дању и ноћу, увек према могућностима испуњавајте правило Господа Исуса Христа: бдите и молите се, јер ћете тим бављењем избећи све несреће, материјалне и душевне.

Опростите ми, драга Л.В. Пишите!

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 3 weeks later...

Одломак из писма св. Пајсија Величковског упућеног архимандриту Теодосију

(које је садржано у оптинском Житију блаженог Пајсија, стр. 208-217)

 

 

...Што се духовне стране тиче, обавештавам твоју светост да сам у вези са изласком светоотачких књига из штампе (збирке Добротољубља), и на грчком и на словенском језику, обузет и радошћу и страхом. Радошћу, јер неће бити предате у коначни заборав, и ревнитељи ће моћи лакше да их набаве; али и страхом и трепетом да не буду у понуди, као ствар која се може продавати као друге књиге, не само монасима већ и свим православним хришћанима, и да ови, научивши самовољно делање умне молитве, без поуке од оних који су у њој опитни, не би пали у прелест, и да не би прелест сујетноумних хулила против овог светог и беспрекорног дела, о коме је сведочило веома много великих Светих Отаца.

 

И заправо, у наше дане десило се да је један монах, сујетоумни философ, видевши да су извесни ревнитељи те молитве, који нису били ревнитељи по разуму, пали у одређену прелест због своје самовоље и немеродавног поучавања неопитних учитеља ове молитве - није окривио за то самовољу и неискусно поучавање, већ радије, по наговору ђавола, наоружао се хулом против ове свете молитве, да 6и неупоредиво превазишао чак и троструко проклете јеретике од давнина, Варлама и Акиндина, који су хулили на ову молитву.

 

Толико много страшних и срамотних хула подигао је против ове свете молитве и њених ревнитеља и делатеља, не бојећи се Бога нити се стидећи људи, да је то неподношљиво честитом људском уху; и још више, подигао је тако велики прогон против ревнитеља ове молитве да су неки, напустивши све, побегли у ову земљу и богоугодно живе овде у дивљини, док су други, који оскудевају у разумевању, доведени до таквог лудила његовим поквареним речима, као што смо чули, да су узели неке светоотачке књиге, везали опеку за њих, и бацили их у извесну реку. И тако су снажне његове хуле да су неки, без благослова, готово забранили читање светоотачких књига. Али када је, будући незадовољан усменим хулама, наумио дати да се напишу, ослепео је на оба ока божанском казном и његов богомрски наум је одсечен.

 

Стога, као што сам горе рекао, страхујем и дрхтим, да не би самовољни пали у прелест, и кроз прелест у хулу, а преко хуле у сумњу у вези са учењем наших богоносних Отаца који су се научили овој молитви благодаћу Свесветога Духа у самој истини и опиту, и који божанском мудрошћу уче усрдне подвижнике да са свом смиреномудреношћу приморају себе на ово дело.

 

Светоотачке књиге, а нарочито оне о истинској послушности, трезвеноумљу и тиховању, пажњи и умној молитви, која се обавља умом у срцу, одговарају само онима из монашког реда а не уопштено свим православним хришћанима. Стога богоносни Оци, у учењу о овој молитви, кажу да је њен почетак и непоколебљива основа истинска послушност, из које се рађа истинско смирење, а смирење чува оне који се подвизавају у њему од свих прелести које прате самовољне. Истинска монашка послушност и потпуно одсецање сопствене воље и разумевања у свему јесу ствари које је људима у свету немогуће стећи. А како 6и заиста било могуће да световњаци, без послушности, са самовољом - после које следи прелест - принуде себе без икакве поуке на такво страшно и ужасно дело, то јест, на такву молитву, а ипак да избегну разне и многоструке непријатељске обмане које се највештије постављају против ове молитве и њених подвижника? То никако није могуће. Тако је страшна ова ствар, то јест молитва - јер она није само умна и не може се обављати неискусно умом, већ се опитно обавља умом у срцу - да чак и истински послушници који су не само одсекли већ су и умртвили своју вољу и разумевање пред својим оцима, истинским и најискуснијим учитељима делања ове молитве, чак и ако их Бог у томе непрестано чува, због свог истинског смирења, стеченог благодаћу Божјом и својом истинском послушношћу, они непрестано страхују и дрхте да не претрпе неку обману у овој молитви. Колико је онда страшније за световњаке који не живе у послушности, да покушају да се принуде да обављају ову молитву само на основу читања таквих књига, да не би пали у обману која чека оне који почињу ову молитву самовољно.

 

Ову молитву светитељи називају уметношћу над уметностима; и ко је може обављати а да га не поучава уметник, то јест искусан учитељ? Ова молитва је духовни мач који је Богом дат за уништење непријатеља наших душа; но она је страх за онога који је неискусно користи, да не буде на његово сопствено уништење. Ова молитва је засијала као сунце међу монасима, пре свега у египатској земљи, а исто тако и у јерусалимској, и на Синајској и Нитријској гори, и на многим местима у Палестини и другде, као што се види из житија св. Григорија Синаита, који је обишао целу Свету гору и марљиво тражио делатеље ове молитве. Из овога је јасно да ако светитељ није нашао такву особу на тако светом месту, онда је на многим местима обављање ове молитве било непознато међу монасима; и где год да је обављана и сијала као сунце међу монасима, чак и тамо је вршење ове молитве чувано као велика и неизрецива тајна, знана само Богу и њеним делатељима; али световним људима бављење овом молитвом је било потпуно непознато.

 

Али сада, са штампањем светоотачких књига, не само монаси већ и читав народ хришћански доћи ће до тог сазнања. И стога страхујем и дрхтим из горе поменутог разлога, то јест због самовољног почетка ове молитве без учитеља, да такви самовољни могу пасти у извесну обману, од које нека би Христос Спас избавио благодаћу Својом све оне који желе да се спасу. Духовно објавивши ово твојој светости, као неку врсту одбране, остајем желатељ твог савршеног напретка у свим заповестима Божјим, и твој недостојни молитвеник пред Богом,

 

Пајсије, старац

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 2 weeks later...
"Основ молитве јесте да се стоји пред Богом са духом у срцу и непрестано, даноноћно, да се стоји пред Њим до краја живота." (св. Теофан Затворник)  

То је поента свега и не видим разлога и мислим да је Исусова молитва и за нас мирјане. 

Помозимо слабим и немоћним и људима у невољи јер добро се добрим враћа. :mazenje:

Наше писмо   је старо преко 1000 година . Чувајмо то наше благо .

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Исусова молитва је насушно потребна свештенству и световњацима

 

Морамо да увидимо нужност прочишћења од страсти. Не треба да покушавамо да исцелимо само друге, већ треба да схватимо да смо и ми сами, као и сви остали, пуни страсти. Свака страст јесте пакао. Сада знамо да је Исусова молитва лек који исцељује и прочишћава душу. Додуше, то не значи да је Исусова молитва "све". Па ипак, можемо рећи да је она средство којим се човек присаједињује Богу - Ономе који је једини кадар да прочисти и просвети душу. Он је светлост истинита која обасјава сваког човека који долази на свет (Јн.1,9). Као што капи за очи прочишћују вид, омогућавајући нам да угледамо многе предмете, тако свака особа треба да стреми прочишћењу и преображењу, молитвом иштући просвећење које долази од Бога.

 

- Да ли сте мишљења да и ми који живимо у свету можемо да чинимо оно што чине монаси, наиме, да остварујемо ово божанствено молитвено дело?

- Ако не можете да их пратите у свему, свакако да можете да остварите многе ствари. Ваља, пак, јасно да нагласимо да је умна молитва једно, а молитвено савршавање Исусове молитве нешто друго. Умна молитва, каквом је срећемо код неких исихаста, захтева живот без узнемирења - и многе друге предуслове које смо описали. Ако, пак, нисте у стању да савршавате умну молитву у свету - јер, то је изузетно тешко - онда можете прибегавати Исусовој молитви, одвајајући за то одређено и одговарајуће време. Имаћете од тога неочекивано много користи.

 

- Можете ли да нам предложите неке корисне и практичне начине?

- Осим тачно утврђених црквених богослужења, можемо свакодневно да одвојимо одређене временске периоде које посвећујемо искључиво практиковању Исусове молитве, то ће рећи, погружавању у име Исусово. Са молитвеним трудом ваља да отпочнемо постепено, пажљиво, а да наставимо сагласно личној потреби и, наравно, благодати коју осећамо. За почетак је добро и пробитачно да издвојимо пола часа за јутарњу молитву пре изласка сунца, и пола часа увече, после повечерја, пре одласка на спавање. Нужно је да имамо тачно утврђен час који посвећујемо молитви, и који никако не смемо да мењамо или померамо - макар по среди били и добри разлози и дела. На пример, може се десити да неко затражи исповест. Уколико та особа није болесна или, пак, ако није реч о неодложној ствари, не би требало да одлажемо време за Исусову молитву. Исто важи и за добродетељ. Такође ће бити потребно да обезбедимо једну мирну и тиху собу, удаљену од вреве и буке, где ћемо моћи да започнемо дело Исусове молитве на начин који смо изложили раније. Дакле, у почетку срце треба да загрејемо ишчитавањем неког од дела отаца све док не осетимо тронуће. Потом ваља да пређемо на саму молитву Исусову, изговарајући је наглас, умом или, пак, срцем - зависно од нашег духовног напретка. Као што ћете и сами да видите, време посвећено Исусовој молитви биваће све дуже, а будући да ће молитва да нам доноси духовну радост, ми ћемо чак почети да жудимо за њом. Али, још једном понављам, у почетку треба себе да приморавамо макар на краткотрајно пребивање у овој спасоносној молитви.

 

- Да ли је ово кратко време довољно?

- Није довољно, али ако постоји богоугодно настројење и смирење, Бог надомешћује оно што је у молитви мањкаво. Сви знамо колико је Бог трпељив према нашим падовима. Зар неће, онда, бити изразито благонаклон и милостив према нашим покушајима у борби за преображење? Он покрива оно што недостаје. Он је пажљив чак и према посебним околностима у којима се свако од нас налази. Није неизгледно да један час ваше молитве буде благословенији од многих часова молитве једног монаха, јер, вас чека мноштво других послова и обавеза.

Искреност овог светогорског монаха заслуживала је велико поштовање. Овом "оваплоћеном" анђелу није било тешко да начини осетљива разликовања, да све ствари постави у правоваљани оквир.

 

- Треба такође да знаш да ће ђаво током молитве да вас сучели са многим искушењима. Искрснуће мноштво догађаја који ће тежити да поремете молитву. Али, знај и то да Бог допуштајући искушења уједно испитује нашу решеност да истински и темељно прионемо за Исусову молитву. У случају да истрајемо, Бог ће да нам притекне у помоћ и да одагна све невоље.

 

- А шта да чиним, оче свети, ако током молитве искрсну мисли везане за припрему беседе или проповеди, или пак оне везане за какво добро дело према ближњем? Зар и њих да одбацујемо?

- Да, и њих треба уклонити од ума. Јер, чак и ако нам се за време молитве јаве благочестиве помисли - наравно, ово се односи на периоде посвећене молитви - ђаво их итекако вешто користи на нашу штету. Ако ђаво увиди да ће такве мисли да нас удаље од Исусове молитве, он ће се потрудити да нам их пошаље у знатној количини, чак и ако само променимо временски рок одређен за молитву. У таквим случајевима не постижемо ни молитву ни прочишћење, нити успевамо да помогнемо братији. Проповед која је написана на уштрб молитве неће донети плода нашој пастви.

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

- Некада се дешава да се вратимо у келију сасвим исцрпљени од утрошка велике снаге, те увиђамо да немамо моћи да спроведемо наше уобичајено молитвено правило. Реците нам, шта да се чини у таквим случајевима.

- Чак ни тада не треба одустати од Исусове молитве. Свети Симеон Нови Богослов спомиње да служење братији не сме да буде узрок који нас лишава Исусове молитве, јер, у том случају, губимо многе ствари. Никада не смемо да попустимо пред налетом изговора који нас наводе на одлагање молитве. "Труди се у служби сходно својој моћи. У келији истрајавај у молитви смирено, будно и са непрестаним сузама. И не помишљај: "Данас сам радио изузетно много, није згорег да смањим време за молитву услед телесног премора". Јер, кажем вам, без обзира колико пресегнемо наше моћи служећи другима, сигурно много тога губимо ако је труд вршен по цену молитве". Пола часа Исусове молитве вреди далеко више од три часа дубоког сна. Дуготрајна Исусова молитва доноси одмор и стишавање. Према томе, чак и са ове тачке гледишта, ова молитва је оживотворавајућа и темељна потпора. Драги мој оче, заоденимо све наше послове у златоткани плашт Исусове молитве. Управо зато што користе искључиво разум и мозак, а не срце, многи од братије пролазе кроз тешка искушења и много се муче на свом духовном путу. Они се премарају и сасвим исцрпљују премишљајући шта ће казати. Када, пак, у човеку заживи благодат, тада мисли навиру попут водоскока. Непостојана и слаба укорењеност у Исусовој молитви објашњава зашто је толико несугласица међу братијом, зашто нису примирени, и зашто подлежу мноштву неправедних напада, а при томе не користе те нападе као повод за радост - сагласно нелажној речи нашег Господа Исуса Христа. Ослањајући се на вишевековно предање, свети Никодим Агиорит сматра да епископа ваља бирати из редова монаштва. Наиме, поседовање монашке самосвести помаже му да остане непоколебан и непомућен усред прогона, клевета, оптужби или пак беса људи, пошто је он први који је увидео своју грешност, оптужујући себе. Стога он задобија све плодове молитве - првенствено љубав која се везује са благодаћу и која, како веле оци, не пада.

 

- Оче, шта подразумевате под "монашком самосвешћу"?

- Духовну свест утемељену на послушању, смирењу, самоосуђивању и - неутаживој жеђи за молитвом Исусовом. Послушање старцу и духовном оцу. Монах треба да је смирен пред свим људима, те да црпи снагу смирења из борбе за прочишћење од страсти. Не треба се грозничаво залетати у велика доброчинства јер, нажалост, управо смо на том плану под великим утицајем разних јереси. Највеће доброчинствујуће дело јесте задобијање смирења и светости. Тада смо истински имућни. Црква није министарство за социјани рад и потребе, него благохранилиште божанске благодати. Свештеници нису социјални радници, него они који узводе Богу. А то не могу бити и постати уколико су лишени смирења и светости. Ако немамо светости и смирења, онда и најподузетнији социјални рад брзо усахне. Међутим, ако смо прибрали дарове светог живота и смирења, онда и најнезнатнији труд у друштву доноси неочекивано велике учинке. Смирење ваља да повезујемо са самоукоревањем, односно самоосуђивањем. Ваља прво себе да оптужимо. Поштовање које нам се указује не треба да приписујемо личним заслугама, већ свештеничком чину којег смо Божијом милошћу удостојени. Оптужбе других треба да повежемо са сопственом огреховљеношћу, а не са "недостатностима" чина свештенства. Тада добијамо дубоки мир и изобиље благодати од Бога, те успешно одгонимо све узроке који нас подстичу да мрзимо брата. Наравно, треба да постоји и неугасива жеђ за Исусовом молитвом. Исусову молитву не треба да сматрамо згодном приликом, већ животом. Наше богословље и проповедање треба да извиру из таквог светог окружења. Неопходно је, надаље, да поседујемо молитвено правило. Ако поживимо на овакав начин, бићемо од неизмериве помоћи свету. Без обзира да ли сте свештеник или, пак, епископ, треба неодступно да негујете један циљ и намеру: не изгубити своју монашку самосвест. У Старечнику налазимо следећи одломак: "О ави Нитрију, ученику аве Силуана, прича се да се током свог подвига, у келији на Синајској гори, према себи односио разборито, уважавајући и потребе тела. Међутим, када је постао епископ Фарана, он је себе умеравао великом оштрином. Видевши то, његов ученик га запита: "Аво, када смо боравили у пустињи ти ниси подузимао такав и толики подвиг!" На то му старац одговори: "Видиш, у пустињи сам прибавио унутарњи мир и био сам ограђен сиромаштвом, а што се тела тиче, старао сам се да не оболи те да не потребујем оно што немам. Сада сам, пак, у свету, усред његових брига. Чак и ако се разболим, наћи ће се неко да се побрине о мени. Ето, због тога се овако подвизавам како не бих умртвио монаха у себи"". Они који поседују истинску монашку самосвест осећају и знају да за све треба искати благослов. Они се препуштају епископу или опитном духовнику који њихово подузеће испитује и преправља, мотрећи на зачетак и окончање. Наравно, они свим силама избегавају похвале, јер онај кога хвале више него што заслужује може много тога да изгуби. Дакле, где год да се затекнемо, на путу, у аутомобилу, треба да прибегнемо молитви Исусовој, узносећи следеће речи: "Господе Исусе Христе, помилуј ме", као и: "Пресвета Богородице спаси ме". Неизоставно ваља приступати и божанственој литургији, уз правоваљану припрему и учествовање у пречистим Тајнама. Свеколика творевина велича и слави Бога. Свештеник који не савршава божанствену литургију не учествује у овом предивном величању. Такође је веома пробитачно да повремено узносимо она певања канона која су посвећена нашем Господу Исусу Христу, а налазе се у Великом часослову. Наравно, ваља појати и оне нарочите молитве које се упућују Господу Исусу Христу, сабране на крају дела које је сачинио свети Никодим Светогорац, под насловом: Невидљива борба. Он нас позива да често призивамо најслађе, радостотворно, доброузрокујуће, спасотвореће име Господа нашег Исуса Христа, и то не само устима, већ срцем и умом.

 

Треба да се молимо и за друге, јер нам их је Бог поверио. Наша је дужност да се повлачимо зарад молитвословља у прилог спокојства и просвећења Његових људи, следујући Мојсеју...

 

Одломак из књиге митрополита Јеротеја Влахоса "Вече у пустињи Свете Горе"

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 2 weeks later...
Реч пастира - Монах Арсеније (Јовановић): Молитвено тиховање - исихазам

 

Два дана уочи празника Рождества Господа и Спаса нашега Исуса Христа, емитујемо разговор снимљен са монахом Арсенијем (Јовановићем) сабратом манастира Острог, приликом његовог последњег боравка у Београду, са жељом и надом да ће ове поуке допрети до срца свих наших слушалаца и подржати духовну борбу коју (свакодневно) водимо. Беседећи о исихазму, како свети оци и подвижници кажу "зеници православља", монах Арсеније је указао на путеве и странпутице понирања у себе, тражења пута разговора душе са Творцем, посебно опомињући на поистовећивање источних медитативних праваца са умном молитвом. "Оне су постављене дијаметрално" напомиње о. Арсеније и каже да смо "сви позвани да задобијемо пут Духа Светога".

 

http://www.slovoljubve.com/sites/default/files/79/15/12/04.01.16_-_rec_pastira_-_arsenije_jovanovic_-_0.55.06.mp3

 

Преузмите звучни запис>>>

"Пролази обличје овога света..." (Кор. 7, 31)

podviznickaslova.wordpress.com

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
пре 12 минута, riki9 рече

znači kad naiđu nevolje samo da mantram

Gospode Isuse Hriste pomiluj me grešnoga? 

Uzmi najpre blagoslov od sveštenika, onda se moli (ne mantraj). :)

"Ne srami se nagog, otkrivenog srca. Sramotno je samo srce bez ljubavi." 🕊

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Jeste. I treba je upraznjavsti sto cesce. Mada probajte pored molitve i da se zahvaljujete.

Када се ствари ставе на папир, ми вредимо онолико колико наша дела говоре о нама а не наше речи.
 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...