Jump to content
  • Поуке.орг инфо
    Поуке.орг инфо

    Епископ стобијски и Местобљуститељ струмички Давид: Нема цркве без јединства са другим црквама!

      Искуство је показало да, када се захвата вода са живописног планинског извора, сасвим је могуће, у лончић, поред бистре воде, да уђе и жаба. Сада, у затишју, пред вероватних будућих дебата, креативно је да се сагледа шта је постигнуто на пољу религијског плурализма, и шта тек треба да се уради. И, да! Између осталог, да се лоцира жаба!

    Збивања повезана са МПЦ, показала су се више него добродошла за домаћу јавност, а тако ће бити и у будућности. Зашто? Полако и стидљиво, ти догађаји почињу да изоштравају критеријуме друштва приликом расуђивања – шта је, а шта није црква! Следствено, да ли је МПЦ црква, или није? Са јуридичког аспекта јесте црква, будући да је као таква записана у судском регистру верских заједница. Истовремено, општепознато је да МПЦ тражи да постане део православне цркве, чињеница, која, сама по себи, сведочи да са теолошког аспекта МПЦ, још увек, у суштини, није православна црква. Уколико, пак, МПЦ подразумева aутокефалност као самодовољну самосталност, онда је она најаутокефалнија од свих! Зато, зачуђује зашто МПЦ тражи аутокефалност, када то значи проницање са другима, будући да призната аутокефалност подразумева међузависност православних цркава. Позната је максима да заједништво није институционални, већ егзистенцијални императив. Речено отвара питање: како се постаје православна црква?

    Представници МПЦ често пута указују на то да имају храмове, свештенике и организован живот. И друге непризнате или иноверне цркве имају храмове и много образованије свештенике. Али, то није критеријум да их православна црква прими у литургијско и доктринарно јединство, што је, пак, једина јасна потврда да је нека црква православна. Представници МПЦ често су потонути и у прошлост, но представља неартикулисан нагон, потреба: да се 19. веку направи копи-пејст у 21. век.

    Следствено, упућенима је јасно да је неодрживо тражење литургијског саслуживања и аутокефалије пред, да МПЦ, уопште, постане православна црква. Ултимативно тражење од стране МПЦ је изазвало неке бугарске интелектуалце да је упореде са параполитичком организацијом. То је идентично, као да се нека протестантска црква обрати само једној православној цркви са улитматумом: служите литургију са нама и доделите нам аутокефалију, а потом ћемо вас ми признати за мајку! Ипак, треба бити на броду да би се добила кабина, јер у њу не може да уђе онај, који се налази на копну! Устројство православне цркве је такво да је најпре неопходно да се пребива у литургијском и канонском јединству, па потом све друго долази природно и без ултиматума. МПЦ, нажалост, још увек нема то јединство и затворена је за разговор са онима, који једино могу да јој помогну. У овом контексту, руски писац Захар Прилепин, би рекао: „игра им не иде, постојано у жбуну траже лоптицу, мачка са комшијског улаза гадљиво гледа, а ја пролазим да не бих гледао.“ Полазећи од те чињенице, политичари треба да буду опрезни за ким се поводе за савет по питању цркве, са циљем да не окаљају свој углед и да држава не уништи критеријуме непристрасности при успостављању религијског плурализма, који је суштински за функционисање једне демократије. Власт може до бесвести да подржава МПЦ и да се идентификује са њеном непризнатошћу, но више не сме, као до сада, да то прави на рачун других цркава у земљи. Познато је да је свака агресивност знак немоћи. Зато држава не треба себи лако да дозвољава да се поведе за, са часним изузетцима, варваризираним јавним дискурсом по питању теолошких теми.

    Многи митрополити БПЦ, међу којима и председник т.з. комисије за посредовање за МПЦ, старозагорски митрополит Кипријан, јавно су истакли да је проблем МПЦ, без сумње „чисто канонско питање“ (БТВ „Тази сутрин“, 29.11.2017). Његовом ставу су се супротставили скопски т.з. експерти, који непризнавање МПЦ представљају као политичко питање. Професор са теолошког факултета у Великом Трнову, Свилен Тутеков, имајући у виду израз аплогета МПЦ, указује да такав говор о цркви садржи све, осим црквених мисли, сазнања и критеријума. При таквом дискурсу, сама реалност цркве више не присуствује. Уместо реалности цркве, према Тутекову, видимо ограниченост само њених епифеномена: социјалних, моралних, политичких. А, истински дијалог је могућ само уколико извире из суштинске одлике цркве, а то је јединство, и само уколико се води црквеним, а не политичким језиком. Дакле, само уколико је битна црква, а не идоли националромантизма, геополитике и аутокефалије.

    Уколико се БПЦ, уопште, нађе у прилици да посредује за МПЦ, неизбежно ће морати да се сретне са ПОА, будући да су БПЦ и ПОА нераскидљив део једне и исте цркве. Та црква ће помоћи и еклисиолошки неписменом приватном декану из Скопља, да не мантра између соломонских решења и њему непознате путеве.

    Нико да не потцењује способност мислећих људи да лоцирају жабу. Време је да се коначно испуне речи песника, да људи треба да науче критички да размишљају о цркви, а не да буду учени од т.з. експерата, шта да размишљају!

    Текст је објављен у дневним новинама „Слободен печат“, (28. децембар 2017.), у рубрици редовних колумни Епископа стобијског.

    http://www.slobodenpecat.mk/kolumni/nema-tsrkva-bez-edinstvo-drugite-tsrkvi/




    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    "МПЦ, још увек, у суштини, није православна црква". Ако није православна, онда каква је то црква? Или то значи да уопште није црква? А како онда мудри владика да објасни то што је његова мајка и газдрарица Српска црква признала његово свештеничко рукоположење? Ако није црква, по његовој логици, онда би и оџа у СПЦ могао директно постати владика!

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Nije vladika kriv za tvoje nerazumevanje teksta I tematike o kojoj se radi. Ako sebe smatras inteligentnim, onda kreni sa izucavanjem , bice ti lakse u dusi; jer istina oslobadja. Pre nego izrazimo neka licna predubedjenja, pozeljno je barem da posteno zaronimo u problematiku ako nam je stalo do pravog resenja nekog problema, a ne samo povrsno I pausalno da iznosimo misljenje a da pri tom nema blage veze sa realnoscu.

    • Волим 1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 3 часа, milos2000 рече

    "МПЦ, још увек, у суштини, није православна црква". Ако није православна, онда каква је то црква? Или то значи да уопште није црква? А како онда мудри владика да објасни то што је његова мајка и газдрарица Српска црква признала његово свештеничко рукоположење? Ако није црква, по његовој логици, онда би и оџа у СПЦ могао директно постати владика!

    Милоше,

    кад би био православан, ти би знао да у православном хришћанству постоји једна „магична“ реч, а то је – покајање!

    Кад би се покајали расколници из МПЦ, вероватно не би били поново рукополагани, управо због тога што су их рукоположили епископи који су били део СПЦ, као на пример први архиепископ охридски Доситеј, после Другог рата, који је био викарни епископ патријарха српског. Знамо да су затим Доситеј и његова дружина пали у раскол и знамо како се из раскола једино излази, а излази се са покајањем.

    Дакле, право питање је шта је расколницима битније - црква или аутокефалност? Сви из ПОА су јасно, својим покајањем и тиме што су поднели у задњих 15 година за јединство, одговорили да им је једино битна црква.

    Дакле једна реч, која расколничкој МПЦ засад остаје непозната јесте – покајање. Зато не брини, ако до тога дође, тада ће све бити у реду.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Проблематика је прилично јасна, а примедба није површна, зато што и тврдња владике да Црква, која га ја родила и дала му свештеничко достојанство, није више Црква, није уопште једноставна, али је тешка и безобразна.

    Ја себе не сматрам интелигентним, али логика је једноставна:

    1. Не може се бити рукоположен за свештеника у нешто што није Црква. Изван Цркве не постоји рукоположење (или постоји?)

    2. Ако Македонска црква, где је Давид био рукоположен, није Црква, онда он није ни свештеник, а камоли владика.

    • Свиђа ми се 1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 42 минута, milos2000 рече

    Проблематика је прилично јасна, а примедба није површна, зато што и тврдња владике да Црква, која га ја родила и дала му свештеничко достојанство, није више Црква, није уопште једноставна, али је тешка и безобразна.

    Ја себе не сматрам интелигентним, али логика је једноставна:

    1. Не може се бити рукоположен за свештеника у нешто што није Црква. Изван Цркве не постоји рукоположење (или постоји?)

    2. Ако Македонска црква, где је Давид био рукоположен, није Црква, онда он није ни свештеник, а камоли владика.

    Слаб си ти Лог(ос)ичар ..
    Не крштавају се већ крштени иноверни кад се примају у Цркву. Нити се рукополажу (изнова) свештеници који се из неке јереси, па и јереси раскола, враћају у Истинску веру. Нити се грех који се постојано чини опрашта макар и отпусном  молитвом..
    Не!
    На све ове тезе , једини позитиван одговор је - покајање.
    Управо као што сам у претходном посту и назначио.. а тога апсолутно нема у јереси раскола, којој робује екипа из  ''мпц''

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Као прво, нисам причао о крштењу, него о рукоположењу. Крштење може да изврши и лаик (у ванредним околностима, рецимо ако беба умире). Рукоположење - НЕ може. То је повезано са Литургијом, а Литургија са Еухаристијом. Без Цркве нема ни једно ни друго.

    Видим да твоја Логосна еклисиологија допушта благодатно свештенство кој јеретика. Видим да сум вам јеретици ближи него „екипа из мпц“ (заборављајући да се ради за цјели један народ).

    У веци са покајањем, безгрешни, реко бих само:  А зашто видиш трун у оку брата свог, а брвна у оку свом не осјећаш? (Мт 7, 3)

    • Свиђа ми се 1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 3 минута, milos2000 рече

    Као прво, нисам причао о крштењу, него о рукоположењу. Крштење може да изврши и лаик (у ванредним околностима, рецимо ако беба умире). Рукоположење - НЕ може. То је повезано са Литургијом, а Литургија са Еухаристијом. Без Цркве нема ни једно ни друго.

    Видим да твоја Логосна еклисиологија допушта благодатно свештенство кој јеретика. Видим да сум вам јеретици ближи него „екипа из мпц“ (заборављајући да се ради за цјели један народ).

    У веци са покајањем, безгрешни, реко бих само:  А зашто видиш трун у оку брата свог, а брвна у оку свом не осјећаш? (Мт 7, 3)

    Реторика..
    Занемари све што сам реко и држи се само прогона Архиепископа Јована који ем није Србин, ем је Македонац, ем је био у МПЦ и верник и студент на Београдском БФ , ем потоњи епископ исте МПЦ, ем је једини прихватио оно што је Црква понудила и као такав признат са свима који су се одазвали позиву. 
    Шта спречава псеудо МПЦркву да са овим својим сабратом, чедом, суграђанином разговара бар као ти и ја вечерас?
    Али буди искрен, немој ове излизане фразе о некаквој љубави коју не види само македонче ..а ево Јована већег Македонца од тебе и мене заједно..

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Secam se jednog intervjua vladike Amfilohija na Tv, njegde pre 2000-te. Na pitanje kad ce da se resi pitanje MPC, odgovorio od prilike da je sve to politicki slucaj, glavno je sto se ljudi pricescuju tjelom i krvi Hrista, da je veoma rad shto se obnjavlja monastvo MPC...

    Secam se i vladike Davida dok je bio jeromonah u MPC i kako je verovao da MPC je itekako blagodatna Crkva. Sad kad su postali ''pravoslavni'' i on i ''arhiepiskop'' poceli da negiraju sve u MPC?! Jl MPC postala raskol posle njihovog begstva u SPC!? Jl mitre i casne titule prosvetile im srca!?

    Znaci eklisiologija s kojim sad POA nastupa je sledeca. Mi smo u opstenje sa ostalim pravoslacnim crkvama a MPC nije; sledstveno mi smo crkva a MPC raskol.

    No...onda treba objasniti mnostvo istorijskih ''raskola'' megu pravoslavnih izazvanim politikom(MPC je takav slycaj) koji dokazuju da zavagani strani samo spoljasno su bili u raskolu a u sustini su bili jedno u Hristu. RPCZ spoljasno jedinstvo nije imala sa drugim crkvama. Ruski katakombnici ne samo nisu opshtili sa crvenom crkvom vec su je anatemisale, da bi na kraju MP mnoge od njih proslavila kao svetitelji.

    Sv.Joanikije prvi patrijarh srpski upokoio se pod anatemom carigradske crkve...

    I ima tu jos mnogo slicnih slucajeva iz istorije crkve koji dokazuju da narusavanje spoljasnjog  jedinstva megu pravoslavnih ne uvek oznacuva da je odregena crkva otpala od Crkve Hrista!

    MPC moze da se obvini za proglasavanje autokefaliju a ne i za narusavanje jedinstva, jer ona nije prekinula opstenje sa SPC, vec SPC je to ucinila, i do dan danas drzi MPC u izolaciji od ostalih pravoslavnih, zajedno sa grcima. I sve zarad politickih a ne crkvenih razloga.

    Mi znamo da raskolnici odvajaju se od crkve zbog nekih ne dogmatskih razloga a pritom Crkvu ne smatraju za Crkvom vec samo sebe priznaju za jedinstveni pravoslavni, i uopste ne mare za jedinstvo. MPC ni daleko nije to.

    Kad smatramo sebe za crkvom zasto onda trazimo i spoljasne jedinstvo? Odgovarati na ovo je besmisleno. 

    Shto se tice POA kad bude resavan ceo slucaj, normalno da i njih treba uzeti u predvit, ali ne kao glavni faktor u RM. Glavni faktor nisu i nepravi ih to sto evo potrcali su u SPC pre vremena, na steti MPC.

    Gonjene katakombne POA nije zbog pravoslavlja vec zbog njegiranja MPC i zelja da zauzme njeno mesto u RM. POA nek se registrira kao i sve ostale vjerske zajednice u Makedoniji i neka legalno gradi svoje crkve i manastire sa dobijenom dozvolom od drzave a ne na divo. I normalno registracija nemoze da bude kao Ohridska Arhiepiskopija. Isto bi ucinili i vi da ste na nase mesto...ako ne i gore)

    • Свиђа ми се 1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Чекај мало, не постоји легална МПЦ, јер је на тој територији ОА  и део је СПЦ.

    То што су политичари допустили да се МПЦ у расколу прва региструје окачите мачку о реп!

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 1 сат, Драгана Милошевић рече

    Чекај мало, не постоји легална МПЦ, јер је на тој територији ОА  и део је СПЦ.

    То што су политичари допустили да се МПЦ у расколу прва региструје окачите мачку о реп!

    Ako zeli SPC da ima svoju crkvenu strukturu u RM to treba da se dogovori sa vlastima i konacno sa saglasnoscu MPC. Ako pak mislite da SPC moze da nam dirigira kako cemo mi organizirovati svoj crkveni i politicki zivot u Makedoniji, onda vi okacite macku o rep!

    • Свиђа ми се 1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 7 минута, MKD13 рече

    Ako zeli SPC da ima svoju crkvenu strukturu u RM to treba da se dogovori sa vlastima i konacno sa saglasnoscu MPC. Ako pak mislite da SPC moze da nam dirigira kako cemo mi organizirovati svoj crkveni i politicki zivot u Makedoniji, onda vi okacite macku o rep!

    Pa zbog takvog razmišljanja i jeste u raskolu pa i niste pravoslavna crkva u pravom smislu kako je gore već rečeno. 
    A nama ni iz džepa ni u džep, osim što vas kao braću žalimo zbog takve situacije.
     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 7 минута, Goku рече

    Pa zbog takvog razmišljanja i jeste u raskolu pa i niste pravoslavna crkva u pravom smislu kako je gore već rečeno. 
    A nama ni iz džepa ni u džep, osim što vas kao braću žalimo zbog takve situacije.
     

    To bi bilo tako kad bi Glava Crkve bio ne Hristos a (najblaze receno) nesavrsena jerarhija SPC. Ovako, kako vi o nama, tako mi o vama! Pa nek nam Bog sudi. Nasa savest je cista i pred Bogom i pred ljudima.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Управо сада, Goku рече

    Problem je samo što nismo samo "mi", nego vaskoliki pravoslavni svijet, tj ostale pravoslavne crkve.

    Problem je sto vi mislite da drzite kluceve od Carstva nebeskog, pa ni sami ne ulazite ( i mislite )da drugima ne dajete da ugu)))

    Vaskoliki pravoslavni svijet su grci i srbi koji hoce da monopoliziraju pravoslavlje po svom ukusu i da drze Makedoniju pod svom duhovnom ropstvom. niko drugi od pravoslavnih nema problema...mada i niko nece sa vama sporeckati se radi nas. sem konacno bugari jer su istiniti braca nama ... za razliku od vas..

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима




    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичног сајта Српске Православне Цркве

×
×
  • Креирај ново...