Jump to content

Како су комунисти "убили Бога" у Београду


Препоручена порука

Партизани предвођени комунистичком партијом су по уласку у Београд крајем 1944. године, заузели и краљевски комплекс дворова на Дедињу. Пуцали су у Бога у нападу безумља и, као Турци, прво оскрнавили православну фреску Исуса Христа.

Фреска Исуса Христа на своду дворске капеле Светог Андреја Првозваног са рупом од метка на челу и данас сведочи о комунистичком дивљаштву и природи дела "црвених револуционара".

beli-dvor-kapela-stefan-stojanovic-2.jpg

О том вандалском чину разговарамо са Драгомиром Ацовићем, председавајућим Крунским саветом и чланом Крунског већа.

"Улазак партизана у Краљевски двор на Дедињу био је прилика да се искаже идеолошки став, а тај став је био 'Бог је мртав, Стаљин је жив, а Тито је његов пророк'. Тај примитивни атеизам и примитивна партијска страст није подразумевала да је циљ борбе против окупатора ослобођење, него револуција", каже је Ацовић.

beli-dvor-kapela-stefan-stojanovic-4.jpg

Улазимо у капелу, која се отвара тек неколико пута годишње, а Ацовић подсећа да је дворска капела Светог Андреја Првозваног грађена када и Стари двор, између 1924. године и 1928. године, а завршена нешто касније, 1931. године. Свети Андреј Првозвани је светитељ заштитник краљевског дома и краљевска слава.

"Револуција је безгранична и захвата све, и природно и неприродно, а нарочито натприродно. Јединствен тренутак за доказивање своје правоверности било је показивање стрељачке вештине на лику Исуса Христа. Није то био јединствен такав случај, али због места на којем се то догодило и трага који је остао, имамо намеру да то сачувамо", каже Ацовић.

beli-dvor-stefan-stojanovic-15.jpg

Партизани своју мржњу према религији нису испољили само у двору Карађорђевића.

Ацовић наводи да је и формирање прве партизанске болнице у задужбини на Опленцу било праћено изношењем икона и "вежбањем у гађању тих икона".

"Једна племенита иницијатива да се оформи болница је оскрвављена, повређена и увређена самом чињеницом да је то био повод за манифестовање неограниченог вандализма", каже Ацовић.

beli-dvor-kapela-stefan-stojanovic-3.jpg

Он додаје да је уништавање икона био манир нових власти и скреће пажњу на иконостас у капели.

"Ако погледате иконостас у краљевској капели, видећете да је икона Богородице са Христом насликана врло наивно. На том месту је била оригинална охридска икона, али су је партизани извалили када су ушли. Икону смо лоцирали тек 2004. године или 2005. године, када смо установили да је она све време била у Народном музеју у Београду, али није била обележена као таква нити је било познато да је тамо", наводи Ацовић.

beli-dvor-kapela-stefan-stojanovic-6.jpg

Икону, која је и сада у иконостасу, вероватно је насликао неки војник на одслужењу војног рока пред долазак етиопског цара Хајла Селасија, који је инсистирао да му се на располагање мора ставити црква, па је капела донекле сређена, открива Ацовић.

ТИТО КАПЕЛУ ПРЕТВОРИО У ШПАЈЗ

Тито је, када је заузео дворски комплекс, капелу претворио у оставу за четке, метле и крпе за прање.

"Пошто је, међутим, недостајала икона и нису могли да се сете шта се са њом десило, онда је неко добио задужење да то наслика преко ноћи и то се и види. Та импровизована икона не припада иконостасу и она је на неки начин постала историјски артефакт и посвећена је самом чињеницом да јој је била таква судбина", каже Ацовић.

Капела није једино место у двору које сведочи о партизанском вандализму.

beli-dvor-stefan-stojanovic-8.jpg

"У двору су, између осталог, уклоњени сви амблеми, грбови и симболи који су подсећали да је ту боравио неко други, пре него што се Тито уселио", каже Ацовић, који је и оснивач Српског друства за хералдику, генеалогију, вексилологију и фалеристику "Бели Орао".

Ацовић каже да се Тито, по заузимању власти, није уселио у зграду Старог двора Карађорђевића, која је повезана са капелом, јер вероватно није могао да поднесе близину цркве и све му је било превише српски за његове "светоназоре".

"У двору нигде више нема круне, грба нити иницијала, а премазани су чак и у подрумским просторијама. Премазано је и на много других места и сада се духови прошлости поново појављују јер су пробили кроз слојеве нанете боје", наводи Ацовић.

Одмах по улазу у Стари двор из правца капеле, стоје стубови од оникса.

beli-dvor-stefan-stojanovic-9.jpg

"Када су партизани ушли у двор, они су улазак хтели да овере, а то су урадили тако што су у један стуб угребали петокраку и офарбали је у црвено. Касније, када им је синуло да је то без везе, покушали су да скину петокраку, али није вредело, јер је боја већ ушла у оникс и не може се истерати", каже Ацовић док показује на траг петокраке на стубу.

То је, додаје, тек један од вандализама.

"Вандализам има своју ружну физиономију и, где год се појави, упрска сваку причу, чак и када је прича позитивна, а камоли ако није", наводи председавајући Крунским саветом.

СРАМОТА ПОЈЕДИНЦА И ОРГАНИЗАЦИЈЕ

Питамо га да ли је познато име човека који је пуцао у Христа и која је партизанска јединица прва ушла у дворски комплекс на Дедињу.

"То, нажалост, није познато. Можда су се некад негде и легитимисали и тражили да им се то упише у карактеристику да су били добри момци и да су се истакли. Ако је и постоје неки трагови, онда је то негде сачувано само случајно", каже Ацовић.

beli-dvor-petokraka-kapela-stefan-stojan

Он наводи да су Немци током окупације понекад користили Бели двор, али да Стари двор, у принципу, нису, и додаје да је Стари двор током нацистичке окупације био закључан и ту се није догађало ништа значајно.

"У стуб није угребан кукасти крст, него црвена петокрака. То су спомени једног времена, којег они који се сећају више воле да се не сећају, а они који се не сећају тешко ће поверовати да се то икада догодило. Зато је добро да тај спомен остане као упозорење", каже Ацовић.

Питамо Ацовића да ли је са симболичког и религијког становишта добро да на Христовом челу стоји рупа од метка.

beli-dvor-petokraka-kapela-stefan-stojan

"Христов живот и Христова смрт јесу жртвовање. Ми приказујемо Христа са трновим венцем који је био израз поруке, његово разапињање на крст је било увреда, па је потом претворено у знак тријумфа. Покушај убиства Бога остаје срамота на свакоме, на појединцу, организацији и времену. Зато то није питање да се сада поправља историја, него да остане успомена и упозорење да се то више никада не понови", истиче Ацовић.

"ОМИЉЕНА ТЕМА"

Пуцањ Титових партизана у Христа у двору Карађорђевића на Дедињу није једини покушај убиства Бога.

Титови узори Владимир Иљич Лењин и Јосиф Висаринович Стаљин такође су гајили бес и мржњу према цркви, које су исказивали масовним убиствима православних свештеника, рушењем цркава и њиховим скрнављењем, а руске иконе су деценијама после бољшевичке револуције продаване у западним државама.

Левичари у Шпанском грађанском рату такође су пуцали у Христа, а Ацовић наводи још неке примере из историје.

"То је омиљена тема. Постоје бројни примери покушаја убиства Бога, у Холандији и Енглеској нарочито. У Холандији стоје јавно изложени оскрнављени ликови и иконе светитеља. То нису урадили комунисти нити нацисти, него хришћани другачије оријентације, калвинисти, када су преузели власт. У Енглеској постоје силне рушевине манастира и цркава, и тамо није дошао неки освајач са стране, то је порушио Хенри VIII", каже Ацовић.

beli-dvor-petokraka-kapela-stefan-stojan

Породица Карађорђевић, пошто јој је после пада с власти Слободана Милошевића, дозвољен повратак у дворски комплекс на Дедињу, одлучила је да као сведочанство остави све трагове уљеза, па тако и данас на есцајгу у двору стоје утиснути грбови СФРЈ са шест бакљи и шибљем.

"Дворски комплекс је место на којем се као кроз призму преламају разне светлости, то је природа призме и то је природа овог здања. Овде би и требало да се преломе разне светлости, јер ако се придружите онима који немилосрдно бришу све што је било пре њих, онда се поставља питање критеријума", каже Ацовић.

Он истиче да остављење Титових трагова не значи и да се скрнављење хвали.

"Не, него се тиме скреће пажња докле може да падне човек и докле може да падне људска свест. То је упозорење - немојте да се то икада више деси. Знам да то неће никога у суштини задржати ако је већ кренуо, али ће можда некога подсетити да би о извесним стварима прво требало размислити, а онда рушити, пуцати и бости", каже Ацовић, чија је породица наследник комплекса у Ужичкој улици у којем је Тито живео после Другог светског рата.

КОМУНИСТИ СУ СЕ ПОНАШАЛИ КАО ОСВАЈАЧИ

Ацовић наводи да у целој Србији постоје сведочанства о иживљавању комунста после рата.

"Они су се понашали онако како су се увек понашали освајачи. Нису они дошли да ослободе Београд, него да га освоје, и понашали су се као и сви освајачи. Како су се понашали Готи и Вандали када су ушли у Рим? Исто тако. То је био плен. Иживљавање над војводом Бојовићем и Мајором Гавриловићем није имало никакав други смисао, то је било 'право победника' и зато су Латини рекли "вае вицтис" (тешко побеђенима)", каже наш саговорник.

Познато је да су партизанске главешине после победе у рату узимале све - спавали су у пиџамама људи које су истерали из својих кућа, а многе и стељали, јели су из њихових тањира, облачили њихову гардеробу и носили њихове ципеле.

Ацовић, међутим, указује и да би, када се из данашње перспективе посматрају догађаји с краја Другог светског рата, требало имати у виду какве су прилике тада влада и шта су све људи проживели.

beli-dvor-kapela-stefan-stojanovic-5.jpg

"Узимали су све, али не може човек у сваком тренутку и у свакој прилици да се понаша као да седи на врху Олимпа и гледа шта доле раде мрави. Међу њима је било много људи који нису знали ни где су дошли и много људи који пиџаму у животу нису ни видели, нити су знали чему то служи. Било је и много људи који су се партизанима придружили не из идеолошке острашћености, него због страха који су преживели и зато што су морали", наводи Ацовић.

Он истиче да се не може о сваком судити на исти начин, али се увек и без резерве морају осудити онај и они који су им давали на знање да је то пожељно и прихватљиво.

"Они морају бити осуђени", каже Ацовић.

Подсећа да је међу партизанима било много људи који су четири године провели потуцајући се од немила до недрага и провлачили се по шумама, грмовима и јаругама и да је вероватно добар део њих током те четири године "веровао да чини неко богоугодно и патриотско дело".

"Када су се у једном тренутку нашли потпуно лишени страха у којем су живели, вероватно су изгубили сваки осећај и сваку меру, али томе служи команда и они који руководе. За то одговарају они, а не маса коју су за собом повели и рекли 'идите напред, а ми ћемо мало да гледамо са стране'", наводи Ацовић, док нас кроз дворски парк испраћа по свежем пролећном ваздуху.

beli-dvor-petokraka-kapela-stefan-stojan

Пуцањ у Христа у капели дворског комплекса Карађорђевића, на крају, није ни први ни једини такве врсте у свету, али речито сведочи о понорима у које ратне страхоте могу да баце људску душу и још речитије нас упозорава да се клонимо тог амбиса.

  • Комунисти одмах стрељали 126 свештеника

Историчар Срђан Цветковић каже за Мондо да је комунистичка власт одмах по завршетку Другог светског рата, од октобра 1944. године до марта 1945. године током удара револуционарног терора, убила 126 свештеника, углавном без суђења и са различитим мотивима - освета, подржавање другог покрета и личних разлога. Комунисти су до избора 1945. године из тактичких разлога толерисали поштовање верских обичаја, а оштрији курс према цркви и свештенству заузет је после 1948. године, када верска настава избацивана из школа, некри храмови су рушени и скрнављени, а градња нових је забрањена. Људи који су одлазили у цркву имали су све више проблема и забрањиване су литургије. Велики део црквене имовине је одузет у неколико наврата.

  • Суђења после стрељања

Цветковић каже да је репресија, после масовног убиства свештеника, настављена јавним суђењима угледним црквеним великодостојницима који су били непослушни, попут Варнаве Настића, који је осуђен на дугогодишњу робију. Митрополит црногорско-приморски Арсеније Брадваревић осуђен је на 10 година затвора јер је рекао да "нема демократије", а протојереј Сава Банковић прво је осуђен на смрт, а затим помилован па осуђен на најстрожу затворску казну од 20 година затвора, од којих је 15 година провео у самици. Тако је осуђено још неколико стотина свештеника.

  • Јахање попова, чупање брада

Понижавање свештеника било је распрострањено, попут јахања попова, чупања брада, скрнављење цркава и фрески и пребијања свештеника. Познат је случај Иринеја Ћирића, који је брутално претучен и касније је умро, каже Цветковић.

 

Милош ЂОРЕЛИЈЕВСКИ

фото: Стефан СТОЈАНОВИЋ

246x0w.jpg

mondo.rs

 


View full Странице

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Pa neka mi neko posle priča da je Joseph McCarthy bio blesav što se isprečio kao antivirus ili firewall ovom zlu! Čovek sagledao svu pogubnost i otrovnu infektivnost izopačene ideologije; nije mogao da ostane ravnodušan. Kamo sreće da su njegove metode bile primenjene na ovim prostorima s kraja '19. i početka 20. veka, ali pošto nisu, pošto je seme posejano, već tamo '40ih i '50ih godina bilo je prekasno. Kancer je metastazirao i ušao u završnu fazu u vidu potpune dezorijentacije svesti kod ljudi i gubitka svih vrednosnih sistema čega smo danas svedoci. Zaražena podneblja su na neki način bogalji (u svakom smislu) u odnosu na svet koji se odupro tom zlu .. i to uopšte nije nevidljivo.

Što bi rekao jedan filosof: "Sve ima svoju cenu, ništa nema za džabe. Svaka greška košta! Možete vi od akvarijuma napraviti čorbu ali od riblje čorbe ne možete napraviti akvarijum." 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Хвала Богу да постоје овакви чланци и преостали храбри људи да их сачине и сви они да сачувају барем неки део истине и документације јер као што су комунисти затирали једно тако се и данас, другим методама (а опет, сличним) затире преостало.

Ако си пао, немој да се каљаш; ако си се укаљао, немој да се ваљаш! —Св. Јустин Ћелијски
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Тужно је што комунистичка идеологија и титоизам и дан данас живе међу Србима, са циљем мењања историје и националне свести, почевши од градива у основним школама, па све до телевизије и неких нових "историјских" серија и филмова.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

 Иначе, један куриозум везан за капелу Светог Андреја.

Нзнм. да ли и колико је било у кршћанској васељени такбих случајева, али капела Светог Андреја Првозваног је освештавана три пута.

Први пута када је озидана и када је постала дворска капела. 

Потом је пошто претходно беше оскрнављена,  морала бити освештана пред долазак цара Хаила Селасија. 

И пошто је наком Селасијевог одласка и даље,  Боже ме прости запишавана,  када се аспирант на престо вратио у земљу пре неку годину и када се уселио у Бели двор,  односно када је капела наново постала активна, служио у њој беше тада отац Владан Перишић,  претходно је такође морала бити освештана. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

И никад нико од те комунистичке багре није одговарао, нити осуђен за сва злодела која су направили овом народу и које се ране неће залечити наредних 200 година.

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 34 минута, Grizzly Adams рече

И никад нико од те комунистичке багре није одговарао, нити осуђен за сва злодела која су направили овом народу и које се ране неће залечити наредних 200 година.

Па како кацсу власт

Link to comment
Подели на овим сајтовима

×
×
  • Креирај ново...