Jump to content

СПЦ у Македонији: Катакомбно Хришћанство у 21. веку

Оцени ову тему


Препоручена порука

Помислили бисте да су прогони и ограничавање вероисповедања у временима борбе Римског царства са ранохришћанима. Или бар у веку иза нас, оличеног у совјетској тортури. Ипак то се дешава и данас. И то не мислим на терористичке групе на Блиском истоку, које нису под контролом својих држава. Прогон се дешава у сред Европе, плански, под диктатом државе — у сред цивилизованог друштва, које би требало да гарантује основна људска права.

%25D0%25BF%25D0%25B0%25D1%2580%25D0%25B0

Параклис Св. вмч.-це Екатерине у Скопљу

Раскол у БЈР Македонији отпочет је 1967. године. Осим аутономних граница које су припремане за нешто касније, где би Србија као једина република добила покрајине, а српски народ био разбијен, требало је ограничити и српску цркву. Једина република где је народ традиционално био православно опредељен, а да се национално није осећао Србима, јесте СР Македонија. Тако је створен пројекат „Македонске Православне Цркве“, планиран и потпомогнут и раније од свештенства које се залагало за аутокефалност.

За поглавара „МПЦ“, изабран је негдашњи викарни епископ топлички, именом Доситеј (Димитрије) Стојковић (ни Стојковски ни Стојков), рођен у Смедереву, 7. децембра 1906. године. Често, у његовој биографији на македонском, изоставља се презиме, што је случај и са надгробном плочом у цркви св. Димитрија у Скопљу.

Раскол је ескалирао много касније, распадом југословенских република. Праћен таласом национализма, и затирањем свега српског зарад стварања сопственог националног идентитета, 2002. отпочео је прогон Православне Охридске Архиепископије под јурисдикцијом СПЦ, једине канонске православне цркве у БЈРМ и данас.

%25D0%2593%25D1%2580%25D0%25B0%25D0%25B4

Градња храма Светог Јована Златоустог у близини Битоља, и рушење храма месец дана касније од стране власти БЈРМ и  „МПЦ“

Са благословом државног врха затварано је монаштво, верници заплашивани, а светиње одузимане. Врхунац терора оличен је у забрани Православној охридској архиепископији да се региструје од стране „Македонске државне комисије за религију“ под основом да је могуће регистровати само једну верску заједницу за сваку конфесију (пошто је претходно регистрована канонски непризната „МПЦ“).

%25D0%25BA%25D0%25B0%25D0%25BF%25D0%25B5

Капела Светог Нектарија Егинског у Скопљу

Године 2005. правоснажном пресудом Апелационог суда у Битољу, осуђен је и Архиепскоп охридски Јован на 18 месеци затвора за кривично дело „распиривања националне и верске мржње, раздора и нетрпељивости“. Тек 10 година касније, после многобројних жалби и 3 године и 52 дана тамновања у најтежим условима, пуштен је на слободу. Јавност је можда и чула за страдање Арх. Јована, али ипак мало је оних који су упознати како данас функционише Охридска Архиепископија након заплењивања цркава и манастира, и година прогона и државног терора.

%25D0%25A1%25D1%2582%25D0%25B0%25D0%25B2
Ставропигијални манастир Светог Јована Златоустог у Битољу

Многе куће, поседи и објекти дароване од верног народа постале су параклиси, манастири, цркве. Брод цркве (централни део између улаза и олтара) не већи од просечне дневне собе, постао је дом монаха, монахиња, место молитве, и окупљалиште верног народа, који се после година прогона и застрашивања није одрекао Христа. Већа окупљалишта резервисана су у земљама Европе чак и за секташке организације.

Правда је дочекана тек 16. новембра 2017. када је Европски суд за људска права у Стразбуру пресудио у корист ПОАрхиепископије по њеној тужби против БЈРМ, и затражио одштету од 9.500 евра.

Примораност да се Црква Христова у БЈРМ врати у катакомбе и сведе на маргине, са једне стране показује страхоту, кршење људских права у сред Европе које је мало људи и свесно; али и са друге стране храброст и истрајност хришћана да се остане на својим огњиштима, бирајући уместо раскола место у заједници свих помесних цркава које чине једну велику породицу — Једну Свету Саборну и Апостолску Цркву!

%25D0%25BC%25D0%25B0%25D0%25BD%25D0%25B0

Порта манастира Успења Пресвете Богородице у Скопљу

Нека нам пример Охридске Архиепскопије буди свима на подстрек, а епископима и пастирима повереног им стада, многаја љета!

11.jpg

 

View full Странице

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ma sve je to dobro samo ovaj izraz "katakombno hriscanstvo" je ,zbog nekih budala, dobio notu od koje se jezim. 

 

"Лажно смирење је смирење које има потребу да се покаже. На првом месту, то је смирени изглед (кад кроз понашање и изглед глумимо смиреног човека). Као друго, то је коришћење "смирених" речи и фраза: човек говори о себи да је велики грешник и гори од свих, а ако га у реалности неко увреди он се одмах буни и врло ревносно брани своја права. Као треће, лажно смирење се показује у томе што човек понавља неке научене смирене фразе, рецимо изреке Светих о смирењу, сматрајући да он мисли тако искрено, док смисао тих изрека уопште не долази до његовог срца."

Схиархимандрит Авраам

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 минута, Trifke рече

Ma sve je to dobro samo ovaj izraz "katakombno hriscanstvo" je ,zbog nekih budala, dobio notu od koje se jezim. 

У том контексту баш сада са једним колегом дискутујем о том. Слажем се. И ако треба о ревности и "какаткомвном кршћанству", свакако, без обзира што опет сводим на лични утисак (као што смо и сви склони да чинимо), оно што ради екипа са "Смрт свету" је мом "вајбу" свакако подобније ревнитељству и катакомби, него ови штосбоје своје сенке и броје кораке суботом

  • Волим 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Овакво стање не доноси добро ником.

Радуј се, Нектарије, велики Архијереју Божји!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Баш су пријатне те „катакомбе“. Релаксирана атмосфера и насмејана лица. Раскол, канони и шта још не, а глави разлог постојања антинародне црквене структуре није ни православље ни канони, него као што аутор текста лепо каже: некад је „српски народ био разбијен, требало је ограничити и српску цркву“ па „створен пројекат Македонске Православне Цркве, планиран и потпомогнут и раније од свештенства које се залагало за аутокефалност“. Сада, да би се тај разбијени народ ујединио, потребан је анти-пројекат и користи се црква као политичко средство. Народ тамо доле није важан. Важан је пројекат. И зашто се нико не пита зашто и које то „свештенство... од раније се залагало за аутокефалност“? И зашто народ не прихвата друго решење? Кога брига за тај народ, важан је пројекат, који нема везе ни са црквом, ни са канонима, а једино са политиком.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...