Jump to content

Венчања, свадбе

Оцени ову тему


Препоручена порука

  • 3 weeks later...

270344622.jpg

25. jun 2014. 23:42

Rouden Gou zaprosio je svoju devojku Lejzel Meli početkom maja i taman kada su zakazali venčanje za početak jula, na njegov rođendan, momak je saznao strašnu vest.

Naime, Rouden je krajem maja, saznao da je njegova jetra obolela od karcinoma i da se nalazi u četvrtom stadijumu. Budući da se njegovo zdravlje pogoršavalo, njegova poslednja želja bila je jednostavna, da se oženi sa Lejzel u prisustvu svojih najbližih svojih najbližih, uključujući i njihovu dvogodišnju ćerkicu.

Imali su samo 12 sati da sve pripreme, a Roudenova porodica organizovala je sve u poslednji trenutku, u junu. Ruden je bio jako bolestan da binapustio bolnicu, pa je mlada morala da dođe do njega. Rouden je umro 11. juna, samo deset sati nakon što je rekao "uzimam". Video je objavio njegov brat Haset, a isti se brzo proširio društvenim mrežama:

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 8 months later...

7 zanimljivosti o svadbi Aleksandra i Marije Karađorđević

Venčanje srpskog kralja i rumunske princeze privuklo je pažnju celog sveta

aleksandar-karadordevic-marija-karadorde

1. Provera Aleksandrovih muških moći

Da bi se utvrdilo da li princ može da ima naslednika, dovođene su mu sumnjive dame. S jednom od njih dobio je ćerku Jelenu

Rumuni u lukama na Dunavu i dan-danas goste iz Srbije oslovljavaju sa „kuskre“, što se prevodi kao „prijatelju“ i „prijo“, a sve zbog braka njihove princeze Marije i Aleksandra Karađorđevića. Toliko su kralj i kraljica bili cenjeni.

Biografija na čast

Ta Marija pominje se i u onoj četničkoj pesmi u Srba:
„Morem plovi jedna mala barka, a u barci kralja Petra majka
Morem plovi, ne boji se mina, pošla majka da potraži sina.
Pošla majka sina da potraži, pa se javlja đeneralu Draži.
Čiča Dražo, gde je moje dete? Čuvaju ga srpske bajonete!“

Voleli ili ne voleli monarhiju, mora se priznati da Srbiji biografija Marije Karađorđević služi na čast: njena baka po majci bila je sestra ruskog cara Aleksandra III, a deda po majci drugi sin britanske kraljice Viktorije.

Kažu da je bila veoma obrazovana. Za vreme Prvog svetskog rata radila je s majkom, kraljicom Rumunije, u bolnici, negujući ranjenike. Udala se za kralja Aleksandra I Karađorđevića 6. juna 1922. godine.

Kad je završen Prvi svetski rat  Aleksandar je imao trideset godina, bio je „stari momak“ i jedna od ozbiljnih tema bila je i njegova ženidba. Njegove pristalice pravdale su ga činjenicom da se još oplakuju mrtve iz rata, dok su drugi govorili da čeka da kralj Petar umre, pa da se oženi boljom prilikom.

Zapaljenje testisa

Neprijatelji su širili priče o njegovoj „muškoj nesposobnosti“: naime, još kao mladić, Aleksandar je bolovao od zapaljenja jednog testisa. Dugo je bio lečen, a posle prelaska Albanije 1915. stanje mu se pogoršalo. Kažu da je Nikola Pašić najviše brinuo zbog ove boljke, koja je direktno pretila da prekine dinastiju. Posle rata Aleksandru su dovođene dame da bi se proverila njegova seksualna moć. Iz jedne takve probe s lekarkom iz Francuske, kažu hroničari, poslednjeg dana decembra 1920. rodila se i zdrava devojčica Jelena. Istina, Aleksandrov sin Tomislav daće romantičniju verziju priče:

„Moj otac i Jelenina majka Šarlot Kotijar upoznali su se uoči rata u Parizu. Ona je bila iz Bretanje i studirala je medicinu na Sorboni. Navodno je to bila ljubav na prvi pogled, ali državničke obaveze mog oca, tada prestolonaslednika, i ratne slutnje razdvojile su ovo dvoje mladih... Da imam sestru po ocu saznao sam za vreme Drugog svetskog rata. Za to žensko dete znala je i moja majka. Ona je to saznala od oca, ali nama ništa nije govorila o tome. Uopšte, o tome se među nama nije govorilo. To je znala samo nekolicina očevih najbližih prijatelja.“

2. Branislav Nušić tražio odlaganje svadbe

Slavni komediograf, inače predsednik Priređivačkog odbora venčanja, tražio je da se ono održi čak sedam dana kasnije nego što je planirano

Još pre Prvog svetskog rata, prilikom jedne posete Petrogradu, Nikola Pašić je na kraju audijencije pitao ruskog cara Nikolaja da li bi svoju ćerku dao da bude srpska kraljica.

Blizak s Tatjanom

Pašić je posle pričao, a izgleda da nije mnogo lagao, da je „caru bilo milo“ i da je „osmehom potvrdio da neće stajati na putu toj ideji“. Užičanin Panta Drašković, višegodišnji Aleksandrov ađutant, potonji general i ministar u Nedićevoj vladi, u svojim memoarima delimično potvrđuje tu priču. Kaže da je Aleksandar tokom školovanja u Petrogradu bio blizak s kneginjom Tatjanom, da su bili na „ti“ i da bi tu, možda, „nešto bilo“. Ali, čovek snuje, a bog određuje - Oktobarska revolucija zatrla je carsku porodicu...

Kad je Aleksandar, sada već kao kralj, saopštio da je najzad rešio da se ženi, imao je već 34 godine. Do tada je i državni vrh zauzeo stav o pitanju šta je za dinastiju Karađorđević i tek stvorenu državu bolje - da kraljica bude strankinja ili da bude naša, „narodna“? Pošto su kraljevi preci narodni, zaključeno je da treba da se strankinjom dinastija „oplemeni“ i istovremeno podigne njen međunarodni ugled. Izbor je pao rumunsku princezu Mariju, koja je poticala iz jedne od tada najmoćnijih kraljevskih kuća u Evropi.

Iako je reč bila o ugovorenom braku, s rumunskog dvora su stigle vesti da je princeza pristala čim su joj pokazali fotografije budućeg muža. Odmah se, pričalo se u Beogradu, dala na učenje srpskog jezika.

Ali, na samom početku već se desilo nešto neuobičajeno - venčanje je brzo po zakazivanju bilo odloženo za nedelju dana!

Zvanično objašnjenje bilo je da starija sestra Marijina, princeza Jelisaveta, udata za grčkog prestolonaslednika, mora hitno na operaciju u Atini i da njeni zabrinuti majka i otac mole budućeg zeta Aleksandra da svadbu pomeri za 6. juni te 1922. godine.

Nezvanična verzija

Nezvanično, i izgleda bliže istini, dodatnih sedam dana bilo je potrebno srpskoj vladi i beogradskoj opštini da venčanje kako-tako organizuju, delom zbog poslovične nesposobnosti, a delom i zato što se ispostavilo da će gostiju iz inostranstva biti mnogo više nego što se u početku računalo. I po ovoj verziji bila je upućena molba Aleksandru da pomeri venčanje, samo što je podnosilac bio - Branislav Nušić.

On tada već ima 58 godina, ovenčan je slavom komediografa i na funkciji je upravnika Umetničkog odseka Ministarstva prosvete. Vlada ga imenuje za predsednika državnog Priređivačkog odbora venčanja.
 

ODLUČILI DA OPLEMENE DINASTIJU

Kad je Aleksandar rešio da se ženi, imao je već 34 godine. Državni vrh je verovao da je dobro da brak sa strankinjom oplemeni dinastiju, pa je izbor pao na rumunsku princezu Mariju


3. Uloga magaraca u venčanju

Beograd nije imao dovoljno goriva za sve goste, pa su u pomoć organizatorima morali da priteknu magarci, tada rasprostranjeniji od kamiona

Kao i uoči svakog drugog dolaska gostiju, što je praksa do današnjih dana, beogradski opštinari bacili su se na spremanje i šminkanje prestonice. U tome su, kao i danas, imali svesrdnu podršku štampe. Reporteri beogradskih rubrika rastrčali su se po gradu u lovu na nedostatke koje treba otkloniti: jedan je tražio da se u vreme svadbenih svečanosti zabrani dolazak u grad seljankama koje su iz okolnih sela donosile mleko. Mirisale su na mleko i sir, i uvek bile u oblaku muva...

Gosti iz inostranstva

Nekoliko dana sva je štampa brujala jer se ispostavilo da u Beogradu neće biti dovoljno benzina za sve goste na svadbi, a ni hrane za magarce, zastupljenije u transportu od kamiona. Hroničari beleže da je Nušić „ubedio nadležne da bez benzina neće biti ni svadbe, pa neka oni vide šta će, i da je izdejstvovao da Ministarstvo vera naloži kaluđerima manastira u Rakovici da dopuste da se seče granje, da magarci ne lipsaju...“

Poznati komediograf ovom je svom poslu pristupio krajnje ozbiljno i svim srcem. Desilo se tako da je u Beograd pristigao Portugalac, ali tri dana pre nego što je najavio, pa za njega nije bilo hotelske sobe. S gomilom prtljaga, smestio se pred najluksuzniji hotel „Srpski kralj“ i tu, na suncu, zaspao. Kad je to čuo Nušić, lično je urgirao da se nesrećniku nađe smeštaj jer je ovaj bio došao da u ime portugalske vlade bude gost na svadbi, ali i da posle svečanosti otvori diplomatsko predstavništvo.

Na kraljevsku svadbu u Beogradu svoje izaslanike, a neki i cele delegacije, poslale su mnoge države, pa čak i Japan i Persija, današnji Iran. Doputovao je i gost iz Austrije, s kojom je do pre četiri godine Srbija ratovala, možda i zato što je ova država sada bila upola manja i bila je republika... Jedino je Bugarima bio zabranjen dolazak! Sećanje na zločine njene vojske prema srpskom narodu bilo je jače od diplomatske etikecije. Pedantni novinari zabeležili su da je samo tokom 24 sata uoči venčanja u Beograd kopnom, morem i vazduhom doputovalo više od 20.000 ljudi.

Snimanje naplaćivano

„I vazduhom“, jer su neke visoke zvanice stigle avionom. Doleteli su novinari više francuskih revija i listova, prenoćili u Beogradu i sutradan se, pošto su prikupili materijal, vratili u Pariz. Ovoj ekspediciji sedme sile prethodila je, dva dana ranije, slična, samo iz Engleske, i to na višem nivou: doleteo je sa saradnicima glavni urednik Dejli mirora.

Televizija će tek biti otkrivena, u to vreme njenu ulogu su igrali filmski žurnali. Snimateljima, koji su pohrlili iz celog sveta, pravo na snimanje je, u skladu s tadašnjom praksom u svetu, naplaćivano. To je pravo za svadbu bilo preneto na organizaciju invalida, ali su drugi skinuli kajmak, pa se afera u novinama vukla godinama.



ZABRANA BUGARIMA DA DOĐU

Na svadbu je doputovao i gost iz Austrije, s kojom je do pre četiri godine Srbija ratovala, možda i zato što je ova država sada bila upola manja i bila je republika... Jedino je Bugarima bio zabranjen dolazak

 

4. Veličanstven doček mlade

Doček buduće kraljice Marije pretvorio se u pravi karneval s najboljim jugoslovenskim brodovima, devojkama koje su bacale cveće i eskadrilom aviona

Po mladu i njene roditelje, niz Dunav do Oršave, kralj je poslao svoju jahtu „Aleksandar“ pod zapovedništvom jednog admirala, a u njenoj pratnji bio je tada naš najmoćniji razarač „Kralj Petar Prvi“. Na ovom brodu bili su ugledni gosti i tada neizbežni novinari.

Predsednik beogradske opštine sreo ih je, na povratku s nevestom, u Smederevu, na brodu „Karađorđe“, a kad je povorka stigla do Grocke, pridružio im se i brod „Zagreb“. To je bila najspektakularnija Nušićeva ideja: pozvao je devojke iz svih delova mlade države da u narodnoj nošnji svog kraja dočekaju buduću kraljicu. Javilo ih se više od osam stotina, pa je Nušić izabrao dvesta za brod „Zagreb“, da uz pesmu i muziku, bacaju cveće na visoku gošću, a ostalima poverio „kopnene“ dužnosti, načinivši ih pretečama hostesa.

Spektakl za mase

Hronike kažu da je ulazak jahte „Aleksandar“ i ostalih brodova u beogradsko pristanište bio veličanstven. „Na desetine malih čamaca, naročito zemunskih, mašući veslima i bacajući cveće, pretvorilo se u karneval...“ Ušće Save u Dunav nadletala je eskadrila vojnih aviona, a pristajanje jahte „Aleksandar“ pozdravili su topovi s Kalemegdana - sto jednim plotunom!

Marija je stajala na palubi, iza nje rumunski vladarski par, a Aleksandar je ustrčao uz most. Tada je zagrlio mladu. Sa obale su ih posmatrali patrijarh Dimitrije, predsednik Narodne skupštine Ivan Ribar, ministri i generali i radoznali narod.

Novom limuzinom, s tri reda sedišta, kralj je odveo verenicu u dvorske odaje... Venčanje je bilo zakazano za sutradan.

Svečano

Prepisujemo iz onovremenih izveštaja: „Na venčanju u Sabornoj crkvi mlada je imala belu haljinu dugačkog šlepa. Na glavi je imala mladenački venac od mirte, usađen na drugom vencu od zlatnog tila, koji se zrakasto pružao preko šlepa. Oko vrata je imala širok đerdan krupnih plavih smaragda i dijamanata. Preko ramena je nosila lentu belog orla. Dugački šlep pridržavali su joj mlađi rođaci i rođake plave krvi. Iza mladenaca, kralj Ferdinand nosio je uniformu rumunskog đenerala sa svim dekoracijama i maršalskom palicom u desnoj ruci. Rumunska kraljica je bila u divnoj lila haljini od tila sa tokom iste boje, oko koje su se nizali grozdovi u istom tonu. Dodatno ju je krasio čuveni đerdan bisera. Na prstima je imala odgovarajuće dekoracije, s lentom Svetog Save. U povorci su sledili kum, sin engleskog kralja i potonji kralj Albert, u uniformi engleskog kapetana avijacije, veseo i nasmejan, i stari svat knez Arsen, Aleksandrov stric. Deveri u svečanim oficirskim uniformama bili su knezovi Pavle i crnogorski Nikola.“

Na patrijarhovo pitanje uzima li Aleksandra za muža, Marija je rekla: „Hoću! Da!“ Na srpskom.
 

PRVE HOSTESE

Najspektakularnija Nušićeva ideja bila je da pozove devojke iz svih delova mlade države da u narodnoj nošnji svog kraja dočekaju buduću kraljicu. Javilo ih se više od osam stotina, načinivši ih pretečama hostesa


5. Gosti pokrali srebrne viljuške

Milan Stojadinović zabeležio je u svojim memoarima da su svatovi za vreme ručka odneli pola escajga

Na svečanom ručku Aleksandar je, pre nego što je pročitao govor, zvanice upitao:
„Jesu li ovde svi koji su se borili na Kajmakčalanu?“
„Da, Vaše veličanstvo, svi, izuzimajući one koji su tamo pali“, odgovoreno mu je. Kralj je bio ratnik.
Kralj je bio i političar.

Voskrsenje i ujedinjenje

U svečanom govoru zvanicama rekao je:
„Egipćani su davali ručkove da bi uživali u jelu i piću, Rimljani - da bi pokazali svoje bogatstvo, moć i slavu, Francuzi - da bi svetkovali velike dane u svojoj istoriji, ili da bi pri takvom društvu negovali umnost i književnost, što je dalo razvoj i slavu francuskom duhu. Ovaj pak naš ručak ima drugi zadatak. Mi smo u našoj prošlosti imali jednu tajnu večeru, na Kosovu polju, posle koje je sledila naša golgota, a ovaj ručak predstavlja naše voskrsenje i ujedinjenje i izraz je jugoslovenskog gostoprimstva...“

Ima onih koji tvrde da mu je ovaj govor napisao pravnik i istoričar, akademik Slobodan Jovanović. Ovaj to nijednom do kraja života, u Londonu, nije potvrdio.

A Milan Stojadinović, docniji ministra finansija i premijer, ekonomista i korupcionaš velikog stila, sredinom prošlog veka će iz Argentine, u svojim izgnaničkim memoarima, pisati da su „svatovi odmah navalili na jelo i piće, ne vodeći računa o etikeciji“. I još će dodati da su svatovi za vreme ručka pokrali pola escajga. Čovek koji je, dok je bio na vlasti, pokrao neizmerno bogatstvo, zlobno će, pred kraj života, brojati tuđe viljuške...

Posle ručka tek venčani par prisustvovao je vojnoj paradi, u kojoj je učestvovalo 18.000 vojnika, a zatim i prijateljskoj utakmici reprezentacija Jugoslavije i Rumunije. Pobedili su gosti, a po svoj prilici, rezultat je bio namešten.

Svadbeno putovanje na Bled

Iste večeri, u svečano okićenom vozu, kraljevski par je otputovao na svadbeno putovanje u Sloveniju. Na Bled.

Vazda je bilo novinara ulizica: „Prizor je odista bio veličanstven i dotle neviđen. Najlepše slovenačke žene i devojke i masa naroda stekli su se na Bled da pozdrave svoga oslobodioca i prvog vladara narodne krvi posle Gosposvetskog polja, posle tolikih vekova robovanja tuđinu... Na sredini Bledskog jezera postavljen je bio ogromni splav, pozornica na kojoj se igralo i pevalo. Kralj i kraljica su svojim čamcem izašli na jezero i u toj šetnji pratilo ih je, ni manje ni više, dve stotine različito dekorisanih plovila... Pesme i klicanje odbijali su se od safirnog jezerskog ogledala, treperili u vazduhu i leteli negde tamo daleko ka Triglavu.“



PARADA I UTAKMICA

Posle svečanog ručka tek venčani par prisustvovao je vojnoj paradi, u kojoj je učestvovalo 18.000 vojnika, a zatim i prijateljskoj utakmici reprezentacija Jugoslavije i Rumunije. Pobedili su gosti, a po svoj prilici, rezultat je bio namešten

 

6. Svadbeni dar Albanca

Prvi poklon mladencima dao je naočiti Albanac, uglednik iz vučitrnskog sreza - dva ovna s pozlaćenim rogovima i 98 ovnova sa ogledalima na čelu

Iako se od samog stvaranja zajedničke države Kraljevine SHS osećao otpor prema Beogradu, u Zagrebu se na dan kraljevog venčanja, iako je bio utorak, nije radilo. U katedrali je održana služba Božja kao na praznik, a organizovana je i vojna parada.

Izloženi pokloni

A još deset dana pre svadbe Beograd je imao šta da vidi: sa železničke stanice, pa uz Balkansku do Terazija, a onda do dvora u sadašnjih Srpskih vladara kretala se živopisna povorka. Naočiti Albanac u bogatom odelu, uglednik iz vučitrnskog sreza, dostojanstveno se kretao sredinom ulice dok su iza njega išla dva debela bela ovna pozlaćenih rogova, o kojima su visile staklene jabuke zlatne boje. Za njima još 98 ovnova, od kojih je svaki na čelu imao ogledalo, i svi su prošli kroz dvorsku kapiju! Bio je to prvi svadbeni dar.

U Skoplju je sedam najboljih kujundžija mesec dana pravilo filigransku kutiju za cigarete kralju i drugu, veću, kraljici za nakit. Jevreji Jugoslavije naručili su u Beču da im se za poklon izradi poseban servis. Pre nego što su ga naručioci preuzeli, bio je izložen u centru grada, a policija je morala da danoćno održava red među radoznalcima koji su se tiskali da ga vide.

Srbi u Beogradu i Vojvodini nisu hteli da zaostanu - pokrenuli su akciju skupljanja para za kupovinu poklona „kojeg se neće postideti“. U zemlji koja je samo četiri godine pre toga razorena izašla iz rata skupilo se toliko novca da je odlučeno da se podižu zgrade za opšto dobro. Sombor je, između ostalih, tada dobio bolnicu.

Para je ionako bilo: još pre svadbe, u aprilu, Pašićeva vlada je Skupštini poslala predlog zakona o kraljevoj apanaži. Do ženidbe, kraljevska porodica je godišnje primala 1.200.000 zlatnih dinara, a novi predlogom ona je povećana dvadeset puta, na - 24.000.000 dinara! Zakon je, posle oštre rasprave i žučnog protivljenja opozicije - usvojen. Opozicija je bila glasna i povodom još jedne teme - podele Banata.

Podela Banata

Uporedo s veridbom i pripremom svadbe, na Mirovnoj konferenciji u Parizu vodili su se teški pregovori o statusu Banata.

Posle rata vojska Srbije je zaposela ovu oblast, ali su Rumuni, sa svojim kraljem na čelu, tada već izvesnim tastom Karađorđevića, tražili da se pripoji njima. Ako ne, pretili su, oteće ga oružjem.

Banat je zato podeljen - u skladu sa i tada važećom politikom da niko ne bude zadovoljan. Rumuni nisu dobili tražene Vršac, Kikindu i Belu Crkvu, a Kraljevina SHS ostala je bez srpskog Temišvara. Ovamo je ostalo 64.000 Rumuna, a u Rumuniji 100.000 Srba. Mnogi su tada verovali da je popuštanje naše delegacije bilo posledica kraljeve ženidbe.

 

VELIKA APANAŽA
Još pre svadbe, u aprilu, Pašićeva vlada je Skupštini poslala predlog zakona o kraljevoj apanaži. Do ženidbe, kraljevska porodica je godišnje primala 1.200.000 zlatnih dinara, a novi predlogom ona je povećana dvadeset puta, na - 24.000.000 dinara! Zakon je, posle oštre rasprave i žučnog protivljenja opozicije - usvojen

 

7. Šta je bilo posle

Britanski mediji pisali su da svojom briljantnošću svadba u Beogradu nadmašuje mnoge svadbe Imperije jer simbolizuje oživljavanje civilizacije

Marija je u braku sa Aleksandrom rodila tri sina - prestolonaslednika Petra, nazvanog prema dedi, kralju Petru Prvom, dok su imena ostaloj dvojici data u skladu sa idejom jugoslovenstva: Tomislav (hrvatsko ime) i Andrej (slovenačko)

TEKST:

Sud evropske štampe o svadbi u Beogradu odražavao je uvodnik u londonskom Dejli kroniklu:

„Nadmašuje svojom briljantnošću mnoge svadbe Imperije. Taj događaj nema samo dinastički interes nego i socijalni. Tom prilikom sastali su se u Beogradu predstavnici istočne i zapadne Evrope i ceo događaj simbolizuje oživljavanje civilizacije koja je vekovima bila gažena od Turaka i tutorstva od stranih sila...“ Autor je pohvalio obe kraljevine na Balkanu što se „razvijaju na parlamentarnoj i demokratskoj osnovi“. Sto godina, dakle, traje to...

Ideja jugoslovenstva

Marija je u braku sa Aleksandrom rodila tri sina - prestolonaslednika Petra, nazvanog prema dedi, kralju Petru Prvom, dok su imena ostaloj dvojici data u skladu sa idejom jugoslovenstva: Tomislav (hrvatsko ime) i Andrej (slovenačko).

Marija Karađorđević postala je udovica posle pogibije kralja Aleksandra u Marseju 9. oktobra 1934. U znak žalosti, dve godine je provela u dubokoj crnini.

Uoči Drugog svetskog rata Petar ostaje u Jugoslaviji, prvo kao prestolonaslednik, a zatim kratko i kao kralj, a Marija se s mlađim sinovima povlači na imanje koje je u Engleskoj kupila 1938. godine. Posle kapitulacije jugoslovenske vojske 17. aprila 1941. godine, u Englesku dolazi i kralj Petar Drugi. 

Jugoslovenska kraljica se nikad nije bavila politikom. U svojim pedesetim godinama studirala je crtanje i bavila se poljoprivredom na svom imanju.

Zdravstveno stanje kraljice Marije, posle ubistva njenog supruga, kralja Aleksandra, stalno se pogoršavalo. Imala je dve operacije, mučio ju je reumatizam, dok je poslednju godinu života, zbog paralize leve strane tela, provela nepokretna u postelji.

Sahrana u Vindzoru

Preminula je u snu 22. juna 1961. godine, u svom stanu u londonskom umetničkom kvartu Čelsi. Sutradan je njeno telo izloženo u sali pogrebnog preduzeća, da bi 1. jula kovčeg bio prenet u srpsku Crkvu Svetog Save u Londonu. Sahrana je obavljena 3. jula u Vindzoru. Prisustvovali su joj svi njeni sinovi sa suprugama, knez Pavle s porodicom, predstavnici rumunskog i britanskog dvora. Posmrtni ostaci Marije u aprilu prošle godine izloženi su u dvorskoj kapeli Svetog Andreja Prvozvanog u Beogradu, a 26. maja su sahranjeni na Oplencu.

 

http://www.kurir.rs/vesti/drustvo/7-zanimljivosti-o-svadbi-aleksandra-i-marije-karadordevic-clanak-1709842

orthodoxlighthouse

Душо моја, душо моја, устани, што спаваш; крај се приближава и ти ћеш се узнемирити; прени се, дакле, да те поштеди Христос Бог који је свуда и све испуњава.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 5 months later...

O SVADBENIM OBIČAJIMA

Dan predvidjen za venčanje, odnosno svadbu, čak i danas u 21.veku, prepun je paganskih običaja. Mnogo je simbolike, mnogo zaštite od navodne potencijalne crne magije…
 

Primeri loših/paganskih običaja

-Mlada ne sme da se okreće, dok u porti Pravoslavne crkve čeka svog budućeg muža, jer ako se okrene taj brak će biti neuspešan.
-Mlada treba da nosi nekoliko čena belog luka tokom cele svadbe sa sobom za dug i uspešan brak.
-Oboje supružnika treba da tokom sopstvene svadbe nose crven konac oko pojasa ispod odeće, kao znak plodnosti, odn. kao zaštitu od crne magije i uroka.
-Kada mlada ulazi u svoju buduću kuću (obično je to kuća njenog budućeg muža) treba da baci preko svojih ledja sito sa malo žita na krov kuće. Ako se žito sasvim prospe, to simboliše bogate prinose, ako sito ostane na krovu smatra se da će brak biti uspešan, a ako padne na tlo postoji šansa da brak bude razveden.
Ovakvih i sličnih primera je zaista mnogo.
 

 Primeri dobrih/hrišćanskih običaja

Od mesta, do mesta u Srbiji, običaji se razlikuju kao i njihovo značenje. Gotovo da ne postoje dve, običajno gledano, iste svadbe čak ni u susednim selima. Iz tog mnoštva običaja trebamo izvršiti selekciju i dobre običaje sačuvati (to su oni koji imaju uporište u biblijskom tekstu), a loše (paganske, tj. običaje koji imaju dozu vradžbine, ili odbrane od vradžbina) odbaciti.
Trebamo podržavati:
-čin prosidbe,
-čin veridbe,
-prvi svadbeni ples,
-pravilo da stari svat treba biti najstariji mladoženjin ujak i sl.

Tradicija u interpretaciji Srpske Pravoslavne Crkve

Srpska Pravoslavna Crkva uopšte ne krije da u njenoj interpretaciji hrišćanstva ima dosta tradicionalnog. Ali teško ćete od bilo kog pravoslavnog sveštenika, ili drugog velikodostojnika, izmamiti priznanje da je to tzv. tradicionalno, u stvari pagansko.
Za neupućene, paganizam ima negativne konotacije i predstavlja izraz verske netolerancije, te se u svakodnevnom govoru izraz pogani”( nastao od “paganski”) počeo koristiti kao sinonim za "pokvarenost" i "nečistoću".
I Pravoslavna i Katolička crkva su se opredelile, tokom svog bez malo hiljadugodišnjeg postojanja, da paganske običaje blago izmene i prilagode sopstvenim potrebama i na taj način ih unesu u hrišćanstvo. Cilj je svakako bio, privući što veći broj vernika.

Srpstvo i običaji

Naravno, tu se odmah nameće pitanje: Koliko sam ja Srbin, ili Srpkinja, ako na sopstvenoj svadbi ne poštujem tradiciju i običaje?", ili: "Šta će moji rodjaci i prijatelji misliti o meni, ako ne ispoštujem ovaj ili onaj običaj?"
Mogi najpre imaju stav da su loši običaji nešto što se dešava drugima, zatim počnu prihvatati one običaje koji idu njima u korist (npr. pominjani crven konac ili beli luk) i na kraju počnu, pogotovo na sopstvenoj svadbi, poštovati sve običaje i predloge koje nam uputi porodica, rodjaci ili prijatelji. Od početnog stava "...ma šta će to meni...", dolazimo brzo i lako do potpunog prihvatanja.
Ako su Vaši pretci delom bili pagani, to ne znači da morate i Vi. Paganizam kod Srba opstaje upravo zbog toga što pojedinac najčešće nema hrabrosti da se suoči sa lošim običajima koji imaju nehrišćansku simboliku.
Smisao hrišćanstva je da se ugledamo na put, istinu i život Isusa Hrista. Dakle, dobrim delima u toku života, naročito kada nam je najteže, da zaslužimo život večni, uz obavezno prethodno iskreno pokajanje, jer bezgrešan je samo Bog Otac, njegov Sin i Sveti Duh.

Srbi i hrišćanstvo

Gotovo svi srpski nacionalni istoričari se slažu u oceni da su Srbi primili hrišćanstvo. O periodu kada se to dogodilo ima puno diskusija, ali se takođe svi istoričari slažu da je pre hrišćanstva kod Srba prethodio paganizam.
Ako želimo biti pravi hrišćani, trebamo eliminisati paganizam.

 

http://supervencanje.com/tekstovi/obicaji/

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Svadbeni običaji u Srbiji

 

dolazak-svatova-po-mladu.jpg

 

 

U Srbiji od davnina svadbe uglavnom dešavaju u jesen. Običaj je ustanovljen u vremenima kada je život bio podredjen seoskim poslovima pa je jesen kada se završe poljski radovi, obere letina bila rezervisana za svadbe. Sačuvan je ovaj običaj do naših dana, mada je danas Srba više u gradovima no u selima. Tako je i sa ostalim svadbenim običajima koji se nisu suštinski menjali vekovima.

Dobro je da mlada na dan venčanja pogleda mladoženju kroz verenički prsten jer će na taj način obezbediti sebi njegovu večnu ljubav, samo je jedan od obaveznih narodnih rituala, običaja koji se preporučuju kako bi mladima doneli srećan i dug život. Ali dok se sam čin venčanja ne desi toliko toga valja uraditi, da je prava sreća ako se mladenci sete makar jedne iz čitave plejade preporuka u stilu …valja se… Jer, pre nego što počnu porodični razgovori o pripremanju svadbe, dolazi veridba.

Zapravo to je premijerno upoznavanje dveju porodica, mladine i mladoženjin. Budući mladoženja sa svojom najužom porodicom i sa kumom odlazi kod neveste u goste, na svečani ručak ili večeru. Tu se medjusobno svi upoznaju, devojka od momka dobija prsten i od tog trenutka njih dvoje dobijaju status verenika i verenice. Verenikova majka daruje buduću snaju uglavnom bogatim nakitom. A buduća mlada daruje prisutne muškarce košuljom, a žene materijalom za haljine. Posle svega ovoga, uz aperitiv i kolače, ugovara se svadba, kad, gde, kako, koliko zvanica, kakva muzika. I kada se sve ugovori, onda se krene sa pripremama, a pre svadbe je obavezno momačko veče.

Budući mladoženja okuplja braću, rodjake, prijatelje i momci piju i vesele se. Danas i devojke imaju svoje devojačko veče, gde se okuplja samo žensko društvo da se pre važnog čina ispričaju i provesele.

Pre svadbe mladenci biraju kumove. Za Srbe kumovi imaju posebnu ulogu ne samo na svadbi već i u celom životu.nKum nije dugme ili Bog na nebu a kum na zemlji, su narodne poslovice koje kazuju koliko su kumovi važni. Bez kuma nema venčanja ni gradjanskog ni crkvenog, oni su svedoci pred Bogom i narodom. Mladoženja ima kuma, a mlada kumu i to su obično njihovi najbolji prijatelji ili porodični kumovi ako se kumstvo prenosi sa generacije na generaciju.

Na dan svadbe gosti se okupljaju i kod mlade i kod mladoženje. Mladoženjini gosti odlaze po mladu gde ih dočekuje mladina rodbina. Nekada je bio običaj da se mladoženjini gosti cenkaju za mladu, tražeći novac. Bile su to priične svote novca ili pozamašna količina zlata, ali je 1846. godine knez Aleksandar Karadjordjević izdao naredbu: Iskanje i davanje novca i zlata za devojku ukida se kao običaj protivan dostojanstvu čovečijem. Običaj je tako ukinut a danas se samo zbijaju šale, pa kada mladoženja stigne sa rodjacima po devojku, onda se neko iz njegove pratnje koji ima najviše smisla za humor kao cenka za devojku, a mladini opet sa druge strane kao ne daju devojku. Zapravo je to način da se svi opuste i opštu tremu i nervozu razbiju šalom i smehom.

U seoskim sredinama ispred mladine kuće na vrh drveta se okači jabuka pa dok se ona ne obori mladoženja ne može ući u mladinu kuću. U njenoj kući svatovi će biti okićeni ruzmarinom i cvetovima od čipke. Mlada je u beloj haljini koja simbolizuje lepotu i čednost a mladoženja u odelu u skladu sa mladinom haljinom.

Povorka zatim okićenim kolima odlazi u opštinu i crkvu. Mladencima će se u crkvi staviti venci na glavu, otuda i naziv venčanje. Venci simbolizuju čedan život mladenaca do venčanja i blagoslov crkve za njihov zajednički život u slavu Boga i svojih bližnjih. Mladencima se belom maramicom vezuju ruke u znak večite životne vezanosti, sloge, vernosti, uzajamnog pomaganja i ljubavi. Kumovi drže upaljene sveće a reči molitve koje sveštenik upućuje mladima su pune simbolike: …blagoslovi Bože brak ovaj, podaj im život miran, dugovečnost, medjusobnu ljubav, decu dobru, složnost duše i tela, udostaj ih da vide decu dece svoje, sačuvaj beskprekornom postelju njihovu, daj im nebesku rosu odozgo i izobilje zemaljsko, ispuni domove njihove pšenicom, vinom i uljem, i svakim dobrom da bi davalli i onima koji nemaju…

Posle ceremonije venčanja mlada nasumice baca bidermajer preko ramena koji hvataju neudate devojke. Veruje se da će ona devojka koja ga uhvati biti sledeća koja će se udati. Takodje, na vratima crkve ili opštine kumovi bacaju metalni novac po svatovima, što treba da simbolizuje blagostanje koje mladence očekuje u zajedničkom životu.

Kada se sve ovo obavi, tek onda počinje svadbeno veselje koje uz muziku, dobro jelo i piće traje do ranih jutarnjih sati, a u nekim krajevima Srbije traje čak i više dana.

Običajima ni tu nikad kraja, tako recimo tast i tašta mladoženjini stavljaju dukat u čašu crnog vina i to neku poveću, pa kad mladoženja popije vino može da uzme dukat. Popularna je i kradja mladine cipele koju u toku svadbenog veselja neko dete iz familije uspeva da skine mladi sa noge, a vratiće je tek onda kada dever plati simboličan otkup za nju. Sečenje svadbene torte, koju zajedno obavljaju i mlada i mladoženja je takodje veoma stara tradicija koja simbolizuje zajedništvo mladog para.

I naravno, kada se sve završi i mladenci krenu kući mladoženja će mladu preneti preko praga. To je paganski običaj starih Slovena po kome se smatra da duhovi predaka žive u pragu svake kuće, pa da ih mlada ne bi gazila kada prvi put ulazi u kuću, mladoženja je prenosi preko praga poštujući tako svoje pretke.

 

http://www.klikdovencanja.com/ceremonija-vencanja/obicaji-na-svadbi/svadbeni-obicaji-u-srbiji/

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 8 months later...

U nedelju će u Beogradu ponovo biti održano kolektivno venčanje. Planirano je da se venča 55 parova iz cele Srbije. Za jedan par obezbeđen posao u JP „Pošta Srbija“.

Kolektivno venčanje biće po 18. put održano u nedelju u centru Beograda, na platou ispred Starog dvora.

Ova manifestacija je prvi put održana 1999. godine, a ove godine venčaće se 55 parova iz cele Srbije.

Direktor „Kolektivnog venčanja“ Tivi Melčev naveo je da se do sada na ovaj način venčalo više od 3.500 parova.

Prema njegovim rečima, JP „Pošta Srbije“” će ove, ali i narednih godina, zaposliti jedan par mladenaca u nekoj od svojih filijla, s obzirom na to da je 60 odsto onih koji će se u nedelju venčati nezaposleno, a 16 parova očekuje prinovu, prenosi Beoinfo.

 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 3 months later...
 

INFO

15. 09. 2016. 14:27   >>  14:38

Venčanje u kraljevskoj porodici Karađorđević

U današnjem saopštenju press službe Belog dvora najavljeno je predstojeće venčanje. Prenosimo ga u celosti.

 
NJKV Mihailo Karađorđević i gđica Ljubica Ljubisavljević / Foto: MIlana BosnićNJKV MIHAILO KARAĐORĐEVIĆ I GĐICA LJUBICA LJUBISAVLJEVIĆ / FOTO: MILANA BOSNIĆ

"Kraljevska porodica ima zadovoljstvo da najavi da će se, s božijim blagoslovom. Nj.K.V. Princ Mihailo Karađorđević i gospođica Ljubica Ljubisavljević sjediniti u svetoj tajni braka 23. oktobra ove godine.

Princ Mihailo Karađorđević, sin pokojnog Nj.K.V. Princa Tomislava i Nj.K.V. Princeze Linde, sa svojom izabranicom Ljubicom Ljubisavljević upriličiće prijem, kojem će pored članova i prijatelja kraljevske porodice Karađorđević, prisustvovati brojni ugledni gosti iz javnog života Srbije i inostranstva i ugledni predstavnici medija.

NJKV Mihailo Karađorđević i gđica Ljubica Ljubisavljević / Foto: MIlana BosnićNJKV MIHAILO KARAĐORĐEVIĆ I GĐICA LJUBICA LJUBISAVLJEVIĆ / FOTO: MILANA BOSNIĆ


O svim detaljima vezanim za ovaj srećan događaj javnost će biti blagovremeno obaveštena."

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 1 year later...

Najlepša venčanica svih vremena nikada nije plaćena: Sto metara svile, dragulji i veo kakav do tada nije viđen! 

  •  

Za venčanicu je bilo potrebno oko sto metara svile

 

image.png.4eb0a19762ae4b675cd4dabefeb225bc.png

 

Jedna od najpoznatijih i najlepših venčanica svih vremena je svakako haljina koju je američka glumica Grejs Keli nosila kada se udavala za kneza Rainer

 

Mnoge žene su se kasnije trudile da imitiraju Keli i da imaju istu haljinu kao ona.

Čak je i venčanica koju je vojvotkinja od Kembridža Ketrin (Kejt Midlton), nosila 29. aprila 2011. godine na svom venčanju, bila inspirisana haljinom princeze Grejs.

Pretpostavljalo se da će Edit Hed, čuveni američki kostimograf i blizak prijatelj princeze Keli, dizajnirati venčanicu. Međutim, to je ipak uradila Helen Rouz koja je na kraju i poklonila haljinu Keli.

Za venčanicu koju je nosila Keli bilo je potrebno oko sto metara svile, a prekrivena je i čipkom krem boje. Suknja se na dnu širila, a imala je i duge rukave.

Bila je ukrašena draguljima i narandžastim cvetovima, a nosila je i kapu "The Juliet". Veo je napravljena od lagane i fine, sitne čipke, dužine od oko 9 metara, koja je dodatno obrađena pa je finalni proizvod kraći od toga.

Foto: philamuseum.org

Foto: philamuseum.org

Procenjuje se da su troškovi proizvodnje i materijala iznosili 7,266.68 dolara, a u to se ne uključuje naknada za dizajnere.

Kelen i Rouz su bile veoma bliske i svakodnevno su radile na dizajnu haljine. Kada su detalji venčanice otkriveni dva dana pre venčanja, mediji su je opisali kao "spokojno kraljevsku". Njujork Tajms je nazvao ovu haljinu primerom američkog proizvoda.

Foto: Profimedia, Everett

Foto: Profimedia, Everett

Haljina se danas nalazi u Muzeju umetnosti u Filadelfiji. Na proslavi 50. godišnjice venčanja, haljina je prikazana u aprilu i maju 2006. godine. U muzeju su istakli da je to jedan od najpopularnijih eksponata.

http://www.telegraf.rs/zanimljivosti/2727494-najlepsa-vencanica-svih-vremena-nikada-nije-placena-sto-metara-svile-dragulji-i-veo-kakav-do-tada-nije-vidjen-foto

  • Свиђа ми се 1

Путници, нема пута, путеви се стварају ходањем!

А.М.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 8/22/2015 at 23:00, JESSY рече

Srpska Pravoslavna Crkva uopšte ne krije da u njenoj interpretaciji hrišćanstva ima dosta tradicionalnog. Ali teško ćete od bilo kog pravoslavnog sveštenika, ili drugog velikodostojnika, izmamiti priznanje da je to tzv. tradicionalno, u stvari pagansko.

Баш бих волео да знам шта је то паганско у Православном обреду, схватању, интерпретацији Венчања. То што народ измишља никако се не може поистоветити са оним што је Црква утврдила као правило.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Osvrnuću se na članak koji je Džesi objavila o paganštini na srpskim svadbama. Slažem se napisanim,ali moram da priznam da ima lepote u nekim (osim za crven konac,to je baš smešno). Ako se na to gleda kao vid zabave,npr. bacanje sita. Meni lično se najviše sviđa pucanje iz vatrenog oružja. To nije paganski već da se čuje :D  Mada, u zadnje vreme me najviše interesuje meze i pečenje,3 dana postim pre svake svadbe da mi što više stane u stomak :D Dosta sam glumila finoću,teška vremena...

  • Оплаках :)) 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Samo za slobodne, još neudate forumašice :) Naš grčki mladenec Kiro Markopulos, pravoslavac.

22365509_1762639097369625_28094780970218

https://cs.wikipedia.org/wiki/Řecká_menšina_v_Česku

https://www.facebook.com/KiroMofficial/

https://suprex.cz/kiro-markopulos/

kliknite tamo na te četri sličice, povecaju se

Link to comment
Подели на овим сајтовима

S tim gore mladencem ide zajedno i prava grčka pravoslavna svadba - ovakva na primjer kao dole na videu.

On je iz Mosta a živi sad u Pragu  Prošli četvrtak tačno prije sedmicu dana 5.10. 2017.mu bio 25 rodjendan:) 

 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...