Jump to content
  • Дејан
    Дејан

    Проблем са крајностима еволуционизма и креационизма

      Највећи проблем у бескрајној расправи између еволуциониста и креациониста јесте у томе што се и једни и други држе искључивих ставова. Упорни еволуционисти који су већином и атеисти виде у теорији еволуције како је они разумеју оправдање за одсуство Бога и еволуцију тумаче пре свега тако да рационално могу да објасне тајне живота и уопште постојања. С друге стране креационисти који иду у крајност већином то чине зато да би оправдали себи и другима своју веру у Бога и једно дословно (буквалистичко) тумачење Светог писма, што њихови противници еволуционисти исмевају. Тај непомирљиви сукоб не може никада да се оконча пре свега зато што све тајне живота и постојања не могу да се докажу научно, али исто тако што ни постојање Божије не може да се докаже методама емпиријске науке. 

    Мислим да је за нас православне хришћане веома важно да разумемо да повест о стварању Божијем које је описано у књизи Постања није научни трактат који треба стално поредити са научним теоријама ни у афирмативном ни у негативном смислу. Ми верујемо да је Бог створио све што постоји, све је привео у постојање својом вољом и све је створио да постоји вечно кроз Сина Његовог Јединородног. На известан начин процес стварања још није завршен иако је Бог све створио као добро. Потребно је било да човек као једино словесно биће изрази сагласност са Божијим планом и то је остварено у последња времена кроз Богочовека Исуса Христа у коме и кроз кога сва творевина бива сједињена и на крају времена биће у Христу предата самом Богу Оцу да буду сви једно у Христу (уп. Гал 3.28; 1Кор 15.28 итд). На крају времена, Бог ће (пре)саздати ново небо и земљу, све ће се променити. То је коначни циљ стварања света и пре свега човека кроз кога васцела твар улази у вечно постојање у Богу. 

    Проблем са крајностима еволуционизма и креационизма који набрајају аргументе и цитате јесте у томе да се рационално докучи начин како је Бог створио свет. Да ли јеврејски ЈОМ значи дан од 24 часа или неодређено дуг временски период потпуно је ирелевантно питање јер Бог све што хоће може да уради без икаквих временских ограничења. Уосталом он је у самом почетку створио небо и земљу, дакле, васцели невидљиви и видљиви свет. Извештај о стварању само говори о даљем обликовању видљивог света без улажења у детаље како се процес одвијао. За онога који гледа из ширег контекста на Божије стварање света није зато толико важно да ли је једна врста настала из друге или их је Бог одједном створио онакве какве јесу. И једно и друго је могуће, јер је Бог свемогућ. Оно што је суштински важно јесте да смо сви повезани и да се у нашим телима одвијају слични биохемијски процеси који показују да човек није неко надземаљско биће које је спуштено у свет, већ да смо суштински повезани са свим оним што постоји, и штавише да је по својим душевним својствима човек сродан и анђелима. Наравно, за онога који хоће да рационално све објасни и да докаже себи и другима или ригидни еволуционизам или буквалистички креационизам, овакав одговор није довољан. У томе је суштински проблем, јер човек жели по сваку цену да Бога смести у ограничене оквире свог разума, што није ништа друго него да сам овлада Богом, односно да сам постане Бог без Бога, што је суштина човековог пада. Отуда су ове недоумице последица падног стања човековог, јер човек је створен да живи у најнепосреднијој заједници са Богом, а не да га објективизује као неког другог кога треба испитати и протумачити. 

    Зато процеси еволуције које је наука донекле испитала и доказала нису суштински супротни нашој вери и учењу о Божијем стварању света јер ипак је на почетку Бог морао да све уведе у постојање. Ми смо сви саздани од оног материјала који је створен у самом почетку када су се формирала сазвежђа и галаксије. Бог није наново стварао оно што је настајало после и видимо врло конзистентну употребу глагола у јеврејском језику који указују на стварање (односно, обликовање) од онога што је већ створено. У том контексту могућност да је све ишло по неком чудесном Божијем софтверу (логосности) не само да није супротна нашој вери, већ штавише, утврђује нас у вери да све бива по Божијем предвечном благовољењу. Размишљајући у овим координатама ни најмање не доводимо у питање да је Бог све створио или улазимо у безбожну идеју да нешто може настати само од себе или механички мимо Божије воље да постане нешто друго. Овакво тумачење еволуције је дубоко погрешно, као што је с друге стране један буквалистички креационизам који негира динамику Божијег стварања и међусобну повезаност свега створеног у крајњем смислу засновано на негирању Божије свемоћи и одсуству вере у Бога, на један или други начин.

    Човек је врхунац Божијег стварања јер је човек једино словесно биће у универзуму и зато је сам Син Божији постао човек да би кроз њега све ушло у ипостасну (личну) заједницу са Богом. Зато је човек микрокозмос и биће које повезује видљиви и невидљиви свет. Чињеница да човек рекапитулира  све што је створено и са њим је непосредно повезан суштински је важна за нашу веру и разумевање домостроја спасења (оцелотворења) свега у Христу Исусу. Зато ово веровање треба да буде полазана тачка за свако размишљање не ову тему. Стварање света можемо зато разумети само из перспективе коначног циља и смисла зашто је Бог све створио, а то нам је открио сам оваплоћени Син Божији, Христос Богочовек. 

     

    Архимандрит Сава Јањић

     

    Извор

    Измењено од Дејан




    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    пре 26 минута, Дејан рече

    Највећи проблем у бескрајној расправи између еволуциониста и креациониста јесте у томе што се и једни и други држе искључивих ставова. Упорни еволуционисти који су већином и атеисти виде у теорији еволуције како је они разумеју оправдање за одсуство Бога и еволуцију тумаче пре свега тако да рационално могу да објасне тајне живота и уопште постојања. С друге стране креационисти који иду у крајност већином то чине зато да би оправдали себи и другима своју веру у Бога и једно дословно (буквалистичко) тумачење Светог писма, што њихови противници еволуционисти исмевају. Тај непомирљиви сукоб не може никада да се оконча пре свега зато што све тајне живота и постојања не могу да се докажу научно, али исто тако што ни постојање Божије не може да се докаже методама емпиријске науке. 

    Nema upornih evolucionista. Uporni su jedino kreacionisti. Nema evolucionista, imaju naucnici i kreacionisti. Imaju ljudi koji se bave naukom, i sarlatani sa druge strane. Sa ili bez evolucije, ateizam bi svakako proizisao iz procesa prosvjetiteljstva i tehnoloskog procesa i progresa. Za to je najvise kriva Crkva koja uopste nije u skladu sa vremenom, ne ohrabruje bogoslove da prouce nauku i da je onda pravilno interpretiraju u svijetlu duhovnih tema, nego se dopusta da se kvazivjerujuci saraltani bave propagiranjem smijesnih stvari samo zato sto im je ishodiste njihovo pogresno tumacenje Biblije. 

     

    пре 27 минута, Дејан рече

    Човек је врхунац Божијег стварања јер је човек једино словесно биће у универзуму и зато је сам Син Божији постао човек да би кроз њега све ушло у ипостасну (личну) заједницу са Богом.

    Evo ovo je jedna vrlo problematicna izjava u pravcu dijaloga sa naucnim svijetom. Ovo naravno proizilati iz interpretacije vjere, ali nigdje zapravo ne stoji niti se na osnovu posmatranja univerzuma moze bez ikakvog razmisljanja zakljciti da je covjek jedino slovesno bice u univerzumu. Cak sta vise sam univerzum indicira da mozda postoji toliko svjetova sa jos toliko mnogo slovesnih bica. DA to bi na neki nacin bilo u suprotnosti sa onim sta hriscani vjeruju, ali kad jedan naucnik percepria stvari samo iz naucnog ugla on ne moze da potvrdi, ali niti da bez razmisljanja odbaci ideju da su ljudi jedina slovesna bica u univerzumu. Dakle za njega je ovo pitanje za sad neutralno i on moze a ne mora da ima licno misljenje, koje se naravno u tom slucaju moze poklopiti sa vjerom da covjek jedino slovesno bice, ali i ne mora. U tome se niko od njih ne mora naizvati upornim i zadrtim. 

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    ,,Ригидни еволуционизам или буквалистички креационизам'', како о.Сава Јањић каже, изгледа да није приказ целе проблематике. Има још једна карактеристика тог проблема, а то је фундаментални еволуционизам у служби хришћана.

    Ићи путем мањег отпора - како се показује -, није решење. А то је када прихватамо класичну еволуцију као начин постанка Адама и Еве као библијских, конкретних, личности.

    Тиме се долази до става да прихватимо могућност да конкретни Адам као узрочник свих људи, заправо, као такав, није ни постојао. И тако даље и томе слично.

    Потребно је данас знати да постоје нове идеје о могућностима, и то не само идеје него и конкретне теоретске поставке, са математичким приступима. Колико ће теологија по том питању заостајати, зависи од нас самих колико смо спремни закорачити у нову епоху науке.

    Још увек се многи од нас, хришћана, врте око разумевања класичног Великог праска као првобитног библијског почетка. А то је, како данас виде научници бавећи се овим, једна врста промашаја у ,,постулату'' којег се хришћани данас желе држати.

    Наиме, класични Велики прасак не може бити првобитни почетак, јер се ,,иза'' Планкових мера показује ,,постојање'' физичких карактеристика, тј. да се просторвреме могло преливати из различитих стања - закона дате природе, тачније, квантномеханичке динамике у ширем аспекту космологије.

    Не треба да будемо задовољни са, на пример, тиме када дамо одговор на ставове Стивена Хокинга, који се препире са шестодневцима, креационистима. Наравно да ће Хокинг да буде у праву, када каже, да ће такав Творац постати непотребан, али је сасвим погрешно када хришћани употребе класичну еволуцију за указивање на библијско стварање првоствореног човека.

    Наука је отишла даље од класичног Великог праска и од класичне, космолошке еволуције, која само мањим делом садржи биолошку еволуцију. Вероватно ће до средине овог века већина људи бити упозната с тим и да ће бити пуно лакше исказати врло једноставнија решења од данашњих.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 22 минута, Justin Waters рече

    Ima ljudi koji se bave naukom, i sarlatani sa druge strane.

    Ово видим као пример фундаменталног еволуционисте. Колико се фундаментални еволуциониста (хришћански верник који је истовремено и поборник става да су Адам и Ева из библијског казивања настали класичном еволуцијом) заиста разуме у науку, право је питање.

    Шта је наука данас? Можемо само загребати кроз модерну филмску уметност. Једноставно, не можемо занемарити конкретне нове претпоставке и теорије у науци.

    Ако не прочитамо макар три књиге, макар и једну књигу о популарној физици која укључује квантне теорије у спрези са самом космологијом, онда тешко да ћемо нешто постићи сами. Сматрам да ни Стивен Хокинг ни њему слични не раде случајно то што раде, и што имамо прилику да унапредимо много тога што је сада актуелно за Цркву и науку.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 22 минута, Milan Nikolic рече

    Ово видим као пример фундаменталног еволуционисте. Колико се фундаментални еволуциониста (хришћански верник који је истовремено и поборник става да су Адам и Ева из библијског казивања настали класичном еволуцијом) заиста разуме у науку, право је питање.

    Шта је наука данас? Можемо само загребати кроз модерну филмску уметност. Једноставно, не можемо занемарити конкретне нове претпоставке и теорије у науци.

    Ако не прочитамо макар три књиге, макар и једну књигу о популарној физици која укључује квантне теорије у спрези са самом космологијом, онда тешко да ћемо нешто постићи сами. Сматрам да ни Стивен Хокинг ни њему слични не раде случајно то што раде, и што имамо прилику да унапредимо много тога што је сада актуелно за Цркву и науку.

    Николићу, ти се бавиш физиком и објављујеш научне радове?

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Moje misljenje je da,  @Justin Waters nije predstavnik nekog  fundamentalnog evolucionizma. Sta uopste i znaci ta kovanica ?

    Iako se ne slazem sa njegovim stavovima i evolucionim objasnjenjima, kolega, samo predstavlja ono sto je i evolucija po svojoj susutini.

    Bar, tako meni deluju ove stvari.

    Ako postoji fundamentalni evolucionizam, kakav je onda 'blazi' evolucionizam i ko su onda 'tolerantni' evolucionisti na ovom forumu ?  :scratch_head:

    Avocado ili Grigorije22, mozda ? :)


     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 16 минута, Дејан рече

    Николићу, ти се бавиш физиком и објављујеш научне радове?

    Бавим се физиком али немам знање за научни рад. Могао бих нешто да спекулишем теоријски, а то је без употребе математике, што је моја слабост, заправо ништа.

    Зато сам решио да прво нешто предузмем; неко предузеће, да се стекну новци за математичаре. :) Једино ако ми крене са предузећем и направим нешто исплативо, радићу и на неком теоријском раду.

    Само треба знати да тиме ништа не можемо доказати, ни за ни против вере и постојања Бога. Може бити пуно другачијих користи у креативном али материјалном смислу.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 56 минута, Дејан рече

    Еволуција је научна чинјеница, однос еволуције и креационизма није политички.

    Da li onda mozemo reci, da je to onda pravoslavni evolucionizam ?

    Koliko znam vi ste u pravoslavnoj Crkvi ?
     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 1 минут, Milan Nikolic рече

    То би био тај фундаментализам, ,,православни еволуционизам''.

    Зашто би се нека научна чињеница еикетирала као православна?

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Pitam se kad li je to hrišćanima postalo važnije da vode isprazne kvazi-naučne rasprave umesto da rade na svom ličnom duhovnom napretku i rastu. Meni je to suština ovog teksta oca Save i mislim da on na to skreće pažnju. Hrišćaninu ne bi trebalo pažnju sa duhovnog uzrastanja odvraćati razmišljanje o tome kako je konkretno Bog stvorio svet (osim, ako taj hrišćanin nije naučnik). Isto tako, nisam shvatila da otac Sava pod upornim evolucionistima misli na ljude od nauke već naprotiv, na one koji čvrsto zastupaju evoluciju kao dokaz za nepostojanje Boga, a da zapravo nemaju pravih kompetencija niti dovoljnog znanja da o tome govore. Takvih je mnogo, isto kao i kreacionista. Rasprava između ateista i vernika je takođe uzaludna jer, niti će ateista kroz neku raspravu da se ubedi pa postane vernik, a niti obrnuto. Ni jedno ni drugo se ne postaje raspravom. To je moje skromno mišljenje, a tekst mi se sviđa.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 1 минут, Дејан рече

    Зашто би се нека научна чињеница еикетирала као православна?

    Pa,  ako se spajaju i prozimaju procesi evolucije i pravoslavni pogled na stvaranje i ucestvovanje Boga u tom cinu, onda je logicno da se nazove pravoslavni evolucionizam. 
     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Заправо, ,,православни еволуционизам'' који би подразумевао библијско стварање, није уопште далеко од ,,хришћанског геоцентризма''. Треба мало стати, прикочити до нових разматрања и увида у модерну перспективу квантне космологије.

    Битно је да је чињеница, свакако, да смо данас сви ми настали од еволутивних предака, све како наука објашњава. Међутим, казивање о библијском стварању првих људи, није доступно науци уопште.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима




    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичног сајта Српске Православне Цркве

×
×
  • Креирај ново...