Jump to content

Како помоћи себи да се превазиђу тешке животне ситуације


Препоручена порука

Нема. Ако се хришћанство њима не бави, онда и нису неки проблеми. То су проблеми типа, како да уклоним флеку од вина са тепиха или шта да купим жени за 8. март. 

 

Наравно да има. Ево ти конкретно - имаш листу од 54 задатка за данас и видиш да нема шансе да их завршиш све. Којим редоследом ћеш их радити и колико времена ћеш посветити сваком?

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 276
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Наравно да има. Ево ти конкретно - имаш листу од 54 задатка за данас и видиш да нема шансе да их завршиш све. Којим редоследом ћеш их радити и колико времена ћеш посветити сваком?

Da legneš odgledaš  recimo prvu sezonu Tera Nove (koja je btw odlična) i ne uradiš ništa. A onda u zadnjih sat vremena sabiješ sve to i gotovo.

 

PS. Tih sat vremena moraju da budu negde u intervalu od 2-6h

Link to comment
Подели на овим сајтовима

А зашто би се онда један хришћанин уопште бавио тим питањима?

Лично мислим да је промашај,ако неко своја животна питања и проблеме решава ван Христовог учења,поготово ако се ослања искључиво на своје способности , а ти си заиста прави пример тога...

 

А ти кад уводиш телефон, да ли тај проблем решаваш ван или у оквиру Христовог учења?

 

Зашто ово питам? Лечење болести није ништа суштински различито од спајања и преспајања жица. Исти закони су темељ и једних и других процеса. И тебе сад нервира кад неки од нас овде просипају неке ”научничке приче”, а у ствари се ради о врло простим стварима, врло приземним и врло практичним. Као када би неко тебе убеђивао да не ради телефон преко жице, него преко квантног вибрионског поља, а ти си у ствари један умишљени мајстор који мисли да све зна и не прихвата алтернативе, а још је и у служби телекомуникационе мафије која зрачењем телефона убија људе. Можда неки од нас звуче досадно и хладно, што је професионална деформација, али се у ствари ради о повезивању телефонских каблова. И сад ти ту кренеш о Христу. Христос је за хришћене свуда и у свему, није то уопште спорно, али жице су само жице. Имаш приручник за то. Конташ?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Наравно да има. Ево ти конкретно - имаш листу од 54 задатка за данас и видиш да нема шансе да их завршиш све. Којим редоследом ћеш их радити и колико времена ћеш посветити сваком?

 

Pomolis ee Bogu da ti otvori um za resenja pa krenes od najtezeg..... greengrin

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Наравно да има. Ево ти конкретно - имаш листу од 54 задатка за данас и видиш да нема шансе да их завршиш све. Којим редоследом ћеш их радити и колико времена ћеш посветити сваком?

 

Зар је битно ? Пробаш, па ако не урадиш, да смо здраво ...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Знаш онај виц кад се давио Мујо па дође Хасо у чамцу, а Мујо каже - "нека Аллах ће ме спасти"... :)

 

Jeste al posle mu kaze Alah pa el sam ti slao camac sa Hasom da te spase? greengrin

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Jeste al posle mu kaze Alah pa el sam ti slao camac sa Hasom da te spase? greengrin

 

Е тај. И овде ће рећи - "па је л` сам вам послао човека да напише књигу, а ви ме стално смарате"... :)

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Link to comment
Подели на овим сајтовима

А ти кад уводиш телефон, да ли тај проблем решаваш ван или у оквиру Христовог учења?

 

Зашто ово питам? Лечење болести није ништа суштински различито од спајања и преспајања жица. Исти закони су темељ и једних и других процеса. И тебе сад нервира кад неки од нас овде просипају неке ”научничке приче”, а у ствари се ради о врло простим стварима, врло приземним и врло практичним. Као када би неко тебе убеђивао да не ради телефон преко жице, него преко квантног вибрионског поља, а ти си у ствари један умишљени мајстор који мисли да све зна и не прихвата алтернативе, а још је и у служби телекомуникационе мафије која зрачењем телефона убија људе. Можда неки од нас звуче досадно и хладно, што је професионална деформација, али се у ствари ради о повезивању телефонских каблова. И сад ти ту кренеш о Христу. Христос је за хришћене свуда и у свему, није то уопште спорно, али жице су само жице. Имаш приручник за то. Конташ?

Ајд да се сложим са овим, али опет кажем,није овде реч о нашим професијама,мада и њих итекако можемо везати са нашим животом у Христу, јер рецимо једна ствар је ако ,конкретно ти ,радиш за хемијску индустрију која улаже и ради на проналажењу лека за канцер, или радиш у војној индустрији бавећи се бојним отровима...и шта сад,ако си ти баја да у једној малој капсули побијеш пола града...дакле,то нису ни призмемне ни просте ствари,и врло је битно и хришћански,коме ћеш ти своје знање дати на употребу...

И онако успут,жице заиста најмање зраче, више зрачи даљински за тв...мада класичне жице све више мења оптика...

Друго,нису нама наше професије животна брига,ваљда се трудимо,свако у својој струци да пружи,уради и научи нешто ново...

 

Дакле,ја сам првенствено мислио на опште животне проблеме,однос са људима,у кући ,на послу, разне недаће и невоље ,бриге и немаштина, неправде и сличне ствари које нас окружују ,а са којима би се требало изборити...

 

И још једна ствар,не може та ваша научно-либерално-глобалистичка  екипа,са свим вашим професионалним деформацијама, да намеће свој животни стил  и поглед другима ,и то по свим могућим питањима, а без икакве шансе да сте можда у криву, а неистомишљеник у праву...

Готово шаблонски одговрате на све теме и невероватно сте предвидиви...

 

И размислите зашто највише лајкова добијате од атеиста, а ја мислим баш због тога ,што Христа ретко спомињете...

"Све оно што ми можемо да одлучимо јесте шта да урадимо са временом које нам је дато"

Гандалф

Link to comment
Подели на овим сајтовима

E ovako posto sam jako dobro upoznata sa tematikom popularne psihologije ali sam prije upoznavanja iste bila zagrizeni vjernik mislim da mogu koliko toliko kompetentno da pisem na ovu temu.Prije svega zelim da pohvalim otvaranje ovakvih tema jer one razvijaju nas kriticki duh a to nam je potrebno u svakodnevnom zivotu,bili mi Hriscani ili izmedju ostalog koketirali i sa popularnom psihologijom.

E posto sam ja i samoj vjeri uvijek pristupala sa kriticke strane,tj. nisam zdravo za gotovo prihvatala ono sto je bilo samo necije "tumacenje" vjere,e pa na isti nacin sam pristupila i popularnoj psihologiji.Procitala sam zaista jako mnogo knjiga iz popularne psihologije,mogu reci vecinu poznatih autora,pokusala sam da usvojim ono sto sam smatrala pozitivnim za sebe a da pritom ne zapostavim svoju vjeru u Hristu.Onda se desilo to da mi je taj novi nacin zivota postao medvedja usluga jer iako sam ostvarila nekoliko instant rjesenja sto je u mnogome nahranilo moj ego,to naravno nije trajalo bog zna sta,i onda smo ponovo dosli na isto.Mislim da ne treba osudjivati nista dok koliko toliko ne upoznamo sustinu i izvucemo pouku iz istog.Da naglasim da moje upoznavanje i koketiranje sa popularnom psihologijom nikada nije islo toliko daleko da bih sebi naskodila do te mjere da isperem samoj sebi mozak citajuci takvu tematiku.Ja licno mislim,a nevezano za to sto propagira popularna psihologija da u zivotu i dobro i lose treba da trazimo prije svega u sebi pa onda oko sebe.Nije to tekovina popularne psihologije nego su i mnogi sveti oci rekli da ono sto mi vidimo u drugima vec stanuje u nama samima,i da ne postoji zlo u nama mi ga ne bismo vidjeli izvan nas,u ljudima,u situacijama i prilikama.Tako da popularna psihologija je dobra po tome sto osvjescuje to da treba da polazimo od sebe a ne da trazimo krivca u drugim ljudima,djavolu i slicno.Mislim da u svakom od nas čuči i andjeo i đavo,i da se u zavisnosti od toga kojeg od njih u tom trenutku hranimo taj i dominira.Ako hranimo ljubav,ako volimo sebe do te zdrave granice da bodrimo sebe u nekom konstruktivnom smislu,kao pozitivnu jedinku ovog drustva onda ce nasa svijetla strana i dominirati i kroz zivot.S druge strane ako zivimo u grcu i strahu od toga da ce nas drugi ljudi povrijediti,da su zli,da u svakoj situaciji vreba neko zlo onda nam se kroz zivot nekako isto i desava.Ja licno mislim da ni u Hriscanstvu ni u popularnoj psihologiji covjek nije taj koji treba da bude zrtva i da tako ide kroz zivot.Jer nijedna nasa i najveca zrtva nije nista naspram onoga sto je za nas i za ljubav ljudskog roda podnio Isus Hristos.Tako da svaka nasa zrtva iako u tom trenutku djeluje lose za nas uvijek ali uvijek se ispostavi kao blagoslov kojim nas Gospod usmjerava,prevaspitava i uci.Zato mislim da i nasa koncepcija Boga treba da bude najpozitivnija moguca i da Istog vidimo u takvom svijetlu da i kada nas kaznjava da to cini za nase dobro i da to radi isto kao sto strog roditelj grdi svoju djecu da bi ih izveo na pravi put.Slazem se da ne treba traziti instant rjesenja van vjere,ali sam isto tako stava da i Hriscanstvu kao i svemu drugom treba pristupati svojom glavom zasto nam je i Bog dao razum nego da ga koristimo u svoju najbolju svrhu.

I lupi mi šamar onaj najjači, kad počnem da kukam nad životom i kad počnem da žalim sebe. Pokaži mi ono što imam,pokaži mi one koji to nemaju.Ne tražim ništa ,samo me podsjeti da dišem, i podsjeti me da ima i onih, ,koji ne dišu više..




 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Da li to znači da ni kod lekara ne treba da idemo?

 

Бављење духовним питањима без Христа и Цркве његове је отприлике као покушај самоубиства из заседе. Треба ићи са расуђивањем, да не будемо као онај адвокат, не из вица, него истините приче:

 

Чиме се данас бави

"Докторе, пре него што сте приступили аутопсији, јесте ли проверили пулс?" "Не."

"Јесте ли проверили крвни притисак?" "Не."

"Јесте ли проверили дисање?" "Не."

"Дакле, могуће је да је пацијент још био жив када сте отпочели аутопсију?"

"Није могуће."

"Како можете бити тако сигурни, докторе?"

"Зато што је његов мозак био у тегли с формалином на мом столу."

"Али, зар није могуће да је пацијент и поред тога ипак био жив?"

"Могуће је да је жив, и да се данас негде бави адвокатуром."

 

http://www.informator.rs/pitanja-americkih-advokata.html

„Ко прими на себе грехе света, постаће истински цар света.” Лао Це, пет векова пре Христа

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Наравно, лично знам неколико, а читао сам и гледао емисије о многима који су излечени.

Да, баш те болести и баш у установама, где би другде?! Скоро је овде неко поставио чланак (заправо интервју) о човеку који је у институцији ("Лаза") излечен од стигме (иначе тешка ментална болест). Дакле, итекако има, чуди ме да уопште питаш о томе ...

 

Не знам ни једног ко је излечен ван инстутуција ...

 

0110_hahaha  smej.gif

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_stigma

http://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/izdanja/SEIR2011/2Spec_Edu_i_Reh_TEORIJSKI_KONCEPTUALNI_OKVIRI/005-Ivona_Milacic_Vidojevic-Nada_Dragojevic.pdf

http://huhiv.hr/wp-content/uploads/2011/11/pojmovnik-HIV_AIDSa.pdf

„Ко прими на себе грехе света, постаће истински цар света.” Лао Це, пет векова пре Христа

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Тада им Петар, испуњен Духом Светим, рече: поглавари народни и старешине, ако смо данас узети на одговорност за добро дело учињено болесном човеку, чиме је он исцељен, онда знајте сви ви и сав израиљски народ: у име Исуса Христа Назарећанина, кога сте ви распели, кога је Бог васкрсао из мртвих, у то име овај стоји пред вама здрав. То је камен који сте ви зидари одбацили, а који је постао камен угаони. Нема спасења ни у једном другом, нити има другог имена под небом, даног људима, у ком треба да нађемо спасење.
Дела апостолска 4:8-12
 
И испуњава се на њима Исаијино пророштво које гласи: "Слушаћете и нећете разумети, гледаћете и нећете видети. Јер је окорело срце овога народа, и ушима тешко чуше, и очи своје затворише, да како не виде очима и не чују ушима и срцем не разумеју и не обрате се, и излечим их".
Матеј 13:14-15

 

Ко дакле разреши једну од ових најмањих заповести и научи тако људе, најмањи ће се назвати у царству небеском; а ко изврши и научи, тај ће се велик назвати и царству небеском.

Матеј 5:19

 
Не будите, браћо моја, многи од вас учитељи, јер знамо да ћемо у толико већма бити осуђени.
Јаков 3:1

 

Благо ономе који на Господа ставља надање своје, и не обраћа се охолима и оним који теже на лаж.
Псал. 40:4

 

Нека се не раставља од уста твојих књига овог закона, него размишљај о њему дан и ноћ, да држиш и твориш све како је у њему написано; јер ћеш тада бити срећан на путевима својим и тада ћеш напредовати.
Ис.Н.:1:8

 

.mislise.

„Ко прими на себе грехе света, постаће истински цар света.” Лао Це, пет векова пре Христа

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 2 weeks later...

Clanak je rasprava o dusevnom nemiru coveka i njegovim uzrocima. Dusevni nemir je shvacen, najpre, kao pozitivan poriv koji pomaze sazrevanju coveka, dok sazrevanje priblizava coveka Bogu. Ukoliko dusevni nemir, medjutim, nije shvacen od coveka kao izazov, ako u njemu nije otkriven smisao, ovaj nemir postaje negativna i destruktivna sila.

Dusevni nemir u coveku deo je, ogledalo ili eho sveopsteg nemira, uskomesanosti i sukoba u citavoj vasioni. Visevekovna istrazivanja nauke i njenih najvecih predstavnika (Kopernika, Galileja, Bruna, Njutna i drugih), otkrivali su deterministicke zakone uzroka i posledice, dok novija ispitivanja u kvantnoj fizici, astronomiji i molekularnoj biologiji, kao da ukazuju na nepredvidljivost kretanja materije, upucujuci coveka, pre na indeterministicki, nego na deterministicki pogled na svet.

Prema saopstenjima prenatalne psihologije i embriologije, stvaranje i razaranje celija, slozena dinamika koja uslovljava stalne promene u embriju i fetusu, pocinje vec od zaceca i traje, kao sto znamo, sve do smrti coveka. O neprekinutom „ratu" u vasioni, u coveku i izmedju ljudi, kao i unutar atoma, znali su, ili su samo slutili, najveci presokratovski filosofi u staroj Grckoj. U coveku, zbilja, ratuje telo sa dusom, dusa sa duhom, osecanje sa razumom, svesno sa nesvesnim.


Odlucujuce pitanje, medjutim, koje je covek vec rano u istoriji sebi postavio, a i danas ga postavlja, bilo je, da li ima u svemu tome xinovskom nemiru, svuda oko nas i u nama, nekog reda i smisla. Ako je i bilo (svega nekoliko) tvrdokornih materijalista i ateista medju filosofima stare Grcke koji su odricali Prvog Pokretaca stvarnog sveta, pripisujuci sve stvarno slucaju, vecina drugih mislilaca u svim starim civilizacijama i kulturama, davno pre Sokrata i Platona, prepoznala je i u neredu red, i u nemiru mir, i u pokretljivosti svega „nepokretnog pokretaca", znajuci Tvorca neba i zemlje, pridajuci mu razlicita svojstva i imena. Nas nece, dakle, zanimati razlicite filosofske, religijske i naucne teorije, koje su, u toku nekoliko proteklih hiljada godina istorije pokusavale da rasvetle vecnu zagonetku postanka vasione i coveka, zivota i smrti.


Hriscanima je dovoljno poznato da za spasenje covekove duse nije neophodno da se ova vecna tajna razjasni covekovom razumu i umu, jer se ona sama sobom razotkriva, jednostavno i spontano onom ljudskom srcu kome se Bog otkrio u ljubavi. Ljubav predstavlja kljuc za otvaranje onih tajni koje Bog svima ljudima postavlja, a „cistima srcem" dopusta da ih i dotaknu. Da bismo se, medjutim, uopste poceli priblizavati Ljubavi Bozijoj sto biva tek kada smo u Njega svim bicem svojim poverovali nemoguce nam je da se dalje krecemo putem obozenja, ako nismo prepoznali uzroke i posledice svoga sopstvenog dusevnog nemira.


Nemir, sukob, uznemirenost, unutarnju ili spoljasnju, nije moguce izbeci, nekad do kraja zivota, i kada smo svesno stupili na put podviznistva (ne samo manastirskog). Hriscanin zna i zasto je tako. Uspinjanje na „brdo Karmel", penjanje Lestvicama Gospodnjim, put je na Golgotu. Sa svakom novom stepenicom ili lestvicom koja vodi „gore", nailazi novo iskusenje koje moze da dolazi od Boga, od samog sebe, od drugih ljudi, ili od demona: neki hriscanski podviznici, mozda malo pojednostavljeno, smatraju da su sva iskusenja - demonske prirode, drzeci se poznatog mesta u Jakovljevoj Poslanici: „Nijedan kad se kusa da ne govori: Bog me kusa, jer se Bog ne moze zlom iskusati i On ne kusa nikoga".

Cesto razmisljam kako nisu samo licni gresi (obicno tezi), neokajani i neispovedjeni glavni razlog zbog cega mnogo ljudi silovito odbija veru i Crkvu, vec je razlog i slutnja ljudi, cak i dobrih hriscana, da ako budu suvise revnosno ispunjavali Hristove zapovesti, ne samo da nece brzo steci ocekivani mir i „nagradu", vec da ce imati sve vecih nevolja u zivotu, pa da ce, mozda, cak i ako dostignu Jovovu pravednost, biti iskusavani „jovovski". I jedan i drugi spomenuti razlog zbog cega ljudi ne zele da budu hriscani, neopravdan je i opasan, jer na izopacen nacin reaguju na nemir sopstvene duse.

Dusevni nemir u nama, najpre je pozitivan, konstruktivan nemir, usmeren na unapredjivanje i sazrevanje coveka. Ovaj nemir je od Boga poslat kao opomena, izazov i sansa „palom coveku" da se opet uspravi, podigne oci svoje nebu i saceka poslanje Duha Svetoga koji ce ga dalje voditi zemaljskim putem u nebesko prostranstvo. Zbog cega je covek najcesce nemiran? Zato sto je gladan i zedan, sto ga nagoni muce (seksualni i agresivni), sto je bolestan i ima bolove, sto je radoznao, sto je brizan, sto voli i mrzi i sto se boji smrti. Analizirajmo malo ove najcesce uzrocnike ljudskog nemira.

Telesna glad i zedj izazivaju najveci moguci nemir. Oni se moraju zadovoljiti da bi covek shvatio da ni onda, stvarno, nije zadovoljan. Shvatice tada, mozda, da postoji u njemu i jedna druga, slicno jaka, metafizicka glad i zedj - za transcendencijom, Bogom, pravdom.

Seksualni i agresivni nagoni najaci su nagoni u coveku posle nagona samoodrzanja. I oni traze, vec veoma rano, u decjem dobu, da budu zadovoljeni („decja seksualnost" nije vise za psiholosku nauku samo Frojdova fantazija, vec cinjenica; „decja agresivnost" nije izmisljotina Alfreda Adlera ili Melanije Klajn, vec nesto sto svi roditelji iz iskustva znaju). I njih treba zadovoljiti (ne govorimo trenutno o mogucnostima sublimacije nagona), da bi covek shvatio da se iza seksualnog nagona krije ljubav, kao transcendentna dimenzija seksa, a iza agresivnog, nagon ka saznanju, manifestovan kao radoznalost. Jer, i kada covek ublazi seksualnost istinskom ljubavlju prema partneru, vecni bogotrazilac u njemu (kad je samo jednom istinski probudjen), nastavice sa daljnjim otkricem, sagledavsi, sada vec duhovnim ocima, da iza ljubavi prema partneru stoji ljubav prema Bogu, a u nagonu ka saznanju - bogopoznanje ili bogootkrivenje.

Svi su ljudi bolesni i nema coveka koji ne zna za bolove, fizicke ili dusevne. Veliki srednjevekovni lekar, filosof i misticar, Paracelzus, rekao je: „Bolesti poticu iz kraljevstva prirode, a ozdravljenje dolazi iz kraljevstva duha". Dugo trajanje neke bolesti i bolova, pruzaju priliku coveku da iza prepoznatog uzrocnika bolesti (neke bakterije ili virusa), ugleda stvarnog uzrocnika - Opominjaca nase gresne i smrtne prirode koji nas i preko bolesti privlaci k sebi.

Covek je dusevno nemiran, jer i voli i mrzi, nekad, i dugo, jednog istog coveka (dete roditelja, bracni partneri jedan drugog); covek je nesrecan kada mu se na ljubav ne odgovori ljubavlju (onda je i u stanju da omrzne ranije voljenog), nesrecan je kada je u strahu da ce da izgubi voljenog, duboko zalostan i nemiran kada ga stvarno izgubi. Na ovoj istini koja ima korene u nezavisnoj zelji ljudskoj, veliki indijski filosof Buda zasnovao je svoje filosofsko ucenje o cetiri istine i osmostrukom putu spasenja. I za hriscanina i za psihologa, medjutim, jedno je jasno: covek ostaje nemiran doklegod voli i mrzi.

Svi se ljudi, najzad, boje smrti (otud dusevni nemir u njima), jer je uzrocnik svakog ljudskog straha - strah od smrti. Svi su ljudi brizni, jer je „briga" ontoloska kategorija ljudskog bica, kao i strah i krivica. A sta stoji iza straha i brige? „Sve dok covek neprilicno zivi on oseca strah od smrti. Ako se za zivota priblizi Bogu, onda njegova ljubav gasi oba ta straha", kaze sveti Isak Sirin iz nuu veka posle Hrista.

Pokusali smo analizom najcescih ljudskih nemira, sukoba i uznemirenosti, kao i njihovih uzroka da pokazemo smisao i svrhu svih ovih nemira. Neprepoznavanje svrhe i smisla dusevnih nemira, osudjuje coveka na „prinudu ponavljanja" istih, na pribegavanje brojnim mehanizmima odbrane (narocito potiskivanja, projekcije, negacije i identifikacije sa agresorom), na hronicnu neurozu, rezignaciju i depresiju. Svi nasi nemiri u tome slucaju postaju besmisleni, kao Maloh koji guta zrtve, a nikad nije zasicen.

U svakom pravoslavnom kalendaru nabrojani su glavni (ili smrtni) gresi, uzrocnici nasih najtezih dusevnih nemira, a koji, prakticno, svi proizlaze iz nasih nagona, iza kojih nismo nikad spoznali Duh:

Gordost - greh koji izvire iz agresivnog nagona i nagona ka saznanju covekoboga, iza koga covek nije otkrio ljubav Bogocoveka.

Srebroljublje - greh koji dolazi iz nagona za sakupljanjem i posedovanjem, iza koga se nije uocila preporuka Hristova (parafraziramo): Ne brinite se sta cete jesti, piti, skupiti i imati, jer o tome, za vas, brine Onaj koji vam broji svaku vlas na glavi.

Blud - greh koji ima korene u seksualnom nagonu koji postaje svrha samom sebi, umesto da se nagonski porivi seksualne energije u toku zivota postepeno sublimiraju i tako, iza seksualnog nagona, otkrije ceznja coveka za spajanjem sa Drugim u Celinu iz koje je covek proizasao.

Zavist - zajedno sa gordoscu, jedan od najjacih i najstarijih ljudskih nagonskih strasti. Lucifer je, prema nagovestajima u Starom zavetu (Jezekilj, 28, 12 - 16, Isaija, 14, 12 - 14) iz zavisti otpao od Boga, zmija iz rajskog vrta zbog zavisti prema Bogu zavela je prve ljude, a vec odojce, od nekoliko meseci, prema uverenju decje savremene psihologije, pocinje da oseca zavist; kasnije se zavisti pridruzuje ljubomora, a i jedna i druga strast u stanju su da muce coveka u starosti, do same smrti, Bozijom pomocu savladana zavist, topi se u radost davanja, u blazenom stanju onog ko se od srca raduje svakom bogougodnom uspehu drugog coveka.
Neumerenost u jelu i picu - greh koji slepo zadovoljava nagon ishrane ostajuci mu celog zivota rob, umesto da covek postane gladan i zedan, ne samo zemaljske hrane, bez koje Bog zna da on ne moze postojati, vec gladan i zedan Boga i Njegove pravde.

Gnev - hrani se agresivnim nagonima, gordoscu i zaviscu, beskrajnim i besomucnim covekovim samoljubljem i sebicnoscu, zeljom za apsolutnom vlascu i potcinjavanjem svega, ljudi i prirode svojoj volji - samovolji. Istu onu energiju iz koje gnev crpe sebi hranu, prosvetljeni hriscanski um, koristi u drugom pravcu - negujuci smernost, krotost i trpeljivost.

Ocajanje - greh svih onih ljudi koji nisu savladali strah od zivota i od smrti, koji su hteli da sami sebi ostanu sudije, koji su se uplasili ljubavi drugog coveka, koji se nikad nisu razresili prastarih ljudskih ambivalentnih osecanja ljubavi i mrznje.
Nije „sudbina" ona zla vila ili rdjavi Usud iz narodnih paganskih verovanja koji odredjuje ljudski zivot od rodjenja do smrti, vec covekova slobodna volja, njegova odluka o smislu i svrhi njegovih dusevnih i telesnih nemira. „Sudbina je zamka koju sami sebi postavljamo" (Isak Singer), i to onda kada odbijemo da trazimo (jer ako trazimo i naci cemo, ko kuca otvorice mu se!) sta se krije u skrivenim dubinama nasih nemira. Samo Duh moze da nam otkrije smisao dubine nasih dusevnih i fizickih nemira. U hriscanstvu mi taj Duh nazivamo Sveti Duh, trece lice Svete Trojice.




Kada sam nedavno susreo u manastiru Vitovnici (mozda jedinom manastiru u Srbiji u kome se ne govori o politici!) jednog cestitog bogomoljca, srednjih ili vec i starijih godina, skoro bez ikakve skole, izbeglicu iz Bosne, kome je sve popaljeno u selu, kome su obadva sina ranjeni u borbama, jedan teze (verovatno ce ostati invalid) i kada sam ga upitao kako stisava svoj dusevni nemir, ubedljivo i mirno odgovorio mi je: „Nicim ne mogu da ga stisam osim dugim, ponavljanim citanjem Jevandjelja i Psalama". Evo, primera coveka kome je Duh, u koga je poverovao, umirio dusu, razjasnivsi mu Bozijom Reci smisao nemira. Zar u skolovanom Srbinu nije taj isti Duh, takodje, prisutan, kao i u ovom prostom pravoslavnom coveku! Nije, sve dok njime vlada najveci od svih grehova, jer od njega i svi drugi poticu - gordost! „Smiri se, gordi covek", porucuje veliki Dostojevski, podjednako gordoj Evropi i gordim Slovenima.

 

Vladeta Jerotić

''Старајте се да имате љубав. Иштите свакодневно од Бога љубав. Заједно са љубављу долази сво богатство добара и врлина. Волите, да бисте били вољени од других.''
(Св.Нектарије Егински)

ЖИВА ДЕЛА УТЕХЕ - искрено се надам да ће ова акција пробудити оно најбоље у нама

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...