Jump to content

Питајте о. Саву Јањића, Игумана манастира Дечани

Оцени ову тему


Препоручена порука

Pomaže Bog oče Savo,da li je Sin Božiji,Logos imao telo ,,pre,, stvaranja sveta,na nivou večnog postojanja Svete Trojice?

Znači kada Otac kaže ,,Hajde da načinimo čoveka po obličiju našem,, ,u trenucima kada u stvorenom svetu još ni nema prvoga čoveka Adama,da li tada je Sin Božiji već Isus Hristos,ovaploćeni Logos?

Nadam se da je pitanje jasno.

Најдубља молитва јесте  молитва без икаквих речи када у тишини ума једноставно живимо у присуству Божијем. Архимандрит Сава Јањић

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 2.7k
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Популарни чланови у овој теми

Постоване слике

Oce Savo, blagoslovite.

Imam jedno pitanje ako biste nesto mogli da nam kazete o ikonama ili da nas uputite na neke izvore. Na ime, odavno sam primetio da se cini kao da lik na ikoni Hrista, Bogorodice, ili svetaca moze da promeni izraz lica, koji najcesce odgovora samom unutrasnjem nastrojenju posmatraca. Da li se tu radi o posebnim tehnikama slikanja pri kojima se ostavlja da emocija lika bude nedefinisana, pa se s toga moze ciniti kao da se menja izraz lica? Ili se radi o necem drugom? Inace samo desavanje promene se nikad ne registruje, vec ikona jednostavno izgleda drugacije iz dana u dan. Da li i sam termin zivopis, iliti zoografija, ima neke veze sa tom pojavom?

Uvek me je bilo malo sramota da nekoga pitam o tome. Medjutim pre nekoliko dana moja petogodisnja cerka se nakon nekog svog nestasluka iznenada okrenula ka ikoni Hristovoj i kao imitirajuci ljutinu rekla 'a, ljutis se!' Zato me je ovo pitanje opet malo zaintrigiralo.

Hvala Vam oce Savo.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 1 month later...

Pomaze Bog, Oce Savo! 

1. Hteo sam da pitam nesto sto me dugo muci, a cemu nisam nasao odgovor. U pitanju je nagon koji imam za telesnim odnosom. Ja jos uvek nisam nasao zenu za brak, i zato ne mogu da nadjem resenje za sebe. Ovde me muce dve krajnosti koje mi razaraju psihu i telo. Zelim da ugodim Bogu ali mi to ne uspeva. Odnos pre braka je greh, ali ja ne mogu jednostavno da se suzdrzavam vise, prosto mi fizicki nije dobro i osecam jak nagon. Postim, molim se, pricescujem ali nista ne pomaze, i dalje imam veliku potrebu. Sa druge strane imam strah od Boga, ako se ne suzdrzim, da ce mi to zameriti i onda mi ni psihicki ni duhovno nije dobro, i fizicki patim, tako da ne mogu da podnesem vise ovaj pritisak. Imam osecaj, ako se budem jos malo suzdrzavao da cu da poludim i da odem u drugu krajnost ili postati psihicki bolesnik. Sta da radim? 

2. Ako je judaizam izvorna religija, kako je onda pravoslavna vera jedina istina?

Hvala puno!   

Link to comment
Подели на овим сајтовима

omaze Bog, Oce Savo! 

1. Hteo sam da pitam nesto sto me dugo muci, a cemu nisam nasao odgovor. U pitanju je nagon koji imam za telesnim odnosom. Ja jos uvek nisam nasao zenu za brak, i zato ne mogu da nadjem resenje za sebe. Ovde me muce dve krajnosti koje mi razaraju psihu i telo. Zelim da ugodim Bogu ali mi to ne uspeva. Odnos pre braka je greh, ali ja ne mogu jednostavno da se suzdrzavam vise, prosto mi fizicki nije dobro i osecam jak nagon. Postim, molim se, pricescujem ali nista ne pomaze, i dalje imam veliku potrebu. Sa druge strane imam strah od Boga, ako se ne suzdrzim, da ce mi to zameriti i onda mi ni psihicki ni duhovno nije dobro, i fizicki patim, tako da ne mogu da podnesem vise ovaj pritisak. Imam osecaj, ako se budem jos malo suzdrzavao da cu da poludim i da odem u drugu krajnost ili postati psihicki bolesnik. Sta da radim? 

2. Ako je judaizam izvorna religija, kako je onda pravoslavna vera jedina istina?

Hvala puno!   

Бог вам помогао, најбоље да о овоме поразговарате са својим парохијским свештеником.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 11/2/2017 at 23:43, Nikola Radenkovic рече

Oce Savo, blagoslovite.

Imam jedno pitanje ako biste nesto mogli da nam kazete o ikonama ili da nas uputite na neke izvore. Na ime, odavno sam primetio da se cini kao da lik na ikoni Hrista, Bogorodice, ili svetaca moze da promeni izraz lica, koji najcesce odgovora samom unutrasnjem nastrojenju posmatraca. Da li se tu radi o posebnim tehnikama slikanja pri kojima se ostavlja da emocija lika bude nedefinisana, pa se s toga moze ciniti kao da se menja izraz lica? Ili se radi o necem drugom? Inace samo desavanje promene se nikad ne registruje, vec ikona jednostavno izgleda drugacije iz dana u dan. Da li i sam termin zivopis, iliti zoografija, ima neke veze sa tom pojavom?

Uvek me je bilo malo sramota da nekoga pitam o tome. Medjutim pre nekoliko dana moja petogodisnja cerka se nakon nekog svog nestasluka iznenada okrenula ka ikoni Hristovoj i kao imitirajuci ljutinu rekla 'a, ljutis se!' Zato me je ovo pitanje opet malo zaintrigiralo.

Hvala Vam oce Savo.

Бог благословио брате. Икона се дефинитивно не мења сама по себи, већ се променом нашег расположења и уопште унутрашњег стања мења начин на који доживљавамо стварност. Будући да све све информације које примају наша чула, преко нервног система долазе и бивају обрађене у мозгу, све што видимо, чујемо, опипамо, помиришемо или окусимо, тамо добија коначни облик и постаје конкретно искуство. Познато је,  да наше душевно стање, као и разни други фактори карактеристични за сваког појединог човека, и те како утичу на овај процес перцепције стварности. Отуда се дешава да на спољашњим објектима често пројектујемо сопствено стање. На сличан начин уметник пројектује своје унутрашње, и душевно и духовно стање на спољне објекте, што се на пример, посебно може приметити у иконографији. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 11/2/2017 at 12:20, Кратос рече

Pomaže Bog oče Savo,da li je Sin Božiji,Logos imao telo ,,pre,, stvaranja sveta,na nivou večnog postojanja Svete Trojice?

Znači kada Otac kaže ,,Hajde da načinimo čoveka po obličiju našem,, ,u trenucima kada u stvorenom svetu još ni nema prvoga čoveka Adama,da li tada je Sin Božiji već Isus Hristos,ovaploćeni Logos?

Nadam se da je pitanje jasno.

Бог вам помогао. Наравно да Божански Логос није имао тело пре стварања света и човека иако је у предвечном промислу (односно предвечном савету) Божијем оваплоћење Сина Божијег било укључено и да би се догодило независно од првородног греха. „...него часном крвљу Христа, као Јагњета непорочног и безазленог, предвиђеног још пре постања света, а јављеног у последња времена ради вас“ (1 Пт. 1, 19-20), „Него говоримо премудрост Божију у тајни сакривену, коју предодреди Бог пре векова за славу нашу“ (1 Кор. 2, 7); „Као што нас и изабра у Њему пре постања света да будемо свети и непорочни пред Њим, у љубави, предодредивши нас себи на усиновљење кроз Исуса Христа, по благонаклоности воље своје, на похвалу славе благодати своје, којом нас облагодати у Љубљеноме…“ (Еф. 1, 4-6). Све што је створено, створено је, дакле, за Христа и Христом да би се у Христу све сјединило и ушло у вечно постојање, а то не би било могуће да оваплоћење није било "предвиђено" тј. планирано пре стварања свега. - „Јер Њиме би саздано све, што је на небесима и што је на земљи, што је видљиво и што је невидљиво, били престоли или господства, или началства или власти: све је Њиме и за Њега саздано“ (Кол. 1, 16); „…обзнанивши нам тајну воље своје, по благовољењу своме које унапред одреди у Њему, за остварење пуноће времена, да се све састави у Христу, оно што је на небу и што је на земљи, у Њему...“ (Еф. 1, 9-10).

Човек је створен по лику Божијем и подобију "κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν" (בְּצַלְמֵ֖נוּ כִּדְמוּתֵ֑נוּ - betsalemu kidmutenu). Ово указује на божанско назначење човека као слободне личности која је позвана да ураста у пуноћу заједнице са Богом и овде се конкретно, колико ми је познато по светоотачкој традицији, не односи конкретно на човечански лик оваплоћеног Бога Логоса. Говорећи о овим стварима наш кључни проблем јесте што време доживљавамо линеарно, а на нивоу Божијег постојања време постоји као вечност и зато много тога треба да разумемо условно. Адам је створен по лику Божијем, а Христос, нови Адам, је икона невидљивог Бога (уп. Кол 1.15). Први Адам није послушао Бога, а други му је био послушан до смрти и то смрти на крсту (уп. Фил 2.8). Имајући у виду да је све што је створено, створено за Христа, стварање првог Адама није коначница стварања Човека који је предназначен да постоји једино као Богочовек и у њему све да буде сједињено са Богом. Зато је хришћанство у свему христоцентрично, а не хуманоцентрично. То је једна сасвим другачија перспектива у којој многа питања сагледавамо на другачији начин (разлике између полова, однос личности и индивидуе, однос мноштва и једнога, тајна постојања у есхатону итд). Зато је Христос и алфа и омега свега.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 10/24/2017 at 21:33, snebivljivi maslacak рече

Pomaze Bog. Oce Savo, u jednom snimku sa starcem Tadejem, jedan covjek je pitao starca da prokomentarise pricanje mitropolita Amfilohija o neblagoslovu i kako taj neblagoslov ima strasne posledice na covjeka za citav zivot. Starac Tadej je tu pricao kratko o blagoslovu a ne obratno. Mozete li vi reci nesto o tome. Sta se desava ako zelimo ali ne damo sve od sebe da na vrijeme ispunimo blagoslov. Ako taj blagoslov treba da ispunimo do odredjenog roka. Zanima me jer sam dobila blagoslov za koji se plasim ocu li dati sve od sebe da ga do datog roka ispunim. Sta ako ga ne ispinim na vrijeme...

Благослов не треба гледати као фатву, дефинитивно и непромењиво мишљење, наредбу. Благослов је више упутство, савет, а од нас и наше слободе зависи како ћемо одговорити на ту добру реч. Механичко и магијско схватање благослова је погрешно. Супротно благослову је злословље које човека наводи на грех тј. на отуђење од Бога и ближњих.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 часа, Архимандрит Сава Јањић рече

Наравно да Божански Логос није имао тело пре стварања света и човека

Драги оче Саво, Кратос је познат као провокатор, тако да му није ни замерити.

Реч је о једном синопсису Ладарије који сам поставио као тему, а чија рефлексија се ослања на писамске изјаве и није баш за одбацити априори. Пошло се од Павла који вели да је Отац створио свет кроз Исуса Христа. Када кажемо ово "име и презиме" не можемо да мислимо на разоваплоћеног Логоса. Идентичне изјаве имамо и у Симболу вере.

Нико неће негирати да је Логос у историји преузео тело и душу, али се поставља проблем промене у ипостаси Логоса ако му накнадно додамо и човештво. Ако оперишемо у категоријама времена и простора, мораћемо да кажемо да је јединство природа остварено кроз вољу, односно да је накнадно у временској равни. Јединство природа се тиче атемпоралних енергија Божијих, тако да ће Јустин Поповић, у једном тексту који сам привео, рећи да човек постаје беспочетним кроз сједињење са Сином Божијим. Наравно да је ова изјава бесмислена када говоримо из наше перспективе, јер сви знамо да смо се родили у једном моменту, али како онда можемо да будемо беспочетни? Међутим, Јустин то лупи и остаде жив!:D

Исто имамо када говоримо о уипостазираној природи и сложеној Ипостаси Бога Логоса. Овде се не расправља само о енергијском плану у божанском, него о ипостаси која се мења. Верујем да морамо у свему избацити временско пре и после, и говорити о разлици и примату, односно узроку. Логички, Логос предпостоји као "го", без људске природе. Али реално не постоји тако. Пре бих ово гледао у јовановском кључу, да нам Ис изврши егзегезу Оца, преприча нам историју Оца, јер без јављања Логоса у телу не бисмо имали појма о Богу, односно, наслућивали бисмо да "има нека сила", али ништа више. 

Кратос је само стари манихејац коме не улази у главу шта је Бог радио пре него што је створио свет? Он уводи категорију времена у самог Бога, тако да испада да се Бог забављао сам са собом, па му у једном моменту пало на памет да створи свет, не разумевајући да је накнадно постојање света само математичка одредница. Само из бркања ових нивоа ми упадамо у конфузију. Као што Никодиму из Јн 3 није било јасно како матор може да се врати у материцу! А Ис му вели да је  он Син Човечији који је сишао са неба. Не вели "голи" Логос или Син Божији. Не халуцинира Јован, као што су неприхватљиве западњачке тврдње да је овде посреди језик накнадних хр заједница. Тј. ми га сада видимо као Сина Човечијег па тако кажемо. Мени су Писма дубља. Ништа није случајно написано. Ово не значи што су православни некоректно пришили Аполинарију, да је сишао у Дјеву неки Небески човек. То овај никад није рекао. Тешко је растумачити шта је стварно и мислио Аполинарије јер немамо те списе у довољној мери. Но, битно је да је могуће говорити о Сину Човечијем који је сишао са неба, али без ових забуна. У времену се голи Логос оваплоћава, али све те акције нису само временске. Јер ништа што је Логос урадио није ограничено само на једно време и један простор. Нема никакве магије у његовом деловању, него је његово дејство ванвременско и ванпросторно и зато нас све обухвата.             

  

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 4 минута, Ivan Marković рече

Kratos nije provokator i nije manihejac. Bar ja nisam za godinu i kusur dana na ovom Forumu video takvo što. Izvinjavam se na upadu ocu Savi.

Ти си у селидби, тако да смо се сложили да ти живци нису на месту... 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 6 минута, Zoran Đurović рече

Ти си у селидби, тако да смо се сложили да ти живци нису на месту... 

Ne pravi ocu cirkus na temi. Ja se više neću oglašavati ovde jel nije primereno da ocu Savi zagušujem temu, ali nisam mogao da dozvolim da mi olajavaš bližnjeg. To bi bilo to. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 32 минута, Zoran Đurović рече

Драги оче Саво, Кратос је познат као провокатор, тако да му није ни замерити.

Реч је о једном синопсису Ладарије који сам поставио као тему, а чија рефлексија се ослања на писамске изјаве и није баш за одбацити априори. Пошло се од Павла који вели да је Отац створио свет кроз Исуса Христа. Када кажемо ово "име и презиме" не можемо да мислимо на разоваплоћеног Логоса. Идентичне изјаве имамо и у Симболу вере.

Нико неће негирати да је Логос у историји преузео тело и душу, али се поставља проблем промене у ипостаси Логоса ако му накнадно додамо и човештво. Ако оперишемо у категоријама времена и простора, мораћемо да кажемо да је јединство природа остварено кроз вољу, односно да је накнадно у временској равни. Јединство природа се тиче атемпоралних енергија Божијих, тако да ће Јустин Поповић, у једном тексту који сам привео, рећи да човек постаје беспочетним кроз сједињење са Сином Божијим. Наравно да је ова изјава бесмислена када говоримо из наше перспективе, јер сви знамо да смо се родили у једном моменту, али како онда можемо да будемо беспочетни? Међутим, Јустин то лупи и остаде жив!:D

Исто имамо када говоримо о уипостазираној природи и сложеној Ипостаси Бога Логоса. Овде се не расправља само о енергијском плану у божанском, него о ипостаси која се мења. Верујем да морамо у свему избацити временско пре и после, и говорити о разлици и примату, односно узроку. Логички, Логос предпостоји као "го", без људске природе. Али реално не постоји тако. Пре бих ово гледао у јовановском кључу, да нам Ис изврши егзегезу Оца, преприча нам историју Оца, јер без јављања Логоса у телу не бисмо имали појма о Богу, односно, наслућивали бисмо да "има нека сила", али ништа више. 

Кратос је само стари манихејац коме не улази у главу шта је Бог радио пре него што је створио свет? Он уводи категорију времена у самог Бога, тако да испада да се Бог забављао сам са собом, па му у једном моменту пало на памет да створи свет, не разумевајући да је накнадно постојање света само математичка одредница. Само из бркања ових нивоа ми упадамо у конфузију. Као што Никодиму из Јн 3 није било јасно како матор може да се врати у материцу! А Ис му вели да је  он Син Човечији који је сишао са неба. Не вели "голи" Логос или Син Божији. Не халуцинира Јован, као што су неприхватљиве западњачке тврдње да је овде посреди језик накнадних хр заједница. Тј. ми га сада видимо као Сина Човечијег па тако кажемо. Мени су Писма дубља. Ништа није случајно написано. Ово не значи што су православни некоректно пришили Аполинарију, да је сишао у Дјеву неки Небески човек. То овај никад није рекао. Тешко је растумачити шта је стварно и мислио Аполинарије јер немамо те списе у довољној мери. Но, битно је да је могуће говорити о Сину Човечијем који је сишао са неба, али без ових забуна. У времену се голи Логос оваплоћава, али све те акције нису само временске. Јер ништа што је Логос урадио није ограничено само на једно време и један простор. Нема никакве магије у његовом деловању, него је његово дејство ванвременско и ванпросторно и зато нас све обухвата.             

  

Оче Зоране, а да ову поруку копирате и на ону тему где смо то говорили? Било би добро.

Gravatar mali

 
"Упути ме на истину Твоју, и научи ме, јер си Ти Бог Спас мој" (Пс. 24.5)

https://sozercanje.wordpress.com/

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 8 минута, Vedran рече

Оче Зоране, а да ову поруку копирате и на ону тему где смо то говорили? Било би добро.

Јави интелигентној Снежани да откључа тему. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Zoran Đurović

То што си читао код оца Јустина сам и ја читао код оца Софронија Сахарова. А мислим да сам прочитао и код Паламе, али нисам сто посто сигуран.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 7 минута, Zoran Đurović рече

Јави интелигентној Снежани да откључа тему.

Лукавој, лукавој! :))

Пријавио сам. 

Gravatar mali

 
"Упути ме на истину Твоју, и научи ме, јер си Ти Бог Спас мој" (Пс. 24.5)

https://sozercanje.wordpress.com/

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...