мирођија Написано Јануар 6, 2011 Пријави Подели Написано Јануар 6, 2011 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
мирођија Написано Јануар 6, 2011 Пријави Подели Написано Јануар 6, 2011 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Драган Јашић Написано Фебруар 15, 2011 Пријави Подели Написано Фебруар 15, 2011 У очи славе Уочи славе нека домаћица са освећеном водицом замеси славски колач и скува пшеницу за кољиво. Домаћин нека набави славску свећу, тамјан, црвено вино и зејтин. Препоручује се да сама домаћица, или ко од домаћих, умеси славски колач, а не да се готов купује. Нека и тај славски колач, умешен од домаћих, буде израз захвалности Богу и светитељу, што им је дат живот и здравље да и те године дочекају дан своје славе - нека он буде молитва Господу за благослов. Али, ако славски колач спрема неко ван куће, онда га, када се кући донесе, треба покропити освећеном водицом. Послове око спремања за славу треба тако распоредити, да се одвоји време за одлазак у цркву на вечерње или бденије (када ће се обично понети и предати зејтин и тамјан као свој прилог цркви, а у спомен Светитеља). У цркви нека свечари запале свећу за здравље своје и здравље своје породице, и нека упуте топле и искрене молитве Свевишњем, молећи се за заступништво свога Светитеља. Нека се сете и својих драгих покојних и прислуже свећу и за покој душа њихових. Ако из неких нарочитих разлога не могу да оду у цркву, а они сви нека се по свршетку посла окупе пред иконом свога Светитеља, прислуже му кандило и помоле се Богу и Светитељу за срећу, здравље и свако добро. Домаћин нека тамјаном окади икону, све присутне и све одаје у кући. Он или ко млађи нека очита молитву Господњу, "Оче наш" и "Богородице Дјево"... Ако знају нека отпевају тропар Светоме и очитају молитву њему посвећену. Нека њихове молитве буду смерне и из чистог срца јер ће само тада бити услишене. На дан славе Нека се домаћин чисто обуче, запали кандило пред иконом Светога, па са осталим члановима породице нека оде у цркву на Свету Литургију. На дан славе у одређено време домаћин ће, дакле, поћи на Свету Литургију и понети славски колач и кољиво увијене у чисту, белу мараму, затим мало црвеног вина у бочици и мању свећу коју ће ставити у жито и запалити је да гори док се обред освећења колача обавља. Ако је могуће, сам домаћин треба да колач однесе у цркву, а ако он не може онда нека то учини неко од чланова његове породице, а не неко други! Родитељи, који носе колач у цркву, треба да поведу са собом и децу да и она учествују у Литургији и овом молитвеном чину и да се сви заједно причесте Светим Христовим Тајнама, пошто су се зато достојно припремили постом и исповешћу (како свештеник или духовник одреди), као и да би се у њихове младе душе што дубље урезале успомене на ове лепе дане и лепе наше обичаје. Када се заврши Литургија, свештеник ће окадити славско кољиво, колач и вино, отпеваће тропар Светитељу, па ће онда очитати молитву над кољивом и благословити га. У тој молитви, свештеник се моли да Господ Бог благослови дарове, који су у част Светитеља спремљени; да их умножи како у дому, који слави тог дана, тако и у целом свету; да очисти од греха и освети све оне који су то спремали, као и оне који ће од тога окусити; да онима, који су то кољиво спремали и поднели га на освећење и благослов, - а у част и за успомену на свога светитеља кога славе, - испуни све молбе и све жеље, које се односе на њихов живот на земљи и на небу. Затим, свештеник благосиља вино и славски колач, молећи Бога да прими принету жртву у спомен светитеља који се слави. Онда узима колач, сече га са доње стране унакрст, прелива га вином унакрст, а затим га са свечаром окреће певајући ове три песме: 1. У првој песми говори се о Мученицима и Светитељу кога славимо, који су молитвеници наши пред Богом и учитељи вере и духовног и телесног подвига хришћанског: "Свјати Мученици, иже добрје страдалчество вавше и вјенчавшесја, молитесја ко Господу, помиловатисја душам нашим. (Свети Мученици који добро пострадасте и овенчасте се, молите се Господу да помилује душе наше)." 2. У другој песми прославља се Христос, који је похвала Апостолима и радост Мученицима: "Слава Тебје, Христе Боже, Апостолов похвало, Мучеников радованије, имже проповјед Тројица Јединосушнаја". 3. У трећој песми се исказује јављање Сина Божијег у људском телу - рођењем: "Исаије ликуј, Дјева имје во чревје и роди сина Емануила, Бога же и человјека; восток имја јему, јегоже величајушче Дјеву ублажајем". Затим преломе колач и држећи сваки своју половину састављају га. Љубећи колач свештеник говори: "Христос посреди нас". ("Христос је међу нама"), а свечар такође љуби колач и одговара: "И јест и будет". ("И јесте и биће"). Ово чине три пута. Потом свечар прими колач од свештеника, узима кољиво и носи га својој кући, где га ставља на сто или пред икону. Запали тада код куће славску свећу, окади је, а затим и икону и све домаће, а онда се сви заједно помоле Господу и своме Светитељу, као што су и уочи славе радили. После молитве, чланови породице честитају славу домаћину и једни другима, и љубе се... Ако се Колач ипак сече у дому, домаћин са још којим чланом породице, пошто се врати из цркве са јутрења или Свете Литургије, очекује долазак свештеника, који ће, ако је позван да дође у дом, у заказано време доћи да пресече славски колач. Сто са славском свећом треба наместити пред иконом како је већ речено, на столу мало напред стоји славска свећа, са леве стране постави се славски Колач, са десне стране жито (кољиво), у средину чаша или бокалчић са црвеним вином, уз колач нож, тамјан и хартија на којој су исписана имена свих чланова породице (и упокојених), да би их свештеник у молитви поменуо. Жеравица (брикет, угаљ) такође треба да буде припремљена да се стави у кадионицу. Кандило пред иконом упаљено је још изјутра. Када свештеник дође у дом свог парохијанина, улазећи поздравља га јеванђелским речима: Мир дому овом и онима који живе у њему! - На овај поздрав домаћин одговара: Амин. Боже дај! Пошто се домаћи сви искупе и домаћин запали славску свећу, свештенику се одмах даје жеравица у кадионицу, он ставља тамјан и прво кади дом. Смисао кађења лепо изражава стих црквене песме: "Нека се узнесе молитва моја као кандило пред Тобом, Господе"! Затим свештеник чита молитву за освећење жита (кољива), славског колача и вина. Потом пред иконом подиже славски колач као нашу жртву у славу Божију и част Светитеља кога славимо. Затим пресече колач и унакрст га прелије вином; окреће славски колач и пева ове три песме: - Свјати Мученици... - Слава Тебје, Христе Боже... - Исаије ликуј... Цео црквени обред је много свечанији и души ближи кад цела породица заједно са свештеником пева ове песме, зато их треба научити. Кад се све три песме отпевају свештеник ломи колач са домаћином или оним који га замењује, а затим сви чланови породице прилазе и целивају колач. При том нам се свештеник обраћа речима: Христос посреди нас, - што значи: Христос међу нама!. А ми одговарамо: - И јест и будет! - што значи: И јесте и биће! Укућане треба поучити да тако одговарају свештенику. После тога свештеник говори молитву у којој помиње имена свих укућана, која су исписана на посебној хартији што се налази спремна на столу. На крају обреда сви присутни приступају да целивају крст. Све што је за богослужење потребно, нека буде спремно пре него што почне свети обред, а кад обред почне цела породица треба да је на окупу, да мирно и побожно сви стоје и да узносе заједно са свештеником молитве Господу, топло и искрено јер, свештеник не долази као какав службеник који треба да обави обичај ради осталог света - он долази ради молитве, ради духовних потреба породице. Зато сви присутни на овом домаћем богослужењу треба да се понашају као у храму Господњем и да са пажњом прате обред и учествују у њему молећи се и крстећи се при помену имена Божијег. Ми се овом приликом молимо Богу за здравље и напредак свој и свих наших живих и за покој душе умрлих, па зато и ради свога добра, и из љубави и поштовања према нашим драгим покојницима треба и овом приликом да се молимо Богу побожно, смерно и од свег срца. Срби се свуда поносе славом и труде се да је што достојније прославе и у слободи и у ропству, у својој земљи и у туђини. Ова наша домаћа богослужења и обичаји с њима повезани, развијају код наше деце и верска и национална осећања. Деца се радују домаћим свечаностима, а дужност је нас родитеља да децу посветимо у прадедовску веру православну и образујемо их у Цркви, њеним Светим Тајнама и њеним Предањем, и да их као живи принос, Богу угодан, приводимо Богу и Његовим Светима и у храму Божијем и у сопственом дому, на спасење њихово и наше. Амин. Дизање крсне славе при ломљењу колача по народном обичају, звана Славарица У име Оца и Сина и Светога Духа! Чита се: Оче наш... Прва реч: Да се сетимо тврде Славе чесне и небесне, која може да нам помогне: За имена Господа Бога, Свете Живоначалне, Једносушне и неразделне Тројице: Оца и Сина и Светога Духа; да се Господу Богу, Светој Живоначалној Тројици, смерно поклонимо и замолимо: Ва славу и чест! (сви одговарају: Ва славу и чест!). Друга реч: Све за тврде Славе небеске: Благога Христа и Часнога Крста, - Благога Христа коме се молимо и Часнога Крста којим се крстимо; да се Благоме Христу и Часноме Крсту смерно поклонимо и замолимо: Ва славу и чест! (сви одговарају: Вас славу и чест!) Трећа реч: Најскорије рекосмо за Благога Христа и Часнога Крста, а ово да рекнемо за два дана одабрана: Свете Петке и Свете Недеље - Свете Петке, Распећа Христовога и Недеље Васкрсења Његовога; да се Св. Петки и Недељи смерно поклонимо и замолимо: Ва славу и чест! (сви одговарају: Ва славу и чест!) Четврта реч: За имена Господа Бога и тврде Славе небеске: светих славних Пророка, који прорекоше долазак Спаситеља нашега: Св. Претече и Крститеља Јована, кума Божијег; света четири велика пророка: Исаије, Јеремије, Језекиља и Данила; светих славних апостола Христових, који науку Његову проповедаше; проповедаше и нама у аманет оставише и света четири велика Јеванђелиста Христова: Матеја, Марка, Луку и Јована, који света Јеванђеља написаше и нама за спасење оставише; да се њима смерно молимо и поклонимо: Ва славу и чест! (сви одговарају: Ва славу и чест!) Пета реч: Све за тврде Славе небеске и свете Небеске Силе Бестелесних: Св. анђела и арханђела, шестокрилих Серафима и многооких Херувима, служитеља престола Божија мишецеју високују, светих седам великих арханђела: Михаила, Гаврила, Урила, Салатила, Рафаила, Варахила и Јегудила, који свемиром - васељеном као муње круже и Господа Бога Творца свога служе; да се бестелесним Силама смерно поклонимо и замолимо: Ва славу и чест! (сви одговарају: Ва славу и чест!) Шеста реч: Најскорије поменусмо свете Небеске силе бестелесне, а ово рекнемо за велике васељенске учитеље и светитеље: Василија Великог, Григорија Богослова и Јована Златоуста, Св. Николаја Чудотворца, Атанасија и Кирила патријархе александријске; св. апостола, првомученика и архиђакона Стефана, Св. великомученика Георгија Победоносца, Димитрија Мироточца, Теодора Тирона и Теодора Стратилата; Св. тристотине и осамнаест богоносних отаца наших, који у Никеји Сабор сабраше, безумнога Арија осудише, веру у Св. Тројицу утврдише, Православље уздигоше и ми им по вери веровасмо сада и увек; - светога мученика Кнеза Лазара и новог мученика Ђорђа Кратовца, кога Турци у Софији у огњу сагореше, али му веру у Христа не поколебаше; светих српских матера наших: Св. Петке Параскеве, Ане - Анастасије, Јелене, Евгеније, Јефимије и Ангелине мајке Крушедолске; да се Господу Богу и великим светитељима, великомученицима и преподобним матерама српским смерно поклонимо и замолимо: Ва славу и чест! (сви одговарају: Ва славу и чест!) Седма реч: За имена Господа Бога и тврде Славе небеске и светих чудотвораца и исцелитеља: Козме и Дамјана, Кира и Јована, Пантелејмона и Ермолаја, Сампсона и Диомида, Талалеја и Трифона, који злато и сребро оставише, воду прегазише и Господа Творца свога делима праведним прославише; да се и њима смерно поклонимо и замолимо: Ва славу и чест! (сви одговарају: Ва славу и чест!) Осма реч: Сви волимо и Господа Благога молимо за свете и тврде Славе небеске која може да свима помогне и свију славних хришћанских имена, које православни хришћани славе од Истока до Запада и од Севера до Југа, које не можемо побројати, али се можемо Богу молити и њима поклонити; за хлеб и десну руку, која нас храни и од зла брани; десна нам рука не малаксала Богу се молећи и добро чинећи; њива нас наша не издала: родом родила и плодом плодила; да Бог опрости сагрешења наша која ми Њему учинисмо уредно у цркву не долазећи, грехе не исповедајући и недостојно се причешћујући; што у посту премрсили; на путу путујући, у болести болујући; што се о празнику огрешисмо; у зрелу житу и суву сену, а имено у Недељицу - небеску Царицу. На многаја љета дому и домаћину и свему народу његову! На многаја љета свој браћи и сестрама, који овде бише, Богу се молише и лепу славу подигоше! На многаја љета свему народу српскоме! Амин. (сви певају: Многаја љета!) Александар С је реаговао/ла на ово 1 ``А ти Србијо, куда си пошла за Европом? Ти никад ниси ишла њеним путем и никад за њом. Ти си имала своју мисао, своју веру, свога Господа и свој пут. Назад на своје, ако хоћеш да се спасеш и преживиш. Са туђе бљувотине врати се своме Христу и он ће те осветлити и спасити" Свети Николај Српски Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Таша Написано Фебруар 15, 2011 Пријави Подели Написано Фебруар 15, 2011 Nasa slava je Sveti Luka. Posto ne zivim u Srbiji i nemam rodjake i prijatelje u blizinu, suprug i ja smo se slozili da slavu slavimo na sledeci nacin. Ispecem kolac, pripremim zito, slavsku svecu i odemo u crkvu na Liturgiju. Novac koji bi smo potroslili na "gozbu" ostavimo kao prilog crkvi. Po povratku kuci u krugu nase, sada cetvoroclane porodice, rucamo uz svecu, miris tamjana, sladeci se kolacom i zitom i jos ponekim djakonijama ... 0442_feel To je u redu zar ne ?! 0409_feel Sve sto dise neka hvali Gospoda ! Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Драган Јашић Написано Фебруар 15, 2011 Пријави Подели Написано Фебруар 15, 2011 Па зна се шта је слава : свећа , колач , жито и вино , а све остало је мање више небитно. ``А ти Србијо, куда си пошла за Европом? Ти никад ниси ишла њеним путем и никад за њом. Ти си имала своју мисао, своју веру, свога Господа и свој пут. Назад на своје, ако хоћеш да се спасеш и преживиш. Са туђе бљувотине врати се своме Христу и он ће те осветлити и спасити" Свети Николај Српски Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Фебруар 15, 2011 Гости Пријави Подели Написано Фебруар 15, 2011 Светог Николаја Мирликијског Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Таша Написано Фебруар 15, 2011 Пријави Подели Написано Фебруар 15, 2011 Цитат Па зна се шта је слава : свећа , колач , жито и вино , а све остало је мање више небитно. 0409_feel upravo tako i slavimo, to sa gostima i "gozbom" mi je izgubilo smisao, uglavnom ... Sve sto dise neka hvali Gospoda ! Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Драган Јашић Написано Фебруар 16, 2011 Пријави Подели Написано Фебруар 16, 2011 Шта је потребно за прослављање Крсне славе Пре славе у дому свечара обавља се водоосвећење: свештеник освећује воду - свети водицу; а на дан славе у цркви или у дому благосиља се кољиво (жито) и славски колач, који се унакрст пресече и прелије вином. Дакле, за славу је потребно осветити водицу у своме дому и припремити славски колач од пшеничног брашна, славску свећу, жито (кољиво), црвено вино, тамјан и зејтин. У богослужењима Православне Цркве све има свој узвишени смисао и нарочито значење, па је тако и код славских обреда. Славски колач представља Жртву - Жртву благодарности Богу што смо кроз Господа Исуса Христа и Његово страдање спасени од пропасти, која би нас достигла због наших грехова. Крстообразно пресецање славског колача представља Страдање Христово ради нас, а преливање пресеченог славског колача вином (које симболично представља Крв Христову) - значи да смо Христовом Крвљу очишћени од грехова својих. Славска свећа, која треба да је од чистог пчелињег воска, такође означава жртву - најчистију и најневинију; као што пчеле праве мед, скупљајући сладак мирисни сок са разних чистих и мирисних цветова, тако и молитва свечара и његове породице треба да потиче из његовог чистог срца и неукаљане мирисне душе. Осим тога, славском свећом изражава се свечаност празника и радост домаћих. Њоме се још изражава и то да су свечари и чланови његове породице синови Светлости, која просветљује свакога човека (Јов. 1:9), а не синови мрака, као што светлост Христове Божанске науке разгони таму у којој се незнабошци налазе. Славска свећа је, дакле, симбол жеље и тежње свечара: – Да упознају Светлост Живота - Господа Бога и Његовог Сина, Исуса Христа, – Да Светлост Божија просветли разум њихов, осветли и оснажи врлине у њима и упути их да време на земљи проведу у беспрекорном хришћанском животу, и – Да хришћанска љубав запламти у њиховим душама, као што пламти и пламен њихове славске свеће! Славско жито - кољиво Занимљиво је поменути, како је кољиво установљено. Цар Јулијан, звани Апостат - отпадник - који беше примио хришћанство у младости, а кад је постао цар, одрекао се Христа и постао поново идолопоклоник и велики прогонитељ хришћана, знајући да хришћани посте Велики пост, а нарочито прву недељу овога да би се причестили, хтео је да наруши прописе Хришћанске Цркве. Зато тајно нареди управнику Цариграда да се све што се на тржници налази за јело, покропи крвљу жртава које се приносе идолима, како би се хришћани оскрнавили. Али, св. Теодор Тирон, преко Патријарха цариградског Евдоксија јави хришћанима да ништа не купују на тржници за јело, већ да кувају кољиво - пшеницу са медом - и то да једу. Они тако и учине и целе прве недеље Великог поста јели су само кољиво. У спомен тога, Православна Црква је увела кување кољива и оно се даје народу у петак и суботу прве недеље Великог поста после службе. Доцније је уведено у употребу и при прослављању крсног имена - славе. И сада се у петак прве седмице Великог - Васкршњег поста (уочи Теодорове Суботе) за успомену на св. мученика Теодора Тирона, код свих православних хришћана освећује кољиво истом молитвом као што се и код нас освећује о слави. Кољиво се спрема као жртва захвалности Богу за дате земаљске плодове, а у спомен Светитеља кога славимо, као и за успомену на оне наше претке, који су у вери живели и на оне који су за веру дали своје животе. Славски обреди и обичаји врше се за живе на земљи - за њихово здравље, напредак и благостање, али сасвим је природно да се хришћанин сети и живих душа својих умрлих предака и сродника и да се помоли Богу за њих приликом прославе Светитеља - њиховог заједничког заштитника, којег су и они славили и коме су се и они у молитви обраћали. Треба нарочито нагласити: да се кољиво о слави не спрема за покој душе оног Светитеља који се слави, као што неки погрешно мисле! Сви су Светитељи живи и налазе се пред Господом као наши заступници и молитвеници! Зато се славско кољиво спрема за све славске дане, па и за св. Арханђела Михаила, св. Илију, као и за Богородичине и Христове празнике! Шећер, који се меша са куваном пшеницом, означава блажен живот - живот небеске сладости праведних хришћана после смрти, који су они својим животом и делањем на земљи заслужили. Зејтин, који се у кандилу прислужује, такође представља жртву Богу. Тамјан, односно кађење тамјаном, означава нашу молитву која треба да потиче из чистог срца, како би Господу била пријатна и драга, као што је нама благ и пријатан мирис тамјана и измирне, којима се кади. ``А ти Србијо, куда си пошла за Европом? Ти никад ниси ишла њеним путем и никад за њом. Ти си имала своју мисао, своју веру, свога Господа и свој пут. Назад на своје, ако хоћеш да се спасеш и преживиш. Са туђе бљувотине врати се своме Христу и он ће те осветлити и спасити" Свети Николај Српски Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Давидова Написано Август 27, 2011 Пријави Подели Написано Август 27, 2011 Што се редоследа ритуала тиче радим баш како је описао јашадр. Тај дан славимо свеца, заштитника нашег дома и нас у њему, увек тихо, без сувишних ритуала који би унизили тај свети славски дан. Наши гости су малобројни: брат, сестра, кумови, најбољи пријатељ, најбољи комшија, ми укућани. Последњих година, одлазећи у цркву на дан славе са славским колачем, вином, видим да многи доносе славске колаче купљене у пекари. Свештеник је упитао жену која је стајала испред мене: "Ко је месио колач?". Одговорила је да га је купила у пекари, на шта је свештеник узвратио: "Боље је да умесите ви сами па макар и не изгледо тако лепо као овај из пекаре". Свакако, ту је мислио на свету водицу од које се меси славски колач. Када људи схвате суштину славе, тада ће изостати и грешке. Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
мирођија Написано Јануар 25, 2013 Пријави Подели Написано Јануар 25, 2013 On 8. 12. 2010. at 12:48, Зорица екс Милева рече Evo kako izgleda slavski hljebmoje porodice (u etapama :cheesy2:) Ово је заиста најлепши славски колач који видех... Зато је можда наша Зорица са правом у Жичи... Бог да је чува, а анђели воде... Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Милан Б Написано Јануар 29, 2013 Пријави Подели Написано Јануар 29, 2013 Домаћин славе не седи: извор: http://www.eparhijakrusevacka.com/вести/Епископ-Давид-посетио-Епархију-бачку.html Не ваља свашта к срцу примати. Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
**Sarah Написано Јун 10, 2013 Пријави Подели Написано Јун 10, 2013 Najvažnije je da čovek častan i pošten, da veruje u istinu i pravdu, poštuje Božije zapovesti koje su sublimat morala, da ne prihvata greh i sagrešenje i biće dobar hrišćanin. Ono što je iznad i u vertikali hrišćanstva: ličnosti i mitovi, metafore i simboli su „ključevi“ hrišćanstva i pomažu da ga bolje i dublje shvatimo i prihvatimo. U susret Vaznesenju gospodnjem U narodu poznat kao Spasov dan (dan našeg spasioca) je hrišćanski praznik koji se uvek slavi 40 dana nakon Vaskrsa. Spada u pokretne praznike posvećene Isusu Hristu i uvek se slavi u četvrtak. Spasovdan je i krsna slava hrama i naselja (sela, grada). Najstariji istorijsko-pravni dokument srpske srednjevjekovne države Dušanov zakonik obnarodovan je baš na Spasovdan 1349. godine. Vaznesenje. Silu Vaznesenja Gospodnjeg sveti Pavle izražava ovako: “Uzišavši na visinu zapleni plen i dade darove ljudima (Ef.4,8). Ispunivši pravdu Božiju, Gospod je za nas otvorio sve riznice blagosti Božije. To i jeste plen ili dobit koja je posledica pobede. Početak razdavanja tog plena ljudima je silazak Svetoga Duha. Sišavši jednom, On uvek prebiva u Crkvi i svakom daje ono što mu je potrebno, uzimajući sve iz jednom zaplenjenog plena. Neka priđe svako i uzme. No, neka pripremi riznicu - čuvarku, tj. čisto srce, i neka spremi ruke kojima će uzeti, tj. veru koja ne premišlja. Neka onda pristupi sa prozbom punom nade i neodstupne molitve.” (Sv.Teofan Zatvornik – Misli za svaki dan u godini) http://www.novabella.org/nb-contenido/uploads/ascension.jpg "I ako imam svu veru da i Gore premeštam, a ljubavi nemam, ništa sam." Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
**Sarah Написано Јун 12, 2013 Пријави Подели Написано Јун 12, 2013 On 10. 6. 2013. at 21:12, **Sarah рече Najvažnije je da čovek častan i pošten, da veruje u istinu i pravdu, poštuje Božije zapovesti koje su sublimat morala, da ne prihvata greh i sagrešenje i biće dobar hrišćanin. Ono što je iznad i u vertikali hrišćanstva: ličnosti i mitovi, metafore i simboli su „ključevi“ hrišćanstva i pomažu da ga bolje i dublje shvatimo i prihvatimo. U susret Vaznesenju gospodnjem U narodu poznat kao Spasov dan (dan našeg spasioca) je hrišćanski praznik koji se uvek slavi 40 dana nakon Vaskrsa. Spada u pokretne praznike posvećene Isusu Hristu i uvek se slavi u četvrtak. Spasovdan je i krsna slava hrama i naselja (sela, grada). Najstariji istorijsko-pravni dokument srpske srednjevjekovne države Dušanov zakonik obnarodovan je baš na Spasovdan 1349. godine. Vaznesenje. Silu Vaznesenja Gospodnjeg sveti Pavle izražava ovako: “Uzišavši na visinu zapleni plen i dade darove ljudima (Ef.4,8). Ispunivši pravdu Božiju, Gospod je za nas otvorio sve riznice blagosti Božije. To i jeste plen ili dobit koja je posledica pobede. Početak razdavanja tog plena ljudima je silazak Svetoga Duha. Sišavši jednom, On uvek prebiva u Crkvi i svakom daje ono što mu je potrebno, uzimajući sve iz jednom zaplenjenog plena. Neka priđe svako i uzme. No, neka pripremi riznicu - čuvarku, tj. čisto srce, i neka spremi ruke kojima će uzeti, tj. veru koja ne premišlja. Neka onda pristupi sa prozbom punom nade i neodstupne molitve.” (Sv.Teofan Zatvornik – Misli za svaki dan u godini) http://www.novabella.org/nb-contenido/uploads/ascension.jpg "I ako imam svu veru da i Gore premeštam, a ljubavi nemam, ništa sam." Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
**Sarah Написано Јун 12, 2013 Пријави Подели Написано Јун 12, 2013 Slavski običaji Krsna slava Jedan od najvažnijih običaja kod Srba koji se vekovima prenosi sa generacije na generaciju, jeste proslavla kućnog svetitelja i zaštitnika. Prenosi se isključivo po muškoj liniji nasleđivanja. Jednom započeto slavljenje se ne prekida. Sv. Sava je jasno razlučio hrišćanske običaje od mnogobožačkih i u praksu uveo obred krsne slave na liturgijskoj osnovi. Žrtve koje se prinose u slavu Božiju i svetitelja koji se slavi, za život i zdravlje, duhovni i telesni napredak doma, domaćina, porodice i za pokoj duše predaka, predstavljaju kolač, vino, žito i sveća. Na taj način je u srpskoj Crkvi stvorena krsna slava, crkveno-porodična svetkovina. Slavski kolač – je hleb od pšeničnog brašna umešan kvascem. Ono što ga čini različitim od ostalih kolača je mešanje sa vodom – vodicom, koju u ime Svetog Duha sveštenik, nekoliko dana pre pripremanja svečanosti, blagosilja u kući slavljenika. Ovim ritualom prizivamo blagoslov Božji. Simbolizuje čovečije telo. Vino – znak krvi. Osvešteno je od strane sveštenika i koristi se za rezanje kolača. Hleb i vino u simbiozi, simboli su onoga što omogućava život čoveku. Predstavljaju i čovečansku prirodu Isusa Hrista. Upravo se i sam Isus Hrist na tajnoj večeri pričestio hlebom i vinom. Time je uputio i nas da se pričešćujemo hlebom i vinom. Žito – prinosi se za pokoj duše umrlih članova porodice svećara koji slavi slavu. Žito se kuva u slatkoj vodi i zajedno sa kolačem stavlja na blagoslov. Samo pšenično zrno simbolizuje smrt i novi život, baš kako je i Hrist propovedao. Kada se ono zakopa u zemlju iz njega izniče klas, koji u sebi nosi još mnogo zrnja. Upravo zbog tog svog životnog ciklusa simbol je Presvete Bogorodice. Sveća – simbol je naše molitve. Kao što i plamen stoji i stremi ka visinama, tako i mi treba da se uzdižemo ka Bogu. Sveća treba da stoji na istočnoj strani kuće. Sveća i kandilo stoje pored ikone, kao simbol sveca – zaštitnika porodice. Na slavski dan u domu domaćina ili u crkvi, sveštenik seče kolač. Nakon pesme u čast svetitelja (tropar), molitvom sveštenik priziva blagodat Svetog Duha za zdravlje i napredak doma, svečara i njegove porodice. Potom se podiže kolač, unakrsno se seče, poliva vinom i zajedno sa domaćinom ili članom njegove porodice okreće s leva na desno uz pojenje. Sledi lomljenje kolača koji se potom tri puta celiva uz reči: „Hristos je među nama“ i odgovara: „Jeste i biće“. Ponovo sledi molitva sveštenika za zdravlje i dobrobit domaćina i njegove porodice, usmerena Gospodu Bogu. http://saintlukesoc.org/images/100_0005.JPG Na dan slave vrata doma domaćina i domaćice treba da su otovrena svakome. Tako jednom pozvan gost postaje pozvani gost za sva vremena. Svojim dolaskom, lepim željama i darom, nailazimo na dobrodošlicu svečara. Slavski rituali se razlikuju od kraja do kraja, ali im je zajedničko da o Krsnoj slavi svaki vernik obavlja dve dužnosti: moli se Bogu za žive i mrtve i dočekuje goste. Pored porodične slave u svakom mestu postoji i slava hrama, sela i grada. Srpska slava Kada Srbin slavu slavi On uz kolač sveću stavi, Pa preliva kolač vinom I sve sveti svetim činom! Kolač mu je slika Oca, Svakog dobra davaoca, Sveća mu je slika Sina Slika Duha – sila vina! Pred Trojicom Srbin stane, Pa skrušeno on uzda'ne: Care večni, blagoslovi Svi su Tvoji dari ovi! Narod složi i umnoži, Nek' svi ljudi budu Božji, Nek' svi slave ime Tvoje, Tvoga Suda nek se boje! K'o hleb nek su srcem blagi, Kao sveća dušom pravi, Kao vino nek su jaki: Blagi, pravi, jaki – zdravi! Čisti kolač vera čista, Sveća – nada što nam blista, A vino je ljubav krasna Istina je i tu jasna! O, Trojice, Bože jaki, Šta ti dajem ja nejaki? Sve je ovo Tvoja slika Bleda slika Tvoga lika! Nek' Svetitelj moj Te moli, On do Tebe bliže stoji, Zato njemu palim sveću Daj nam, Bože, dobru sreću! Sva je moja bogomolja: Neka bude Tvoja volja! Svakom živom Ti pomozi, Pa ni meni ne odmozi! "I ako imam svu veru da i Gore premeštam, a ljubavi nemam, ništa sam." Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Inspektor Написано Септембар 21, 2014 Пријави Подели Написано Септембар 21, 2014 Већином се за славу читају прве 4 речи Славарице.Колико ви читате,да ли је исправно читати само 4 или свих 9 ? Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Препоручена порука