Да ли сте задовољни положајем који у Црној Гори имају Митрополија црногорско-приморска и епархије Српске православне цркве?
Отац Велибор: Црква увијек има двије врсте положаја: у друштву и у држави. Некима није јасно да то нијесу идентични појмови, јер је друштво шири појам од државе, а држава је само једна од друштвених категорија. Кад се говори о положају Митрополије и осталих епархија Српске православне цркве у црногорском друштву, морам да кажем да сам задовољан. Првенствено због тога што је православна Црна Гора духовно обновљена и враћена свом православном историјском изворишту послије вишедеценијског државног атеизма. У то скоро нико није вјеровао прије само 30 година. Мислили су да је Црква уништена толико да се никада неће опоравити. Али, жив је Бог и жива је душа овога народа. То свједоче и стотине хиљада православних вјерника у храмовима у ове благе божићне дане.
С друге стране, нијесам задовољан правним положајем Цркве у држави. Није непознато, а много пута сам јавно рекао да постоји много проблема у погледу правног положаја наше Цркве и односа представника државних органа према њој. Црквофобија коју су подстицали и пропагирали неки државни чиновници ђеловала је отрежњујуће на људе и то је чињеница.
Међутим, желећи да у овим божићним данима изговорим благу ријеч морам да кажем да ипак као вјерници и свештеници у Црној Гори имамо слободу и то је, вјерујте, за Цркву у сваком режиму и времену најважније. Истина је да је боље за друштво кад постоји сагласје, симфонија Цркве и државе при чему Црква остаје Црква, а држава остаје држава. Али, ипак је најважнија слобода.
Како коментаришете то што до данас није потписан темељни уговор Владе и СПЦ, као што је то урађено са представницима других вјерских заједница у Црној Гори? Шта је према Вашем мишљењу главни разлог за то?
Отац Велибор: То није добро прије свега за државу и разлоге видим у идеолошкој и политичкој, а не правној и вјерској сфери. Као човјек који се научно бави државно-црквеним правом, заговарам уговорни модел регулисања односа између Цркве и државе. Али, познато је да сам критиковао те акте Лукшићеве владе управо због тога што су у највећем дијелу непримјенљиви у постојећем правном систему Црне Горе и што процес није завршен. Ти уговори су, нажалост, остали мртво слово на папиру, а то је потврдио и Нацрт закона о слободи вјероисповијести. Неки ми нијесу вјеровали кад сам на то благовремено указивао. Уопште нијесам срећам због тога што сам био у праву.
Мени је недавно један великодостојник једне вјерске заједнице, иначе мој пријатељ, рекао велику истину: „Ми имамо уговор, а ви имате народ и народну подршку“. И, заиста, хвала му на томе. Никада не бих мијењао овај вјерни народ за било који уговор, па макар да сам му и ја аутор.
Последњих мјесеци посебно је било актуелно питање Сахат куле, односно (не)враћање крста на њу. Зашто мислите да је крст постао „проблем“ и тема разговора тек након реконструкције Сахат куле, с обзиром на то да се дотад ово питање скоро и није покретало у јавности?
Отац Велибор: Прије пет година, главни подгорички имам Џемо Реџематовић је, ничим изазван, преко „Анадолије“ поручио да је „вријеме да се уклони крст са Сахат куле“. Ми смо на ту непримјерену изјаву реаговали врло разумно и, могу рећи, благо. Очекивао сам да ће неко од наше браће мухамеданске вјере доћи да као људи размотримо то питање, размијенимо аргументе и упознамо са проблемом уколико постоји.
Све је било мирно до закључивања уговора између турске ТИКЕ и Главног града о рестаурацији Сат куле. Нијесмо ни мали, а ни наивни да не знамо да читамо. Имам цјелокупан материјал о ревалоризацији Сат куле и решење о конзерваторским условима. Нигдје експлицитно није наведено да се уклања крст. И зато је била законска обавеза да се крст врати на своје мјесто. Није тачно да је Главни град Подгорица удовољавао нашим захтјевима, јер се из доступних доказа види да су искључиво поступали у складу са важећим правним актима уз опаску да се у једном дијелу и нису баш добро снашли.
Одакле крст на Сахат кули?
Отац Велибор: Све има своју историју као и недавно постављени полумјесец на Сат кули у Пљевљима што само демантује тезу да „вјерским обиљежјима није мјесто на Сат кулама“. И крст на Сат кули, коју је архитекта Андрија Маркуш са пуним правом назвао подгоричком Ћеле кулом, има своју историју, јер су на њој, крајем 18. вијека, објешени братоножићки прваци – поп Машко и његов брат Асан Тошковић, Радоје Премовић и Радован Павићевић. Крст је ту стајао преко 120 година, а Сат кула је у том стању проглашена за споменик културе. Може се о свему разговарати, али начин на који је уклоњен крст са Сат куле је недопустив у грађанском друштву, па макар кад су и Турци извођачи радова.
Како коментаришете изјаву Рафета Хусовића, предсједника Бошњачке странке, да му се више не мили да прође поред Сахат куле?
Отац Велибор: Прије свега, морам да кажем да веома поштујемо то што Рафет Хусовић у своје вријеме, као министар у Влади Игора Лукшића, једини није гласао за рушење Цркве на Светом Стефану. То треба да се зна и ми православни то никада не смијемо да заборавимо и јавно му хвала на томе. Разумијем да он мора да се обраћа својим бирачима и ту његову изјаву сам схватио тако. И не замјерам му. Руку на срце, у овим нашим животима, Сат кула је без крста била од 8. септембра до 27. октобра прошле године или нешто мање од два мјесеца. Ипак, вјерујем да ће Рафет пролазити поред Сат куле као што је и прије рестаурације пролазио.
Да ли очекујете да ће икона Богородице Филермосе бити враћена Митрополији црногорско-приморској?
Отац Велибор: Све чињенице и правни аргументи су на страни Митрополије. Отуда је разумно да се икона врати и да као људи сједнемо и нађемо решење. Митрополија је још отворена за договор. Светиње треба да се обједине и да буду доступне вјерницима на начин и у сакралном објекту Храму Свете Тројице као што је то вјековима било. Недопустиве су, незаконите и нецивилизацијске идеје да се икона утамничи у Цетињској пећини.
Како коментаришете то што Влада још није утврдила предлог закона о слободи вјероисповијести, иако је, према њеном плану, то требало да уради у четвртом кварталу 2017. године?
Отац Велибор: Једно су планови, а друго је реалност. Годинама је тај закон имао своје мјесто у плану и програму рада сваке Владе, па није ни припреман, а ни усвојен. И даље сматрам да, без обзира на разлике, морамо да сједнемо за сто и разговарамо стручно и одговорно. Ја сам оптимиста да се може доћи до европског закона дијалогом, међусобним уважавањем, поштовањем правне науке, државно-правне и вјерске историје Црне Горе.
Не знам да ли ће до тога доћи, јер министар Мехмед Зенка већ годину упорно игнорише Цркву којој припада већина становништва Црне Горе. Али, нека га. Они морају да схвате да је њихов задатак да нормирају одређену друштвену стварност у оквиру међународноправних аката и Устава Црне Горе, а не да залазе у вјерска осјећања и креирају вјерску стварност по својим идеолошко-партијским потребама.
Очекујете ли да закон буде квалитетнији од онога што је било понуђено кроз нацртну форму овог акта?
Отац Велибор: Ништа не очекујем, јер је све одавно, без икаквог разлога и потребе, изашло из сфере струке и науке.
Подјела КиМ значила би признање независности Косова. Један сте од потписника апела за одбрану Косова и Метохије. О чему се ради?
Отац Велибор: Част ми је што сам један од потписника апела који јесте за одбрану Косова и Метохије, али и нашег образа. То је по свему одговоран и позитиван документ, обраћање људи који дубље осјећају проблем и који желе да помогну да не изгубимо душу.
Веома сам забринут због тзв. унутрашњег дијалога о Косову и Метохији, који је иницирао предсједник Србије Александар Вучић. О чему да водимо дијалог? О ономе о чему нема погађања? У апелу смо јасно нагласили да је неприхватљиво и признање и подјела Косова и Метохије.
Има неких индиција да се иде на пођелу Косова и Метохије, али и територије тзв. уже Србије у Прешеву и Бујановцу и да се то прикаже као прво мирнодопско мијењање граница на Балкану. Срце се не може дијелити. Узгред, подјела истовремено значи и признање Косова као независне државе. Ниједна српска рука то не смије да потпише или да дигне руку у било ком форуму. Посебно је важно то што је у апелу наглашено да будући нараштаји неће бити најсрећнији ако им у наслеђе ово питање оставимо неријешено, али ће бити најнесрећнији ако и себе и њих заувијек осрамотимо, одричући се Косова и Метохије, своје части и свог Јерусалима.
Recommended Comments
Нема коментара за приказ.
Придружите се разговору
Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.