Jump to content

...

Оцени ову тему


Препоручена порука

Стваралаштво, оригиналност, плодотворност - која подразумева саборност, литугијски (=заједничарски) етос Цркве. Не никако стваралаштво и оригиналност у пуком философском смислу. Таква оригиналност, која води одударању од саборности није теологија. Барем не православна теологија. Нешто је генијално речено - у реду, то има вредност ако изражава саборну веру и искуство Цркве. Нема вредност, за православну теологију, ако представља некакав "теолошки индивидуализам", "мишљење по себи генијално". Наравно, таквих лутања је било и биће и међу православним теолозима. Зато је битно да знамо шта значи стваралаштво и оригиналност у православној теологији - шта јој је оквир и које су јој мере.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ако овако наставите моћи ћемо на пбф-у да пријавимо магистарску тезу кандидата "ЖРУ" коју ћемо онда саборно да бранимо :D

Одличан наслов и увод, ајмо даље :cheesy2:

  • Волим 1

Догодине на Косову!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Кажемо да је свештеномученик отац Павле Флоренски, његова теолошка мисао, генијална јер је оригинална. Питање је: да ли је његова мисао у неким аспкетима православна? Моје је мишљење да код овог оца имамо пример генијалности, оригиналности која је индивидуална, оригиналност "по себи". Међутим, да ли је таква мисао оно што је потврђено саборним, литургијским искуством Цркве? Има ли, за нас православне, мудрости ван тог исксуства? Да ли су само "генијални и оригинални системи" довољни, сами по себи, да буду названи православном теологијом?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Генерални (наш) проблем:

"Теологија је постала интелектуална предузимљивост, која није укорењена, не указује, нити живи са великом тајном црквеног живота."

отац Александар Шмеман

Није што ми је имењак, али га је погодио у ЦЕНТАР!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Гости

@evgenik

Украде ми идеју :) Ја већ радим нештп слично што се тиче Старог Завета а тиче се и нашег ЖРУ-а.

Ацо, шта значи то да оргиналност треба да буде и саборна? Да ли то, заправо, значи да теолошки исказ који, мислим, настаје у дијалогу, (дакле саборно) колико год да је добар треба да прође кроз, да тако кажем рецензију реципијената, да цела Црква то усвоји као свој сатавни и неодвојиви свој део? Знамо да су многе теолошке мисли у својим временима биле заиста непревазиђене, али у неком новом добу немају тежину као некада (конретан пример су поједини канони, схватања теологије, космологије, антропологије...). Колико овде можемо применити и теорију sitz im leben, историјски контекст?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Такође, вредне мисли оца Шмемана, које могу допринети овој расправи:

"Заиста, вечна заслуга светих отаца је њихово указивање на динамичну - не статичну - природу хришћанске теологије, на њену снагу да буде "савремена", без свођења на неку "модерност", на њену отвореност према свим људским тежњама, без свођења на једну од њих."

Бојим се да многи од нас теолога "повратак оцима", потребу да се, као и они, буде "савремен", тумачимо тако што теологију управо сводимо на модерност, што форме (савремене) замењују суштину. Некако не успевамо у овоме у чему су успели оци, а што је отац Шмеман одлично истакао: да будемо "савремени", али да теологију не сведемо на тренд, на модерност, на "ин" и "кул". Инкултурација, у којој се и огледа теолошки геније и стваралаштво, јесте озбиљан посао. Нажалост, то је и опасан посао. Дешава се да уместо да хришћанску суштину инкултуришемо, да њоме испунимо актуелне, живе форме нашег времена, дешава се супротно - трендови нашег времена, усисавају нашу суштину. Тако, уместо савремених теолога, који настављају отачки дух, постајемо модернисти, фенси философи, чешачи ушију савременоме човеку. Да не кажем - продавци магле.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Дозволите ми још једну тако важно и тако истиниту мисао оца Шмемана:

"Како је жива пуноћа и саборно искуство Цркве, Литургија је и истински извор теологије, предуслов који теологију чини могућом."

Наш проблем је у "раздвајању Литургије, теологије и побожности."

Ах, како БОЛНО ИСТИНИТО!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  On 9. 3. 2012. at 21:11, Иван Цветковић рече

@evgenik

Украде ми идеју :) Ја већ радим нештп слично што се тиче Старог Завета а тиче се и нашег ЖРУ-а.

Ацо, шта значи то да оргиналност треба да буде и саборна? Да ли то, заправо, значи да теолошки исказ који, мислим, настаје у дијалогу, (дакле саборно) колико год да је добар треба да прође кроз, да тако кажем рецензију реципијената, да цела Црква то усвоји као свој сатавни и неодвојиви свој део? Знамо да су многе теолошке мисли у својим временима биле заиста непревазиђене, али у неком новом добу немају тежину као некада (конретан пример су поједини канони, схватања теологије, космологије, антропологије...). Колико овде можемо применити и теорију sitz im leben, историјски контекст?

Суштина (а знамо шта је суштина теологије) реченог треба да буде опитно проживљена, литургијски потврђена. Да не остане само "генијална философија". Није ту битна никаква космологија и сл. Теологија је изнад тога.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  Цитат
Ово си одлично рекао, и то је најтеже.

Зато имамо два тренда: или преписивање или потпуно потапање у свет без критичке дистанце.

Много је тешко бити трезвен.

То је суштина проблема. У потупности делим твоје мишљење. Те две крајности су два погрешна приступа "повратку оцима".

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...