Jump to content

Ранији упис у школу

Оцени ову тему


Препоручена порука

Па ни не треба дете раније уписати у школу ако "само" зна да чита, пише и има појам броја. То никако не може бити једини разлог. Због тога се деца и процењују. За мог сина су највише "навијале" васпитачице, оне су га посматрале у неком осмочасовном испољавању и жене су ми говориле да ту има основа за ранији упис, али је школа практично све захтве за превремене уписе одбијала. И ето, погрешили су.

Ранији полазак у школу код нас обухвата само узраст од шест до 6,5 година. Психолога најмање интересује да ли дете чита и пише (мада је то рано писање и читање сигнал да је дете напредно али не нужно и зрело за преврем,ени полазак у школу). Психолога интересује предвештина читања и писања као свест детета о писаном језику, значи дете не мора да чита и пише "ко маторо" да би раније кренуло у школу, али је предвештина писања и читања услов (смер писања лево-десно, горе-доле, одређени степен фонолошке свести, итд). Оно што је укупност спремности детета за тај превремени полазак у школу је збир интелектуалних способности, социјалног функционисања, емоционалне зрелости, комуникативна зрелост, складан развој свих способности, говорно-језичке способности (добра артикулација, адекватан језички развој), усвојен појам броја за узраст 6-7 година, усвојени просторни и временски односи, класификација и поређење објеката (по облику, боји,...већи-мањи и сл) и тако даље.

Дете које не зна да контролише своје емоције, које на прихватљив начин не решава конфликте и које није спремно да сарађује, које нема позитиван став према школи, које нема радне навике, хигијенске навике и све ово горе наведено, може да чита и Хегела и да напише есеј о космосу, неће бити превремено уписано у школу. Дете које са тих 6-6,5 година испуњава све ове горе наведене услове, не мора да крене раније у школу, али може.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

raniji upis djeteta u skoli je vrlo losa ideja, godinu dana u zivotu djeteta je velika promjena i na psihickom i na fizickom planu, oni sto su sa 6 godina krenuli u skolu uvijek su bili inferiorniji na ostale u skoro svemu i nabijali sebi komplekse u glavu, posebno kad su muskarci u pitanju

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Sto se jezika tice, ja sam tu skroz za, prpsto deciji mozak drugacije cuje od mozga pa i deteta od 7, 8,9 god. Ja sam od vrtica ucila francuski,,imam tetku i rodbinu u maledoniji pa sam i makedonski znala, posle na moru na raspustu kad smo svi bili zajedno kad iscitam sve knjige od sebe, komsija, i ostalih citala sam njihovu lektiru :D

Ono sto sad pokusavamo s detetom je razvoj emotivne pismenosti i empatije kroz igru, ne samo sa drugarima, nego i vako kroz igru, prepoznavanje osecanja, izrazavanje sopstvenih i tuđih i igra zvana kako bi ti to drugacije rekao i uradio. Njemu je to zanimljivo.

Ono na cemu jos kao insistiramo tj pridajemo paznju je stednja, tj ima uvek opciju da neki novac pristedi, da deo novca potrosi ili pokloni i te tri opcije su uvek prisutne s tim sto kad odluci da pristedi za nesto sto zeli ili da pokloni nekom dobija nagradu za taj izbor.

Ja sam sve ovo nekako smisljala uz put, videcemo sad sa drugim kako ce ici i valja li cemu takav sistem. :D

Mi obicno procenjujemo sebe na osnovu namera, a druge na osnovu akcija

Link to comment
Подели на овим сајтовима

A joj drage mame al' su vam deca napredna, svaka cast. Moje dete sa 3.5 samo peva i plese po ceo dan. Masta da bude balerina ali tamo primaju tek od 5 godina pa skace u free stilu po kuci sa sve baletankama i haljinicom, snalicama i pundjom :)

Mnogo voli knjige i stalno dovlacimo iz biblioteke iznad koje btw. zivimo neke nove ali mi nije palo na pamet da je ucim slova, mozda zna 2-3. S druge strane je super socijalizovana i gde god sam je vodila, a stalno smo u akciji, sve joj se dopada osim sopinga ali doduse i nama je to smor pa mozda zato. 

Ne znam, ja sam paznju posvetila vise tome da je naucim nekim prakticnim stvarima, da se obuce, obuje, opere zube, ruke, sama ide u toalet ali i da zna da definise emocije i izrazi ih na adekvatan nacin. Nisam uopste razmisljala o nekom "formalnom obrazovanju". Jednostavno, sta pita, objasnim joj a sta mi smeta- naucim je i to je to ( npr. kad nesto trazi da kaze " molim vas" ili ne, hvala, opere ruke kada udje u kucu...) Ona secka papirice onim makazama za decu, lepi selotejp a odnedavno je pocela da koristi i noz pri jelu ( naravno plasticni) i ja sva ponosna :)

Sou program, izgleda da su mi ambicije nacisto zakrzljale. :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

33 minutes ago, florenntina рече

A joj drage mame al' su vam deca napredna, svaka cast. Moje dete sa 3.5 samo peva i plese po ceo dan. Masta da bude balerina ali tamo primaju tek od 5 godina pa skace u free stilu po kuci sa sve baletankama i haljinicom, snalicama i pundjom :)

Mnogo voli knjige i stalno dovlacimo iz biblioteke iznad koje btw. zivimo neke nove ali mi nije palo na pamet da je ucim slova, mozda zna 2-3. S druge strane je super socijalizovana i gde god sam je vodila, a stalno smo u akciji, sve joj se dopada osim sopinga ali doduse i nama je to smor pa mozda zato. 

Ne znam, ja sam paznju posvetila vise tome da je naucim nekim prakticnim stvarima, da se obuce, obuje, opere zube, ruke, sama ide u toalet ali i da zna da definise emocije i izrazi ih na adekvatan nacin. Nisam uopste razmisljala o nekom "formalnom obrazovanju". Jednostavno, sta pita, objasnim joj a sta mi smeta- naucim je i to je to ( npr. kad nesto trazi da kaze " molim vas" ili ne, hvala, opere ruke kada udje u kucu...) Ona secka papirice onim makazama za decu, lepi selotejp a odnedavno je pocela da koristi i noz pri jelu ( naravno plasticni) i ja sva ponosna :)

Sou program, izgleda da su mi ambicije nacisto zakrzljale. :)

Ma daj, pa izmedju nas je godinu i po dana razlike, u tom uzrastu je to punoooo.

Nismo ni mi tad bili ovako zainteresovani za svasta nesto.

Mi dmo imali haos sa detetom do druge godine, nije hteo da prica, samo mama, tata, baba, deda, hajde, daj. I to je sve. Ja sam sa godinu i po dala uzbunu, na sta me je logoped oduvala kako mnogo hocu, a imam sacuvano svoje kasete iz tog perioda gde pricam kao navijena pa mi je bilo cudno. Onda mi se upalila gugl lampica da je problem fizioloski, jer je bio hiperkomunikativan, fizicki aktivan, drustven...i mi zapucamo kod orl. I ona nas je oduvala dok nisam dobila napad besa i bukvalno za malo je ne prebih da mi da uput za jednog profesora orl. Nesto mi je govorilo da s njim nesto nije ok. I otisli smo do cuvenog profe, koji je pregledao dete, uradio timpanografiju kako god i samo rekao hitna operacija. Imao je unisten treci krajnik i samo 30% sluha na oba uha, on mukica nije zaplakao ni jednom na upale usiju! I cim smo operisali krajnik i ugradili cevcice u usima dete je propricalo. I odmah posle toga smo dobili varicele i kad smo i to prevrodili drugo dete :D

Nista tucnije cudno, vrtic puno puno znaci ako su vaspitacice ok. Ovaj mali je sa tri i po isao na rekreativnu sa starijom grupom, cuo za slucaj i hoce pa hoce :D vaspitacica je njegova vodila decu, on je bio samostalan glede jela, oblacenja i svega redom i pristala zena. Bio maskota sedam dana na,Tari :D

Secam se da sam kad smo ga ispratili se bas isplakala, pomislih da nije malo rano za sedam dana poprilicno daleko a onda sebi udarih samar -htela si samostalno dete nevezano za mamu, sta oces :D

Vec na drugoj rekreativnoj je bilo sto vam kasni bus ajde bre :D

U principu sta zelis to i dobijes, meni su prioriteti bili samostalno dete, koje se ne drzi za maminu suknju, radoznalo, aktivno i komunikativno. Emotivno pismeno i posteno. Sve drugo ako bude bice :D

 

Mi obicno procenjujemo sebe na osnovu namera, a druge na osnovu akcija

Link to comment
Подели на овим сајтовима

5 hours ago, florenntina рече

A joj drage mame al' su vam deca napredna, svaka cast. Moje dete sa 3.5 samo peva i plese po ceo dan. Masta da bude balerina ali tamo primaju tek od 5 godina pa skace u free stilu po kuci sa sve baletankama i haljinicom, snalicama i pundjom :)

Mnogo voli knjige i stalno dovlacimo iz biblioteke iznad koje btw. zivimo neke nove ali mi nije palo na pamet da je ucim slova, mozda zna 2-3. S druge strane je super socijalizovana i gde god sam je vodila, a stalno smo u akciji, sve joj se dopada osim sopinga ali doduse i nama je to smor pa mozda zato. 

Ne znam, ja sam paznju posvetila vise tome da je naucim nekim prakticnim stvarima, da se obuce, obuje, opere zube, ruke, sama ide u toalet ali i da zna da definise emocije i izrazi ih na adekvatan nacin. Nisam uopste razmisljala o nekom "formalnom obrazovanju". Jednostavno, sta pita, objasnim joj a sta mi smeta- naucim je i to je to ( npr. kad nesto trazi da kaze " molim vas" ili ne, hvala, opere ruke kada udje u kucu...) Ona secka papirice onim makazama za decu, lepi selotejp a odnedavno je pocela da koristi i noz pri jelu ( naravno plasticni) i ja sva ponosna :)

Sou program, izgleda da su mi ambicije nacisto zakrzljale. :)

Тема је таква, да сам дала пример детета које је напредније у формалном образовању, као разлог за ранији упис.Није баш све до нас, деца су различита.

Нису теби амбиције закржљале, него ослушкујеш своје дете и подржаваш га у ономе у чему је талентовано. Што је мени сасвим на месту, рекла бих и једино исправно.

Имам ја за пример и друго дете :) Она је рецимо певала,вриштала, звиждала по кући цео дан. Понекад сам је молила и да престане мало, дрекавац прави, љуби је мајка :) Е, нашла сам решење и уписала је у мали хор...  Сада је у средњој музичкој, има фантастичне резултате на такмичењима из соло певања, итд.

Само , код ње није ни било говора о ранијем упису у школу. Учитељица и ја знамо зашто ;)  Шалим се, али уистину, требало је огромну количину енергије код ње припитомити и усмерити. Хвала Богу и добрим људима и успели смо у томе.

 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

5 hours ago, florenntina рече

A joj drage mame al' su vam deca napredna, svaka cast.

Еее, нисам писала о свом другом сину, он је потпуно другачији :) Он је два дана пред полазак у школу показао блааааго интересовање за слова :smeh1: И све је било у фазону ако баш морам, витлао је до максимума у игру, све је он учио и пратио, али само колико мора. Могао је комотно да крене у школу и са 12 година, ништа не би погрешили. Када би требало нешто да прочита он прво погледа колико има страна, нема везе који је садржај, него подели број страна и смори се, као - па ако сваки дан читам по пет страна онда ћу стићи, потпуно незаинтересован за то. Ето, од истих родитеља потпуно два различита детета, један филозоф и један кошаркаш :smeh1: Милица се за сада добро држи, негде на средини, видећемо за пар година чиме ће нас она изненадити.

5 hours ago, florenntina рече

Sou program, izgleda da su mi ambicije nacisto zakrzljale. :)

Мени се баш свиђа твој стил :mahmah:

Link to comment
Подели на овим сајтовима

15 hours ago, АлександраВ рече

усвојен појам броја за узраст 6-7 година

А како дефинишу појам броја? Као апстрактни математички објекат или типа ”зна да броји, дакле зна број”?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

19 minutes ago, Juan рече

А како дефинишу појам броја? Као апстрактни математички објекат или типа ”зна да броји, дакле зна број”?

Treba to znati i izgovoriti u tom uzrastu a kamoli razumeti sa cime je povezana ta rec. :)



 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ja sam posla ranije u skolu. Mislim da nisam znala da pisem i citam jer su mi neka od najranijih secanja iz skole nepregledne stranice kosih i pravih linija. Skolu nikada nisam volela ali sam je prihvatila kao nuzno zlo. Srecom, uvek sam bila zaljubljena u nekoga iz razreda pa me to motivisalo da ucim jer mi se nekako cinilo da je cool da budes dobar djak a i roditelji te super ostave na miru :)

Ne znam da li bi mi bilo lakse, lepse da sam krenula na vreme a ne pre ali tesko mi je zamisliti da bih cak i sa 10 volela skolu. Prosto, zivot mi je tada bio podeljen na super zanimljive stvari i skolu koja je sve suprotno tome. Sto je najgore, to se nije promenilo ni na faxu. Jednostavno model po kome neko nesto prica pa ti to posle ucis ( bas onako kako taj neko prica!) mi je uvek bio dosadan, k'o neki teror a i brate niko da te ispostuje kao licnost. Kod kuce te slusaju, diskutuju sa tobom, svadjaju se. A u skoli kao da nemas nikakve sanse jer ti si djak, podrazumeva se da je profesor uvek u pravu i tu je kraj price.

Ne znam, da sam u Srbiji, mislim da bih se trudila da dete posaljem sto kasnije u skolu. Ovde je druga prica posto se ionako vecinu osnovne skole samo igraju tako da mu ga dodje slicno bio u parku ispred skole ili u skoli :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

2 hours ago, Aquilius Cratus рече

Treba to znati i izgovoriti u tom uzrastu a kamoli razumeti sa cime je povezana ta rec. :)

Ma naravno da je tesko i verovatno nemoguce da razumeju. Secam se da je prva apstraktna rec koju je moja kcerka upotebila jos pre druge godine bila rec "naravno". Jos uvek nisam uspela tacno da joj prevedem, objasnim sta to znaci iako je super pravilno koristi. Mogucnost apstraktnog misljenja kod dece se razvija tek kasnije.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

2 hours ago, Juan рече

А како дефинишу појам броја? Као апстрактни математички објекат или типа ”зна да броји, дакле зна број”?

Бројање је механичко, потпада под аутоматизме, дете би пред полазак у школу механички требало да зна да броји до 20, то је као и дани у недељи, рецимо.... Оно што се очекује од детета на том узрасту јесте да препознаје симболе бројева и повезује их са количином. Дете овладава серијацијом - то је када нпр. ређа штапиће од најмањег ка највећем, затим почиње логички да закључује али још увек на конкретном нивоу, значи операције изводи ментално али су му ипак потребна помоћна нека реална средства (штапићи, жетони, прсти :) цртежи, итд... Е када стигне то тих конкретних операција, дете је практично развило неку основу на којој даље формира математичке појмове. Почетак ове фазе конкретних операција се везује за седму годину, али наравно индивидуално је када ће дете да ускочи из предоперативне фазе у којој развија појмове везане за развој језика и мишљења у ове конкретне операције када почиње логичко закљушивање (иако додуше и даље везано за конкретне, реалне акције и предмете).

Ми мислимо да ако дете броји до 10 или до 100 има формиран појам броја, али није тако. Са 6 година дете полако овладава конзервацијом броја, а то значи да разуме да постоји константност, сталност броја без обзира на било какве промене споља. Нпр, ако поделимо коцкице нпр, једну по једну детету и неком другом, и обоје имају 5 комада дете ће рећи да имају исто, а ако после тога те коцкице код деце другачије уредимо (нпр, код једног их поређамо у линију а код другог наслажемо једну на другу - промењен је распоред у простору), дете које није достигло конзервацију, сталност броја, неће разумети да их има исти број,... итд, да не гњавим више... Е да, оно што је важно јесте да ниједна операција не иде изоловано, него се практично усвајаја цео систем операција исте врсте (појам скупа и појам елемента скупа, који су једноставнији појмови и јављају се пре броја, затим серијација и класификација, и тако даље, да не давим више, као што сам већ рекла :) )

3 hours ago, Aquilius Cratus рече

Treba to znati i izgovoriti u tom uzrastu a kamoli razumeti sa cime je povezana ta rec. :)

Па дете би са шест година требало да има пуну артикулацију, да овлада свим гласовима (наравно, физиолошка одступања постоје, али не ометају комуникацију), да има реченицу уређене граматичке структуре :) 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

1 hour ago, florenntina рече

Mogucnost apstraktnog misljenja kod dece se razvija tek kasnije.

Па тамо негде око 11-12 године, када дете постаје способно да закључује на основу претпоставки, када се "откачи" од искуства или опажања, конкретних материјала и акција. Дете почиње да разуме метафоре, размишља у апстрактбним категоријама.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

45 minutes ago, АлександраВ рече

Па дете би са шест година требало да има пуну артикулацију, да овлада свим гласовима (наравно, физиолошка одступања постоје, али не ометају комуникацију), да има реченицу уређене граматичке структуре :) 

Znam i ja notni sistem i akorde pa ne znam da sviram Mocartov Rekvijem. :)   Apstraktne reci, slozene reci i recenice, se nalaze u najvisljim slojevima neokirtikalne hijerarhije a glasovi i slova u nizim dok se u najnizim nalaze "pikseli" i nama neraspoznatljivi "bitovi". Isto kao sto nekome ko zna notni sistem treba vremena da uvezba neku kompoziciju koju jos nije vieo tako i deci treba vremena i dosta lomljenja jezika dok nauce izgovor apstraktnijih reci i jo vise njihovu pravilnu upotrebu.

 



 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

2 hours ago, АлександраВ рече

Е да, оно што је важно јесте да ниједна операција не иде изоловано, него се практично усвајаја цео систем операција исте врсте (појам скупа и појам елемента скупа, који су једноставнији појмови и јављају се пре броја, затим серијација и класификација, и тако даље, да не давим више, као што сам већ рекла :) )

А да ипак давиш до ситних детаља, али на новој теми? :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...