Jump to content

Праобрази Христоса (у Старом завјету) - у литургијским текстовима

Оцени ову тему


Препоручена порука

Драги пријатељи, отварам ову тему јер ми је потребна ваша помоћ, а вјерујем да је и другима на корист. У овој теми би било пожељно да, уколико знате, имате добре воље и времена - наведете праобразе Христоса у Старом завету(...Мелхиседек,праведни Јосиф,Јона...) те гдје се помињу у литургијским текстовима.

Свака помоћ и труд (особито стучна :) је добродошла!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Волим 1

Zato kažem ti: opraštaju joj se gresi mnogi, jer je veliku ljubav imala; a kome se malo oprašta ima malu ljubav.


 


0526200500.jpg


Link to comment
Подели на овим сајтовима

Јок, е фала :) Истини за вољу, требао бих та мјеста наћи у литургијским текстовима (литургијама, богослужењима дневног круга...), па ако се нечег сјетиш...То је, заправо, тежи дио ;( 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Не знам да ли може да помогне, али сигурно не може да шкоди :stadaradim:

Новозавјетна литургија православне Цркве има своје корене у страозаветном богослужењу. У Старом Завету нам се на много места указује на праобразе св. литургије. Први праобраз је извођење јеврејског народа из египатског ропства у време пророка Мојсија (око 1800. г. пре Христа). Бог по Свом промислу изабира овај поробљени народ да га преко Мојсија изведе из земље смрти, тј. Египта и преко чудесног проласка кроз Црвено море (које је праслика св. крштења у Новом Завјету), уводи га у Земљу обећану, тј. старозавјетну Цркву. У Старом Завјету Бог, дакле, изабира један народ, који ће кроз старозавјетну Тору и пророке бити припреман да се у њему оваплоти Сам Син Божији Исус Христос као Месија и Спаситељ читавог света и читавог човечанства.

Други праобраз св. литургије је такође везан за излазак старозавјетног Израиља из Египта, а то је старозаветна мана. Јеврејски народ је путујући из Египта проводи 40 година у пустињи, а за то време се хранио чудесном храном – маном, небеским хлебом који је падао са неба. Та мана нам је символ новозавјетног причешћа. Мана је још увек само земаљски хлеб, што нам и Господ Христос открива у Новом Завјету, речима: ,,Оци ваши једоше ману у пустињи, али помреше. А онај који једе моје тело и пије моју крв, живеће вечно.” (Јн. 6, 58)

У Књизи пророка Исаије имамо најконкретију слику св. литургије и св. Причешћа. То је оно чувено виђење пророка Исаије у старозавјетном јерусалимском храму, када он види Бога на престолу Кога окружују ангелске силе. Један од ангелских сила, од престола Божијег доноси у нечему што има облик клешта ужарени тајанствени предмет којим дотиче усне пророка Исаије и тако га чини чистим и приправним за велико дело пророчког служења, које му је Бог наменио (Ис. 6). То је најконкретнија слика или икона св. литургије и св. Причешћа у Старом Завјету.

Пошто је Стари Завет у целини, по речима св. ап. Павла, био педагог за Христа (Гал. 3, 24), тако је и литургијска символика Старог Завјета била праобраз св. литургије, тј. новозавјетне Цркве. Установљујући новозавјетну Цркву на Тајној вечери, Господ Христос је дао могућност да сада у Цркву уђу сви народи на земљи, не више само припадници јеврејског изабраног старозавјетног народа, јер Христос као новозаветна Пасха долази да се принесе и дарује за спасење читавога света. Због тога се дело Христово и Његови плодови, после Његове смрти и васкрсења, првенствено преносили кроз богослужење, тј. св. литургију. То се види из књиге Дела апостолска где нам се описује живот ране Цркве, који је у потпуности био литургијски живот. Први хришћани су живели у простоти срца свакодневно ломећи свети хлеб (Дап. 2, 46), што значи да су живели св. литургијом и св. Причешћем, јер су се свакодневно причешћивали.

http://www.eparhija-gornjokarlovacka.hr/Izabrani%20tekstovi-6c.htm

Потпис:

Надање је моје- Отац;

Прибежиште моје- Син;

Покров мој- Дух Свети;

Тројице Свесвета, слава теби.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Код мог презимењака ђакона Раше, у његовом "Библијском речнику", након по азбучном редоследу изнетих појединих појмова из Светог Писма и објашњења за исте, имаш један додатак, у којем има много што-шта занимљивог, те се тако ђакон потрудио између осталог да наведе и таблице праобраза, па таблице пророчанстава о Месији у Старом, испуњена у Новом Завету, итд... То ти може доста помоћи.

 

Уколико немаш књигу, ево ти је овде у ПДФ формату...

 

http://dobravijest.files.wordpress.com/2011/11/radomir-rakic-biblijski-recnik.pdf

 

А уколико "нећеш" да је "скидаш" са тог баптистичког сајта :))) ево је и на нашем Форуму...

 

https://www.pouke.org/library.php?id=1371&cid=29&do=view

 

Комбинацијом изнетог из другог дела књиге (праобрази, пророштва,...) са тумачењима у речнику, те њиховим "линковима" ка местима у Новом Завету, верујем да ћеш добити добар део одговора на своје питање...

 

Даље, у проучавању материје може доста помоћи и ова веронаука од оца Серафима Слободскоја, о којој је већ писано на нашем Форуму, а коју можеш "прелистати" у електронском облику на доњем линку...

 

http://www.dobrodrvo.orthodox.ru/PRAVOSLAVLJE/ZAKON%20BOZIJI/GLAVNI/GLAVNI%20SADRZAJ.htm

 

И на концу, оно што ми још пада на памет, а везано је такође за твоје питање, односно помињање праобраза у литургијским текстовима, односно црквеним службама у глобалу, поред оне првопоменуте књиге, може ти, сматрам, доста помоћи и објашњење и тумачење појединих паримија на Христове и Богородичине празнике, где ћеш опет пронаћи понеки одговор на своје питање...

 

http://tolmach.org/Parimeje.pdf

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Погледај све катавасије оне обично често у својим песмама говоре о Христу и старом завету( посебно на господње празнике али и остале), затим догматике гласова из октоиха, постоји прокимен глас 4 ,, Ти си свештеник довека по чину мелхиседековом,,(пс 109,4), можда у служби праотаца у недељи пред божић, погледа службу на богојављење (обично пореде прелазак преко црвеног мора и крштење такође и апостол на великом водоосвећењу говори ,, ...јер пијаху од духовне стене која их је следила а та стена беше Христос-нађи цео апостол)

 

Ево нпр. на крстовдан:

 

Раширивши руке у облику крста у утроби морске звери, пророк Јона предсказа спасоносно страдање, а изашавши после три дана, предсказа небеско Васкрсење Христа Бога, Који је телом био прикован и после три дана просветлио свет Тродневним Васкрсењем.

Катавасија, шеста песма глас 8

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Mojsije, Lot, o njima citaj u ohridskom prologu za decembar pred Bozic verovatno se tad pominju i na sluzbama.

Радуј се, Нектарије, велики Архијереју Божји!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Хвала добри људи!! 

Богу хвала!

 

А сад "трк" да промениш статус :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...