Jump to content

Православни прихватају Еволуцију ???


Препоручена порука

"...На само људско биће пресудно утиче свака промена у природном окружењу. Уколико се наука доследно помера од традиционалне распарчаности знања ка целосном приступу, Религија (посебно хришћанска теологија) мора да преиспита и промени своје погледе на људско биће и да прихвати да је човек незамислив без своје органске повезаности са осталом творевином. Према томе, било би неопходно да хришћанска Теологија прихвати основне поставке идеје еволуције у биологији и схвати да је људско биће органски део животињске врсте. Ово је у сагласности са веровањем да је Човек микрокосмос који у себи сабира сву осталу творевину, што су посебно истицали грчки Св. Оци Цркве. Не постоји суштинска опасност по хришћанску веру у прихватању теорије еволуције у њеним основним начелима, односно у идеји да људско биће представља последњу тачку биолошког развоја, мада нема потребе прихватити детаљан опис овог развоја у Дарвинизму. Сама Библија говори о стварању Човека у последњи дан и из природних састојака већ постојећих. Опстанак људског бића зависи од остале природе..."

Митрополит Пергамски Јован (Зизиулас), "РЕЛИГИЈА, НАУКА И ЖИВОТНА СРЕДИНА", Саборност, (Епархија Браничевска) број 3-4, година 3 (http://verujem.org/teologija/zizrelnau.html)

"...Према томе, кад је реч о човековој слободи, образ се састоји управо у томе што човек може да нема принудно постојање, него слободно. Самим тим, човекова слобода се остварује на два начина: један је одричан, односно представља могућност коју човек у својој слободи поседује – да не прихвати или да одбаци дато постојање творевине, а тиме да одбаци и Творца; да каже: "Ја Те не признајем као Творца; пошто ову творевину нисам ја створио, могу и да је одбацим". То је одричан начин; но постоји и потврдан. Не могу само да желим да га одбацим, већ могу и да желим да створим свој свет; да га ја створим, да га слободно створим из небића, као што је учинио Бог. Човек има овакву тежњу, и то представља једину разлику између њега и животиње.

Овде је потребно начинити велики излет, јер се не може говорити о догмату о стварању света и човека, а не осврнути се при том на савремену биологију, а пре свега на теорију еволуције, односно на Дарвинову теорију, која је, хтели ми то или не, владајућа у биологији. Кад се појавила теорија еволуције, Дарвин је изазвао панику у владајућој теологији. Изазвао је ту панику јер су дотада сматрали, а многи људи и дан-данас тако сматрају, да карактеристике које човека чине различитим од животиња јесу човеков ум, разум, свест, самосвест, а Дарвин је у Пореклу човека веома уверљиво показао да та својства поседују и животиње, само на нижем ступњу, а да разлика између човека и животиње по питању тих својстава није разлика врсте него ступња. Доказао је, наиме, да и животиње размишљају, да имају свест, да стварају заједнице, да поседују технологију, да многе ствари којима се човек дичи не недостају ни код животиња; доказао је да оне организују свој живот. Због свега тога, за тренутак смо се нашли пред дилемом да ли да прихватимо да и сам човек представља животињу, или да изнова размотримо целокупно питање разлике између човека и животиња. Данашња антропологија је ту разлику пренела на друго поље. Понављам да је код многих чак присутно схватање да разлика почива у овим стварима о којима смо говорили - они, наравно, сматрају човека неком врстом развијене животиње. Да бисмо пронашли корениту разлику, а то је, као што каже Дарвин, разлика врсте а не разлика ступња, не треба да прибегавамо логици и свести, па ни самосвести, ни науци и технологији, нити ономе што је данас веома популарно, нарочито у Британији, а то је језик итд. Све су то својства човека, но нису сви у ово убеђени. Постоји, дакле, једно својство које данашња антропологија настоји да прикаже као разлику и које, чини ми се, Дарвинову теорију, са становишта богословља (наравно под условом да богословље заузме исправан став) чини потпуно безопасном. То својство је, као што смо већ рекли, слобода. Било која животиња, па чак и она најразвијенија, има способност да се прилагођава околини, датом свету, творевини; међутим, не може се никад замислити да она порекне своју околину, да је уништи и да створи свој властити свет. Дакле, животиња није у стању да створи свој свет; само човек има ту тежњу. Погледајте једно дрво. То исто дрво које ви као човек видите, види и једна мачка. Ви као научник то дрво можете да анализирате, можете да будете савршен ботаничар, да створите читаву науку, и на тај начин ћете бити једну степеницу изнад те животиње, али то ипак неће бити разлика врсте у односу на мачку. У току развоја може се десити да сте некада имали мање знања као ботаничар, и да сте га током времена стекли; то је разумљиво и не ствара никакав проблем. Према томе, у знању о том дрвету не разликујете се по врсти од животиње. Међутим, када кажете: насликаћу ја то дрво; начинићу своје дрво; створићу свет са дрвећем које није то дрвеће, него моје властито; тога часа сте показали да не припадате животињама. Животиња никад не може да замисли да створи свој свет; она се прилагођава ономе свету који већ постоји, а не ствара свој. Другим речима, животиња не може да развије уметност. Можда ће неко рећи како је животиња у стању да у некаквом елементарном виду развије науку. Наравно да је у стању, и то не баш у елементарном виду; много пута су људи открили ствари које су животиње већ откриле. Животиња, дакле, може да се бави науком, али уметношћу не може. То што не може да слика, није напросто због тога што не може да узме боје и да их користи. Тако нешто животиња би могла да научи. Али да одбаци постојећи свет и да створи свој властити, који носи његов лични печат, то је карактеристично само за човека..."

Митрополит Пергамски Јован (Зизиулас), "Догмат о стварању", Догматске теме, Беседа (Епархија Бачка), Нови Сад 2001, стр. 297–300.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 372
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Популарни чланови у овој теми

"...Predsednik Komisije Srpske pravoslavne crkve za pripremu programa verske nastave episkop braničevski Ignjatije kazao je još pre tri i po godine da je Darvinova terorija pogrešno shvaćenа kod nas.

Darvin nije postavljao u svojim knjigama pitanje da li je Bog stvorio čoveka i svet. Na to pitanje nije ni odgovarao. On je samo govorio o tome na koji su način čovek i ostala priroda vezani. I ta veza ne može biti strana nikome, ni nama teolozima“, rekao je episkop Ignjatije tada „Beti“." -  Blic, 09.09.2004; Strana: 4 - http://82.117.206.29/Develop/vesti.nsf/feaee540dc011162c1256e7d0032cb98/b5c6b6f58a60599cc1256f09006c2242?OpenDocument

"...Prema informaciji koju je prenela Beta, predsednik Srpske pravoslavne crkve za pripremu programa verske nastave episkop braničevski Ignjatije još pre tri godine je kazao da nastava verounauke nije kontradiktorna nastavi iz drugih naučnih disciplina i to potkrepio upravo primerom Darvinove teorije." - "Glas javnosti", 9. septembar 2004., http://static.astronomija.co.rs/razno/darvin/dogma2.htm

Link to comment
Подели на овим сајтовима

"...Божији позив, којим се заснива личност човека, не мења се стањем његових психосоматских функција. Исто тако, он се налази изнад домета научних интерпретација о прогресу или еволуцији тог стања. Сама љубавност Божијег позива обликује и саставља човека. Зато се Црква не плаши да ће њена истина бити окрњена тиме што наука прихвата „еволуцију врста" и да човек евентуално биолошки потиче од мајмуна. Оно чиме се човек разликује од мајмуна не састоји се у количинском разликовању савршенства психосоматских функција, него у каквотној (квалитативној) разлици, у чињеници, да кроз своје психосоматске функције човек „припрема" — признавао он то или не — свој одговор на позив који му упућује Бог. Библијске слике обликовања човека од стране Бога и удахнивање божанског даха у човекову личност открива не његово биолошко порекло, него указује на његову свест, његов идентитет, његову личну слободу. Било да се ово порекло човека поклапа са биолошком појавом људске врсте или да се оно укопчава као један беочуг у ланцу еволуције свих врста, истина библијске и црквене антропологије се тиме уопште не мења..."

Христо Јанарас, АНТРОПОЛОШКИ ПРИНЦИПИ, Теолошки погледи, 4/85, стр. 229-237 - http://verujem.org/teologija/janras_anntropoloski_principi.html

Link to comment
Подели на овим сајтовима

"...Изгледа, међутим, да је савремена православна теологија нашла адекватнији израз и приступ питању еволуције, бар што се тиче овог аспекта. Тако, следујући древним оцима Цркве, можемо да устврдимо како разум није икона Божија у нама. Икона Божја у нама је слобода и могућност изражавања своје слободе као онтолошког утемељења сопственог бића у љубави према другим бићима (људима и Богу) и читавој творевини...

...Генетика нам показује да је људска врста, као и друге, доживљавала одређена усавршавања или промене. Овај процес се назива еволуција. Да ли бисмо могли еволуцију да сагледамо из теолошке перспективе која не би нужно значила и њено потпуно одбацивање? У начелу сматрамо да је одговор позитиван. Наиме, чињеница да су се људска и друга бића прилагођавала, никако се не коси са основним теолошким претпоставкама. Са одређеном дозом смелости можемо изнети хипотезу 12 да је еволутивни развој пре пада, представљао део промисла Божјег. Ово уопште није невероватно с обзром на чињеницу да је позвање човека управо да буде свештеник твари, да буде онај у коме је читава творевина возглављена и који је читаву приноси у заједницу са Богом. Због тога можемо претпоставити да еволутивни развој представља начин којим је успостављено јединство човека са осталим живим бићима. И то јединство које је потпуно и органско. Сама чињеница да је наша генетска структура суштински истоветна са структуром какву имау остала жива бића управо указује на ту повезаност човека и света и њихову неодвојивост. Еволутција би, дакле, могла бити схваћена као начин на који Бог ствара. Само стваралаштво никако није на тај начин угрожено, него напотив оно добија дубљи смисао. Овако схваћена еволуција би могла да да позитиван допринос теологији, јер би јој помогла у јаснијој артикулацији њене свагда присутне спознаје да човек није биће одвојено од остале природе (творевине) него да је њен саставни део...

...У том смислу, теорија еволуције, потпомогнута генетиком, може да буде - и јесте – креативни изазов за теологију која сада мора и треба да нагласи јединственост човека и природе. Опасност, као што смо нагласили, лежи на другом крају - у негирању различитости...."

Мр Александар Ђаковац, "ТЕОЛОГИЈА И БИОЕТИКА: НЕКА ЗАПАЖАЊА О ТЕОРИЈИ ЕВОЛУЦИЈЕ И САВРЕМЕНИМ ГЕНЕТСКИМ ИСТРАЖИВАЊИМА" - http://veraznanjemir.bos.rs/srp/tekstovi/djakovac.html

Link to comment
Подели на овим сајтовима

др. Лазар Милин, Апологетска читанка - "Разговори о вери" (1. том), треће издање, Београд 1985.:

"Питање како је настао свет, како се формирала васиона и земља, то је ствар природне науке. Библија се у то не меша. Библија кроз Шестоднев хоће једино да нам открије основне религијске истине о Богу, свету и човеку." (наглашавање (италик) према оригиналу) (поглавље "Шта нам природне науке и Библија говоре о постанку света", стр. 165.)

"Кад би ми неко изнео праве научне доказе о мајмунском пореклу човека, ја бих такву тврдњу без икакве резерве усвојио не бојећи се ни мало да би тиме страдала хришћанска Догматика нити моја вера у Библију, јер оно што је Библија изнела о човеку остаје неокрњено тачно, без обзира на то да ли је Бог створио човека непосредним чудесним стварањем или путем еволуције." (чланак "Човек и мајмун", стр. 218.)

"И ја лично мислим да је еволуција живог света на земљи стварна чињеница. Јер заиста, животињски и биљни свет не јавља се одједанпут онакав какав је данас. И Библија такође тврди да да је постојао известан редослед појаве живих бића. Али све то није никакав доказ за оправданост атеизма. Јер сами творци еволуционистичких теорија, Ламарк и Дарвин, били су религиозни људи.

Зато, учи биологију што год боље можеш и не бој се да ће њени резултати разорити твоју веру у Бога и Св. Писмо." (Писмо једном младићу, стр. 219.)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ја мислим да је најбоље да видимо шта кажу Свети Оци о питању еволуције а не неки ``модерни учитељи``који су застранили по том питању.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Срећко заборавили сте да навдете да је Лазар Милин у својој књизи ``Разговори о вери-разговори са професорима`` узео примјер како се рађа делфин и на основу тога нападао еволуцију.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

?? ?????? ?? ?? ??????? ?? ?????? ??? ???? ????? ??? ? ?????? ????????? ? ?? ???? ``??????? ???????``???? ?? ?????????? ?? ??? ??????.

???????, ???????? ??? ???? ????????? ????????. :D????? ???? ???? ????? ??? ???? ?? ?? ?????? ???????? ?????????.* ????, ??? ?? ??????????? ????????? "??????????"? ?????, ???????*????? ???, ?????, ??? ??? ?? ???????? ???? ??????? ? ?? ?? ?????????? ??????, ???? ?? ?? ? ????, ? ??? ?? ???????? ??????????? ????????? - ???? ?? ??? ??????????. ???? ???????...
Link to comment
Подели на овим сајтовима

?????? ?????????? ??? ?? ??????? ?? ?? ????? ????? ? ?????? ????? ``????????? ? ????-????????? ?? ???????????`` ???? ??????? ???? ?? ???? ?????? ? ?? ?????? ???? ??????? ?????????.

????????, ???????? ?? ??? ?????? ????????. ?? ????? ?????.
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Баш ме занима какав ли је ово рад, да га нема неко случајно:

Здравко Јовановић, Православни богословски факултет, Београд - Теологија и теорија еволуције

http://www.bfspc.bg.ac.yu/Simposion2009program.pdf

?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

[????? ???, ?????, ??? ??? ?? ???????? ???? ??????? ? ?? ?? ?????????? ??????, ???? ?? ?? ? ????, ? ??? ?? ???????? ??????????? ????????? - ???? ?? ??? ??????????. ???? ???????...[/size]

??,??,???? ??????? ??????.?? ?? ?? ????? ?? ?? ????? ?? ????????? ????? ????????? ???? ?? ?? ??? ???? ???????? ?? ?????
Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Гости
Guest Светлана

*????? ???, ?????, ??? ??? ?? ???????? ???? ??????? ? ?? ?? ?????????? ??????, ???? ?? ?? ? ????, ? ??? ?? ???????? ??????????? ????????? - ???? ?? ??? ??????????. ???? ???????...

??????? ?? ? ???? ?? ?? ???? ????? ??????????? ???????? ????????? ?????, ??? ??????? ? ????????. ?????, ???? ?? ?? ?? ????? ??? ???????? ??????????? ???????? ?????????? ?????????? ????? ??? ???? ??????? ????, ? ?? ?? ???? ??? ?? ? ???? ??????? ?? ?? ?? ??? ???? ???? ?? ????? ?????? "?????? ?????????".
Link to comment
Подели на овим сајтовима

????? ???, ?????, ??? ??? ?? ???????? ???? ??????? ? ?? ?? ?????????? ??????, ???? ?? ?? ? ????, ? ??? ?? ???????? ??????????? ????????? - ???? ?? ??? ??????????. ???? ???????...

??,??,???? ??????? ??????.?? ?? ?? ????? ?? ?? ????? ?? ????????? ????? ????????? ???? ?? ?? ??? ???? ???????? ?? ?????
??????? ?? ??.* ???, ??????????? ?? ??? ??????, ????????? ???????????? ?? ?????? ????? ? ????????????? ??????? ?? ?? ? ??? ??????? ?? ?????? ? ???????* ??? ??, ????? ?????, ???? ?????? ????. :D
Link to comment
Подели на овим сајтовима

????? ???, ?????, ??? ??? ?? ???????? ???? ??????? ? ?? ?? ?????????? ??????, ???? ?? ?? ? ????, ? ??? ?? ???????? ??????????? ????????? - ???? ?? ??? ??????????. ???? ???????...

??????? ?? ? ???? ?? ?? ???? ????? ??????????? ???????? ????????? ?????, ??? ??????? ? ????????.

?????, ???? ?? ?? ?? ????? ??? ???????? ??????????? ???????? ?????????? ?????????? ????? ??? ???? ??????? ????, ? ?? ?? ???? ??? ?? ? ???? ??????? ?? ?? ?? ??? ???? ???? ?? ????? ?????? "?????? ?????????".

? ?? ?? ?? "??????????? ???????? ????????? ?????", ?? ????? ??????? ?? ?? ? ????? ? ????. ???, ????? ??, ????????, ?? ??????? ??? ??? ????.

?? - ???????? ?? ?? ???? ?? "??????????? ???????? ????????? ?????", ??????, ?????????? ??????? ? ?????????? ?????? ??????????? (????????????? ? ????????? ??????? ?? ??????? ??????????? ? ????????????? ??????????? ??????? ?? ?? ???????? ? ?? ??????????? ????????? ? ???????????, http://www.eparhija-zahumskohercegovacka.com/?q=node/1190), ? ??????? ?????????? ??????? (????? ????? ?????? ? ????)?

??? ?? ????????, ?????? ?? ?? ??? ????????? ??? ??? ???? - ?? ???? ?????????, ???.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ја мислим да се овдје не ради о ауторитету који је изграђен на вјери већ на науци.

Заиста не знам шта смета ако је неко Муновац?Да ли то значи да рецимо ако је неки доктор секташ да се нећемо лијечити код њега?Или ако је неки научник иновјеран да његов став о неким стварима нећемо прихватити због вјере?

Је ли Хикетас из Сиракузе био паганин?Јесте.Да ли ми вјерујемо у оно што је он вјеровао или што је тврдио?Да-у хелиоцентризам.

Наука никад није имала јединствен став по неком питању.Ставови су итекако многобројни.Рецимо Православни свештеник Тимотеј Сељски побија еволуцију.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...