Jump to content

Препоручена порука

Овде вам скрећем пажњу на Теофаново Гостољубље Аврамово. То није, како се дуже време у науци назива, Тројица. Ту ујдурму је започео св. Андреј Рубљов, зато што је њему првом пало на памет да из композиције избаци Аврама и Сару, и да ову слику пренесе на Тројицу по себи.(подебљао ја) Алпатов се чак чуди што се Теофан круто држи традиције и из ове сцене њих не избацује.[1] Тројицу по себи не можемо сликати из простог разлога што они немају тело. Једина слика Свете Тројице је Христос. Друго што је важно, јесте то што Анђели (Господ), код Теофана нису једнаки, као код Рубљова. Код Рубљова, они су постављени за правоугаоним столом, једнаки су; нико од њих нема повлаштени положај. Постоје чак сцене у историји конографијегде су они поређани један поред другог. Код Теофана, Први, Највећи је на врху трпезе, која је полукружна, а друга двојица су постављени на доњим крајевима. Први их обухвата крилима – као квочка – и они као да излазе из тих његових крила. Решење је оригинално. Код Рубљова је присутна панорамска онтологија, код Теофана екстатичка.(пдебљао ја) Код Рубљова они су једнаки, код Теофана Први даје другу двојицу. У томе је суштина ове приче: Рубљов говори о безличној суштини, Теофан о Личности

[1] Алпатов, н. д. С. 70.

преузето са:http://www.zorandjurovic.com/tekstovi/index.html

Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 127
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Колико ми је познато, пре су сликани и свети Аврам и Сара. Такође, на тим композицијама је средњи Анђео насликан као мало виши и закриљујући друга два анђела-као што Отац рађа Сина и исходи Светога Духа.

Средњи Анђео није Отац већ Син. Отац је први с лева. У Њега су упрти погледи друга два Анђела (Сина и Духа), што указује на монархију Оца, односно на Оца као Узрока постојања Сина и Духа (првог рађа а другог исходи). Икона Андреја Рубљова је богословски савршена, беспрекорна. Немам сад времена, али ћу у току дана написати могућу теолошку позадину оне троглаве иконе.

  • Волим 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Мислим да ово није тачно. Можете да прочитате текст оца Зорана Ђуровића иконописца и иконолога, о Теофану Грку. Он ће ту рећи да је икона, коју сте ви овде навели, деградирање предањског сликања Свете Тројице, која је, пре св. Андреја Рубљова, сликана као Гостољубље Аврамово.

Ikona Rubljova, brate itekako JESTE isto to sto je i Teofan naslikao, sa manjim razlikama u detaljima, i nista vise...

I te dve varijante iste ikone JESU jedini dogmatski moguci oblik ikone Sv. Trojice...

Svaka cast ovom ocu Zoranu kao coveku, ali ocigledno je neke KRUPNE stvari propustio kao teolog...

"Ujdurma Ruboljova", neverovatno kakvo svetogrdje!... budi Bog s nama, i to svestenik!...

Avaj, i sto puta avaj...

...

Evo sta kaze Pravoslavna teologija te ikone, brate...

Средњи Анђео није Отац већ Син. Отац је први с лева. У Њега су упрти погледи друга два Анђела (Сина и Духа), што указује на монархију Оца, односно на Оца као Узрока постојања Сина и Духа (првог рађа а другог исходи). Икона Андреја Рубљова је богословски савршена, беспрекорна. Немам сад времена, али ћу у току дана написати могућу теолошку позадину оне троглаве иконе.

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ово је гостољубље Аврамово од Теофана Грка:

gr-troit.jpg

Сад се види и сликовито објашење овог гдина. Луковића. Отац је средњи Анђео, који има повлаштен положај у односу на Сина са десне стране и Духа са лијеве, а што се види и по облику стола.

Да, то не изгледа наивно објашњење да се овим наглашава личносни однос лица св Тројице, гдје Отац узрокује Сина и Духа. Практички ова фреска као да осликава мисао "Бог је један зато што је Отац један".

Са друге стране икона Андреја Рубљова поставља Сина у средину, Оца са десне стране и Духа са лијеве стране. Отац и Дух гледају у Сина, као да се поручује да је све упрто у Сина као ријеч Божију који чини савез људи и Бога, док Син се гледа са Оцем и на неки начин осликава неке моменте Старог Завјета гдје комуникација лица Св.Тројице (као оно рече Господ Господу...) осликава управо комуникацију Сина и Оца. Овдје су сви анђели једнаки, нико нема повлаштен положај и да као да осликава мисао "Бој је један зашто што Лица имају једну суштину".

Нисам знао за ову фреску, признајем да ми се чини савршенијом од Рубљовљеве, с тим да икону Рубљова никако не бих назвао деградирањем гостољубља Аврамовог.

Постоје и овакве композиције још старије и од Теофана Грка и Рубљова, из Равене у 6 вијеку:

abaraham%2Band%2Bangels%2Bsan%2Bvitale%2Bravenna%2Bdetail.jpg

Српски менталитет карактеришу изненадни подвизи кратког даха, понесеност која прво улије наду, али капитулира у завршници, све се то после правда вишом силом и некаквом планетарном неправдом што само на нас вреба.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Imam reprodukcije Gostoljublja na malim ikonama, i nijedno nije ovakvo... prvi put vidim ovako nesto, i svakako nije pravilno uradjeno...

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Evo jedne, lepo se vidi sto brat Aleksandar kaze - glave srednjeg i desnog andjela su okrenute levom (Ocu), i niko nikog tu ne natkriljuje...

71r97c.jpg

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Dakle, brate Justinijane, ono sto si postavio NIJE od Teofana, ocigledno je pokusaj reprodukcije, i to sa nedozvoljivim - nedogmatskim - izmenama...

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Једина канонска икона Свете Тројице:

troica.jpg

Мислим да је боље ову икону називати Гостољубље Аврамово, Света Тројица, јер као таква јасно указује на своје порекло у инспирацији догађајем описаним у св. Писму.

Или само: Гостољубље Аврамово.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Александар:Средњи Анђео није Отац већ Син. Отац је први с лева.
Ни ово није сигурно-погледати 160-165стр. књиге Space, time, and presence in the icon: seeing the world with the eyes of God Clemena Antonova, Ashgate Publishing.
Obi-wan:Dakle, brate Justinijane, ono sto si postavio NIJE od Teofana, ocigledno je pokusaj reprodukcije, i to sa nedozvoljivim - nedogmatskim - izmenama...

Нисте у праву брате Оби. То је фреска из цркве Преображења у Новгороду. Њу је насликао Теофан Грк.

Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen

Link to comment
Подели на овим сајтовима

za sve vas nedovoljno nacitane i u opstoj kulturi obrazovane, a spremne da najpogrdnijim izrazima koji covek moze da smisli nazovete nekoga ko 17 godina uporno i predano Slavi Gospoda Boga ikonopisuci uz ljubav i na radost svih onih koji mogu sebi da priuste da imaju barem jednu rucno radjenu ikonu u svome domu ovog kvaliteta, postavljam Vam jedan link http://scindeks.nb.r...52-68440335167S gde ce Vam sve biti objasnjeno. Dakle Ikona za koju neko napisa da je ruglo ikonopisao je Kozma Damjanovic spocetka 17 veka i nalazi se u muzeju SPC, ja sam je samo po uzoru ikonopisao po porudzbini i smatram je interesantnom takodje. Slobodno posecujte i dalje http://www.sveti-pantelejmon.com i uvek imajte na pameti koliki je trud i rad ulozen da bi ste Vi mogli da klikom razgledate sve obradjene fotografije svih ikonopisanih i isporucenih ikona sa naseg sajta. Svako dobro.

Ne sudite da Vam ne bi bilo sudjeno.

Svaka cast na likovnoj obradi, brate, ali treba da znas da ikonopisac neophodno MORA jako dobro da poznaje dogmatiku Crkve, da bi znao sta i kako treba da radi.

Ovo sto si ti ili tvoj neki kolega uradio - troglava predstava Trojice - spada u drevne antitrinitarne jeresi, i davno je osudjeno na Vaseljenskim saborima kao lazno, tj. psevdo-ucenje.

Nije svejedno nimalo sta se nalazi na nekoj slici, i mnogo toga treba da bude jasno odredjeno da bi se ona zvala ikonom.

Ovo ti kazem kao teolog.

Dobrodosao na forum zru...

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...