Jump to content

У очекивању Благодатног огња

Оцени ову тему


Препоручена порука

Eво га превод. Ако неко зна грчки, а не мрзи га да се укључи, нека упореди то с овим преводом с руског:

„Владико Господе Исусе Христе, светоначална премудрости беспочетног Оца, Ти Који обитаваш у светлости неприступној, Који си рекао Нека из таме просија светлост, Који си рекао Нека буде светлост и би светлост, Господе, даваоче светлости Који си нас извео из таме заблуде и увео у чудесну светлост Свога познања, Који си читаву земљу Својим доласком у телу и ад Својим силаском испунио светлошћу и радошћу, а после тога преко Својих светих апостола објавио светлост свим народима, благодаримо Ти што си нас благочестивом вером превео из таме на светлост те постадосмо синови светим крштењем, видевши славу Твоју пуну благодати и истине.

Али, даваоче светлости, Господе, Који си велика светлост, Који си рекао народ који седи у тами, Владико Господе, светлости истинита која просветљује свакога човека који долази у свет, једина светлости света и светлости живота људских, Чијом се славом испунило све, јер си дошао као светлост у свет оваплоћеним Својим домостројем, иако су људи више заволели таму од светлости; Ти, Господе даваоче светлости, послушај нас грешне и недостојне слуге Своје који у овом часу стојимо пред овим Твојим свесветим и светлоносним Гробом, и прими нас који поштујемо Твоја непорочна страдања, Твоје свесвето распеће, Твоју добровољну смрт и полагање Твога обоженог тела у овај свечасни гроб, и погребење и тридневно васкрсење, и који радосно већ почесмо да славимо и чинимо спомен и на Твој силазак у ад, којим си душе праведника које су тамо биле држане као Господар ослободио, испунивши светлошћу ад блистањем Свога Божанства.

Стога, славећи веселим срцем и у духовној радости у ову преблагословену Суботу најспасоносније тајне што си на земљи и под земљом богодолично савршио и сећајући се Тебе Који си истински тиха и жељена светлост која је божански просијала у аду, а из гроба богодолично засијала, чинимо светојављање, изображавајући/иконишући богојављање које си нам састрадално учинио; јер у спасоносној и светозарној ноћи све се испуни светлости, небо и земља и ад због натприродне тајне Твога силаска у ад и Твога тридневног васкрсења из Гроба. Зато, узимајући побожно светлост која непрестано и свагдасветло гори на овом Твом светлоносном Гробу, предајемо је онима који верују у Тебе, истинску светлост, и молимо те и умољавамо, Свесвети Владико, да је учиниш даром освећења и испуњеном сваке Твоје божанске благодати, благодаћу свесветог и светлоносног Гроба Твог, и да осветиш оне који је побожно примају, ослобађајући их од таме страсти, и да их удостојиш Својих светих обитељи, где сија невечерња светлост Твога Божанства. Даруј им, Господе, здравље и благостање и домове њихове сваким добром испуни.

Господи, даваоче светлости, услиши мене грешног у овај час и дај нама и њима [који сада стоје у храму] да иду у Твојој светлости и да пребивају у њој све док с нама пребива светлост овог привременог живота. Дај нам, Господе, да нам светлост наших добрих дела сија пред људима, да би они прослављали Тебе с беспочетним Твојим Оцем и Свесветим Духом. Јер Ти си нас поставио да будемо светлост народима, да светлимо онима  који ходају у тами. Али ми смо заволели таму више од светлости, чинећи зло. Јер свако ко чини зла дела мрзи светлост, према Твојој нелажној речи. И зато се ми сваки дан спотичемо, грешећи, јер ходимо у тами. Али удостој нас да преостало време нашег живота проживимо имајући очи наше помисли просвећене. Дај нам да ходамо у светлости Твојих заповести као деца светлости. Ти, Који се облачиш у светлост као у ризу, учини белом као снег светлу одежду светог крштења коју смо ми оцрнили својим делима. Дај нам да се обучемо у оружје светлости да бисмо прогнали кнеза таме, који прима образ анђела светлости. Господе, као што си у онај дан дао светлост онима што седе у тами и мраку смрти, тако данас јави своју непропадљиву светлост и у нашим срцима, да бисмо, просвећујући се њом и грејући у вери, бесконачно славили Тебе, Једину од Једине светлоначелне Светлости, Светлост радости. Амин».

(Нови Сион, званично гласило Јерусалимске Патријаршије, 1967, том 65, стр. 235)

======================================================

Ако умем добро да прочитам, ми се сећамо Христа Који је истински тиха и жељена светлост (односно реминисцирамо, као што су све службе Страсне Седмице реминисценција новозаветних догађаја), МИ чинимо светојављање, изображавајући/иконишући богојављање које нам је Он састрадално учинио, узимајући побожно светлост која непрестано и свагдасветло гори на Његовом светлоносном Гробу,  и молимо Га и умољавамо да је учини даром освећења и испуњеном сваке Његове божанске благодати.

Зашто се молимо да се освети и испуни благодаћу оно што нам директно шаље Свети Дух с неба? Зар то већ није свето и испуњено благодаћу? Једина непропадљива светлост за коју се молимо је светлост у нашим срцима. Нигде помена силаска Светлости/Oгња с неба, нигде се не молимо ни за какво чудо. Што је сасвим у реду, да се не бисмо уподобили онима које Господ проклиње и каже: Род зли и прељуботворни тражи знак, и неће му се дати осим знака Јоне пророка.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

И ово је занимљиво. У разна времена овај обред је спровођен на разне начине, и састав учесника у њему био је различит. А данас, у складу са одлуком о статусу кво донетом 1852. године, у церемонији учествују само Јерусалимски Православни Патријарх и јерусалимски јерменски патријарх, као и јерусалимска општина коптске и сиријске Православне Цркве. Сваке године објављује се посебан календар са правилима васкршњих служби у Храму Васкрсења и њега на смену штампају јерменска и грчка патријаршија. То је једини званични документ који сведочи о начину спровођења церемоније. Овде има више о томе: http://www.usahm.de/Dokumente/STATUSQUO.htm.

Овако изгледа званичан опис дејстава свештенослужитеља Јерусалимске Патријаршије:

8:15: Јермени свечано отварају врата Базилике

11:00: Церемонија печаћења Гроба

11:20: Процесија омладине и народа који скандира пристиже из хришћанског кварта до Базилике.

11:30: Њихов улазак у северни део Ротонде кроз јужна врата Кафоликона и Тријумфални лук, као и кроз Амбулаторију.

12:00: Његово Блаженство грчки православни Патријарх долази унутрашњим степеницам, које спајају грчки православни женски манастир и цркву Св. Јакова, и креће према Католикону кроз његова јужна врата.

12:20: Чувар Светог Гроба преноси Лампу из собе Помазања у Свети Параклис Ангела кроз јужни део Ротонде, у пратњи страже Старијег Драгомана (каваса). Врата се не запечаћују поново, него се уместо печата стављају траке.

12:30 - 12:55: Процесија од Католикона три пута обилази око Ротонде, после чега Његово Блаженство грчки православни Патријарх улази у Параклис Ангела у пратњи јерменског архимандрита.

13:00: Церемонија Светог Огња. Његово Блаженство грчки православни Патријарх прелази из Параклиса Ангела у олтар Католикона кроз Тријумфални лук. Истовремено свештеник округа и лаик узимају Свети Огањ кроз северни овални прозор Параклиса Ангела и прелазе кроз северни део Ротонде и Амбулаторије у олтар Католикона, и предају га Чувару Светог Гроба.

13:10: Његово Блаженство грчки Патријарх напушта Базилику кроз јужна врата Католикона и цркву Cв. Јакова.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

...узимајући побожно светлост која непрестано и свагдасветло гори на Његовом светлоносном Гробу...

Значи ово је:

A hierodeacon who penetrated into the shrine of the Tomb at the time when, as everyone believes, the holy fire descends, saw with horror that the fire is ignited from a mere icon-lamp which never goes out, and thus the holy fire isn't a miracle. He himself told me about this today" (Kniga bytija moego, vol. 1 (years 1841-1844), p. 671).

само је неко измислио да се сама аутоматски пали, и да је то „хладна ватра“, те да не пече, и раширио вест о „чуду“ међу људима, а прави смисао тог обреда се изгубио?

Шефе, који ти је враг?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

...узимајући побожно светлост која непрестано и свагдасветло гори на Његовом светлоносном Гробу...

Значи ово је:

A hierodeacon who penetrated into the shrine of the Tomb at the time when, as everyone believes, the holy fire descends, saw with horror that the fire is ignited from a mere icon-lamp which never goes out, and thus the holy fire isn't a miracle. He himself told me about this today" (Kniga bytija moego, vol. 1 (years 1841-1844), p. 671).

само је неко измислио да се сама аутоматски пали, и да је то „хладна ватра“, те да не пече, и раширио вест о „чуду“ међу људима, а прави смисао тог обреда се изгубио?

Изгледа. Сигурно је само да се никакво чудо не помиње пре 9. века, што се објашњава тешким положајем хришћана у Светој Земљи под влашћу муслимана, који због свога сујеверја нису дирали хришћанске светиње. Како то да, рецимо, св. Кирил Јерусалимски никада није поменуо чудо? Од 5. до 8. века у Јерусалимској Цркви је васкршње бдење започињало древним обредом паљења вечерње светлости, али од 9. века извори помињу не просто благосиљање светлости, него управо силазак Огња као чудо. Постоји јерменски превод Лекционарија у ком је детаљан опис те старе службе, овде се може прочитати више о томе: http://www.rusdm.ru/pictures/O%20Blagodatnom%20Ogne%20in%20Ekaterini_.pdf.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Evo prevoda teksta koji je citiran u vikipediji:

Порфирије касније преноси причу коју му је испричао митрополит Јерусалимски. Према томе, када је Ибрахим паша (египатски генерал) био у Јерусалиму желео је да потврди аутентичност чуда, па је рекао патријарховим помоћницима да му се омогући да буде унутар светилишта током обреда. Ако се буде уверио да је чудо аутентично, поклониће велику суму новца, али ако би се испоставило да је превара, рекао је да ће им запленити сав новац који су оставили ходочасници и да ће раскринкати превару свим европским новинама.

Посланици Митрополит Михаило из Петре, Митрополит Данило из Назарета, и владика Дионисије из Филаделфије састали су се да разговарају о понуди. Михаило је тада признао да он пали ватру из кандила које се крије иза мермерне иконе Васкрсења Христовог. Због тога су одлучили да моле Ибрахима да не узима прилоге из црквене ризнице, и да не разоткрије тајну хришћанског обреда, зато што би руски цар Николај био веома несрећан када би се то десило. Ибрахим паша је стога одлучио да не притисне ту ствар. Али од тог времена свештеници гробнице престали су да верују у чудо силаска благодатног огња.

Порфирије наставља

... Митрополит је додао да само уз помоћ Бога може да се очекује да ће се (наша) лаж прекинути. Само би Бог тада био у стању да смири све оне људе који сада верују у чудо Велике суботе. Али, не можемо ни почети да размишљамо о оваквом потезу. Растргли би нас на самом прагу храма Светога гроба. Обавестили смо патријарха Атанасија, који је тада живео у Цариграду, о уценама Ибрахима Паше, и у нашем писму смо написали "света ватра" уместо "благодатни огањ". Изненађен овом променом блажени старац упитао нас је: "Зашто зовете благодатни огањ другачије?" Ми смо му рекли истину, али и додали да је ватра запаљена у храму помоћу скривеног кандила, и како је на крају крајева то свети огањ јер долази из светог места. (Книга битија моего, том 3, стр. 299-winter)

Kao Hrišćani ne bi smeli da lako prelazimo preko kritika koje nam drugi upućuju.

Ingvar

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Закључак: „благодатни огањ“ debunked, поздравите „благословени пламен“, јер се чита молитва да се пламен благослови, и то је то. Текст те молитве је дибанковао ово боље него било какви покушаји скептика да објасне ову појаву преко хемијских реакција сакривених хемијских једињења...

Шефе, који ти је враг?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

па та википедија је поуздана као врбов клин. winter

нико им више ни не верује, деци не дају да их користе ни за основну школу и учитељ  не да да се користи

Naravno da je totalno nepouzdana.

Samo nije loše ni argumentovano joj opovrgnuti citat

Ingvar

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Tекст те молитве је дибанковао ово боље него било какви покушаји скептика да објасне ову појаву преко хемијских реакција сакривених хемијских једињења...

То је то.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

ko je bio tamo mogao je da primeti golim okom i da opipa da nije pukao ... nego je progoren od vrha do dna kao list papira.

e sad ko ima um neka izracuna temperaturu topljenja kamena  nesiguran

Ваистину васкрсе Христос! А око легенде о пуцању стуба исто има доста контроверзе. Укратко, то предање има мноштво варијација, хронолошких неподударности и чак хулних детаља (храњење Јермена фекалијама), а његов смисао своди се не чак на натприродност феномена Благодатног Огња, него на истинитост грчког Православља над Јерменима који су "посрамљени као отимачи туђе тековине" (Гроба Господњег).  

Грчка верзија предања о распукнутом стубу је настала не пре 17. века као "обрада" старијег предања о том стубу, које има потпуно другачију позадину: то старије предање повезивало је Божје чудо не са Огњем, него са пројавом Божје милости према сиромашнима који нису имали да плате Турцима улаз у храм на Велику Суботу. И занимљиво је да се ни у најстаријем запису тога предања (1637. година, јерменски ходочасник Симеон Лехаци), нити касније, не помиње пукотина за коју у Јерменској Цркви, којој лева страна улаза у Храм према Статусу Кво припада, тврди да је настала тек 1927. као последица земљотреса. А откуда је гар? Отуда што ходочасници тамо пале свеће. То је, пре свега, светиња за јерменске ходочаснике, који се с поверењем односе према саопштењу Симеона Лехација. Да Јерменска Црква верује да је тај стуб изобличава, могла је да то санира.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

И честитам, управо си исповедио јерес. Учење да је за дејственост тајне неопходна нарочита лична врлина свештеника зове се донатизам.

Исповедио је он још једну јерес - варлаамизам, јер је довео у сумњу догмат Цркве о нетварној природи благодатних енергија, чија је истоврсна пројава и Божанска светлост. bangin Мало се шалимо, али заиста не би требало неразборито користити такве громопуцатељне одреднице као што је "јерес".

А разлоге за фаму о јерусалимском огњу можемо само да нагађамо: од оних "пастирских" - да би се тамошњи хришћани, који су мањина у јудејско-муслиманском окружењу, додатно "утврдили" у вери, као и остали маловерни православци којима је потребан неки "знак са Небеса" (Мт. 12; 39–40), па до оних тривијалних - везаних за ходочаснички туризам. Ово, наравно, никога не би требало да саблажњава, има сијасет сличних случајева диљем Православља. На тај камен се спотичу само неверници и секташи, попут оног Мирољуба Петровића који је "схватио да је Православље лаж" кад је тобоже доказано да се Црква Христовог гроба не налази на самом месту распећа и погребења, него пар стотина метара од тог места. eheeeej Јако битно, чак и да је тачно!  А Господ као да нема друга посла него да исправља народна предања и легенде - Он гледа само на чисто срце и јачину вере, док му историјске чињенице нису баш толико битне да би нас у томе "исправљао".

Nije savremenost za svakoga, niti smo mi za sve.

Ako krenemo za modifikacijama i promjenama, probudit ćemo se kao protestanti, držati za ruke i pjevati crnački bluz.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

А Господ као да нема друга посла него да исправља народна предања и легенде - Он гледа само на чисто срце и јачину вере, док му историјске чињенице нису баш толико битне да би нас у томе "исправљао".

Надајмо се. Прост народ, разуме се, има привилегију да буде прост народ. Али да сам свештеник у Светој Земљи, и мени би остало само да се надам да за учествовање у потхрањивању "благочестиве заблуде" оваквих димензија нећу добити по њоњи у дан Суда. Разобличавање ове лажи је у потпуности у рукама клира, ту нема дилеме, јер без сарадње клира не би било ни масовног веровања у њу.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Kakve bre lazi covece, sta to pricas?!

Ja sam poznajem vise ljudi, sto civila, sto monaha, koji su licno ucestvovali u tom dogadjaju, ocevice, koji su Ognjem kupali svoje lice - sta oces da kazes da su to sve lazovi?!

Prosto neverovatno dokle sve moze da ide ljudska drskost i bezobrazluk!

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Исповедио је он још једну јерес - варлаамизам, јер је довео у сумњу догмат Цркве о нетварној природи благодатних енергија, чија је истоврсна пројава и Божанска светлост. Мало се шалимо, али заиста не би требало неразборито користити такве громопуцатељне одреднице као што је "јерес".

Ovo brate nije ni blizu sale, degutantno je do besmisla kad covek sebi dozvoli da nekog optuzuje a ne poznaje coveka, i to nista manje nego za jeres! To se zove drskost i bezobrazluk, kratko i jasno!

I rekao sam sta ce da bude ako samo jos jednom vidim takvo ponasanje!

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...