Jump to content

Музеји, изложбе...

Оцени ову тему


Danijela

Препоручена порука

1625677_675508109154505_1864127607_a.jpg
 

Izložbeni prostori Istorijskog muzeja Srbije ovih dana se pretvaraju u vremeplov koji će posetioce odvesti u prvu posleratnu deceniju u Srbiji da bi u tako auterntičnom ambijentu videli izložbu "U ime naroda! Politička represija u Srbiji 1944-53" koja se otvara 16. aprila u 18 časova na platou na Trgu Nikole Pašića.

 

O predstojećoj izložbi koju njen autor dr Srđan Cvetković, naučni saradnik Instituta za savremenu istoriju smatra vrhuncem 15-godišnjeg bavljenja ovom temom, govorili su danas na konferencfiji za novinare, pored autora, njen organizator Zorica Marinković, v.d direktora Muzeja Miroslav Živković, predstavnik Udruženja političkih zatvorenika i žrtava komunističkog režima, kao i urednica istoimene monografije u izdanju "Evro-Đuntija" Svetlana Kurčubić-Ružić koja je izrazila nadu da će doprineti da prikupljeni materijali postanu dostupni istraživačima i ostalim zainteresovanima. 

Prema rečima Cvetkovića ovo je prva muzejska postavka u Srbiji o temi koja je dugo važila za tabu a koliko on zna, samo su se u Sloveniji bavili ovom temom ali u lokalnim okvirima. 

Izložba donosi veoma inovativno izloženu građu o likvidacijama i suđenjima "narodnim neprijateljima", Golom otoku i drugim logorima, prinudnom otkupu i kolektivizaciji, izborima, kultu ličnosti i političkoj kulturi toga vremena, istakao je njen autor i dodao da mu je cilj bio da se na objektivan, strogo naučni način prikažu ove teme ne samo da bi se sve generacije mogle suočiti sa svojim nasleđem, već da se da se zapitaju, zamisle i zapamte da se ovako nešto nikada više ne ponovi. 

Slobodan Đurić (1943) predstavnik Udruženja koje okuplja žrtve i potomke komunističkog terora, i zato su među suorganizatorima ali i sufinansijerima izložbe, isrpičao je da je njegov otac lekar odveden u nepoznatom pravcu sa radnog mesta u Pančevačkoj bolnici sa još 16 osoba 22. oktobra 1944 i od tada mu se izgubio svaki trag i da se o tome ćutalo sve do 2005. kada se pojavila prva knjiga o toj termi a zatim je 2010. dnevnik "Večernje novosti" objavljivao feljton sa novim saznanjima o nevinim žrtvama poliitčke represije po staljinističkom modelu. 

Zatim je, kazao je on, država formirala Komisiju sa zadatkom da ispita komunisticke zločine, ali nije obezbedila sredstva za njen rad, pa su članovi samoinicijativno tragali za neobeleženim stratištima i grobljima čak su vršili i ekshumacije, ali njen rad je potpuno zamro već dve godine iako su locirali 211 tajnih grobnica. 

Prema njegovom mišljernju, najsuroviji period je bio od 20. oktobra 1944. do aprila 1945. kada su mnogi nevini ljudi pogubljeni bez suđenja. Kada su počeli procesi, dodao je on, često su bili farsa, jer je sve, od optužbe do osude bilo unapred napisano na jednom listu hartije na kome je na početku i na kraju stajao logo: "U ime naroda".

Posetioci će do 31 avgusta moći da razgledaju 1000 izloženih eksponata u okviru četiri scensko-tematske celine, a svake srede od 17 časova obebeđeno je stručno vođenje dok će četvrtkom i petkom u popodnevnim satima biti organizovane prateće manifestacije, kao što su projekcije ekskluzivnog filmskog materijala, predavanja i promocije knjiga. 

Među eksponatima su dokumenti o "narodnim neprijateljima“ i lokacijama masovnih grobnica, originalni akti OZN-e i druga arhivska građa, autentične fotografije, lični predmeti stradalih, kao i audio i video zapisi sa svedočenjima savremenika i potomaka o masovnim likvidacijama počinjenim staljinističkim metodama, najavio je dikretor Muzeja. 

Sadržaj izložbe je koncipiran hronološko-tematski sa ciljem da posetioca provede kroz vreme i prostor u kome se represija dešavala podražavajući scenario progona, kao i intnezitet, oblike i metode političke represije, a ideja je da se usmerenim kretanjem od hapšenja i saslušavanja do egzekucije ili osude i prevaspitavanja prati sudbina progonjenih. 

Posetioci će imati priliku da se upoznaju sa merama revolucionarnih vlasti u prvoj dekadi komunističkog režima, koje su podrazumevale potpuno ukidanje ili restrikciju verskih prava i progon sveštenstva, kao i sa merama nove AGITPROP kulturne politike, u kojoj je sve bilo podređeno kultu ličnosti i novoj revolucionarnoj ideologiji uključujući i same umetnike i njihovo stvaralaštvo. 

Organizartorka Zorica Marinković je ispričala niz zanimljivih anegdota koje se odnose na prikupljanje građe, ali i sredstava za ovu izuzetno skupu izložbu koja je dobila izvesna sredstva i podršku srpskog Ministarstva kulture, ali lista donatora je zaista impozantna i veoma interesantna. 

Čak nekoliko zvaničnih institucija na čelu sa ministarstvom kulture je iz Slovenije, ali ni jedna iz ostalih bivših jugoslovenskih republika dok su je pomogle one iz Austrije, Mađarske, Poljske kao i čitav niz pojedinaca iz Srbije i inostranstva uključujući Udruženje folksdojčera. 

Pomenula je i slučaj jednog dobrotvora koji želi da ostane anoniman koji im se javio mejlom i pitao šta im treba. Ohrabrili su se i odgovorili da im još nedostaje 10.000 evra i ispostavilo se daje novac već sledećeg dana stigao iz inostranstva. 

To je navelo autora izložbe da kaže da bi njeno ime trebalo da glasi: "Od naroda, u ime naroda, za narod". 

Urednica knjige Kurčubić-Ružić je kazala da ovu bogato ilustrovanu monografiju koja će se prodavati i u knjižarama "Evro-Đuntija" neki već zovu "ilustrovanom enciklopedijom političke represije u Srbiji 1944-1945". 

Ona je izrazila uverenje da će svako koga zanimaju takve tabu teme kao što je organizacija OZNE, najvažnije ličnosti koje su sprovodile reoprecije ili sve o kultu ličnosti Tita sigurno želeti da poseduju ovo autentično svedočanstvo koje se sada po prvi put pojavljuje u pisanoj formi i uz to i ilustrovano.

 

www.pressonline.rs/zabava/kultura/307305/istorijski-muzej-srbije-izlozba-u-ime-naroda.html

 

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Отворена изложба „Топлички гвоздени пук Књаз Михаило“

 

У Малој галерији Дома Војске Србије данас је отворена изложба „Топлички гвоздени пук Књаз Михаило“. Изложба о легендарном Топличком гвозденом пуку организована је у сусрет обележавању стогодишњици од почетка Првог светског рата и плод је сарадње Медија центра „Одбрана“ са Народним музејом Топлице из Прокупља и Удружењем Топличана из Београда. Изложбу је отворио начелник Генералштаба Војске Србије генерал Љубиша Диковић. 

MJV_8657.JPG

 

Аутор изложбе је Петко Марјановић, музејски саветник Народном музеја Топлице, а поводом стогодишњице мобилизације 2. пешадијског пука 1. позива „Књаз Михаило“ изложба је до сада приказана у свим општинама Топличког округа, у Нишу и Алексинцу.

 
Начелник Генералштаба Војске Србије генерал Љубиша Диковић рекао је том приликом да оваква изложба представља право богатство са моштвом аутентичних фотографија, докумената и предмета који сведоче о историји једне наше војне јединице.
 
- Дивим се сваком ко се усуди говорити о „Гвозденом пуку“. Ја то не смем и зато само могу да се клањам њиховим сенима. Част ми је да као војник данас могу изговорити то име данас у нади да слава „Гвозденог пука“ никада неће избледети – рекао је генерал Диковић проглашавајући изложбу отвореном.
MJV_8651.JPG
 
Директорка Народног музеја Топлице Јулка Кузмановић Цветковић рекла је да та институција постоји већ 80 година, а да посебну пажњу посвећује проучавању историје Топлице јер је то историја Србије у малом.
MJV_8644.JPG
 
Потпуковник Славољуб М. Марковић, директор Медија центра „Одбрана“ подсетио је да је изложбу већ видело око 10.000 људи у топличком крају, Алексинцу и Нишу. 
 
- Током ослободилачких ратова 1912 -1918. године, Србија је мобилисала око 100 пукова. Само је један добио почасни назив „Гвоздени пук“. Био је то 2. пешадијски пук 1. позива „Књаз Михаило“ кога је сачињавало људство од 21. до 31. године живота. Пук је учествовао у свим ратовима од 1912 -1918. године и најодликованија је јединица Српске војске – истакао је потпуковник Марковић.
MJV_8636.JPG
 
У пуку је војевало 208 носилаца Карађорђеве звезде са мачевима и 36 двоструких носилаца Карађорђеве звезде са мачевима.
MJV_8670.JPG
 
Програм отварања изложбе обогатили су глумци аматерског позоришта „Хранислав Драгутиновић“ из Прокупља који су извели одломак из представе „Српска драма“.
MJV_8629.JPG
 

За поставку на паноима и витринама одабрано је 12. карата, 247 појединачних и групних фотографија и 57 оргиналних докумената. Поред тога у поставци су и експонати из Војног музеја и Народног музеја из Ниша. Посебан део чине одликовања, документа и лични предмети два велика хероја Гвозденог пука Јанаћка Јовића и Љубомира Којовића.

MJV_8609.JPG

 

1395_MJV_8714.JPG

 

MJV_8696.JPG

 

MJV_8711.JPG

 

Мала галерија Дома војске ће бити отворена за посетиоце изложбе до 10. маја 2014. сваког дана, сем недеље, од 11.00 до 19.00 часова. Улаз је слободан.

 

МОРС

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Код нас не постоји ниједно место с толико блага колико га има у Народном музеју. Чак ни садржај трезора Народне банке није вредан колико Народни музеј зато што се у њему налази више од 500.000 предмета из наше земље и света насталих од праисторије до данас. Међутим, као што сигурно знате зато што читате „Забавник”, до 2010. године ништа од тога неће моћи да се види у Народном музеју зато што се зграда обнавља и преправља, па су сви експонати склоњени.

 

Пред вама је једна неуобичајена изложба Народног музеја - дводимензионална, у штампаном облику. Приређујемо је с истим циљем као што га имају и све оне уобичајене, постављене у неком изложбеном простору: да људи могу да виде бар део богатства Народног музеја и док је склоњено од очију публике. Изабрали смо по три експоната из сваке од четири збирке Музеја: Збирке одељења за археологију, за средњи век, за новију уметност, и Збирке одељења за нумизматику. Жеља нам је да ових дванаест експоната по нашем избору буду пример и могући наговештај лепоте и вредности оних осталих.

 

narodnimuzej.jpg

 

logo_cir.png

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Одељење за археологију

 

У Збирци одељења за археологију сакупљени су докази о животу из времена праисторије, старе Грчке и Рима, све до првих векова хришћанства и Сеобе народа. Изузетно је бројна - има близу 16.000 предмета који припадају само млађем неолиту и раној металургији. Приказаћемо следећа три:

 

ВОДЕНА ВИЛА
 
Настала је одавно, у време старијег неолита, а још је неописиво љупка. Живела је на Дунаву, на месту названом Лепенски вир, у Ђердапској клисури, а сад је у Збирци одељења за археологију.
Skulptura-Vodena-vila.jpg
 
Лепенски вир је најстарији траг данашњих европских метропола и уметничко средиште каменог доба. То је детаљно уређена насеобина, зашто не рећи - град, са средишњим тргом од кога су се улице пружале ка Дунаву, и купастим кућама истог облика а различитих величина, с највећом у средишту. Око њихових огњишта, кућних светилишта, нађене су велике скулптуре од камена, од џиновских облутака из Дунава. Приказивале су божанства, камене идоле становника Лепенског вира, њихово виђење „смисла живота и устројства света”, како је протумачио професор Драгослав Срејовић који је открио Лепенски вир. Наиме, облутак који је налик великом прајајету из кога су рођена сва жива бића, тадашњи вајар претварао је у риболика бића - од којих је, знамо, настао човек - затим у човека и у животиње које је ловио, у рибу и јелена.

 

 
Водена вила једна је од 330 скулптура чије је откриће изненадило свет и променило дотадашња знања о историји човека. Мала је, нема ни 40 центиметара. Нађена је ван кућног огњишта, ван светилишта. Да ли случајно или намерно није била тамо где су смештане остале, не вреди ни претпостављати. Лепа је и женствена, права вила. Дуж лица и риболиког тела спушта се густа коса у плетеницама прошараним низовима украса у облику рибље кости. Та таласаста фризура чини је посебном и прелепом, правом правцатом вилом.
 
КОВАЧ
 
Пре него што се нашао у Збирци одељења за археологију, о њему се знало само да га је неко нашао у селу Враниште у близини Беле Паланке, и да га је донео у тамошњу школу. Испоставило се да је направљен између осмог и седмог века пре наше ере, и да је најстарији од свих примерака грчке бронзе који су нађени на средишњем Балкану. Тако је претпоставка да је на подручју Србије постојала развијена грчка цивилизација - потврђена.
5dt8jb.jpg
 
Ковача је вајар учинио вечним баш у тренутку док кује. Фигурина приказује снажног човека који седи савијених колена и прекрштених стопала и кује. Десном руком, у којој држи чекић, замахује према наковњу на коме је предмет који придржава левом руком. Делује моћно. Да ли је то аутопортрет?
 
Фигурина има само осам центиметара. Ковачева поза није једноставна, али је јасно и прецизно описана. Готово да је могуће чути звук ваздуха док га ковачева рука сече с чекићем и осетити како на наковњу преображава метал у уметничко дело. Да ли можда у фигурину којој се сада дивимо?
 
КОНСТАНТИН ВЕЛИКИ
 
Овај експонат из римског доба у збирци Народног музеја можда вам је најпознатији од свих - виђали сте га у „Забавнику”, па смо намеравали да вам овог пута покажемо неки други, исто тако занимљив и леп. Зашто нисмо? Зато што је цар ипак - цар.
001-glava-konstantina-velikog_m.jpg
 
Изгледа као да је жив, зар не? Аутор овог портрета Константина Великог успео је да у бронзи изведе сваку црту његовог лица: крупне, истакнуте очи наткривене јаким обрвама, снажан нос, стиснута уста, израженије уши, истурена брада, глатко лице, коврџава коса украшена царском дијадемом. У његовом погледу се види да је сигуран у оно што ради и да зна шта ради. Како се зна да је то баш Константин? Портрет је нађен у Нишу, Константиновом родном Наисусу, одговара Константиновом лику на новцу кованом у његово време, потиче из 4. века, плус царска дијадема - све су то били знаци по којима су археолози закључили да је овај одлично очуван налаз баш његов портрет, портрет великог римског цара.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Средњевековно одељење

 

Збирка средњовековног одељења чува дела српске и византијске уметности од 7. до 16. века: фреске, иконе, накит, књиге, посуде. Многи од тих експоната коришћени су на дворовима Немањића. Изузетни су. Некима од њих дивили су се пре три године и у Њујорку у Метрополитен музеју на изложби о Византији.

 

МИРОСЛАВЉЕВО ЈЕВАНЂЕЉЕ

 

Ова књига написана је најлепшим ћириличним словима и украшена најлепшим иницијалима. Такође, ово је најстарија илустрована рукописна српска књига, која је настала осамдесетих година 12. века. Красе је 296 минијатура, заставица и иницијала у којима се преплићу, спајају и настављају једни на друге биљке, звер и човек у неочекиваним спојевима и метафорама. Илустрације су ретко везане за текст, већ живе свој независни живот.
0116.jpg
 
Запис на последњем листу говори да је књигу поручио хумски кнез Мирослав, брат великог жупана Стефана Немање. Из записа се сазнаје и име сликара минијатура, Глигорија. Претпоставља се да је Јеванђеље било намењено епископској цркви светог Петра и Павла у Бијелом Пољу на Лиму, задужбини кнеза Мирослава. Зна се да је средином 19. века Јеванђеље било у Хиландару зато што је руски владика и научник Порфирије Успенски тада исекао један лист из књиге и однео га у Петроград. (Тај лист још је тамо.) Затим је, крајем 19. века, даровано краљу Александру Обреновићу и однето у Беч због израде фототипског издања. Током Првог светског рата ношено је с војском преко Албаније, па је доспело и на Крф. До Другог светског рата било је у Музеју кнеза Павла, па је склоњено у манастир Рача, потом у Народну банку. Од ослобођења је у Народном музеју.
„Забавник” је неколико пута описивао лепоту и занимљив живот ове књиге, али је, без обзира што знате о њој, немогуће заобићи у овом уском избору најлепших експоната.
 
ПРСТЕН КРАЉИЦЕ ТЕОДОРЕ
 
Теодора је била мајка цара Душана. Њен прстен један је од најдрагоценијих примерака средњовековног накита у Музеју.
Због израде и уметничке композиције, прстен је пример врхунског златарства. Он је комбинација византијског умереног стила који прати и краси племство, западне разиграности и српских симбола.
2477.jpg
 
Наиме, на карици су изведени украси црном пастом која се утискује у рељеф златне подлоге, изузетно пластично фантастичне животиње, а на глави прстена урезан је двоглави орао, хералдички симбол који је у Србију пренет у време краља Милутина након његове женидбе са византијском принцезом. Око врата прстена, ћириличним словима, урезан је натпис: „Ко га носи помози му Бог”, знак да је прстен дарован Теодори да је штити од злих људи и злих догађаја.
Овај прстен речито показује положај тадашње Србије, њену отвореност према утицајима и Истока и Запада.
 
КАДИОНИЦА ИЗ ПЕПЕЉЕВЦА
 
Израђена је између седмог и осмог века. Кадионица је богослужбени предмет, црквена посуда у коју се на жеравицу ставља тамјан и после молитве и благослова свештеника кади одређено место. Нађена је у селу Пепељевцу недалеко од Куршумлије, у разрушеној цркви Свете недеље.
04-06.jpg
 
Претпоставља се да је припадала некој од старијих цркава у околини - византијској базилици, или црквама свете Богородице и светог Николе, задужбинама великог жупана Стефана Немање, да ју је неко нашао и, по обичају, даровао постојећој цркви. Изливена је од бронзе и има 8,5 центиметара. Чанкастог је облика, постављена је на прстенасту стопу, нема поклопац, висила је окачена о три ланчића. Украшена је рељефним приказима надахнутим призорима из Христовог живота.
На Балкану није нађена ниједна оваква кадионица, али се зна за тридесетак сличних из Сирије, Египта, Италије и Јужног Крима. Сматра се да су израђиване у радионицама у Палестини и Сирији и да су биле сувенир ходочасницима са светих места.
 
 
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Одељење за новију уметност

 

Збирка одељења за новију уметност је, оправдано би се могло рећи, посебан музеј, музеј сликарства, скулптуре, графике и цртежа Србије од 18. до 20. века, и европске уметности од 14. до прошлог века. У њој су сви важни ствараоци историје уметности овог дела планете. Зато су тројица коју издвајамо заиста само илустрација величине и атрактивности целе Збирке.

 

„ЈЕСЕЊИ ПУТ” САВЕ ШУМАНОВИЋА

 

Како је сам записао у доњем десном углу, Сава Шумановић насликао је овај пејзаж 1941. године. „Јесењи пут” једно је од његових последњих дела, и једно од најомиљенијих. У њему је објединио дотадашње стваралаштво и савремени тренутак. Сунчани јесењи предео толико је стваран, а боје су толико природне, да је немогуће не осетити се делом насликаног предела.
17-Sava-Sumanovic.jpg
 
Уз женску фигуру, пејзаж је омиљена Шумановићева тема. Сремски предео, за који је Шумановић био везан већим делом живота, био му је довољно надахнуће за велики број слика. Заустављајући заувек на платну слику јесењег пута желећи да и другима покаже лепоту којој се диви, није ни слутио да те јесени последњи пут гледа своје шидске сокаке и боје. Фашисти му нису дали да дочека следећу.
 
„ЖЕНСКА ГЛАВА” ПАБЛА ПИКАСА
 
Ова слика сматра се историјском, иако је Пикасо насликао низ сродних, зато што је настала у време почетка кубизма, 1909. године. Тог лета, на југу Каталоније, Пикасо је истраживао разлагање планова пејзажа, људског лика и мртве природе на геометријске површине.
248.jpg
 
Модел му је била Фернанда Оливије, сликарка и његова пријатељица. Пикасо је на платну истовремено рушио и градио њен лик, разбијао га и састављао у нове целине. Његов оглед донео је откриће нове објективности, новог погледа на ствари око нас.
„Женска глава” је по композицији једноставнија од осталих слика из тог времена. На богато сиво изнијансираној површини глава је постављена на снажну облину врата. Лице је рашчлањено сиво-окер-смеђим тоновима геометријски обликованих површина, а црном бојом истакнуте су поједине особине Фернандиног лица. Ритмом боја и линија постигнута је рељефност дводимензионалног лика, што ову слику чини величанственом.

 

„У ПАРКУ” КАМИЈ КОРО
 
Да ли сте икада на некој слици видели овако танану скалу зелених тонова? А да ли би били баш толико зелени да нема оне беле силуете младе жене на осунчаној површини траве? Не би.
Corot_Jean-Baptiste_Camille_-_In_a_Park_
 
Ово је парк Пор Берто код Рошемона, а женска фигура је супруга сликара Луја Огиста Огена, Короовог пријатеља и ученика. „То су моја Јелисејска поља. Кад будем напустио овај живот, ту ће бити вечно шеталиште за моју сен”, записао је Коро у време сликања овог платна. Било је то око 1862. године, у позном раздобљу његовог полувековног стваралаштва. И тада је, као на почетку, његов рад имао чист и истанчан цртеж, складну композицију, непогрешивост валерских односа и склад супротстављених светла и сенке. Због овог последњег, настао је термин „короовска атмосфера слике”. Гоген, такође сликарски геније, овако ју је описао: „Сликајући, Коро је сањарио - а пред његовим сликама сањарим ја.”
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Одељење нумизматике

 

Збирка одељења нумизматике има преко 300.000 примерака новца, медаља, печата и ордења, углавном са нашег тла, насталих од антике до данас. Готово је немогуће изабрати само три, али и није: за шта год да се човек одлучи, биће прави погодак.

 

МЕДАЉОН ВАЛЕНТИНИЈАНА I

 
Овај експонат је светски уникат зато што ни на једном нађеном Валентинијановом медаљону не постоји реверс какав је на примерку из Народног музеја! Прво ћемо, као што је ред, ипак описати аверс, лице медаљона. Поред натписа који се састоји од царевог имена и његове титуле, приказана је биста Валентинијана са царским и војничким одличјима, дворедном бисерном дијадемом и оклоп с огртачем. На реверсу је, уз натпис који означава снагу императора и његовог савладара Валенса, приказан цар у ратничкој одећи, с мачем о појасу, у полукораку, преко левог рамена му је пребачен лабарум са Христовим знаком у средини, док је десну руку положио на главу заробљеног германског ратника у раскошно украшеној одећи. Крај његових ногу клечи женска фигура у дугој хаљини, а испод њих је различито оружје, као и ознака ковнице у Константинопољу. Е, овакав приказ на реверсу медаљона не постоји ни на једној другој Валентинијановој монети.
Valentinijan%20I,%20multipla,%2016_1135_
 
Медаљон је златан и велики: тежак је 80 грама а пречник му је 52 милиметра. Нађен је у месту Затоње, код Великог Градишта, и највероватније је искован у пролеће 364. године кад је цар боравио у Константинопољу, или, с обзиром на одећу заробљеника, две године касније када је Валентинијан победио германско племе Аламана. Како је медаљон доспео у наше крајеве? Вероватно приликом неког од императорових путовања у пограничне области царства на Дунаву.
 
НОВАЦ КРАЉА СТЕФАНА РАДОСЛАВА
 
У свету постоје само четири новчића искованих за време владавине краља Радослава, а у Народном музеју чувају два примерка. Сребрни су.
10.-Radoslav_PS_1.jpg
 
Радослав је био и муж и син византијских принцеза, па је разумљиво да се угледао на Византију и ковао новац какав је имао његов таст, солунски цар Теодор Анђел. Његов новац толико је сличан византијском, да се, све док нису нађени остаци ковнице у Расу, веровало да је кован у Солуну. Испоставило се да је искован 1230. године у ковници краља Радослава, у тврђави Рас. Доказ о њеном постојању је откриће остатака ковнице на тврђави, и откриће бронзаних плочица припремљених за ковање новца на истом месту.
На аверсу су краљ Стефан Радослав и Христ, знак да Христ подржава владавину Радослава и да је благосиља, а на реверсу је арханђел Михаило. Новчић није раван, чанкастог је облика, има натпис на грчком и приказе који су били и на тадашњем византијском новцу, што је одраз политичких и културних веза које су српског краља спајале са Византијом.
 
ПРВА СРПСКА МЕДАЉА
 
Када је на Светоандрејској скупштини 12. децембра 1858. године свргнут краљ Александар Карађорђевић и на власт враћен Милош Обреновић после вишегодишњег изгнанства, одлучено је да се тај догађај овековечи ковањем медаља.
04-12.jpg
 
Учесницима Скупштине додељена је сребрна медаља или златни крст, у зависности од тога да ли су били световна или духовна лица. По натпису „За приврженост”, та одличја тако су и названа. На аверсу медаље је попрсје кнеза Милоша у полувенцу од храстове и ловорове гране, а око њега натпис „Милош Обреновић, први књаз српски”. На реверсу је писало „Светоандрејска скупштина 1858, за приврженост”. Калуп за ову медаљу данас се налази у бечкој државној ковници, а израдио га је Карл Радницки, чувени медаљер и професор бечке Академије ликовних уметности. Милошев лик радио је по портрету сликара Морица Дафингера. Вероватно је кнежева идеја била да медаља буде рад више аутора, и то врхунски медаљер и прворазредни ликовни уметник, како би овај важан догађај у његовом животу, истина и у животу државе, добио што већи значај.
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Читав текст, сем поједних фотографија преузетих како са сајта Народног музеја, тако и са других извора, преузет је из Политикиног Забавника, број 2914 из 2007. године. Аутор текста је Соња Ћирић.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 1 month later...

                              ПОЗИВАМО ВАС НА ОТВАРАЊЕ ИЗЛОЖБЕ СЛИКА

 

                                                         

 

 

                                                        АНЕ МУТАВЏИЋ

 

 

                                            четвртак 19. јуна 2014. године

 

                                                             у 19 часова

 

                                         Народна библиотека "Вук Караџић"       

                                                  Лазе Маринковића 56

                                                            Крагујевац                      

 

 

 

 

                 

post-8853-0-69053800-1402848853_thumb.jp

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...