Гости Guest свештеник Иван Цветковић Написано Август 13, 2009 Гости Пријави Подели Написано Август 13, 2009 Добро, како ви тумачите Павлове речи да будемо свима све , не би ли кога придобили за Христа? Шта би овде подразумевало све? Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest свештеник Иван Цветковић Написано Август 13, 2009 Гости Пријави Подели Написано Август 13, 2009 Господ нас учи да је највећа жртва ако неко положи живот за ближњег свог. Апсолутно се слажем са Тобом драги пријатељу. Ја не могу да замислим Рај без мојих пријатеља, без мојих ближњих. Царство Божије се добија на силу, муком, жртвом, полагањем себе за ближњег. Ако некога волиш, Ти ћеш учинити све да са њим будеш у вечности. Ово није лако, није то шала, јер живот није шала. Када сам покретао сајт, а касније са о. Гораном и форум, многи су нам рекли да је то замлаћивање, нема то ефекта итд... ја кажем: "па добро, можда ће један погледати, можда ће једном да се допадне и крене да размишља о свом спасењу." "Их, шта је то један или двоје!"- казаће ми неки. Ја вам кажем, ако будем способан да заволим тог једног, и ако се за тог једног трудим, ако сам спреман за тог једног ићи било где и учинити било шта, лако ће ми бити са њих 1000. Будите свима све не би ли га придобили за Христа, значи окренути се другом, ономе до тебе који се ваља у смртном глибу, са осмехом му пружити руку, загрлити га, утешити. Бити човек према њему. Онда кад он види ваше практично сведочење вере, лако ћете га ви придобити за Христа, кад осети љубав вашу осетиће и близину и љубав Христову. Ако ви нисте запаљени љубављу, нећете ни другог моћи запалити. Ми смо продужене руке Божије, ми смо ти које ће Христос питати, да ли нахранисмо, напојисмо, оденусмо, обиђосмо... и не чекајте неки бољи тренутак драги моји, боље време, више пара... сад је тренутак. Ако немаш ништа да подариш ономе до тебе, имаш бар осмех и молитву, имаш бар благу реч. Е, онда ћете бити еванђелисти (ширитељи благе речи Христове, најутешније речи овоме свету), нећете се замајавати глупостима и формама и методама приступа, већ ћете приступати лицем к лицу, срцем к срцу. Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Огњен Написано Август 13, 2009 Пријави Подели Написано Август 13, 2009 Да не заборавимо и молитву за оне којима сведочима радост Васкрсења. Као што каже св Јован Златоусти (парафразирам): више говори Богу о својој деци него деци о Богу. А при парохијским црквама што више секција: хор, народно појање, византијско појање, иконописачка, калиграфија, грчки језик (или било који други страни језик)... и на видном месту контакт телефон. Баш као на цркви Св Александра Невског у Београду. И још нешто бих поменуо: Братски сусрети парохијских заједница... могу се та путовања осмислити на разне начине. "Ако желите да задржите младе у Цркви, дајте им да раде нешто конкретно." - о Серафим Роуз Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Pieta Написано Август 13, 2009 Пријави Подели Написано Август 13, 2009 Читам све ово што сте написали, истовремено и тужна и срећна.... Разлог среће не треба објашњавати, из свих ових ваших постова излази оно што и треба, љубав и брига за друге, а тужна због једног личног разлога, прочитајте, па ме посаветујте.... Имам три сестре од тетке, које нису крштене, свака од њих има по двоје деце, која такође нису крштена. Годинама, молим, преклињем, убеђујем, објашњавам да се морају крстити сви, а највише то причам због мојих предивних сестричина и сестрића. Њихов одговор је увек исти: ''Сада немамо новца за славље, немамо пара да правимо гозбу...'' И тако већ годинама. Упорно им објашњавам да сврха крштења није гозба и чашћење гостију, већ сам смисао крштења. Не вреди... Оно што је још страшније, сви славе славе, својих супруга, као и њихови родитељи (течину), сви смо заједно за славском трпезом, а скоро нико није крштен. Замислите само како се ја осећам. А одлазим само из поштовања према њима и према светињи, пре свега. При том, традиција вере и православља у нашој фамилији траје од увек, те ствари се никада нису доводиле у питање, нити је било ко други у целој фамилији остао некрштен, сви смо крштени још као бебе, ја лично са непуна два месеца. Посебно ми је тешко због једне сестричине која има 16 година и видим потребу у њој да се крсти, само о томе са мном и прича, носи бројаницу, крстић око врата, стално ми поставља питања о вери, силом прилика иде на грађанско а не веронауку а тако жели... Како да ове младе људе убедим у оно што је насушна потреба и њих и њихове деце? Како им помоћи и објаснити да се славље може правити кад год пожеле а крстити мора што пре?? Вкусите и видите јако благ Господ.... Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
karadjordje Написано Август 13, 2009 Пријави Подели Написано Август 13, 2009 А ти им реци:како ћете пред БОГА ако вам дјеца некрштена оду на онај свијет? pratis.me a? :P Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
karadjordje Написано Август 13, 2009 Пријави Подели Написано Август 13, 2009 Нека њихова дјеца сама пођу и крсте се. pratis.me a? :P Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
karadjordje Написано Август 13, 2009 Пријави Подели Написано Август 13, 2009 Ух,вала ништа ти нисам рекао што ниси знала 1405_love Но мислим да је тако најбоље:нека сами пођу и крсте се па ће и родитељи за њима. pratis.me a? :P Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
marija Написано Септембар 2, 2009 Пријави Подели Написано Септембар 2, 2009 МИТРОПОЛИТ ФИЛАРЕТ (ВОЗНЕСЕНСКИ) ПРАВОСЛАВЉЕ НЕ ТРАЖИ ИСТИНУ, ПРАВОСЛАВЉЕ ПОСЕДУЈЕ ИСТИНУ Људи старије генерације одлично памте како је било код нас у мајчици Русији у своје време; одлично памте како смо имали много различитих духовних образовних установа. И највиших, као академије, и средњих, као семинарије, и најнижих, као духовне школе. Сада су услови потпуно другачији. И као што наравно и сами знате, код нас, у Заграничној Цркви, фактички права потпуна духовна установа јесте само наша семинарија, која већ не прву и не другу годину ради при Свето-Тројицком манастиру у Џорданвилу. Као додатну помоћ тој духовној установи отварају се духовно-пастирски курсеви, хвала Богу због тога, јер је у наше време неопходно ценити, на сваки начин подржавати и чувати те организације и установе где је могуће људима пружати црквено образовање. Наравно, у поређењу са прошлим временима, ми имамо једну предност. Знате одлично, пријатељи, како су говорили код нас у мајчици Русији раније, да су најгори богохулници и безбожници стасавали међу семинаристима. Може бити да је таква формулација звучала исувише оштро и преувеличано, али где има дима има и ватре - заиста раније се врло често дешавало тако. У семинарију су доспевали људи којима тамо уопште није било место, да би на крају крајева излазили одатле као непријатељи вере. Дозволићу себи да се присетим оно што нисам мислио да говорим у почетку, а сада сам се сетио - казивање писца А. В. Амфитеатрова о томе, како је својевремено на Московском универзитету предавао богословље знаменити научник, професор, протојереј Николај Сергијевски. Једном је на испиту из богословља одговарао млади човек из веома интелигентне аристократске породице. Одговор је био потпуно блистав. Толико су била велика знања младића који је одговарао да се његов одговор на тренутке претварао скоро у полемику између професора и студента. Завршио се тај испит који је трајао скоро сат времена. Протојереј Николај Сергијевски давши му "петицу", рекао је: "Ви сте вероватно, по убеђењу, потпуни атеиста?" Студент је поцрвенео: "Како сте знали?" "По карактеру Ваших знања и одговора. Ви учите ово да би се спорили са нама". А потом, када је кроз годину дана његов млађи брат, веома скроман и богобојажљив младић одговарао такође веома добро, али далеко од блиставог одговора његовог брата, професор га је, такође уписујући "петицу", питао: "Ви сте брат тог и тог? Ваш одговор је сјајан, хвала Вам. Одговор Вашег брата био је још бољи, али највишу оцену Вам дајем са много већим задовољством." То је било тада. Сада је много мања могућност да из духовне образовне установе изађе противник вере, јер сада у семинарију, па чак и на пастирске курсеве долази човек који заиста тражи и духовно назидање и духовно просвећење. И нека би дао Бог да наш скроман почетак буде успешан и да буде подршка нашој јединој духовној семинарији. У Харбину се десило да сам морао да читам књигу једног теозофа, који је, штитећи своје теозофске доктрине, говорио: "Нема религије изнад истине. То је наш основни догмат, теозофски. Зато све религије имају вредност, јер све трагају за истином". Рекло би се да је ова тврдња чак и врло привлачна, али је она ипак лажна изнутра. Зашто? Па ако све религије трагају за истином, а говоре о њој различито, зар се могу сматрати једнако вредним? То је исто као да на зиду виси један поред другог дванаест идентичних сатова који показују различито време, а ми почнемо да тврдимо: зато што су сви они створени да би нам показивали време, сва времена која они показују су једнако истинита. У стварности једни показују правилно, остали неправилно, а можда и сви неправилно. У сваком случају, истина је једна, и показујући различито, они не могу сви да говоре истину. Исто то се може рећи и за религију. Наравно религија је - највиша тачка човековог духа, и зато се верујући хришћанин никада неће изругивати над туђом религијом, колико год она примитивна била. Али то је једно. Са друге стране, ако је та теозофска тврдња толико лажна, споља, понављам, чини се довољно привлачним. И ето аутор те књиге, теозоф, говори: "Успели смо да ујединимо представнике скоро свих религија, пре свега скоро свих хришћанских вероисповедања, са изузетком једног тврдоглавог - Православља. Православље никако не жели да пристане на такво гледиште. Оно говори да не тражи истину, већ да је поседује у пуноти, да нема шта да тражи. И зато оно ту истину може да предложи свакоме ко жели да је тражи, душом својом болује за њом. Православље нема шта да тражи, оно је религија која садржи богооткривену истину. А како је истина једна, следи да ни са једном другом религијом православље не жели да се уједини." Потпуно истинито. У православљу то и јесте вредно, да оно исповеда своју веру, ону богооткривену истину, коју нису измислили људи у својим нагађањима о Богу и о вери, већ коју је са неба на земљу донео Господ Исус Христос, оваплоћени Син Божији, Божији разум, Божија сила, Божија премудрост. Зато се тиме и одређује вечност, истрајност и постојаност наше православне религије верне себи, наше православне вере, тог аутентичног, истинског хришћанства. Господ Исус Христос је Својим апостолима говорио: "Све што чух од Оца Својега, објавих вам". Ето зашто је и апостол Петар својевремено и рекао: "Све потребно за живот и побожност даровано нам је од Господа." Тим речима Спаситеља не противрече друге Његове речи, које су изречене на тој истој Тајној Вечери, када је рекао: "Још вам имам много говорити, али сада не можете носити." Овде се не ради о томе да им је била речена непотпуна истина, већ само то да они нису могли у пуноти да је прихвате. "А када дође Дух Утешитељ, Он ће вас подсетити на све што вам рекох, и озариће ваш ум тако да ће он појмити истину, примиће је у свој њеној пуноти". Црква увек и учи да пунота истине, пунота знања припада управо васцелој Цркви Васељенској, а не једном човеку, какав год он био. Следи да је садржина наше вере већ дата. Она је формулисана на Васељенским Саборима, укратко закључена у исцрпном Символу Вере. Даље Црква говори да се садржина вере открива у свој својој дубини у историји Цркве, у делима Светих Отаца, да се усваја као спасавајућа истина од стране сваке људске душе у животном подвигу, у изучавању, у побожном прихватању онога што Црква нуди као богооткривену истину. Више се не може додати ништа друго, (што би било) сасвим ново. На томе чврсто стоји наша Православна Црква. Основе таквог схватања је у своје време, упозоравајући, дао апостол Павле, који је писао хришћанима из Галате: "Али ако вам и ми или анђео с неба проповиједа јеванђеље друкчије него што вам проповиједасмо, (значи нешто сасвим ново) анатема да буде!" Зато, ако се пред вама открива истина на нови начин, онда, да би хришћанин могао да прихвати то разјашњење он, пре свега, мора да се побрине да то буде у потпуној сагласности са оном истином, која већ постоји у нашој Православној Цркви. То не сме бити некаква новотарија, већ мора да произилази из онога што Црква пружа, да буде разјашњење онога што је већ дато. И ето у томе је, понављам, постојаност, верност, сила и истрајност нашег Православља. Некада је код нас у Русији живео оригиналан мислилац, философ, Василиј Васиљевич Розанов, веома оригиналан. Човек, који не само да је понекад мислио на не потпуно црквен начин него се, у крајњој линији, потпуно нецрквено изражавао. Изговарао је парадоксе, понекада једноставно нападао хришћанство, говорећи да хришћанство одузима светлост животу, да му одузима радосне стране и да га чини мрачним, потпуно нерадосним за душу. Али ако кажу да код руског човека ум и срце нису у складу, то је управо било код Розанова. Његов ум је често отворено устајао против хришћанства, а перо је ишло за умом и писало много тога што хришћанин не би требало да пише. А ето, његово срце се пружало ка Цркви, ка Православљу. Он сам је говорио да жели да пред смрт, кад буде умирао позову баћушку, да му се пред крај исповеди за читав свој грешни живот. Ево како је овај оригинални мислилац говорио: "Зашто када одем у храм, моја метежна душа осећа спокој? Зашто, када уђем у најмању, некакву сеоску цркву, тамо црквењак-чтец за певницом нешто чита и поје, може бити и сам понекада не схватајући речи које пева и чита, старице стоје и са побожним трепетом се моле , а тек оне тешко да и пола од онога што се чита и поје схватају - али зашто такав мир и покој на души? Зато смо ушли у атмосферу вечности, зато што је ту сила наше вере, нашег Православља, значаја наше Православне Цркве? Ето тај смирени служитељ Цркве - чтец, слуга Божији на свом месту нешто тамо чита и поје, и знам, да се до тада, стотинама година то исто певало и читало. Црква је то певала и читала, Црква је то пружала својим чедима. Нас неће бити, за нама ће у Цркву долазити други, и они ће исто то слушати, осећаће ту исту благодатну атмосферу. Па шта ако и те старице, може бити, не разумеју све? Оне се хране овде, оне осећају ту благодатну атмосферу, оне живе њоме. И моја грешна душа", говори он, "исто тако осећа животну силу те духовне атмосфере, осећа камен , осећа стену на коjу се можеш ослонити, ту постојаност, ту неизмењивост". То постоји, како је он исправно приметио, само у Православној Цркви. Иза црквеног прага се понекад догађају најпотресније промене. Покољења смењују покољења, државе нестају и на њиховом месту се појављују друге. А Црква врши своје дело онако као што је то чинила у апостолска времена, како га она врши сада и вршиће га до краја, док се не заврши ова земаљска историја рода људског. Ако са вама пређемо сада инославном вероисповедању римокатолицизма, ми знамо, да његови поштени и искрени представници отворено признају да управо Православна Црква чува истину таквом каква је она била у време Апостола и Васељенских Сабора, а да је римокатолицизам њој додао нешто ново. Они сматрају те додатке богонадахнутим, сматрају их догматима, али признају да управо Православна Црква ненарушиво чува оно што у њој постоји. А римокатолицизам је, као што знате, измислио много новог. Немамо времена да о томе подробно говоримо, ви сами знате многе тачке по којима се римокатолицизам удаљио од Православља, удаљио од истинског хришћанства. То је само почетак несреће. Допусти нешто ново, некакву новотарију, и као да си закотрљао камен по низбрдици; а живот показује како је то, страшно, како је то опасно. Страшну трагедију римокатолицизма гледамо са вама сада. Некада је философ, чини ми се, Вишеславцев, писао, сећајући се страшних година живота у Совјетском Савезу, у првим годинама након револуције: "Много декрета издала је совјетска власт, много је наређења издала. Како смо живели? Живели само онда када бисмо их заобилазили, када их нисмо испуњавали, јер испунити - значило је погинути": и тога се све време сећам, када се сада дешава да слушам, да благочестиви римокатолици, васпитани у вери отаца, некако и покушавају да сачувају претходно и живе некаквим благочестивим стремљењем, јер никако не прихватају новачења римокатолицизма, оног разорног, повезаног са такозваним новотаријама истог оног такозваног римског првосвештеника. Ви и сами видите шта се тамо ради, видите трагедију римокатолицизма, који је, како се чинило, био неразорива стена. Они су раније на нас увек гледали са висине, говорећи да ми непрестано имамо неке немире, да нема јединства, да нема уједињења, нема једног центра, нема једне власти, а да су они чврсти како стена. Ето како се распала та стена, или у крајњој мери, почиње сада да се распада. Што се тиче протестантизма, који се појавио као протест против оних, рећи ћу директно, грозота, којима је себе осрамотио римокатолицизма још у време средњег века, он се појавио као здрави протест против тих изопачавања истине. Али, авај, догодило се тако да је он протестовао и протестовао, па је и отишао на другу страну од истинског хришћанства, од Православља даље него што је од њега отишао римокатолицизам. Ако себи представимо право и мирно висеће клатно (то је Православље), римокатолицизам се отиснуо негде у страну од њега, а протестантизам је учинио замах у другу страну, али се није зауставио тамо где је Православље, већ одлетевши, нашао се још даље. Протестантизам је прекинуо и са много чиме што се у римокатолицизму још чувало. У протестантизму нема ни прејемства рукополагања, ни многих св. тајни, а одатле и резултат да се при таквом одсуству унутрашње верности апостолском учењу, при толикој самовољи протестанизам дроби, дроби и дроби се на секте, на правце, на разноразне огранке гране и поделе, који се међусобно понекада скоро искључују и у својим крајњим закључцима долазе скоро до потпуног одрицања хришћанства, до одрицања његових основа. И Мајку Божију они не поштују, па чак и сумњају у Божанство Господа Исуса Христа, то јест у суштини својој одлазе од хришћанских начела и веровања. И ето, те трагедије инославних вероисповедања родиле су и ту појаву која данас као отровна саблазан стоји пред многим душама, које су слабе или недовољно схватају ствар. То је оно што данас називају "екуменизмом". Још једном ћу поновити да немамо могућности овде да о њему говоримо детаљно. Али рећи ћу, пре свега, потрудићу с да у неколико речи укажем на главну тачку његове недоследности. Екуменисти говоре: ми призивамо на уједињење, да се у једно слију сва хришћанска вероисповедања. Свако од тих вероисповедања има део истине, она различито уче, различито говоре. А ако се она слију, ако удруже истине, а своје заблуде одбаце, тада ће се добити нова Црква, истински хришћанска у пуном јединству. Тобож, опет некако прилично привлачна перспектива. Али погледајте по коју цену нам се она предлаже? Нама, као и свим другим вероисповедањима говоре: ви поседујете део истине! Део! То значи да у нашем вероисповедању, у нашој светој спасоносној вери ми морамо да признамо само део, а остало да објавимо за заблуду. Ето ја и питам: која православна савест, које срце, душа руског православног човека може да се сагласи са сличним? У тој спасоносној вери, којом су живели људи у древна времена, живели Свети Оци, наши побожни преци, којом је горео отац Јован Кронштатски и велики наши праведници, да објавимо само део истине, а остало за заблуду? Никада се, наравно, свест православног човека, православна душа неће сагласити ни са чим сличним. Задржавши се још мало на тој схеми, са вама можемо да увидимо парадоксе екуменизма, који опет указују на његове недоследност уз некакву тобожњу спољашњу привлачност. Чиме је пре свега то изазвано? Наравно, чињеницом да свет преживљава епоху разноразних потреса и колебања. Да би спокојно све то преживели треба имати духовни темељ. Распарчано хришћанство, посебно раздробљени огранци протестантизма, потпуно су изгубили јединство, изгубили су силу, изгубили су осећање могуће повезаности са тријумфујућом небеском Црквом, о којој они и не мисле, обраћајући своје погледе на земљу, све тумаче да би на земљи устројили Царство Божије. Налазећи се у тој перспективи, они, као што сами знате, не могу да нађу истину, јер се она тако не налази. Они мисле, ако се слију раздробљени, малодушни, маловерни различити огранци и исповедања, они ће у јединству и створити нешто снажно и духовно, док је познато да колико год нула будеш додавао - то ће опет бити нула. Екуменизам се гради на тврдњи да су сва вероисповедања само делимично исправна и изводи се закључак да ако се она сједине, добиће се ново учење, истинско хришћанство. Али то је парадоксално и неистинито. А сем тога, још више је лажна основна идеја из које екуменизам происходи, да на земљи, међу људским родом, нема никакве у потпуности истините Цркве. Јер ако би она постојала, онда никакав екуменизам не био потребан, и једноставно сви би се слили у ту Цркву. Екуменизам зато и проповеда своје учење да сматра да не постоји никаква истинска Црква, која истински поседује њену пуноту, већ постоје само вероисповедања, групе људи, који поседују парчиће, делове истине. Понављам: за православну свест потпуно је неприхватљиво такво постављање питања. Желео сам да кажем још нешто. Ако ми са вама, наравно, као православни, као деца Цркве, и не помислимо да се икада приближимо том екуменизму, који говори да истину имате само делимично, а да сте у осталом ви у заблуди, ипак ћете се, као будући пастири, сусретати са онима који другачије мисле. Запамтите, молим вас, да је, ако будете имали прилике да разговарате са онима који другачије мисле, неопходно имати на уму неколико околности. Са једне стране, како је указивао покојни владика Антоније, говорећи о нашој вери и предлажући њене истине онима који другачије мисле, неопходно је да износите нашу веру таквом каква она заиста јесте, никако не смањујући њене строге и тачне захтеве и висока начела ради угађања коме год - да ли свом сабеседнику или неким владајућим токовима. Владика Антоније је некада указивао да се такозвано прилагођавање римокатоличког духовништва њиховој пастви објашњава чињеницом да оно не подиже своју паству увис, већ да своју веру спушта до ње. А то никада не треба да ради православни пастир, мисионар, уопште онај ко треба да говори о вери. Излажући је таквом каква она јесте, у свој њеној висини, у свој њеној чистоти, у свој њеној светлости, али и строгости, не умањујући и не одсецајући ништа, понављам, ради угађања било коме. А са друге стране, разговарајући са онима који другачије мисле, увек је неопходно разговарати са извесном топлином, предусретљивошћу, износећи све то управо у духу љубави. Како је и говорио владика Антоније: "Отклањај по могућности све што може да увреди саговорника, да га повреди, одгурне. Истине вере излажи какве оне јесу, али да оне буду загрејане топлином искрене добронамерности". Један црквени писац је писао: "Недавно сам био на расправи православног мисионара са секташем. Православни мисионар је надговорио свог саговорника на тријумф и радост православних слушалаца. Али", говори приповедач, "отишао сам са најтежим осећањем. Оба противника су баратали текстовима Светог Писма и тукли су један другог текстовима по глави, као моткама. Са некаквим недобронамерношћу, са суровошћу, са злонамерним коментарима. То је управо и била борба. Не хришћанско, братољубиво разматрање спорног питања са циљем да се истина разјасни, да се открије пред заблуделим, већ управо жеља да се победи по сваку цену, и зато је то био оружани окршај. И неизвесно је шта би се догодило," примећује приповедач, "да је секташ био боље припремљен за полемику, да је био више начитан, јачи у дијалектици и логици. Питање је шта би се догодило. А неопходно је да саговорник, коме ви објашњавате, осећа да се из Православне Цркве на њега излива светлост и топлота." И рећи ћу још једно православним пастирима. Посебно сада душа тугује за омладином, која се налази под ударом ветрова различитих против-црквених, против-религиозних, анти-моралних утицаја. Са свих страна на младу душу се то обрушава као ураган. Шта се томе може супротставити? Не само интелектуална ученост. Неопходно је да деца, млади, омладина осећају топлоту и светлост око Цркве. Постоји таква омладина, ми је имамо, она се налази свуда, где Црква наша има своје кутке и гнездашца. Ако би омладина осетила топлоту и светлост око Цркве она је већ наша. Али авај, ње има сасвим мало. И пастири морају да се постарају управо да привуку омладину и не просто да јој нешто логички доказују, већ да се млада душа која се расцветава, понављам, у Цркви осећа удобно, да се осећа као код куће, да осети ту светлост и топлоту, коју Православна вера и Црква шири око себе. И када млада душа то осети, понављам, она је наша, јер онај који осети слатко неће пожелети горко. Želiš li biti mudar, nauči razumno pitati, pažljivo slušati, mirno odgovarati - i prestani govoriti kad se ništa više nema reći. Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
marija Написано Септембар 23, 2009 Пријави Подели Написано Септембар 23, 2009 Ovaj tekst je toliko dobar da ću ga staviti i ovde Viktor Frankl ŠTO JE LOGOTERAPIJA? Frankl je stvorio sustav logoterapije kako bi pojedincima po- mogao naći smisao vlastite egzistencije. Logoterapija se, dakle, bavi "smislom ljudskoga postojanja" i osobitom terapeut- skom tehnikom koja pomaže pronaći smisao života. Ona je prvotno terapeutska metoda pomaganja osobama koje osje- ćaju pomanjkanje smisla. I više je tehnika nego teorija. Frank- lova antropologija jednostavna je i jasna. Polazi od pretpo- stavke kako "nema psihoterapije bez teorije o čovjeku i odre- đene filozofije života" na koju se psihoterapija oslanja.13 Teo- riju o logoterapiji sažima u tri pojma: slobodna volja, volja za smislom i smisao života. Kad razmišlja o čovjeku, nastoji po- vezati njegove tjelesne, psihičke i duhovne dimenzije. Jer kad se uzimaju u obzir npr. samo tjelesne potrebe i cijene samo čovjekove tjelesne odlike i dimenzije, neminovno se zanema- ruju ona druga ljudska svojstva, psihološke i duhovne naravi. I obratno. A čovjek nije jednodimenzionalan. No usprkos nje- govoj višeslojnosti, on je integralno i jedinstveno biće. Njego- ve umrežene psihičke, fizičke i duhovne odlike čine ga "je- dincatim", neponovljivim, upućenim na druge i "predodređe- nim" da traži smisao. Stoga "biti ćovjek", prema Franklu, znači biti uvijek "usmjeren na nešto ili na nekoga".14 To je glavna pot- ka sustava logoterapije: od slobode volje preko volje za smi- slom do smisla života. Po daru slobode, naime, čovjek je "slobodno biće". No slo- boda je samo pola istine o njemu. Druga je polovica odgovor- nost. Iako je čovjekova sloboda ograničena i uvjetovana okru- ženjem, on je ipak slobodan zauzeti stav prema toj ograni- čenosti. Čovjekova sloboda ne znači biti "neograničen", nego biti kadar zauzeti stav i oduprijeti se okolini i kobima sudbine. I biti svoj, rekao bi Šenoa. Sloboda nije sloboda od bioloških, psiholoških i socioloških uvjeta. Ona je zapravo sloboda za nešto, a ne sloboda od nečega.15 To je sloboda da se zauzme stav prema svim uvjetovanostima. Stoga Frankl opisuje čovje- ka kao biće koje se "stalno odlučuje". I nada se, a i želi, da se pritom "slobodno i odgovorno odlučuje" kako bi uskladištio svoja djela u nepropadljive prostore koji su "za{ti}eni od pro- laznosti".17 Sr` logoterapije jest govor o budućnosti, o svrsi i ciljevima koje treba dostići, o zadacima i poslovima koje valja obavi- ti. Riječ potječe iz grčkoga jezika, 'logos', a znači smisao. Sto- ga se logoterapija usredotočuje na smisao čovjekove egzis- tencije, koja je primarna motivacijska snaga.18 Gledajući pak na sam smisao, Frankl veli kako ga "mi ne izmišljamo, nego otkrivamo". Nije čovjek "taj koji pita za smisao života, nego život njemu postavlja pitanja na koja on treba odgovoriti. A odgovoriti životu može jedino tako da odgovara za svoj život: da bude odgovoran. Odgovornost je prava bit ćovjekove eg- zistencije".19 čovjek, naime, "stalno traži smisao svoga postojanja i života. I to je ono što Frankl zove "volja za smislom",20 a definira je kao "korjenitu težnju ćovjeka da na|e i ostvari cilj i smisao `ivota". Jer `ivot nije rukopis koji valja odgonetnuti, nego protokol koji treba slobodno i odgovorno ispisati. Je- danput "ispisan protokol" ne trpi ispravaka, a jednom učinjen izbor ostavlja "besmrtan trag u pijesku vremena".21 Polazeći od ljudske slobode, Frankl se žestoko protivi mi- šljenjima i tvrdnjama onih psihologa i teoretičara koji opisuju ljudsko stanje kao nešto što je determinirano biološkim ins- tinktima ili konfliktima iz djetinjstva i nekim drugim izvanj- skim činiteljima. Istina, čovjek je podložan utjecajima izvana i okolnostima koje ga pogađaju u životu. Kao što se, uosta- lom, dogodilo i samom Franklu, kad se našao u koncentracio- nim logorima. Usprkos neslobodi i logorskim uvjetovanosti- ma, on je iskusio kako čovjek može biti slobodan te birati i reagirati na okolnosti. Ne može umaći utjecaju sila oko sebe. Ali slobodan je zauzeti svoj stav prema njima. To mu daje slo- bodu i sposobnost da se izdigne nad sudbinu i okolnosti te da vlastitom voljom prona|e smisao `ivota i otkrije cilj svoje egzistencije. I što smo sposobniji sebe nadići, posvećujući se nekom cilju ili nekoj osobi, to više postajemo ljudi. A to onda biva i glavnim kriterijem razvoja zdrave osobnosti, jer na taj način zapravo postajemo stvarno svoji. Gospodari svoje sud- bine i kovači svoje sreće.22 Traženje smisla, međutim, uključuje našu osobnu odgo- vornost. Nitko i ništa – ni roditelji, ni prijatelji, ni narod, ni ze- mlja – ne može nam darovati smisao ili cilj našega života. Na nama je odgovornost da pronađemo taj put smisla i da na njemu ustrajemo.23 Moramo, poput Frankla, odgovorno i slo- bodno dovesti u vezu sve okolnosti našega postojanja i pro- naći osmišljenje. Život je trajan izazov na koji valja davati od- govore. Ne samo riječima i mislima nego i djelima, pokazuju- ći tako na konkretan smisao koji smo otkrili. Glavni uzrok broj- nih bolesti današnjice jest pomanjkanje svrhe i smisla u živo- tu (Sinnlosigkeit). Pomanjkanje toga životnog smisla rađa du- ševne nemire, koje Frankl naziva noogenim neurozama, a sta- nje opisuje kao "besciljno", "besmisleno", "neosmišljeno", "prazno". Pratilica besmisla jest "ubitačna duševna praznina", koju je Frankl otkrio i među studentskom populacijom u neobuz danoj "jurnjavi za užicima". U tom smislu on tvrdi kako je "uporno traženje razonode znak praznoga života".25 Ljudi imaju sve više slobodnoga vremena i dokolice, pa se egzisten- cijski vakuum doživljava kao stanje dosade koju valja nečim popuniti. Dosada i apatija tipični su simptomi noogenih neuroza, koji nastaju iz dva razloga: prvi je u tome što čovjek u ponašanju nije više "vođen i upravljan" instinktima, nego razumom. Izgubio je instinktivnu mož zauvijek, pa osobno mo- ra odabrati kako se pona{ati. Drugi je razlog u gubitku "tradi- cionalnih propisa" i vrednota koje su "donedavno podr`avale njegovo ponašanje", a sada gube na važnosti. Pojedinac mo- ra donositi odluke i odgovorno se ponašati. Budući da čovje- komuglavnom "ne upravljaju instinkti", a tradicija mu "ne pro- pisuje što mora činiti", on je često u stanju da "ne zna što mu je činiti". I tada se prilago|uje drugima i čini ono što drugi či- ne (konformizam) ili pak čini samo ono što mu drugi odre- đuju (totalitarizam). Egzistencijalna praznina proširena je u svim društvima – i u zemljama kapitalizma i u zemljama socijalizma. A lijek joj je u nalaženju smisla života. Franklova logoterapija pruža tri načina kako se izvući iz toga "egzistencijalnog vakuuma" i na- ći smisao života. I to na tri kolosijeka: ostvarujući neko djelo (stvaralaštvo), doživljavajući neku vrijednost te po načinu od- nosa prema patnji koja pruža čovjeku posljednju prigodu "o- stvariti najveću vrijednost: ispuniti najdublji smisao trpljenjem", koje više nije patnja kad se nađe smisao žrtve. Frankl je svoju teoriju logoterapije proživio u teškim logorskim uvjetima. I uvjerio se kako su teške ratne i zatvorske prilike nad- živjeli samo oni koji su se nečemu nadali ili pak imali pred o- čima neke zadatke i smisao. "Šansu da prežive imali su uglav- nom oni", piše Frankl, "koji su bili psihički upravljeni na главом у зид- dućnost, na neku zadaću koju u budućnosti trebaju ispuniti, na smisao iščekivanog ostvarenja, ili na osobu koja ih je s lju- bavlju čekala." Oni pak bez takva cilja ili svrhe bili su bez unutarnjeg oslonca i brzo bi se gubili. Stoga Frankl smatra da je vrlo važno "naučiti očajnike kako nije važno što mi od ži- vota očekujemo, nego što od nas očekuje život". To je zapra- vo svojevrstan obrat razmišljanja, jer ne pita se više za smisao života, nego se prepušta životu neka nas svakoga trenutka pi- ta, kako bismo davali odgovore. "Ne mozganjem i retorikom, nego djelovanjem i pravim ponašanjem". Želiš li biti mudar, nauči razumno pitati, pažljivo slušati, mirno odgovarati - i prestani govoriti kad se ništa više nema reći. Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
sasluzitelj Написано Септембар 23, 2009 Аутор Пријави Подели Написано Септембар 23, 2009 evo linka sa predavanja na temu Crkva kao izazov mladima odrzanog u Duhovnom centru u Podgorici 20. septembra 2009. godine http://www.svetigora.com/node/6098 radost zivljenja je svesnost obitavanja u liturgijskoj zajednici Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
konstantin Написано Октобар 6, 2009 Пријави Подели Написано Октобар 6, 2009 http://www.manastir-lepavina.org/dthumb.php?file=cms/slike/vijesti/4080_Ipodjakon%20Dimitrije%20Plecevic%20-%20slika.JPG&size=500 Intrevju sa subdjakonom Dimitrijem Z.Plecevicem mozete pogledati na dole postavljenom linku,kao i negove poglede povodom priblizavanaj mladih Crkvi Izuzetno me ohrabruje cinjenica i to naglasavam kada god sam u prilici, da mlad covek potpuno predano prilazi Crkvi, slobodno istrazuje, zakljucuje, vrsi uporedjivanja i na kraju samostalno donosi odluku, koja gotovo bez izuzetaka biva spasonosna, jer u tajanstvenom dozivljaju hriscanskog zivota otkriva sve sto do tada nije imao, a to je realnost vecne radosti. http://www.manastir-lepavina.org/vijest.php?id=4080 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
karadjordje Написано Октобар 6, 2009 Пријави Подели Написано Октобар 6, 2009 Овај човјек је чудо:тако из њега избија сила Духа Светога да је то невјероватно 0705_read pratis.me a? :P Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
sasluzitelj Написано Октобар 25, 2009 Аутор Пријави Подели Написано Октобар 25, 2009 evo predavanja :smiley: http://www.esnips.com/web/CrkvaiMladi-IpodjakonDimitrijePlecevic radost zivljenja je svesnost obitavanja u liturgijskoj zajednici Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
sasluzitelj Написано Октобар 25, 2009 Аутор Пријави Подели Написано Октобар 25, 2009 evo predavanja :smiley: http://www.esnips.com/web/CrkvaiMladi-IpodjakonDimitrijePlecevic ?????? ????????? 0205_whistling to je nesredjena verzija tokom veceri ce biti montirana :smiley: radost zivljenja je svesnost obitavanja u liturgijskoj zajednici Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Милан Меденица :) Написано Октобар 26, 2009 Пријави Подели Написано Октобар 26, 2009 лево је отац Дејан из Топчидерске цркве, десно је наш субђакон Димитрије клик Душекорисна књига О ЧЕСТОМ ПРИЧЕШЋИВАЊУ СВЕТИМ ТАЈНАМА ХРИСТОВИМ, свети Никодим Светогорац и свети Макарије Коринтски клик Кољивари и пракса честог причешћивања Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Препоручена порука