Jump to content

Tertulijan?

Оцени ову тему


Препоручена порука

Kakav je stav pravoslavnih o Tertulijanu, s obzirom da je bio montanista, a opet retko plodan crkveni pisac.

Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν θανάτῳ θάνατον πατήσας, 

καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  Цитат

Kakav je stav pravoslavnih o Tertulijanu, s obzirom da je bio montanista, a opet retko plodan crkveni pisac.

        Pravoslavni,zašto pravoslavni misle da su i pred licem Božijim pravoslavni.Sveti Tertulijan je čisti pravoslavac koji se nije dao zavesti učenjima po mudrosti ovoga sveta već se držao Duha i Sile Božije.Ispada da je bio više pravoslavan od kapadokiskih otaca koji su u mnogo čemu bili uslovljeni  mudroću i carevima ovoga sveta.Sveti Tertulijan  nije trpeo kompromis kao i Gospod.
Link to comment
Подели на овим сајтовима

  Цитат
  Цитат

Kakav je stav pravoslavnih o Tertulijanu, s obzirom da je bio montanista, a opet retko plodan crkveni pisac.

        Pravoslavni,zašto pravoslavni misle da su i pred licem Božijim pravoslavni.Sveti Tertulijan je čisti pravoslavac koji se nije dao zavesti učenjima po mudrosti ovoga sveta već se držao Duha i Sile Božije.Ispada da je bio više pravoslavan od kapadokiskih otaca koji su u mnogo čemu bili uslovljeni  mudroću i carevima ovoga sveta.Sveti Tertulijan  nije trpeo kompromis kao i Gospod.

Vidim ja da je Skipion trebao tu Kartaginu preorati mnogo vise puta.



 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

У мом случају је врло очигледно колико сам позитивно пристрасан према раним апологетама, посебно светом Јустину философу и Тертулијану упркос свим њиховим "странпутицама." Рекао бих да према Тертулијану имам лични однос дубоке љубави, уважавања и поштовања. Он је светионик упозорења свим ученим бранителима вере да не подлегну замкама прелести и гордости. Тертулијан је фасцинантан спој ревнитеља (који се концем изметнуо у секташа - управо оно чему се и супротстављао) и учењака. Један је од првих значајних "христијанизатора" латинске антике, а његова мисао има оштрину и продорност једног "хришћанског Тацита."

Нарочито му је леп језички израз. Његов латински и данас има неодољив звук а многе његове максиме и данас снажно одјекују. Онима који су у стању да испрате његова дела на латинском, топло бих препоручио и да их прочитају. Ево и у свом потпису носим две од многих његових мисли чија је православност непобитна.

На жалост, овај велики учитељ раног хришћанства отпао је у секташе-монтанисте којима су данас најсличнији неопентикосталци. То су били харизматски манијаци који су стално тражили обнову Свете Педесетнице за клир, не верујући у хиротонију (рукополагање) као средство преласка благодати Духа Светог. На жалост, тешко бих се у том контексту могао сложити с нашим драгим братом Адмиралом када каже да је Тертулијан био "чист православац." Много тога што од њега имамо сачувано, сведочи да је био врстан и фасцинантан хришћански интелектуалац највишег ранга - али, неке од ставова његове "монтанистичке фазе" морамо занемарити. Ту се увек сетим чувеног Аристотеловог цитата: "Драг ми је Платон (учитељ), али ми је дража истина."

Неколико "бесмртних" и православних мисли, које су и многи свети оци касније радо и често наводили:

Semen est sanguis Christianorum. Крв мученика је семе Цркве.

(Apologeticum  ch. 50, 13)

Crucifixus est dei filius; non pudet, quia pudendum est.

Да, заиста је Син Божији био разапет; и не стидим се иако то захтева мој стид.

Et mortuus est dei filius; credibile prorsus est, quia ineptum est.

И Син Божији ЈЕСТЕ преминуо - у шта безрезервно верујем, мада је сулудо.

Et sepultus resurrexit; certum est, quia impossibile.

И након што бејаше погребен, Васкрсао је - и то је сигурно, баш зато што није могуће.

(De Carne Christi V, 4)

Male enim velle, male facere, male dicere, male cogitare de quoquam ex aequo vetamur.  Quodcumque non licet in imperatorem, id nec in quemquam.

Подједнако нам је забрањено желети зло, чинити зло, зборити зло и мислити зло о било коме. Однос какав имамо према цару, морамо имати и према сваком човеку.

(Apologeticum  ch. 36, 4).

Nec ratio enim sine bonitate ratio est, nec bonitas sine ratione bonitas

Разум без доброте није разум, нити је доброта без разума доброта.

(Adversus Marcionem II, 6, 2).

Omne enim spectaculum sine concussione spiritus non est.

Ни једна јавна манифестација не доноси душевну корист.

(De Spectaculis 15, 3)

Од тридесет и једног сачуваног дела овог еминентног апологете ране Цркве, могло би се навести још много тога.

:bla: mense0198626478946378946 isus-sinai

Natus est Dei Filius, non pudet, quia pudendum est; et mortuus est Dei Filius, prorsus credibile est, quia ineptum est; et sepultus resurrexit, certum est, quia impossibile.

(De Carne Christi V, 4)

http://www.tertullian.org/library.htm

Link to comment
Подели на овим сајтовима

What has Athens to do with Jerusalem?

Tertullian

Indeed heresies are themselves instigated by philosophy.

Tertullian

Sa ovim je posejao seme za  duhovne bolestine zapada koje su kasnije isplivale na povrsinu. Svi

toboznji sukobi filozofije i nauke sa religijom imaju koren u ovakvim ucenjima.



 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  Цитат

What has Athens to do with Jerusalem?

Tertullian

Indeed heresies are themselves instigated by philosophy.

Tertullian

Sa ovim je posejao seme za  duhovne bolestine zapada koje su kasnije isplivale na povrsinu. Svi

toboznji sukobi filozofije i nauke sa religijom imaju koren u ovakvim ucenjima.

Врло амбивалентна личност, свакако. Можда је био и шизофрен пошто је кад-кад имао и врло супротне ставове од ових. И упркос правничком образовању које често ствара неку форму затуцаности имао је далеко шире познавање античке мисли - а у неким инстанцама чак и поштовање према њој, барем док га није прогутао понор псеудо-ревновања.

Свакако би био мањи проблем да није писао на латинском. Овако, на жалост, дао је простора неким потоњим злоупотребама као и неки други латински оци и светитељи. Па ипак, и само Свето Писмо је подложно злоупотреби.

Natus est Dei Filius, non pudet, quia pudendum est; et mortuus est Dei Filius, prorsus credibile est, quia ineptum est; et sepultus resurrexit, certum est, quia impossibile.

(De Carne Christi V, 4)

http://www.tertullian.org/library.htm

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...