Jump to content

Благодат Духа Светога

Оцени ову тему


Препоручена порука

Покајање и мир који оно доноси.

"Хришћанин увек треба да се радује. Радост је сведочанство његове вере. Радујте се, чеда моја, радујте се и онда кад паднете у велика и тешка искушења..." (Старац Никон Оптински)
 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 438
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Да није психологизам...онда је трескавац...  0104_cheesy И да, не могу описати јер је скуп осећаја па се не дају ни разазнати понаособ....  :cheesy2:

"Видети свет у зрнцу песка,

И небо у дивљем цвету,

Држати бесконачност на длану

А вечност у једном часу"

В.Блејк

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Psihologizam je svođenje logičkog na psihičko ... to je zvanična definicija.... mada mislim da se ovde misli na tripovanje  0104_cheesy

Zato kažem ti: opraštaju joj se gresi mnogi, jer je veliku ljubav imala; a kome se malo oprašta ima malu ljubav.


 


0526200500.jpg


Link to comment
Подели на овим сајтовима

аха, па да, онда је одговор радост, некад и олакшање, некад и сузе, али ко није доживео ''то'', искрено, мислим да њему не може ни да се објасни.

''то'' се једноставно препознаје недвосмислено, а до тада је човек слеп за тај осећај благодати.

некад, кад прође дуго времена, заборави се укус осећаја, али никад толико да се поново не може препознати кад се опет буде доживео.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

аха, па да, онда је одговор радост, некад и олакшање, некад и сузе, али ко није доживео ''то'', искрено, мислим да њему не може ни да се објасни.

''то'' се једноставно препознаје недвосмислено, а до тада је човек слеп за тај осећај благодати.

некад, кад прође дуго времена, заборави се укус осећаја, али никад толико да се поново не може препознати кад се опет буде доживео.

Исто као Меда. :smiley:

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Кад би се то могло описати а да и даље буде опипљиво?! Али ево да пробам, код мене се то огледа као срећа (а не еуфорија), и падање терета са срца, неописив мир, немање брига, и плач, благородан, сузе топле и радосне, лагане, без тежине и туге, безбројне, као бисери сјајне. А ипак - ове празне ријечи, не могу да опишу ни милионити дио онога кад се доживи благодат Духа Светога.

posaljisvojuporuku.png

 


Погледа Отац с Небеса и виде ме сва у ранама од неправде људске, и рече, не свети се.
Коме да се светим Господе? Поворци стада, што иде на заклање? Свети ли се лекар болесницима, што га са самртничке постеље руже? Коме да се светим? Снегу, што копни и трави што се суши?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Обзиром да увек стрепим да од сваког свог осета не креирам култ благодати, или да од исте не умислим још један антропоморфизам, чињеница је да сам поставио мало тежу тему. Међутим, ево моје антиномије, и нисам. Укратко, одговор би био у чувеним речима: "МИР И РАДОСТ У ДУХУ СВЕТОМЕ!". Још бих додао, мир и радост који нису од овога света и који не долазе од аутосугестије, да сада себе убеђујеш у нешто што није а волео би да јесте. Зато је лепо то писао Зизјулас да колико год ми били нерасположени психолошки, благодат не зависи од нашег расположења мислећи на Литургију. У суштини, пошто волим да компликујем, танке су границе да човек јасно разазна деловање нестворене енергије а да она можда не долази од уобразиље. Такође бих напоменуо да и демони опитују благодат али не као блаженство већ као муку. Док нисам направио "скок у веру" (Кјеркегор) и сам сам једном тако нешто доживео на првој Литургији. Међутим, временски гледано, постојаност у усличњавању са Христом је сукцесивно доносило благодат као опит блаженства (далеко од нирвановских утрнућа). Укратко, усуђујем се да је дефинишем као благопријатну омамљеност ума и и личности, као и психо-биолошки одмор мог тела у нечему што нисам ја - то је дакле нова онтологија у Христу која ми се даје у потпуности као и сваком другом члану Цркве. Један професор догматике је рекао да и они који не разумеју шта се догађа на Литургији, такође опитују измену своје природе. Чак и ако то неко не осећа то не значи да се то реално не дешава. Рецимо деца то не осећају али то је због неискварености њихове личности. Ми, подложнији падовима, парадоксално више осећамо превагу благодати јер нам је очишћење (али и обожење) потребније. Дакле, нестабилни да се поврате а стабилни да се утврде. Дивна Промисао!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 1 month later...

хм, видим да је свима исти одговор један: осећај.

дакле, осећајте СВЕ и немојте никад да престанете, чак и кад боли до вриштања, нађите радост у томе да је то живот, а престанак осећања је смрт, а то не желите, не заиста, мада човек може да падне у такав закључак кад се сломије.

онда се надајте и тако никад нећете умрети, не заиста, бићете животни и живахни оног тренутка кад поново осетите.

можда само себе спречавамо да осећамо, од страха од бола.

уствари испадне да ми стално тражимо начин да живимо стално, бесконачно ми није баш реч како треба за то, пошто нема времена у стању живота.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Осећања су неминовна али да ли је сваки субјективни осет дело благодати или психолошког настројења?

Танке су линије у човеку а да их не поистовети...

Можда је одгонетка у томе да наш психолошки профил може да послужи као аскетска одскочна даска за урањање у присност Литургијског Богочовека?

Међутим сам психолошки профил када се издвоји од Црквеног контекста, на оном саборном а не на искључиво интелектуалном нивоу, доводи до дихотомије. Тада може да доже до опасности да сваки свој доживљај проглашавамо Божијим Откровењем, па чак и вољом Божијом као што данас раде екстремни хришћани на уштрб саме Цркве...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

што се тога тиче, види се по духу, делима или самог начина приче да ли је човек прелешћен и опијен, или стамен и духом жив са жеравицом у очима, просто тако нешто пише на челу, сем тога што се људи и око таквог осећају као мољци уз светионик, не недостојни, већ напротив радосни.

некако су људи у прелести без кичме или утврде у знању и појму, с тим што их перцепирам као да су мутни ликови, као кад неко има тешку диоптрију па их тек назире, али не може да их фокусира ...

људи који као нуклеарне електране шире позитиван електрицитет око себе и дух утехе и задовољства које изазивају да се други око њега покрену, дефинитивно није у прелести, ако је таквог духа, не причам о мотивисању кроз грехе.

такав и шири васкршњу радост и смирење, утеху и смирење души.

никад хистерију или бол, то су за мене одрази тешких греха.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

што се тога тиче, види се по духу, делима или самог начина приче да ли је човек прелешћен и опијен, или стамен и духом жив са жеравицом у очима, просто тако нешто пише на челу, сем тога што се људи и око таквог осећају као мољци уз светионик, не недостојни, већ напротив радосни.

некако су људи у прелести без кичме или утврде у знању и појму, с тим што их перцепирам као да су мутни ликови, као кад неко има тешку диоптрију па их тек назире, али не може да их фокусира ...

људи који као нуклеарне електране шире позитиван електрицитет око себе и дух утехе и задовољства које изазивају да се други око њега покрену, дефинитивно није у прелести, ако је таквог духа, не причам о мотивисању кроз грехе.

такав и шири васкршњу радост и смирење, утеху и смирење души.

никад хистерију или бол, то су за мене одрази тешких греха.

Да, интуитивно се сваки човек може "прокљувити" какав је као личност. Чак и малој деци није потребно знање да то региструју - могу да осете. Па опет и неко ко здраво зрачи може такво "емитовање" да рефлектује на друге као "атак" јер онај други не идентификује радост као радост него радост као жалост. Има доста људи који су заиста "изнад прелести" али да њега самог виде као да је у прелести па га једни толеришу јер мисле да је луд и шаљив а други, навинути на конвенционална устезања и крутости у поимању га виде као непријатеља број један.

Свакако јасно сагледаваш ствари...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Рекао бих да једна од последица не разликовања духовног од душевног може наћи у самоиспитивању.

Питање: Да ли некад уместо хришћанске самоспознаје скрушавања и кајања, само вршимо једну психоанализу.

Мишљења сам да ако нисмо у стању да неку страст у нама јасно дефинишемо већ познатим појмовима које су јасно установили свети оци (нпр. пао сам у чамотињу) већ су нам потребне читаве теорије и анализе најситних психичких кретања, онда нам можда прети опаснот да уместо духовне спознаје скрушавања и кајања ми доспемо у самооправдавање и једну психоанализу без духовне димензије.

Шта мислите о томе.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Рекао бих да једна од последица не разликовања духовног од душевног може наћи у самоиспитивању.

Питање: Да ли некад уместо хришћанске самоспознаје скрушавања и кајања, само вршимо једну психоанализу.

Мишљења сам да ако нисмо у стању да неку страст у нама јасно дефинишемо већ познатим појмовима које су јасно установили свети оци (нпр. пао сам у чамотињу) већ су нам потребне читаве теорије и анализе најситних психичких кретања, онда нам можда прети опаснот да уместо духовне спознаје скрушавања и кајања ми доспемо у самооправдавање и једну психоанализу без духовне димензије.

Шта мислите о томе.

На интроспекцији и неправославни људи заснивају своју веру, етику, идолатрије...

Питање: Да ли некад уместо хришћанске самоспознаје скрушавања и кајања, само вршимо једну психоанализу. Чиме онда стичемо увид ако не користимо и психоанализу? На пример, зар је човек само духовно биће, зар нема и психолошки домен у себи као потенцијалност коју треба остварити обожењем у Христу? Изузмемо ли, на пример "Добротољубље" из Литургијског контекста, и ту можемо наћи читав ланац психолошког настројења по моделу како да усавршимо карактер у себи. Зато је Христо Јанарас генијалан када каже да суштина духовног - Евхаристијског - кретања нема за циљ побољшање карактера. Наравно, тиме не генерализујем да су све поуке Отаца етичког, психолошког или нецрквеног карактера, само указујем да није све црно-бело. Када кажемо да обожујемо своју личност нествореним енергијама Духа Светога, то значи да у томе учествује целокупна наша личност, а самим тим и наш психолошки профил. Или, што би рекао у једном делу упокојени а врсни теолог ђакон М. Лазић, у тој нествореној светлости учествује наше цело психо-физичко биће...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...