Jump to content

Света Гора

Оцени ову тему


Препоручена порука

  • Гости
Guest Светлана

Игуман Емилијан Симонопетритски

Богослужење – ишчекивање и виђење Бога

24. јануар 2008 - 10:49

Дуг поштовања и љубави према Старцу Емилијану

Постављена слика

Са благословом Епископа жичког Г. Христосома и у издању манастира Жича изашла је књига БОГОСЛУЖЕЊЕ - ИШЧЕКИВАЊЕ И ВИЂЕЊЕ БОГА, Архимандрита ЕМИЛИЈАНА, игумана манастира Симонопетре - поуке и речи, у преводу свештеника мр Гаја Гајића (коректура мр Ана Гвозденовић). Књига је штампана захваљујући Министарству вера Владе Републике Србије, у оквиру обележавања осамстогодишњице постојања манастира Жиче; и у спомен блаженопочившем Архимандриту Лазару, игуману острошком и његове љубави према Оцу Емилијану (преводилац).

Најпреподобнији архимандрит Емилијан, духовни отац светогорског манастира Симонопетре и свештеног општежића Благовештења Пресвете Богородице, и штавише ктитор његов, низом поука и беседа, већ објављених од стране своје духовне деце, отвара двери речи истине и надградње за ширу публику, ван круга монаха, монахиња и својих повремених непосредних слушалаца. Ризнице интелектуалног и духовног знања, које је сам уз напорно проучавање и искуство истина вере и најдубљих тајни живота у Христу, са трудом, напором и подвижничким знојем и неизрецивим уздасима претрпео, научио и сабрао, принети су и деле се као антидор љубави свима који су га знали, поштовали и који су се учили од његове искуствене речи и његовог логосног живота и са вером и љубављу му поверили своје духовно руковођење и напредовање.

Онај ко је само по чувењу упознао вишестрано дело оца Емилијана и онај ко је својим очима пратио рађање и гледао пут и узрастање једног духовног подвига неизмерних димензија - стварање два вишечлана братства - бива запањен при помисли на снагу душе овог човека Божијег, који је благодаћу Божијом био „магнет" и узрок што су се толики млади, и особито надарени и вредни људи, посветили монашком начину живота.

Отац Емилијан стоји на прекретници између, с једне стране, генерације која се окреће ка свету и бива прогутана његовим расејавајућим активностима, а на пољу црквеног живота се окреће ка световној духовној делатности у оквиру извесног вида унутрашње мисије, трудећи се да залечи социјалне мане и покрије животне потребе, трагајући тако за неким новим типом активног калуђера, и с друге стране, једног доба презасићености, али и духовног сазревања, које трага за оправдањем верника у безбрижном монашком животу, у трагању за сиромаштвом, мукама и својевољном одрицању од света Христа ради.

Једно од питања у служби монашког чина, „другога крштења", то јасно говори: „Да ли ћеш зарад Царства Небеског поднети сваку муку и бригу самотног живота?" „Да, уз помоћ Божију, свети оче." Старац Емилијан је пак, по вољи и изабрању Божијем, одиграо часну улогу „учитеља у вери" и „посредника" у одрицању и сврставању у монашки ред многих који су изабрали да на божански позив одговоре са „да" у времену када је надолазеће море овога живота још увек варљиво мамило себи, али се већ и показивало као ужасно и разочаравајуће плитко. Тако је отац Емилијан, по благослову и благовољењу Божијем, био руководилац душа и оруђе љубави Божије.

Једаред је он, приликом једног духовног сусрета, био упитан како тумачи тај феномен, како је стигао до тога да буде сматран - и да јесте - „вођа општежитељног живота" и до тога да га на стрмој и уској стази монашког живота прати мноштво младих људи, као и како тумачи то што се удостојио да са својим бртством постане један од оних који су настанили Свету Гору и један од обнављача светогорског монашког живота у времену све већег недостатка људи. Тада је погнуо главу и дуго ћутао. Затим је са крајњим смиреноумљем рекао: „Такво је време." Опет је заћутао и затим додао: „Бог, када се за тим појави потреба, шаље људе, а други следе. Долазе сами: Бог их шаље." Старчеве речи су њега самог скривале од узалудних овосветских похвала, али су и откривале једну истину и трезвено, праведно расуђивање, како се не би наносила неправда другим људима и временима. То је тражило и за тим је имало потребу или барем то је могло време оно, и то је том времену по срцу његовом давала или трпела љубав Божија.

За ново време требало је да дође пуноћа времена, да духовна земља да плод у време своје, да засићеност изазове гађење и да укус узалудности покаже празнину овосветског преузношења и испразност такозваних добара и вредности овога живота који тече и протиче. Тада се милост даде онима који се стараху о узалудном и лажном, те проговори Бог устима преподобних Својих. Један од њих је био и отац Емилијан. И напунише се пуста обиталишта Свете Горе и процветаше, и осим тога подигнути беху и украшени и женски манастири у славу Божију, а зарад подршке и надградње љубљеног народа Божијег. Тада се испуни истинита реч пророчка: „Обрадуј се ти која си јалова и не рађаш, род роди и повичи ти која не претрпе родне боли, јер више је деце у пусте но у оне која мужа има"'.

И оствари се визија и тврдња свештеног химнографа: „Процвета пустиња попут крина, Господе... присуством Твојим, у којем се утврди срце моје". Јер, заиста Бог даде монашки живот Цркви Својој и свету као утеху и тврђаву у овим последњим временима, али и као образ и потврду васкрсења из мртвих онима који су живели и болни били због увенућа и, по људским проценама, очекиване смрти православног монаштва средином двадесетог века. Тада показа Бог знак Свој нама маловернима, као знак Јоне пророка и оживљавање седморице Светих Дечака у Ефесу, који „наочиглед свих посведочише васкрсење из мртвих.

На почетку смо рекли да објављивање текстова, оних који су претходили овоме тому и ових овде, представља откривање тајанственог света оца Емилијана и кључ за разумевање и тумачење његовог дела, али и излазак речи његове из уског круга његове духовне деце и његових тадашњих слушалаца ка широј читалачкој публици, ка целом свету, откривање бездана његове освећене душе, али и разрешење тајне пресудног утицаја речи његове и продорне снаге и убедљивости његовог учења. Реч његова је пуна, озбиљна, али и сладосна, очинска и уједно пријатељска, недотерана, али не и невешта, без преузношења и реторике, једноставна али и дубока, созерцавајућа али и крајње практична и приземљена. Он разговара и говори с љубављу и смиреноумљем. Није самовољан, не намеће се, не приморава. Силази „као роса на руно и као капље које капљу на земљу". Гради, не разара, не бори се, не оправдава се. Не разбија, не уздрмава, него умирује, смирује душу. Говори без страсти и са миром, вишњим миром, миром Духа Светога. Ка том миру воде поуке и речи његове. Истог су кова као и божанско богослужење, где се у миру приближавамо Богу и у миру се молимо за мир света, вишњи мир „који превазилази сваки ум" и за спасење душа наших. Онај који началствује сабрањем тај мир даје и предаје народу путем благодати свештенства, кроз молитвену реч своју и крстообразним благосиљањем повезаним са именом Исуса Христа, као што је и писано, „Благословисмо вас у Име Господње", да би народ истим добром узвратио свештенику: „И духу твоме". Тај божански мир, сладостан искуством и именом, народ Божији прима у божанственом богослужењу и са њим излази са сабрања, да би га пренео свету, васелени.

Старац Емилијан нас поукама својим које су објављене у овоме тому води кроз божанско богослужење „у духу и истини", у миру Христовом. Са неизрецивом сладошћу у изразу, са јасноћом и страхом Божијим, са „истинским познањем" литургијских текстова, Светога Писма, Отаца и тумачења Свете Литургије, особито тумачења Светог Максима и Светог Кавасиле, он нас уводи у божанско богослужење и отвара нам врата знања о свештеним богослужбеним речима и литургијским обрасцима. Једном речју, тајноводи нас. Ови текстови представљају дело изванредног и непосредног свештеничког искуства, „светишу над светињама" и највеће дубине скривене иза завесе његовог светог живота. Он живи тајну вере и све остале позива на једини могући пут непосредног стицања знања и свесветлог искуства по речима „Окусите и видите да је добар Господ" и „Отпочините и познајте да сам ја Бог; узвисићу се у народима, узвисићу се на земљи. Господ над војскама је са нама".

На томе се завршава дело руковођења, поучавања. Подиже се завеса и верник „гледа лице светог престола", Лице Божије, окуша, заједничари у неизрецивим и невидљивим добрима Царства Божијег. Причешћује се Телом Христовим, постаје учесник у извору бесмртности. Одатле па надаље, свако тело земаљско занеми, јер се Цар царева и Господ господара, Христос Бог наш, даје за храну вернима, „да би онима који се чисте душе причешћују био на отпуштење грехова, на заједницу Светога Духа Његовога".

Ка томе води и ту занеми тајноводитељна реч, руковођење се приводи крају и испуњава се и употпуњава очинско упућивање у божанско и тумачење тајни, неизрецивих и небесних, које отац Емилијан са неисказивим смирењем и божанским познањем и мудрошћу спроводи у дело. Одатле па надаље говори само Бог по речима: „Говораше Бог Мојсију, лицем у лице, као што неко говори пријатељу своме".2) „Назвао сам вас пријатељима", каже Господ, „и ја вама завештавам Царство, као што Отац мој мени завешта, да једете и пијете за мојом трпезом у Царству моме." Човек, по благодати Божијој, бива причасник божанске природе.' Искуствено постаје „научен од Духа Светога", „научен Богом", „од Бога научен".

Слава Теби, Боже наш, слава Теби! На Педесетницу лета Господњег 2001.

Јован М. Фундулис,

Професор

http://www.spc.yu/sr/bogosluzenje_%E2%80%93_iscekivanje_i_vidjenje_boga

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • Гости
Guest Светлана
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Часни појас Пресвете Богородице

Постављена слика

Највећа драгоценост Свете Горе која се чува у манастиру Ватопед. Појас Богородице је данас подељен у три дела и представља једину драгоценост до данас сачувану из Богородичиног земаљског живота. Према предању, појас је од камиље длаке начинила сама Богородица. После њеног упокојења, током њеног вазнесења, појас је предат апостолу Томи. У првим вековима хришћанства појас је чуван у Јерусалиму а током четвртог века у Кападокији. У истом веку М.Теодосије је повратио појас у Јерусалим одакле га је његов син Аркадије пренео у Константинопољ. Тамо је у почетку био у храму Халкопратион (бакарни храм) да би касније доспео у цркву Влахернон од стране цара Леонта. У току владавине Леондија Софуа (886-912) пренет је у палату где исцељује болесну жену владареву по имену Зои. Зои је у знак захвалности Пресветој Богородици златним концем извезла цео појас који је тако добио свој данашњи изглед.

У дванаестом веку у годинама Мануила Првог Комнина (1143-1180) званично је установљен празник (слава) Светог појаса (31 август) док је раније слављен заједно са Покровом (1 јули). Свети појас је био у Константинопољу до 12 века када је у поразу Исаковом од бугарског цара Асама (1185) украден и пренесен у Бугарску. Касније је доспео у руке Срба, кнез Лазар српски (1342-1389) га је поклонио манастиру Ватопед заједно са великим комадом Часног Крста. Од тада се чува у олтару Саборног храма овог манастира.

У годинама турске владавине, манастирско братство је кренуло на путовања по Криту, Македонији, Тракији, у Константинопољ и Малу Азију да би посветили и подржали грчки народ и спасили га од зараза које су харале. Носећи са собом Свети појас дешавала су се многа чудеса и исцелења. Од мноштва се издвајају следећа:

Братија манастира Ватопед гостовала су у кући једног свештеника у Аину. Жена свештеникова кришом је том приликом узела један део појаса. Када су се оци укрцали на брод иако је море било мирно нису могли да исплове. Чудећи се овоме, попадија је осетила да је то због њеног сагрешења и вратила је оцима део Светог појаса. Пошто је то учинила, брод је могао да исплови. После овог догађаја је направљена друга кутија у којој се чува део који је попадија желела да узме за себе.

За време револуције 1821, после молбе Крићана, оци су пренели на Крит појас као помоћ народу. Међутим када док су се свештеници спремали за повратак ухапсили су их Турци и повели на погубљење. Свети појас је тада откупљен од стране енглеског конзула Доменика Сантонија. Са крита је свети појас премештен у Санторини у нову конзулову кућу. Вест се пронела по острву а епископ је обавестио братство Ватопеда. Конзул је тражио велику суму новца а народ је иако напаћен успео да сакупи тражени новац и тако је појас враћен у Ватопед. Међутим оно што се десило у Аиноу са женом свештеника поновило се и конзуловој жени. Она је тајно од мужа одсекла један део Светог појаса што је учинило да је конзул ускоро изненада умро а мајка и сестра су јој тешко оболели. Због тога је она 1839 године молила манастир да пошаљу представника и преузму део Светог појаса који је остао код ње.

1864 године је Свети појас пренесен у Константинопољ због колере која је косила становништво. Када се брод приближио луци колера је престала а већ оболели су оздравили. Ово чудо је изазвало знатижељу султана па је пожелео да и сам целива Свети појас.

У периоду док је Свети појас био у Константинопољу један грчки становник из Галата затражио је да се пренесе у његову кућу јер му је син био тешко болестан. Када је појас стигао у његову кућу болесник је већ умро. Свештеници се нису препустили очају. Затражили су да виде мртваца а када су на њега ставили свети појас он је оживео.

1894 је Свети појас позван у место Мадито у Малој Азији због најезде скакаваца који су уништили шуме и пољане. Када је брод на коме је био Свети појас стигао у луку небо је прекрио облак скакаваца који су почели да падају у море па је брод једва усидрен. Становништво је гледајући ово чудо одушевљено појало "Господе помилуј".

До наших дана Свети појас чини чуда, посебно код нероткиња. Њима се даје део освештане траке на Светом појасу и оне уз помоћ вере и молитве добијају милост од господа и пород.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Авато - Недоступност Свете Горе женама

Последњих година се по ко зна који пут поставља питање о забрани уласка женама на Свету Гору. То питање постављају посланици у европском парламенту. Овај традиционални закон у светогорској терминологији назива се АВАТО и он означава институцију. Авато је за многе становнике монашке државе основни темељ Атонске физиономоје. Авато на неки начин раздваја мушко и женско на духовној основи. Овај закон се не примењује само на Атосу него у многим мушким православним монашким заједницама. Мало је познато да је све до средине 20 века женама био забрањен приступ и у манастире Метеори. Овај скуп манастира у јединственом природном амбијенту отворио се за женски пол тек поеле великог пожара у чијем су гашењу учествовале жене. Многе савремене жене Авато посматрају као остатак мушког утврђења у коме се фаворизује мучки пол. Забрану крочења на Свету Гору тумаче као екслузивну предност мушкараца и пример фаворизовања пола. За њих је Авато потврда неједнакости у истој вери. Мноштво жена стално поставља питање о оправданости Авата и изражава жељу да крочи на недоступно тло.

Приближавања жена Светој Гори и покушаја уласка дешавала су се много пута кроз историју. Поборници очувања Авата сматрају да би његово укидање означило крај колевке православља, док поборници укидања говоре да он у себи носи превазиђена раздвајања карактеристична за минуле епохе и позивају се на иновације које уводи римокатоличка црква која дозвољава и женама да чинодејствују. Ове распрва задиру у основна питања вере. Чињеница је да су светогорски закон кроз векове поштовале како жене тако и иноверни па чак и освајачи.

Било је доста случајева кршења Авата. Као што потврђује закон Свете Горе који је донесен 1924  и потврђен од стране тачке 105 Устава на полуострву Атос улазак жена се иозричито забрањује - члан 186.

У царским типицима који су чинили основно тело писаног светогорског права врло рано се сусреће изричита забрана уласка на Свету Гору жена, голобрадих дечака и ушкопљеника. Разлози су исти као они који су диктирали Авато за жене и женке животиња.

Споразумом приступања Грчке Еврепској економској заједници, касније Европској Унији, 28.05.1979. уједињене чланице (9 држава и Грчка) са заједничком декларацијом припајања примењеном у чину зближавања држава чланице су се сагласиле са законом Свете Горе која је део Грчке територије и тиме потврдиле Авато.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...