Jump to content

Антифашистичке песме

Оцени ову тему


Hidegkuti Nándor

Препоручена порука

Песма "Die Moorsoldaten" (Мочварни војници) настала је 1933. међу затвореницима концентрационог логора Börgermoor близу Папенбурга (на северозападу Немачке). У овом логору су претежно били затворени политички противници нацистичког режима. Они су обрађивали мочвару лопатама и другим једноставним алаткама.

http://de.wikipedia.org/wiki/Moorsoldaten

[table][tr][td]

Die Moorsoldaten

Wohin auch das Auge blicket.

Moor und Heide nur ringsum.

Vogelsang uns nicht erquicket.

Eichen stehen kahl und krumm.

Wir sind die Moorsoldaten

und ziehen mit dem Spaten ins Moor.

Wir sind die Moorsoldaten

und ziehen mit dem Spaten ins Moor.

Hier in dieser öden Heide

ist das Lager aufgebaut,

wo wir fern von jeder Freude

hinter Stacheldraht verstaut.

Wir sind die Moorsoldaten ...

Morgens ziehen die Kolonnen

in das Moor zur Arbeit hin.

Graben bei dem Brand der Sonne,

doch zur Heimat steht der Sinn.

Wir sind die Moorsoldaten ...

Heimwärts, heimwärts jeder sehnet,

zu den Eltern, Weib und Kind.

Manche Brust ein Seufzer dehnet,

weil wir hier gefangen sind.

Wir sind die Moorsoldaten ...

Auf und nieder geh´n die Posten,

keiner, keiner kann hindurch.

Flucht wird nur das Leben kosten,

vierfach ist umzäunt die Burg.

Wir sind die Moorsoldaten ...

Doch für uns gibt es kein Klagen,

ewig kann nicht 0913_sport sein,

einmal werden froh wir sagen:

Heimat du bist wieder mein.

Dann zieh´n die Moorsoldaten

nicht mehr mit dem Spaten ins Moor.

Dann zieh´n die Moorsoldaten

nicht mehr mit dem Spaten ins Moor

[/td][td][/td][td]Превод на енглески са википедије

Wherever the eye watches

Bog and heath all around

No chirping of birds entertains us

Oaks are standing bare and crooked

We are the bog soldiers

And we are marching with our spade; into the bog

We are Bog soldiers

And we are marching with our spade; into the bog

Here inside this barren marshland

the camp is built up,

Where we are, far from any joy,

stowed away behind barbed wire.

We are the bog soldiers etc

In the morning, all of us

march towards our work.

The we dig under the searing sun,

But our mind yearns toward our home.

We are the bog soldiers etc

Homeward, homeward everyone yearns

to the parents, wife and children,

some chests are widened by a sigh,

because we are caught in here.

We are the bog soldiers etc

Up and down the guards are walking

Nobody, nobody can get through.

Escape would only cost your life

Four fences secure the castle.

We are the bog soldiers etc

But for us there is no complaining,

It can't be an endless 0442_feel.

One day we'll say happily:

"Home! You are mine again!".

Then will the bog soldiers

march no more with the spades to the bog.

Then will the bog soldiers

march no more with the spades to the bog.[/td][/tr][/table]

Да није громова, земља би ожестјела и да вихорова није, усмрдило би се море.

Павле Соларић

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...