Srna Написано Јун 9, 2009 Пријави Подели Написано Јун 9, 2009 Istorija manastira MANASTIR LEPAVINA (kratki istorijat) Po kazivanju jednog starog lepavinskog hroničara, manastir Lepavina je podignut oko 1550. godine, dakle uskoro po formiranju prvih srpskih naselja u ovom kraju. Još se kaže da ga je osnovao monah iz manastira Hilandara poreklom iz Hercegovine - Jefrem (Vukodabović), koji sklanjajući se ispred Turaka kriomice dođe u ovaj kraj. Čuvši za njega, dva kaluđera iz Bosne dođoše k njemu i s njim se udruziše. Videvši da je okolina plodna, oni pozvaše i narod iz Bosne te se za kratko vreme okolina ispuni novopridošlim narodom. Tada se pojavila i potreba za gradnjom manastira koji bi zadovoljavao verske potrebe naroda. Kaluđeri počeše krčiti zemlju i graditi manastir uz pomoć naroda. Za krako vreme sagradiše malu drvenu crkvu i nazvaše je manastirom. Čuvši za ovo, Turci iz Stupčanice, Pakraca i Bijele u avgustu 1557. godine napadoše na manastir pod vodstvom Zarep-age Alije. Manastir spališe, četiri kaluđera ubiše, a dvojicu odvedoše u ropstvo. Ali, misao o potrebi manastira kao duhovnog centra novodoseljenih Srba nije bila napuštena. Godine 1598. u manastir je došao jeromonah Grigorije, takođe postriženik manastira Hilandara, sa još dva brata iz manastira Mileševa; oni su sa okolnim narodom počeli obnovu manastira. Zbog nesigurnog vremena i nedostatka sredstava, obnova je tekla dosta sporo. Tek kad su Srbi 1630. godine dobili svoje privilegije i postali vazan faktor u obrani unutrašnjih austrijskih zemalja, te dolaskom arhimandrita Visariona 1635. godine, stvaraju se uslovi za gradnju manastira u pravom smislu reči. Srbi su pod rukovodstvom arhimandrita Visariona 1636. godine počeli temeljnu izgradnju manastira Lepavine i 1642. godine su sa tom izgradnjom bili gotovi pored svih teskoća na koje su nailazili... Septembra 1642. godine potvrdio je baron Ivan Galer manastiru pravo vlasništva na sve zemlje koje su mu poklonili seljani Branjske i Sesvečana. To isto su naročitim pismima učinili i baron Zigmund Ajbeslavd, zatim vojvoda Gvozden sa Đordjem Dobrojevićem , Blažom Pejasinovićem i vojvodom Radovanom (5. februara 1644.), baron Honorije Trautmansdorf (10. jula 1644.) i grof Đordje Ljudevit Švarcenberg (23. novembra 1644.). Tako je konačno osiguran život ovog manastira. Od tada u punom zamahu počinje njegova verska, patriotska i kulturno-istorijska uloga u životu naših Krajišnika. Istorija manastira Lepavine neodvojivo je povezana sa istorijom Srba u Varaždinskom generalatu. Od vremena njene obnove vodila se teška borba protiv unijačenja i pokatoličenja, a to je ujedno značilo i protiv pokmečivanja Srba Krajišnika. U odbrani svoje vere i narodnih privilegija ( Statuta Valahorum ) lepavinski kaluđeri su bili uz narod, boreći se i stradajući sa njim. Godine 1666. učestvovali su oni i stradali u velikoj Osmokruhovićevoj buni; 1672. su zajedno sa gomirskim kaluđerima (ukupno njih 14) bili u okovima poslani na Maltu, da doživotno robuju na galijama, a 26./13. novembra 1715. godine na pragu manastirske crkve je iz pušaka ubijen iguman Kodrat. Krajem 1692. godine i početkom 1693. boravio je u Lepavini, kao duhovnom centru Srba u Varaždinskom generalatu, patrijarh Arsenije III. Carnojević. Tu je Patrijarh okupljao narod i sveštenstvo i iz manastira odlazio u Arsenije III. Carnojevićposete okolnim krajiskim vojvodama. Ova Patrijarhova poseta još je više podigla ugled manastira Lepavine, naročito u to vreme kad su u Marcu uvedeni unijati. U Lepavini su se često sastajali narodni predstavnici da sa svojim rodoljubivim kaludjerima brinu narodnu brigu i traze izlaz iz teških situacija. Zato, kad su Srbi iz Varaždinskog generalata uspeli da 1734. godine dobiju svog pravoslavnog episkopa, mimo unijatskog (koji je u Marci sedeo bez pastve), bilo je određeno da sedište novog episkopa bude u Lepavini. Ali, zbog njenog geografskog položaja, budući da se nalazila na periferiji generalata i srpskih naselja, konačno je određeno da sedište episkopa bude u Severinu. Zbog velikog značaja Lepavine nova je eparhija dobila naziv Lepavinsko-severinska eparhija. U Lepavini je i sahranjen prvi lepavinsko-severinski episkop Simeon (Filipović), koji je umro u istražnom zatvoru u Koprivnici. Polovinom XVIII. veka sagrađena je današnja manastirska crkva. Inicijator je bio raniji Manastir Lepavina"protopop horvački" Nikola Popović, koji se kao paroh pisanički ovekovečio gradnjom velike i lepe crkve u Pisanici, a tada je već kao lepavinski arhimandrit Nikifor rukovodio gradnjom današnje crkve manastira Lepavine. Dovršenu crkvu osvetio je 25. marta 1753. kostajničko-zrinopoljski episkop Arsenije (Teofanović), koji je gotovo stalno boravio u Severinu. Crkva izvana ima osobine baroka, ali je u unutrašnjoj konstrukciji sačuvala mnogo elemenata starog srpsko-vizantijskog stila. Crkva je kasnije doterivana i ulepšavana. http://www.manastir-lepavina.org/dthumb.php?file=cms/slike/vijesti/691_bogorodica_lepavinska.jpg&size=500 Za istoriju manastira Lepavine neraskidivo je vezana čudotvorna ikona Presvete Bogorodice Lepavinske. Nastanak ove ikone datira s početka 16. veka i delo je nepoznatog autora. Ikoni se s razlogom pripPresveta bogorodica lepavinskaisuju čudotvorne isceliteljske moći. Opširnije o čudima koja su se dogodila ispred čudotvorne ikone Majke Božje Lepavinske možete na ovim web-stranicama saznati pod naslovom "Čudesna iscelenja pred ikonom Majke Božje Lepavinske". Naročitu vrednost dobila je manastirska crkva 1775. godine jer je tada u njoj umetnički ikonostas izradio jedan od najboljih slikara ranog srpskog baroka, Jovan Cetirevic-Grabovan. Rad je Ikonostasuglavnom finansirao, pored ostalih priložnika, feldmarsallajtnan Mihail Mikasinović. U spomen na to, pod ikonom svetog Jovana bio je izvajan njegov grb sa natpisom: "Mihail Mikasinović g. feldm. lait.". To je bio jedan od najuspelijih Grabovanovih ikonostasa. Nažalost, on je uništen u vreme II. svetskog rata. Od njegovih ikona sačuvale su se samo tri, od kojih su dve jako ostećene. Ipak, one svedoče o visokom umetničkim kvalitetama tog ikonostasa. Ikona je ostalo i iz ranijih vremena, kao što su ikone svetog Simeona Nemanje, svetog Save i ikona Vavedenja Presvete Bogorodice, koje su izrađene u Lepavini 1647. godine. Pored ikonografskih spomenika, naročitu vrednost u Lepavini predstavljaju stare rukopisne i štampane knjige. Među najstarije spadaju dva četverojevandjelja, iz XIII. i XIV. veka, od kojih je jedno srpsko-raške, a drugo makedonske redakcije, oba sa lepim inicijalima. U Lepavini nisu samo čuvane donesene knjige, nego i pisane, prepisavane i ponavljane. Drukčije nije moglo ni biti kad je manastir morao zadovoljavati kulturne potrebe ovamošnjih Srba. Tu je bila škola ne samo za obrazovanje manastirskog podmlatka, nego i podmlatka svesteničkog uopšte, kao i onih mladića koji su stekavši ovde pismenost i osnovna zvanja odlazili u vojnu službu ili produžavali školovanje u Beču, Pozunu i drugde. Sve je to visoko podiglo ugled manastira Lepavine te je narod o velikim praznicima, a naročito o hramovskim slavama, dolazio u velikom broju, tu se Bogu molio i tako ispunjavao dušu svoju blagodaću Božjom, koja mu je davala snagu da istraje. U toku vekova uloga manastira bila je velika. On je uvek delio tešku sudbinu svoga naroda, često stradajući sa njim. Najteži udarac primio je za vreme II. svetskog rata. Odmah posle okupacije Izgled konaka 1978 godinebratstvo je pohapšeno i odvedeno u logor. Jeromonah Joakim (Babić) je ubijen, a ostali su kaluđeri prognani u Srbiju. Dana 27. oktobra 1943. godine manastir je po nalogu Nemaca bombardovan. Tom prilikom su Izgled gosopodarske zgrade 1978 godine gotovo sasvim uništene manastirske zgrade, a crkva i konak teško ostećeni. Ikonostas i nameštaj u crkvi bio je sav uništen i spaljen, a u preostalom delu manastirskog konaka ostao je sačuvan deo manastirske biblioteke. Dolaskom i zalaganjem Njegovog Visokopreosveštenstva Mitropolita Jovana (Pavlovića) na Eparhiju zagrebačko-ljubljansku 1977. godine, Mitroploit Jovan manastir Lepavina polako vraća svoj nekadašnji sjaj i značaj. Visokopreosvečeni, kojemu je ova svetinja posebno draga, ne zali ni truda ni vremena da u nju vrati istinski manastirski život. Veza sa manastirom Hilandarom ponovo je oživela 1984. godine dolaskom oca Gavrila (Vuckovića) - Hilandarca u manastir Lepavinu, što je još više umnožilo zauzimanje i trud Mitropolita Jovana. Svetski savet crkava, Evangelski omladinski deo iz Virtenberga i vernici Evangelističke crkve iz Stutgarta na čelu sa sestrom Ursulom izrazili su želju da učestvuju u obnovi manastira, što im je Visokopreosvečeni i omogućio. Ali, rat koji je izbio 1991. godine sprčcio ih je da svoju želju sprovedu do kraja, odgodivsi njeno konačno ostvarenje za neka bolja vremena. Danas je u manastiru Lepavini, zahvaljujući požrtvovnom radu igumana Arhim. o. Gavrila (Vučkovića), duhovni život u usponu. Desetoročlano bratstvo zajedno sa igumanom izdaje svoj manastirski časopis "Put, Istina i Život", kao dvomesečno izdanje, kojim nastoji da vrati veru u duše parohijana i svih onih koji traže istinski duhovni život. Opširnije o časopisu možete saznati u rubrici "Manastirski časopis", koja se nalazi na naslovnoj web-stranici.DAnašnji izgled manastira Sastavio: monah Vasilije (Srbljan) po knjizi "Srpski manastiri u Hrvatskoj i Slavoniji" dr. Dušana Kašića IZVOR:www.manastir-lepavina.org Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Srna Написано Јун 9, 2009 Аутор Пријави Подели Написано Јун 9, 2009 Bratstvo Manastira Lepavina Arhimandrit Gavrilo (Vučković) VISOKOPREPODOBNI ARHIMANDRIT - Gavrilo (Vučković) iguman Manastira Lepavina Arhimandrit Gavrilo (Vučković) stupio u manastir za iskušenika krajem aprila 1961. godine. Rođen 23/10. maja 1944. godine u selu Duboka, opština Kučevo (kod Požarevca) od oca Dušana i majke Dušanke. Svetovno ime Bora. Prvi manastir Tuman, pa Rajnovac. U manastiru Preobraženje bio je polaznik monaške škole. Zamonašen je u rasu na Veliku subotu 1964. godine u manastiru Rakovici. Čin postriga izvršio episkop Sava moravički, sada šumadijski, a priveo arhimandrit Milutin, kasnije episkop timočki, po završetku Bogoslovsko-monaškog seminara školske 1963./64. godine. Po blagoslovu Njegove Svetosti Patrijarha srpskog G. Germana, iste godine odlazi u manastir Svete Pećke patrijaršije. Od 23. septembra 1965. do 11. marta 1967. na odsluženju vojnog roka u Skoplju. Po povratku iz vojske prelazi iz Eparhije beogradsko-karlovačke u raško-prizrensku i biva pričislen u bratstvo manastira Visokih Dečana. Iste 1967. godine bio rukopoložen u čin jerođakona od episkopa raško-prizrenskog G. Pavla na dan svetog Stefana Dečanskog. Provevši od 21. marta 1967. do 10. marta 1971. u manastiru Visoki Dečani, po ličnoj molbi dobio kanonski otpust za prelazak u manastir Hilandar na Svetoj Gori (Grčka). U Hilandar stiže 12. marta 1971. godine. Dodeljuje mu se poslušanje črednog đakona i prosforara. Kasnije sa poslušanja prosforara na poslušanje gostoprimca, prvo pri kancelariji i Saboru staraca (opšta uprava) i posle na duže vreme gostoprimac za opšte manastirske goste. Rukopoložen za jeromonaha 26. januara 1980. godine, na dan svetih mučenika Ermila i Stratonika. Čin hirotonije izvršio episkop rodostolski G. Hrizostom, titularni episkop Vaseljenske patrijaršije sa sedištem u Kareji (Sveta Gora). Odmah primio novo poslušanje - čredni jeromonah u crkvi. Na manastirsku slavu Sveto Vavedenje 1981. godine u toku bdenija postrižen u malu shimnu sa istim imenom Gavrilo. Postriženje izvršio episkop zvorničko-tuzlanski G. Vasilije (Kačavenda), a priveo, kao duhovni otac, starac proiguman Nikanor. Po blagoslovu Uprave manastira Hilandara, boravio godinu dana, od marta 1983. do marta sledeće 1984, kod duhovnika starca Kirila u keliji svetog Nikolaja - Belozerska, među Grcima. Po blagoslovu duhovnika starca Nikanora i po ličnoj molbi dobio opšti kanonski otpust i vratio se u Srbiju. U manastiru Banja, kod Risna (Crna Gora), proveo mesec dana, a u Boki Kotorskoj kod protojereja stavrofora, arhijerejskog namjesnika za Boku Kotorsku oca Moma Krivokapića, tri meseca. U avgustu 1984. godine kanonski primljen u Eparhiju zagrebačko-ljubljansku. Dana 17. avgusta 1984. godine primio upravu manastira Lepavine i parohiju manastirsku. Na Veliku Gospojinu - Uspenje Presvete Bogorodice, 1994. godine, Njegovo Visokopreosveštenstvo Mitropolit zagrebačko-ljubljanski i cele Italije G. Jovan na Svetoj arhijerejskoj liturgiji proizveo ga u čin arhimandrita. Jerođakon Vasilije Jerođakon Vasilije(Srbljan), rođen 16.06.1967.g, zamonašen 28.avgusta,1994.g. Rukopoložen u čin jerođakona 28.avgusta, 2002.g. u manastiru Lepavini, sabrat manastira Lepavine. IZVOR: www.manastir-lepavina.org Monah Teofan Monah Teofan (Prosenica), rođen 19.01.1968.g. Zamonašen 28.avgusta 2001.g. Sabrat manastira Lepavine. Monah Marko Monah Marko (Prosenica), rođen 18.07.1957.g. Zamonašen 4.decembra 2004.g. Sabrat manastira Lepavine. Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
ribar Написано Фебруар 5, 2010 Пријави Подели Написано Фебруар 5, 2010 Знате, само су две могућности: или Бог постоји или не постоји. А то, другим речима, значи: или постоји смисао нашег постојања или он не постоји. Патријарх Павле Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
ribar Написано Фебруар 5, 2010 Пријави Подели Написано Фебруар 5, 2010 ČUDOTVORNA IKONA PRESVETE BOGORODICE LEPAVINSKE Знате, само су две могућности: или Бог постоји или не постоји. А то, другим речима, значи: или постоји смисао нашег постојања или он не постоји. Патријарх Павле Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 NOVI IKONOSTAS U MANASTIRU LEPAVINI A- U manastiru Lepavini je, blagoslovom Njegovog Visokopreosveštenstva Mitropolita zagrebačko-ljubljanskog G. Jovana i blagodareći prilozima vernika, postavljen novi ikonostas, izrađen od kamena. Izradili su ga i postavili majstori klesarske radionice „Agiazma“iz Bele Vode (kod Kruševca). I ikonostas i dosadašnja obnova manastira urađeni su najvećim delom od dobrovoljnih priloga vernika, hodočasnika i svih ljudi dobre volje koji su došli da se poklone svetinji manastira Lepavine, čudotvornoj ikoni Presvete Bogorodice Lepavinske. U planu je, ako bude volja Božja, izrada ikona za novi ikonostas. Ikone će naslikati ruski ikonopisac Nikolaj Muhin, član Ruske akademije i jedan od freskopisaca najveće pravoslavne crkve na svetu, obnovljenog Hrama Hrista Spasitelja u Moskvi. Po blagoslovu Mitropolita Jovana, oni vernici koji imaju želju i materijalne mogućnosti mogu da učestvuju u doniranju ikona. Donator (pojedinac ili porodica) bi donirali izradu jedne ikone, a na njenoj poleđini bi ostalo zapisano ime darodavca. Za sada još ne znamo, dok ne dobijemo ponudu ikonopisca, koliki će biti trošak po pojedinačnoj ikoni, ali oni koji bi hteli da svojom donacijom pridonesu blagoljepiju lepavinske crkve mogu da se obrate nastojatelju manastira Lepavine, arhimandritu Gavrilu. Molimo se Presvetoj Bogorodici Lepavinskoj da se u Njenoj lepavinskoj gradini uskoro u novoj lepoti doma Božjeg uznosi i proslavlja spasiteljno ime Oca i Sina i Svetog Duha. Uprava manastira Lepavine , 1.Januara 2012. godine Napomena: S obzirom da nam se već javljaju pojedini vernici i porodice u želji da se upišu kao darodavci ikona za novi ikonostas, obaveštavamo sve koji su zainteresovani za darivanje da još ne znamo koliki će biti troškovi ukupni i po pojedinoj ikoni. Još se čeka stručno lice, projektant unutrašnjeg uređenja crkve, da uzme sve potrebne mere, a potom i ponuda ikonopisca. Donacije, kad se budu znali troškovi, ići će preko žiro-računa, za obnovu manastira Lepavine (namenski za donaciju ikona), na upravu manastira Lepavine (blagajnik je o. Vasilije Srbljan). Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Manastir Lepavina, postavljenje novog ikonostasa, 29. decembar. 2011. u 13 h Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 NOVI IKONOSTAS U MANASTIRU LEPAVINI 1 januar 2012 god. Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Радован 1996 Написано Јануар 11, 2012 Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Amin.... Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Гости Guest Написано Јануар 11, 2012 Гости Пријави Подели Написано Јануар 11, 2012 Link to comment Подели на овим сајтовима More sharing options...
Препоручена порука