Jump to content
  • Поуке.орг - инфо
    Поуке.орг - инфо

    О значају јулијанског календара у црквеној традицији

      У последње време често се поставља питање зашто Руска Православна Црква живи по Јулијанском календару, када је готово цео свет, и већина Православних Цркава, прешао на Грегоријански календар? Зашто – то је питање на које ћемо дати одговор. О томе колико су убедљиви аргументи оних који се боре против Јулијанског календара, како је календар повезан са духовним животом православаца, какав нови смисао поприма чување традиције у савременом свету и шта треба урадити да би црквени календар за наше суграђане постао главни, с читаоцима портала Православие.Ru разговара историчар Павел Кузенков.

    Данас се изнова распирују дискусије око Јулијанског календара. Притом, питање не гласи: Зашто Руска Православна Црква живи по том календару, јер је одговор очигледан – у питању је хиљадугодишња традиција, – већ зашто ми још увек нисмо прешли на календар «по коме живи већина културних народа», како је то написано у комунистичком декрету Савета народних комесара из 8. фебруара 1918. године? Суштински, питање се своди на то зашто ми и даље чувамо своју традицију. Иако је одговор сам по себи јасан и много шта је у Православној Цркви везано за традицију, потрудићемо се да анализирамо аргументе заговорника промене календара. Њих има три: научни аргумент, аргумент с тачке гледишта црквене традиције, и свакодневни, практични аргумент.

    Научни циљ – исправити Пасхалију?

     

    281174.p.jpg

        

    Научни аргумент је следећи: Грегоријански календар тачније описује астрономске појаве, то јест он је у тачнијој корелацији са трајањем тропске године, или, јасније речено, са периодом окретања Земље око Сунца. Њега је папа Гргур XIII у 16. веку увео као званични календар западне Европе како би време било тачније рачунато – тако то објашњавају научници. Испрва је то било само у католичком свету, а потом се раширило и на друге земље.

    Али у реалности папа Гргур је увео нови календар из сасвим другог разлога. Његова идеја водиља је била да исправи рачунање Пасхалије – начина одређивања дана на који пада Васкрс. Научници тог доба, пре свега италијански, су израчунали да ће ситне нетачности које су садржане у јулијанском рачунању године довести до тога да ће кроз неколико хиљада година Васкрс бити прослављан летом, уместо на пролеће. А кроз још неколико десетина хиљада година Пасха Христова ће пасти на јесен и сходно томе, како су они мислили, биће нарушене црквене догме. Папа је сазвао комисију да реши то питање, која је после прилично дуге расправе и целог низа заседања дошла до закључка да треба реформисати управо Пасхалију, и зарад Пасхалије реформисано је и јулијанско рачунање године. У Јулијански календар су унесене извесне измене које су довеле до тога да година постане минимално краћа. Измењено је и правило рачунања преступних година: године које су биле дељиве са бројем 4 и даље су биле преступне, а оне које су биле дељиве са бројем 100 нису биле преступне, уколико уједно нису биле дељиве и са бројем 400.

    А шта је било са Пасхалијом зарад које је промењен календар? Цео православни свет се придржава традиционалне Александријске Пасхалије, док католици на крају и нису успели да разраде сопствену Пасхалију. Суштински, католичко рачунање дана Васкрса ослања се на ту исту Александријску Пасхалију којој се само придодају одређени математички корективи. Штавише, пре неколико година католици у Светој Земљи су прешли директно на нашу православну Пасхалију, вративши се тиме традицији коју су одбацили у 16. веку. Тим чином су сами признали да нису успели да реше главно питање због кога су и измислили Грегоријански календар. То су признале и све Православне Цркве, које су из практичних разлога у 20. веку прешле на такозвани «нови календар». Формално, то није Грегоријански календар, већ Новојулијански, али он ће још вековима бити подударан са Грегоријанским. Ипак, иако су прешле на тај нови календар те Цркве се и даље оријентишу путем Јулијанског календара, јер Александријска Пасхалија из математичких разлога никако не може да буде инкорпорирана у Грегоријански календар (стога на пример Грци славе Божић када и инославни хришћани, али Васкрс славе заједно са нама и не подударају се са инославнима). Александријска Пасхалија је прорачуната искључиво за Јулијански календар.

    Тако да први аргумент отпада, због тога што Грегоријански календар није успео да реши главни задатак који је пред себе поставио, а то је исправка Пасхалије.

    Календар и литургијска година

     

    281175.p.jpg

        

    Размотримо сада други аргумент који се тиче црквене традиције. Али, пре тога треба истаћи да покушаји да се споје Грегоријански календар и православна Пасхалија доводе до целог низа литургијских нелогичности – на пример до нестанка Петровског поста. Такви поступци нарушавају цео систем литургијског живота који је развијан вековима и не могу довести ни до чега другог, осим до црквених конфликата. У својој бити, ова два календарска система су неспојива, што су, узгред буди речено, признавали и творци Новојулијанског календара (међу којима и Милутин Миланковић). Када су 20-их година прошлог века Грци, а затим и неки други православни народи, прешли на нови календар, задатак који их је чекао је био један те исти – разрадити нову Пасхалију. Наравно, у томе нико није успео, јер то није тежак задатак, то је просто немогуће. Једино што се може учинити јесте исто оно што и католици раде: сваке године уносити поправке у нашу Пасхалију, користећи се сложном математичком формулом. Али онда се намеће питање: зашто то радити, ако већ постоји функционална и незаменљива православна Пасхалија?

    Дакле, шта значи календар за црквену традицију?

    За Цркву, календар је систем који има практичну вредност, а не догма. Управо због тога оне Цркве које су прешле на нови календар, попут Грчке или Бугарске, за нас остају сестринске Цркве, јер ми нисмо у догматском спору са њима и по кључним питањима немамо никаквих несугласица. Па ипак, календар има своју врло важну функцију.

    Сам по себи Јулијански календар је изум паганског света и он нема ничег заједничког са хришћанством. Дубински гледано он нам као православцима и не треба бити превише драг. Али оно што је најбитније јесте да је баш на основу тог календара прорачуната Александријска Пасхалија, која је почевши од краја 3. века нове ере, одредила не само читаво устројство литургијског живота, већ и устројство саме литургијске године. На тој основи је формиран систем хришћанских празника, који је кренуо да се развија управо од 4. века, а већ до 6. столећа је добио свој готово заокружен облик, онакав какав је и данас. Календар врши функцију организатора литургијског живота, и ето, кроз тај свој незаобилазан значај Јулијански календар је срастао са црквеном традицијом, толико снажно да сви покушаји његовог избацивања обавезно воде у озбиљна искушења и саблазни, ономе што су Грци називали «скандалон» (σκάνδαλον). То јест, саме расправе о одбацивању Јулијанског календара вређају људе који су навикли да живе у одређеној литургијској традицији. А литургијска традиција за православне хришћане значи много више од неког простог ритуала.

    На примеру оних православних народа који су спровели реформу календара, можемо видети како је то био болан процес, који је довео црквени народ до великих саблазни и раскола. Противљење календару често може бити повод за раскол, иако знамо да се иза раскола увек скривају гордост и супротстављање Цркви. И, наравно, дужни смо то да осудимо. Али, како се каже у Јеванђељу, «не саблажњавајте ове мале», не треба давати разлог онима који само чекају повод за раскол.

    С тачке гледишта црквене традиције, овако болан процес, као што је замена календара ничим није практично оправдан. Стога што се та идеја која се налазила у основи грегоријанске реформе – да Васкрс мора бити искључиво пролећни празник, који се слави одмах након пролећне равнодневице, – ослања на погрешној претпоставци. Нигде у Светом Писму није написано ништа о пролећној равнодневици, а ни о томе да је Васкрс празник везан за неко годишње доба. Јудејска пасха је, одиста, сезонски празник, повезан са природним циклусом. Али шта је хришћанска Пасха? То је прослављање Васкрсења Христовог. То никако није повезано са астрономским циклусима, са кретањем месеца и звезда.

    Што се годишњих доба тиче, шта је са оним православцима, али и католицима, и осталима, који живе на јужној земљиној полулопти? Зар они већ данас не празнују Васкрс на јесен, и то никоме није проблем, укључујући и садашњег папу Римског, који је, као што је познато, из Јужне Америке.

    Аргумент који се налази у основи грегоријанске реформе, наводно научни, за хришћанску традицију је потпуно неважан, а што је горе он и оповргава дубински смисао хришћанске Пасхе, која се управо и разликује од старозаветне тиме што није свезана са овоземаљским светом, већ са животом будућег века. То је празник који нам отвара пут у Царство Небеско. То већ није празник материјалног света и, логично, не зависи од кретања небеских тела и тока природних циклуса.

    У корак са Западом

     

    281176.p.jpg

        

    Трећи аргумент је практичност Грегоријанског календара. Овај аргумент најчешће чујемо. Баш су због тог аргумента на Грегоријански календар прешле многе протестантске државе, које су се дотад жустро супротстављале и проклињале тај календар називајући га «папским». Нарочито су у томе били упорни Енглези и Швеђани, који нису прешли на овај календар све до 18. века. Они, узгред, нису славили Нову годину, и нису попут нас патили од тог проблема. Нова година је за Енглезе почињала 1. марта, по древној традицији која датира још од раних римских хришћана. А прелазак на папски календар је био изазван чисто трговачким захтевима – било је потребно усагласити датуме на уговорима, рокове производње и испоруке робе, јер трговци највише зависе од календара. Обичан човек не зна и не мари за то који је данас дан по кинеском календару, или по персијској сунчаној хиџри. Али за трговца, који стално путује и послује у разним земљама, то је питање новца. Тако је трговина узела свој данак и принудила западну Европу да усвоји заједнички календар, по коме и дан-данас живи.

    А шта је било са православним светом? Код нас је ситуација била много трагичнија, јер прелазак на други календар није био чак ни диктат трговине, већ је то питање решила политика. Православне државе су попут лавине све у једном маху почеле да прелазе на нови календар за време Првог светског рата и после њега. Ту је све решила потреба синхронизације војних испорука. Прва је прешла Бугарска, која је била део немачког војног блока, а затим после револуције и Русија, а и све остале правосалвне државе, када су остале без свог главног цивилизацијског ослонца – Царске Русије. Русија је била стожер Јулијанског календара и његове традиције, јер је предстваљала важан политички, економски и културни простор с којим је важно било живети синхроно. Осталим православним државама је било корисно да буду у сагласности са руским календаром, али када је Русија већ сама прешла на нови календар, онда је и већина држава повезаних са њом моментално прешла на тај исти западноевропски календар, али су то чиниле само државе, а не Црква. Помесне Цркве су се држале старог календара – и у Бугарској, и у Србији, и, наравно, у Русији. Тако да од тог тренутка настаје расцеп календарске традиције. Изузетак је била Грчка, јер је тамо било јако важно сачувати јединство државе и Цркве, тако да су 1920-их година и световни и црквени живот били истовремено пребачени на Новојулијански, а не на Грегоријански календар, како се често погрешно истиче. Грци су покушали то да ураде, а да притом не изгубе свој углед, ако је могуће тако се изразити, јер нису прешли на западноевропски календар, већ на православни, само новог типа. Ипак, важно је напоменути да Света Гора никада није прешла на нови календар и тамо се до дана данашњег монаси придржавају старог календара.

    Много православних Цркава никада није прешло на нови календар. Били су покушаји да се та одлука Грка, и то реформистички настројених, представи као свеправославна одлука, али то им није пошло за руком. Руског патријарха и Светитеља Тихона, тада су покушали да преваре реформатори из његових редова (комунисти су тада већ били на власти и започели прогон Цркве и патријарх се налазио у заточеништву), рекавши му да је одлука Грка заправо била свеправославна одлука, због чега је он потписао свој познати указ о преласку на нови календар како би очувао јединство Цркве. Али чим је патријарх Тихон сазнао да се ради о обмани, и да Јерусалимски патријарх није прешао на нови календар и да се други патријарси такође колебају, он је истог трена поништио свој указ. Њему је прва брига била да се не наруши јединство православног света, и он је сматрао да ако су већ све помесне Православне Цркве решиле да пређу на други календар, онда Руска Црква не треба да се узноси изнад свих. Међутим, све те сплетке и лукавства око увођења новог календара показале су да проблем календара није био само практични проблем, већ је умешана била и политика. То је био покушај да се источни православни свет преоријентише на западноевропску цивилизацију. Тачније, на западну, евроамеричку цивилизацију. И када је дошло до промене календара, православни свет је срушио један од својих важних потпорних стубова и оно што га је категорички разликовало и истицало у односу на Запад.

    Календарни проблеми

     

    281177.p.jpg

        

    Као што смо рекли, прелазак на Грегоријански календар није био догматски проблем. Али се ипак радило о веома важном и принципијелном питању. И тај сукоб се јасно осећао у Русији.

    Црквени народ је с радошћу одбацио реформу календара, јер му је подела на световност и црковност у комунистичкој Русији донела духовну корист. Црквени народ је наставио да живи у правом свету – у свету који су држава и друштво из петних жила покушавали да униште, али који се очувао у Цркви. Узгред, ниједна од многих антибољшевичких влада није признала прелазак на западни календар: сви документи Белог покрета су били датирани у старом стилу – то је такође био неки вид намерне изолације од бољшевизма. И такав упоредан календарски живот је трајао све до краја комунистичког режима 1990-их година, као свесна форма организације црквеног живота – организације која је била усмерена ка очувању традиције, коју је атеистичка држава све време покушавала да сруши и што је чинило сами центар њене политике.

    Ситуација се изменила када се држава, у некој мери, уразумила и вратила традиционалним вредностима и начелима, али, разуме се, нико није имао ни довољно снаге, ни довољно средстава да се одрекне новог календара, јер је то скуп подухват, и што је важније, он није у складу са државним интересима. Истовремено је започет алармантан процес, који нам задаје много брига: Црква је постепено почела да заборавља да се њен календар разликује од световног. Из црквених календара су постепено почеле да ишчезавају бројке у заградама, које су указивале на тачне датуме празника и догађаја из црквеног живота. Фактички је настао неки хибридни црквени календар, у коме су сви фиксирани празници, наједном добили ново значење, са новим датумима, који се за 13 дана разликују од оних који су прихваћени у Православној Цркви. И, наравно, то је изазвало подсмех, али и покренуло важна питања. И, наравно, да је такво стање погрешно и неприродно. Створена је некаква двосмислена, лажна ситуација, у којој се ми претварамо да живимо по том календару по ком живе сви остали, али се из јасних разлога стално јављају разни проблеми.

    Уз Христа или уз материјални свет?

     

    281178.p.jpg

        

    Најпознатији од тих проблема је грегоријанска Нова година, која претходи православном Божићу, около које се воде разни спорови. И овде постоји велики простор за безброј инсинуација. Али овај проблем је лако решив, ако Нову годину означимо њеним правим датумом и ако је лишимо статуса који је добила за време комунизма. Јер Нова година је прилично чудан празник, који нико не слави ван бивших комунистичких држава. Само је код нас Нова година добила статус породичног празника, статус централног годишњег празника, омиљеног дечијег празника и томе слично. У остатку света такав статус припада Божићу – управо је Божићни одмор повезан са поклонима, јелком и осталим. Комунисти у Совјетском Савезу су 1930-их година лукаво преобразили празнике тако да се славе старе традиције у новом облику. Оставили су јелку са звездом на врху, али су звезду променили у петокраку, а јелку су лишили све симболике које је на било који начин била повезана са религијским контекстом. Тада су се појавили Деда Мраз и Снежана. Циљ је био уз помоћ религиозних традиција победити исте тако што им се одузима смисао. И то је уродило плодом. Савремени Рус, или други православци који су живели под комунизмом, уопште не разумеју да се ту ради о верском празнику.

    Дошло је време да ставимо све на своје место и да повратимо новогодишњим празницима њихов исконски Божићни смисао. И тада ће сви остали проблеми нестати сами од себе, и грађанска Нова година ће бити мање приметна, имаће свој значај, али ће бити само мањински део истинског празника кога сви људи очекују у то доба године. Ту неће бити никакве трагедије, већ обрнуто: то ће дати православцима додатни подстицај да поставе себи питање – да ли су уз материјални свет или су ипак уз своју традицију. Јер ту се ради о контрапункцији материјалног света и традиције – што је фундаментално питање за хришћанство, јер је хришћанство религија која је супротстављена материјалном свету. То је започело са супротстављањем римским незнабожачким празницима. Хришћане су одувек окривљавали да се они не радују и веселе, када се радују пагани, да они славе празнике, када их пагани не празнују, да воде неки свој посебан живот.

    А то је заправо и била једна од главних идеја Господа: натерати човека да схвати да је материјални свет само нешто пролазно, како би се одвојио од материјалних навика, од материјалних празника, од илузије да је материјални свет оно за шта заиста живимо.

    Напослетку, када је хришћанство постало државна религија, традиција, та већ хришћанска навика се претворила у једн од проблема хришћанске свести. И не појављује се монаштво случајно баш у то доба. Монаси траже пут супротстављања свету, а свакодневно хришћанство се, наопако, стара да начини хришћанство комфорним, удобним, да начини живот онаквим каквим су га живели пагани, живот који одговара човечанству без Бога.

    Али карактеристично је да је у хришћанском свету очувана та граница између духовног и материјалног, јер нису тек тако монаси у хришћанском свету одувек уживали посебан статус. Они су били једини људи који су водили правилан живот. Зато су мирјани често за време празника путовали у манастире, како би тамо осетили нормалан живот. Све остало је материјални свет, нека врста палијатива, прелазне форме између старог и јеванђељског човека, што је заиста неизбежно и неопходно, али није у пуном смислу те речи нормално.

    И ту можемо сврстати покушаје да се календар начини удобним да не бисмо постили за време Нове године, када се сви веселе, како бисмо могли да путујемо и не обраћамо пажњу на црквене празнике, да не бисмо имали никаквих проблема – све је то само тежња да се хришћанство претвори у комфорну, практичну религију која не тражи никакав напор. Али то није ништа друго до екстраховање саме суштине хришћанске вере. И ја сматрам да сам добио велики дар од Бога што живим у Русији и што је она, противно свим очекивањима, добила још један начин да се утврди у својој традицији, у чему јој само помаже црквени календар.

    Заволети црквени календар

     

    281179.p.jpg

        

    Код нас Јулијански календар чува управо Црква. Њега се одрекла држава која га је некада чувала, али Црква није. И самим тим Црква се прогласила чуварем традиције. Раније се сматрало да се о традицији стара цар, као и о самој Цркви (у Русији је Петар I потчинио Цркву држави и укинуо патријаршију) и да је без њега Црква беспомоћна. О тој беспмоћности су многи писали. И то је била оправдана критика. А сада у помоћ Цркви пристиже црквени календар који је сведочанство о пуноћи њене традиције, о пуновредности њеног система, њеног погледа на свет. То је јако важно и одбацивати то ради практичног комфора би само потврдило некадашње тврдње о беспомоћности Цркве.

    Такав поступак би значио да Црква није у стању да се супротстави свету, да не може да издржи притисак комфора, захтеве ужитка, који се свакодневно демонстрирају. «Како то да је код њих тамо други дан, а код нас се он рализкује? Треба нешто прорачунати, избацити… Ништа ми није јасно.» Или: «Па како то да други могу да се веселе, а код мене још увек траје пост?» Постоје два решења за та аномална питања: можете то прихватити као нешто нормално, или пак као нешто ненормално и борити се. Али у томе је ствар – хришћанство је у принципу аномална религија – с тачке гледишта овога света. То је безумље за овај свет, како говори апостол, али нам је баш због тога хришћанство тако драго.

    Једна од најважнијих и најбољих карактеристика нашег православног хришћанства јесте календар. И оне Цркве које га заједно са нама још увек чувају то такође јасно осећају. Проблем је пренети то осећање на друштво, али је то могуће учинити.

    Најважније је пребродити два основна проблема. Први је заборав на стари календар, када мислимо да се Божић слави 7. јануара. Божић се слави 25. децембра по Јулијанском календару! И тај датум треба да се користи свуда. А то што свет живи по другом календару и то што је тамо негде у Енглеској, Француској неки други датум, то је проблем света, он је изгубио свој компас. То је један од најколоритнијих примера одступљења света – а то да је савремени свет погубио оријентире у свим другим сферама, то видимо и сами. Календарни раскорак чини одступање света очигледним.

    И, наравно, треба волети свој црквени календар и православац свуда треба да на прво место стави датуме из црквеног календара. У практичним условима, треба да знамо световни датум – то је сасвим нормално, али примат треба да дамо црквеном календару и никако друкчије.

    И други моменат: људи не разумеју везу између Пасхалије и календара. Они мисле да је довољно прећи на Грегоријански календар и да ће тиме бити решена сва питања. А испашће на крају да нам је Пасха јулијанска, а календар Грегоријански, али о томе никада не говоре поборници реформе црквеног календара.

    Традиционални календари у другим земљама

     

    281180.p.jpg

       

    Неподударање сакралног календара са световним је карактеристика многих живих религиозних традиција, делимично и у савременој јудејској. У Израелу, како знамо, постоји особени календар, заснован, највероватније, на вавилонској, а не на старозаветној традицији, али који већ дуго постоји у јудејско-талмудистичкој култури. Тај се календар у Израелу паралелно користи са световним Грегоријанским и сваки дан је обележен са два датума. На функционисање државних власти и институција то никако не утиче.

    У Ирану имамо арапски календар са три датума: европским, и датумима по месечевој хиџри и сунчаној хиџри – и нема никаквих проблема. Тамо је званични календар –сунчана хиџра. Јапанци и Кинези имају своје традиционалне лунарне календаре, по њима не живе у свакодневици, али зато по њима празнују све своје празнике.

    Извор: Православие.ру




    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    пре 24 минута, Justin Waters рече

    Vrlo sam rad vidjeti ako mozes naci sto tacniji i originalniji, koji postoji, da tako kazem “transkript” 1. Vaseljenskog sabora, gdje se navodi da se Pasha mora slaviti poslije jevrejske. Meni nije poslo za rukom, te do daljneg to smatram crkvenim mitom. 

    Koliko se secam, odluka sabora u pismenoj formi je izgubljena

    Opet, koliko se secam postoji objasnjenje sta je odluceno na saboru,  u poslanici  cara Konstatina posle sabora i postoji odredba u 1. kanonu Antiohijskog pomesnog sabora, koji se poziva na odluku 1. Vaselj. sabora. Verovatno i jos kroz praksu crkve i kroz razne poslanice episkopa, potvrdjuje se odluka o pashi 1. sabora. itd.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 2 часа, Justin Waters рече

    Vrlo sam rad vidjeti ako mozes naci sto tacniji i originalniji, koji postoji, da tako kazem “transkript” 1. Vaseljenskog sabora, gdje se navodi da se Pasha mora slaviti poslije jevrejske. Meni nije poslo za rukom, te do daljneg to smatram crkvenim mitom. 

     

    пре 1 сат, Bokisd рече

    Koliko se secam, odluka sabora u pismenoj formi je izgubljena

    Opet, koliko se secam postoji objasnjenje sta je odluceno na saboru,  u poslanici  cara Konstatina posle sabora i postoji odredba u 1. kanonu Antiohijskog pomesnog sabora, koji se poziva na odluku 1. Vaselj. sabora. Verovatno i jos kroz praksu crkve i kroz razne poslanice episkopa, potvrdjuje se odluka o pashi 1. sabora. itd.

    https://svetosavlje.org/kalendarsko-pitanje/

    • Свиђа ми се 1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 56 минута, Avocado рече

    Znači... onako... veoma duhovno... i bodonadahnuto... je kao najbitnije odlučeno da hrišćani nipošto ne slave Pashu u isto vreme kad i nečisti, pogani Jevreji... čiji je to zapravo originalno praznik...

    :aplauz::))12:smeha:

     

    Ima i u tome neki kontekst  ... stara i nova pasha,...nova je zamenila staru, nova je najavljena u SZ ..itd.....Ima tamo nesto objasnjeno u knjizi Razgovor Justina ( Mucenika ) sa Trifunom ( Judejcem ) , gde se Justin spori sa Trifunom o tim najavama hriscanske vere jos u SZ.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 10 часа, Bokisd рече

    Koliko se secam, odluka sabora u pismenoj formi je izgubljena

    Opet, koliko se secam postoji objasnjenje sta je odluceno na saboru,  u poslanici  cara Konstatina posle sabora i postoji odredba u 1. kanonu Antiohijskog pomesnog sabora, koji se poziva na odluku 1. Vaselj. sabora. Verovatno i jos kroz praksu crkve i kroz razne poslanice episkopa, potvrdjuje se odluka o pashi 1. sabora. itd.

    O kom antihoijskom saboru govoriš? Bio je jedan anitohijski koji je napravio razdor u crkvi. U poslanici cara Konstantina ne stoji uopšte ikakva refernca ka tome da se Vaskrs mora slaviti poslije jevrejske prakse. Naprotiv tom poslanicom se razglašuje radosna vijest da su hrišćani napokon dobili sopstveni način računanja pashe i da sad mogu biti nezavisni od bilo koga i bez ikakvih zabuna određivati datum praznovanja Vaskrsa. 

    Da nešto pojasnim, izraz "Vaskrs se slavi poslije prolećne ravnodnevnice, nakon punog mjeseca i nakon jevrejske pashe" značio bi "vaskrs se slavi poslije prolećne ravnodnevnice, nakon punog mjeseca, i nakon prolećne ravnodnevnice nakon punog mjeseca"...zbog tog što se jevreska pasha počinje 15 nisana i traje 7 ili 8 dana kako u koj jevrejskoj zajednici danas, ali uvijek na pun mjesec nakon poslije prolećne ravnodnevnice, ponekad to padne i na drugi pun mjesec. Ovo zadnje znači da pravoslavni držeći se ovog pravila ponekad, ato se upravo desilo sokoro proslave Vaskrs nakon prolećne ravnodnevnice i nakon dva puna mjeseca, što je besmisleno. 

    Uglavnom stvar je u tome. Prije vaseljenskih sabora bila je opšta zbrka kada se slavi Vaskrs širom hrišćanskih zajednica koje su tada bile raštrkane svuda. Tada nije bilo modernih komunikacija pa da svako na dlanu ima kada će biti jevrejska pasha, negpo je to bilo mučno nastojanje da se odredi kada će padati vaskrs i najlakše je bilo pozivati se na jevrejsku pashu i onda su hrišćani žalosno morali da se muvaju oko sinagoga da osluškuju ili dirketno pitaju rabine kada je 15 nisan, neki su prosto pribjegavali praksi odlaska u sinagoge i slavljena vaskrsa zajedno sa jevrejima. Ovo je ono što je bilo osuđeno raznim pomesnim saborima i apostolskim pravilima. I napokon kada su se stvorili uslovi, na prvom vaseljenskom saboru oci su odlučili da hrisšćane oslobode ove nakradne prakse da s pozivaju na praznik jedne religijske zajednice koja se smatrana otpalom dok odbacuje Hrista kao mesiju, i uzeli su repere kao proljtnu ravnodnevnicu i pun mjesec koga će aleksandrijski astronomi svake godine osmatrati i slati okružne poslanice kada je datuma proslave. Nikakvog pomena tu za vezivanje za jevrejsku pashu nije bilo. To je sve funkcionisalo i pasha je nekolik puta i padala prije jevrejske dok muslimani nisu osvojili aleksandriju i tada su presrala astronomska obavještenja i onda su pravoslavni morali smisliti nekakve tablice (takozvane dionisijeve tablice) koje su netačne. 

    Eto to ti je sva suština, i žalosno je reći da su katolici danas sa svojim gregorijanskim kalendarom usklađeni sa odlukama 1.Vaseljenskog sabora, niti uopšte mare za jevrejsku pashu što je ispravno, a neki pravoslavni nisu. 

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 10 часа, Милан Ракић рече

    Pa Jevrejski. Šta je sad tu smešno?

    Pa vezali ste se za jevrejski praznik (i njihove svete spise), a onda odlučili da taj praznik nećete da slavite kad i oni, jer su oni govna ("nečisti", "duhovni slepci")...

    Otprilike kao kada bi neki Srbin poštovan od strane Mađara umro na Vidovdan i onda Mađari odluče da će svake godine da slave Vidovdan, ali ne na datum kada je zapravo Vidovdan, da ne bi slavili na isti dan sa Srbima, jer su Srbi govna...  nego će da slave Vidovdan, ali u decembru... :D

    Jeste kaledar i proslavljanje praznika relativna stvar, ali vi ste ga baš relativizovali... i to iz čiste sujete, da vas Jevreji ne zavitlavaju da bez njih ne možete da odredite praznik...

    Jedno je da ti odrediš neki kao svoj "ispravniji" način određivanja nevezano za to da li će se poklopiti sa tuđim... a sasvim drugo i prilično bizarno je da imaš pravilo da taj praznik ne može da bude na isti dan kad slave Jevreji i da to bude određeno kao verska dogma tj. kao razlog za isključenje iz Crkve... što je najgore, baš time ste se opet vezali za to da bez njih ne možete da odredite kad je praznik...

     

    Inače, pričam o ovom delu iz onog teksta:

    Овде наводимо само најзначајније писане одлуке сабора и Светих Отаца о Васкрсу, датуму и начину слављења:

    Правило Светих Апостола, канон 7: „Епископ, свештеник или ђакон, који буде празновао васкрсење Христово пре пролећне равнодневице и заједно са Јудејима, нека буде свргнут“.

    Антиохијски сабор (341. г.), канон 1: „Сви верни који прекрше одредбу Никејског сабора и славе Пасху у време кад и Јудеји, нека буду одлучени и искључени од Цркве.. Епископе, презвитере и ђаконе који то чине, сматрамо већ одлученим и свргнутим. Они који опште са њима, подлежу истим казнама“.

    Писмо цара Константина Великог епископима који нису били на сабору (325. г.): „Расправљано је било и у погледу светога дана Пасхе и општим гласом признато је за добро да сви хришћани, ма где живели, имају обављати спаситељни празник Пасхе једног истог дана… Пре свега неприлично је да се овај свети празник слави заједно са Јудејима, који, оскврнивши своје руке безаконим чином, праведно су поражени као нечисти, духовним слепилом… Држећи се овога браћо, ми ћемо одстранити од себе о нама срамотно мишљење Јудеја, као да ми не можемо независно од њих установити празновање. Нећемо допустити да се два пута у једној години светкује Пасха. Спаситељ наш даровао нам је један дан да славимо наше ослобођење, односно дан Његових светих страдања. Размислите сами по вашој светости како је зло и неупутно кад у једно време једни посте, а други се веселе, и затим после дана Пасхе, једни проводе дане празнујући, а други чувају још установљени пост. И зато је Божански промисао да ово буде на прави начин изостављено и доведено под једно правило – на што, ја мислим, сви ћемо се сагласити… По општем суду свију установљено је да се свети празник Пасхе има славити од свију у један дан. Није пристојно да буде разлике у погледу тако свете ствари, и боље је следити овој одлуци која је чиста од сваке заблуде и греха. Оно што је надахнуто по Богом надахнутом суду толиких и тако светих епископа, радосно примите као дар са неба и као праву Божанску заповест: јер све што је установљено на светим саборима епископа, мора се сматрати изразом Божанске воље.“

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 6 часа, Avocado рече

    a sasvim drugo i prilično bizarno je da imaš pravilo da taj praznik ne može da bude na isti dan kad slave Jevreji i da to bude određeno kao verska dogma tj. kao razlog za isključenje iz Crkve... što je najgore, baš time ste se opet vezali za to da bez njih ne možete da odredite kad je praznik...

    Potpuno si tačan u upotrebi epiteta "bizarno". Sama hrišćanska nauka uči da su starozavjetna pravila imala svrhu do dolazka Isusa, nakon toga su ispunjena, "upotrebljena" i nemaju više svrhu. Nakon hrišćanstva jevrejska pasha je nešto potpuno nebitno, nepostojeće u kontekstu toga što su Jevreji odbacila Isusa kao mesiju, ali da su Jevreji prihvatili Isusa kao mesiju i oni bi slavili hrišćansku pashu. No neki su od toga napravili dogmu i razlog za isključenje što je apsolutno bizrano i neshvatljivo. 

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 17 минута, grigorije22 рече

    Zato sto smo tako navikli. Zamisli da predjemo na novi kalendar pa mi slava umesto 20 padne 8 januara. :0426_feel: Ako vec oce da vrse reforme neka reformisu post. Sav pravdoljubivi rod hriscanski postoje Julijanski kalendar, ali post ne.

    Pa to vrijeme će već doći ako do tad bude Srbalja na kugli zemaljskoj, već za sedamdesetak godina tvoj slava neće biti 20-tog, već 21 januara. 

    Mislim, ljudi su radi raznih ideologija prihvatali neke sasvim nove datume radi proslava koje čega, i sad bi im kao bilo teško shvatiti da je sv.Nikola 6, ne 19 decembra i tako nešto. Mislim da ima takvih koji bi se pobunili, ali neka ih i treba da se prokažu. 

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 12 минута, Justin Waters рече

    Potpuno si tačan u upotrebi epiteta "bizarno". Sama hrišćanska nauka uči da su starozavjetna pravila imala svrhu do dolazka Isusa, nakon toga su ispunjena, "upotrebljena" i nemaju više svrhu. Nakon hrišćanstva jevrejska pasha je nešto potpuno nebitno, nepostojeće u kontekstu toga što su Jevreji odbacila Isusa kao mesiju, ali da su Jevreji prihvatili Isusa kao mesiju i oni bi slavili hrišćansku pashu. No neki su od toga napravili dogmu i razlog za isključenje što je apsolutno bizrano i neshvatljivo. 

    Ali jevrejska pasha je više istorijski/nacionalni, nego verski praznik (iako je naravno u ta drevna vremena to bilo stopljeno jer je Bog učestvovao u istorijskim događajima)... pasha proslavlja izlazak Jevreja iz ropstva pod Egipćanima... ne može to da postane nebitno nakon hrišćanstva i neprihvatanja Isusa kao mesije jer sa tim nema baš mnogo veze... bio Isus mesija ili ne, oni su se onomad oslobodili ropstva i to bi proslavljali zbog toga, a Isusa zbog drugih stvari... nije ispunjenjem starozvetnih pravila prestao da postoji Izlazak iz Egipta... zapravo, jedina vaša veza sa tim praznikom je što se na taj praznik održala Poslednja večera... pa kad ste to već vezali za sam praznik (izlaska Jevreja iz egipatskog ropstva), a ne za neki datum, onda je poprilično bizarno da glavno pravilo bude da se ne proslavlja na dan kada Jevreji slave taj praznik...

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 7 минута, Avocado рече

    Ali jevrejska pasha je više istorijski/nacionalni, nego verski praznik (iako je naravno u ta drevna vremena to bilo stopljeno jer je Bog učestvovao u istorijskim događajima)... pasha proslavlja izlazak Jevreja iz ropstva pod Egipćanima... ne može to da postane nebitno nakon hrišćanstva i neprihvatanja Isusa kao mesije jer sa tim nema baš mnogo veze... bio Isus mesija ili ne, oni su se onomad oslobodili ropstva i to bi proslavljali zbog toga, a Isusa zbog drugih stvari... nije ispunjenjem starozvetnih pravila prestao da postoji Izlazak iz Egipta... zapravo, jedina vaša veza sa tim praznikom je što se na taj praznik održala Poslednja večera... pa kad ste to već vezali za sam praznik (izlaska Jevreja iz egipatskog ropstva), a ne za neki datum, onda je poprilično bizarno da glavno pravilo bude da se ne proslavlja na dan kada Jevreji slave taj praznik...

    Istorijsko-nacionalni-vjerski...teško je šta tu razdvojiti kod Jevreja šta je istorija, šta božansko djelovanje. Međutim pasha nije samo izlazak iz Egipta, za jevrejsku pashu se kolje jagnje veče prije subote i onda se na dan pashe jede sa gorkim zeljem i beskvasnim hljebom. Poenta je što hrišćanstvo tvrdi da je jagnje simbol Hrista i da su Jevreji trebali prepoznati da je Hristovo stradanje na krstu oprisutnjenje tog simbola klanja jagnjeta kroz vijekove, i da je sve ovo do tad bilo priprema-simbol dok "Pravo Jagnje" ne bude zaklano. Prema tome u takvom slijedu događaja Jevreji bi kao i hrišćani pashu slavili kao vaskrsenje Mesije sa podjsećanjem na izlazak iz Egipta i svim ostalim slijedom događaja koji su imali svoj vrhunac na brdu golgota. Jevreji su trebali doći u stanje vjere gdje bi na dan svoje pashe obznanjivali da je Hristos zapravo taj Bog koji ih je izvadio iz Egipta i koji je djelovao s njima kroz sve te za njih istorijske događaje i koji bi na kraju slavili vaskrs kao i svi ostali hrišćani.

    Jevrejska pasha kao isključivo praznik podsjećanja na izlazak iz Egipta nepostoji nema više nikakvu validnost, ništavna je s toga vezivanje hrišćanske pashe - vaskrsa nakon Isusa za takav praznik je apsurd iz tog razloga

    Razumijem ja tebe i tvoje argumente, oni su logični s tim da ja pridodajem malo dublji pogled sa hrišćanskog ugla, koliko je bemisleno vezivati se za praznik jedne vjerske zajednice, a kojoj spočitavaš da nisu prihvatili Isusa kao mesiju i da su otpadnici dok god se ne preokrenu u vjeri. 

    • Волим 1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима




    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичног сајта Српске Православне Цркве

×
×
  • Креирај ново...