Jump to content
  • Поуке.орг инфо
    Поуке.орг инфо

    Епископ стобијски и Местобљуститељ струмички Давид: Нема цркве без јединства са другим црквама!

      Искуство је показало да, када се захвата вода са живописног планинског извора, сасвим је могуће, у лончић, поред бистре воде, да уђе и жаба. Сада, у затишју, пред вероватних будућих дебата, креативно је да се сагледа шта је постигнуто на пољу религијског плурализма, и шта тек треба да се уради. И, да! Између осталог, да се лоцира жаба!

    Збивања повезана са МПЦ, показала су се више него добродошла за домаћу јавност, а тако ће бити и у будућности. Зашто? Полако и стидљиво, ти догађаји почињу да изоштравају критеријуме друштва приликом расуђивања – шта је, а шта није црква! Следствено, да ли је МПЦ црква, или није? Са јуридичког аспекта јесте црква, будући да је као таква записана у судском регистру верских заједница. Истовремено, општепознато је да МПЦ тражи да постане део православне цркве, чињеница, која, сама по себи, сведочи да са теолошког аспекта МПЦ, још увек, у суштини, није православна црква. Уколико, пак, МПЦ подразумева aутокефалност као самодовољну самосталност, онда је она најаутокефалнија од свих! Зато, зачуђује зашто МПЦ тражи аутокефалност, када то значи проницање са другима, будући да призната аутокефалност подразумева међузависност православних цркава. Позната је максима да заједништво није институционални, већ егзистенцијални императив. Речено отвара питање: како се постаје православна црква?

    Представници МПЦ често пута указују на то да имају храмове, свештенике и организован живот. И друге непризнате или иноверне цркве имају храмове и много образованије свештенике. Али, то није критеријум да их православна црква прими у литургијско и доктринарно јединство, што је, пак, једина јасна потврда да је нека црква православна. Представници МПЦ често су потонути и у прошлост, но представља неартикулисан нагон, потреба: да се 19. веку направи копи-пејст у 21. век.

    Следствено, упућенима је јасно да је неодрживо тражење литургијског саслуживања и аутокефалије пред, да МПЦ, уопште, постане православна црква. Ултимативно тражење од стране МПЦ је изазвало неке бугарске интелектуалце да је упореде са параполитичком организацијом. То је идентично, као да се нека протестантска црква обрати само једној православној цркви са улитматумом: служите литургију са нама и доделите нам аутокефалију, а потом ћемо вас ми признати за мајку! Ипак, треба бити на броду да би се добила кабина, јер у њу не може да уђе онај, који се налази на копну! Устројство православне цркве је такво да је најпре неопходно да се пребива у литургијском и канонском јединству, па потом све друго долази природно и без ултиматума. МПЦ, нажалост, још увек нема то јединство и затворена је за разговор са онима, који једино могу да јој помогну. У овом контексту, руски писац Захар Прилепин, би рекао: „игра им не иде, постојано у жбуну траже лоптицу, мачка са комшијског улаза гадљиво гледа, а ја пролазим да не бих гледао.“ Полазећи од те чињенице, политичари треба да буду опрезни за ким се поводе за савет по питању цркве, са циљем да не окаљају свој углед и да држава не уништи критеријуме непристрасности при успостављању религијског плурализма, који је суштински за функционисање једне демократије. Власт може до бесвести да подржава МПЦ и да се идентификује са њеном непризнатошћу, но више не сме, као до сада, да то прави на рачун других цркава у земљи. Познато је да је свака агресивност знак немоћи. Зато држава не треба себи лако да дозвољава да се поведе за, са часним изузетцима, варваризираним јавним дискурсом по питању теолошких теми.

    Многи митрополити БПЦ, међу којима и председник т.з. комисије за посредовање за МПЦ, старозагорски митрополит Кипријан, јавно су истакли да је проблем МПЦ, без сумње „чисто канонско питање“ (БТВ „Тази сутрин“, 29.11.2017). Његовом ставу су се супротставили скопски т.з. експерти, који непризнавање МПЦ представљају као политичко питање. Професор са теолошког факултета у Великом Трнову, Свилен Тутеков, имајући у виду израз аплогета МПЦ, указује да такав говор о цркви садржи све, осим црквених мисли, сазнања и критеријума. При таквом дискурсу, сама реалност цркве више не присуствује. Уместо реалности цркве, према Тутекову, видимо ограниченост само њених епифеномена: социјалних, моралних, политичких. А, истински дијалог је могућ само уколико извире из суштинске одлике цркве, а то је јединство, и само уколико се води црквеним, а не политичким језиком. Дакле, само уколико је битна црква, а не идоли националромантизма, геополитике и аутокефалије.

    Уколико се БПЦ, уопште, нађе у прилици да посредује за МПЦ, неизбежно ће морати да се сретне са ПОА, будући да су БПЦ и ПОА нераскидљив део једне и исте цркве. Та црква ће помоћи и еклисиолошки неписменом приватном декану из Скопља, да не мантра између соломонских решења и њему непознате путеве.

    Нико да не потцењује способност мислећих људи да лоцирају жабу. Време је да се коначно испуне речи песника, да људи треба да науче критички да размишљају о цркви, а не да буду учени од т.з. експерата, шта да размишљају!

    Текст је објављен у дневним новинама „Слободен печат“, (28. децембар 2017.), у рубрици редовних колумни Епископа стобијског.

    http://www.slobodenpecat.mk/kolumni/nema-tsrkva-bez-edinstvo-drugite-tsrkvi/




    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    пре 2 минута, MKD13 рече

    Opet su ti lose procene. Moja ideologija u nista se ne razlikuje od najvecih makedonaca: Delceva, Grueva, Tatarceva, Aleksandrova, Mihajlova i svih ostalih clanova istoriske VMRO , makedonskih prerodbenika i obicnih makedonaca. Da bi svatio to najprostije sto mogu da ti objasnim: kad igraju fudbal reprezentacije Makedonije i Bugarske ja normalno navijem za Makedoniju. shto opet neznaci da se neosecam bugarin:D

    Ohridska Arhiepiskopija u svakom slucaju bice autokefalna crkva paralelno sa BPC.

    Sto se tice istorije, neznam shta da vam kazem, vama i angeli da vam rekni istinu, vi bi na njih bacali kamenje i optuzili bi ih za bugarofilstvo.

    Shto se tice Kosovo, mi ne padamo na vase nivo, nismo svetotatci. Sto opet neznaci, ako vi budete uporstvovali sa POA, da mi sedimo skrstenih ruka. Mozemo i mi u novoj drzavi Kosovo (mi smo za SPC BJRM) da obnovimo stare eparhije ohridske crkve. 

    Sve zavisi od vas. Mi smo za prijateljstvo. Al ako hocete drukcije i za to smo spremni...

    Стави мало акценат на објективност. Овде можеш да водиш дијалог и извлачиш констатације које су смислене. Ти, без образа, пишешп бесмислице које си увредљиве. То није лијепо у туђој кући - са кућним васпитањем се и иде и ван свог дома. :)

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 17 минута, NikolaosP рече

    @MKD13 Мислим да све ово ниси баш најбоље разумио. Крени од следећег - да ли има смисла да за неку заједницу кажеш да је Црква, ако је она једина која сама себе признаје? 

    Бугарско мијешање у ова питање је дефинитивно политичке природе, као што је и овај раскол политичке природе. Не видим шта ту није јасно и шта ту треба објашњавати, као ни подлогу да се о томе расправља. Овде је ситуација јасна и евидентна.

    Procitaj moje ranije postove i postavi mi ovo pitanje ponovo, ako ti nije jasno. Ne mora da znaci da MPC nije crkva ako je drugi ne priznaju. Nije to prvi put u istoriji crkve...

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 1 минут, MKD13 рече

    Procitaj moje ranije postove i postavi mi ovo pitanje ponovo, ako ti nije jasno. Ne mora da znaci da MPC nije crkva ako je drugi ne priznaju. Nije to prvi put u istoriji crkve...

    Ма никако. Толико си компетентан и поткован еклисиолошки. :)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 13 минута, MKD13 рече

    Procitaj moje ranije postove i postavi mi ovo pitanje ponovo, ako ti nije jasno. Ne mora da znaci da MPC nije crkva ako je drugi ne priznaju. Nije to prvi put u istoriji crkve...

    Јаране, у историји Цркве се никад није десило ово што ти умишљаш. Међутим, велики исповједници у Македонији, у борби против великосрпске хегемоније, јесу први примјер у историји и то прије историјске пресуде. Алал вера :) 

    Срдачно, 

    Ваш поносни сусјед 

    Србин

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 8 минута, NikolaosP рече

    Стави мало акценат на објективност. Овде можеш да водиш дијалог и извлачиш констатације које су смислене. Ти, без образа, пишешп бесмислице које си увредљиве. То није лијепо у туђој кући - са кућним васпитањем се и иде и ван свог дома. :)

    Ja se tebi klanjam Care:skidamkapu:samo sto ja  ovde  malo na forumu sam nepristojan. Dok vi kod nas u BJRM u tuguj kuci gazde se pravite.

    Na moja nekompetentna eklisioloska pitanja niko nece da mi odgovori. Jer kad bi mi odgovorile onda bi trebalo da se prizna i MPC

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 2 минута, MKD13 рече

    Ja se tebi klanjam Care:skidamkapu:samo sto ja  ovde  malo na forumu sam nepristojan. Dok vi kod nas u BJRM u tuguj kuci gazde se pravite.

    Na moja nekompetentna eklisioloska pitanja niko nece da mi odgovori. Jer kad bi mi odgovorile onda bi trebalo da se prizna i MPC

    То је због тога што ти ниједно није компетентно. :)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    On 05.01.2018 at 23:13, MKD13 рече

    Rilski, zasto uprno izbegavate da mi odgovorite na pitanje o Ruskoj Zadgranicnoj Crkvi? Ona je bila u raskolu sa drugim crkvama osobito posle 45'te? i kako u toj ambalazi bez sadrzaj nasao se jedan sv.Jovan Sangajski? ili mozda i njega ne priznajemo za svetitelja?

    Necu da te pitam o vladici Nikolaju zasto je umro u Americi i njegov odnos sa komunistickoj SPC...

    Ali pitacu za sv.Joanikija prvog patrijarha srpskog. Kako je postao svetitelj kad je ucinio raskol i umro pod anatemom? ili i on je ambalaza bez sadrzaj?

    Dok ne odgovorite na ova pitanja sve argumente da je MPC raskol su vam nistavne!

    Dobro ajmi ti odgovori na moja nekompetentna pitanja:)

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 17 минута, MKD13 рече

    Dobro ajmi ti odgovori na moja nekompetentna pitanja:)

    У реду, али прије него што ти одговорим морам да установим са којих дужина ми гледамо на овај раскол, да бисмо увидјели да ли има смисла полемисати.

    Да ли је овај раскол политички или не? 

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    пре 5 минута, NikolaosP рече

    У реду, али прије него што ти одговорим морам да установим са којих дужина ми гледамо на овај раскол, да бисмо увидјели да ли има смисла полемисати.

    Да ли је овај раскол политички или не? 

    Oba raskola su u osnovi politicki. Drugi je slicniji kao ovaj s MPC.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Ни на овој теми нисте чули нове вести с`ратишта? 

    Држава и нација су предуслов Цркве. Црква је културна служба Државе. Свештеници су Државни чиновници. и тако даље и томе слично.... а томе је у затвору ХАХАХХАХАХАХАХАХХА ОК. !!!!!1

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    A evo kako sama RPCZ se odnosila prema MPC. Odnosno Mitropolit Lavr buduci poglavar RPCZ a tada arhiepiskop Sirakuzki i Troicki u pismu jednom srpskom jeromonahu koji je pitao za MPC. Zapazite da mitropolit u nikom slucaju ne koristi retoriku danasnje SPC cak hvali prvojerarha MPC i njigde nespominje raskol vec makedonska crkva i dr.

    Sta kazu braca rusi "pocustvujte raznicu".:)

    Nadam se da sad grci nece i rusima da se zameru zbog upotrebljene  termine kao shto to zameraju bugarima.

     

     

    ''ДОРОГОЙ О ГОСПОДЫ ОТЕЦ Н.Н

     Сравнительно ранъше получилъ Ваше писъмо, но тоже задержался съ отвытомъ, такъ какъ въ первой части октября былъ въ Санъ Франциско, там состоялся церковно-пывческий съыздъ.

    Вы пишите касателъно того, что у насъ нетъ «Русляка». Владыка Маркъ печатаетъ дополнителъную Минею, гды будутъ помыщены всы службы рускмъ святымъ. Он уже кое-что напечаталъ отдылъными книжецами-брошюрами.

    Касателъно Македонцевъ, тутъ недалеко естъ два прихода, которые принадлежатъ македонской церкви. Священники доволъно часто заызжаютъ къ намъ или со своими близкими и два раза привозили своего Митрополита Михаила, посмотрыт нашъ монастыръ и росписъ храмамa и др. Я беседовал съ М.Михаиломъ, онъ оченъ хорошо говоритъ по француски, по англыски, по руски и по сербски. Уже пожилой человек, но видно по нему, что ето воспитаный выдержаный человыкъ старой школи."

    :coolio:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


     

     

     

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Nisam znao gde da stavim ove male ali radosne vesti u korist MPC.

    Svetogorski monasi iz manastira Dohijar ucestvovale su u zajednicke molitve sa svestenstvom MPC u Strumici. Povod krstopokladna nedelja, bdenije i litija u cast ikone Bozje materi Skoroposlusnica. Beseda podrzci MPC je odrzao i Dohijarski jeromonah Filotej http://bigorski.org.mk/vesti/bogosluzhbi/2018-bdenie-i-litija-vo-chest-na-skoroposlushnica/

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима




    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичног сајта Српске Православне Цркве

×
×
  • Креирај ново...