Jump to content

Владика Порфирије изабран за новог патријарха

Оцени ову тему


Препоручена порука

@Bokisd Види, искрено: давање аутокефалије Макдонцима, за мене је збрзано. Али ја уопште не сматрам свој став релевантним! Разумеш? Ја нисам на тако високој "осматраници" и просто физички не могу да видим те ствари. Зато своје мишљење узимам са резервом.

И ова честитка - кад сам прочитао, обрадовао се што патријерх мудро збори и знам да је добронамеран ка муслиманима, знам да није сервилан и наиван како је живот у пинк бојама и како нас сви воле - не! Не потцењујем браћу, него кад чујем рецимо кавазовиће - ја се поносим и на своју веру и на патријарха. Баш! Исто ми је запала за ухо ова формулација. Прочитао сам, дакле, нисам истраживао је ли нека беседа или је писана форма. На брзину прочитао, и био свестан: ако је писана мало "јака храна", много их лепо части, баш, а ако је говорио егде, онда се можда збразо. Иако он бира речи, али свакоме се омакне.

Посшто је честитка некако "утемељена" на томе, ту тражи тачку спајања, онда то има баш тежину. Остало је на томе, ниса уопште хтео да истражујем, анализирам - кратка вест, кратко размишљање о томе и идем(о) даље.

Е, кад сте то потегли ти и Рођо, онда сам овде почео да "размишљам" гласно. И то што говорим тако мислим...не сматрајући уопште да је то тако у смислу да су моји ставови аксиоми. То је то. Дакле и ја који вама овде контрирам (не контрирам, причамо) сам имао исти осећај...мада када сам то прочитао - као, за мене споредну вест у смислу Јусуфспахић-Патријаршија односи - нисам томе придао више пажње.

Ако је писана честитка, онда је и озбиљније, промишљеније. За мене лично, то се може стављати под упит(ник) са есхатолошко-сотериолошке стране, али у контесту суживота комшијсог а и братског, ипак су сви људи браћа, није спорно. Они преко Арапа, после Турака примили ислам, ми преко Јевреја хришћанство и ето нас у завади ко и сва браћа.

Узгред, мени је дискутабилнија судбина Исмаила и Исака...не везано за наше полемисање. Колико знам Златоуст је писао (о браку), па тамо то разрадио како је Сара наговрила Аврама, после га корила (прекоравала) и сл. То ј емени занимљивије,  него што ви ту баш цедите....бесмислено би било хришћанску теологију користити у честиткама муслиманима, ону која им одриче, рецимо, спасење. Тако да, зато мислим да је патријарх циљао на друго. Разумеш - просто ако му спочитавмо што ви пишете, онда он на неки начин провоцира муслимане.

И има друга ствар - ја не знам да ли ви мислите да се нико ко ниј екрштен неће спасити, знам да ја ту проблематику уопште нећу да нализирам! Верујем да је Господ и Спас(итељ), и не желим да из мог чемера претендујем да знам онтолошке и есхатолошке тајне - највише. То није нормално за мене, јер толико (мало) знам теологију да се ту НЕ може бити изричит!

Поента - сматрам да се у честитици није ишло на неке сотериолошке висине, него чисто н асуживот. Остало приписјем реторици не догматици или теологији. Проста ствар за мене.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 1.6k
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

“Браћи муслиманима честитам велики исламски празник Курбан бајрам, којим прослављају жртву праоца Авраама /Ибрахима/ који је зарад љубави и оданости Богу био спреман и на највећу и најтежу жртву.

И хришћани и муслимани, као Авраамови наследници, позвани су да чине Авраамова дјела, односно да кроз личну жртву своју љубав учине делатном, а да у том духу данашњи велики празник буде подстицај да се наши братски односи укрепе делима љубави, животом у слози и сарадњи, ради заједничке радости свих људи добре воље.”

Извор: Инстраграм провил Патријарха Порфирија

Извор - Инстаграм, занчи писана честитка (промишљена, без афекта). Ово везе нема ни са кавим контестима који су овде цитирани и који говоре о "наследству" Аврамовом. Једина веза коју је патријарх могао овим контестом и формулацијом да направи са Аврамов и муслиманима јесте Исмаил, од његове лозе Арапи, од Арапа ислам...и то је то. Остало се говори о суживоту на темељима љубави. И врапци знају да Исамил није наследио Аврамов жезал...и то је то. Остало је цеђење комарца. Овде има историје, има реторике, нема никаве догматике, есхатологије и сотериологије. Поентира се на: "...братски односи укрепе делима љубави, животом у слози и сарадњи, ради заједничке радости свих људи добре воље.”
 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 6 часа, Ćiriličar рече

@Родољуб Лазић , @Bokisd...ви сте паметни људи...али стварно...мис'им, понекад звучите к'о неки Злазановић (=ја као историчар) са насловима:

"Вучић са Порфиријем и Дританом спремио удар на СПЦ" - ни мањ ни више патријарх спрема удар на Цркву којој је на челу.

Или: "Ниси ти синко за то"! - тамо неки леват процењује способност Светог Духа и Сабора епископа да бирају ко је за шта.

Сад, ајде, да човек и западне у неку скепсу из бриге да патријарх уради нешто велико, али да честтку муслиманима провлачи кроз цитате Св. Павла, теологише, ајде де. Патријарха су од устоличења проглашавали свим и свачим, па чак и великом незналицом.

Проблем код Срба је та гордост стршана. Нећеш наћи народ да више ружи своје владаре, сада и своје патријархе и владике него Срби. Руси су гори, али код њих је то периодично, кад им подвале неку идеологији или их неки велики зао дух запљусне, то су историјски периоди, код Срба је то константа.

Вас двојица то лепо, "културно" радите, фол питате се из бриге...а ваш образовни ниво није к'о у "историчара" Златановћа, него ј емного виши, арсенал "аргумената" је огроман, сва на интернету доступна отачка литература коју лако проналазите јер сте довољно теолошки начитани да знате где и шта се налази, где ићи на извор, па би требали знати да тумачите мало шире контексте, па и политилке, и геополитичке. Није свако одело прикладно за сваку прилику. Није свака беседа прикладна за сваки аудиторијум. Није свака честитка прикладна за сваког човека, народе. Патријар се не може обраћати истим црквеним језиком и хришћанима и муслиманима. Јер да то чини, то је као да покршава оне који то неће - потпуно исто! Него се обраћа муслиманима, не сервилно, него тако да покузаује потовање ка њиховој вери, ма каква она била.

Није ли Павле рекао ПАГАНИМА, многобошцима: Видим да сте побожни људи, и да се молите непознатом богу, е баш ТОГ Бога вам ја проповедам, ја сам га "видео", јавио ми се, ајде да вам испричам о Њему! Шта би ви рекли Павлу?

Кад спомињете Св. Павла - а, није ли Павле дошао после Аостолског сабора поново у Јерусалим, и нису ли Јаков, Јован и Петар, упркос дотадашњем договору о обрезању и приносу жртва замолили Павла да приесе жртве у Храму? Није ли то црквена политика? И шта се десило? Павле умало не изгуби главу! И није ли Павле био грађанин Рима - окуапаторско грађансво имао, јер Јерусалим је био протекторат. Као кад би рецимо Теодосије био грађанин КосовЕ! Колико ту имамо "екуменистичких" заврзлама. Питање ј екако би сте се вас двојица ту понашали и колико би "ревновали". Павле није био ни за обрезање, ни за жртве а отишао је да принесе жртве и умало изгубио главу...Петар, Јован и Јаков су га замолили да би снисходили задртим Јеврејима, иако се сами нису слагали са тим - дакле сервилност на неки начин, и неосорна црквена политика.

A gde to zvuci tako, cini ti se, relativno si dugo na forumu i znas da je bilo mnogo razlicitih tema o raznim licnostima koja su u crkvi i znas da je na tim temama 'zvucalo' itekako zestoko i pretresalo se u sitna crevca 0512_music mnogim episkopima i cak i patrijarsima, i eto na kraju svi ostadosmo nekako zivi i zdravi i crkveni i u crkvi.

Znaci, to je tako u crkvi, bilo i u staro vreme da su se i svetitelji medjusobno malo ili vise 'pretresali' ali su opet odrzavali zajednistvo i ljubav i veru i bili su svi u crkvi. 

Te sto pominjes skoro i ne pratim, nesto malo procitam cisto kao informaciju i da vidim sta se desava, svi ti su meni pomalo u nekom extremu i nisu bas talon za neko podrzavanje i odobravanje.

Cestitka muslimanima, znas kako, ako se vec cestita ja mislim da to treba da bude dobro i uravnotezeno srocena i odgovaruje upucena poruka kako samim muslimanima kojima je upucena ali takodje i da se vodi briga o svojim ljudima kako ce biti prihvacena i protumacena, jer mislim da treba prvo da se vodi racuna o svojima pa onda i o drugima i zato treba da bude odgovarajuce i verski i teoloski srocena. Na primer recimo ova cestitka :

"Živeći stoljećima jedni pored drugih, ovdje su se ljudi učili toleranciji, razumijevanju, uvažavanju i poštivanju drugoga i drugačijega. Sve te vrijednosti želimo predati i mlađim naraštajima. Kurban bajram je blagdan žrtve i blagdan solidarnosti s potrebnima.

Stoga, svim vjernicima islamske vjeroispovjedi želim sretan Kurban bajram, da ga provedete u miru i sreći, u zajedništvu s najbližima i razumijevanju za sve potrebne naše pomoći.

Bajram šerif mubarek olsun - kazao je župan Boban u čestitci upućenoj muslimanskim vjernicima u Splitsko-dalmatinskoj županiji i šire."

Sta da kazemo ap.Pavlu za njegovu propoved na Areopagu, znas kako je zavrsio svoju propoved, Isusom Hristom i Njegovim vaskrsenjem iz mrtvih, i dok su ga slusali kada je pricao o tom nepoznatom Bogu i kada je na kraju kao zakljucak ukazao ko je tacno taj istiniti Bog poceli su da mu se rugaju. Zato je vrlo sklisko to sto je patrijarh pomenuo u svojoj cestici, jeste ap. Pavle bio svima sve kako bi neke spasao, ali opet to ne znaci da to svima sve nema neku svoju odredjenu granicu delovanja i verovanja i prema drugim verama i religijama.

Jeste to sa ap.Pavlom u Jerusalima bila crkvena politika ili bolje receno crkvena ikonomija u tom odredjenom trenutku zivota crkve u Jerusalimu, ali ipak i ikonomija ima neke svoje granice delovanje koje ne smeju da se predju, i ta granica je ustanovljenja na tom Apostolskom saboru i procitaj stihove DA. 21,glava, da ap.Jakov pre nego je savetovao ap.Pavlu da ide u Hram da se obredno ocisti (nije bas da prinese zrtve) kaze ap.Jakov ovako :

А за незнабошце који вероваше ми посласмо пресудивши да они такво ништа не држе осим да се чувају од прилога идолских, и од крви, и од удављеног, и од курварства.

I to sto prica ap.Jakov su odredbe i poslanica tog Apostolskog sabora, sto znaci da se prvo ustanovljuje granica do koje se sme ici u veri i obredu i onda se nalaze crkvena ikonomija koja prati te granice, i tako je i ap.Pavle postupio slusajuci Crkvu iako je predhodno na svojim misijama medju neznabozcima i Jevrejima propovedao svima njima da je Stari Zakon prestao i da ne treba da se prati i ispunjava ne samo od strane neznabozaca nego i od Jevreja koji prilaze crkvi i hriscanskoj veri.

E, razumes sada o cemu pricamo i kako ide postavka stvari. Nije sad patrijarh zbog toga sto je nesto rekao u cestici sto je mozda u nekom slucaju problematicno, nije sad on postao neki odpadnik od vere ili jeretik i slicno, naravno da nije, nego pricamo i diskutujemo i ukazujemo i malo i kritikujemo ako mislimo da ima nekih osnova za to.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Bokisd Генерално се слажем са овим што си рекао, али Боки, руку на срце, ако узмемо да патриа' ем предавао Нови Завет, значи требао је са тим "наслеђем" опрезно, ем патриа',  све то стоји. Али знаш да ту нема сервилности, да нема неких силних илузија сад како нас ће сви волети и то...чега се требамо чувати, на земаљској равни да нас опет не кољу. У контесту вере чувати је чисту. Али опет руку на срце, осим мало људи који су читуцкали теологију, православних, и Св. Павла, нико то "наслеђе" не свата ван оне равни о Исмаилу и Исаку, али земаљске, посебно муслимани. Ни њихови високи теолози не могу да "сваре" те дубине Павлове, нити наше поимање спасења. Они имају "команде", и законе, ми имамо сасвим друго и Другог који нам каже "да кад све исунимо, опет смо слуге непотребне", а кроз Њега смо усиновљени, па нисмо ни слуге и нисмо ни непотребни, него се Он спусти међу нас не да командује, него да нам служи и страда за нас и све...

Сад, ми који како-тако разумемо шта је истинско Аврамово наслеђе...треба и да мало узмемо у обзир да наш предсваник то говори Исмаилћанима. Порфирије, ипак, носи тај Аврамов жезал који је преко Исака стигао до њега...а Исмаил је отеран. Стога "коме је више дано, од њега се више и иште", више треба да снисходимо...то је наше у овом свету.

Да сад не орећемо горе-деле. Свако православан ко је мало читао може, с правом, да стави под лупу ово што сте ти и Рођо, па и мени је иста помисао дошла, а ево како реагујем овде.

Ја се не противим вашој теологији, али ипак требамо да гледамо контест, реторику, ниво, коме и када се ко обраћа. И главно, о честитици и "наслеђу", требали би се сложити да је Павлово "наслеђе" кад говори о Авраму проткано (као и све, као и све хришћанство) есхатологијим, сотериологијом - спасењем као крајњем смислу. А у честитци муслиманима тога нема. Стога не треба мешати то. Сад да ли је требао другачије се формулисати...па можда јесте, јер није да не боде очи нама (и мени је) који со као нешто прочитали.

Него ајде ти, из контеста који сма ја овде потенцирао - земаљски суживот, преформулиши париархову честитку, не мењај јој контест, садржај, а употреби другу реч али не изостављај Аврама.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Није исто то са митарствима и ово за Бајрам. Тамо се као Владика из манастира обраћао својим православним верницима на ТВ, а овде као Патријарх  другој вероисповести, то се не може поредити. А мислим да данас Патријарх Порфирије ни не би причао о митраствима оно што је пре причао након што је постао Патријарх српски. Из више ралога, најважнији је да ово место има и већу одгворност и да мора да пази да ни по коју цену не уноси поделе међу вернима что и јесте био случај када је причао о митарствима. А то је причао пре двадесет година на ТВ која има своју посебну публику у тој емисији и сада му се набија на нос кад год проговори нешто:D

Рече безуман у срцу својем: нема Бога.
Трула су и мрска дјела њихова. (Пс. 13, 1)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 17 часа, Ćiriličar рече

@Bokisd Генерално се слажем са овим што си рекао, али Боки, руку на срце, ако узмемо да патриа' ем предавао Нови Завет, значи требао је са тим "наслеђем" опрезно, ем патриа',  све то стоји. Али знаш да ту нема сервилности, да нема неких силних илузија сад како нас ће сви волети и то...чега се требамо чувати, на земаљској равни да нас опет не кољу. У контесту вере чувати је чисту. Али опет руку на срце, осим мало људи који су читуцкали теологију, православних, и Св. Павла, нико то "наслеђе" не свата ван оне равни о Исмаилу и Исаку, али земаљске, посебно муслимани. Ни њихови високи теолози не могу да "сваре" те дубине Павлове, нити наше поимање спасења. Они имају "команде", и законе, ми имамо сасвим друго и Другог који нам каже "да кад све исунимо, опет смо слуге непотребне", а кроз Њега смо усиновљени, па нисмо ни слуге и нисмо ни непотребни, него се Он спусти међу нас не да командује, него да нам служи и страда за нас и све...

Сад, ми који како-тако разумемо шта је истинско Аврамово наслеђе...треба и да мало узмемо у обзир да наш предсваник то говори Исмаилћанима. Порфирије, ипак, носи тај Аврамов жезал који је преко Исака стигао до њега...а Исмаил је отеран. Стога "коме је више дано, од њега се више и иште", више треба да снисходимо...то је наше у овом свету.

Да сад не орећемо горе-деле. Свако православан ко је мало читао може, с правом, да стави под лупу ово што сте ти и Рођо, па и мени је иста помисао дошла, а ево како реагујем овде.

Ја се не противим вашој теологији, али ипак требамо да гледамо контест, реторику, ниво, коме и када се ко обраћа. И главно, о честитици и "наслеђу", требали би се сложити да је Павлово "наслеђе" кад говори о Авраму проткано (као и све, као и све хришћанство) есхатологијим, сотериологијом - спасењем као крајњем смислу. А у честитци муслиманима тога нема. Стога не треба мешати то. Сад да ли је требао другачије се формулисати...па можда јесте, јер није да не боде очи нама (и мени је) који со као нешто прочитали.

Него ајде ти, из контеста који сма ја овде потенцирао - земаљски суживот, преформулиши париархову честитку, не мењај јој контест, садржај, а употреби другу реч али не изостављај Аврама.

Po meni trebalo je drugacije napisati, vec sam gore naveo jednu drugu cestitku muslimanima u kojoj prakticno skoro nista 'sporno' nema, znaci moze se cestitati i na 'odgovarajuci' nacin kro odgovarajucu terminologiju i jezik i pazeci i na neke moguce teoloske konsekvence u odnosu nase vere i vere muslimana.

Ja stvarno ne znam kako bi preformulisao i da se zadrzi Avram i da imamo kontekst u zajednickom suzivotu i miru i prosperitetu, stvarno ne znam, jer ipak ako ubacimo Avrama i njegovu veru u Boga i njegovu zrtvu i njegovo nasledje, onad  makar da gledamo formalno pravno moze da ima odredjene teoloske implikacije i zasto onda bez neke velike potrebe da sebi pravimo problem ako moze da se zaobidje taj neki potencijalni problem time sto cemo drugacije koncipirati cestitku. Vrlo jednostavno resenje zar ne.:takeoff:

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Асоцијације:

Ђорђе Балашевић

Микис Теодоракис

Матија Периш

Дарија Дугина

Да уважени бранитељи сенке Његове светости  прибележе да нисам ништа коментарисао. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 5 часа, Родољуб Лазић рече

Асоцијације:

Ђорђе Балашевић

Микис Теодоракис

Матија Периш

Дарија Дугина

Да уважени бранитељи сенке Његове светости  прибележе да нисам ништа коментарисао. 

Darija mislim da je bila hrabra zena koja je volela svoju zemlju i borila se za nju svim srcem i dusom i eto na kraju  je dala i svoj zivot  na oltar otadjbine, ubili je teroristi Ukrajinci. I sta sad da asociramo na tog Matiju, decko se verovatno napio i nesto mu puklo u glavi i poceo da trci ko lud po ulicama i na kraju usao u Dunav i nazalost utopopio se od hipotermije.

Eto ja sam Rodjo malo Just_Cuz_19prokometarisao,..... ima tu jos nekih asocijacija, i nije Slagalica.....:smeh1:

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Моје асоцијације нису ишле у правцу поређења Дарије и Матије. 

Поента је у нечему другом.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 58 минута, Родољуб Лазић рече

Моје асоцијације нису ишле у правцу поређења Дарије и Матије. 

Поента је у нечему другом.

Ok, ovo su moje asocijacije tako je meni doslo u glavudju. confused1

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 4 months later...
SPC.RS

Нека радост предстојећег празника испуни душе и срца свих хришћана како бисмо сви славили име Божје у векове векова. Његова Светост Патријарх српски г...

Гледам ову "икону" уз  патријархову честитку.   Рекао бих да је то Ђотова слика, али нисам сигуран.

Изгуглам мало да проверим.

И искочи ми ово:

ALETEIA.ORG

Pope showcases Franciscan artistic genius in his 2016 Christmas card

И папа Фрања је 2016. године поставио ову Ђотову слику уз своју Божићну честитку. 

За папу ми није чудно. За патријарха јесте. Колико сам схватио, на сајту СПЦ је објављена  "обједињена" вест  о честиткама упућеним, од стране патријарха Порфирија, и православним првојерарсима, као и папи Фрањи и хрватским и словеначким римокатоличким и протестантским прелатима из региона. Па опет  ми је некако логичније да и у тој "констелацији" буде уз честитку постављена нека православна икона, а не Ђотова слика.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

А сад видим да је исто "ликовно решење" било и у прошлогодишњој патријарховој честитки:

SPC.RS

Патријарх српски Порфирије упутио честитке предстојатељима помесних Православних Цркава, Папи римском Фрањи, Архиепископу кентерберијском Јустину...

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Нешто не могу да се сетим, али можда и грешим, да су Божићни концерти у СПЦ раније били одржавани 24. децембра.

А јуче био у храму св. Димитрија:

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...