Jump to content

Настанак и историјски развој учења о Филиокве

Оцени ову тему


Guest свештеник Иван

Препоручена порука

Odnosno uvjek kada se pod Duhom Svetim misli na blagodat mi možemo dozvoliti da ishodi od Sina, jer nema ničeg hulnog ako kažemo da svjetost koju su vide sv.Serafim i pisac izhodi od Sina, naprotiv to je tačno.

Ali ne smijemo dozvoliti ishodjenje od Sina onda kada se pod Duhom Svetim misli na ličnost.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 234
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Čisto kao razmišljanje o jedinstvu: ja bih pristao da radi dvije prirode i energije u Hristu postoje i dvije bladodati, blagodat nestvorena blagodat Duha Svetog ( Svete Trojice) i blagodat stvorena - blagodat Isusa Hrista - stvorena božanska priroda, Tjelo Hristovo.

A budući da je Otac uzrok i  radjanja i ishodjenja i našeg stvaranja, odnsno svega i svakoga na poseban način, ne bi bilo ili-lil nego i-i.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 8 часа, Hadzi Vladimir Petrovic рече

blagodat Isusa Hrista - stvorena božanska priroda, Tjelo Hristovo

Због многих већ насталих проблема у схватању тих питања, оци Цркве и теолози не би прихватили ово цитирано објашњење.

Оно што си објаснио о разликовању појма Дух Свети као личности, са једне стране и благодати са друге стране, то је важно објашњење које је посебно нагласио и еп. бачки Иринеј у оној књизи о разликовању суштине и енергије у Светој Тројици.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Пре сат времена, Milan Nikolic рече

Због многих већ насталих проблема у схватању тих питања, оци Цркве и теолози не би прихватили ово цитирано објашњење.

Оно што си објаснио о разликовању појма Дух Свети као личности, са једне стране и благодати са друге стране, то је важно објашњење које је посебно нагласио и еп. бачки Иринеј у оној књизи о разликовању суштине и енергије у Светој Тројици.

Odatle sam i "citirao", samo što imam "stil", odnosno svjest o tome da svi obavezno pogrešno razumijemo tekst, odnosno razumijemo ga u skladu sa samim sobom i stanjem vlastitog aparata, za razliku od @Bokisd koji vazda razumije tačno i bukvalno, što je najgora varijanta, i nije baš smireno.

I ovaj drugi navodno moj predlog, nisam isasao iz malog prsta nego je vezan za fus notu ( fotografisaću je kasnije kad dodjem kući), gdje autor govori o razlici medju sv Damaskinom i sv Markom po pitanju pričasnosti u smislu da Damaskin smatra da se pričešćujemo i božanskom prirodom, a meni se čini da Damaskin ne grješi u smislu da smatra nestvorenu prirodu, suštinu pričasnom, nego da govori o božanskoj stvorenoj prirodi Isusa Hrista, Tijelu i Krvi što se i vidi iz citata.

Naravno može se smatrati, pretpostaviti, nategnuti i da sveti Marko blagodat nekad koristi i za stvorene darove, ili sasvim sigurno za stvorenu komponentu pričešća. 

Odnosno uzeti u obzir naglašavanje nestvorene blagodati zbog njenog negiranja. Izvan konteksta ovih rasprava niko ni negira da postoji stvorena blagodat, odnosno da je sve stvoreno dobri dar Gospodnji, a ne znam ni da neko negira "spasonosnost stvorenog uipostasiranog u Hristu", odnosno liturgijski hljeb i vino, jer se takav ne bi ni pričešćivao nego bi se napajao blagodaću izvan Crkve, i prosto bi otpao.

@Milan Nikolic  na stranu terminologija koja se može i prilagoditi, odnosno moze se reći drugim rječima, a ima uporista recimo u "ovakvom" čitanju Damaskina.

 Sa druge strane besmisleno je da katolicima ne dozvoljavamo ono što dozvoljavamo sv Serafimu, jer ono što sveti Serafim naziva Duhom Svetim (blagodat, energija, nestvorena svjetlost) ishodi i od Sina ( i od Oca i od Duha Svetoga).

Dakle ono što je dozvoljeno sv. Serafimu dozvoljeno je i Katolicima, pod uslovom da naprave razlikovanje izmedju: suštine, energija i ipostasi.

Samo to, ili da vide kao Sv.Serafim.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Milan Nikolic osim ovog gore nejasno mi je i razlikovanje ipostasi u blagodati, mislim nepogresivo razlikujem ljude koje volim jednom te istom ljubavlju, ali ipak prije ovaploćenja nemamo jasno razlikovanje Oca, Sina i Svetoga Duha, a imamo blagodat i vidjenja kakva ima Sv.Serafim i uopšte većina svetih.

Po ovaploćenju mi snažno razlikujemo Logosa upravo zbog te stvorene "dimenzije", prirode, nove "blagodati" Isusa Hrista. Duha Svetog kao neovaploćenog Boga i Oca kao Uzrok.

Ne vidim i volio bih da me neko pouči kako još razlikovati na još neki način 3 ipostasi u jednoj energiji.

A vidimo da se to u često mješa, recimo Zizijulasova primjedba o prinošenju liturgije Ocu, ili sad za Bogojavljanje neko reče: Hristos se javi, Hristos se javi za Božić, a Sveta Trojica za Bogojavljanje.

Svi se ovi problemi projektuju na antropologiju, eklisiologiju.....pa do Ukrajine.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 22 часа, Bokisd рече

Миланче је у праву тематски, јер ако Отац без икаквог временског размака даје исхођење Духа и од Сина, и ако такође не постоји икакви временски размак између Оца и Духа, онда следствено Отац без икаквог временског размака даје рађање Сина и од Духа, Син се рађа од обојице скупа.

Има то све код св.Фотија Велоког и св.Марка Ефеског и св.Григорије Паламе који су проблеми са филиокве, и то морају РК да се одрекну ако оће да буде јединства.

Bože sačuvaj, zar ovdje nema ni jednog teologa.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 19 часа, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Problem je u tome što se "Duh Sveti" koristi nekad kao naziv za ličnost, a nekad kao naziv za blagodat, npr sv Serafim Sarovski:

"Sticanje Duha Svetoga kao cilj hrišćanskog života" govori o sticanju blagodati i pisac opisuje iskustvo vidjenja blagodati, dakle nije riječ o sticanju Duha Svetoga kao ličnosti, o nekom ovaploćenju Duha Svetoga u svetima, nego o sticanju blagodati.

Ako se rječ Duh Sveti koristi ovako kako je koristi Sv. Serafim za blagodat onda pošto je jedna energija (blagodat) u Sv.Trojici očigledno je da Duh Sveti (blagodat) izhodi i od Sina.

(Naravno Duh Sveti kao ličnost emituje duh sveti kao energiju, kao blagodat, jednako kao Otac i Sin)

Medjutim ako se pod Duhom Svetim misli na ipostas / ličnost onda se ne može govoriti o ishodjenju i od Sina.

Dakle ova termonološka nejasnoća je zadržana i poslje raskola kod nas pravoslavnih, a kod katolika i nema razlikovanja izmedju suštine i energija, odnosno ličnosti kao svojstva suštine i energija, odnosno nema razlikovanja izmedju ličnosti Duh Sveti i naziva Duh Sveti za blagodat, pa je logičnan dodatak.

Otac je sve predao Sinu, nema potrebe svaki put detaljno iznositi sljedeće Otac je prvi uzrok pa onda On to daje Sinu pa Onda moramo reći koji izlazi od Oca koji to daje Sinu pa onda izlazi od Sina itd.

Dakle izlazi od Oca i Sina a znamo da je Otac prvotni uzrok. Međutim potrebno je naglasiti da izlazi i od Sina ako vama nije ok. Ali mi koji imamo potrebu da to kažemo to ostavite nama a ne govoriti to je jeres .

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 10 часа, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Odatle sam i "citirao", samo što imam "stil", odnosno svjest o tome da svi obavezno pogrešno razumijemo tekst, odnosno razumijemo ga u skladu sa samim sobom i stanjem vlastitog aparata, za razliku od @Bokisd koji vazda razumije tačno i bukvalno, što je najgora varijanta, i nije baš smireno.

Веруј ми не могу баш 100% да разумем ову твоју примедбу :scratch_head:јел може бре Петровићу то мало нешто конкретније.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 1 сат, kopitar рече

Bože sačuvaj, zar ovdje nema ni jednog teologa.

То ти је бре Копитар само логичка консеквенца онога што си поставио, не постоји временски размак између Оца и Сина, не постоји временски размак између Оца и Сина и Духа, и ако је не постојање временског размака узрок тога да Отац и Син исходе Духа, зашто онда не би и Отац и Дух рађали Сина јер не постоји временски размак између Оца и Духа. То је проблем.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@kopitar Kako se  ishodjenje od Sina posmatra u svjetlu ovaploćenja? 

Mislim u kakvom su odnosu ishodjenje od Sina i njegove dvije prirode?

Na kakav način je Duh Sveti pričastan i poznat, ako nema razlikivanja ipostasi i energija?

Kako u Hristu poznajete to ishodjenje?

@Bokisd Pa obrva te gorda pomisao da si ispravno shvatio sve što si pročitao, krećeš od toga kao da si Bog pa sve dubokumne ljude shvatas tačno, a valjalo bi da kreneš od toga da sve pogresno shvataš jer nisi Bog nego gresan čovjek i da onda gledaš da koliko toliko od toga čitanja imaš koristi, jer smo daleko od toga da smo iscrpili blagodatne istine, a u stvari naše shvatanje je krnje i pogresno, odatle valja krenuti.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Владика Данило је одговорио на ово питање овако: филиокве као да Бог Отац има само једну руку,  а нормално је да има две,  која је онда продужена код јеретика РК. :D Што би рекао Владика наказа:D.

Али када би РК и призналаи Символ Вере како треба, опет би остали јеретици, нагомилало се ту свега и свачега кроз историју довољно је ући код њих у цркву и све је јасно.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@kopitar Ličnost Logosa koja (navodno) ishodi ličnost Duha Svetog je bogočovjek Isus Hristos, On osim što ima ljudsku prirodu ishodi Duha Svetog, kako to s obzirom na halkidonske maksime utiče na na ljudsku prirodu uipostaziranu u ličnosti Isusa Hrista? 

npr. Tako da ipostas naše prirode ishodi Duha Svetog? 

Meni je to malo :pop: ali i ranije se osjeća narusavanje ravnonačalnosti u Svetoj Trojici, mislim govorite na jedan način isto kao sv.Serafim, ali je očigledno da mislite drugačije i da smatrate da sv Serafimu nešto prividjalo, da je zapao u neko psihotično stanje i sl. ali ste "fini i tolerantni" pa nećete da kažete, ali u svakom slučaju ne prihvatate njegovo iskustvo kao otkrovenje, a to je ista svjetost o kojoj govori Stari Zavjet i Novi Zavjet bez koje nema bogopoznanja ni u ovom ni u onom svijetu, a ako je sad negirate i neprihvatate to je onda radi vašeg stava oganj vječnih muka koje su vidim vec počele, jer zatiskujete uši i zatvarate oči, koji je za nas koji taj isti oganj prihvatamo oganj blagodati i vječnog života, dakle potrudi se da ga usvojiš što prije, jer ćemo se tim ognjem ispitati, a ne stolicom u Rimu.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ili tako da na antroploškom planu Duh Sveti ishodi od Čovjeka Isusa Hrista, pa shodno tome eklisiološki i od Njegovih učenika na čelu sa vrhovnim apostolom kroz koga se ustvari svetotajinski razdaje Duh Sveti, odbosno samo kroz Papu Duh Sveti djeluje u svjetu, on je na jedan način ovaploćenje Hrista i ishodište Duha?  Sveti Otac.

E nekom se tu zaista prividja, a ja dušu svoju polažem kod Serafima Sarovskog, Siluana Atonskog i bogovidnog Sofronija Saharova...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...