Jump to content

Српска народна религија

Оцени ову тему


Препоручена порука

RS.SPUTNIKNEWS.COM

У Тимочкој крајини жене се још увек више пута годишње ритуално окупљају поред речица у част Велике Мајке.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

WWW.RTS.RS

Србија је са својим природним богатством све траженија туристичка дестинација. Једно од незаобилазних места и за домаће и за стране туристе је Ђавоља варош, својевсрни...

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Srpski narodni kalendar predstavlja skup pravila, propisa o vremenskom računanju i deljenju vremena na vremenske jedinice (dane, sedmice, mesece, godine). Reč kalendar potiče od latinske reči kalenda, što znači prvi dan u mesecu. U novije vreme postoje i mišljenja da reč potiče od srpske reči kolodar.

Stari slovenski naziv za kalendar – mesecoslov – dugo je bio uobičajen u srpskom jeziku. Mnogo pre štampanih kalendara u Srba su postojali rukopisni kalendari, od kojih je sačuvan kalendar Gavrila Trojičanina iz 1648, koji se danas nalazi u Pragu. Po vremenu nastajanja i sadržaju slični su mu rukopisni kalendari koji se čuvaju u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti, Manastiru Hilandar i Patrijaršiji Srpske pravoslavne crkve.

Prvi srpski kalendari, mesecoslovi, štampani su u Veneciji, Beču, Budimu i Temišvaru, gde su u to vreme postojale velike zajednice Srba. U štampariji Dimitrija Teodosijeva u Veneciji, 1765. godine štampan je, Slavenosrpski crkveni kalendar. U Beču, 1783, Zaharije Orfelin objavio je svoj Večni kalendar, koji se smatra prvim večitim kalendarom u Srba. U tom kalendaru objašnjena su razdoblja: čas, dan, sedmica, mesec, godina, vek. Govori se i o mesečevim menama, s napomenom da su stari narodi o mladini prinosili žrtve. Zatim, pominju se kretanje Sunca po zodijaku i pojave u prirodi koje ga prate, pa nejednakosti dana i noći. Sledi tablica devetnaestogodišnjeg kruga Meseca. Mogu se naći i drugi krugovi, te pravila kako se nalaze epahte, indikt, krug godina. Na kraju je štampano uputstvo za upotrebu Večnog kalendara. 

srpski_narodni_kalendar_za_prestupnu_20207528_vv.jpg

Link to comment
Подели на овим сајтовима

WWW.NOVOSTI.RS

ПОЗНАТИ етнолог др Драгомир Антонић (1948-2020) пре два дана изгубио је битку са вирусом корона. Био је заљубљеник у истину и правду и није дозвољавао да мемла обухвати нашу...

 

  • Тужан 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ema Stevanović – Kult vuka


 Medju životinjama koje figuriraju u narodnoj religiji Srba najznačajnije mesto pripada vuku. To je razumljivo, jer je ova životinja bila rasprostranjena u našim krajevima, i predstavljala stalnu opasnost i za stoku i za čoveka. U očima srpskih seljka vuk je uglavnom bio opasno, demonsko biće. Posedovao je neku natprirodnu moć koja je izazivala strah. Izbegavao se svaki postupak koji je mogao da dovede do susreta sa njim. Čak se nije smelo pominjati ni njegovo ime, jer bi izgovoriti ga bilo isto što i prizvati tog demona. Zato su umesto reči “vuk” korišćeni različiti nadimci: napomenik, kamenik, pogan, onaj iz gore itd.
Susret sa vukom se nije uvek mogao izbeći, a to bi bila veoma delikatna situacija, jer seljaku nije bilo dozvoljeno da ubije vuka, već samo da se brani. Nekada je ta zabrana bila strogo poštovana. U jednom našem kraju vukovi su se namnožili u tako velikom broju da su i vlasti bile prinudjene da intervenišu. Meštanima je podeljen otrov da bi ubili životinje, ali su oni odbili da ga upotrebe. Izgleda da se pomenuta zabrana zasnivala na verovanju u moguću osvetu ubijenog vuka, odnosno osvetu njegove razljućene duše. U novije vreme to verovanje se izgubilo, ali su njegovi tragovi ostali u pojedinim predanjima. Jedino slično predanje je zabeleženo u okolini Pirota. U njemu se govori o sv. Mrati, kao gospodaru vukova, koji ih povremeno okuplja i odredjuje kome će i na koji način učiniti zlo. Ovo predanje zapravo, osim što treba da ukaže na moć sveca, na ispunjavanje njegove volje, ukazuje i na nehrišćanska shvatanja.
Vuk je bio neprikosnoven. Medjutim, u izuzetnim okolnostima, kada bi čopori gladnih vukova počeli da haraju po selima, i ugrožavaju opstanak seljaka, oni bi bili prinudjeni da ih ubijaju, iako je strah od ubijenog vuka i dalje bio prisutan. O tome svedoče mnogobrojne radnje kojima se sprečavala njegova osveta, na primer ritual u planini Borje, u severozapadnoj Bosni. U raznim krajevima su ti rituali bili različiti, ali dva postupka su bila svuda poznata. Prvi postupak je bio obmanjivanje vuka, tj. lovac bi bacio pušku preko vuka, pokušavajući tako da ga prevari, stavljajući mu do znanja da ubica nije on, već njegovo oružje. Drugi obavezan čin bilo je umilostivljavanje ubijenog vuka. Lovci su donosili vučiju kožu u selo, nosili je od kuće do kuće, a ukućani su joj prinosili darove: žene uglavnom vunu, predivo, peškire, a muškarci novac. Na taj način se ublažavao gnev vuka, odnosno njegove duše. Očekivalo se da će selo kao zajednica kojoj pripada ″ubica″, biti poštedjeno njegove osvete.
Natprirodna moć vuka istovremeno je odbijala i privlačila žitelje srpskih sela. Oni su nastojali da se uklone od njenog delovanja, ali i da je stave pod kontrolu i iskoriste. Na primer, ime Vuk se davalo u porodicama u kojima su deca umirala, jer je to ime, kako se verovalo, imalo istu moć kao i sama životinja. Posedovati to ime značilo je imati i sva svojstva vuka: njegovu otpornost prema bolestima i zlim uticajima svake vrste.
Moć vuka prenosila se na sve što je povezano s njim, naročito na delove tela: oči, srce, dlaku, zube. Poznat je običaj da se deca za vreme epidemija provlače kroz vučiji zev (kožu obrezanu oko vučije čeljusti), da bi pod pokroviteljstvom vuka bila zaštićena.
Natprirodna svojstva pripisivala su se čak i likovnoj predstavi vuka, odnosno predmetima na kojima se nalazi njegov lik. To je, na primer “mač vukovac” tj. mač na čijem je sečivu izgravirana figura te životinje. U nekim krajevima Srbije i Crne Gore mislilo se da takav mač zadaje smrtne rane neprijatelju i štiti svog vlasnika i od ljudi i od demona. Uz pomoć mača su npr. i otkrivani počinioci kradja, nerotkinje sticale sposobnost radjanja.
Kult vuka ponekad je imao i apstraktniju formu. Predmet poštovanja nisu bili samo realni, već i zamišljeni vukovi, spiritualni dvojnici stvarne životinje. Dolazak tih vukova očekivao se u posebnim prilikama, kao što su porodične svetkovine. Često su ih predstavljali učesnici pojedinih rituala. Npr, u nekim krajevima Bosne, grupa mladića bi, za vreme svadbe, simbolično napadali mladoženjinu kuću, a razilazili bi se kada im neko iz kuće dobaci zavežljaj sa hranom. Vukove su predstavljali i “vučari”, koji su se obično oko Božića okupljali po mnogim srpskim selima. Nosili su kožu vuka, ispunjenu slamom, ili se ogrtali njome, i išli od kuće do kuće, pevajući pesme i skupljajući darove. Zamišljene posete ponavljale su se tokom čitave zimske, i dela prolećne sezone. Zavisno od kraja, to bi bili pojedini hrišćanski praznici (Mitrovdan, Mratindan, Arandjelovdan, sv. Vrača, vavedenja, sv. Alimpija, sv. Andrije, Savindana, Gavrilovdana, Djurdjevdana) ili za vreme višednevnih intervala vezanih za praznike (Mratinci, djurdjrvska nedelja, savinski praznici, Trivunci).
Grupe vukova i vučara predstavljale su vučija bića, inače bestelesna, nevidljiva. Njihovo prisustvo se najčešće samo pretpostavljalo. Od odnosa seljaka prema zamišljenim vukovima zavisio je odnos stvarnih vukova prema njim tokom čitave godine. Stoga se izbegavalo sve što bi moglo da ih izazove i učini neprijateljski raspoloženim. Pod zabranom su, na primer, bili poslovi oko stoke, kao i postupci koji su asocirali na napadačku aktivnost tih životinja.
Vučiji posetioci nisu uvek zamišljani u množini. Ponekad se pojavljivao jedan vuk, koji je figurirao kao mitski predstavnik čitave vrste. U njegovom liku, objedinjene su predstave o svim vukovima, stvarnim i zamišljenim. Može se reći da je to bilo vučije božanstvo, pa se i dočekivalo na odgovarajući način: upućivane su mu molbe i prinošene žrtve. To se obično činilo o božićnim praznicima. Žrtve (kolač, razna jela) iznošene su uz poseban ritual, u posebno vreme (po zalasku sunca), na posebnim mestima (na pragu, raskršću).
U ranija vremena vuku su verovatno pridavali i dublja, simbolička značenja. Pretpostavlja se da vuk nije poštovan samo kao vuk, već i kao otelovljenje nekih drugih onostranih bića, o čijoj su prirodi iznošena različita mišljenja.

WolfGate-.jpg

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Običaji i verovanja od Đurđica do Svetog Mrate

Dani od Đurđica do Svetoga Mrate, od 16. do 24. novembra nazivaju se Mratinci ili Vučji dani jer je Sveti Mrata zaštitnik vukova. Narod veruje da je napolju "opasno vreme"!

Prema predanju, Sveti Mrata u ove dane gleda kako ko radi, zatim drži većanje sa vukovima i određuje im na koga da "navale". Domaćinu koji u ove dane najviše greši, ne ide u crkvu i ne poštuje Svetog Mratu, veli narod, u kuću i torove će na zimu ući hromi vuk, zvani kriveljan, koji je najopasniji i koga niko ne može da spreči u njegovoj nameri.

Postoji i narodna priča o čoveku koji je sekao drva u šumi, kada su ga presreli vukovi, predvođeni najvećim, hromim vukom, koji ga je upitao da li slavi Svetog Mratu. Uplašen, seljak ga je slagao da slavi posle čega su se vukovi pokupili i otišli. Čovek otrča pravo kod popa i javi mu da uzima Mratu za preslavu, a od te godine vukovi nisu više zalazili u njegov tor.

U vreme Mratinaca ništa se ne daje iz kuće, a naročito ne novac. Slično, ne prede se vuna i ništa se ne pere. Krojači i obućari odmaraju, a žene ne rade ručne radove.

Kod starijih ljudi postoji verovanje da, ukoliko Mratinci padnu u maglovite dane, zima će biti maglovita i promenljiva. U slučaju vedrih dana, zima će biti mrazovita i ljuta.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

TRI BOŽIĆNA OBIČAJA 

U jednom latinskom rukopisu XV veka, koji se čuva (ili je ranije bio čuvan) u petrogradskoj publičnoj biblioteci, — spomenuta su (svejedno kojim povodom), pored nekolikih drugih zanimljivih detalja iz poljskog i opšteslovenskog paganizma, i tri poljska božićna običaja. Pošto mi, Sloveni, ne raspolažemo bogzna kako starim istorijskim izvorima, dobro će nam doći svaki religijski podatak, ma kako bio kratak i neugledan, iz tako davnog vremena kakav je XV vek; naročito još ako se tome podatku mogu naći moderne paralele. 

Taj kratki odlomak u srpskom jeziku glasi ovako: „Neki (Poljaci) na dan Gospodnjeg rođenja ili uoči toga dana 1) ne daju nikome vatre na zajam; 2) izvesne ličnosti za koje misle da su srećne pozivaju, rano ujutru, u svoje kuće, da bi i njima donele sreću; 3) neki opet zovu vuke na gozbu, da bi im tako bile ovce od vukova sigurne". 

Običaji spomenuti ovde kao poljski bili su nekada poznati i drugim Slovenima; kod Srba sačuvani su oni do današnjeg dana. 

Propis da se o Badnjem večeru ne sme vatra davati na zajam poznat je i srpskom narodu; razume se da je ovde reč ne o vatri iz žižica ili, možda, iz kresiva, nego o vatri sa ognjišta (upor. i S. Trojanović, Vatra, 22). O toj vatri i njenoj ulozi u srpskoj religiji moglo bi se govoriti mnogo. Vatra sa ognjišta jedna je od najvećih domaćih svetinja; 

ona je, i kod Srba i kod drugih naroda, centar za domaći kult. Srpska mlada, kada prvi put uđe u novi dom, mora da poljubi ognjište; pred ognjištem, o Božiću, vrši se „mirbožanje"; ognjištu, i vatri na njemu, prinose se čak i žrtve: ponekad se bacaju mrve hleba i sipa vino; nova mlada, kad ulazi u kuću, posipa ognjište žitom; na Božić ujutru polaženik daruje vatru novcem; u istočnoj Srbiji o Svetome Mrati kolje se petao i veša o verige. Vatra na ognjištu ima i naročitu supranormalnu moć: ona razgoni noćne demone; predmeti koji su blizu ognjišta prenoćili mogu doneti njivi plodnost. Kad tako stoje stvari, nije nikakvo čudo što svaka srpska kuća surevnjivo čuva svoju vatru, i ne daje je kome bilo i kad bilo. 

Pitanje je sada zbog čega su ognjište i vatra na njemu sveti. Šta mi u toj domaćoj vatri zamišljamo i šta to daje njoj toliki značaj u domaćem kultu? U nekim religijama kroz vatru pojavljuje se božanski numen, kod Indijaca niko manji nego Agni, kod Grka Estija, kod Rimljana Vesta, kod Germanaca (kako se ranije obično tvrdilo) Loki. Naš narod i Sloveni uopšte nisu, izgleda, poznavali neko određeno božanstvo domaće vatre. NJihova shvatanja ostala. su na primitivnijem stupnju. Kada se mužici u nekim krajevima Rusije sele iz stare kuće u novu, uzme domaćica žara sa staroga ognjišta, i zamolivši zaštitnika kuće, domovoja, da pođe s njima u novu kuću („hajde, čiko, sa nama u novi dom"), prenese žar na novo ognjište. Očevidno je, dakle, da se u domaćoj vatri zamišljao duh predaka. Česi, o zadušnicama, bacaju u vatru mrve hleba „za duše u čistilištu". 

U selima na staroj tromeđi (u vranjskom okrugu) petao koji se o Svetom Mrati kolje i veša o verige mora biti crn, ili bar zatvorene boje, a nipošto beo; njemu se u kljun meće po koja dlačica od svake vrste domaće stoke (očevidno, kao supstitucija, zamena za žrtvu sastavljenu od tih životinja); prvi propis dokaz je da su demoni koji se zamišljaju u vatri i kojima se žrtva prinosi — htonični (podzemni) demoni (jer se samo takvima kolju crne životinje); drugi propis još je određeniji i jasno pokazuje da mi ovde imamo posla sa dušama predaka, jer se samo njima prinosi mešovita žrtva (žrtva u raznim vrstama plodova ili hrane). U vatri na domaćem ognjištu, doista, nalaze se duše predaka; tu ideju razvio je i dokumentovao i Fistel de Kulanž, u svome epohalnom delu La cite antique. Otuda se, na primer, duše predaka zamišljaju u odžaku, i zbog toga srpskoj mladi kada uđe u novi dom i poljubi ognjište, naređuje svekrva da „gleda uz odžak"; zbog toga se i Suđaje, koje su u stvari (kao i grčke Mire, rimske Parke, galske „Majke", germanske Norne) mitske pramajke, predstavnice pretkinja jedne kuće, kad dolaze da detetu odrede sudbinu, spuštaju hroz odžak. 

Verovanje da se u vatri na ognjištu nalaze duše predaka poznato je i drugim indoevropskim narodima. Kod Rimljana su Lari (mitski preci) i ognjište jedan isti pojam, i te dve reči mogu se proizvoljno zamenjivati. Na kraju, navešću još dva primera iz naše narodne religije. U Bosni je običaj da se voda koja je bila ostavljena na mesto gde je pokojnik izdahnuo, idućega dana, čim on bude ukopan, prosipa na ognjište. Cilj ovom običaju jasan je: voda se daje pokojniku kao žrtva, jer su duše mrtvih večito žedne; ona se, dok su pokojnik i njegova duša još u kući, ostavlja pored pokojnika, a kad on bude iznesen, sipa se ona na ognjište zato što se pretpostavlja da se njegova duša sada nalazi tu, na ognjištu. Zanimljivo je i verovanje u sirinićkoj župi „kada iskre sa ognjišta skaču, da su to veštice". Za veštice međutim znamo da su to, po shvatanjima našega naroda, duše koje su ostavile svoje telo. 

Kad stvar tako stoji, jasno je zašto je zabranjeno davati vatru iz kuće baš o Badnjem danu: Badnji dan je veliki praznik predaka; badnjidanska večera, obilata kao nijedna u godini, praćena neobičnim rečima i radnjama, u stvari je gozba dušama predaka; one se toga večera, u većem broju no inače, nalaze svuda oko nas: i u uglovima u koje im se bacaju orasi, i na slami gde se postavljaju jela, i u raskošnoj jakoj vatri na domaćem ognjištu. Ako damo toga večera vatre izvan kuće, mi rizikujemo da izgubimo svoje božanske zaštitnike, od kojih zavisi plodnost ljudska, stočna i poljska, i zdravlje, i napredak. Ne samo vatra, nego se tih dana ne daje iz kuće uopšte nikakva stvar, jer za svaku može da prione poneka duša. 

Mogla bi se, možda, učiniti još jedna pretpostavka o zabrani davalja vatre na Badnji dan; naime, ako bi Božić bio solarni praznik, dan „rođenja" sunca, onda bi se moglo reći de se vatra o Badnjem danu ne daje iz kuće zato što je to sveta vatra koja simvolizira sunce, i, po sili analogne magije, izaziva porast njegove toplote. Takvo objašnjenje verovatno bi se dopalo pristalicama nekadašnje „meteorološke" škole, ili pravca koji je u najnovije vreme zastupao Leopold Šreder. Ali ja ovu pretpostavku spominjem samo zato da bih je odmah odbacio kao netačnu, i to ne samo zbog toga što je solarni karakter Božića uopšte vrlo sumnjiv, nego još više zato što zabrana davanja vatre nije vezana samo za Badnji dan nego i za druge neke dane koji ne stoje ni u kakvoj vezi sa suncem i njegovim fazama. Naime, naš narod ne daje vatru ni ujutru pre izlaska sunca, ni uveče posle zalaska sunca, niti je daje za vreme Časnog posta, i tako dalje. A ove zabrane, očevidno, imaju veze sa dušama predaka, sa njihovim kretanjima i javljanjem.

Vreme od zalaska do izlaska sunca je noćno vreme, dakle vreme kada duše imaju najširu slobodu kretanja. Časni post je takođe doba kada su duše mrtvih u pokretu: setimo se samo različitih običaja koji nam nagoveštavaju prisustvo duša, kakvo je, na primer, ljuljanje „od veštica" (kome je cilj da sa sebe „stresemo" duše, ako je koja za nas prionula, onako isto kao što Indijac trese svoju haljinu da bi se oslobodio duša koje su za nju prionule); ili magično teranje „zmija" — tj. duša — o Mladencima i Blagovestima. U sezoni Časnog posta imamo čitavu seriju zadušnih dana, kakvi su, na primer, Bele poklade (kada se, u istočnoj Srbiji, lože velike zadušne vatre, koje — s obzirom na to što ih spremaju samo oni kojima je neko umro iz kuće — imaju za cilj da duše ogreju), pa onda Mladenci i Veliki četvrtak. Naš narod ne daje, dakle, vatru onda kada su duše u pokretu i kada ih, prema tome, ima u većem broju i u vatri na ognjištu. Ne daje ih zato što nije rad da te duše odstrani ili izgubi. 

Zanimljivo je čuti šta sam narod kaže o razlozima zbog kojih ne daje vatru u vreme koje smo spomenuli. On se, pored ostaloga čuva da da vatru „da se ne bi iz kuće odnela sreća", 

ili »radi boljeg useva". ili „radi pčela". Prva dva razloga jasna su odmah: ako se iz kuće uklone duše predaka, neće biti ni sreće ni plodnosti, jer su preci ti od kojih zavisi plodnost ljudska, stočna i poljska, i sva naša sreća i napredak. Još je zanimljiviji onaj treći razlog. U Podrinju narod kaže da vatru za vreme Časnoga posta ne treba iz kuće davati da ne bi pobegle pčele. Ako je tačno ovo što je maločas rečeno o bojazni, kad se sa ognjišta da vatra, da se iz kuće ne izgube duše predaka, onda bi izlazilo da pčela stoji u kakvoj vezi s dušom. I doista, takva veza postoji. Po verovanjima primitivnog čoveka, pčela može biti senovit insekat, i u njoj se može nalaziti duša koga pretka. Sofokle i Vergilije govore o rojevima pčela, misleći pri tome na duše; da kod Vergilija nije to samo obična metafora, vidi se iz činjenice što, prema filozofskoj teoriji koje se držao Vergilije, duše koje se spremaju za ponovno rođenje (palingenesiju) doista imaju oblik pčele. Kod Grka i danas postoji verovanje da, kad čovek umire, duša izlazi iz tela u obliku pčele. 

Još nešto više. Postoji možda neka još jača mistična veza između davanja domaće vatre u nevreme i između bežanja pčela od kuće. Fistel de Kulanž je, u nešto romantičnim bojama, ali ipak logično i tačno, ovako okarakterisao vatru na domaćem ognjištu. „To je čista vatra, koja se sme izviti iz drveta samo uz izvesne ritualne radnje ... NJu ljudi ne mole samo za bogatstvo i zdravlje, nego i za čisto srce, za blagost i za mudrost ... Vatra na ognjištu je u neku ruku nosilac morala. Ona sagoreva, ona nas greje, na njoj se kuva hrana; ali u isto vreme ona je biće koje misli, i koje ima svest; ona nam određuje dužnosti, i stara se da ih izvršujemo ... Ona je izvor bogatstva, i zdravlja, i vrline." To što se u jednoj oblasti religijsko-moralnih shvatanja može reći za vatru na domaćem ognjištu, to se, u drugoj oblasti, kad je reč o demonskim životinjama, može reći za pčelu. 

Pčela, čist i sveti insekat (ona je, prema narodnim shvatanjima, izišla iz raja; ili je postala iz Hristove rane na čelu, ili iz Hristovih suza, koje je prolivao kad je bio na krstu), zaštitnica je pravde i morala; kao i Erinije, koje su prema ispitivanjima Ervina Rodea i Albrehta Ditriha, takođe rasrđene duše predaka. Poznato je verovanje našega naroda da se pčele ne mogu održati u kući u kojoj ima lopova; poznata je i narodna pričica kako je pčela prokazala lopova, leteći oko njegove kape. Kad se bude približio smak sveta — koji će doći kao posledica iskvarenosti i moralnog pada — nestaće pčela (upor. i Vuk, Pjesme, 2, 2, 55). „Kad neko izgubi pčele, neki vele da je to zbog njegovog kakvog greha (verovanje u Starom Vlahu). Prema kozmičkim shvatanjima neoplatoničara — koji su na ovom mestu dali filozofsku formu narodnim verovanjima — u pčelama nalaze se samo čiste duše. Ako se, dakle, otuđi u nevreme vatra sa ognjišta, otići će iz kuće ne makar koje duše, nego one koje se nalaze u ognjištu i koje su, prema tome, najbolje i najčistije. 

Drugi podatak iz latinskog rukopisa takođe je kratak, ali se odmah vidi o čemu je reč. Čovek koji rano ujutru na Božić ulazi, na naš poziv, u našu kuću, da nam donese srećy, može biti samo polaženik. I mi na ovom mestu — što do sada nije bilo zapaženo — doista imamo najstariji spomen o polaženiku kod Slovena. 

Kod Čeha i Poljaka ima i danas izvesnih verovanja koja nagoveštavaju da su i oni nekada znali za polaženika. Inače je taj običaj danas zaboravljen; on je, uostalom, počeo da se menja i gubi — kao što se može naslućivati iz citiranog latinskog teksta — još u XV veku. Zanimljivo je da je kod Srba, sve do današnjeg dana, sačuvan taj običaj verno, i u punoj svojoj primitivnosti. Čaranje i darivanje vatre, pokrivanje polaženika guberom, sedanje pod sto (kod katolika u Sremu) i, naročito, zdravica polaženiku — sve su to kultne i magične radnje iz maglovite prošlosti, nedirnute i nepromenjene do današnjeg dana. Darivanje vatre je, očevidno, žrtva vatri, i to ne elementu, nego božanstvu koje se kroz vatru pojavljuje. A kakav smisao ima pokrivanje guberom? Ne treba zaboraviti da je polaženik (i to onaj starinski, pravi polaženik, koji nam slučajno, sam po svojoj inicijativi, na Božić ujutru dođe u kuću) u stvari božanski gost — on je inkarnacija mitskoga pretka. Rumuni u Erdelju i danas veruju da se u strancima koji se o danu zadušnica zateknu u njihovom selu — nalaze duše predaka, i zato oni te strance ugošćavaju. U svome članku o ljudskom i životinjskom polaženiku (SEZ, 31) skrenuo sam pažnju na to da kod našeg naroda može biti polaženik i kakva životinja, i pokušao sam da dokažem da je takav životinjski polaženik stariji od ljudskog polaženika. 

Ogrtanju današnjeg polaženika guberom prethodilo je ogrtanje kožuhom (kako se i danas još ponegde radi, na primer na Kosovu), a kožuh je životinjski atribut, ostatak iz jednog vremena kada je životinjski polaženik bio češća i popularnija ako ne i jedina forma polaženika. Čovek polaženik potisnuo je ranijeg životinjskog polaženika, ali je zadržao ovaj njegov atribut. I sedanjem pod sto (običaj koji se još zadržao u Sremu) želi polaženik da se afirmira kao ličnost sa onoga sveta: iz sasvim istih razloga postoji u istočnoj Srbiji propis da, kad neko sebi daje „pomanu" (podušje) još za života, mora za vreme zadušne gozbe sedeti (ili ležati) pod stolom. Najzad, i činjenica da se polaženiku nazdravlja, podiže ga u višu sferu: to nije obična, svakodnevna, sekularizirana počast, nego svečano apostrofiranje, kakvo je podizanje „u slavu" mitskome pretku (o krsnom imenu), kakav je germanski Minnetrunk, koji je takođe namenjen pretku (i koji je sasvim srodan sa zdravicom krsnom imenu), i kakva je zdravica grčkom agatodemonu (dobrom demonu). 

Za treći podatak iz spomenugog latinskog rukopisa mogu se takođe navesti naše paralele. U Bukovici (Dalmacija) na Badnji dan uveče iznese se na bunjište pomalo od svakoga jela sa trpeze, i onda se na večeru poziva vuk: 

„Vujo moj, ne kolji mi ovčice, 

evo tebi sočice! 

Evo tebi tvoje, 

a miruj u moje!" 

U Bosni „na Božić nosi se vuku večera, tj. od svakoga jela pomalo, i ostave to na raskršću s rečima: „Eto, vuče, večeraj kod mene, i nemoj više nikada!" Pri povratku ne sme se obazirati". Sa sličnom formulom pozivaju se vuci i ostala „divljač" na večeru u svima srpskim krajevima. 

Nijedna od demonskih životinja nema, u starom srpskom paganizmu, tako veliki značaj kao vuk, i ni od koje druge životinje ne mogu se tako jasno, i oštro, razlikovati stupnjevi religijskog razvitka, od „preanimističkog" ka animističkom, od teriomorfnog ka antropomorfnom, od demona ka božanstvu. Između vuka i čoveka postoji izvesna mistička veza; vuk je mitski ekvivalent čovekov. Prema dualističkim mitovima našega naroda, vuk i čovek postali su u isto vreme i, tako reći, na isti način: kad je Bog stvorio čoveka, hteo je i đavo da stvori svog čoveka, ali je mesto čoveka ispao vuk. 

Kome nisu poznate priče o pretvaranju živih ljudi u vuke — jedno čudno verovanje, koje je ponekad čak imalo i formu epidemije? Herodot, poznati grčki istoričar iz V veka pre Hrista, priča o Nervima — jednom plemenu iz Skitije — da se od njih svaki po jedanput godišnje pretvarao u vuka; isto onako kao što se u zapadnim krajevima našeg naroda o ponekim ljudima veruje, ili oni sami o sebi veruju, da su jedno vreme bili pretvoreni u vuke. Dodajmo još, uzgred, da su Nervi bili verovatno slovensko pleme. Za demonsku prirodu vuka može se navesti mnogo dokaza. Mesto drugih primera valja naglasiti činjenicu da naš narod poznaje, i strogo drži, vučje praznike (to su čuveni Mratinci, u mesecu novembru, koji traju čitavu nedelju dana); da vucima prinosi žrtve, i da su njima i kod nas i inače u vrlo davnoj prošlosti prinošene čak i ljudske žrtve. (Upor. moj članak „Sveti Sava i vuci" u 31. knjizi SEZ. O Mratincima dao je mnogo izvrsnih podataka g. St. Dimitrijević u svojoj knjizi „Sveti Sava u narodnom verovanju i predanju"). Čak je, u daljem religijskom razvoju, apstrahiran jedan izvestan vuk, najmoćniji među svima: njemu su prinošene žrtve, vučji praznici kulminiraju u danu koji je njemu posvećen, o tome „najstrašnijem" i „najopasnijem" vuku, božanskom predstavniku cele specije, pričale su se legende. Očevidno je da taj vuk ima sve karakterne crte prethrišćanskog teriomorfnog božanstva. 

Međutim, i iz sadržine spomenute badnjidanske žrtve, i iz načina na koji se ona prinosi, i iz mesta na kome se prinosi, jasno se vidi o kakvom je vuku ovde reč. Raskršće i bunjište su zborna mesta za duše (i to najčešće za zle duše, na koje je opasno „nagaziti"). Večera sastavljena od „svakog jela sa trpeze", dakle mešovita žrtva, panspermija, karakteristična je žrtva dušama predaka: setimo se, pored ostaloga, propisa da se za daću mora spremiti „pomalo od svakoga voća (jabuka, krušaka, dunja, oraja, lešnika, grožđa, lubenica, tikava), i uopšte od svega što zemlja za jelo rađa". Zabrana okretanja (ametastrepti iz grčkog kulta) takođe nas podseća na slične zabrane iz mrtvačkog kulta: takva je, na primer, zabrana okretanja prilikom pogreba, jer se pretpostavlja da se na pogrebu, u povorci, nalaze i duše predaka, sa kojima je opasno pogledati se oči u oči; ili zabrana prilikom „otvaranja" bolesnika, takođe iz istoga razloga. 

Poznato je, i veoma rašireno, kod svih primitivnih naroda, verovanje da se duša, kad se oslobodi iz tela, može skloniti u kakvu životinju; o tome verovanju dao nam je zanimljivih podataka getingenški profesor Bertolet, u svojoj knjizi Seelenwanderung: prema svemu tome, vuci kojima se na Badnji dan i uopšte u zimsko doba prinose žrtve, u stvari su senovite životinje, to jest: u najstarijem vremenu našega paganizma verovalo se da se u njima mogu nalaziti duše predaka. Da li je takvo verovanje mogućno? Svakako da jeste. Setimo se samo šta znači reč vukodlak. To je starinsko ime za vampira, i označavalo je prvobitno pokojnika koji se javlja u vučjem obliku. I takav je, doista, i izgledao prvobitni, iskonski vampir. U Dučićevoj monografiji o Kučima, koja je izišla pre nekoliko dana u redakciji g. Jovana Erdeljanovića, izrikom se kaže (kao narodno verovanje) da se vampir „u neko vrijeme promeće vukom". 

Hrišćanstvo je prekinulo, dosta naglo, prirodan razvoj slovenskog paganizma. Hrišćanska dogmatika i moral bili su savremeniji, i zato neodoljiviji, organizacija Hristove crkva jača, i proces pohrišćanjivanja slovenskih naroda izvršen je relativno brzo i bez velikih potresa. 

Ali iz ona tri poljska običaja, i iz svih onih srpskih običaja koje smo spomenuli, i iz tolikih bezbrojnih koje nismo spomenuli, ali koje znamo dobro, jer su nam ostavljeni u amanet od naših starih — šta možemo da vidimo? Vidimo da je jedna oblast naše starinske religije ipak produžila da živi i dalje: to su starinski kultni običaji, u koje pravoslavna crkva ne samo da nije dirala, nego im je, kada su to zasluživali, dala i svoju autorizaciju i blagoslov. Kroz te običaje mogućno je konstruisati, manje ili više potpuno, manje ili više sigurno, našu starinsku dogmatiku i kult. Pri tome poslu nalazimo se mi na čvrstom terenu. Iz činjenice da su naši običaji, uprkos znatne geografske i vremenske udaljenosti, identični sa običajima starih Poljaka — sme se izvesti zaključak da su oni, i još vrlo mnogi pored njih, vrlo stari, u svakom slučaju zajednički slovenski, i da se, prema tome, mogu smatrati za pouzdan religijsko-istorijski materijal.
 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Sveti Sava i vukovi

Ima jedno verovanje poznato u mnogim srpskim krajevima, koje Svetoga Savu dovodi u vezu sa vucima. Prema tom verovanju, Sveti Sava o svome danu, saziva u planinu sve vukove što ih ima i – u vezi sa jednim starinskim shvatanjem da vuk ima prava da traži i dobije svoju nafaku – određuje im hranu za narednu godinu. To jest, šalje ih u razne torove i daje uputstvo šta da tu zakolju i pojedu. Kod Srba, ovo verovanje našlo je izraza u čitavom jednom ciklusu legendi.

Nekakav čobanin – priča se u tim legendama – slučajno se u planini desio kada je Sveti Sava sazvao vukove i delio im hranu. Od straha kad je video onoliku množinu vukova, pobegao je on na drvo. Pošto Sveti Sava sav plen razdeli, stigne i jedan sakati vuk, koji nije mogao stići na vreme, te osta bez plena. Ne imajući mu šta dati, Sava mu reče: “Eno tebi onog čoveka što je na drvetu”.

Sveti Sava ode, a i svi vukovi odoše za svojim plenom. Onaj sakati vuk ostade da čeka dok onaj čovek siđe sa drveta, da ga pojede. Čovek videvši da se ne može spasti, namisli da vuka prevari. Svuče gunjče, napuni ga granjem i lišćem, pa ga baci u potok što je bio pod drvetom. Vuk pomisli da je čovek skočio u potok, pojuri za gunjčetom, a čovek pobegne u kolibu. Pošto kolibu zatvori, legne spavati, ali vuk potkopa kolibu, izvuče čoveka i pojede ga.

Ova legenda poznata je i drugim slovenskim narodima, na primer Bugarima i Rusima, za nju znaju čak i Estonci i Letonci, što je očevidan dokaz da su i verovanje i legenda vrlo stari. Naš narod vezuje tu legendu i za neke druge zimske svece, naročito za Aranđela i Mratu, ponekad i za Svetoga Đorđa ili za “čoveka na belu konju”, ali za Svetoga Savu najčešće.

U našoj narodnoj tradiciji vuci su, inače, stalni pratioci Svetoga Save, njegovi hrtovi ili kerovi, kao što su u germanskoj mitologiji vuci hrtovi Vodanovi. Odnosi između Save i vuka intimni su i prijateljski. Sveti Sava naziva vuka drugom i još mu daje blagoslov da uvek može izabrati najbolju ovcu. Očevidno je, dakle, da je veza između Svetoga Save i vukova vrlo čvrsta.

pexels-photo-3749012.jpeg

U Starome Vlahu i na Kosovu i po drugim srpskim krajevima, a naročito u istočnoj Srbiji, drži se sedam dana post Svetome Savi “da vuci ne bi klali stoju”. Na Kosovu se, u tom istom cilju, pored toga što poste, uzdržavaju ljudi od raznih poslova i ne dodiruju izvesne predmete. I SAVATIJE GRBIĆ kaže da se u istočnoj Srbiji Sveti Sava smatra “kao zaštitnik od vukova”. Stoga se njegov dan strogo praznuje i posti po čitavu nedelju dana pred praznik.

Iz svega ovoga, iz legendi i kultnih običaja, jasno je da je Sveti Sava, prema starinskim shvatanjima srpskog naroda, zaštitno božanstvo vukova ili vučji pastir, a to znači da je u srpskom paganizmu postojalo vučje božanstvo čije su funkcije prenesene docnije na Svetoga Savu. Religijski značaj vuka poznat je. On je demonska životinja, koja stoji u vezi sa donjim svetom. Za to možemo naći dovoljno dokaza u mnogim religijama, u grčkoj, rimskoj, germanskoj, galskoj i u religijama drugih naroda sredozemnoga sveta, kakve su etrurska i misirska.

Prema tome, božanstvo vukova, u mitskom jeziku, isto je što i božanstvo mrtvih. Dakle, božanstvo na čije je mesto Sveti Sava došao jeste božanstvo mrtvih i ima isti značaj i iste funkcije kao grčki Hermes, germanski Vodan, galski Dispater i slovenski Veles. Kroz tradiciju i kultne običaje koji su vezani za Svetoga Savu, možemo mi, dakle, doista nazreti starinskog srpskog boga donjega sveta.

 

VESELIN ČAJKANOVIĆ, Mit i religija u Srba

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ако си заиста у СПЦ размисли о појму "Синкретизам".

У међувремену, апостол Павле се може лепо применити на ову твоју причу и Србе:

"Кад бијах дијете, као дијете говорах, као дијете мишљах, као дијете размишљах; а када сам постао човјек, одбацио сам што је дјетињско." (из "Химне Љубави", 1Кор. 13,11)

Управо све пре Христа је за нас било детињско размишљање о Богу и виђење Бога и света.

Христовим доласком узрастамо и разјашњава нам се зашто то "личи али није", као код деце. Ствари добијају прави смисао, попут врховног Бога који је изнад Перуна, Храст постаје Христ, ствари добијају смисао и повезаност.

Враћање ка том дечијем је занимљиво али води даље од Истине. Попут поновног враћања теорији равне Земље, где че људи без имало научног знања гледајући јутјуб поново поверовати у тако нешто. Огроман корак НАЗАД.

Дакле не пада на памет да се упишким у гаће јер сам се заиграо па заборавио, грицкам слинце из носа, певам речи песме скроз погрешно само зато што сам их ЈА тако чуо и тако ми се свиђа, одем са друштвом и заиграм се иако ме код куће чекају и обећао сам да дођем до одређеног времена, да завлачим ексер у утичницу да видим шта ће бити, лажем по цену батина јер нећу да открију да сам крив... Исто тако ми не пада на памет да ионако верски непросвећеном народу дајем овакве синкретизме вере јер их то може само збунити и удаљити од Христа.

Не примећујеш да је данас већини битније да поране ујутро и осеку бадњак из три ударца, залију вином, па натегну ракију и пуцају из оружја - него да оду на Царске часове, а камо ли да се причесте на Божић? Битно је да знају за Туциндан да "утуку" нешто од стоке, и изџарају ватру  на Бадње вече са паганским "колико варница толико...", а немају појма што се зове Бадњак. Сматраће га за Христа!!! а онда га спалити!?!

Неће се нигде пети на Вратоломија (св. ап. Вартоломеј, иначе) да не падну и сломе врат! Нити радити на Огњену Марију да им се она не освети и шта не запали, иако се она весела и не зове Марија него великомученица Марина!

И ово све се догађа управо из разлога што суштински добар део народа није изашао из паганског и пришао Христу. А ви га овим ЈОШ ВИШЕ гурате у том правцу.

"Тешко свету од саблазни! Јер је потребно да дођу саблазни; али тешко оном човеку кроз кога долази саблазан." (Мт. 18,7)

"А који саблазни једнога од ових малих који вјерују у мене, боље би му било да се објеси камен воденички о врат његов, и да потоне у дубину морску." (Мт 18,6)

Свако добро од Васкрслог Христа, и држите на уму да је већина нашег народа још увек ближа паганизму него Христу, то се види и по Литургији (сваки 100-ти дође, иако близу 90/100 кажу да су верници).

Уместо демистификације паганских обичаја и тумачења истих у Христовом кључу, овде се врши обрнут процес - мистификација Христове вере кроз "дечија" (паганска, удаљеношћу од Бога замућена) уверења...

"Христос васкрсе, радости моја!"

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Janko, sve je to tako kako kažeš, mnogo bi lakše bilo samim verujućim kad bi preskočili tu stepenicu paganizma i bili u potpunosti pravoslavni. Međutim, to je nemoguće, koliko god tom nekome smetalo u odsutnim trenucima je upravo to odlučujuće za crkvu, jer je narod čuvar crkve, litije u Crnoj Gori su pokazatelj toga.  Većina njih nije ni bila na liturgiji, ali su svi bili u prvim redovima da brane crkvu, jer su veru održavali kroz tebi mrske običaje. Da se računalo po broju koliko dođe redovno u crkvu bilo bi tek nekoliko hiljada....

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 часа, Božena рече

Janko, sve je to tako kako kažeš, mnogo bi lakše bilo samim verujućim kad bi preskočili tu stepenicu paganizma i bili u potpunosti pravoslavni. Međutim, to je nemoguće, koliko god tom nekome smetalo u odsutnim trenucima je upravo to odlučujuće za crkvu, jer je narod čuvar crkve, litije u Crnoj Gori su pokazatelj toga.  Većina njih nije ni bila na liturgiji, ali su svi bili u prvim redovima da brane crkvu, jer su veru održavali kroz tebi mrske običaje. Da se računalo po broju koliko dođe redovno u crkvu bilo bi tek nekoliko hiljada....

Напротив.

80% моје фамилије (по оцу) из ЦГ је било некрштено пре доласка вл. Амфилохија. Њихово чување "вере" (читај сујеверја) је довело до цветања комунизма уз паганско-култно помињање св. Василија Острошког (кажу да не верују у Бога, али устану на спомен св. Василија!!!).

Данас су скоро сви крштени, црква у селу обновљена, почели да се причешћују и посте...

Њима су прилазили у литијама и атеисти и муслимани и католици и сви остали јер су осећали да се ови литургијски хришћани око вл. Амфилохија не боре ПРОТИВ некога или нечега (зато их нису могли приволети на своју страну ни опозиционари, да их Црква на литијама "рекламира" као борце против Мила) већ да СВЕДОЧЕ ИСТИНУ.

То је елементарна разлика, зато не заносите се да су их обичаји ујединили. Напротив, они би их удаљили још више.

"Христос васкрсе, радости моја!"

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ja sam iz Crne Gore, tu se rodila i tu ostala.
Vasilije Ostroški je naš, čuvar pravoslavlja, prve priče smo čuli od naših starih, npr. zašto se čarape od vune - bjelače ostavljaju kad se ode u Ostrog? ostalo još iz priča da Sv. Vasilije tokom noći putuje, pa podere čarape...ili zašto nikada ne možete čuti da neko opsuje Svetog Vasilija? dok Boga često
Običaji su slični jer smo nekada bili jedno....
 O muslimanima i katolicima  ne bih, i njihovoj prisutnosti na litijama, već o Crnogorcima od kojih su mnogi digli ruke zbog komunizma koji se baš primio, i Mila koji je mnogo jada zadao, pa opet se čude mnogi otkud toliko mladosti koja je znala samo za Mila a njihovi roditelji za Tita. Nemoguće je za kratko vreme, 30 godina, koliko je Amfilohije obnavljao crkve sve oduhoviti ...Pa i sama sveštena lica su se čudila broju... Vera je nešto intimno i ne zna se broj i snaga verujućih....još će se pokušavati objasniti otkud litije u CG...

  • Волим 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима


Обичаји на Аранђеловдан: Веровање каже да овај анђео силази међу људе као путник или просјак

21. новембра (8. новембра по старом календару)  Српска православна црква слави САБОР СВЕТОГ АРХАНГЕЛА МИХАИЛА- АРАНЂЕЛОВДАН.

Аранђеловдан је дан који је црква посветила у славу свих анђела и првог међу њима, светог архангела Михаила. Веровање каже да овај анђео није умро и да даље по потреби силази међу људе, и то као путник или просјак.

Овај празник,  који спада у  три најчешће крсне слава међу Србима, посвећен је Михаилу предводнику војске добрих анђела, који су се, према предању, супротставили силама злих и палих анђела.

Архангел Михаило је на иконама  представљен у војводском оделу, у једној руци држи мач, а у другој теразије. Верује се да архангел Михаило прихвата душе умрлих и да, мерећи њихова добра и зла дела на земљи, их шаље у рај или пакао. Он се сматра чуварем православне вере и борцем против јереси.

По једном веровању сматра се да какво је време на Аранђеловдан, такво ће бити током целе зиме и пролећа.

У неким крајевима Србије овај анђео се слави и као заштитник сточара јер се верује да само он може да отера вукове.

Постоји веровање и обичај код многих хришћана који славе светог Михаила, да, пошто га сматрају живим светитељем, не спремају жито, што је неоправдано и нетачно. Неопходно је припремити жито за славу, јер сви светитељи и сви умрли живи су пред Богом.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...