Jump to content

Иван Марквић: Причешће и вирус

Оцени ову тему


Препоручена порука

                                      Причешће и вирус

image.thumb.png.2772355f81e659874b3002f45b167bb7.png

Поводом актуелне епидемије вируса популарно названог Корона, у јавности Србије али и земаља региона а као одјек одговарајућих светских трендова, јавило се питање може ли се вирус пренети током узимања Причешћа на литургијама Српске Православне Цркве. Није чудо што је ово питање злоупотребљено од стране милитантних антицрквених организација и група у класичним медијима и на друштвеним мрежама, али јесте необично то што су исто питање, на веома сличан начин, почели да врте (спинују) и многи теолози. И ово је одјек светских трендова. Ако је већ папа Фрања решио да на свој  начин изрекламира вирус, а практично у исто време и англиканци и други протестанти, и део православних теолога је пожурио да буде у тренду и не пропусти ову јединствену прилику да се у баш свакој ситуацији када се постави дилема Црква-Свет (не свет као Божја творевина већ онај  свет „који у злу лежи“ дакле  симулација која у великој мери почива на умрежено медијској хистерији и која паразитира на реалном свету, једино постојећој творевини) сврстају на страну Света, а противу Цркве. Портал Теологија.нет је од почетка поменуте Хистерије испалио рафал текстова који су (махом) оријентисани антипричасно и у већој или мањој мери, прикривено или отворено сугеришу став да Причешће може да буде извор заразе. Просто је немогуће полемисати са сваким текстом који је тамо (и не само тамо) објављен, па ћемо ми у овоме чланку изабрати три текста и то: Вјера у доба короне

 

  Причешће и куга

 

Што се тиче пандемије куге која је избила у месту Пелузиј у Египту и проширила се целим тадашњим Римским царством, извори које нам аутор приводи су историографски рад Прокопија Кесаријског De bellis (о ратовима) те Црквену историју Јована Ефеског, мада се у самом раду аутор више ослања на Прокопија. Већ једна од првих значајних и громопуцатељних тврдњи аутора да су епидемије куге добро историјски документоване је спорна. Можда то важи за Црну смрт која је Евроазијом беснела у 14. столећу, али смо о њој обавештени из значајно већег броја извора, пре свега (мада не нужно) јер је из периода који је историјски млађи од Јустинијанове куге за око 800 година али и зато што је обухватила већи део света него куга у доба цара светитеља. Аутор је пропустио да наведе историјске изворе првог реда ( директну статистику броја жртава, службене извештаје надлежних органа и слично) што је можда последица недостатка истих, и ослонио се на два историјска извора другог реда, давши акценат на Прокопија. Мали „проблемчић“ са овим извором је тај што је Прокопије непоуздан а пре свега зато што се у маниру античке историографије служи тешким претеривањима. Овај манир је донео у историографију њен „отац“ Херодот, који је познат по великим одвалама о димензијама бедема Вавилона али много више о броју персијских војника који су, у време краља Ксеркса, напали класичну Грчку. По Херодоту, Ксеркс је на Грчку послао више војника него Хитлер на Русију 1941, а ако се узме у обзир широка источноевропска равница преко које су у лето 1941 прешли милиони људи на Исток и опет страшан логистички кошмар са којим су се суочили Немци још током тог лета, лако је замислити како би уопште изгледало пробијање милионске инвазионе армије кроз македонске и тесалске кланце пар хиљада година раније. Овог манира претеривања (релативно) су остала поштеђена само три велика историчара класичне епохе (Тукидид, Ксенофонт и Полибије). Прокопије се у описима куге вероватно стилски и по обрасцу угледао на истинољубовог Тукидида, али се у претеривањима ослонио на Херодота. Има у Прокопија свега, од мотива карактеристичних за готичке и хорор романсе, преко мотива из савремених апокалиптичних антиутопија, где се ни мање ни више него „мајка природа“ (јел` те) обрачунава са злочестим људима који су својим конзумеризмом прешли сваку меру, до истинске трагедије. Али се између свега овога негде губи историјска истина. Да је куга имала такве димензије какве јој приписује Прокопије, то не би издржала ни нека савремена високотехнолошка велика сила, а камоли Јустинијанова Византија која је баш у време трајања куге била упетљана у рат на три фронта (западном у Италији, где је нови готски вођа Тотила покренуо велику контраофанзиву после Витигесовог пораза, северном на Дунаву, где су свако мало притискали варвари и источном где су вребали Персијанци). Немогуће је да је од епидемије умрло око 40% или чак 50% становника било Цариграда било Царства јер би то последично довело до слома свих фронтова, без обзира што би куга последично (и што донекле јесте и актуално) захватила и трупе њихових непријатеља. Друго што буди сумњу у Прокопијеву објективност је то што он у једном свом другом делу Тајној историји у маниру српских (на жалост и срамоту) таблоида Скандал и Информер сипа по Јустинијану и Велизару канте смећа прозивајући их за широк распон злочина од тога да су (Јустинијан) кнезови демонски до тога да су први папучари космоса. Не можемо овде улазити у мотиве Прокопијевих ставова изречених у последњем делу, али је чињеница да или Прокопије гадно претерује или куга некако (ка и друге болести, јел` те) има пик баш на литургијске вернике а прескаче војску и полицију. Управо је главна слабост Јефтићевог текста та што, упркос труду достојном поштовања, нигде није ишчепркао да је ико рекао да су литургије некаквим актом власти биле прекидане. Кренимо сад на Ховоруна.

                                                Држ` те јеретика

Док се Јефтић губи у мутним лавиринтима магловите историје, Ховорун, мртав ладан и ничим изазван, одмах прелази у напад и оптужује заступнике става да Причешће не заражава и да не може заразити, за три јереси: докетизам, евтихијанство и манихејство. Докетизам учи да је тело Исуса Христа привидно јер је Христос чисто духовно биће и да је његово распеће, па последично и Васкрсење било чист привид. Ово учење је било присутно у готово свим гностичким системима, као и у исламу и неким монофизитским струјањима, о чему ћемо детаљније у анализи Ђуровићевог текста.  Када је у питању ова јерес, тешко је не увидети бесмисленост Кирилове оптужбе. Ако је Христово тело реално привид, како би ми, ако је нешто привид, могли исто да једемо на литургијама и да верујемо да не може да нас зарази. Пре би се рекло да од (прикривеног) докетизма болује друга страна. Што се тиче евтихијанства, подсетимо овде да је реч о екстремној монофизитској струји која је сматрала да се Христова људска природа, практично одмах по оваплоћењу растопила у Божанској попут капи уља у бескрајном океану. О томе ко су монофизити начелно писаћемо у осврту на Ђуровићев текст. Но вратимо се на Евтихија. Када би заступници става да причешће не може бити извор заразе заиста веровали да се људска природа Господова просто истопила у Божанској, онда никако не би могли да заступају став да причешће не може бити извор заразе и то из следећег разлога:

  • Христова људска природа се истопила у Божанској, дакле нестала је.
  • Христос је само Бог, не и човек. (следи из један).
  • Али Бог нема тело. (Теолошко откровење и метафизичка аксиома).
  • Ако Бог нема тело, онда нема ни крв.
  • Ако Бог нема тело и крв, причасни хлеб и вино су обични хлеб и вино. (Следи из 4)
  • Ако су причасни хлеб и вино обичан хлеб и вино, они свакако могу пренети заразу(следи из 5)
  • Али ми тврдимо да Хлеб и Вино не могу пренети заразу. (Контрадикција са шест)
  • Дакле, имамо редукцију на апсурд Ховоруновог става.

Осврнимо се сада на манихејство. Ово је посебно глупа оптужба, имајући у виду да никад нико ко је тврдио да Причешће не може бити извор заразе није рекао да је вирус сам по себи зло. Он може бити „зао“ за људе у својој патогеној функцији. Ово нам открива Ховорун у маниру најбољих откривача топле воде и рупа у саксији.

                     О свему, свачему, ничему и још понечему

Дођосмо сада и до Ђуровићевог текста (даље З.Ђ.). Има ту свега, прави коктел. И Артемија, и Наума, и приче о некаквим билдерима и истраживања да ли је и када хришћанска доктрина о Причешћу догматизована и томе слично. Али нигде нема убедљивих доказа да Причешће може (макар теоретски) бити извор заразе. Заправо остаје нејасно, а биће да је и самом ауктору нејасно, шта заправо заступа и шта жели да каже…ауктор је искрено убеђен (страшно би било да није) да је Хлеб и Вино Господово Тело и Крв, али се губи у покушају да некако докаже Свету (симулакруму кога смо описали у уводу) како ето кршћани нису баш толико задрти, па можда Причешће и може бити извор заразе. И маше добро познатим аргументом да се ето Причешће може и уплеснивити. Све и да може, у питању је Тело и Крв Бога који има и људску природу, чиме поседује и биолошки материјал. Али из тога не следи да било који биолошки агенс који иначе испољава патогене функције може исте те функције да испољава и када је у Телу Богочовека. Ово нас доводи до аукторове прилично занимљиве оптужбе упућене заступницима става да Причешће не може да зарази. Ничим изазван, З.Ђ. нас оптужује за афтхартодокетизам (ако неко мисли да се око овога ломи језик, нек погледа следећи одељак о пресуштаствљењу илити трансупстанцијацији-реч на српском за овај процес не постоји). Афтхартодокети су монофизитска струја предвођена Јулијаном (чини ми се халикарнаским) која је сматрала да је Христово тело и пре васкрсења било нетрулежно, или преведено на српски језик, неподложно умору, глади, жеђи и томе слично. Јер ето, ми који сматрамо да Причешће не може да зарази, уствари мислимо да је Христово предваскрсло тело нетрулежно, баш као и Јулијан. Ово је аукторов типичан манир да облати противника тако што ће му потурити нешто што овај нити је рекао нити помислио а као доказ (тј аргумент) за своју тврдњу приводи руског теолога који говори да се причешћујемо телом оваплоћеног Христа. Поред тога што је овде само реч о непрецизности (јер да се Христос није оваплотио не би било јасно како би васкрсао) реч је и о добро познатој фигури сламнати човек или старински речено замени теза. Међутим, ко другоме јаму копа сам у њу упада. Ауктор исправно примећује да се ми не причешћујемо Христовим предваскрслим Телом, већ управо васкрслим, које је већ нетрулежно. А ако је нетрулежно, биолошки агенси који би евентуално били присутни и у томе Телу не би могли да поседују своје патогене функције. Дакле, Причешће не може да зарази. Додајмо овде да цео монофизитизам, било онај екстремни (евтихијанство, тритеизам) било „умерени“ (Диоскор, Севир, Јулијан, Шенуда, Варсума, Барадај) падају на својој сотириолошкој димензији (сотириологија је наука о спасењу). Уколико је спасење обожење, а Исус Христос, како сви монофизити тврде, има једну природу, онда та природа јесте:

  • Само Божанска (у том случају, будући да Бог нема тело, причасни хлеб и вино су обични хлеб и вино, па нема обожења па самим тим ни спасења)
  • Само људска, у ком случају смо канибали, па опет нема спасења.
  • Ни Божанска ни људска, у ком случају опет нема спасења у смислу обожења.

Кренимо сада на другу аукторову оптужу, да заступамо јерес трансупстанцијације (која је, гле чуда, службена доктрина римокатоличке цркве догматизована на Тридентинском сабору, а под утицајем Томе Аквинског). Укратко, римокатолици верују, сходно свом догмату, да се хлеб и вино, по адекватној литургијској молитви, дословно претварају, односно, мењају своју природу или суштину, у Тело и Крв Господа Христа. Међутим, рећи ће Тома, Тело и Крв и даље задржавају атрибуте (акциденције) хлеба и вина. У Цркви пак учење на који је начин Бог присутан у причасном Хлебу и Вину, колико је нама познато, а тако и ауктор тврди, никада није догматизовано. Касније је, током вавилонског ропства  православне теологије на неким помесним саборима Томино учење потврђено, а на некима одбачено.Ипак треба имати у виду да читав низ православних светитеља новог века и савременог доба употребљава термин пресуштаствљење. Овај термин је усвојен и на Јерусалимском сабору 1672, а користе га и свети Димитрије Ростовски, свети Теофан Затворник и свети Јован Кронштатски. То нас обавезује да одбацимо тврдњу З.Ђ да је у питању јерес. Начелан став је да нам се Христос даје реално у Причешћу (што нико не оспорава) под видом хлеба и вина. И акциденција односно атрибут (како би рекао Тома ) и вид, односно модус илити начин су метафизички појмови позајмљени из филозофије да би се боље концептуализовали неки теолошки искази. Иако ова два метафизичка појма нису семантички једнаки, за већину људи нема значаја ова суптилна разлика, тако да оно што јесте свима јасно јесте да је Христос реално присутан у причасном Хлебу и Вину, и да они јесу одистински Тело и Крв Господа нашег Исуса Христа, а начин како се то дешава остаје тајна. Ми не бисмо ишли даље од овога у Тајну, а евентуалну догматизацију ћемо оставити неком будућем васионском сабору, који би свакако ово морао уврстити у своју агенду, с обзиром на овако бруталан и до сада без преседана напад на Причешће и оптужбе да може да буде извор заразе који је упућен од дела научника и стручњака (свака сличност са књижевницима и фарисејима је намерна), политичара (свака сличност са главарима народним је намерна) и теолога (свака сличност са главарима свештеничким из озлоглашеног јудејског Синедриона је намерна).

 

Иван Марковић

Видовдан

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Koji Ivan Marković? Inkvizitor i motorista!!!!????

Malo ti je falilo da u kuckanju napišeš i "Mrakvić"...ne bi nimalo pogrešio. 

Српски менталитет карактеришу изненадни подвизи кратког даха, понесеност која прво улије наду, али капитулира у завршници, све се то после правда вишом силом и некаквом планетарном неправдом што само на нас вреба.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Ivan Marković ... Ivane ovo je tvoj tekst ?

Tek sam sad poceo da citam natenane 0703_read i bas sam se uvatio prvo za onaj tekst Jeftica, Vera u doba korone,.... i jeste Prokopije izgleda malo 'problematican' sto se tice kao prvi izvor za razmatranje Justinijanove kuge u Carigradu.

Jeste, Black Death kuga je izgleda mnogo bolje obradjena u izvorima kako kazes,..... tamo na drugoj temi sam nesto piskarao o tome i ima recimo ovo o toj kugi :

     

 

WWW.CAIRN.INFO

Deux décennies de travaux sur la Peste noire en Europe et sur la mortalité effrayante qu’elle a causée ont conduit à une ré-évaluation très notable du nombre de victimes. S’il y reste...

Introduction, methods, and survey of the literature, .... sve po gradovima tacno koliko obolelih i umrlih. Zanimljivo je da recimo u Damasku, koji je bas mnogo stradao od kuge, drzane su procesije i sluzbe i molitve i post, sve tri vere i Muslimana, Jevreja i Hriscana.

Ima opisano kod Travels of Ibn Battuta, vol. 1, 143–44,.... verovatno si upucen u ta njegova putovanja i razna svedocenja o tome sta je sve video i doziveo na tim putovanjima.

Dok za Justinijanovu kugu u Konstantinopolju sam takodje nesto citao da u izvorima postoje preterivanja u broju umrlih i stanju u samom gradu sto se tice zivota i rada. Taj Prokopije i njegova istorija, i taj manir nekog preuvelicavanja koji je uzet od starih istoricara klasicne epohe, koji navodis, pa to je opste poznata stvar u proucavanju istorije. Evo, ovde se takodje navodi ta sklonost ka preuzimanju vizantijskih pisaca od istorija drevnih literatura, kada se razmatra John Cantacuzenus' History - koja se upravo bavila Black Death kugom u Carigradu u 14.veku.

https://pdfs.semanticscholar.org/5df3/ccd7caaa20324cefda6ac333c3e29e8c0e1a.pdf

Tako da, kako si konstatovao, Prokopije nije bas dobar izvor za davanje ocene o posledicam kuge u Konstantinopolju, zato sto je sklon preuvelicavanju i drugo, ovo sto navodis da je Prokopije pisao tone nekih toliko negativnih kritika prema caru Justinijanu i njegovom velikom vojskovodji Velizaru, .... u toj njegovom delu Tajna istorija. Recimo nasao sam i ovo od Prokopija da ima u tom svom istom delu :

https://forum.krstarica.com/threads/prokopije-o-justinijanovoj-zeni-teodori-u-delu-tajna-istorija-historia-arcana.92642/

Gde je pisao o Teodori, zeni cara Justinijana kao najvecoj bludnici, neverovatne seksualne maste i orgija. Kao da je imao neke cudne motive kada je pisao sve vezano za cara Justinijana. I, kako onda da mislimo i da njegov opis kuge u gradu koji je vodio sam Justinijan, na koga je imao neki hejt, kako kazu ovi mladi :D,....moze da bude bas objektivan i nepristrasan.

Ali, i pored toga, Prokopije navodi da se pozivalo na 'najsvetije ime' Bozije kako radi odbrane od kuge, sto moze da znaci molitve crkvene, jer kako drugacije je mogao da zabelezi neke tajne ili licne ili kucne molitve. Takodje pise da su se ljudi krili po manastirima i crkvama, sto moze da sugerise da su bili otvoreni za ljude i da je u njima bilo i svestenika ili monaha koji su mogli da prime te ljude koji su dolazili njima. Da li su onda bile i sluzbe ? Pa, zasto ne pretpostaviti da jesu, ako su vec primali ljude,......bilo je sigurno svestenika i vernih koji su svojom licnom verom i trudom odrzavali sluzbe i molitve, kao u vreme takodje razorne kuge sredinom 3.veka u Aleksandriji ili kao za vreme Black Death kuge sredinom 14.veka u Damasku ili kao sto je sv.Filaret Moskovski drzao sluzbe i molitve u vreme razarajuce kolere u Rusiji sredinom 19.veka.

Tako onda valjda i danas, pogotovu sto znamo dosta vise o ovom virusu kako se prenosi i kako mozemo da se dobro zastitimo. Zasto onda ne bismo imali sluzbe i liturgije na Vaskrs ako se spovedu mere zastite i organizacije ?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Јесте, мој је текст. Ретко их пишем, али је ствар догорела до ноката...ускоро ће, надам се, изаћи и одговор Латиновићу и још некима.

  • Свиђа ми се 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 57 минута, Bokisd рече

@Ivan Marković ... Ivane ovo je tvoj tekst ?

Tek sam sad poceo da citam natenane 0703_read i bas sam se uvatio prvo za onaj tekst Jeftica, Vera u doba korone,.... i jeste Prokopije izgleda malo 'problematican' sto se tice kao prvi izvor za razmatranje Justinijanove kuge u Carigradu.

Jeste, Black Death kuga je izgleda mnogo bolje obradjena u izvorima kako kazes,..... tamo na drugoj temi sam nesto piskarao o tome i ima recimo ovo o toj kugi :

     

 

WWW.CAIRN.INFO

Deux décennies de travaux sur la Peste noire en Europe et sur la mortalité effrayante qu’elle a causée ont conduit à une ré-évaluation très notable du nombre de victimes. S’il y reste...

Introduction, methods, and survey of the literature, .... sve po gradovima tacno koliko obolelih i umrlih. Zanimljivo je da recimo u Damasku, koji je bas mnogo stradao od kuge, drzane su procesije i sluzbe i molitve i post, sve tri vere i Muslimana, Jevreja i Hriscana.

Ima opisano kod Travels of Ibn Battuta, vol. 1, 143–44,.... verovatno si upucen u ta njegova putovanja i razna svedocenja o tome sta je sve video i doziveo na tim putovanjima.

Dok za Justinijanovu kugu u Konstantinopolju sam takodje nesto citao da u izvorima postoje preterivanja u broju umrlih i stanju u samom gradu sto se tice zivota i rada. Taj Prokopije i njegova istorija, i taj manir nekog preuvelicavanja koji je uzet od starih istoricara klasicne epohe, koji navodis, pa to je opste poznata stvar u proucavanju istorije. Evo, ovde se takodje navodi ta sklonost ka preuzimanju vizantijskih pisaca od istorija drevnih literatura, kada se razmatra John Cantacuzenus' History - koja se upravo bavila Black Death kugom u Carigradu u 14.veku.

https://pdfs.semanticscholar.org/5df3/ccd7caaa20324cefda6ac333c3e29e8c0e1a.pdf

Tako da, kako si konstatovao, Prokopije nije bas dobar izvor za davanje ocene o posledicam kuge u Konstantinopolju, zato sto je sklon preuvelicavanju i drugo, ovo sto navodis da je Prokopije pisao tone nekih toliko negativnih kritika prema caru Justinijanu i njegovom velikom vojskovodji Velizaru, .... u toj njegovom delu Tajna istorija. Recimo nasao sam i ovo od Prokopija da ima u tom svom istom delu :

https://forum.krstarica.com/threads/prokopije-o-justinijanovoj-zeni-teodori-u-delu-tajna-istorija-historia-arcana.92642/

Gde je pisao o Teodori, zeni cara Justinijana kao najvecoj bludnici, neverovatne seksualne maste i orgija. Kao da je imao neke cudne motive kada je pisao sve vezano za cara Justinijana. I, kako onda da mislimo i da njegov opis kuge u gradu koji je vodio sam Justinijan, na koga je imao neki hejt, kako kazu ovi mladi :D,....moze da bude bas objektivan i nepristrasan.

Ali, i pored toga, Prokopije navodi da se pozivalo na 'najsvetije ime' Bozije kako radi odbrane od kuge, sto moze da znaci molitve crkvene, jer kako drugacije je mogao da zabelezi neke tajne ili licne ili kucne molitve. Takodje pise da su se ljudi krili po manastirima i crkvama, sto moze da sugerise da su bili otvoreni za ljude i da je u njima bilo i svestenika ili monaha koji su mogli da prime te ljude koji su dolazili njima. Da li su onda bile i sluzbe ? Pa, zasto ne pretpostaviti da jesu, ako su vec primali ljude,......bilo je sigurno svestenika i vernih koji su svojom licnom verom i trudom odrzavali sluzbe i molitve, kao u vreme takodje razorne kuge sredinom 3.veka u Aleksandriji ili kao za vreme Black Death kuge sredinom 14.veka u Damasku ili kao sto je sv.Filaret Moskovski drzao sluzbe i molitve u vreme razarajuce kolere u Rusiji sredinom 19.veka.

Tako onda valjda i danas, pogotovu sto znamo dosta vise o ovom virusu kako se prenosi i kako mozemo da se dobro zastitimo. Zasto onda ne bismo imali sluzbe i liturgije na Vaskrs ako se spovedu mere zastite i organizacije ?

Остало ћу прокоментарисати кад будем имао времена. У фирми сам, радим. Ти уживај у тексту. Још ћу трљати нос теолошким слинавцима са теологије.нет као и форумским следбеницима антиевхаристијске јереси.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Пре сат времена, Ivan Marković рече

Остало ћу прокоментарисати кад будем имао времена. У фирми сам, радим. Ти уживај у тексту. Још ћу трљати нос теолошким слинавцима са теологије.нет као и форумским следбеницима антиевхаристијске јереси.

Okey, tek sam poceo da citam tvoj tekst i stigo do tog Prokopija i Jeftica i njegovog teksta i posto sam nesto malo citao o tome, malo sam i prokomentarisao i slazem se tvojim konstatacijama na Jeftica i to kako je opisao kugu u Konstantinopolju. Previse malo informacija da bi zakljucili da je skroz zamro crkveni zivot u to vreme. Sigurno da su se hriscani pazili i cuvali od kuge, ali, sigurno i da su molili Bogu za prekid kuge i izlecenje od bolesti, kao sto su to radili tokom svih drugih epidemija raznih bolesti, kao sto i danas radimo.

Evo, kako je radio recimo sv.Grigorije Palama :

https://www.johnsanidopoulos.com/2020/03/saint-gregory-palamas-and-black-death.html

To su ove besede :

https://svetosavlje.org/gospode-prosveti-tamu-moju-sabrane-besede/32/

https://svetosavlje.org/gospode-prosveti-tamu-moju-sabrane-besede/40/

Litije i molebani koji se vrseni i molitva radi duhovne borbe u vreme epidemije i bolesti. Kao sto je i radio sv.Filaret Moskovski i drzao litije, ali i savetovao ljude i vernike da se cuvaju koliko mogu :

https://foma.ru/jepidemii-holery-v-moskve-kak-borolis-i-chto-delala-cerkov.html

 

В слове, сказанном при возвращении холеры осенью 1847 года, святитель Филарет призывает не отказываться и от обычных житейских мер безопасности:

«Не леностны будем и в употреблении естественных средств и предосторожностей к сохранению здравия, и к недопущению вредоносных влияний. Как можем требовать, чтобы хранил нас Бог, если мы сами не бережем себя и предаем действию разрушительных сил малодушием и недостатком надежды на Бога, неумеренностию и невоздержанием и другими небрежностями? Внимательно храни себя малым возможным для тебя хранением: и Бог будет хранить тебя великим, всеблагим и всемощным хранением».

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Da vi kažem da nemate pojma: nije ni vako, nije ni nako, a kamol tako... a kako.....e o tome drugi put to je tajna i nek sabor odluči.... al teo sam ustvari da kažem da ste svi vi jeretici i to oni podmukli prikriveni...

znam ja vas.... (kažeš student, a?)

confused1

Everyone’s got a plan until they get hit.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Одсуство пуког здравог разума је нешто са чиме се не може полемисати.

Мени је фасцинантно како је могуће да у исту Цркву идемо и исто Свето Писмо читамо, а различитом се Богу молимо.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 24 минута, Тражитељ рече

Одсуство пуког здравог разума је нешто са чиме се не може полемисати.

Мени је фасцинантно како је могуће да у исту Цркву идемо и исто Свето Писмо читамо, а различитом се Богу молимо.

Опет си ручкао квасца протестантскога. Кон др Предраг да те благослови!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Malo cudno je sve to, ....jer, evo Ivane recimo sta pise Prokopije book I, 23 :

http://www.gutenberg.org/files/16764/16764-h/16764-h.htm#FNanchor_16_48

"...At that time, too, those of the population who had formerly been members of the factions laid aside their mutual enmity and in common they attended to the burial rites of the dead, and they carried with their own hands the bodies of those who were no connections of theirs and buried them. Nay, more, those who in times past used to take delight in devoting themselves to pursuits both shameful and base, shook off the unrighteousness of their daily lives and practised the duties of religion with diligence, not so much because they had learned wisdom at last nor because they had become all of a sudden lovers of virtue, as it were—for when qualities have become fixed in men by nature or by the training of a long period of time, it is impossible for them to lay them aside thus lightly, except, indeed, some divine influence for good has breathed upon them—but then all, so to speak, being[15-19] thoroughly terrified by the things which were happening, and supposing that they would die immediately, did, as was natural, learn respectability for a season by sheer necessity. Therefore as soon as they were rid of the disease and were saved, and already supposed that they were in security, since the curse had moved on to other peoples, then they turned sharply about and reverted once more to their baseness of heart, and now, more than before, they make a display of the inconsistency of their conduct, altogether surpassing themselves in villainy and in lawlessness of every sort. For one could insist emphatically without falsehood that this disease, whether by chance or by some providence, chose out with exactitude the worst men and let them go free. But these things were displayed to the world in later times."

Cudo jedno, eto i ovi neki najgori postase u to vreme kuge i smrti vrlo revnosni vernici,.... kako kazu nasi, bez muke nema bogomolje,...:stidljiv:... samo sto kad prodje muka oni se vratise tamo gde su i pre bili....:0222_shocked:

Pa, onda,  valjda su postojali i vernici koji su opet razlicito cinili u to doba kuge u Konstantinopolju, neki mozda ostajali kuci i molili se, neki isli i u manastire i crkve da se tamo pomole Bogu za sebe i zdravlje, i ne samo da se pomole, nego vise i da se kaju za grehe (kako nam porucuje da cinimo nas p.Irinej) i da se ispovedaju i pricescuju. Pa, naveo sam, takodje u doba razorne kolere u Moskvi, kada je takodje ceo grad bio u karantinu, i spolja i iznutra, i sv.Filatet Moskovski je organizovao svestenike da idu kod onih po kucama koji su zeleli da se priceste, ali je i drzao litije i molebane i sluzbe po crkvama.

Tako da, stvarno mislim da nije zamro crkveni zivot u prestonici Vizantije, to se bre nikada nije desilo u istoriji crkve pod bilo kojim spoljasnjim opasnostima i okolnostima, ni pod progonima, ni pod epidemijama ili drugim situacijama. Pa, cak i pod neronovim crvenim komunistickim terorom Lenjina nije stao crkveni i duhovni zivot u Rusiji,..... secam (cito) se kako su sluzili liturgiju u kazamatima Sibira,....jedan postavi ledja kao oltar i onda tajni svestenik sluzi liturgiju u mraku, tiho i krisom da ne cuju strazari.

Kako pise tamo, .... rod takav nikad nece nestati,.... moram da kazem, oni su i odrzavali crkvu u svim tim teskim vremenima.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 2 часа, Тражитељ рече

Мени је фасцинантно како је могуће да у исту Цркву идемо и исто Свето Писмо читамо, а различитом се Богу молимо.

По истом закону, старозавјетном, по којем су фарисеји распели Христа, Свети апостол Павле је доказивао и доказао да Христос јесте месија. Али није то свима доказао, наравно. Или тумачиш закон по својој памети, или га прихваташ по откровењу Логоса Божијег.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...