Jump to content

Миљан Танић: Који календар? Чији календар?

Оцени ову тему


Препоручена порука

Овај текст нема претензије на то да буде научни. Једино на шта претендује јесте да се унесе мало јасноће и истине у једно непотребно замршено питање пуно погрешног и напросто лажног мишљења.

pexels-photo-273011.jpeg

Наиме, међ српским народом је уврежено мишљење да су православни новокалендарци на грегоријанском календару, који је зло, јер је „папин“ календар. Оно што ти Срби међутим не знају јесте чињеница да су православни новокалендарци на српском календару, Миланковићевом (овде нећемо улазити у историју настанка истог, причу о Трпковићу итд). Зашто се то не зна је заправо већа мистерија од било какве мистерије која се може пришити причи о календару уопште.

Довољно би било погледати ВикипедијуПравославну википедију, књигу Реформа Јулијанског календара самог Милутина Миланковића (мада он пише о догађајима у Цариграду и у књизи Кроз васиону и векове), све доступно на дохват једног клика, и видети истину. Не постоји нити један једини страни извор који каже о новом календару Православне Цркве ишта друго осим да је то реформисани јулијански календар који је направио српски научник Милутин Миланковић. Једина Православна Црква која је на грегоријанском календару јесте Финска. Зашто је то тако – немам појма.

Треба напоменути и да је већина Православних Цркава на Миланковићевом календару. Додуше, по броју верника могу обе стране да се такмиче, но није то поента.

Постоји неколико поенти.

Једна од њих је да календар није верско питање. Ни национално. Код нас се од истог међутим управо прави то – верско и национално питање. Трт мрт, живот или смрт. НЕЋЕМО ПАПИН КАЛЕНДАР! Притом – нећемо папин календар, али хоћемо многобожачки Јулијев. Такође, уопште немамо проблем да тај исти папин календар користимо у свакодневном животу. Ту је грегоријански скроз ОК. Једино није у црквеном животу ОК. И шта нам то управо сведочи? Што се мене тиче, да нисмо никакви хришћани. Зашто? Јер одвајамо „обични“ живот од „црквеног“. Уместо да нам то буде једно те исто. Ја сам најискреније збуњен тиме. Чак се и у документима СПЦ користе датуми по грегоријанском календару. То једно.

Друго, антагонизам према Римокатоличкој цркви. Комплетан однос према било чему што има иоле призвук католицизма градимо у односу на однос са Хрватима, посебно у светлу Другог светског рата. Иако обожавамо онако колективно Ирце. Најкатоличанскије католике на планети.

Треће, славимо по старом, а датуме изражавамо по новом календару. Тако нам је Божић 7. јануара, а Св. Никола 19. децембра итд. Имао сам једном експеримент – разговарао сам с неким човеком који вели како ће он, ако Црква пређе на нови календар, Св. Николу и даље славити 19. децембра. Кажем ја њему, али Св. Никола је свакако 6. децембра. Каже он: „Да, али то је по старом!“ Ја кажем: „Па по којем календару славимо?“ Каже он: „Па по старом.“ Велим ја: „Па ето, по старом је 6. децембра, сад сте рекли…“ Али он не разуме. Као што већина не разуме. Из неког разлога већина људи као да мисли да су католици и новокалендарци померили датуме, а не ми. И то некако важи и за људе који су активни у Цркви, певају за певницом, знају да морају да рачунају минус тринаест дана када траже тропаре и кондаке за дати дан… И зато имамо појаву да на телевизији рецимо пише „Божић 2018“, иако сада славимо Божић 2017, будући да је сутра по календару по којем Црква слави 25. децембар 2017.*

Четврто – упорност лажне информације. Иако сви извори кажу да је на Сабору у Цариграду прихваћен Миланковићев календар, ауторитети код нас – међу њима предњаче епископ Атанасије и проф. Раша Поповић – тврде да Миланковићев календар тада није прихваћен и да су новокалендарци прешли на грегоријански календар. Без икаквих извора да поткрепе такве тврдње. А и без смисла – зашто би напрасно прешли на календар који уопште није био опција? Ја не могу да не мислим да иза таквог покрета лажних информација постоје неке зле намере – раздор у Цркви, међу народом… нешто. Не знам. Притом у горе поменутој и линкованој књизи Милутина Миланковића имамо и документа са Сабора у Цариграду, а и са Сабора Српске Цркве. Јер, посебно је сумануто што је СПЦ предложила календар који су сви прихватили, а онда га сама није применила. Додуше, то ми је и некако типично српски. А то онда као да производи некакав антагонизам према нашим новокалендарцима, па их скроз занемарујемо, осим ако неко од њих гостује у нашој Цркви. Тако добијемо ситуацију да се 24. децембра наши људи, укључујући црквене великодостојнике,  утркују ко ће први честитати Божић браћи католицима, а Грка и иних новокалендараца ко се сети… Хеј, Грка од којих смо примили Православље, теологију, све… Али ето.

Пето – јулијански ће каснити све више. За стотињак година (или тако нешто), јулијански календар ће каснити за 14, уместо досадашњих 13 дана, те ће Божић бити 8. јануара. Веома ми је жао што нећу бити жив да видим хаос који ће настати тада у Цркви ако до тада не пређемо на Миланковића. Некоме одговара да маса буде заглупљена, али најкасније тада ће им се обити о главу.

Шесто – „Али календари се ионако преклапају, свеједно је!“ Ово је реченица на коју нажалост сувише често наилазим међу православним теолозима. Да, Миланковић и грегоријански календар се тренутно поклапају. То „тренутно“ траје додуше тридесетак хиљада година, али у контексту времена, то раздобље не представља ништа. Поента потребе за инсистирањем на чињеници да православни новокалендарци не само да нису на „папином“ календару (који, као што рекох, никоме не смета у „свакодневном“ животу), него на СРПСКОМ календару, јесте да се народ лакше навикне на идеју промене календара. Јер ако СПЦ не пређе напокон на календар који је сама предложила, мораће да се сучи с новим расколом када дође време да се Божић слави 8. јануара. А то – ваљда – не желимо. А уколико би се тада наставило славити 7. јануара, односно ако се не би испоштовало кашњење календара, него би се произвољно остало на тринаест дана разлике, онда би питање календара постало апсурдно по себи. Зато је врло, врло битно народу усадити у главу идеју да не прелазимо на „папин“ него на српски календар. Срећом па постоје и сајтови попут овог, којима је такође циљ да просвете оне који желе да буду просвећени.

На послетку, волео бих да сам живео у време када је држава прешла на грегоријански календар да доживим реакцију људи што се датуми празника померају и што се одједном Божић слави у јануару. Питам се да ли је и тада било побуне или је све ишло глатко. Но, неке ствари ће ипак остати мистерија.

* текст је, на ауторовом блогу "Дописи из Дизниленда", објављен 6. јануара 2018. године. (прим. прир.)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Nije samo navodno "papičnost kalendara" sporna nego i navodn pravilno da se Pashalija slavi poslije Pesaha. 

I Vaseljenski sabora nije izdao nikakvo pravilo koje uključuje da Pashalija mora biti nakon Pesaha, nego u nedjelju poslije prvog punog mjeseca nakon proljećne ravnodnevnice. I Vaseljenski Sabor je računanje hrišćanske Pashalije u potpunosti učinio nezavisnim od bilo kakvog pozivanja na jevrejski kalendar, a mi danas imamo situaciju da je prije par godina, da ne tražim sad tačno koja 2013 ili 2012, hrišćanska Pashalija pala nakon dva puna mjeseca, što je apsurd. 

Српски менталитет карактеришу изненадни подвизи кратког даха, понесеност која прво улије наду, али капитулира у завршници, све се то после правда вишом силом и некаквом планетарном неправдом што само на нас вреба.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 23 минута, Жељко рече

а разлика је у пар милисекунди...кекеке

Није то поента. Документовао је Миланковић техничке детаље, кога занимају. 

Него је поента да смо ми будале. Лепо је реко Миљан. Зовнеш научника светског калибра који је оставио инжењерску каријеру у Бечу и огромну плату да би се бавио науком у соби два са два у Београду. Човек направи календар и оде с тобом у Цариград да га представи осталима. Предлог бива усвојен. Ти се с човеком вратиш у Бг. Он поднесе извештај САНУ ил како се тад звала уверен да ће календар бити примењен. Он о томе пише и у својим књигама. Ти напрасно одлучиш да више нећеш да прихватиш тај календар и ни не објасниш човеку који га је створио. Испалиш га буквално. Тог истог човека после комунисти склоне јер је био неподобан, а ти и 100 година после свега и даље лажеш о тим догађајима уместо да човеку одаш почаст какву заслужује и да пастви својој причаш о великом српском сину Милутину. А он је и даље најцитиранији научник наш свих времена и у догледно време га нико неће престићи. А где смо ми, то се види. И нека смо. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 10 часа, Милан Ракић рече

када дође време да се Божић слави 8. јануара. ... А уколико би се тада наставило славити 7. јануара, односно ако се не би испоштовало кашњење календара, него би се произвољно остало на тринаест дана разлике, онда би питање календара постало апсурдно по себи

да је то време сада мислим да би се управо тај апсурд и десио, замрзло би се затечено стање за 7. јануар, можда под идејом привременог решења, и то би тако и остало... или... би се чекало шта ће Руси да ураде и то би се само пратило аутоматски...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 1 минут, Vladan :::. рече

да је то време сада мислим да би се управо тај апсурд и десио, замрзло би се затечено стање за 7. јануар, можда под идејом привременог решења, и то би тако и остало... или... би се чекало шта ће Руси да ураде и то би се само пратило аутоматски...

Ил би био повод за неку врсту грађанског рата

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 1 минут, Милан Ракић рече

Ил би био повод за неку врсту грађанског рата

ал не би могли никако да се избију јер би се битке заказивале у различите датуме... :)) 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 19 часа, Милан Ракић рече

 

,,Јер Отац не суди никоме, него сав суд даде Сину, да сви поштују Сина  као што  поштују 

Оца!"   Јеванђеље, Јн 5:23

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 19 часа, Justin Waters рече

Nije samo navodno "papičnost kalendara" sporna nego i navodn pravilno da se Pashalija slavi poslije Pesaha. 

I Vaseljenski sabora nije izdao nikakvo pravilo koje uključuje da Pashalija mora biti nakon Pesaha, nego u nedjelju poslije prvog punog mjeseca nakon proljećne ravnodnevnice. I Vaseljenski Sabor je računanje hrišćanske Pashalije u potpunosti učinio nezavisnim od bilo kakvog pozivanja na jevrejski kalendar, a mi danas imamo situaciju da je prije par godina, da ne tražim sad tačno koja 2013 ili 2012, hrišćanska Pashalija pala nakon dva puna mjeseca, što je apsurd. 

Ah, pa, to je i sustina Julijanskog kalendara, da se Pasha slavi posle Pesaha kroz tkz.Pashalne tablice, koje je tablice odredjivala Aleksandrijska crkva (za celu crkvu) po Julijanskom kalendaru i u kojima je Pasha bila vremenski uvek posle Pesaha.Problem Grigorijanskog kalendara je u tome sto se izracunavanje Pashe po ovom kalendaru poklapa dosta puta sa Pesahom, sto je zabranjeno Saborom i Crkvom i zbog toga Istocna crkva i nije prihvatila ovaj kalendar, samo zbog tog loseg  izracunavanje Pashe koja  se moze poklopiti, cak biti i pre jevrejskog Pesaha.

I, Justine to jeste odluka 1.Vaselj.sabora kojom su se resili u Crkvi problemi i sporovi oko datuma praznovanja Pashe,....koliko se secam, upravo ove odluke da se slavi u nedelju posle punog meseca i posle prolecne ravnodnevnice uglavnom u vecini slucajeva postavljaju Pashu vremenski posle Pesaha. Posle 1.Sabora oni koji su ostali na starom racunjanju Pashe su od crkve osudjeni i iskljuceni iz crkve.

Mislim, da se trebamo jos uvek drzati ovakvog nacina odredjivanja Pashe po Julijanskom kalendaru i koliko vidim i nasa Istocna crkva jos uvek cvrsto stoji na tom stavu.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 2 часа, Bokisd рече

Ah, pa, to je i sustina Julijanskog kalendara, da se Pasha slavi posle Pesaha kroz tkz.Pashalne tablice,

Nije to sustina Julijanskog Kalendara, nego je sustina da se Vaskrs slavi u svim Crkvama po jednom objedinjenim pravilu koje je nezavisni od bilo kakvih drugih praznika i kalendara:

"Nedjelja prvog punog mjeseca nakon proljetne ravnodnevnice"

To je sve nema tu nikakve Jevrejske Pashe. I nije se pomocu nikakvih tablica računalo, nego je Aleksandrijski Patrijarh svake godine prema astronomskim proračunima slao pismo svim pomesnim Crkvama. Tablice je kasnije uveo Dionisije monah po papskom molbi, koje su netačne i akumulišu grešku plus julijanski kalendar vec kasni 13 dana u odnosu na sezonske promjene. Zato Vaskrs uvijek pada nakon Pesaha jer je Julijanski kalendar izrazito netačan za sezonske varijacije na zemlji.

пре 2 часа, Bokisd рече

sto je zabranjeno Saborom i Crkvom i zbog toga Istocna crkva i nije prihvatila ovaj kalendar,

Ko i kada? Molim neki kanon, Saborsku odluku (Vaseljenskog), apostolsko pravilo bilo šta...

пре 2 часа, Bokisd рече

koliko se secam, upravo ove odluke da se slavi u nedelju posle punog meseca i posle prolecne ravnodnevnice uglavnom u vecini slucajeva postavljaju Pashu vremenski posle Pesaha.

Julijanski kalendar je solarni, jevrejski lunarni, i upravo zbog tog razloga ce se desiti ne jednom nego vise putada Pasha moze da padne prije jevrejske. No big deal. Ima samo jedna jedina vazeca Pasha i to hriscanski Vaskrs i apsurd je pozivati se na nestao sto je ispunjeno i završeno na krstu. 

Српски менталитет карактеришу изненадни подвизи кратког даха, понесеност која прво улије наду, али капитулира у завршници, све се то после правда вишом силом и некаквом планетарном неправдом што само на нас вреба.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 48 минута, Justin Waters рече
пре 3 часа, Bokisd рече

Ah, pa, to je i sustina Julijanskog kalendara, da se Pasha slavi posle Pesaha kroz tkz.Pashalne tablice,

Nije to sustina Julijanskog Kalendara, nego je sustina da se Vaskrs slavi u svim Crkvama po jednom objedinjenim pravilu koje je nezavisni od bilo kakvih drugih praznika i kalendara:

"Nedjelja prvog punog mjeseca nakon proljetne ravnodnevnice"

To je sve nema tu nikakve Jevrejske Pashe. I nije se pomocu nikakvih tablica računalo, nego je Aleksandrijski Patrijarh svake godine prema astronomskim proračunima slao pismo svim pomesnim Crkvama. Tablice je kasnije uveo Dionisije monah po papskom molbi, koje su netačne i akumulišu grešku plus julijanski kalendar vec kasni 13 dana u odnosu na sezonske promjene. Zato Vaskrs uvijek pada nakon Predaha ne jer je Julijanski kalendar izrazito netačne za sezonske varijacije na zemlji

Pa, jeste, to je glavna stvar koja je bitna kod kalendarskog pitanja Pashe, da je svi hriscani u crkvi i carstvu slave istog dana, ali, valjda je logicno ocekivati i da se daju neke smernice, kada i zbog cega ce se slaviti Pasha tog i tog' odredjenog dana .

 Problemi koji su bili sa razlicitim danima slavljenja Pashe pre 1.Vaselj. govore da je upravo slavljenje pashe sa jevresjkom pashom bio taj glavni (problem) koji je Sabor i resio i sve crkve i svi hriscani prihvatili,..... da je slavljenje pashe u isti dan sa jevrejskom pashom neodgovarajuce i da treba da se nasa pasha pomeri u dane nedelje koji ce biti posle njihove pashe.

Kako bi se sve to uskladilo, izracunavanje Pashe je povereno Aleksandrijskoj crkvi i gradu u kojem je astronomija i racunanje vremena bilo na visem i tacnijem nivou u odnosu na ostale gradove i moglo se unapred na nekoliko desetina godina izracunati padanje Pashe po Julijanskom kalendaru i koja ce ispuniti zahteve 1.Sabora,...o tome ima ovde kod e.Nikodima u tumacenju 1.pravila Antiohijskog sabora (strana 55.) :

https://www.scribd.com/document/80956495/Nikodim-Milas-Pravila-Pravoslavne-Crkve-Sa-Tumacenjima-II

Kasnije je samo Dionisije monah sve to malo vremenski tacnije izracunao  kroz tkz.Veliki indiktion gde je Pasha opet uvek padala posle Pesaha.

пре 48 минута, Justin Waters рече
пре 3 часа, Bokisd рече

sto je zabranjeno Saborom i Crkvom i zbog toga Istocna crkva i nije prihvatila ovaj kalendar,

Ko i kada? Molim neki kanon, Saborsku odluku (Vaseljenskog), apostolsko pravilo bilo šta...

Pa, kada je Papa uveo Grigorijanski kalendar Istocna crkva je odbila ovaj kalendar , prvenstveno zbog toga sto rusi ustanovu slavljenja Pashe po 1.Vaselj. saboru,.... gore sam naveo od e.Nikodima gde sve objasnjeno, kako i zbog cega se slavi Pasha i koji kanoni su u pitanju.

пре 48 минута, Justin Waters рече
пре 3 часа, Bokisd рече

koliko se secam, upravo ove odluke da se slavi u nedelju posle punog meseca i posle prolecne ravnodnevnice uglavnom u vecini slucajeva postavljaju Pashu vremenski posle Pesaha.

Julijanski kalendar je solarni, jevrejski lunarni, i upravo zbog tog razloga ce se desiti ne jednom nego vise putada Pasha moze da padne prije jevrejske. No big deal. Ima samo jedna jedina vazeca Pasha i to hriscanski Vaskrs i apsurd je pozivati se na nestao sto je ispunjeno i završeno na krstu.

Pa, Justine, oci i 1.Vaselj. i cela Crkva je mislila da je ipak vazno da nasa Pasha kao ispunjenje starog jevrejskog Pesaha i celog SZ ne treba da ima nista sa time,....... da hriscani ipak nemaju nista sa slavljenjem te stare pashe i jevrejskom verom koja slavi i ima  svoje praznike i obicaje.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 5 часа, Bokisd рече

Pa, jeste, to je glavna stvar koja je bitna kod kalendarskog pitanja Pashe, da je svi hriscani u crkvi i carstvu slave istog dana, ali, valjda je logicno ocekivati i da se daju neke smernice, kada i zbog cega ce se slaviti Pasha tog i tog' odredjenog dana .

Pa i date su smjernice:

"Nedjelja po prvom punom mjesecu nakon proljetne ravnodnevnice." 

пре 5 часа, Bokisd рече

Problemi koji su bili sa razlicitim danima slavljenja Pashe pre 1.Vaselj. govore da je upravo slavljenje pashe sa jevresjkom pashom bio taj glavni (problem) koji je Sabor i resio i sve crkve i svi hriscani prihvatili,..... da je slavljenje pashe u isti dan sa jevrejskom pashom neodgovarajuce i da treba da se nasa pasha pomeri u dane nedelje koji ce biti posle njihove pashe.

Problem je bio ne samo slavljenje sa Jevrejima kod njih u Singagogi, nego uopšte zavisnost od Jevrejskog kalendara što je i dovodilo do toga da su mnogi slavili sa Jevrejima ili uoošte bili konfuzni kada se slavi, jer oni koji nisu išli u Sinagoge morali su od rabina da to saznavaju što je bilo vrlo zbunjujuće naročito na istoku i teološki vrlo netačno.

I Vaseljenski Sabor je to ekspresno i kvalitetno riješio. 

Trba razlikovati jevrejsku pashu prije Vaskrsenja, i jevrejsku pashu poslije Vaskrsenja. Prva je dobila svoju punu formu i smisao na krstu, druga nema nikakvog značaja za hrišćane. 

Osim toga pa valjda je jasno kada je bila prva hrišćanska Pasha? U Veliki Četvrtak, a jevrejska pashalna subota je bila dva dana nakon toga. 

пре 6 часа, Bokisd рече

https://www.scribd.com/document/80956495/Nikodim-Milas-Pravila-Pravoslavne-Crkve-Sa-Tumacenjima-II

Kasnije je samo Dionisije monah sve to malo vremenski tacnije izracunao  kroz tkz.Veliki indiktion gde je Pasha opet uvek padala posle Pesaha.

Molim te ako možeš da mi navedeš stranicu gdje smatraš da ima išta napisano u prilog tvojoj tvrdnji kod Nikodima, jer nemam namjeru čitati knjigu od 500 stana sada. 

пре 6 часа, Bokisd рече

Pa, kada je Papa uveo Grigorijanski kalendar Istocna crkva je odbila ovaj kalendar , prvenstveno zbog toga sto rusi ustanovu slavljenja Pashe po 1.Vaselj. saboru,.... gore sam naveo od e.Nikodima gde sve objasnjeno, kako i zbog cega se slavi Pasha i koji kanoni su u pitanju.

Problem kao i danas je to što je Papa prvi pokrenuo korekciju kalendara i vraćanje slavljenja Pashe po kanonima 1 Vaseljenskog Sabora. Samo to je problem, papstvo. 

 

 

Српски менталитет карактеришу изненадни подвизи кратког даха, понесеност која прво улије наду, али капитулира у завршници, све се то после правда вишом силом и некаквом планетарном неправдом што само на нас вреба.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 14 минута, Justin Waters рече
пре 6 часа, Bokisd рече

Pa, jeste, to je glavna stvar koja je bitna kod kalendarskog pitanja Pashe, da je svi hriscani u crkvi i carstvu slave istog dana, ali, valjda je logicno ocekivati i da se daju neke smernice, kada i zbog cega ce se slaviti Pasha tog i tog' odredjenog dana .

Pa i date su smjernice:

"Nedjelja po prvom punom mjesecu nakon proljetne ravnodnevnice."

Da, to su neke smernice, ali ne i jedine jer ako se slucajno nekada tokom nekih godina desi da nasa  pasha padne u isti dan ili pre pesaha, premesta se u sledecu narednu nedelju, i toj je jedna od smernica 1.Sabora, imas ovde kod e.Nikodima na 55.strani kod tumacenja 1.pravila Antiohijskog sabora :

https://www.scribd.com/document/80956495/Nikodim-Milas-Pravila-Pravoslavne-Crkve-Sa-Tumacenjima-II

пре 19 минута, Justin Waters рече
пре 6 часа, Bokisd рече

Problemi koji su bili sa razlicitim danima slavljenja Pashe pre 1.Vaselj. govore da je upravo slavljenje pashe sa jevresjkom pashom bio taj glavni (problem) koji je Sabor i resio i sve crkve i svi hriscani prihvatili,..... da je slavljenje pashe u isti dan sa jevrejskom pashom neodgovarajuce i da treba da se nasa pasha pomeri u dane nedelje koji ce biti posle njihove pashe.

Problem je bio ne samo slavljenje sa Jevrejima kod njih u Singagogi, nego uopšte zavisnost od Jevrejskog kalendara što je i dovodilo do toga da su mnogi slavili sa Jevrejima ili uoošte bili konfuzni kada se slavi, jer oni koji nisu išli u Sinagoge morali su od rabina da to saznavaju što je bilo vrlo zbunjujuće naročito na istoku i teološki vrlo netačno.

I Vaseljenski Sabor je to ekspresno i kvalitetno riješio. 

Trba razlikovati jevrejsku pashu prije Vaskrsenja, i jevrejsku pashu poslije Vaskrsenja. Prva je dobila svoju punu formu i smisao na krstu, druga nema nikakvog značaja za hrišćane. 

Osim toga pa valjda je jasno kada je bila prva hrišćanska Pasha? U Veliki Četvrtak, a jevrejska pashalna subota je bila dva dana nakon toga.

Pa, koliko je meni poznato, Rimska crkva i vecina drugih crkava su slavili Pashu u dan nedelje posle jevrejskog Pesaha, dok su na Istoku samo neke Maloazijske crkve slavile Pashu cetrnaestoga dana meseca nisana u bilo koji dan da padne, prakticno u isto vreme kad i Jevreji.

Zbog toga je Sabor prvenstveno odredio da pasha mora da bude u nedelju i obavezno posle jevrejske stare pashe. Meni deluje da je tako ustanovljeno zbog toga sto je prva pasha koja je svrsavana u SZ ispunila svoju ulogu i nema vise znacaja za hriscane, dosla je nova pasha koja se ispunila na krstu i mi sada slavimo tu istinitu Pashu i zbog toga ne treba mesati ove dve pashe, neka jevreji prvo slave svoju pashu, pa cemo i mi nasu koja je za nas istinita i realna.

(da, U Veliki Cetvrtak, ali je Isus sa apostolima prvo odsluzio jevrejsku pashu i onda je ustanovljena nova pasha koja menja ovu staru, .....znaci i tu je redosled, prvo jevrejska, pa onda nasa pasha)

пре 35 минута, Justin Waters рече

Molim te ako možeš da mi navedeš stranicu gdje smatraš da ima išta napisano u prilog tvojoj tvrdnji kod Nikodima, jer nemam namjeru čitati knjigu od 500 stana sada.

Vec sam naveo i u predhodnoj poruci, strana 55. tumacenje 1.prav. Antiohijsk. sabora, ...videces navode se i drugi kanoni koji su vezani za ovaj kanon...

пре 37 минута, Justin Waters рече
пре 7 часа, Bokisd рече

Pa, kada je Papa uveo Grigorijanski kalendar Istocna crkva je odbila ovaj kalendar , prvenstveno zbog toga sto rusi ustanovu slavljenja Pashe po 1.Vaselj. saboru,.... gore sam naveo od e.Nikodima gde sve objasnjeno, kako i zbog cega se slavi Pasha i koji kanoni su u pitanju.

Problem kao i danas je to što je Papa prvi pokrenuo korekciju kalendara i vraćanje slavljenja Pashe po kanonima 1 Vaseljenskog Sabora. Samo to je problem, papstvo.

Uf, pa kako je Justine papa pokrenuo vracanje slavljenja Pashe po ustanovi 1.Vaselj. sabora ?

Kada je vrlo jasno ustanovljeno da Pasha mora da bude posle jevrejske ? Citao sam da su Jevreji da bi napakostili hriscanima svoju pashu nekada pomerali cak i posle nase pashe  (iako po njihovom racunanju trebalo je ranije da padne).

Pa, sta znam, dok je bilo izmedju nas sve na istim osnovama po slavljenu dana Pashe, nije bilo problema, slavimo hriscanski svako u svojoj crkvi, kada su promenili dane pashe nastali su i problemi.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 11 часа, Bokisd рече

Da, to su neke smernice, ali ne i jedine jer ako se slucajno nekada tokom nekih godina desi da nasa  pasha padne u isti dan ili pre pesaha, premesta se u sledecu narednu nedelju, i toj je jedna od smernica 1.Sabora, imas ovde kod e.Nikodima na 55.strani kod tumacenja 1.pravila Antiohijskog sabora :

https://www.scribd.com/document/80956495/Nikodim-Milas-Pravila-Pravoslavne-Crkve-Sa-Tumacenjima-II

Uz svo dužno poštovanje prema Nikodimu Milašu, on nije ovdje u pravu ili se makar poziva na pogrešne reference. Pomesni Antiohijski Sabor je osudio praksu slavljenja Vaskrsa sa Jevrejima. Dakle odlazak u Sinagoge na dan njihove pashe što je bio čest slučaj u Crkvama na istoku. Ovaj kanon uopšte nije bio nikakav temelj na kome su oci 1. Vaseljenskog Sabora razmatrali kako određivati datum slavljenja Vaskrsa. Nikodi prema tome ovdje daje svoju interpretaciju, kao što su sve tvrdnje da Vaskrs mora pomjeriti iza jevrejske pashe, ako s ravnodnevnicom i punim mjesecom padne prije ili na taj dan također sve naknadne interpretacije Vizantijskih kanoničara pre svega Zonarisa i Mateja Vlastarisa živjeli u 12 i 14 vijeku (Vlastar kako ga naziva Nikodim) pozivajući se na njegoe Sintagme. Sve je ovo dobro poznato i sve njih poimenice Arhiepiskop Petar iz Antiohijske Crkve pominje u ovom tekstu gdje razobličava taj mit o obavezi slavljenja Vaskrsa nakon jevrejske pashe. Imaš ovdje: 

https://almoutran.com/2011/03/346

Suma sumarum ove stvari su bitne:

1. Originalni tekst 1.Vaseljenskog Sabora nije sačuvan, tako da ne znamo tačno šta je napisano

2. Nikad nijedan drugi Sabor nakon njega nije afirmisao ili potvrdio da je na 1V Saboru određeno da se Vaskrs mora slaviti nakon judejske pashe, pa da nam to bude neki neoboriv dokaz

3. Sve što imamo u vezi tvrdnji da se mora pomjerati nakon judejske pashe su naknadna tumačenja pojedinaca

4. I ono najvažnije imamo sačuvane mnogo starije zapise u kome se afirmišu odluke donijete na 1.Vaseljenskom Saboru gdje se nedvosmisleno vidi da su Oci odbacili bilu kakvu vezanost za jevrejski kalendar. Tu imamo okružnu poslanicu na ima Cara Konstantina onima koji nisu bili prisutni na Saboru. Neću cijeli tekst da dajem već samo jednu rečenicu. Link je ovdje: https://orthodoxchurchfathers.com/fathers/npnf214/npnf2127.htm

We ought not, therefore, to have anything in common with the Jews, for the Saviour has shown us another way;

Tu se obavještavaju oni koji nisu bili prisutni da nije časno da hrišćani imaju ikakvu povezanost sa Jevrejima i njihovim običajima i da sad imaju svoj način utvrđivanja i praznovanja Pashe. 

пре 11 часа, Bokisd рече

Uf, pa kako je Justine papa pokrenuo vracanje slavljenja Pashe po ustanovi 1.Vaselj. sabora ?

Kada je vrlo jasno ustanovljeno da Pasha mora da bude posle jevrejske ? Citao sam da su Jevreji da bi napakostili hriscanima svoju pashu nekada pomerali cak i posle nase pashe  (iako po njihovom racunanju trebalo je ranije da padne).

Pa, sta znam, dok je bilo izmedju nas sve na istim osnovama po slavljenu dana Pashe, nije bilo problema, slavimo hriscanski svako u svojoj crkvi, kada su promenili dane pashe nastali su i problemi.

E eto sam pominješ da su Jevreji mijenjali datum Pashe, bolje reći mijenjali su način određivanja i može im se. Njihova stvar, mada mislim da nemaju drugog posla nego pakostiti hrišćanima. Sav trud i napor otaca 1 Vaseljenskog Sabora je besmilen, ako se moramo pozivati na Jevreje. 

Eto kažem ti gore da nije ustanovljeno, i ako imaš neki drugi dokument koji to može afirmisati molim te prikaži. Ti si dao Nikodima koji se poziva na Vlastara iz 14 vijeka, a ja sam ti dao sačuvan dokument iz vremena samog 1VS. 

I hajd stvarno da se malo zapitamo, da li ti misliš da Katolici baš pojam nemaju ni o čemu? Da sve što oni donesu je automatski par ekslans pogrešno jeres? Ti misliš da oni nisu svjesni i upoznati šta je doneseno na 1 Vaseljenskom Saboru? Oni koji vuku još svoje korijene od apostola, i koji su nekad bili centar Imperije da nemau ništa sačuvano čime bi mogli znati koje su odluke na Saboru donese pa eto hajde malo se odlučili gaziti te odluke? 

Српски менталитет карактеришу изненадни подвизи кратког даха, понесеност која прво улије наду, али капитулира у завршници, све се то после правда вишом силом и некаквом планетарном неправдом што само на нас вреба.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...