Jump to content

Zašto žena ne sme da stoji u oltaru?

Оцени ову тему


Препоручена порука

shutterstock640541698-830x0.jpg

Ako hrišćanka poštuje pravila i kanone svoje religije, onda u crkvu dolazi sa maramom na glavi, nenašminkana, celiva ikonu i stoji dalje od oltara. Ipak, njoj je ulaz u oltar zabranjen.

 

Da li je to pravilo, kako smatraju sveti oci, najveći dokaz da je uloga žene u crkvi manje bitna otkrio nam je jeromonah Mihajlo iz Dalmacije.

Prema njegovim rečima, najveći problem čovečanstva je muška dominacija. Uprkos tome on veruje da je samo žena sposobna da se suprostavi tom  obeščovečenju, jer su jači pol u duhovnoj sferi. Ipak, kako kaže, crkveni kanoni se moraju poštovati.

- Vernici se često pitaju zašto samo muškarci smeju u oltar, veruju da žene ne smeju da budu zapostavljene. Ipak, najsvetiji deo hrama je oltar. Znamo da žene ne mogu da služe liturgiju i da budu sveštena lica, pa je samim tim i jasno zašto one ne smeju da budu na tom mestu - istakao je jeromonah Mihajlo za naš portal.

Patrijarh-Irinej-Liturgija-Crkva-Svetog-

Međutim, postoji i izuzetak. Starija žena koja je prethodno dobila blagoslov od episkopa može ući u sveti oltar, ali samo kako bi održavala čistoću u njemu - ništa više.

Ipak, Ljubomir Ranković, protođakon u Šabačkoj eparhiji smatra da su žene na taj način diskriminisane.

- I sveti apostol Pavle nalaže da "žena ćuti u crkvi". Zabrana ženi da uđe u oltar je uvreda i diskriminacija, jer ceo oltar prema  pravoslavnom ikonopisnom kanonu, zakriljuje ikona Presvete Bogorodice "Širšaja nebes", koja na svojim grudima nosi i rađa Spasitelja sveta. Inače, kada apostol Pavle kaže da žena ćuti u crkvi, očito je da iz njega progovara tradicionalni Jevrejin.

- Zamislite Isidoru Sekulić, koja je napisala najlepše molitve na srpskom jeziku. To su psalmi njene duše šaputani u Topčiderskoj crkvi. Treba li njoj zabraniti da govori u crkvi? Ili Desanki Maksimović? Dakle, žensko pitanje za crkvu ne sme biti problem nego šansa, ogromna šansa da ostvari sebe i spase čoveka i čovečanstvo, što i jeste njena uloga - istakao je Ljubomir Janković.

Tan2017-1-6_214431108_0-830x0.jpg

EPISKOP U TREBINJU PRIČESTIO DECU I ODRASLE UNUTAR OLTARA 

Episkop zahumsko-hercegovački i primorski Grigorije je na najveći i najradosniji hrišćanski praznik Vaskrsenja Gospoda Isusa Hrista od svojih sveštenika je zahtevao da se u oltar najpre uvedu deca, dečaci i devojčice, a potom i odrasli. Sveštenici su bukvalno terali žene da uđu u oltar, što je bilo prilično neprijatno i za jedne i za druge, a Episkop ih je lično pričešćivao sve, i decu i odrasle, unutar oltara između časne trapeze i gornjeg mesta.

Zbunjeni i začuđeni sveštenici su objašnjavali još zbunjenijem i začuđenijem narodu kako je to što se čini inače drevni običaj u Grčkoj – posebno da žene ulaze u oltar!? Episkop Grigorije je naveo narod da učini težak greh, i da zajedno sa njim pogazi svete kanone koji izričito zabranjuju mirjanima, a naročito ženama da ulaze u oltar.

- Narod koji je ušao u oltar treba pozvati na pokajanje i ispovest. U oltaru se mirjani ne pričešćuju, čak ni deca. Jer se zna gde se narod pričešćuje. Nekada su se samo carevi pričešćivali u oltaru, i niko više. Poznato je da se žensko dete čak ni posle krštenja i miropomazanja ne nosi kroz oltar, već samo muško - rekao je duhovnik koji je te 2014. godine prokomentarisao celi događaj.

Saborna-crkva-Svestenici-Liturgija-21-83

KANONI CRKVE KOJI ZABRANJUJU ŽENI ODLAZAK U OLTAR 

- Neka je zabranjeno svakome ko pripada laicima da ulazi unutar svetog oltara. Ovo, po drevnom predanju, može biti dopušteno samo vlasti i carskom dostojanstvu kada zaželi da prinese darove Tvorcu - Kanon 69. Petošestog Vaseljenskog Sabora.

- Samo je sveštenim licima dopušteno da ulaze u Oltar i pričešćuju se tamo - Kanon 19. Laodikijskog Sabora.

- Ne priliči da žene ulaze u oltar - Kanon 44. Laodikijskog Sabora.

Dakle, ko god je u oltar ulazio, treba da ode kod sveštenika da se pokaje za to svoje neznanje.

Da li ste čuli ili doživeli neko neobično iskustvo u crkvi? Ako imate bilo kakve verske nedoumice ili strahove, pošaljite mejl na [email protected].

izvor

  • Свиђа ми се 1

Радуј се, Нектарије, велики Архијереју Божји!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Одлични и јеромонах и поротођакон, слажем се у потпуности са њима, црква треба да се прилагоди свету и политичкој клими, да иде у корак са временом, ипак ми данас знамо много више од Павла. Он није имао интернет и УН декларације, знао је само за тај глупави патријархални друштвени конструкт.  Зато само напред, брже јаче боље у будућност, што више иновација у канонима и препородиће се наша црква као латини после Другог Ватиканског сабора

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 14 часа, Вукашин Ковачевић рече

Одлични и јеромонах и поротођакон, слажем се у потпуности са њима, црква треба да се прилагоди свету и политичкој клими, да иде у корак са временом, ипак ми данас знамо много више од Павла. Он није имао интернет и УН декларације, знао је само за тај глупави патријархални друштвени конструкт.  Зато само напред, брже јаче боље у будућност, што више иновација у канонима и препородиће се наша црква као латини после Другог Ватиканског сабора

Mnogi ti propisi su vladali u vrijeme kad su vladali i sasvim drugačiji običaji i ljudi živjeli u odlišnoj realnosti od ove današnje. I kod nas je sve do 50-tih godina 20. vijeka bilo nezamislivo na Balkanu (Hrvatska, BiH) u Poljskoj i sličnim zemljama da žena stupi u oltarni prostor i sakristiju. Iznimka je bila samo za časne sestre koje su u crkvi služile, poslije se proširila i na neke vrlo pobožne mirjanke, laikinje, takozvane "crkvenjakinje" koje su brinule o svim tim stvarima, misnom ruhu, stolnjacima, svijećama i cvijeću tamo gdje nije bilo časnih sestara i crkvenjaka a poslije 2VK je to postala marginalna zaležitost koju niko više nije vidio problematičnom niti kako dalje rješavao. Crkva se okrenula rješavanju pravih problema a ne zastupnih kvaziproblema. Ili kao što reče neko: "djavo je u detaljima", ja bih još dodao - " i u suvislostima". Prije 2000 ili 1000 godina pokrivanje glave i kose žena imalo je smisla jer je je bilo samo jednim kamenčićem u cijelom nizu povezanih kamenčića koji su zajedno davali konačnu sliku stvarnosti, tadašnje realnosti tj. cijeli mozaik sa svim tim suvislostima. Danas kad su se sve te suvislosti raspale i nije više ostalo ni traga od njih nema smisla istrajavati na samo jednoj ili samo par njih koje su slučajno negdje zapisane kao pravilo, propis, kanon ili zakon crkveni. Jer ako je pokrivanje glave nekad na primjer zaista značilo bitnu razliku izmedju moralne žene i lake ulične kokete i kad su takvi propisi imali smisla, danas ga više nemaju, to je valjda svakom očigledno jasno. Prije 2000 godina se itekako isplatilo zabranit ženama da hodaju prostovlase po ulicama, te koje su to radile su većinom bile prodajne žene a danas bismo ustanovili da tako hoda 80-90% naših sestara, majki, tetki pa čak i baka koje nikakve lake žene nisu. Ono što ima smisla i što je vrijedilo i tada a vrijedi i sada da ni na ulici a ni nigdje drugdje pa ni u crkvi ne možemo hodati goli, polugoli ili skoro-goli i ponašati se neprikladno osim ako se ne radi o plaži, bazenu, stadionu i sl. a to je dovoljno. Dakle opet je tu taj kontekst!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 45 минута, Вукашин Ковачевић рече

црква треба да се прилагоди свету и политичкој клими

Nevezano sad za položaj žene u crkvi, da li je moguće da se crkva učauri u prostoru i vremenu i da se ne menja i prilagođava svetu? Ipak je živa, normalno je da se neke stvari menjaju inače ode u ekstremizam kao islam.

Opet, ne mislim na žensko pitanje, nego uopšteno.

  • Свиђа ми се 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 16 минута, Bokisd рече

Pa, i muskarcima vernicima zabranjeno  je da ulaze i stoje u oltaru. ( :0201wink:)  ..   :POPOcorn1:

To je upravo poenta cele price. Dakle, zensko svestenstvo jednostavno nece nikad da postoji. Ali osim zenama, ulaz u oltar je u nacelu zabranjen svima koji tamo nemaju nikakva posla, a dozvoljen onima koji imaju. Monahinje i zene kojima se da blagoslov ulaze da bi unutra odrzavale red, ako za to postoji potreba - npr. zenski je manastir, ili je npr. svestenik star ili prezauzet da bi sve to postigao sam.

Drugim recima - sve po poretku i blagorazumno.

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 минута, Natasa. рече

Da li su se kanoni menjali u istoriji crkve?

Neki jesu, neki nisu.

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 минута, Natasa. рече

Ali nije strano da su se kanoni menjali.

Kazem - neki jesu.

S sjedne strane, ima nekih koji prosto ne mogu da budu podlozni promenama jer se bave takvom vrstom pitanja koja to onemogucava.

S druge strane, i oni koji se menjaju, ne menjaju se da iz korena potpuno obesmisle one prethodne njima, nego da ih dopune ili nadograde. To sve treba da se zna kad pricamo o menjanju (pa i bilo cega drugog u Crkvi), jer su kanoni terapeutsko sredstvo koje ima za cilj da ozivi ljude, nisu tek tamo neka puka pravila sama po sebi. Njihova uloga je zivotvorna, ne tek formalna.

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 минута, obi-wan рече

, ne menjaju se da iz korena potpuno obesmisle one prethodne njima, nego da ih dopune ili nadograde.

Naravno, ne može to kako ko stigne kao da su u pitanju nazivi ulica. 

  • Свиђа ми се 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 11 минута, Natasa. рече

Nevezano sad za položaj žene u crkvi, da li je moguće da se crkva učauri u prostoru i vremenu i da se ne menja i prilagođava svetu? Ipak je živa, normalno je da se neke stvari menjaju inače ode u ekstremizam kao islam.

Колико ја знам, невезано за положај жене у цркви већ и сва друга могућа питања о променама, свака промена мора бити доследна традицији и имати теолошко оправдање, а не световно или временско. Наодградња која може само да следи из већ постојеће традиције, дакле да није контрадикторна ономе што је било пре. Контрадикторне промене подобности ради или популарности ради урушавају цркву, уништавају њен континуитет са апостолима и оцима, и претварају је у свести верника у трску која се повија како ветар дува, заувек урушавајући њен историјски интегритет - а то је најмања друштвена последица, да не говоримо о јересима. Најбољи доказ за то је све што десило у Римској Цркви услед прилагођавања свету и времену, Новус Ордо и тд.

пре 38 минута, Zayron рече

Dakle opet je tu taj kontekst! 

Уместо мене, нека ти о "контексту" одговори Папа Пије X

http://w2.vatican.va/content/pius-x/en/encyclicals/documents/hf_p-x_enc_19070908_pascendi-dominici-gregis.html

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 12 минута, Вукашин Ковачевић рече

доследна традицији

Ovde je samo bolje da se kaze "svetom Predanju", jer kad kazes "tradiciji" mnogi tu misle na nesto prosto staro ali ne i obavezno.

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Recimo, sv.Vasilije Veliki je napisao citav set kanona o duhovnoj disciplini i epitimijama u vezi mnogih ( teskih ) grehova.

Te njegove epitijime,  su bile 'vrlo jake' i teske za sprovesti u delo, cak i za ono vreme koje zovemo zlatnim dobom hriscanstva i Crkve. U 5.veku sv.Jovan Postnik patrijarh Konstantinopoljski, je napisao niz pravila koja su malo ublazila crkvenu pokajnu i epitimijsku disciplinu i ( mislim ) da ona i danas vaze u nasoj crkvi ( cak, su mozda i jos malo 'ublazena' )

Znaci, greh ostaje greh, i crkva je prepisala 'lek'  epitimije , radi lecenja duse ( al' sam ga  reko' .. 0512_music).

Sv. Vasilje je nabrojao mnoge teske grehe i stepenovao za svaki ( greh ) odredjenu epitimiju. Crkva je kroz praksu, vremenom, kako da kazem, ta ista pravila Vasilijeva prilagodila vremenu i duhovnoj snazi hriscana i hriscanstva..

U sustini, Vasilijevi kanoni nisu ukinuti, nego su samo prilagodjeni vremenu, kako se kaze danas,..... fleksibilnost, elasticnost, rastegljiovost,...:whackado:

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 2 часа, Вукашин Ковачевић рече

Колико ја знам, невезано за положај жене у цркви већ и сва друга могућа питања о променама, свака промена мора бити доследна традицији и имати теолошко оправдање, а не световно или временско. Наодградња која може само да следи из већ постојеће традиције, дакле да није контрадикторна ономе што је било пре. Контрадикторне промене подобности ради или популарности ради урушавају цркву, уништавају њен континуитет са апостолима и оцима, и претварају је у свести верника у трску која се повија како ветар дува, заувек урушавајући њен историјски интегритет - а то је најмања друштвена последица, да не говоримо о јересима. Најбољи доказ за то је све што десило у Римској Цркви услед прилагођавања свету и времену, Новус Ордо и тд.

Уместо мене, нека ти о "контексту" одговори Папа Пије X

http://w2.vatican.va/content/pius-x/en/encyclicals/documents/hf_p-x_enc_19070908_pascendi-dominici-gregis.html

Ironija sudbine je ta da su tu njegovu encikliku "prekršile" tj. ignorisale sve pape za redom tačno tim redom kako su dolazili, svaki je uveo nešto novo, ukinuo nešto staro ili oboje istovremeno, od liturgijskih propisa pa do tijare, nosila za pape itd. Na kraju je tu antimodernističku zakletvu ili prisegu ukinuo papa Pavle VI 60-tih godina (1967), dvije godine poslije završetka 2VK (trajao od 1962-1965).

Link to comment
Подели на овим сајтовима

×
×
  • Креирај ново...