Jump to content

90 година од првог лета наше националне авиокомпаније

Оцени ову тему


Препоручена порука

Када је група наших пилота - ветерана са Солунског фронта, која је након Првог рата "преведена" у резерву, састајући се редовно по београдским кафанама одлучила да оснује "Српски аероклуб", односно Краљевски Југословенски Клуб "Наша Крила", вероватно у својим визијама нису ни могли да претпоставе како ће рад тог клуба, покренути развој цивилног и војног ваздухопловства, те ваздухопловне инсустрије у тек насталој Краљевини. Текст о "Нашим Крилима" и о тим људима је већ "ишао" на страницама нашег Форума.

logo_nasa_krila_1.jpg&key=ae60ef4ea7a9b8

 

Њихово прегалаштво је довело до оснивања националне авиокомпаније "Аеропут". О човеку најзаслужнијем за то, ветерану са Западног фронта, капетану Тадији Сондермајеру је такође писано....

 

%D0%A2%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D1%98%D0%B01.jp

Тадија Сондермајер уочи полетања, на фронту у Француској, испред ловачког авиона Спад којим је летео у ескадрили "Рода" ЕЦ 1/2, Извор за фото: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sr/2/26/%D0%A2%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D1%98%D0%B01.jpg

А онда, на данашњи дан пре 90 година, на Сретење 15. фебруара 1928. године, наша авиокомпанија је обавила први званичан лет.

На ледини на којој се данас "башкаре" мегамаркети и пословни комплекс "Ерпортсити", баш испред хангара којег је пројектовао Милутин Миланковић и који је једини остао тамо као сведок једног времена и који није устукнуо пред плимом корпоративног капитала, окупило се доста света. Припадника војног ваздухопловства, упосленика "Аеропута", грађана и црквених великодостојника....

На платформи испред хангара, окружен народом, стајао је један "Потез-29" којег су техничари припремали за први званичан лет. Пре тога за "крштење." Молитве из Требника и освештавање летелице је учинило свештенство предвођено Патријархом српским Димитријем (Павловићем)

 

59.jpg

Летелицу је крстио Патријарх српски Димитрије (Павловић)

Након молитве, у летелицу се укрцало петоро путника - три новинара, један сниматељ и један фотограф. Дописници београдских медија. За команде летелице су сели шеф летачке оперативе "Аеропута" Владимир Стрижевски и директор компаније Тадија Сондермајер. 

Aeroput1.jpg

Пред полетање за Загреб, извор за фото: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sr/3/32/Aeroput1.jpg

Њих седморо се након полетања упутило ка Загребу и аеродрому "Боронгај". Након 2 сата и 20 минута су тамо и слетели и тако је "Аеропут", наша национална авиокомпанија обавила свој први званичан комерцијални лет.

 

6651315384dd00e6b0874e981703044_orig.jpg

Стрижевски и Сондермајер са путницима по слетању у Боронгај крај Загреба, извор за фото: http://img543.imageshack.us/img543/7568/strizevskisondermajer.jpg

Истог дана у поподневним сатима, летелица се вратила за Београд, такође са новинарима као путницима, само овога пута дописницима загребачких медија. Тако је започела повијест комерцијалног летења на нашим просторима.

До пред други рат, "Аеропут" оствара линије у држави и повезује све центре бановина, односно веће градове и туристичка места (Загреб, Подгорицу, Сарајево, Скопље, Љубљану, Ниш, Борово, Битољ, Дубровник, Сплит, Сушак). Почетком 1929. године, 7. фебруара, отвара се прва међународна линија за Беч, а до пред рат, "Аеропут" је повезивао градове у Краљевини и са Солуном, Атином, Грацом, Клагенфуртом, Софијом, Брном, Прагом, Берлином, Римом, Венецијом, Тираном, Будимпештом....

37.jpg

Средином 1937. године започиње обнова флоте и "Аеропут" у САД набавља 8 авиона типа Локид "Електра" (као када би данас набавили 8 најмодернијих Ербаса или Боинга)...

Lokid_elektra.jpg

"Електра" и Де Хевилендов "Драгон Рапид" на платформи београдског аеродрома. "Планина" иза је Бежанијска коса :)извор за фото: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sr/5/53/Lokid_elektra.jpg

Према ратном плану "Р41", којег је издајник Владимир Крен предао Немцима 3. априла (команданту 4. ваздушне армије Александру Леру), летелице "Аеропута" и пилотски и технички састав требали су да буду придодати Транспортној групи Југословенског краљевског ваздухопловства. 15 авиона и људство је мобилисано 12. марта 1941. године. На место заповедника је постављен директор Тадија Сондермајер, а летелице су прелетеле на ратни распоред на летелиште Дивци код Ваљева.

47.jpg

Тадија Сондермајер са својим пилотима пред мобилизацију

Током нацистичког бомбардовања, на земљи је уништено 4 авиона "Аеропута" док су два заробили Немци. Срећом, 4 посаде са "Електрама" су успеле почетком маја да побегну од окупатора и домогну се афричког континента где су се ставили на располагање Британском краљевском ваздухопловству.

41.jpg

Олупине авиона "Аеропута" након нацистичког бомбардовања на земунском аеродрому, Извор за фото: Звуци тишине

Током 1942. године, указом окупационих власти, имовима "Аеропута" се заплењује, Друштву се забрањује рад, а све што је остало у покретној и непокретној имовини постаје власништво "Луфтханзе"....

aeroput.jpg

После рата, "Аеропут" је обновио рад 2. јула 1945. године, када је на скупштини акционара изабрано прво послератно руководство компаније. Скупштини су присуствовали и делегати нове власти ДФЈ, између осталих и шеф државе др Иван Рибар, иначе предратни акционар и члан Управног одбора. Дозвола за рад је била само фарса, јер је априла 1947. године створен ЈАТ који је једини почео да обавља ваздушни саобраћај. Комунистичке власти доносе уредбу о забрани приватних акционарских друштава, на основу које је Аеропут, решењем од 24. децембра 1948. године, ликвидиран и тако је престала да постоји наша прва авио-компанија, 10-та у Европи и двадесет прва у свету....

Истина, на основу наслеђених потенцијала, првенствено у људству, није се могла пренебрегнути чињеница да је тада основана југословенска авио-компанија настала на темељима "Аеропута" и да традиција пружања услуга ваздушног превоза људи и робе, на овим нашим просторима траје већ 90 година.

unnamed-4.jpg&key=926a74b9960423bf87efe3

Те се тако и наш национални авиопревозник, може похвалити да се налази у друштву великих (и мањих) авиокомпанија које трају већ готово век... 

Традиција која мора да се баштини за времена будућа... Ако је икоме стало до традиције... И будућности...

А шта је било са оснивачем и првим директором компаније, капетаном Тадијом Сондермајером?

bgd-sondermajer.jpg&key=b8f8b56cbde54988

Иако је од 15. октобра 1944. године учествовао у операцијама за ослобођење Београда, а пријавио се као пилот добровољац, нове власти нису могле да опросте Тадији Сондермајеру то што је током рата остао у Београду као ни већи грех његову сарадњу са двором (био је лични пријатељ Кнеза Павла).  Два дана после ослобођења Београда је ухапшен и провео је годину дана у затвору.

Након пуштања на слободу су му враћена сва грађанска права али више му није омогућено да лети.  Живео је од тога што је хонорарно радио у грађевинском предузећу "Полет" као инжењер. 

tadijaSonder.jpg

инж. Т.Сондермајер пред пензију

Након тога је добио само још једно признање; наиме било је то 1967. године када је руководство ЈАТ-а наследника Аеропута одлучило да му додели букет од 40 ружа (колико је година прошло од чувеног лета Париз-Бомбај-Београд) и новчану награду у висини од неколико просечних плата.

Умро је 10. октобра 1967. године на четрдесетогодишњицу основања Аеропута првог авио превозника на овим просторима.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 39 минута, Милан Ракић рече

састајући се редовно по београдским кафанама одлучила да оснује "Српски аероклуб", односно Краљевски Југословенски Клуб "Наша Крила",

Иначе, да не помисли неко како су Солунци, у овом случају Сава Микић, Арчибалд Рајс, Матија Хођера, Тадија Сондермајер, Орестије Крстић и остали који основаху "Наша крила", а потом (између осталог) и "Аеропут"; дакле да не помисли неко да су то били баш толики боеми те су се само "вукли" по кафанама, а у њима и оснивали еснафска удружења, разлог је много тривијалнији.

Ветерани, Солунци, након рата, већина њих није више никоме требала, па макар и да им "држава" изађе у сусрет и обезбеди барем просторије за несемтан рад удружења. У почетку су се онда морали сналазити по кафанама, касније су изнајмљивали кнацеларију, док тамо тридесетих нису смогли снаге да подигну (истина војска је тада помогла", зграду "Аероклуба" у Узун Мирковој. 

Divider.png

Када пилоту ускратите летење, то је као птици да сломите крила, јер као што рече велики Леонардо да Винчи (њему се приписује ова мисао) – „Ко је једном пробао да лети, увек ће ходати земљом погледа упртог у небо, где је био и где се жели вратити…“

Управо је то (превођење у резерву и престанак активне летачке службе) задесило групу пилота, ветерана са Солунског фронта.

Како су се често састајали по београдским кафанама и евоцирали успомене на дане славног војевања, а не могавши се помирити са чињеницом да више нису у активној служби (слично се десило и са појединим пилотима након НАТО агресије), ова група људи почиње да ради на плану оснивања аеро клуба те набавке авиона, како би могли да наставе са оним што су најбоље умели да раде – да лете!

nasakrila

Са намером да оснују удружење, које би окупило све војне пилоте који су учествовали у изградњи „српске авијатике“ на Солунском фронту, а који бејаху преведени у резерву, окупила су се, 22. октобра 1921. године у кафани „Код белог орла“… Пао је договор да се оснује „Српски аероклуб“ (што је било и прво име) са намером да се сви окупе на једном месту и да свим средствима раде на јачању ваздухопловних идеја… За почасног председника је изабран др Арчибалд Рајс

10-sondermajer

Наредне године, раду Клуба (који је сада преименован у „Аероклуб Краљевине СХС“), прикључио се и постављен беше за потпредседника Тадија Сондермајер… Клуб је крајем те 1922. године примљен и у Међународну ваздухопловну организацију-ФАИ, што му је дало и легитимитет ван граница Краљевине…

o02-fai

Одмах се приступило и спровођењу програмских начела Клуба, тако да се апеловало на државно руководство како би се „подигао“ удео војног буџета „разрезан“ за ваздухопловство, започели су разговори за успостављање ваздушног саобраћаја и повезивања центара Краљевине, те разговори са ондашњим индустријалцима за отварање фабрика авиона и авио делова…

nk-nasa_krila_v

Ефекти њихове иницијативе, у наредним годинама су се показали… Веома брзо су успостављене линије ваздушног саобраћаја, основано је прво домаће предузеће за ваздушни превоз путника и робе – „Аеропут“. Врло брзо је основано и са успехом започело са радом неколико фабрика авиона и авио делова… Својим присуством раду Клуба, допринели су и многи виђенији људи тога доба, интелектуалци, политичари, владари… Милош Црњански је дуго година био уредник клубског листа, Кнез Павле Карађорђевић је постао почасни Председник…

nk-br-1

На терену, рад Клуба је био још „приметнији“… Организоване су и са радом почеле филијале широм Краљевине… У рад Клуба укључила се омладина из свих делова земљe.

nk-naa-krila-teraz

Oрганизовани су аеро и падобрански митинзи, набављани авиони како би се чланство обучило пилотирању; организовано је учешће наших „клубаша“ на ваздухопловним смотрама у иностранству, а поред несумњивог интересовања јавности за њихов рад, повећан је и ниво ваздухопловног духа и ствари су полако постављене на место којем су оснивачи приликом стварања Клуба и стремили… Заправо, сви програмски циљеви који су и чинили сврху постојања клуба (подизање нивоа ваздухопловне културе, образовање потребних кадрова, оснивање домаће аеро-наутичке индустрије, развијање ваздушних саобраћајних линија, истраживање животињског света из ваздуха, снимање земљишта и градова, развој ваздухопловног спорта и организовање спортских манифестација, оснивање ваздухопловног инспектората), до пред Други светски рат су достигнути….

99244594_o

Једна од најзначијних ствари које су урађене јесте и чињеница да је комплетно цивилно ваздухопловство до 1941. године било у надлежности Команде војног ваздухопловства, која је у годинама пред рат водила рачуна и старала се (на првом месту финансијски) о раду ових заљубљеника у ваздухопловни спорт… У Узун Мирковој је направљена и велелепна зграда која је постала дом свих ваздухопловаца…

asd

Довољно је рећи да је клуб „Наша крила“, пред Други светски рат имао 55000 чланова у Краљевини Југославији…

1252986

Нажалост, након окупације, немачка власт је због јаког националног и патриотског духа који је „исијивао“ у раду и међу чланством Клуба, забранио рад „Нашим крилима“! Наредбом генерала Максимилијана Фон Вајхса, „Наша крила“ су престала да постоје…

logo_nasa_krila_1

Од 1953. године, обновљен је рад аероклуба, који се од 2010. године зове „Национални аеро-клуб Србије Наша Крила“, који наставља традиције једне визије „небеских ратника“ са Солунског фронта...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...