Jump to content

Hrvatska traži od Ukrajine zamenu za 4 MiG-21 i naknadu štete zbog "uvaljivanja"

Оцени ову тему


Препоручена порука

Kako piše “Jutarnji list“ Hrvatsko Ratno vazduhoplovstvo je proglasilo četiri svoja borbena aviona MiG-21 koji su 2014. godine kupljeni u Ukrajini, za neispravne i neupotrebljive. Pozivajući se na, kako se navodi, dobro obaveštene izvore u Ministarstvu odbrane, list navodi da ih Hrvatska želi vratiti i traži od ukrajinskog Ministarstva odbrane da ih zameni s četiri ispravna aviona uz garanciju države Ukrajine.

hrvatski-na-stajanci-Pleso-850x350.jpg

U pitanju su avioni s evidencijskim brojevima 131, 132, 134 i 135 koji su u sklopu obnove eskadrile borbenih aviona, bili među 5 dokupljenih aviona dok je u istom aranžmanu s Ukrajinom, remontovano i 7 postojećih MiG-ova 21. Hrvatski list je nezvanično dobio informaciju i da je prošle nedelje Ministarstvo odbrane uputilo službenu notu ukrajinskom MO u kojoj se predlaže ovakvo rešenje.

Od preostalih 8 21-čeva većina je, kako saznaje Jutarnji, u jako lošem stanju i RV Hrvatske jedva ima avione za obavljanje zadataka dežurstva za potrebe kontrole vazdušnog prostora pod komandom NATO. Kod remontovanih i jednog dokupljenog aviona i dalje postoje problemi kao što je curenje ulja i otkazivanja u radu navigacijskih sistema.

10958828_326137887595010_494029899009045

Navodi se da je pitanje remonta pokrenuto za vreme nedavne posete ukrajinskog ministra odbrane  Stepana Poltoraka Zagrebu koji je nakon razgovora s hrvatskim kolegom Damirom Krstičevićem i premijerom Andrejom Plenkovićem rekao da sporazum iz 2014., kako se izrazio, “nije sasvim izvršen“ i da je urađen “na štetu hrvatske strane“.

Jutarnji dalje podseća da je 5 dokupljenih aviona plaćeno 8 miliona evra, da su isporučeni maja 2014. i da su prema ugovoru s ukrajinskom stranom trebali leteti do 2023. ali da su prizemljeni već 2016. godine. Odmah nakon njihovog dolaska u Hrvatsku počeli su problemi jer je utvrđeno da su “prekucani“ brojevi na trupovima aviona, dokumentacija je bila falsifikovana pa je u martu 2016. prestala njihova upotreba a zatim je otvorena velika istraga o njihovoj nabavci.

hrvatski-MiG-21bisD-naoruzan-sa-raketama

U toku istrage je utvrđeno da su trupovi aviona koji su prodati Hrvatskoj poreklom iz Bugarske pa je zatražena pomoć od bugarske policije. Bugarske vlasti odgovorile su Hrvatskoj da je reč o trupovima koji su korišćeni do 1998., a 2001. godine bugarska vojska ih je otpisala. Pet godina nakon što su otpisani, trupovi su prodati ukrajinskom zavodu koji ih je kupio zbog rezervnih delova. I dalje je nepoznato kako su se našli u Ukrajini jer je Bugarska zvanično prijavila NATO-u da su oni uništeni.

Prema ugovoru hrvatskog MO i ukrajinskog zavoda svaki remontovani i dokupljeni MiG je morao leteti sledećih 10 godina ili 850 sati ali je utvrđeno sa sporna 4 aviona nemaju te resurse nego da mogu da nalete još samo 100 do 200 sati.Istraga je pokazala da su oni oko 5 godina stariji nego što piše u dokumentaciji a motori su na dva od pet dokupljenih aviona nepoznatog porekla jer se njihovi serijski brojevi ne slažu s onima u dokumentaciji. Dokumentacija ne odgovara ni na ugrađenim krilima za koje je otkriveno da su iz Alžira.

hrvatski-118-u-letu-850x350.jpg

Iako su, kako dalje piše Jutarnji list, Vojna policija i USKOK u istrazi utvrdili sve kriminalne radnje, a to je potvrđeno i ovim hrvatskim zahtevom za zamenu aviona, protiv nikoga od odgovornih za taj deo posla nije pokrenuta istraga. U ovom trenutku je u toku sudski postupak protiv bivšeg člana tehničke komisije Ministarstva odbrane, penzionisanog majora Ivana Čovića, i Ivice Josipovića, vlasnika firme “Aeropartner“ i zastupnika ukrajinske kompanije Ukrspeceksport za Hrvatsku i BiH koji je posredovao u ugovaranju posla remonta MiG-ova. Čović je optužen da je od Josipovića zatražio i dobio mito od 10.000 evra kako bi Ukrajincima osigurao posao u Hrvatskoj.

hrvatski-133-i-135-1.jpg

Sporna je i nabavka rezervnih delova za remontovane avione koja je paralelno ugovorena s avionima. Na veliku količinu delova Ministarstvo odbrane je potrošio 1,56 miliona evra a popis potrebnih delova se podudarao sa stanjem skladišta ukrajinskog zavoda u Odesi. Prema tvrdnjama pojedinih vojnih stručnjaka, tada je kupljena i veća količina nepotrebnih delova.

Ali to očigledno nije bilo dovoljno jer je hrvatski zavod ZTC ovih dana pokrenuo novu nabavku velike količine rezervnih delova koji, prema nezvaničnim informacijama vrede 2,6 miliona evra a zahtev za ponudom je upućen i Ukrajini. Sagovornici Jutarnjeg tvrde da se naručuju delovi koji ne bi bili potrebni sledećih 10 godina da je remont MiG-ova urađen kako treba.

Živojin BANKOVIĆ

tango-six.png

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Братска посла. Иначе не знам колико је то познато широј јавности али хрватски авиони су за време рата 2014 у источној Украјини бомбардовали про руске снаге.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 3 минута, Вилер Текс рече

хрватски авиони су за време рата 2014 у источној Украјини бомбардовали про руске снаге.

?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 1 минут, Вилер Текс рече

Чуо сам од неких Руса. Деловали су поуздано и нису никакви фанатици.

Pa ne znam s čime kad nemaju avione. Ti Migovi su bili na remontu tada. I to su jedini hrvatski zrakoplovi koji mogu da "bombarduju". Tako da... Msm., veruj kako god

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Милан Ракић  Nisam pratio a mozda ste pisali, sta bi sa avionima iz Rusije i sta trenutno imamo od avijacije? 

 

"Лажно смирење је смирење које има потребу да се покаже. На првом месту, то је смирени изглед (кад кроз понашање и изглед глумимо смиреног човека). Као друго, то је коришћење "смирених" речи и фраза: човек говори о себи да је велики грешник и гори од свих, а ако га у реалности неко увреди он се одмах буни и врло ревносно брани своја права. Као треће, лажно смирење се показује у томе што човек понавља неке научене смирене фразе, рецимо изреке Светих о смирењу, сматрајући да он мисли тако искрено, док смисао тих изрека уопште не долази до његовог срца."

Схиархимандрит Авраам

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 7 минута, Милан Ракић рече

Pa ne znam s čime kad nemaju avione. Ti Migovi su bili na remontu tada. I to su jedini hrvatski zrakoplovi koji mogu da "bombarduju". Tako da... Msm., veruj kako god

Немам појма.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 4 минута, Trifke рече

@Милан Ракић  Nisam pratio a mozda ste pisali, sta bi sa avionima iz Rusije i sta trenutno imamo od avijacije? 

 

  • Волим 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 31 минута, Вилер Текс рече

Немам појма.

Шта може да буде? Заправо ШТА ЈЕДИНО може да буде?

Да се неки умировљени пилот из `рватске као "пас рата" пријавио у драговољце. Ни једна ни друга страна у том сукобу није имуна на "псе рата"... Па се онда прича провлачила којекуде. Уосталом као и о нашим "псима" из Србије

Да је било институционално да се тако изразим; да су отишли хрватски зракоплови које она није имала ни тада а ни сада, о томе би се писало, Владимирович би просвједовао код Колинде и проче...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Заврнули их Украјинци... :smeh1:

Чини ми се бре да би МИГ 21 за те паре могао да буде јако популаран на приватном тржишту у САД. Чудо да се нико није тога сетио. Или можда има други разлог типа одржавање итд.

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Управо сада, Grizzly Adams рече

Заврнули их Украјинци... :smeh1:

Чини ми се бре да би МИГ 21 за те паре могао да буде јако популаран на приватном тржишту у САД. Чудо да се нико није тога сетио. Или можда има други разлог типа одржавање итд.

Имаш ти МиГ-21 колко ош у САД. Што у власништву војске, што у власништву приватних колекционара

  • Свиђа ми се 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Управо сада, Милан Ракић рече

Имаш ти МиГ-21 колко ош у САД. Што у власништву војске, што у власништву приватних колекционара

Е, нисам знао... ни видео.

Мислим да Лари Елисон (власник Оракла) има МИГ 29 или тако нешто... Брааате! :)

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 14 минута, Grizzly Adams рече

Е, нисам знао... ни видео.

Мислим да Лари Елисон (власник Оракла) има МИГ 29 или тако нешто... Брааате! :)

4477th_Test_and_Evaluation_Squadron_MiG-

1280px-MiG-21_in_US_service.jpg

4477th_Test_and_Evaluation_Squadron_MiG-

https://en.wikipedia.org/wiki/4477th_Test_and_Evaluation_Squadron

http://www.topedge.com/panels/aircraft/sites/kraft/warbirds.htm#e1

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

1 hour ago, Вилер Текс рече

Братска посла. Иначе не знам колико је то познато широј јавности али хрватски авиони су за време рата 2014 у источној Украјини бомбардовали про руске снаге.

Taj koji ti je to rek`o odvalio je jace nego otvoren prozor... :)))

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Inace, sto se same teme tice - Ukrajinci su prsli vise nego mi za vreme Slobe, sve je tamo poprilicno otislo u krivak, a lopine se namnozile na sve strane.

Ameri se pitaju otkud Severnoj Koreji moderni ruski raketni motori za ove najnovije rakete, za koje se ispostavilo da ipak mogu podaleko da dobace. I onda su ubrzo dosli do odgovora: iz Ukrajine, naravno. Nasla se tamo neka ekipa sto je cak i to uspela da prosvercuje, i to sa sve planovima.

A prosle godine, kad je bila eksplozija u Balakleji - jedan od najvecih kompleksa vojnih magacina u Ukrajini, pun raketa (cak i BUK-ova), granata, bombi, kojecega - odma` su mnogi krenuli da optuzuju Ruse da su napravili diverziju (ovi se, doduse, nesto nisu ni branili od toga, imajuci u vidu situaciju u Donbaskoj oblasti), medjutim, ubrzo je krenula da curi informacija da je to prosto delo ekipe koja je odatle svercovala i prodavala svasta, pa (valjda zateceni) digli u vazduh ceo magacin - da, eto, malo zametnu trag.

Kad nestane koliko god stabilne drzave, eto ti bezakonja i ludaka kol`ko `oces, na kilo i na metar...

"Ви морате упознати земаљско да би сте га волели, а Божанско се мора волети да би се упознало." Паскал "Свако искључиво логичко размишљање је застрашујуће: без живота је и без плода. Рационална и логична особа се тешко каје." Шмеман "Always remember - your focus determines your reality." Qui-Gon Jinn

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...