Jump to content

Зоран Ђуровић: Случај папе јеретика, Хонорија I

Оцени ову тему


Препоручена порука

Случај папе јеретика, Хонорија I

 

Одредницу о овом проблему имамо у Question dOnorius у Dictionnaire de Théologie Catholique (vol. VII, coll. 96-132), и јасно је да се бестрасно треба бавити овим врућим кромпиром, јер је овај случај изношен против догме о незаблудивости папе.

Хонорије је владао од 625 до 638, у периоду монотелитске кризе у којој је император Ираклије тражио од Константинопољског патријарха Сергија да нађе компромисну формулу између монофизита (једна природа и личност у Ис Хс) и дифизита (2 природе у једној личности). Компромис рађа нову јерес монотелита и моноенергита где се потврђују 2 природе у Хр, али једна воља и једна енергија. Ову јеретичку формулу одбацује јерусалимски пт. Софроније. Сергије пише Хонорију „да убудуће нико ме не буде допуштено да тврди 2 операције у Христу нашем Богу“. Хонорије га подржава и пише му: „воља нашег Господа Исуса Христа је била само једна (unam voluntatem fatemur), због тога што је наша људска природа усвојена од божанства“, али је позвао Сергија да не шири то учење. Преписку имамо у актима VI васионског сабора, Трулског (Mansi, Sacrorum conciliorum nova et amplissima Collectio, vol. XI, coll. 529-554) и прештампана је на лат., гр. и фр. Arthur Loth, La cause d’Honorius. Documents originaux avec traduction, notes et conclusion, Victor Palmé, Paris 1870; нет: https://books.google.it/books?id=EWlQAQAAMAAJ&hl=it&source=gbs_book_other_versions).

Onorio-I-445x278.jpg 

Ираклије 638 издаје монотелистички Ектесис (Изложење) за целу империју. Опозицију има у новом папи Мартину који у Латерану сазива сабор на коме је мозак био Максим Исповедник. Император их прогони обојицу, а они се данас славе као свеци.

Трулски сабор 680 у присуству папских легата враћа православну веру. Међу анатемисаним монотелитима је и Хонорије. На XIII сесији од 28 марта 681, пошто су анатемисали јересијархе, веле: „Са њима одбацујемо из свете Цркве Божије и анатемишемо и Хонорија, папу старог Рима, јер смо нашли његово писмо Сергију чије је мишљење овај у свему следио и ратификовао његова безбожна учења“ (Mansi, XI, col. 556). 

9 августа 681, на крају XVI сесије поново се анатемишу ови јеретици и Хонорије са њима:: Sergio haeretico anathema, Cyro haeretico anathema, Honorio haeretico anathema, Pyrro, haeretico anathema (Mansi, XI, col. 622). Анатемише се и у догматском декрету са XVIII сесије одржане 16 септембра (Mansi, XI, coll. 636-637).

Трулска акта ратификује св. папа Лав II (682-683). Папа вели да је Хонорије издао апостолско предање (Mansi, XI, col. 733). И друге папе су поновиле осуду, као и васионски сабори из  787 и 869-870.

Amann сматра неприхватљивом позицију великог кардинала Баронија који је тврдио да су акта на том месту фалсификована (Бароније као наш вл. Атанасије:))). Амана такође не убеђују покушаји као онај св. Roberto Bellarmino, где се негирају очигледне грешке у Хоноријевим писмима (пуке вратоломије), и с правом примећује да онда ови узимају да кажу како васионски сабор може да греши! Јер, ако Хонорије није исповедао јерес, онда су трулски оци пали у заблуду, као и папе које су га анатемисале. Признаје се да је васионски сабор незаблудив, али да се заблуде могу јавити у редовном понтификалном Магистерију Цркве. Стога је још и I Ватикански сабор инсистирао на свечаном проглашењу једне догме која би била обавезна за све вернике (Mansi, LII, coll. 1204-1232).

Хоноријева писма не задовољавају овај услов; ван свакое сумње су Учитељске, али у том редовном научавању могу да папе падну у заблуду. Дакле, папе могу да падну у јереси, али се сматра да их не може изрећи ex cathedra. Тако бенедиктинац Dom John Chapman, држи да Хоноријева изјава није била ex cathedra: Хонорије је био заблудив, био је у криву, био је јеретик, управо зато што није са ауторитетом прокламовао, како је морао учинити, петровску традицију Римске цркве (The Condemnation of Pope Honorius (1907), Reprint Forgotten Books, London 2013, p. 110). У тим писмима нема анатема које су нужне за једну догму типа ex cathedra.

Верујем да је овај приступ реинтерпретирања догме о незаблудивости разуман, јер се тако може укључити и саборска свест цркве, која се, изгледа, формулацијом ex sese искључила. То је посао сада католичких теолога, али је велики искорак што се већ искристалисало мишљење да је папа итекако погрешив и у питањима вере, ако она изражавају његово приватно мишљење и немају никакву „машинерију“ иза себе и предискусију. На делу је такав нови приступ благословио папа Франциско. Надајмо се да ће успети за његовог понтификата да се реши овај проблем, јер ако дође на Петрову катедру неки незаблудиви талибан, одоше па-па наше екуменске наде.

 

Приредио Зоран Ђуровић

Рим, 12.10.2016

Link to comment
Подели на овим сајтовима

8 minutes ago, Sir Oliver рече

a znači Sabor je nepogrešiv?

Нисам ни у каквој противречности, него ти не можеш да разумеш. Знаш, страсти муте поглед... Цео текст је гледање са католичке позиције, а тамо је неприкосновено да је васионски сабор незаблудив. Исто и ми велимо када прође рецепција. По консензусу. И то за битне ствари, а у мањим се и тамо може грешити.

Ако би са посвећењем читао моје текстове, онда би ти и ово по себи било јасно. :mahmah: 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Na ovom linku sam video vrlo dobru studiju o primatu apostola Petra u crkvi.

https://www.scribd.com/document/211659223/Primat-Apostola-Petra-Stav-Pravoslavne-Crkve-1989

Deluje mi odlicna studija, renomirani pisci su navedeni u knjizi, i bilo bi dobro videti sta kazu o ovim stvarima.

Ali, ja imam mali problem, sto ne mogu skroz da ostvorim celu skriptu, otvori mi samo par prvih strana, ali, dalje nece. Kao da je za free preview, ali za full verziju knjige, ne znam kako da otvorim.

Da li neko mozda zna u cemu je fora. Havala unapred.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

15 minutes ago, Bokisd рече

Na ovom limku sam video vrlo dobru studiju o primatu apostola Petra u crkvi.

https://www.scribd.com/document/211659223/Primat-Apostola-Petra-Stav-Pravoslavne-Crkve-1989

Deluje mi odlicna studija, renomirani pisci su navedeni u knjizi, i bilo bi dobro videti sta kazu o ovim stvarima.

Ali, ja imam mali problem, sto ne mogu skroz da ostvorim celu skriptu, otvori mi samo par prvih strana, ali, dalje nece. Kao da je za free preview, ali za full verziju knjige, ne znam kako da otvorim.

Da li neko mozda zna u cemu je fora. Havala unapred.
 

Мораш да платиш.

Не видех да га има за џ. 

Скини ово:  PETROVA SLUŽBA U KATOLIČKO-PRAVOSLAVNOJ RELACIJI

 

  • Волим 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Боки од Смедерева

Не мора да се плати; довољно је да се региструјеш и да приложиш неки пдф документ - нпр. књигу, или пак презентацију, у Scribd базу, еда би могао да скинеш тражено. Ако ти не иде јави, па да покушамо другојачије.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

13 minutes ago, Тихон рече

@Боки од Смедерева

Не мора да се плати; довољно је да се региструјеш и да приложиш неки пдф документ - нпр. књигу, или пак презентацију, у Scribd базу, еда би могао да скинеш тражено. Ако ти не иде јави, па да покушамо другојачије.

Ha, sad kad odem na upload na moj profil, ne znam dalje. :)))

Ili, kad krenem samo na upload, daje mi opciju, 'Select documents To Upload', i ne sljaka taj prozorcic. Ima li neko 'hakersko' resenje ? :)))

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Има: пошаљеш ми свој емајл, а ја ти испоручим књигу.:))) Може у приватној поруци, стидљивости ради.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

22 minutes ago, Тихон рече

Има: пошаљеш ми свој емајл, а ја ти испоручим књигу.:))) Може у приватној поруци, стидљивости ради.

Пошљи је и мени, ако те не мрзи. Имам је у папиру, али не овде. 

  • Волим 1
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ako ja dobro razumem papa Honorije I je zastupao većinski stav Crkve koji je u tom trenutku bio monotelistki i kasnije je retroaktivno anatemisan kao jeretik iako u tom trenutku je većina svestešnstva zastupala monotelitsku hristologiju?

Најдубља молитва јесте  молитва без икаквих речи када у тишини ума једноставно живимо у присуству Божијем. Архимандрит Сава Јањић

Link to comment
Подели на овим сајтовима

2 minutes ago, Kratos рече

Ako ja dobro razumem papa Honorije I je zastupao većinski stav Crkve koji je u tom trenutku bio monotelistki i kasnije je retroaktivno anatemisan kao jeretik iako u tom trenutku je većina svestešnstva zastupala monotelitsku hristologiju?

Савршено добро разумеш.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Guest
Ова тема је за сада закључана и нису омогућени будући одговори.
×
×
  • Креирај ново...