Jump to content

САБОР НА КРИТУ 2016.

Оцени ову тему


Препоручена порука

1 hour ago, александар живаљев рече

Ух,  изгледа да је данас на Сабору баш било бурно, око теме која је изазивала највише контроверзи - "Односи Православне Цркве са осталим хришћанским свијетом".

Ако је вјеровати http://www.amen.gr/article/ypsiloi-tonoi-sti-syzitisi-gia-tis-sxeseis-tis-orthodoksias-me-ton-ypoloipo-xristianiko-kosmo

опет су најактивнији у расправи били митрополити Јован Зизјулас и Јеротеј Влахос. Наша делегација тражи извјесно вријеме за промишљање и дораду текста.

daj na razumljivom jeziku vest, a ne na grčkom. Može npr. engleski. Vizantije, iako Grci to neće da priznaju, odavno nema niti će je biti.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

33 minutes ago, Ламех рече

daj na razumljivom jeziku vest, a ne na grčkom. Može npr. engleski. Vizantije, iako Grci to neće da priznaju, odavno nema niti će je biti.

Ћути, данас су дигли читаву фрку што се конференције за штампу преводе на енглески којим се губи "познато богатство јелинског језика".

http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/9041-o-agios-athanasios-o-pariosse-tilediaskepsi-kai-kapoia-sxolia-gia-ti-sunodo

И даље нас сматрају за варваре:). Додуше, то и јесмо када се "фрљамо" са грчким терминима.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

ok. Ali mi link na grčkom ne znači mnogo.

o grčkom tripu da su najbolji ne bih komentarisao, jer bi me banovali sa foruma. Da svedem samo na par reči. A to su da su neopisivo gordi, samoljubivi i bezobrazni. I da su spremni da naprave raskol u Crkvi samo da bi bili prvi.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

7 hours ago, александар живаљев рече

Ћути, данас су дигли читаву фрку што се конференције за штампу преводе на енглески којим се губи "познато богатство јелинског језика".

http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/9041-o-agios-athanasios-o-pariosse-tilediaskepsi-kai-kapoia-sxolia-gia-ti-sunodo

И даље нас сматрају за варваре:). Додуше, то и јесмо када се "фрљамо" са грчким терминима.

Uřas! Meni taj sadašnji, savremeni engleski zvuči tako hyper/mega postmodernovarvarski a kad slušam katoličku Misu ili pravoslavnu Liturgiju na engleskom moram se bost iglama da dodjem sebi iz kome koliko to zvuči ne samo neliturgijski već direktno antiliturgijski i necrkveno, nešto izmedju digitalno-sekularnog i hypermarket/online amazonskog, nešto ko oni vaši "gospel pope" koje ste spominjali, takvih imamo i mi, ahahahaha.

Zlatna grečtina, latinština i staroslovjenština.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

5 minutes ago, poelbuster рече

И хебрејштина?

Da, spada tamo i hebrejština ali ja sam to mislio na jezike na kojim su te Mise i liturgije još i danas najčešće vidjet i čut uživo i na You Tube. Mimohodem, kad si posljednji put prisustvovao pravoslavnoj liturgiji ili  katoličkoj Misi na hebrejskom?

:D

Link to comment
Подели на овим сајтовима

51 minutes ago, poelbuster рече

Ја сам имао Св. Ћирила и Св.Методија на уму.

Ah da, tako, to može,. Oni su prvi perevodili sa starogreČeskoga i hebrejskoga. :)

Ja kad slušam liturgiju ili Misu na engleskom samo čekam kad će horisti poskakati i udarit u bendžo i na Veliko Slavoslovije/Gloria ili kao pričastni himan zapjevat ovo ( i to u tom najboljem slučaju, u tom gorem i punk ili metal ili kakvu RAPkovinu). Kantri mladenci, ahahahaha.

God Loves Gospel Country - Lifebreakthrough. Christian Country Music

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Расправа о документу "Односи Православне Цркве са осталим хришћанским свијетом" се наставља.

Како је у синоћној вијести јављено највише полемике је било око употребе термина "Црква" за римокатолике. Атинска архиепископија инсистирала је на свом приједлогу да се све инославне деноминације назову "хришћанским општинама (заједницама)". Овоме се супротставио кипарски архиепископ који је тражио, сагласно њиховом приједлогу, да се ипак користи термин Црква, са назнаком "инославне Цркве".

Митрополит пергамски Јован Зизјулас је дуго доказивао да се за католике код православних увијек користио термин "црква".

http://www.amen.gr/article/ypsiloi-tonoi-sti-syzitisi-gia-tis-sxeseis-tis-orthodoksias-me-ton-ypoloipo-xristianiko-kosmo

Како јутрос јавља amen.gr, у току ноћи постигнут је компромис са Јелинском црквом у формулацији "инославне које се по традицији називају Црквом".

http://www.amen.gr/article/apofasi-kai-gia-tis-sxeseis-orthodoksias-me-ton-ypoloipo-xristianiko-kosmo

Нема вијести шта је са српским приједлогом да се усвајање овог документа одложи за неки други Сабор, на коме би присуствовале све помјесне цркве. Тај став, није што је наш:), дјелује логично, јер је лицемјерно тврдити да је Православна Црква најпозванија да успоставља јединство хришћана, а да при томе није успоставила јединство ни свих својих "удова".

Са друге стране, то би одговарало почетној позицији СПЦ да се ово засиједање Сабора схвати као "прва сесија".

Ништа мање није битно, јуче започето свајетовање поглавара помјесних цркава, који по традицији васељенских сабора, једини потписују Посланицу (Орос) о њеној коначној редакцији. За српску страну било би врло непријатно да се не прогласи васељенски значај 8. Фотијевог и 9. Паламиног сабора. У противном, СПЦ би са Сабора "тешко изашла пред Милоша".

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Дневник са Сабора Еп. Максима (Васиљевића)_4. део

 
 
Свети и Велики Сабор, Колимвари, Крит, петак (пре подне), 24. јун 2016.
 
У светлу британског референдума на основу кога је Велика Британија иступила из еврозоне, повремено се постављало питање да ли ћемо имати serbеxit” на Светом и Великом Сабору. И хвала драгоме Богу (и захваљујући слабостима нечастивога), до тога није дошло.
Овај сабор се показао ”демократичнијим” него што је ико могао очекивати. Реч су добијали и они који нису били званични представници Цркава (попут Епископа Атанасија Херцеговачког). Дата је реч и представнику Свете Горе, игуману Ставрониките, који је указао на праксу Свете Горе по питању поста и причешћа (његове речи је потврдио Еп. Атанасије Лемесоски рекавши да ко је суботом мрсио у Ватопеду и осталим манастирима може да се причести у недељу). Ослањање на присуство аскетских отаца део је историје Цркве. Интересантно је да је цар Теодосије, ради подршке и успеха Сабора у обједињавању источних Отаца са осталим члановима који су учествовали у Трећем васељенском сабору, једним писмом замолио за помоћ Св. Симеона Столпника. У свом писму цар каже: ”Пошто си цео свој живот усмерио као Богу и тако битовао, можеш и нама донети мир” (ACO 1.1.4, σ. 5 6). Због светости његовог живота, цар га умољава да посредује да се две стране сложе. 
 
 
27266971403_aac81dd97d.jpg
© DIMITRIOS PANAGOS
 
По питању документа ”Односи Православне Цркве према осталом хришћанском свету” развила се широка дискусија. Јасно је да та тема представља главни проблем који саборски оци имају пред собом. То је употреба израза ”Црква” за неправославне. О томе су изнете две ствари. Прво, израз Црква се устаљено користио све до недавно, није било никаквог оспоравања ни од кога, и нико га није постављао као проблем. Тек недавно је то питање изашло на површину, посебно из зилотских кругова. Но, да се осврнемо на употребу израза ”Црква” за Римокатолике у другом миленијуму, односно после Великог раскола. 
 
27757726926_5133e0ef92.jpg
© DIMITRIOS PANAGOS
Извори из скоро половине Мињеве Патрологије као и они после пада Цариграда дају јасно и недвосмислено сведочанство. Иако се (погрешно) сматра како је Свети Марко Ефески Римокатоличку цркву називао Црквом само до Сабора у Флоренци, а да после Сабора то није чинио, ствари ипак стоје сасвим другачије. Наиме, после Флорентинског сабора и Марко и цела Црква на Истоку постојано се позивају на Римокатоличку Цркву као на Цркву. Св. Марко Ефески говори тако да чак и не помишља да се не ради о Цркви. Ту су и други примери. Канониста Теодор Валасамон, антиохијски патријарх, који живи у епоси после схизме и нема разлога да буде много наклоњен према Латинима (живео је у Антиохији и знао је за крсташка недела), очекивало би се, да не користи израз Црква за инославне. У свом делу Апокрисеис позива се на Римску цркву као на Цркву. Има и других референци у којима он користи овај израз. Потом, Василије архиепископ Солунски који се обраћа папи Адријану који је тражио да се православни врате под његову власт одговара да за то нема разлога јер је и тамо и овамо Црква. И у наставку, један велики антилатин, Генадије Схоларије, има исти став. У његовом одговору на питање Синајских монахâ, да ли је дозвољено (и опростиво) дати нафору и благослов Јерменима и Латинима поклоницима, стоји: ”Ми кажемо да им дајете антидор, јер су хришћани, јер зато и долазе на поклоњење. Одвојени су од нас због питања вере, али као хришћани долазе ради освећења, и дужни смо да им дамо, само причешће не можемо... јер Патријарси кад би им ови дошли на литургију, пољубивши патријарашку руку, давали би им антидор (нафору)”. Шта се дешава после Сабора у Флоренци? Православна црква реагује на тај Сабор, 1484. године, Сабором у Цариграду који је одредио начин прихватања оних који прелазе из латинске вере у православну. Одлука каже: само миропомазањем, а не крштењем. Пазите, то је био Сабор који је одбацио Флорентинску унију! Не сусрећемо касније ниједну реакцију којом би се променила употреба израза ”Црква”. Затим, укажимо и на прву преписку која је постојала између Цариградског патријарха и Римског папе, прву после раскола, а по питању увођења новог календара. Одговара Јеремија следећим (Блажењејшем деспоту, папи Григорију III, врховном архијереју), а то је 18. век. Наставља се та пракса и даље, чак и у случају када су патријарси Истока, суочавајући се са прозелитизмом Латина, објавили Енциклику (окружну посланицу), врло строгу против Латина и Папе (1848). Тамо дакле постављају питање еклисијалности Рима. Јасно се у целој Енциклици говори: Црква Рима, Римска Црква, а папа се све време назива Блажењејши (титула која припада патријарсима). Дакле не поставља се питање еклисијалности Рима. Постављају питање: да ли је она валидно црквена или не, па одговарају да неће да изаберу епископа Рима јер би увели ”уљеза” епископа. И Православна Црква – то је најважнији аргумент – није изабрала Епископа Рима. Да Римокатоличка црква није Црква требало је давно да православни изаберу Епископа Рима. 
 
27694380662_01a8d0ac71.jpg
PHOTO: © ROMANIAN ORTHODOX CHURCH/ROBERT NICOLAE
 
Дакле, постојало је одређено разумевање схизме у оквиру којег је било питање које је стварало проблем: како оне који су се одвојили можемо називати Црквом? То питање није довољно истражено. О. Георгије Флоровски је рекао да је најхитнија тема данас да се реши питање схизме и икономије. Он је веровао да није могуће да икономија учини нешто стварним што није стварно (обично се тако схвата икономија). Сада, када имамо пред собом један миленијум, па и више, у коме та тема не постоји, шта ам то говори? У православним круговима се ово питање поставља али не постоји озбиљно истраживање. Да ли треба да избришемо израз Црква коју су, како видесмо, користили сви наши претходници после Великог раскола? Да ли су сви они грешили? Ако јесу, онда да их одлучимо. Сви који су користили тај израз – да буду анатема! Зашто би они који су користили тај израз остали нетакнути? Дакле, немамо право да избришемо употребу једног израза хиљаду година и више уназад. Мудри Оци Цркве нису имали тај проблем.
O овом документу остаје још да се дискутује.
Надамо се данашњем свечаном потписивању Саборске поруке, с обзиром на то да су највећи број саборских аката, по њиховом усвајању, потписали сви епископи (у четири језичке варијанте). Уколико неко не жели да потпише неки документ, дужан је да образложи зашто то не чини.
 
27878577915_80543e87ca.jpg
PHOTOS: © DIMITRIOS PANAGOS
Опет мало историје. Веза нашег Светог и Великог Сабора са епохом Васељенских сабора огледа се и у многим спољашњим елементима. Примера ради, за садашњи Сабор постојао је договор ”Источних поглавара” о датуму, темема и председавању Сабором. Што се тиче Петог васељенског сабора, већ у позиву источних Патријараха који су упутили Папи Римском Вигилију наглашава се да ће расправљање тема бити под његовим председништвом (προκαθημνης τς μετρας μακαριτητος, Mansi, IX, 188). Занимљиво је да је папа Вигилије тражио представљање на Сабору према митрополитском систему, то јест прилагођавање географском критеријуму, док су епископи Истока инсистирали на источланом представљању пет патријарашких престола. Истоветно је решено и у случају овогодишњег Светог и Великог Сабора. У сваком случају, неоспорно је да је Свети Цар Јустинијан усталио опште начело једнаког представљања пет Патријаршија. Верујемо да управо на основу праксе претходних Васељенских Сабора, на овом Сабору нису сапредседавали четворица Патријараха Истока (сумњамо да је икада постојало “колективно председавање“), него је председавање  вршио патријарх Новог Рима Евтихије.
Свети и Велики Сабор на Криту је за циљ имао и пројаву јединства, управо као што је Пети васељенски сабор покушао да васпостави једно сасвим неопходно јединство у спољашњој структури Цркве. Осудом Три поглавља, Пети васељенски сабор је покушао да поново уведе Александрију у спољашњу структуру Цркве (такође је постојало признање Светог Кирила). Осудом Оригена и оригенистичких схватања, покушао је да помири и Рим и антиохијско предање. Међутим, сада је највећу препреку представљао строги став папе Вигилија који, иако је био у Цариграду, одбио је да се појави на Сабору. У сваком случају, остаје чињеница да источни нису схватали да Римски епископ у то време није имао на Западу исти ауторитет који су уживали патријарси Истока у својим јурисдикцијама.
 
27266971113_5f968fb6e1.jpg
PHOTOS: © DIMITRIOS PANAGOS
 
Како један сабор постаје Општи (велики или васељенски) Сабор, пита се данас јавност али и многи српски епископи? На Седмом васељенском сабору прихваћено је да учешће пет патријарашких престола јесте sine qua non услов за функционисање аутентичног Васељенског сабора. То учешће (које не мора увек да буде лично присуство на сабору) дефинисано је још јасније у кристализацији Седмог васељенског сабора који одређује улоге „συνεργν“ (оних који директно сарађују, тј. Рима и Константинопоља) и „συμφρονοντων“ (оних који се саглашавају, тј. Александрије, Антиохије и Јерусалима). О томе сведоче Акта Седмог васељенског сабора као и целокупна историја Цркве. Стога је и ”Критски” Свети и Велики Сабор потпуно начист по том питању: и без нечијег суфлирања, Саборски Оци очекују да овај Сабор поступно буде прихваћен у свести четири одсутне Патријаршије као Свети и Велики. Осим тога, непоштено је понижавати присутне Епископе из десет аутокефалних Цркава говорећи им: Ви нисте на Светом и Великом Сабору. Такву дрскост могу да пројаве само надмени, неосетљиви и несаборни људи. 
 
27878578185_12c2a52c06.jpg
PHOTOS: © DIMITRIOS PANAGOS
 
Тешко је у канонима, одлукама или чак и Актима Васељенских Сабора пронаћи било какав спомен да су Оци-Епископи Сабора говорили о обавезној потреби прихватања (рецепције) њихових одлука од тела Цркве. На овом Критском, Светом и Великом Сабору, осећамо да саборске одлуке „истинују“ (истините су) не зато што их је прихватила Црква, него их је Црква прихватила зато што су истините. Током целог саборског процеса, није се чула ниједна догматска грешка.
 
У другој половини рада Сабора, прочитано је најновије писмо Грузијске патријаршије у коме ова Црква каже да поздравља рад Светог и Великог Сабора, да очекује његово усвајање и да једино има суздржаност у погледу теме мешовитих бракова. Дакле, Сабор ће показати разумевање и за грузијски контекст, али не може да пренебрегне чињеницу да у осталом делу света православни живе у мултиетничким срединама и мора се оставити простора за мешовити брак. Па и Грузини који живе у Америци мораће се прилагодити иначе ће и од оно мало што их има бити их још мање. Ово је суптилна пастирска тема и није само наша. То је феномен са којим се и друге велике религије суочавају. Можда ће вам изгледати невероватан податак који је изнео Амерички архиепископ Димитрије: проценат мешовитих бракова код Јевереја у Америци је 55%. Дакле, већински. Према томе, ово је општи феномен и као мерило мора узети пастирске потребе. Осим тога, поједини саборски Оци су инсистирали на томе да не можемо рећи да се мешовити брак дозвољава просто ”по икономији”. Јер, тиме брачнике принуђавамо да се осећају другостепени, са осећајем некакве кривице. ”Немојмо да људе оптерећујемо кривицом, доста им је кривица које осећају”, рекао је један епископ.
 
IMG_1522.jpg
Фотографија јеромонаха Данила (Гаврановића)
 
Одлуке Сабора дају егзистенцијални смисао и имају сотириолошке димензије за све генерације. Наравно, то не значи да је потребан неки „референдум“ или „plebiscite“ кад је реч о рецепцији која се одвија у живом телу Цркве. Као свако физичко тело тако и црквено прихвата све што је животодавно и одбацује све што му је страно. Међутим, то не треба схватити као „аксиом“, него претпоставља нову рецепцију (re-receptio) ових Сабора у свакој епоси. „Процедура“ рецепције претпоставља светотајинску и догматску заједницу, односно литургијско „Амин“ припадника лаоса.
Одлуке једног, макар и Васељенског, Сабора не могу да имају ipso facto непогрешив карактер. Сваки нараштај прихвата један Сабор на свој начин прилагођавајући га егзистенцијалним условима своје епохе. Према томе, коначни ауторитет јесте харизматички (а не јуридички) ауторитет Истине као догађаја живе личностне заједнице која је Христос, присутан као Црква, “дар Светога Духа “ у свакој епископско-евхаристијској заједници. Овим путем постаје јасније зашто су Оци Васељенских Сабора тврдили: „Изволи се Светом Духу и нама“ (ДАп. 15, 28). Тако ћемо, надам се и ми, учинити на овом гостољубивом и светородном месту Криту.
 
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Колимвари, Крит, 24. јуна 2016.

Хвала Вам за реч Свјатјеши!

 
Јуче је један брат епископ поменуо о. Јустина Поповића. Осећам потребу да објасним. Књига ”Православна Црква и екуменизам” не изражава Светог Јустина Ћелијског. Та књига, која је изашла 1974. године чини му неправду. Бавећи се његовом архивом, нашао сам 40 бележака о Православном екуменизму. Јер ту о. Јустин говори о православном богочовечанском икуменизму. Одушевили бисте се његовим изразима: ”саборни икуменизам”, ”светотројични икуменизам целог света”, ”онтолошки икуменизам”,  итд. 

 

IMG_1384.JPG

Свети Јустин наглашава молитву Господњу ”да сви буду једно”. Наводи историју Цркве, Св. Марка Ефеског, Св. Максима, али и Патријарха Германа ΙΙ (13. век) од кога је узео израз ”свејерес римокатолика” због оног што су радили на Кипру. Одатле је узео тај израз и није његов. Истовремено, упућује на Св. Максима да је правилна вера – Католичанска Црква.  Није Јустин онај кога, нажалост, фанатици користе чинћи га ”по слици и прилици својој”. Када је критиковао хуманизам, то је чинио у имеБогочовечанског хуманизма. То сам хтео да кажем да не чинимо неправду великом теологу. Тако је критикујући римоцентрични и протестантски екуменизам о. Јустин истицао Православни Богочовечански Икуменизам.

Што се тиче овог текста, мислим да је он прост и прихватљив, али би било боље да је имао један еклисиолошки темељ. Православни Сабори се нису бавили Црквом и човеком. О. Флоровски са киме сам саслуживао у Атини, рекао је: ”Црква није себе дефинисала него је живела.” Можда је данас потребно да је изразимо. Да поменем да је дисертација Пергамског Јована била откривење за многе од нас. То не значи да све што је писао Јустин или Пергамски - догма! Расуђивање је једна од важних одлика православног живота.

Mислим да текст не треба одбацити. Потребан нам је један текст за дијалог. Као што је Еп. Григорије Херцеговачки у обраћању малопре поменуоФлоровског и Николаја... Григорије је мало млађи, он је и мој наследник и радост. И ту је потребно реазликовање. Године 1952. о. Георгије Флоровски и Св. Николај су учествовали у Еванстону (САД) на Скупштини Светског савета цркава. То је знао о. Јустин и није их осуђивао. У тексту бих предложио пасус 19 пренесе иза 1 и 3 пасуса. Треба иза Св. Седам Васељенски Сабора додати и VIII и IX Васељенски сабор. Писао сам студију о Осмом Фотијевом Сабору и Деветом (Исихастичким саборима) Сабору.  
Хвала за реч коју сте ми дали.
 
Link to comment
Подели на овим сајтовима

Управо је објављено званично саопштење Синода Атинске архиепископије: http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/9046-ekklisia-tis-ellados-idou-pou-aposkopei-i-protasi-mas

којим се потврђује да је постигнуг компромис око назива неортодоксних хришћана, " инославне које се по традицији називају Цркве".

Синод тврди да је тиме потпуно очувана православна еклесиологија, односно самосхватање Православне Цркве "као Једне, Свете, Саборне и Апостолске".

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Здравица Његове Светости Патријарха српског Иринеја на вечери у критској Православној академији 24. јуна 2016.

24. Јун 2016 - 20:18

Ваше Све-Свјатјејшество,
Предстојатељи помесних православних Цркава, 
браћо Aрхијереји,
учесници Светог и Великог Сабора, 
уважени директоре критске Православне академије,

Древна је изрека светих Божјих људи: „Ко госта гости, удостојава се гостољубља Божјег.“ Гости смо ове Академије, установе васељенског зрачења. Гости смо Апостолске Цркве Крита. Гости смо преко њих и непосредно православне Константинопољске Цркве – Мајке Цркве свих новијих помесних Цркава Божјих православних, првог Трона свих Цркава православне васељене. 

 

Хвала вам, Ваше Све-Свјатјејшество, у име свих учесника овог Светог и Великог Сабора Цркве Божје. Овај Свети Сабор потврђује да је заиста сâма Црква Сабор Бога и човека, Бога и свеукупне Његове творевине, позив да се сви људи, сва бића и свеукупна Божја творевина, саберу око Њега, Јединородног Сина Божјег, васкрслог из мртвих, у Невечерњем Царству Оца и Сина и Светога Духа.

Сабрани на овом Великом Сабору, настављамо вековно дело Цркве Христове: благовестимо свету једино спасење од греха, демонског зла и смрти, и јединог Спаситеља Христа Бога нашег. Црква зато постоји, она саборно, једним срцем и једном душом дела две хиљаде година, и делаће до краја света и века.

Благодарећи Вама, Ваше Све-Свјатјејшество, благодаримо и Првојерарху апостолске Цркве Крита господину Иринеју и свим Архијерејима Цркве Критске; благодаримо овој знаменитој Православној академији, као и свима онима који су на било који начин, нарочито молитвом, допринели да ово гостољубље на Великом Сабору буде истински авраамовско, желећи свима Вама да будете гости Божји за трпезом Јагњета Божјег, Христа Бога нашега, у Невечерњем Царству Божјем.

На многаја и благаја љета!

|

Link to comment
Подели на овим сајтовима

34 minutes ago, Ромејац рече
Јуче је један брат епископ поменуо о. Јустина Поповића. Осећам потребу да објасним. Књига ”Православна Црква и екуменизам” не изражава Светог Јустина Ћелијског. Та књига, која је изашла 1974. године чини му неправду. Бавећи се његовом архивом, нашао сам 40 бележака о Православном екуменизму. Јер ту о. Јустин говори о православном богочовечанском икуменизму. Одушевили бисте се његовим изразима: ”саборни икуменизам”, ”светотројични икуменизам целог света”, ”онтолошки икуменизам”,  итд. 

 

 

 

Ово је врло упитно! Искрено, веома натегнуто тумачење.

Зашто би Јустин Поповић (и то ТЕК 1974.) пред скоро крај живота, у зрелим годинама као човек и теолог, објавио ту књигу, ако није мислио што је написао и ако су му (тобоже) белешке биле важније? Није хтео или није смео да предност да белешкама? У принципу, не могу приватне белешке (необјављене) бити битније од објавњених књига када се вреднује и процењује нечија мисао. Одакле уопште знамо да је Јустин желео да се те белешке икада објаве? Књига је много, много релевантнија ствар.

Ко је читао, видео је у њој да је Јустин био жестоки и брутални критичар екуменизма, дијалога са иновернима, итд, итд.

Мени лично се то не свиђа, нити ми је за похвалу, али тако је Јустин писао и мислио. Безвезе је сада га приглашавати за неког потајног екуменисту и слично.

 

34 minutes ago, Ромејац рече

Свети Јустин наглашава молитву Господњу ”да сви буду једно”. Наводи историју Цркве, Св. Марка Ефеског, Св. Максима, али и Патријарха Германа ΙΙ (13. век) од кога је узео израз ”свејерес римокатолика” због оног што су радили на Кипру. Одатле је узео тај израз и није његов. Истовремено, упућује на Св. Максима да је правилна вера – Католичанска Црква.  Није Јустин онај кога, нажалост, фанатици користе чинћи га ”по слици и прилици својој”. Када је критиковао хуманизам, то је чинио у имеБогочовечанског хуманизма. То сам хтео да кажем да не чинимо неправду великом теологу. Тако је критикујући римоцентрични и протестантски екуменизам о. Јустин истицао Православни Богочовечански Икуменизам.

Такође, не видим шта уопште ово говори у прилог одбране Јустина од његов напада на екуменизам? Какве има везе што су ти термини туђи, ако је Јустин САМ изабрао да их стави у своје књиге? То само говори да се са истима слагао и да су постали и његови.

И треће, зашто се овим чини неправда Јустину, не разумем ... па човек (Јустин) је писао што је писао, а преосвећени Атанасије би да то разводњи и преокрене у неком свом правцу и на начин на који Јустин уопште није говорио и писао.

Све у свему, ово је врло неутемељено од стране проф. еп. Атанасија. Можда би било довоњно за неку проповед у цркви, али не за озбиљну теологију и слично. Мислим да он овим приступом може само наштетити правом вредњовању Јустинове теологије.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

САБОРСКИ ОСУЂЕНА УНИЈА

Прихваћен је приједлог атинског архиепископа г. Јеронима да се у документу "Односи Православне Цркве са осталим хришћанским свијетом" осуди унија као метод постизања "јединства". Ово је прва Саборска осуда уније у православној историји.

http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/9050-arxiepiskopos-ieronumos-na-katadikastei-i-ounia

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: ''Να καταδικαστεί η Ουνία''

Link to comment
Подели на овим сајтовима

1 hour ago, Humbert Humbert рече

Зашто би Јустин Поповић (и то ТЕК 1974.) пред скоро крај живота, у зрелим годинама као човек и теолог, објавио ту књигу, ако није мислио што је написао и ако су му (тобоже) белешке биле важније? Није хтео или није смео да предност да белешкама? У принципу, не могу приватне белешке (необјављене) бити битније од објавњених књига када се вреднује и процењује нечија мисао. Одакле уопште знамо да је Јустин желео да се те белешке икада објаве? Књига је много, много релевантнија ствар.

Ко је читао, видео је у њој да је Јустин био жестоки и брутални критичар екуменизма, дијалога са иновернима, итд, итд.

Мени лично се то не свиђа, нити ми је за похвалу, али тако је Јустин писао и мислио. Безвезе је сада га приглашавати за неког потајног екуменисту и слично.

Hvala za ovo pojašnjenje, istinoljubivo i objektivno. Zaista sam čitala i to ovde, da je Ava Justin maltene otac 'pravoslavnog ikumenizma', štagod to bilo...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...