Jump to content

Отац Зоран Ђуровић о Посту

Оцени ову тему


Препоручена порука

  • Гости
Потакну ме Неша Илић (@Nenad Ilic) да напишем једну своју о посту. Држте се! Чак ни фотке не стављам. Посно

Рим 14 је закон. Не у интерпретацији, него у слову. Храна нас не ставља ни уклања од Бога. Знамо да је у старој цркви пост био мањи него данас код католика. На шта личи ово иживљавање? Ми смо већи свеци? Не, него се ради о хаосу који је законски нерегулисан у цркви. Због тога, док се црква са собом не договори, ја сам за Павла: Свако по својој савести. - Ок аскетске дисциплине, али оне нису и нужно хришћанске ствари. Само ако избацимо Луку као Јеванђелисту (разбојник на крсту и блудницу), можемо да машемо са овим заставицама. - Аскетизам је добар за несавршене (ово је претеризам, али са сољу), јер нису сви за слободу. Једноставно морају да имају људи границе. - Католички предлог, који се налази и код многих отаца: Одреци се омиљене хране, је опет комотно решење. Опет се храна ставља између тебе и Бога. Заборавимо на храну. То је једино решење. - Наш литургијски пост је уведен само из разлога што су службе биле и увече, односно причешћивали су се касно увече. Али, како су долазили пијани на службу (многи), зато се увело неједење и непијење. Зато су Златоустове беседе за пасху насловљене са "Против пијандура". А ми имамо перверзне проблеме: Оче, да ли могу да попијем лек пре литургије? - Да ли вам је јасно како смо слудели људе? Бог није пост, него љубав. Позива нас на вечеру са патријарсима: Аврамом, Исаком, Јаковом... Какав си лик ако идеш тамо на вечеру и нећеш да једеш а понављаш као суманут литиргијски текст да ћеш да једеш? И не једеш? То је само лудило мозга. Јер ако кажеш на прозбу: "Узмите једите...", "Амин", онда нешто није у реду са тобом. - Ниси спреман? Па то те је зезнула ова поповска прича о храни. Верујеш више поповима него Павлу? Тај ти каже да јело нема никакве везе. - Али, зашто не изађеш после читања Јеванђеља из цркве ако се не причешћујеш? Да ли мислиш да је Бог дебил, па му ти кажеш ок., а после минут радиш супротно? Бог је мачка? Јадан ти је онда Бог! - Јело је само наша ствар. Нигде Исус није рекао да ћемо по томе бити суђени. Укинута су чиста и нечиста јела. Штавише, он вели да си му дао чашу воде и да ћеш због тога бити спашен! А шта је чаша воде? Ништа! - Што се он није подвизавао без те чаше воде? - Кроз ту чашу ти си помогао човеку да се спаси. Преживео је. Мало је? Није мало него си ти инвестирао у особу. Ти си помогао човеку да живи. Тако мало, а тако много. - Због тога ми ове приче о храни делују перверзно. Ништа нема у томе. Исус вели да се не молимо дуго, да не блебећемо... Павле вели да се молимо стално. Није супротно. Јер Бог треба да буде стално присутан, а молитва кратка. Реци Богу шта имаш. А онда да ти буде стално у очима, у мозгу. Имај Бога стално у срцу. Шта онда да размишљаш о храни? О одећи? Ту је Дух и Бог. А за мање напредне, увек прописујем духовне склекове у виду поста.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Танко аво, танко. Можеш ти то много боље.

Јер овај син мој бјеше мртав, и оживје; и изгубљен бјеше, и нађе се. Сваки човјек најприје добро вино износи, а када се опију, онда лошије; а ти си чувао добро вино до сада. Што око не видје, и ухо не чу, и у срце човјеку не дође, оно припреми Бог онима који га љубе. Јер сад видимо као у огледалу, у загонетки, а онда ћемо лицем у лице; сад знам дјелимично, а онда ћу познати као што бих познат.

 
 
 
 
Link to comment
Подели на овим сајтовима

"ostaviše ljudi post, preko pakla pade most"  

pevuši starac u dvorištu manastira.

ljudi prolaze, slučajno, tuda.

sa svećama u rukama.

a u mislima:

popovi mrse na veliki petak.

prelamanje vremena.

ljudi poste, tjelesno.

ne po razumu.

primili su platu svoju.

dualizam - u postu/van posta - je šizofren.

tj. tjelesno/duševno.

hrišćani su poznati razbijači dualističkih iluzija.

ali ne mogu bez njih.

kod kuće sam.

"ko posti - dušu gosti" - ispisano na posnom kuvaru.

majka u kuhinji sa tim kuvarom u ruci - oličenje smirenja.

poziva nas na trpezu.

gostim telo ne dušu.

ne shvatam.

ali postim.

primam platu svoju.

+

 

 

 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Авине цртице.

Много ми се свиџа.

Аскетизам на делу.

Просејано и прежвакано.

Не мож' (по)грешно да се схвати.

Озбиљно му титула нагиње ка "св. Ава".

На многаја љета.

:)

"Христос васкрсе, радости моја!"

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

После оваквог текста и текста ђакона Ненада, било би добро да исти аутори напишу текст - зашто постити? 90% неофита, непознавалаца суштине поста схватиће овај текст као - не треба постити, то није за нас обичне вернике.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

После оваквог текста и текста ђакона Ненада, било би добро да исти аутори напишу текст - зашто постити? 90% неофита, непознавалаца суштине поста схватиће овај текст као - не треба постити, то није за нас обичне вернике.

Slazem se, treba samo prosiriti tekst i objasniti pogotovo za neofite. Medjutim konkretna hrana vezana za post je izgubila smisao jer koja je razlika ako pojedes krofnu sa mlijekom i jajima ili bez i tako milon proizvoda.Mislim da vise paznje treba posvetiti ublazavanju odredjene strasti koja je vezana za konkretnu hranu, za nekoga slatkisi, za nekoga nesto drugo. Ukoliko ljudi uspiju da minimizuju strast vezanu za odredjenu namirnicu bar ako nista drugo ojacace  malkice svoj karakter sto im kasnije moze pomoci i na jacanju vjere. Najveci problem je upravo u tome sto vecina ljudi post veze za hranu i tu i jeste uzrok ovoga kako Ava rece sludjivanja, jer svaki dan se razbija glava sta jesti sutra. Danas najbolje ide prodaja ovih posnih kuvara, hahahaahha :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Medjutim konkretna hrana vezana za post je izgubila smisao jer koja je razlika ako pojedes krofnu sa mlijekom i jajima ili bez i tako milon proizvoda.Mislim da vise paznje treba posvetiti ublazavanju odredjene strasti koja je vezana za konkretnu hranu, za nekoga slatkisi, za nekoga nesto drugo. Ukoliko ljudi uspiju da minimizuju strast vezanu za odredjenu namirnicu bar ako nista drugo ojacace  malkice svoj karakter sto im kasnije moze pomoci i na jacanju vjere. 

Водим се претпоставком да се овако нешто подразумева, па не идем сувише у детаље. Исто важи и за део о духовној страни поста, нарочито када људи у окружењу уочи сваког поста крену да ми објашњаваљу да ''пост није само да не једеш мрсно, блаблабла...'', самим тим максимално покушавају да маргинализују део поста који подразумева уздржавање од одређеног јела и пића. А највише због тога да имају оправдање када ''поклекну'' чарима гурманске пљеске са урнебесом, димљених шунки крајем децембра и томе слично.

 

И да не заборавим да додам, још нисам чуо да је неки свештеник неком после саветовања о строгоћи поста, наложио да пости више него што тај неко може да поднесе.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Водим се претпоставком да се овако нешто подразумева, па не идем сувише у детаље. Исто важи и за део о духовној страни поста, нарочито када људи у окружењу уочи сваког поста крену да ми објашњаваљу да ''пост није само да не једеш мрсно, блаблабла...'', самим тим максимално покушавају да маргинализују део поста који подразумева уздржавање од одређеног јела и пића. А највише због тога да имају оправдање када ''поклекну'' чарима гурманске пљеске са урнебесом, димљених шунки крајем децембра и томе слично.

Naravno. Mada ja ne vidim neku veliku razliku izmedju pljeske i necega posnog sto takodje moze biti fenomenalno ukusno( na primer posna pizza je kod jednog mog prijatlja u pekari za vecinu ljudi ukusnije od mrsne, nije moje iskustvo vec prijatelja) jer imas milion zacina kojim ces to uspjeti da postignes. Fid hocu da kazem da je ukus ono sto nas veze za hranu pa ne mislis valjda da vecina ljudi jedu bljutavu ribu i salatu bez ikakavih zacina ili samo kuvano povrce bez icega :) . Nema razlike izmedju posne i mrsne hrane jer ce oni koji spremaju i tako i tako postici za njih zadovoljavajuci ukus i jesti istu kolicinu, vjerovatno i vecu. Nema nikakve razlike izmedju pileceg filea spremljenog na vodi i bakalara, i jedan i drugi su za vecinu ljudi, gumeni, bljutavi i da izvines odvratni. Ako neko voli slatkise i mnogo ih konzumira on ce svoj post mada prznajem malo teze zbog prethodne vezanosti za mrsne, prilagoditi onim posnim, ali jos malo vremena ce proteci kad ce na policama biti ista kolicina posnih ako ne i veca, zbog raznoraznih neopravdanih i nenaucnih teorija o mlijeku i jajima kojima se strase ljudi.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Naravno. Mada ja ne vidim neku veliku razliku izmedju pljeske i necega posnog sto takodje moze biti identicno ukusno jer imas milion zacina kojim ces to uspjeti da postignes. Fid hocu da kazem da je ukus ono sto nas veze za hranu pa ne mislis valjda da vecina ljudi jedu bljutavu ribu i salatu bez ikakavih zacina ili samo kuvano povrce bez icega :) . Nema razlike izmedju posne i mrsne hrane jer ce oni koji spremaju i tako i tako postici za njih zadovoljavajuci ukus i jesti istu kolicinu, vjerovatno i vecu. Nema nikakve razlike izmedju pileceg filea spremljenog na vodi i bakalara, i jedan i drugi su za vecinu ljudi, gumeni, bljutavi i da izvines odvratni. Ako neko voli slatkise i mnogo ih konzumira on ce svoj post mada prznajem malo teze zbog prethodne vezanosti za mrsne, prilagoditi onim posnim, ali jos malo vremena ce proteci kad ce na policama biti ista kolicina posnih ako ne i veca, zbog raznoraznih neopravdanih i nenaucnih teorija o mlijeku i jajima kojima se strase ljudi.

Водим се претпоставком да се овако нешто подразумева, па не идем сувише у детаље.

Изгледа да ћу ипак морати у детаље  :) Брате, подразумевам да под постом мислим и на уздржавање од уживања у храни (чега противници телесног поста неће да се одрекну), и да уместо праве пљескавице од меса неће узети са сојом + зачини = укус праве пљеске али другачијег молекуларног састава, исто важи и уместо правог сира неће узети биљни, који има идентичан укус, да уместо јафа кекса неће узети посни јафа кекс (ово сам лупио, не знам да ли постоји посни јафа кекс) и сл. Дакле, свесно уздржавања од одређених намирница које подразумева и уживање у истим (јер у таквим намирницама се искључиво ужива, нисам чуо до сада да неко једе из мединцинских разлога печено јагње, прасе, мешано месо са роштиља, милка чоколаде, моцарт кугле и сл). На крају крајева, изем ти таквог православца који не може једно време да се уздржи од уживања, то је онда тешки роб страстима.

Надам се да сам био јаснији сад, и да нисам остао недоречен  :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Драги моји поукаши,

Без мог знања окачише ово на форуму, али нема везе. Ово напомињем због тога што је текст са фб, а у временском цајноту сам, тако да нећу моћи да полемишем. Евентуално нешто. Сликам да бих преживео

Има једна жена која на Нешином фб дели савете, ккако нема секса у току поста, па сам јој отписао. Ево тог прилога:

 

Нигде Јеванђеље не каже то што би ти хтела. Можеш само да се позовеш на погрешан синодски превод, односно њихово прихватање интерполације у 1 Кор 7, 5. Тамо речи „пост“ нема, јер  је убачена јако касно и то под утицајем ригористичких кругова.

Погледајмо критичко издање грчког текста Nestle Aland Novum Testamentum Graece: μὴ ἀποστερεῖτε ἀλλήλους, εἰ μήτι ἂν ἐκ συμφώνου πρὸς καιρὸν ἵνα σχολάσητε τῇ προσευχῇ καὶ πάλιν ἐπὶ τὸ αὐτὸ ἦτε, ἵνα μὴ πειράζῃ ὑμᾶς Σατανᾶς διὰ τὴν ἀκρασίαν ὑμῶν. То Синод овако преводи: „Не забрањујте се једно другоме, сем по договору привремено, да би се предали посту и молитви, па опет да се састанете, да вас сатана не искушава вашим неуздржањем.

Дакле, тај текст не постоји. У отачкој егзегези овде се сугерише да је Павле имао на уму литургију, коју овде назива молитвом. Дакле, пре литургије нема секса, али и то мора да буде договорено међу супружницима. Идеја потиче из СЗ где се брани да се имају сексуални односи пред Пасху. Оци су овде у праву, како ми се чини, јер бисмо ушли у колизију са другим Павловим текстом: Молите се стално“ (1 Сол 5, 17), јер би то онда значило да би се хришћански род затро. Јер ако се молиш стално, нема секса, а знамо да је само Један рођен без семена. Дакле, Павле овде мисли на литургију и никакав пост не помиње.

Чак и да га је поменуо, а није, у његово време  је постојао само васкршњи поост који је трајао од један до 6 дана у години, зависно од области, тако да не би било тешко да се опслужи. Данас, кад има више посних дана него мрсних, па онда узми дан пред литургију, дошли бисмо у ситуацију да се бачници дохвате двадесетак дана у години. То их ја могао да држим само кад бих имао жену габора или више од 75 љета!

Дакле, твоја доктрина није основана на Јеванђељу.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Драги моји поукаши,

Без мог знања окачише ово на форуму, али нема везе. Ово напомињем због тога што је текст са фб, а у временском цајноту сам, тако да нећу моћи да полемишем. Евентуално нешто. Сликам да бих преживео

Има једна жена која на Нешином фб дели савете, ккако нема секса у току поста, па сам јој отписао. Ево тог прилога:

 

Нигде Јеванђеље не каже то што би ти хтела. Можеш само да се позовеш на погрешан синодски превод, односно њихово прихватање интерполације у 1 Кор 7, 5. Тамо речи „пост“ нема, јер  је убачена јако касно и то под утицајем ригористичких кругова.

Погледајмо критичко издање грчког текста Nestle Aland Novum Testamentum Graece: μὴ ἀποστερεῖτε ἀλλήλους, εἰ μήτι ἂν ἐκ συμφώνου πρὸς καιρὸν ἵνα σχολάσητε τῇ προσευχῇ καὶ πάλιν ἐπὶ τὸ αὐτὸ ἦτε, ἵνα μὴ πειράζῃ ὑμᾶς Σατανᾶς διὰ τὴν ἀκρασίαν ὑμῶν. То Синод овако преводи: „Не забрањујте се једно другоме, сем по договору привремено, да би се предали посту и молитви, па опет да се састанете, да вас сатана не искушава вашим неуздржањем.

Дакле, тај текст не постоји. У отачкој егзегези овде се сугерише да је Павле имао на уму литургију, коју овде назива молитвом. Дакле, пре литургије нема секса, али и то мора да буде договорено међу супружницима. Идеја потиче из СЗ где се брани да се имају сексуални односи пред Пасху. Оци су овде у праву, како ми се чини, јер бисмо ушли у колизију са другим Павловим текстом: Молите се стално“ (1 Сол 5, 17), јер би то онда значило да би се хришћански род затро. Јер ако се молиш стално, нема секса, а знамо да је само Један рођен без семена. Дакле, Павле овде мисли на литургију и никакав пост не помиње.

Чак и да га је поменуо, а није, у његово време  је постојао само васкршњи поост који је трајао од један до 6 дана у години, зависно од области, тако да не би било тешко да се опслужи. Данас, кад има више посних дана него мрсних, па онда узми дан пред литургију, дошли бисмо у ситуацију да се бачници дохвате двадесетак дана у години. То их ја могао да држим само кад бих имао жену габора или више од 75 љета!

Дакле, твоја доктрина није основана на Јеванђељу.

To Avo :)  Pa kako su mogli postiti kad vecina ljudi tog doba vjerovatno nije imala nista da jede ili vrlo malo, neki su radili za hranu tako da tesko da su njima mogli odrediti pravila :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Изгледа да ћу ипак морати у детаље  :) Брате, подразумевам да под постом мислим и на уздржавање од уживања у храни (чега противници телесног поста неће да се одрекну), и да уместо праве пљескавице од меса неће узети са сојом + зачини = укус праве пљеске али другачијег молекуларног састава, исто важи и уместо правог сира неће узети биљни, који има идентичан укус, да уместо јафа кекса неће узети посни јафа кекс (ово сам лупио, не знам да ли постоји посни јафа кекс) и сл. Дакле, свесно уздржавања од одређених намирница које подразумева и уживање у истим (јер у таквим намирницама се искључиво ужива, нисам чуо до сада да неко једе из мединцинских разлога печено јагње, прасе, мешано месо са роштиља, милка чоколаде, моцарт кугле и сл). На крају крајева, изем ти таквог православца који не може једно време да се уздржи од уживања, то је онда тешки роб страстима.

Надам се да сам био јаснији сад, и да нисам остао недоречен  :)

Fid konkretno, kakva je razlika izmedju 3 oz( 82 grama) pileceg filea i oslica i jedno i drugo kad spremis izgleda vrlo malo, bljutavo i gumeno. Zasto jedno a ne drugo?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Fid konkretno, kakva je razlika izmedju 3 oz( 82 grama) pileceg filea i oslica i jedno i drugo kad spremis izgleda vrlo malo, bljutavo i gumeno. Zasto jedno a ne drugo?

Да додам. У старој цркви су јели кокошке - птице, оне су посне зато што су као рибе из воде настале. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Fid konkretno, kakva je razlika izmedju 3 oz( 82 grama) pileceg filea i oslica i jedno i drugo kad spremis izgleda vrlo malo, bljutavo i gumeno. Zasto jedno a ne drugo?

На ово не могу да ти одговорим из свог искуства (да тако кажем), из простог разлога јер у време поста и када је разрешено на рибу не једем је, зато што изузетно волим рибу и она ми је специјалитет, самим тим уживам у њој сваки пут.

А зашто је генерално риба дозвољена у време поста, немам појма, то би и ја волео да чујем од неког компетентног (може и о.Зоран). Једино што сам једном давно чуо од неких монахиња у једном манастиру је да се не подразумевају све врсте риба под дозвољене када је разрешено на њу. И за ово бих молио потврду од неког (исто може о.Зоран).

 

п.с.

где нађе брате да су ти пилећи филе и ослић бљутави???  :0222_shocked:  чиме се 'раниш ти? :)

 

 

 

едит:

''Једино што сам једном давно чуо од неких монахиња у једном манастиру је да се не подразумевају све врсте риба под дозвољене када је разрешено на њу''

сад се нешто присећам, чини ми се да разлог има везе са крвљу 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...