Jump to content

Ditrih Bonhofer - protestantski teolog, zaverenik protiv Hitlera

Оцени ову тему


Препоручена порука

Да јавим да је књига стигла. Захваљујем, а задовољство је и веће јер видех, а нисам знао претходно, да ју је превео колега Шикања, један од најбољих теолога у генерацији 74.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Одговори 51
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

On 14.1.2017. at 3:16, Rev. рече

И у нашем времену, као и пре 80 година, хришћанин је онај који је обећао да ће следити Христа чак и ако то значи да ће скончити некавим неславним мучеништвом, јер одбија да прослави бога национализма, социјализма или комунизма, или бога неке неживуће, окоштале и оматеријализоване црквености.

Баш ме занима ког датума је писан овакав предговор. Уместо подебљаног требало је да напише ,,индивидуалистичке, саможиве и капиталистичке црквености''.

Иначе, комунизам је као идеологија јако слична демократији. Нема ничег нечистог по себи.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 5 часа, Milan Nikolic рече

Баш ме занима ког датума је писан овакав предговор. Уместо подебљаног требало је да напише ,,индивидуалистичке, саможиве и капиталистичке црквености''.

Иначе, комунизам је као идеологија јако слична демократији. Нема ничег нечистог по себи.

Предговор је писан новембра 2016 :) 

И све шта год чините, од срца чините као Господу, а не као људима.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 6 часа, Милан Ракић рече

Да јавим да је књига стигла. Захваљујем, а задовољство је и веће јер видех, а нисам знао претходно, да ју је превео колега Шикања, један од најбољих теолога у генерацији 74.

Драго ми је да је књига стигла. Верујем да ће и Шикањи бити драго за опаску о њему као студенту.

И све шта год чините, од срца чините као Господу, а не као људима.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 16 часа, Blaža Željko рече

Mislim da nema slova koje ne bi potpisali svi sveti oci i autoriteti za koje sam čuo.

Offt. i mene je oduševilo ono malo što pročitah na internetu i takođe sam osjetila izvorno pravoslavni duh, ili bolje rečeno hrišćanski.

Valjda Gospod daje onima koji ga iskreno ljube i još žive njegovim zapovjestima i žrtvom i  da Ga poznaju na pravi način, uprkos formalne pripadnosti jeretičkoj/raskolničkoj crkvi. Ne samo on, nego M.L.King, pa mnogi katolici koji su živjeli jevanđelje. Zato iako jeste kod nas sačuvano pravo učenje i jesmo apostolska crkva, ne volim kad se spasenje tumači kao ekskluzivno naše, kao da je slučajno rođenje u pravoslavlju zasluga a ne obaveza.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Свима који су до сада тражили Бонхеферову књигу Цена Христовог следбеништва она је послата и требали су је до сада примити (осим можда оних у иностранству). Ако неко није добио књигу а тражио је нека ми се молим вас јаве у приватној поруци или ел. поштом. Хвала!

И све шта год чините, од срца чините као Господу, а не као људима.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 1 year later...

NA DANAŠNJI DAN POGUBLJEN JE DIETRICH BONHOEFFER
 

Njemački protestantski (evangelički) pastor i teolog, Dietrich Bonhoeffer (4.02.1906.-9.04.1945.) bio je angažirani sudionik pokreta otpora tijekom nacističkog režima u Njemačkoj.

bonhoeffer_01.jpg

Studirao je teološke studije na  Sveučilištu u Tübingenu. Nakon završetka studija, doktorirao je teologiju na Berlinskom sveučilištu  1927. godine, u svojoj 21. godini, a habilitirao je u svojoj 24. godini. Nakon toga odlazi  studirati u New Yorku (SAD) na Union Theological Seminary.  Po povratku u Njemačku, biva zaređen za pastora, 1931. godine, u crkvi Svetog Mateja u Berlinu. Godine 1934./35 bio je pastor njemačke luteranske crkve u Londonu (UK).

Bundesarchiv_Bild_146-1987-074-16,_Dietrich_Bonhoeffer

Kako  Evangelička (Luteranska) Crkva u Njemačkoj nije reagirala na zločine nacionalsocijalističkog režima, zajedno s nekolicinom svojim istomišljenika i uglednika Evangeličke Crkve, godine 1933. osniva Ispovjedajuću Crkvu koja se snažno protivila nacizmu.  Godine 1935. organizirao je teološko učilište  za pastore Ispovjedajuće Crkve te je bio na njegovu čelu kao ravnatelj (djelovi njegovih predavanja s ovog Učilišta objavljeni su u knjizi Cijena učeništva koja je prevedena i tiskana na hrvatskom jeziku u izdanju Izvora, Osijek).Bundesarchiv_Bild_146-1987-074-16,_Dietrich_Bonhoeffer

18103166_303.jpg

Zbog svojeg pomaganja Židovima i otpora nacizmu bilo mu je zabranjeno poučavanje i propovijedanje te svaki javni rad. Bio je povezan s pripadnicima Abwehra (Njemačke vojne obavještajne službe) koji su htjeli zbaciti nacistički režim. Godine 1943. biva uhićen od strane Gestapoa . Za vrijeme njegova zatočeništva u vojnom odjelu zatvora Berlin – Tegel nastao je materijal za njegovu znamenitu knjigu, objavljenu 1951. god. Otpor i predanje. Radi se o njegovim pismima roditeljima, propovijedima, pjesmama… (Knjiga je prevedena i na hrvatski jezik u izdanju Kršćanske sadašnjosti, Zagreb).

 

Nakon što je propao pokušaj likvidacije Hitlera –  operacija Valkyrie (Srpanjska urota) 1944. godine, premješten je u zloglasni koncentracijski logor u Flossenbürgu gdje je pogubljen vješanjem u zoru 9. travnja 1945. godine, tri tjedna prije oslobođenja grada.

westminster_abbey_c20th_martyrs.jpg?w=29

Anglikanska Crkva ga je uvrstila u svoj crkWestminster_Abbey_C20th_martyrsveni kalendar kao mučenika Crkve. Iznad vrata Westminsterske opatije u Londonu nalazi se njegov lik  zajedno s drugim mučenicima Crkve 20. stoljeća (četvrti s lijeva na priloženoj fotografiji). Spomen na ovoga velikana Crkve obilježava se i od strane Protestantske reformirane kršćanske Crkve u RH,  na dan njegova pogubljenja, 9. travnja.

biskup Jasmin MILIĆ

cropped-banerfinal.png

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 5 months later...

Prva usluga, ki smo jo dolžni bližnjemu, je, da ga poslušamo. Kdor ne zna poslušati brata, prav kmalu ne bo znal več poslušati Boga. Tudi pred Bogom bo vedno govoril on. (Dietrich Bonhoeffer)

Lucerna corporis tui est oculus tuus. Si oculus tuus fuerit simplex, totum corpus tuum lucidum erit. Si autem oculus tuus fuerit nequam, totum corpus tuum tenebrosum erit. Evangelium Secundum Matthaeum 6, 22-23

In nomine + Patris, et + Filii, et Spiritus + Sancti. Amen.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 4 months later...

The cross is laid on every Christian. The first Christ-suffering which every man must experience is the call to abandon the attachments of this world. It is that dying of the old man which is the result of his encounter with Christ. As we embark upon discipleship we surrender ourselves to Christ in union with His death—we give over our lives to death. Thus it begins; the cross is not the terrible end to an otherwise God-fearing and happy life, but it meets us at the beginning of our communion with Christ. When Christ calls a man, he bids him come and die.

Dietrich Bonhoeffer - The Cost of Discipleship

Evo, ova je prevedena na engleski.

http://www.cycledoctoralfactec.com/uploads/7/9/0/7/7907144/[dietrich_bonhoeffer]_the_cost_of_discipleship_bokos-z1_.pdf

 

1. “Come die with us”

“Come die with us”

 

“Come die with us.” What a thing to put on a big digital church sign by the freeway. Not exactly what church consultants would recommend to entice the seeker. Most followers of Jesus would have an idea of what the statement means, but they would dare not make it part of their public persona. It sounds out of touch, too frontal, too costly, too everything. Wouldn’t it be better to say, “Come live with us?” or “Come have an adventure with us?” People don’t like to think morbid thoughts, especially when it’s about them. But then again it would depend on what one thinks is at the heart of the Christian experience. “Come and die with us” is the most apt way of calling upon anyone to join in following Jesus, for the dying comes before the living. A church with such a slogan requires the right pastor. Ah, I know who that pastor should be. Dietrich Bonhoeffer, who knows a little bit about dying. He was born in Berlin in 1906 to a large prestigious family. As a boy he was prettier than his twin sister Sabina, sitting there in his lederhosen with his nearly shoulder length blond hair. Dietrich was not a religious boy, and his family was not church going. He surprised everyone when at age fourteen he decided to study theology. Many thought it was for the purpose of sorting out his confusion over his older brother’s death. Walter had died in battle during the Great War. Dietrich did become a pastor and a brilliant theologian. His Doctorial Thesis, “The Communion of the Saints” was praised by Karl Barth as a theological miracle. It was Bonhoffer who said it out loud and to everyone in his classic work, The Cost of Discipleship, “When Christ calls a man, he bids him come and die.” [1]

 

In 1939, Bonhoeffer moved to New York City as a teaching fellow at Union Theological Seminary. His friends had convinced him that he was important to the future of Germany, and therefore, he needed to be safe from the Nazis. He walked the streets and strolled through the parks of Manhattan asking only one question, the only one that counts for a dead man walking, “What is the will of God?” His soul was not at rest; he needed to know. God impressed upon him to return to Germany. Bonhoeffer thought that he would not have any credibility in Germany after the war if he were not willing to risk his life to resist Hitler during the war. He participated in a plot to assassinate Hitler; when the plot failed he was found out and was imprisoned. He spent two years in prison, then he and several more political prisoners were moved in the waning days of the war. On April 9 in the prison yard at Flossenburg, Bonhoeffer was marched naked to the gallows; his last words were ones for the ages. “This is the end, for me the beginning of life”

 

For a person who has answered the call to die to self and follow Christ, “what is the will of God?” is the only important question. A disciple lives for others. In this case the Holy Other is God. When one lives for God, then God’s will is what will advance the Kingdom and give him the greatest glory. It is not about our lives and our ministries and our careers. Bonhoeffer lived only 39 years. It was a short life, but it was God’s will for him. Therefore, Bonhoeffer’s life got maximum impact; it was a life that we still benefit from today. It is probable that if Bonhoeffer had stayed in New York and lived a long life that we might know of him, but it is very unlikely that we would revere him as we do or that the many books and films about him would have been made. I am quite sure this short article would not have been written about him or that this author would have been inspired and changed by his example.

https://bible.org/seriespage/1-come-die-us


[1] Bonhoeffer, Dietrich The Cost of Discipleship page 7 , Macmillan Publishing, NY 1937

Lucerna corporis tui est oculus tuus. Si oculus tuus fuerit simplex, totum corpus tuum lucidum erit. Si autem oculus tuus fuerit nequam, totum corpus tuum tenebrosum erit. Evangelium Secundum Matthaeum 6, 22-23

In nomine + Patris, et + Filii, et Spiritus + Sancti. Amen.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 3 months later...

Са задовољством Вас обавештавам да је изашло дуго издање Цене Христовог следбеништва :) Уколико некоме треба може је и даље бесплатно наручити. Иначе у 2. издању Зоран Шикања је у првом поглављу урадио нека мала побољшања у односу на прво издање.

И све шта год чините, од срца чините као Господу, а не као људима.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

"The church teaches that the Holy Spirit, true God for all eternity, is not created, not made, but proceeds from the Father and the Son.... We reject the false doctrine that the Holy Spirit can be recognized without Christ in the creation and its orders. For it is always as proceeding from the Son that the Holy Spirit judges this fallen world and establishes the new order, above all nations, of the church as the people of God. Only because the Holy Spirit proceeds from the Father and the Son does the church receive its mission to all nations" (Bonhoeffer, Berlin, 1932-1933, p. 399).

 

In National Socialism, it is "first nature's grace, then Christ's grace. First creation, then redemption. This goes back to liberal theology. What is decisive is that the filioque is missing. The filioque means that the Spirit proceeds from the Father and the Son. The German Christians want to introduce a nature spirit, a folk [Volk] spirit, into the church, which is not judged by Christ but rather justifies itself." This is "German paganism" (Bonhoeffer, London, 1933-1935, p. 48).

 

http://www.faith-theology.com/2009/10/why-i-still-confess-filioque.html

Lucerna corporis tui est oculus tuus. Si oculus tuus fuerit simplex, totum corpus tuum lucidum erit. Si autem oculus tuus fuerit nequam, totum corpus tuum tenebrosum erit. Evangelium Secundum Matthaeum 6, 22-23

In nomine + Patris, et + Filii, et Spiritus + Sancti. Amen.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
×
×
  • Креирај ново...