Jump to content

Епископ бачки Иринеј: Српска црква и планови за Косово и Метохију

Оцени ову тему


Препоручена порука

Црква се, поновићемо, експлицитно одредила и објавила свој став, али нема глувљег од оног који неће да чује и слепљег од онога који неће да види. Верујемо да нису у праву они који, на основу оног што објављују медији, тврде да су оба политичка пола (који заједно немају двоцифрени проценат подршке у народу), постигла консензус да патријарх и Српска црква не треба да имају највише поверење апсолутне већине грађана, односно читавог српског народа, јер не поступају по негде одређеним политичким агендама.
 
 
 
Епископ бачки др Иринеј: Божићни интервју „Печату” • Радио ~ Светигора ~
 
Ускоро ће проћи два месеца откако је са највишег могућег места, поглавар Српске православне цркве, његова светост патријарх српски господин Порфирије, уз присуство архијереја, први објавио став о такозваном француско-немачком плану за Косово и Метохију
 

Да подсетимо, 20. јануара ове године на дан крсног имена Његове светости, Светог Јована Претече и Крститеља Господњег, пошто је патријарх упознат са поставкама наведеног документа, објављено је саопштење у којем, између осталог, пише:

„Духовни вођа православних Срба и присутни архијереји су још једном поновили познати, јасан и недвосмислен став Српске цркве да су Косово и Метохија саставни и неотуђиви део Републике Србије и да је његово очување у границама Републике Србије уставна обавеза и императив, како за Цркву, тако и за нашу државу.

У том смислу патријарх Порфирије и архијереји су изразили уверење да руководство Републике Србије, са председником Александром Вучићем на челу, неће и не може пристати ни на каква условљавања која имају за циљ успостављање независности Косова и Метохије.

Српска православна црква ће увек подржавати руководство Републике Србије у настојањима за очување Косова и Метохије као неотуђивог дела Србије, као и за саживот у миру и међусобном разумевању у складу са међународним правом свих грађана који живе на Косову и Метохији.”

За овај патријархов став, који сабира, реинтерпретира и, у односу на тренутне изазове, актуелизује низ истоветних закључака Светог синода и Светог сабора објављиваних десетинама пута у последње три деценије, логично би било да важи максима sapineti sat. Али неко би рекао, зачудо, није било тако. Као да није рекла све и баш све што до ње стоји, из дана у дан су се понављали захтеви да се Црква „одреди” према предлогу Европске уније. Медијски конгломерат, који генерално није склон ставовима Цркве, поготову поводом питања Косова и Метохије, данима подстичући и оне политичаре којима је ретко уступао простор, високофреквентно објављује захтеве да се Црква одреди

Црква се, поновићемо, експлицитно одредила и објавила свој став, али нема глувљег од оног који неће да чује и слепљег од онога који неће да види. Верујемо да нису у праву они који, на основу оног што објављују медији, тврде да су оба политичка пола (који заједно немају двоцифрени проценат подршке у народу), постигла консензус да патријарх и Српска црква не треба да имају највише поверење апсолутне већине грађана, односно читавог српског народа, јер не поступају по негде одређеним политичким агендама.

Поновимо још једном основне ставове које је патријарх Порфирије објавио 20. јануара:

Косово и Метохија саставни и неотуђиви део Републике Србије

очување Косова и Метохије у границама Републике Србије је уставна обавеза и императив, како за Цркву, тако и за државу

руководство Србије и председник Александар Вучић неће и не може пристати ни на каква условљавања која имају за циљ успостављање независности Косова и Метохије

Српска православна црква је за саживот у миру и међусобном разумевању, у складу са међународним правом свих грађана који живе на Косову и Метохији

Уколико некоме није јасан или довољан став патријарха и Цркве о Косову и Метохији, сигурно се ради о неразумевању тога шта је Црква и која је њена улога у свету.

Да појаснимо: од силаска Светога Духа на апостоле Црква врши мисију конкретним људима и народима на њиховим језицима. На тим језицима се, на Јеванђељу, на речи Христовој, развијају народне културе. Црква Јеванђељем и Евхаристијом преображава народе, кроз то преображавање, сазревање, стварање аутентичне културе, која се одликује од других култура, створени су народи, савремене нације и различити облици државног организовања, напослетку и државе. Дешавало се у историји, а и дешава се, да народи, у целини или дêлом, остану без или ван државног оквира своје државе. Али Црква, будући да њено постојање и мисија нису везани за било какав политички, па ни државни оквир, остаје заувек уз народ вршећи своју мисију, јер је њен хоризонт сотириолошки, везан за спасење људског рода у Христу Исусу. Има ли бољег примера за то од наше црквене и народне повести? Има ли бољег примера за то од вековног места Цркве у животу српског народа на Косову и Метохији? При одлучивању Црква се држи духовног оријентира и гледа какве све околности могу бити у будућим временима, узимајући у обзир све опције. Напослетку, Црква све процесе мора да посматра у категоријама вечности, у категоријама историје спасења рода људскога, а не само у категоријама међународне политике, геостратешких интереса, никако пак не у категоријама ко зна где писаних агенди које лако могу да окрену Србе против Срба.

То што политичари понекад не препознају место Цркве у животу народа не чуди и не треба сувише прекорно гледати на то. Запањујуће је, пак, када поједини свештеници, различитог ранга или чина, јавно и горљиво заступају став да Црква треба да се експонира тако да буде залог или капара за ризичне, нереалне и неоствариве политичке пројекте – поновићемо креиране ко зна где – па ако пропадне пројекат, нека пропадну и Црква и њена спаситељска мисија. Такви су и инспирисали Лењина да створи термин „корисни идиоти”.

Као тело Христово, Црква не може бити залог било какве социјалне идеје, било каквог политичког пројекта, па, у крајњем случају, ни залог или жирант постојања државе.

Да поновимо и оно што је поглавар Српске православне цркве Његова светост патријарх српски господин Порфирије, рекао 3. марта ове године, на акатисту за Косово и Метохију у саборном храму српског народа, Храму Светог Саве на Врачару:

„Браћо и сестре, знајте да Српска православна црква никада не може и неће одустати од онога у што су веровали и што су бранили наши свети преци. Увек ћемо бити спремни да личном жртвом и молитвом будемо уз оне који су упркос свему, остали у својим домовима и на вековним огњиштима, крај светих олтара Високих Дечана, Грачанице и Богородице Љевишке. Стога и данас призивамо молитве свих светих: Свети Саво, оче свих нас православних Срба, свети кнеже Лазаре, свети Јоаникије Девички, сви свети мученици косовски, сви свети из нашега рода, помозите нам да будемо бољи! Измолите пред престолом Господа нашег и вашег да будемо бољи, да боље мислимо, боље говоримо и боље чинимо, тако да све оно што је наше буде и остане наше и да га умножавамо у свакој врлини и добру нама на спасење, а свима осталима на корист!”

 

WWW.POLITIKA.RS

Да подсетимо, 20. јануара ове године на дан крсног имена Његове светости, Светог Јована Претече и Крститеља Господњег, пошто је патријарх упознат са поставкама...

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Битно је слушати Цркву и Државу, а тастатура ратници могу само да погоршавају ствари. Најчешће су то јаловци и нерадници, који не умеју да створе ништа, који се нити жене нити стварају породицу са много деце, који и то дете које имају гледају да служи свему осим Србији. Па ће онда викати, издајници, некоме ко се жртвује колико је могуће.

Зато ће временом ствари морати да дођу на своје место. Не можеш ти бити ни по чему користан Држави, а тражити да се нешто питаш. Који не уме бити војник, не уме да стално ради и да се залаже, да доприноси Држави колико је у могућности, да не бежи од обавеза и служења.

Знам да су многи исфрустрирани и разочарани због разних неправди и неразумевања, али време је да променимо Државу на боље, да истерамо србомрсце и мртве моралом из институција, нека буду берачи малина и томе слично, није то лоше. Ни тезга на пијаци није срамота.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Владика Иринеј је заборавио да 20. јануара, када је дато наведено саопштење патријарха о стацу СПЦ у вези са Косовом, није био објављен предлог Европске уније о “нормализацији односа Србије и “Косова””.Тај документ је објављен крајем фебруара и по владајућем мишљењу у јавности, тај документ (о коме више нема преговарања, у смислу измене текста) представља фактичко признање независности тзв. Косова. Чак је и сам председник у емисији на РТС-у изјавио да у том документу не пише “независност”, али да суштинаски значи независност. Дакле, уверење патријарха и осталих архијереја, изречено у саопштењу 20. јануара “да руководство Републике Србије, са председником Александром Вучићем на челу, неће и не може пристати ни на каква условљавања која имају за циљ успостављање независности Косова и Метохије као неотуђивог дела Србије” није се показало исправним. Сада је нова ситуација, и свакако има смисла да се СПЦ огласи о прихватању тог документа који треба у догледно време да буде и потписан. Дакле, не ради се више о изјашњавању о томе какав је став Цркве у вези са Косовом, него какав је став Цркве у вези са документом који је Вучић прихватио усмено, а треба и да га потпише.

Осим тога, то што је било 20. јануара није званично саопштење СПЦ, него "узгредна" изјава, ако ћемо право.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 10 часа, Владимир Владимирович Цар1 рече

Владика Иринеј је скоро причао како ако не  одбранимо Косово не заслужујемо да постојимо, а сада иде нека друга прича ту ће остати Црква и ако нема државе. Ово је јако забрињавајуће јел Владика је увек био велики Србин и надарен за политику тако да изгледа да смо дотакли дно, растурио нас Запад.

Невероватно како манипулишеш и изврћеш изречене речи. Владика је само поменуо да је Црква та која је сачувала српски народ и без Државе, да неће никада оставити народ, а не да је баш брига за Државу.

Твој проблем је што немаш свест о Држави Србији, него имаш неку илузију о нашем постојању. Такви као ти су највећи непријатељи, такозвана шеста колона. Ето, сам твој назив на форуму то доказује.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 9 часа, Владимир Владимирович Цар1 рече

Човек Азарбејџанац нормалан Предсеник а не као наш. Овако би требао да се понаша наш Председник а не као нека посрана баба. Видимо и како се поставља Орбан који је у ЕУ.

Алијев је одличан ортак Вучићу. Између њих је једно од највећих поштовања. А када говориш о Орбану, знај да је он усвојио све декларације о санкцијама Русији. Тако да о политици треба бити пажљив. Не можеш тражити да се Вучић угледа на Орбана када је Орбан увео све санкције Русији.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Родољуб Лазић

Није ти довољан текст владике Бачког него опет понављаш исте критике на које је владика одговорио.

Окани се напада и на Цркву и на Државу. Нападни мало своју неоствареност.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 2 минута, Milan Nikolic рече

@Родољуб Лазић

Није ти довољан текст владике Бачког него опет понављаш исте критике на које је владика одговорио.

Окани се напада и на Цркву и на Државу. Нападни мало своју неоствареност.

Рекло би се да ниси ни прочитао шта сам написао. Или си прочитао, али ниси схватио. 

Смешне су ти те бокановске дисквалификације. Не нападам, него констатујем да владикин текст не погађа суштину ствари.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 15 минута, Родољуб Лазић рече

Рекло би се да ниси ни прочитао шта сам написао. Или си прочитао, али ниси схватио. 

Смешне су ти те бокановске дисквалификације. Не нападам, него констатујем да владикин текст не погађа суштину ствари.

Прочитао сам. Па шта хоћеш више од СПЦ? Управо је владика објаснио суштину црквеног деловања, али ти као имаш праву суштину, уместо Цркве.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Да, објаснио је, али се то мало (много) не слаже нпр. са мишљу и деловањем светог Саве, који је све чинио да подигне и Српску Цркву и српску државу и да их "увеже" у симфонију. 

Уосталом, ово што је рекао еп. Иринеј : "Дешавало се у историји, а и дешава се, да народи, у целини или дêлом, остану без или ван државног оквира своје државе. Али Црква, будући да њено постојање и мисија нису везани за било какав политички, па ни државни оквир, остаје заувек уз народ вршећи своју мисију, јер је њен хоризонт сотириолошки, везан за спасење људског рода у Христу Исусу." И ово:" Као тело Христово, Црква не може бити залог било какве социјалне идеје, било каквог политичког пројекта, па, у крајњем случају, ни залог или жирант постојања државе." 

нема везе са свим досадашњим вишедеценијским саопштењима СПЦ о Косову и Метохији као неотуђивом делу државе Србије и о недопустивости да се оно отуђи. Ако држава није везана ни за какав државни оквир, ако Цркву не занима држава у којој делује, што је онда деценијама СПЦ давала саопштења о Косову и Метохији? Па и 20. јануара, ту изјаву коју еп. Иринеј и наводи у свом чланку:

"Косово и Метохија саставни и неотуђиви део Републике Србије

очување Косова и Метохије у границама Републике Србије је уставна обавеза и императив, како за Цркву, тако и за државу

руководство Србије и председник Александар Вучић неће и не може пристати ни на каква условљавања која имају за циљ успостављање независности Косова и Метохије"

Једно се са другим не слаже. Ако је држава небитна за Цркву, онда ова три горња исказа о Косову и Метохији су у супротности са улогом Цркве, онако како ју је описао еп. Иринеј. Оно што би било у сагласности би била изјава типа: "Црква и њено деловање нису везани за било какав државни оквир или овоземаљски вид организовања, те Црква изражава своју бригу о судбини народа на територији Косова и Метохије, а сама територија и није предмет њеног разматрања и бриге." Или нешто слично томе.

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

@Родољуб Лазић

Где си видео да је Држава небитна за СПЦ? То што постојање Цркве није везано за Државу, не значи да је Држава за СПЦ небитна.

Не разумем зашто имаш потребу да намећеш начин изјаве какав замишљаш. Чини се да када би СПЦ већ дала изјаву све како си замислио, да би ти свакако имао примедбе.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Слабо ти се чини.

Као што је логично да је до сада давала саопштења о Косову и Метохији, тако је логично да се огласи и у ситуацији када је Вучић јасно рекао да споразум који је усмено прихватио суштински садржи независност тзв. Косова. иако то није изричито написано. А то свако ко има више од три разреда основне школе може и сам да види. Дакле, уверење од 20. јануара  "да руководство Републике Србије, са председником Александром Вучићем на челу, неће и не може пристати ни на каква условљавања која имају за циљ успостављање независности Косова и Метохије." нема потпоре у реалности после 28. фебруара и прихватања Евопског плана о "нормализацији односа". Зато је логично да у новој ситусацији буде изречен став о тој новој ситуацији.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

"Његово Високопреосвештенство Митрополит црногорско-приморски г. Јоаникије рекао је данас да је предлог тзв. француско-њемачког споразума неприхватљив, ако је дефинисан као оквир за даље преговоре о статусу Косова и Метохије, а у њему се Косово третира као независна држава.

„Тај споразум од стране Србије није потписан. Међутим, ако је текст споразума дефинисан као оквир за даље преговоре, а у њему се Косово третира као независна држава, онда је он у потпуности неприхватљив“, рекао је Владика у интервјуу Радио-Светигори поводом деветнаесте годишњице од Мартовског погрома нашег народа и светиња на Косову и Метохији."

https://mitropolija.com/2023/03/17/mitropolit-joanikije-tzv-francusko-njemacki-sporazum-kao-okvir-za-dalje-pregovore-o-statusu-kim-neprihvatljiv-je-posto-se-u-njemu-kosovo-tretira-kao-nezavisna-drzava/

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Пре сат времена, Родољуб Лазић рече

логично да се огласи и у ситуацији када је Вучић јасно рекао да споразум који је усмено прихватио суштински садржи независност тзв. Косова.

Прихваћено је да се разговара о том плану где је много тога неприхватљиво. Вучић је првог дана када је петорица била у Београду, рекао да споразум садржи оно са чиме се не слаже и са чиме се слаже. То је начин скидања одговорности за евентуални прекид разговора. Зато је Курти такође пристао на тај разговор, јер је знао да нема куд. Ни њему овакав план није по вољи.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 32 минута, Владимир Владимирович Цар1 рече

Јавио се Митрополит Јоаникије који је у Синоду. Тако да можда стварно скину писмо Владике Иринеја са ТВ Храм. Тако је било са парадом. У почетку Црква одбијала да се изјасни па онда променила. Можда чекају демонстрације данас па да виде како стоје ствари.

http://www.nspm.rs/hronika/mitropolit-joanikije-tzv.-francusko-nemacki-sporazum-neprihvatljiv-–-kosovo-tretira-kao-nezavisno.html

После траже од народа да буде јединствен :) а ни Синод не може да се усагласи.

Какве ти фантазије имаш. Види се да се храниш поделом.

Наука верујућих каже:

Апсолутан је само Бог

Link to comment
Подели на овим сајтовима

×
×
  • Креирај ново...