Jump to content

Епископ Фотије: Обновљени нишки разговори СПЦ и МПЦ, могуће васпостављање канонског јединства већ на мајском Сабору

Оцени ову тему


Препоручена порука

On 29.5.2022. at 0:45, Legatus Pontificius рече

видим, све знаш, само не знаш оно што те питам. зато ћу поновити- како је пастир без стада, епископ без "парохије", архијереј без Цркве, могао да рукоположи Св. Саву у било који свештени чин? да ли "лажни" епископ може хиротонисати правог? јер, што би рекли Сократови суграђани- од поквареног гаврана, покварено јаје. није ли тако, честити хаџи-ефендија?

Jah, jah sve je tako, dobri legatuse, samo ne mogu da dohkučim što to mehne zapithuješ, jer ja rehkoh sta jest zajednica u vilajetu, a ne da ehpiskopi niču ko pečurke poslje kiše, osim onog Pavla ahpostola koga niko ne hirotonisa, pa ga do danaske po onijem stranama sumnjiče.

Dakle , ako dokucujem sta mniš, nije episkopu koji je bez zajednice nevaljano episkopstvo, nego mu je episkopstvo od zajednice, apostolima od zajednice sa Hristom, a ostalima od zajednice sa apostolima i Crkvama, i gdje ja to njekah time što govorih šta jest zajednica bližnjih, bliskih, ljudi, grad, parohija, država i sl.

Objasni, kako si došao do doga da to spočitaš.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 22 часа, Bokisd рече

A kako bre Petrovicu onda imamo Simbol vere kao kratko i jasno i sustinsko ispovedanje vere, pa taj Simbol je u to vreme bio 'istinsko' ortodoksno ispovedanje vere u odnosu na tadasnje 'ekumeniste', kao sto je i danas takodje Simbol 'istinsko' pravoslavnog ispovedanje vere u odnosu na danasnje 'ekumeniste'.

Kako onda imaju isti simbol Ruska i Grčka Crkva a u raskolu su? Mora da patiš što su 4 jevandjelja. 

Vjera nije ispovjedanje vjere, ispovjedanje vjere je naš govor o fenomenu vjere, onako kako ga mi vidimo u istoriskom kontekstu, slično sam učinio gore dodavši neke članove, npr, ne vjerujem u ideju Hrista, niti u reinkaraciju Hrista, predstavu Hrista...

Prava je vjera ona vjera kojom Hristos vjeruje u Crkvu svoju, je ista ona kojom Crkva - Mi, vjeruje u Hrista, pa sad nastavi po članovima....., a kad neko uzme da mantra Vjerujem, to je malo bolji hinduizam.

Boki kad izadje pred Gospoda natjereće Gospoda da mu izbifla Simvol pa tek onda da mu sudi.:))

Link to comment
Подели на овим сајтовима

On 29.5.2022. at 20:04, Legatus Pontificius рече

ти слободно можеш да верујеш како су (римо)католици лишени сваке благодати Духа Светог; и да сматраш како су њихове Свете Тајне лажни, ништавни, празни и богохулни "перформанси" илити игрокази. ја немам намеру да те убеђује у супротно. ја се обраћам онима који верују да и католици имају Свете Тајне, и указујем да то значи да смо, иако подељени, суштински Једна Црква, јер смо (за)једно у Телу и Крви Христовој. 

U apstraktnoj "Tjelu i Krvi Hristovoj", ali konkretnog Putira (Tjela i Krvi Hristove) iz kojeg se pričešćujemo nema - osim u tvojoj glavi, pa ti sutra doručkuj zamišljene pite, pa ručaj zamišljeni ručak, polno opšti sa zamišljenom djevojkom...itd

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 20 часа, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Kako onda imaju isti simbol Ruska i Grčka Crkva a u raskolu su? Mora da patiš što su 4 jevandjelja. 

Vjera nije ispovjedanje vjere, ispovjedanje vjere je naš govor o fenomenu vjere, onako kako ga mi vidimo u istoriskom kontekstu, slično sam učinio gore dodavši neke članove, npr, ne vjerujem u ideju Hrista, niti u reinkaraciju Hrista, predstavu Hrista...

Prava je vjera ona vjera kojom Hristos vjeruje u Crkvu svoju, je ista ona kojom Crkva - Mi, vjeruje u Hrista, pa sad nastavi po članovima....., a kad neko uzme da mantra Vjerujem, to je malo bolji hinduizam.

Boki kad izadje pred Gospoda natjereće Gospoda da mu izbifla Simvol pa tek onda da mu sudi.:))

Bre Petrovicu, pa koja je razlika izmedju jeresi i raskola, raskoli nastaju povodom pitanja koja nisu verske sustine tj. raskolnici se odvajaju povodom nekih sekundarnih crkvenih pitanja, dok sustina vere im ostaje slicna kao i sa crkvom, sto ih opet ne cini manje odgovornim sto raskolom cepaju crkvu slicno ko sto to rade jeresi. Da ne pricam da postoji u istoriji crkve i tkz.kanonski ili neki fiktivni raskoli, ali to ti verovatno i sam znas, nego se pravis malko naivan. :nene:

Ispovedanje vere i Simbol vere onda ispadaju ko neki prolazni fenomeni ili sta drugo, tako ispada po tebi, recimo sjedinjenje priroda i volja u Isusu Hristu, sta je to onda, neki fenomen, ili bitna i krucijalna stvar u ispovedanju nase vere koju trebamo sto moguce bolje da razumemo i da zivimo po toj otkrivenjskoj i bogonadahnutoj veri.

Ili, da onda opravdamo sve jeresi kroz istoriju, ma ko te pita to nece biti Sudu, kakvi Simboli i ispovedanja, to Boksit nesto nazivo sanja. 0122_tuk

 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Ништа није завршено док СПЦ не изда томос
Издавање било каквог акта од стране цариградског патријарха МПЦ, а пре издавања томоса о аутокефалности од стране СПЦ, била би још једна у низу манифестација источног папизма, сматра проф. др Зоран Чворовић
677z381_20210916_143400-01.jpg
Свети Наум, Охрид (Фото С. Гуцијан)

Решавајући проблем македонског раскола, вероватно у договору с Цариградом и Москвом, а можда и Трновом, СПЦ је желела по свој прилици да афирмише своју канонску позицију мајке-цркве и истовремено спречи Фанар да у року од само три године по други пут реализује своје папистичке амбиције, формирајући као тобожња мајка-црква још једну помесну самосталну цркву на подручју под јурисдикцијом друге аутокефалне цркве, каже у разговору за „Политику” проф. др Зоран Чворовић са Правног факултета Универзитета у Крагујевцу.

– Још не можемо да кажемо ко је победник у овој црквенополитичкој „утакмици” мада знамо на чијој су страни канони – додаје проф. др Чворовић, осврћући се на последње одлуке Светог архијерејског сабора СПЦ у вези са статусом МПЦ, али и оне раније цариградског Синода.

Он истиче да тренутно имамо два паралелна процеса када је у питању статус МПЦ, и ниједан од њих није окончан.

– Цариградска патријаршија је у поступку по апелацији тада тзв. МПЦ донела акт од 9. маја о признању канонског статуса МПЦ. Овај акт је неканонски јер је заснован на погрешном источнопапистичком тумачењу 9, 17. и 28. канона Четвртог васељенског сабора о наводној врховној судској власти цариградске катедре над свим помесним аутокефалним црквама. Овим актом ненадлежна цариградска катедра прејудицирала је питање решења статуса МПЦ, за чије решавање је искључиво надлежна СПЦ – објашњава наш саговорник.

Други процес је, како напомиње проф. др Чворовић, канонски, пошто га води СПЦ као мајка-црква дојучерашњих македонских расколника.

– У том процесу Сабор СПЦ је донео две одлуке: о аутономном статусу и врло брзо о аутокефалности МПЦ. Да би потврдила у пуном капацитету своју канонску улогу мајке-цркве, СПЦ треба да изда томос о аутокефалности. Међутим, архиепископ МПЦ Стефан је изјавио да ће на Свету Тројицу добити некакав акт од Цариградске патријаршије, коју је у присуству српског патријарха противканонски означио као мајку-цркву. Издавање било каквог акта МПЦ од стране цариградског патријарха, а пре издавања томоса о аутокефалности од стране СПЦ, била би још једна у низу манифестација источног папизма и деградација пуноће власти Српске аутокефалне цркве. Стога би такав акт морао од стране СПЦ да буде јавно оглашен ништавим – сматра проф. др Чворовић.

Указује и на то да иако црквена дипломатија покушава да представи ова два процеса као да нису узајамно искључујући, они то јесу јер МПЦ не може имати две мајке-цркве.

– Српска црква је показала братску љубав према православним Македонцима, омогућујући им да на канонски начин учествују у светотајинском животу православне цркве. Када је у питању статус МПЦ, гледано из угла црквеног права, ништа није завршено док СПЦ не изда томос. С тим у вези не можемо још говорити ни о томе какве ће последице по српски народ у Северној Македонији имати одлука СПЦ. У поступку усаглашавања текста томоса СПЦ би морала да обезбеди једну епархију за Србе у Северној Македонији, по узору на Румунију, и да два или три средњовековна манастира, чији су ктитори српски владари, пређу као „ставропигијални” под управу српског патријарха – наглашава наш саговорник.

Говорећи о улози васељенског патријарха у давању аутокефалности црквама, професор Чворовић наглашава да поступак добијања аутокефалности није регулисан канонима донетим на седам васељенских сабора од четвртог до осмог века.

– У Предању цркве, као извору права, временом се утврдило да се канонски ваљана аутокефалија стварала најпре вољом апостола, потом вољом васељенских сабора и, најзад, вољом мајке-цркве. Последњи чинилац који ствара аутокефалију, воља мајке-цркве, није примењиван само после епохе васељенских сабора већ и у епохи васељенских сабора – истиче проф. др Чворовић.

Он додаје да Цариградска патријаршија кроз читав 20. век, али и раније, покушава на основу погрешног тумачења три канона Четвртог васељенског сабора да себи присвоји монопол на додељивање аутокефалности.

– Таква источнопапистичка теорија је супротна једнакости свих аутокефалних цркава, која је потврђена 39. каноном Шестог васељенског сабора. Организација васељенске православне цркве је, да се послужимо поређењем чувеног каноничара Сергеја Троицког, као конференције независних (аутокефалних) цркава, за разлику од Римокатоличке цркве, која је устројена као апсолутна монархија. Цариградска патријаршија не може да додели аутокефалност делу друге аутокефалне цркве над којим нема власт (јурисдикцију) јер „како може дати другоме што нема сам”, како гласи правно начело из Номоканона уз Велики Требник – подсећа проф. др Зоран Чворовић.

Неприхватљивост назива Охридска архиепископија

Друге помесне цркве би могле да признају МПЦ као аутокефалну тек када СПЦ достави овим црквама будући томос, каже наш саговорник.

– Потом свака црква одлучује да ли ће успоставити литургијско и канонско јединство с новом помесном црквом. Бугарској цркви је сасвим неприхватљив и као додатак назив Охридска архиепископија (ОА), пошто бугарску патријаршију сматрају наследницом Охридске архиепископије. Тај назив морао би бити неприхватљив и за СПЦ. Охридска архиепископија је старија од СПЦ, а МПЦ нема хиљадугодишњу историјску традицију, она је, као и самостална македонска држава, творевина 20. и 21. века. Афирмација ОА од стране СПЦ је опасна авантура пошто је српска аутокефалност настала у борби Светог Саве с грчким клиром Охридске архиепископије, с Димитријем Хоматијаном на челу јер је тада ОА имала јурисдикцију над српским земљама – каже проф. др Чворовић

Политика.рс

 
 
Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 6 часа, Legatus Pontificius рече

па да, али Вартоломеј нема никакву помесну заједницу (Цркву), чији би он био епископ. дакле, он је пастир без стада. то сте му врло оштро и злонамерно спочитавали

Gdje mu zamjerah to botino?

пре 6 часа, Legatus Pontificius рече

за тебе су, значи, Тело и Крв Христова само апстрактни појмови, а не евхаристијска реалност? само се симболички причешћујемо, а не стварно, па не постоји заједница (Црква) осим као установа илити организација / удружење грађана (да не кажем- предузеће). или сматраш да постоје два христа, па се једним причешћујемо ми, а другим (римо)католици? па је један присутан у Светим Тајнама Православне Цркве, а други у Светим Тајнама Католичке?

Da imas malo mozga ili da si citao sta pisem, ali izgleda da si malo placen pa te mrzi da se udubljujes u tekst.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

05. јун  2022. 09.46  →  10.02 | Извор: Танјуг

У Саборној цркви литургија, Порфирије уручује томос МПЦ



 
 
  
 
БЕОГРАД - 

У Саборној цркви у Београду у току је света архијерејска литургија коју служе патријарх српски Порфирије и архиепископ македонско-охридски Стефан са владикама обе цркве.

Након ове литургије, како Танјуг сазнаје, патријарх СПЦ урућиће томос архиепископу Стефану о признању аутокефалност Македонске православне цркве.

 

 

 

порфирије, црква, литургија
Извор: ТАНЈУГ/ МИЛОШ МИЛИВОЈЕВИЋ

На заседању Светог архијеррејског сабора у мају ове године једногласно је донета одлука да се призна аутокефалност МПЦ.

За ту одлуку гласало је свих 42 епископа СПЦ.

После прве заједничке литургије МПЦ и СПЦ у Скопљу патријарх Порфирије саопштио је одлуку Сабора који је "једногласно и једнодушно изашао у сусрет молби Македонске православне цркве - Архиепископије Охридске" и прихватио њену аутокефалност.

 

порфирије, црква, литургија, 1
Извор: ТАНЈУГ/ МИЛОШ МИЛИВОЈЕВИЋ

Патријарх је тада рекао да ће након заједничког обављања техничко-организационих детаља, бити обавештене све остале православне цркве, које це бити позване да "по свом канонском реду и поретку" прихвате аутокефални статус МПЦ-ОА

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Порфириј му врачи Томос на Стефан

Заврши литургијата во Белград, по која Српскиот патријарх Порфириј му враќи Томос на Архиепископот Стефан.

Денеска по благодата Божја имаме прилика да овенчаме тоа што веќе постои меѓу нас, а тоа е единството, кое во еден период беше нарушено, но е воспоставено во духот на Црквата, а тоа е Македонската црква, Охридската архиепископоија дека има не само услови потребни да се организира во контекст на автокефална црква и дека тоа е најдобар можен начин и метод за животоот на нашите православи браќа и сестри во Северна Македонија. Затоа она што веќе го реализиравме преку служењето на литургија во Скопје, денеска чувствуваме и јавно пред сите да го објавиме докуменото, кој се нарекува Томос, изјави Порфириј.

 

Ти ме волиш, ал ја не осећам.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Пре сат времена, Orthophill рече

Порфириј му врачи Томос на Стефан

Заврши литургијата во Белград, по која Српскиот патријарх Порфириј му враќи Томос на Архиепископот Стефан.

Денеска по благодата Божја имаме прилика да овенчаме тоа што веќе постои меѓу нас, а тоа е единството, кое во еден период беше нарушено, но е воспоставено во духот на Црквата, а тоа е Македонската црква, Охридската архиепископоија дека има не само услови потребни да се организира во контекст на автокефална црква и дека тоа е најдобар можен начин и метод за животоот на нашите православи браќа и сестри во Северна Македонија. Затоа она што веќе го реализиравме преку служењето на литургија во Скопје, денеска чувствуваме и јавно пред сите да го објавиме докуменото, кој се нарекува Томос, изјави Порфириј.

И, ето га Томос. 😀 Честитам! 

Каква је атмосфера у Македонији сад међу народом? 

 

Српски менталитет карактеришу изненадни подвизи кратког даха, понесеност која прво улије наду, али капитулира у завршници, све се то после правда вишом силом и некаквом планетарном неправдом што само на нас вреба.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 2 минута, Justin Waters рече

И, ето га Томос. 😀 Честитам! 

Каква је атмосфера у Македонији сад међу народом? 

 

Радостна! Каква може да биде?

Ти ме волиш, ал ја не осећам.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Сада је јасно оно што Ава сибилински уме да најави: https://www.facebook.com/zoran.djurovic.921/posts/5395569083820848

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 8 минута, Orthophill рече

Радостна! Каква може да биде?

Ето брате, Бог вам добро дао.

Надам се да сад видите да Срби нису никакви етнофилетисти, националисти итд. за шта смо оптуживани од "античкомакедонских националиста".

И ставите руку на срце па кажите да ли би вам све ово дали Бугари и Цариград, или би вам много тога за узврат узели?

Не желим да нагоним мак на конац, него само братски отворено питам.

Бог вам добро дао! Честитам!

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Креирај ново...