Jump to content

Разликовање нихилизма и атеизма или има ли атеизам садржај: догме, богове, учења, свјетоназор, идеологију?

Оцени ову тему


Препоручена порука

Ево за почетак, атеизам не би био атеизам без Бога, његов категорички императив је: да Бог не постоји, када се не би бавио нечим што не постоји, ни он сам не би постојао!

Дакле на један негативан начин он црпи идентитет из Бога, са друге стране према постојећем, бићу, материји, па и укупном свјету се односи позитивно. Чак подржава науку, дакле и метафизику без бога. Вјерује да има неки смисао постојања или да ћемо га некада спознати. 

Довршени нихилизам, се не бави Богом, он се бави структуром бића и ако безуспјешно, за разлику од атеизма негира било какву везу међу појединачним бићима (јер све су пропале, све су негирале биће), односно исповједа апсурд постојања бивствујућег.

Другим ријечима историја нихилизма је историја метафизике. А атеизам ипак није филозофија него светоназор - тек једна од "божијих идеологија"

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Пре сат времена, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Ево за почетак, атеизам не би био атеизам без Бога, његов категорички императив је: да Бог не постоји, када се не би бавио нечим што не постоји, ни он сам не би постојао!

, ne bi znali sta da rade sami sa sobom :D ..... ovaj nas Cloud i ekipa skoro ne bi ni znali sta da pisu na forumu..... :D

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 6 минута, Bokisd рече

, ne bi znali sta da rade sami sa sobom :D ..... ovaj nas Cloud i ekipa skoro ne bi ni znali sta da pisu na forumu..... :D

Више се баве Богом од свих дргих конфесија скупа, у Исламу људи помену Бога 5 пута дневно, ови без 100 помена не саставе поподне12:smeha:.

Бог је дефинитивно садржај атеизма,осим њега има само оно а...које говори о врсти односа, али љубав је љубав и кад је перверзна.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 16 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Више се баве Богом од свих дргих конфесија скупа, у Исламу људи помену Бога 5 пута дневно, ови без 100 помена не саставе поподне12:smeha:.

Бог је дефинитивно садржај атеизма,осим њега има само оно а...које говори о врсти односа, али љубав је љубав и кад је перверзна.

Drzite boga u svoja 4 zida i niko osim vernika tog vaseg boga nece ni da pominje ni da u usta uzima. Prosto je.

 

Ne mozes da dozvoljavas svojoj relgiji ideologiju prema kojoj se ona namece u javnom zivotu ljudima koji joj ne pripadaju a sve pod izgovorom "vecine" i da se onda satro cudom cudis sto se ljudi koji nisu vernici "bave bogom"... to ti je licemerje par ekslelans. Kao kad bi cuvari u KP domu pricali medju sobom "jbt koji je klinac ovim zatvorenicima samo o nama pricaju, bouze, bas su optereceni nama... hahah da nas nema ne bi znali sta da rade sa svojim zivotima, hahah hnjo hnjo hnjo..."

 

Pritom mene bog ni najmanje ne zanima jer je on za mene stvaran isto koliko i Dusko Dugousko... ono sto mene zanima su vernici koji koriste boga kao izgovor za lecenje svojih frustracija ili ispoljavanje svojih mentalnih patologija.

Ako pratis moje ucesce na forumu primetices da ja ne "mrzim vernike" jer postoje ljudi kojima ne bih ni pomislio da prigovorim sta god da napisu o bogu, veri ili religiji, jer to rade na nacin koji mene ne dotice a imam veliko postovanje prema njihovom izboru da svoj zivot posvete cemu god zele pa i bogu i ti ljudi zaista imaju od mene samo postovanje. Ono sto mene zanima ste vi ziloti, pravoslavni talibani i hristovi ratnici. Vama je uvek neophodno opaliti po par vrtuelnih samara tu i tamo, i to samo zato sto vasa braca koja su previse u hristu to ne mogu ili ne zele sebi da dopuste da urade ;) 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 6 минута, cloudking рече

Drzite boga u svoja 4 zida i niko osim vernika tog vaseg boga nece ni da pominje ni da u usta uzima. Prosto je.

 

Ne mozes da dozvoljavas svojoj relgiji ideologiju prema kojoj se ona namece u javnom zivotu ljudima koji joj ne pripadaju a sve pod izgovorom "vecine" i da se onda satro cudom cudis sto se ljudi koji nisu vernici "bave bogom"... to ti je licemerje par ekslelans. Kao kad bi cuvari u KP domu pricali medju sobom "jbt koji je klinac ovim zatvorenicima samo o nama pricaju, bouze, bas su optereceni nama... hahah da nas nema ne bi znali sta da rade sa svojim zivotima, hahah hnjo hnjo hnjo..."

 

Pritom mene bog ni najmanje ne zanima jer je on za mene stvaran isto koliko i Dusko Dugousko... ono sto mene zanima su vernici koji koriste boga kao izgovor za lecenje svojih frustracija ili ispoljavanje svojih mentalnih patologija.

Ako pratis moje ucesce na forumu primetices da ja ne "mrzim vernike" jer postoje ljudi kojima ne bih ni pomislio da prigovorim sta god da napisu o bogu, veri ili religiji, jer to rade na nacin koji mene ne dotice a imam veliko postovanje prema njihovom izboru da svoj zivot posvete cemu god zele pa i bogu i ti ljudi zaista imaju od mene samo postovanje. Ono sto mene zanima ste vi ziloti, pravoslavni talibani i hristovi ratnici. Vama je uvek neophodno opaliti po par vrtuelnih samara tu i tamo, i to samo zato sto vasa braca koja su previse u hristu to ne mogu ili ne zele sebi da dopuste da urade ;) 

Прво морам да ти кажем да си ме разочарао својом глупошћу, понудио сам ти озбиљне аргументе, али ти си понизио и атеизам, он се бави љечењем оболелих од Бога у јавној свери, па то је јадно колико и утјеривање Бога, и одмах кави смо ми као људи и слично у недостатку аргумената.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 38 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

во за почетак, атеизам не би био атеизам без Бога

Tako je. Da nema ideje o bogu ateizam ne bi postojao. I to je jedina i cela filozofija ateizma.

пре 39 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Дакле на један негативан начин он црпи идентитет из Бога

Netacno. Ateizam nema identitet nikakav. 

To ti je isto kao da ubedjujes celavog coveka da je celavost frizura... nije. Celavost je nedostatak kose. Nema kosu pa je zato celav.... Ili ona popularna metafora "Ateizam je ideologija isto kao sto je NESKUPLJANJE markcia hobi"

- Izvini koji ti je hobi

- pa ja u slobodno vreme volim da ne skupljam markice

:D:D:D 

пре 42 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Чак подржава науку

Ne. JA podrzavam nauku a ateizam nema nikave veze s naukom.

пре 42 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

дакле и метафизику без бога

ni u ludilu. Metafizika je mlacenje slame (slicno kao i religija... ne ISTO... slicno)

пре 44 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Другим ријечима историја нихилизма је историја метафизике.

A?

пре 44 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

А атеизам ипак није филозофија него светоназор - тек једна од "божијих идеологија"

Jok.

 

E posto imamo novu temu, sad mogu da te zamolim da mi objasnis taj ateisticki sadrzaj koji si ti primetio a ja tvrdim da ne postoji.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Управо сада, Hadzi Vladimir Petrovic рече

Прво морам да ти кажем да си ме разочарао својом глупошћу

Ti mene nisi. Tacno si onoliko glup kolko sam ocekivao.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 4 минута, Hadzi Vladimir Petrovic рече

он се бави љечењем оболелих од Бога у јавној свери, па то је јадно колико и утјеривање Бога, и одма кави смо ми кап људи и слично у недостатку аргумената.

a evo i dokaza za moju prethodnu tvrdnju... Zasto lupas ove gluposti? Ne verujem da razuman covek moze sebi da dozvoli da mu je misjenje na ovakav nacin formirano, verovatno se zezas ili trolujes malo... a ;)

Nisi ti ovu temu otvorio da diskutujes nego da se sepuris ko paun gledajuci se u ogledalo. Sto bi moja koleginica rekal napasniku u autobusu "NIsam zainteresovan"...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Пре сат времена, cloudking рече

Ono sto mene zanima ste vi ziloti, pravoslavni talibani i hristovi ratnici. Vama je uvek neophodno opaliti po par vrtuelnih samara tu i tamo, i to samo zato sto vasa braca koja su previse u hristu to ne mogu ili ne zele sebi da dopuste da urade ;)

Ovo je kljucno.

Znaci, prvo, Cloud kazes da nemas nista protiv ljudi hriscana koji pisu o Bogu na nacin da se tebe dotice tebe,..... sto moze ipak da te se i dotice u slucaju,....... jer oni veruju u Boga da postoji, dok ti imas suprotan stav i kada bi razgovarali o tome, opet bi bilo isto kao u ovom slucaju zilota i talibana :ljut: i hristovih ratnika sFun_bat.

I, opet bi bilo da ateizam pociva na negiranju Boga,..... bez toga Cloud, ti i Vlada i Boksit ne bi imali nikakvu pricu,.... mogli bi samo da 0513_music  ... :pivo: .. u neku kafanicu,.... :D

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 18 минута, cloudking рече

Tako je. Da nema ideje o bogu ateizam ne bi postojao. I to je jedina i cela filozofija ateizma.

Netacno. Ateizam nema identitet nikakav. 

To ti je isto kao da ubedjujes celavog coveka da je celavost frizura... nije. Celavost je nedostatak kose. Nema kosu pa je zato celav.... Ili ona popularna metafora "Ateizam je ideologija isto kao sto je NESKUPLJANJE markcia hobi"

- Izvini koji ti je hobi

- pa ja u slobodno vreme volim da ne skupljam markice

:D:D:D 

Ne. JA podrzavam nauku a ateizam nema nikave veze s naukom.

ni u ludilu. Metafizika je mlacenje slame (slicno kao i religija... ne ISTO... slicno)

A?

Jok.

 

E posto imamo novu temu, sad mogu da te zamolim da mi objasnis taj ateisticki sadrzaj koji si ti primetio a ja tvrdim da ne postoji.

Пази, око нечега смо се сложили да атеизма не би било без идеје о Богу, дакле та идеја држи читаву ту причу, и то је нека садржина: атеизам за садржину има идеју о богу, то му је и идентитет, тако га препознајемо, када би изкључили идеју бога из атеизма, такав атеизам нико не би препознао ни именовао атеизмом? Ако има такав атеизам покажи га?

Чим подржаваш науку подржаваш и метафизику то би морао да знаш, јер нема науке без неке метафизике: не може се обезбједити регија бића, без учења о бићу у цјелини. Нема научне области, предмета истраживања, утврђивања истине о неком бићу, без неког дефинисања опште истине о бићу. ( тачно си паметан онолико колико сам мислио)

Па метафора је као и атеизам, не боштво, не скупљање, није негација нешто што искључује, ето монасима је хоби да не.ебу, нестичу, не раде шта хоће, него да раде оно што неће...

Да, без идеје о богу нема атеизма....

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 6 минута, Bokisd рече

Ovo je kljucno.

Znaci, prvo, Cloud kazes da nemas nista protiv ljudi hriscana koji pisu o Bogu na nacin da se tebe dotice tebe,..... sto moze ipak da te se i dotice u slucaju,....... jer oni veruju u Boga da postoji, dok ti imas suprotan stav i kada bi razgovarali o tome, opet bi bilo isto kao u ovom slucaju zilota i talibana :ljut: i hristovih ratnika sFun_bat.

I, opet bi bilo da ateizam pociva na negiranju Boga,..... bez toga Cloud, ti i Vlada i Boksit ne bi imali nikakvu pricu,.... mogli bi samo da 0513_music  ... :pivo: .. u neku kafanicu,.... :D

Ја такође негирам сваку идеју о Богу, у смислу да је једно идеја о Богу а друго Бог.

Или идеја пса не уједа.

Мени је ок што су они против идеје Бога, али зашто задржавају неке друге идеје? Која је разлика идеја крушке или јабуке, оста гладан.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 21 минута, cloudking рече

a evo i dokaza za moju prethodnu tvrdnju... Zasto lupas ove gluposti? Ne verujem da razuman covek moze sebi da dozvoli da mu je misjenje na ovakav nacin formirano, verovatno se zezas ili trolujes malo... a ;)

Не лупам ти си рекао да је смисао атеизма да ослобађа људе од Бога, само кажем утјеривање и истјеривање је једнако болесно. То је рат идеологија што смо и гледали...

пре 32 минута, cloudking рече

Ne mozes da dozvoljavas svojoj relgiji ideologiju prema kojoj se ona namece u javnom zivotu ljudima koji joj ne pripadaju a sve pod izgovorom "vecine" i da se onda satro cudom cudis sto se ljudi koji nisu vernici "bave bogom"... to ti je licemerje par ekslelans.

Ово ти је без везе, као да ја сад причам о гулагу, најмрскија од свих идеологија ми је хришћанска, а ако је православље идеологија одричем га се....

Link to comment
Подели на овим сајтовима

пре 38 минута, Bokisd рече

Znaci, prvo, Cloud kazes da nemas nista protiv ljudi hriscana koji pisu o Bogu na nacin da se tebe dotice tebe,..... sto moze ipak da te se i dotice u slucaju,....... jer oni veruju u Boga da postoji, dok ti imas suprotan stav i kada bi razgovarali o tome, opet bi bilo isto kao u ovom slucaju zilota i talibana :ljut: i hristovih ratnika sFun_bat.

Ne bi. Prosto nije tacno a i bilo je iks puta na forumu.

пре 41 минута, Bokisd рече

I, opet bi bilo da ateizam pociva na negiranju Boga,..... bez toga Cloud, ti i Vlada i Boksit ne bi imali nikakvu pricu,.... mogli bi samo da 0513_music  ... :pivo: .. u neku kafanicu,.... :D

Da. To sam i ja reko... nista ne citate sta pisem samo se svadjajte sa onim sto verujete da sam napisao :D 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Поуке.орг - инфо,
      Његова Светост Патријарх српски г. Порфирије објавио је на свом инстаграм налогу поруку о Косову, уз фотографију Пећке Патријаршије: "Данас Косово има ултимативно значење; значење магнета који нас везује. Ми немамо свој национални наратив, али имамо Косово. Косово је наш наратив. Мит је једно, а завет је друго. Мит може да буде победнички, или губитнички, јер он припада имагинацији. Мит је нешто што може бити погодно за политичку употребу. Завет је нешто много дубље јер припада духовности. Косовски завет је израз Новог Завета, а у средишту Новог Завета стоји светост. Свети Сава је светост усадио у Косово у темеље нашег националног бића".
       
      Извор: Инстаграм налог Његове Светости
    • Од Иван Ц.,
      Критичари епископа бачког Иринеја не могу се подвести под његове критичаре нити спадају у оне интелектуалне посленике којима је до критике стало

       
      Добронамеран читалац неће замерити писцу ових редака због подсећања на познати вид физичке тортуре примењиван у Титовој Југославији, у логору за политичке осуђенике на Голом отоку. Природу тог облика физичке тортуре описивали су са једнаком пластичношћу и заточеници споменутог логора и они који су логором управљали. Тако, рецимо, на више места свог петотомног дела „Голи оток“, писац Драгослав Михаиловић описује овај вид физичке агресије према новопридошлим логорашима, а по суду онога који ово пише издваја се сведочанство извесног Мише Пифата, са којим је споменути писац у тајности водио разговоре крајем 1978. и готово читаве 1979. године. Споменути Миша Пифат, чије је сведочанство Михаиловић делимично записивао, а делом и снимао на магнетофон, сведочи о два шпалира, у голооточком жаргону познатија као топли зец, кроз која су пролазили нови кажњеници. Први кажњенички строј називао се у логорском вокабулару термином жица. Њу су сачињавали кажњеници који нису били припадници такозване радне бригаде и који су новопридошле поздрављали премлаћивањем без употребе тврдих предмета. Други, страшнији вид топлог зеца приређивали су припадници радничких бригада које су сачињавали како ревидирани кажњеници тако и припадници такозване банде, који су нарочито настојали да се истакну у примени тортуре пред собним старешинама и управом Голог отока. Они су за ту прилику најчешће користили летве којима су беспоштедно ударали новопридошле робијаше, не устежући се да им нанесу и најтеже повреде главе, од којих су неки намах скончавали живот. Они који би преживели поздравну церемонију топлог зеца по правилу су, према сведочанству истог Мише Пифата, добијали флегмону, тојест упалну гнојну инфекцију делова тела, која је такође могла бити смртоносна. Потом су следила мучна ислеђивања новопридошлих, приликом којих су често гушени у боксу од ћебади. Незнатно мање пластично него што је то чинио Михаиловић у својим литерарним остварењима, физичку тортуру топлог зеца описивао је и Јово Капичић, у време оснивања злогласног логора шеф савезне Удбе, коме је голооточка управа непосредно била подређена. Чинио је то Капичић како у интервјуима датим Тамари Никчевић у књизи под називом Голи отоци Јова Капичића тако и у многобројним телевизијским интервјуима. За разлику од Михаиловића који као бивши логораш са индигнацијом описује овај феномен политичке принуде, Капичић је био јединствен по томе што се том тортуром јавно хвалио усред Београда, вређајући жртве, од којих је највише било припадника српског народа. Овај вид политичке присиле према осуђеницима имао је у том времену и свој идеолошки аналогон.
      Голи оток (Фотодокументација „Политике”)
      Наиме, аспект понижавања и затирања достојанства личности политичких и идеолошких неистомишљеника, као и достојанственика Српске Православне Цркве, присутан је био и у литерарној сфери. Тако је књижевну модификацију метода топлог зеца користио познати партијски радник и песник-надреалиста, Марко Ристић, када је у свом есеју „Три мртва песника“ прогласио Милоша Црњанског покојним за живота, за време док је писац „Сеоба“ живео и стварао у Лондону као политички емигрант. Истоветан облик литерарног вида топлог зеца користио је и Радомир Константиновић у свом делу „Философија паланке“, у којем се у титоистичком кључу разрачунавао са многобројним највиђенијим културним и црквеним посленицима, међу којима су и песник Момчило Настасијевић и владика Николај Велимировић. Истоветно је поступао и песник Оскар Давичо према великом броју књижевник посленика, а нарочито интензиван вид литерарне тортуре испољио је према песнику Миодрагу Павловићу.
      Литерарна варијанта топлог зеца аналогна је оној физичкој још по нечему. Наиме, док су предузимана батинања нових заточеника, певане су и песме Титу и Партији, од којих је најпознатија она која се певала како на Голом отоку тако и на Светом Гргуру, острву претвореном у логор за жене. Та песма, кратка и јасна, језгровита, гласила је овако: „Убићемо сваког скота ко је против Тита и Ка-Пе-Јот-а!“ Слична распеваност пратила је и литерарне аналогоне топлог зеца. Наиме, и Марко Ристић и Радомир Константиновић писали су оде у част Јосипа Броза, а овај други га је у једном есеју чак изједначавао са бићем натприродних, божанских својстава. Оскар Давичо, беспоштедни критичар у име Тита и Партије, састављач је оде у част „друга” Александра-Леке Ранковића, који је био познат и по конспиративном имену идентичном имену састављача ових редова. У споменутој оди, прочитаној на свечаној академији посвећеној јубилеју ОЗНЕ у Дому синдиката у Београду, Давичо између осталог кличе и да „ОЗНА све дозна“.
      Радомир Константиновић (Фото: Политика/Бранко Белић)
      Физички и литерарни метод топлог зеца у времену Титове Југославије примењиван је доследно, у складу са институционализованим терором над политичким противницима. Нико се од оних који су тај метод практиковали није позивао на друштвене демократске норме и покушавао да споји неспојиво: да у исти мах у политичкој пракси буде тоталитарни делатник, а у теорији приврженик демократије. Треба истаћи и чињеницу да су споменути литерарни поклоници топлог зеца били неоспорно интелектуално озбиљни, те ни писац ових редова не спори литерарну вредност поезије Марка Ристића и Оскара Давича нити интелектуалне домете Радомира Константиновића. Управо ово ваља нагласити када је реч о савременим литерарним приврженицима старог и ефикасног метода топлог зеца, јер у њих изостају интелектуални и уметнички домети који су красили њихове идеолошке претходнике. Састављач овог написа ће овај феномен покушати да предочи на примеру дуготрајне, јавне примене старог голооточког механизма који је у писаним и електронским медијима, без предаха, усмерен према епископу бачком и портпаролу Српске Православне Цркве, Иринеју Буловићу, сталном антихероју одређених медија. Моја маленкост се, притом, неће детаљно освртати на велики број литерарних стрелица усмерених према споменутом епископу управо стога што је њихов интелектуални ниво у равни већ спомињаног Јова Капичића и уопште нема интелектуалне особине једног Марка Ристића, Константиновића или Давича, без обзира на то што поклоници голооточког манира нису лишени интелектуалних претензија.
      Оскар Давичо
       

      View full Странице
    • Од Иван Ц.,
      Добронамеран читалац неће замерити писцу ових редака због подсећања на познати вид физичке тортуре примењиван у Титовој Југославији, у логору за политичке осуђенике на Голом отоку. Природу тог облика физичке тортуре описивали су са једнаком пластичношћу и заточеници споменутог логора и они који су логором управљали. Тако, рецимо, на више места свог петотомног дела „Голи оток“, писац Драгослав Михаиловић описује овај вид физичке агресије према новопридошлим логорашима, а по суду онога који ово пише издваја се сведочанство извесног Мише Пифата, са којим је споменути писац у тајности водио разговоре крајем 1978. и готово читаве 1979. године. Споменути Миша Пифат, чије је сведочанство Михаиловић делимично записивао, а делом и снимао на магнетофон, сведочи о два шпалира, у голооточком жаргону познатија као топли зец, кроз која су пролазили нови кажњеници. Први кажњенички строј називао се у логорском вокабулару термином жица. Њу су сачињавали кажњеници који нису били припадници такозване радне бригаде и који су новопридошле поздрављали премлаћивањем без употребе тврдих предмета. Други, страшнији вид топлог зеца приређивали су припадници радничких бригада које су сачињавали како ревидирани кажњеници тако и припадници такозване банде, који су нарочито настојали да се истакну у примени тортуре пред собним старешинама и управом Голог отока. Они су за ту прилику најчешће користили летве којима су беспоштедно ударали новопридошле робијаше, не устежући се да им нанесу и најтеже повреде главе, од којих су неки намах скончавали живот. Они који би преживели поздравну церемонију топлог зеца по правилу су, према сведочанству истог Мише Пифата, добијали флегмону, тојест упалну гнојну инфекцију делова тела, која је такође могла бити смртоносна. Потом су следила мучна ислеђивања новопридошлих, приликом којих су често гушени у боксу од ћебади. Незнатно мање пластично него што је то чинио Михаиловић у својим литерарним остварењима, физичку тортуру топлог зеца описивао је и Јово Капичић, у време оснивања злогласног логора шеф савезне Удбе, коме је голооточка управа непосредно била подређена. Чинио је то Капичић како у интервјуима датим Тамари Никчевић у књизи под називом Голи отоци Јова Капичића тако и у многобројним телевизијским интервјуима. За разлику од Михаиловића који као бивши логораш са индигнацијом описује овај феномен политичке принуде, Капичић је био јединствен по томе што се том тортуром јавно хвалио усред Београда, вређајући жртве, од којих је највише било припадника српског народа. Овај вид политичке присиле према осуђеницима имао је у том времену и свој идеолошки аналогон.
      Голи оток (Фотодокументација „Политике”)
      Наиме, аспект понижавања и затирања достојанства личности политичких и идеолошких неистомишљеника, као и достојанственика Српске Православне Цркве, присутан је био и у литерарној сфери. Тако је књижевну модификацију метода топлог зеца користио познати партијски радник и песник-надреалиста, Марко Ристић, када је у свом есеју „Три мртва песника“ прогласио Милоша Црњанског покојним за живота, за време док је писац „Сеоба“ живео и стварао у Лондону као политички емигрант. Истоветан облик литерарног вида топлог зеца користио је и Радомир Константиновић у свом делу „Философија паланке“, у којем се у титоистичком кључу разрачунавао са многобројним највиђенијим културним и црквеним посленицима, међу којима су и песник Момчило Настасијевић и владика Николај Велимировић. Истоветно је поступао и песник Оскар Давичо према великом броју књижевник посленика, а нарочито интензиван вид литерарне тортуре испољио је према песнику Миодрагу Павловићу.
      Литерарна варијанта топлог зеца аналогна је оној физичкој још по нечему. Наиме, док су предузимана батинања нових заточеника, певане су и песме Титу и Партији, од којих је најпознатија она која се певала како на Голом отоку тако и на Светом Гргуру, острву претвореном у логор за жене. Та песма, кратка и јасна, језгровита, гласила је овако: „Убићемо сваког скота ко је против Тита и Ка-Пе-Јот-а!“ Слична распеваност пратила је и литерарне аналогоне топлог зеца. Наиме, и Марко Ристић и Радомир Константиновић писали су оде у част Јосипа Броза, а овај други га је у једном есеју чак изједначавао са бићем натприродних, божанских својстава. Оскар Давичо, беспоштедни критичар у име Тита и Партије, састављач је оде у част „друга” Александра-Леке Ранковића, који је био познат и по конспиративном имену идентичном имену састављача ових редова. У споменутој оди, прочитаној на свечаној академији посвећеној јубилеју ОЗНЕ у Дому синдиката у Београду, Давичо између осталог кличе и да „ОЗНА све дозна“.
      Радомир Константиновић (Фото: Политика/Бранко Белић)
      Физички и литерарни метод топлог зеца у времену Титове Југославије примењиван је доследно, у складу са институционализованим терором над политичким противницима. Нико се од оних који су тај метод практиковали није позивао на друштвене демократске норме и покушавао да споји неспојиво: да у исти мах у политичкој пракси буде тоталитарни делатник, а у теорији приврженик демократије. Треба истаћи и чињеницу да су споменути литерарни поклоници топлог зеца били неоспорно интелектуално озбиљни, те ни писац ових редова не спори литерарну вредност поезије Марка Ристића и Оскара Давича нити интелектуалне домете Радомира Константиновића. Управо ово ваља нагласити када је реч о савременим литерарним приврженицима старог и ефикасног метода топлог зеца, јер у њих изостају интелектуални и уметнички домети који су красили њихове идеолошке претходнике. Састављач овог написа ће овај феномен покушати да предочи на примеру дуготрајне, јавне примене старог голооточког механизма који је у писаним и електронским медијима, без предаха, усмерен према епископу бачком и портпаролу Српске Православне Цркве, Иринеју Буловићу, сталном антихероју одређених медија. Моја маленкост се, притом, неће детаљно освртати на велики број литерарних стрелица усмерених према споменутом епископу управо стога што је њихов интелектуални ниво у равни већ спомињаног Јова Капичића и уопште нема интелектуалне особине једног Марка Ристића, Константиновића или Давича, без обзира на то што поклоници голооточког манира нису лишени интелектуалних претензија.
      Оскар Давичо
       
    • Од obi-wan,
      Ovaj clanak sam malocas video kod nekih prijatelja po mrezi.
      Napisan je, to je vazna napomena, 2017. godine. Nije nov, ali jeste jos kako aktuelan.
×
×
  • Креирај ново...