Jump to content

Оцени ову тему

Recommended Posts

Интензитет корона вируса се не смањује... тако да је веома могуће да се ситуација неће пуно променити у наредним данима....

У овим околностима поставља се питање како да се модерне технологије Live Streaming употребе/интегришу кад су у питњу Св. Богослужења (на пример...... Велики Четвртак Литургија, и читање Јеванђења,.... Велики Петак изношење плаштанице, Велика Субота..... статије, као и Св. Пасхална Литургија).

Видимо да у СПЦ наши епископи немају једнообразни/јединствен став по питању употребе модерних технологија...

Људи који остану у круго својих породица а свакако ће ових већина бити.... поставља се питање како да се прате/учествује на Богослужењима у овим новим ванредним околностима а преко интернета или преко ТВ-еа.... да ли да се богослужења Live Streaming прате као и обично кад користимо ТВ или интернет или треба да стојимо као да смо присутни у самој Цркви, и да се молимо као да смо у Цркви? да ли испред кућних икона да се постави ТВ,  или комп, да се упали кандило, свеће, да ли да се кади?...... Можда ова питања изгледају непримерена али кажем опет питање је шта и како да се уради у овим ванредним околностима....

Вечерња и јутарња богослужења по својој суштини се разликују у односу на Св. Литургију где се подразумева приступање Св. Причешћу тј. личном учествовању и сједињењу са Господом нашим, а што је свакако неизводљиво ако се користе модерне технологије....наравно и кроз молитву код куће на неки начин се сједињујемо са Господом неба и земље, а исто тако чинимо међусобну заједницу.....

Лично сматрам да у овим и оваквим ванредним околностима може и треба да се преносе Богослужења, али опет кажем, како и шта да се уради: како и на који начин да се учествује пасивно-гледајући пренос или активно стојећи и истовремено да се укућани моле, са свим детаљима које сам горе споменуо.....

Исто тако и свему овом што нас је снашло као Православни народ питање је: Шта смо до сада научили као СПЦ у овим околностима и кад све ово прође какво наравоученије треба да извучемо из свега овога...

Дакле кад су у питању предПасхална и Пасхална Богослужења како ћете ви да поступите, уколико останете код куће за нека од ових Богослужења?

 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Moram malo da kukam na glas ..... cu se napijem od muke u svojoj kuci  .... :w9k3k6:

Ali, stvarno, nisam ja sad neki extra giga hriscanin, ali kada propustim neku nedeljnu liturgiju, onako, nekako mi nije bas dobro,..... svaka ta nedeljna liturgija mi je kao neka oaza mira i neke duhovne snage i okrepljenja, ..... da ne pricam o Vasksnim nocnim sluzbama.

Ah, kad se setim liturgija i Vaskrsa na Svetoj Gori i te cudesne lepote i blagodati ,..... ma, moram da kazem pa kud puklo da puklo',.... moze da se prica sta ko oce,...kao nista strasno sto mozda nece biti liturgija i Vaskrsa i kao bice super nama sa porodicama,..... meni licno nije tako i nije mi bas dobro ovih dana i pomalo sam i tuzan svime sto vidim da se desava u crkvi i sa crkvom i kako se neke stvari uzimaju tako olako ....:blush:

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 22 минута, Bokisd рече

Ah, kad se setim liturgija i Vaskrsa na Svetoj Gori i te cudesne lepote i blagodati ,..... ma, moram da kazem pa kud puklo da puklo',.... moze da se prica sta ko oce,...kao nista strasno sto mozda nece biti liturgija i Vaskrsa i kao bice super nama sa porodicama,..... meni licno nije tako i nije mi bas dobro ovih dana i pomalo sam i tuzan svime sto vidim da se desava u crkvi i sa crkvom i kako se neke stvari uzimaju tako olako ....

Можда и терба мало да видимо шта имамо...мислим да је непотребно и помињати шта је литургија...у нас су мала деца, овде су јаке зиме, и нека устаљена пракса је да родитељи са мало децом долазе на крај литургије.

Сад, знам, да ће то зилоти да осуде (мислим на праве зилоте), али пази, минус 10 напољу, храм мали дупке пун, још зими јер нико не иде викендом на село - слава Боу да је пун. Комбинизони за децу топли и то...али скоро је немогуће са маилим дететом бити на пртини сат и по....зими ми стојимо напољу, иначе, јер је хра мали и препун, не можее се маћи. И дођемо шта знам тамо после Јевенђеља, некад икасније некад мало раније...сви са децом ту....

И ја сам изгубио онај осећај литургије...иначе сам живео за тренутак када крене херувимска, а увек је са сузама кришом дочекујем...и сад тога више нема, ради овога што пишем....одмах сам осетио како се цепам, ситним, слабим...а ипак имам неки изговор -деца. Понављам, код нас је баш екстремно пуна црквица мала, а центар града, и покрива велико подручје храм(ић). Ипак, слава Богу да народ долази.

Унутра глава на главу, улазне двери кад неко отвори удари у човека. Е сад, два попа исповедају у току литургије, па онда знаш сам те форме некад и непотребне, народ с екомеша, онај целива икону, она баба чека да крене анафора па онда иде и пали свећу пре иконостасом и 50 људи покрене, фрку направи, а мисли да се то непто посебно - све то изнервира човека. Онда баба нека са спрејом пред целивном иконом...па Руси имају неколико оних пијадесталних свећњака, стојећих који зазму пола лађе храма....немогуће је скро са дететом ту бити....скоро сви са децом стоје напољу.

Ја понекад одем у наше подворје, тамо је велик храм, па милина некако. И чим сам изгубио тај осећај литургије, онај кад 100% учествујеш, одмах, ма кад да дођеш некако ти напорно...а уствари ти је то, што кажеш, била и јесте оаза.

Е сад, у таквој ситуацији, где је храм препун и премали, посебно долази до изражаја и оно око исповести на литургији. Много се у нашем храму "узнемирава" литургија, тачно неки стрес, Боже опрости.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Морам да додам, скоро увек се сетим јеванђељске приче када болесника преко крова уносе....и тиме се смиравам....у тој нашој уек гужви...и слава Богу да је пун храм. При том храму је света Јелисавета Кнегиња збрињавала одбачене....после су га црвени претварали у којепта, у магацине и ко зна пта....до краја 80тих је био пун смећа, ућас један...онда га је обнови отац Димитри Смирнов и ето....сада је дупке пун....народ са децом стоји напољу на минус десет. Слава Богу је све што можемо рећи.

Крене причешче, па се све комеша, цео храм се "љуља", дечица нестрпљиво чекају, гладна...онда им дају у крај храма ону руску попитку и нафору а она једу слатко.....дакле све оно што рекох гре је једна сика, али благодат велика се ту осећа....све форме су мање важне....народ Божији, слаб, грешан и Бог њихов и свештениици њихови.

Понекад исповеда неки баћушка који не служи, или суботом увече, на мантији само епитрахиљ али Руси носе рукавице...то ми је дивно...поп без одеди у епитрахиљу и рукавице долазе до изразаја...као неки духовни мачеви на њима.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

od strane države bi bilo krektno da kao meru kompezacije na zvaničnim kanalu (RTS1) prenese svako bogosluženje a pri tome mislim na sve službe u okviru strasne sedmice. pri tome Crkva bi po meni trebala da ukoliko je to dogmatski opravdano doda službe (recimo čitanje jevanđelja ili akatista ili molebana) i paralelno sa ovim živim prenosima redovnih službi iznađe načina da se na svim crkvenim medijima (radio, tv, internet tv, YT kanali, FB streaming) prenose sve ove i dodatne službe kako bi u nedostatku standardnih ceremonijalnih mogućnosti pokušali da zaista celu ovu nedelju provedemo kako dolikuje najvažnijem prazniku.

samu praksu, šta će primalac raditi, možda nije od esencijalnog značaja niti je potrebno sad definisati, bitno je da se učestvuje (sluša, gleda, moli, misli) te bi na ovaj način možda ovo mogla da bude i jedna od najpogruženijih (i najmasovnijih da tako kažem) strasnih nedelja. pri tome mislim na mogućnost da se dopre i do ljudi koji su u beznađu povodom cele ove situacije a nisu vernici...

ako već ne možemo mi da dođemo do crkve, možda razmisliti o prigodnom načinu kako da crkva dođe do nas, recimo ne bi video ništa sporno u tome da za sam vaskr prođe vozilo sa razglasom "Hristos Vaskrese!!!" ili sl.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 38 минута, dragisa рече

od strane države bi bilo krektno da kao meru kompezacije na zvaničnim kanalu (RTS1) prenese svako bogosluženje a pri tome mislim na sve službe u okviru strasne sedmice. pri tome Crkva bi po meni trebala da ukoliko je to dogmatski opravdano doda službe (recimo čitanje jevanđelja ili akatista ili molebana)

Не полемишем, тек осврт....мислим да се акатисти не читају током поста...поводом преноста на ТВ. Слажем се да би РТС требао да преноси, и сада и иначе...мада, ја нисам за онлајн богослужења. Нисам поготово да камера по Светом Олтару шета и Тајну снима....мислим нема шта да сними, то је невидљива тајна....али бојим се да олако (а није ово нека баш огромна катастрофа) попримамо "стање ствари"...јер треба размислити каве пандорине кутие се оттварају са тим.

Мислим, то нека митроносци одлучују, з амене ће бити свака одлука - амин! ААли, већ смо ули у једну нову сферу...макар да будемо свесни тога, па онда нека надлежни предузимају кораке.

Нисам ја никако за онлај-иповести и за онлан....него за живе сусрете. Посебно напомињем, не осуђујем - иповест! Требало ми некако да свештеници имају неко посебно време з аисповести, да се не исповеда "ђутуре" и у стресу и у редовима....да оде човек отвори душу, посаветује се, да му се разреши и да а се упути......иначе то није било по мени како треба, сада још ово.....велика је Тајна исповест....а свели смо је као да чекамо зејтин у реду н абрзака...и колико е само корисна, и како само нема тог личног односа светеника и верниак...да исповеда се Богу, али није лако иповедити се...а лако је ако је добар исповедник. И како сад? Звати попа па на теелефон?

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
33 minutes ago, dragisa said:

od strane države bi bilo krektno da kao meru kompezacije na zvaničnim kanalu (RTS1) prenese svako bogosluženje a pri tome mislim na sve službe u okviru strasne sedmice. pri tome Crkva bi po meni trebala da ukoliko je to dogmatski opravdano doda službe (recimo čitanje jevanđelja ili akatista ili molebana) i paralelno sa ovim živim prenosima redovnih službi iznađe načina da se na svim crkvenim medijima (radio, tv, internet tv, YT kanali, FB streaming) prenose sve ove i dodatne službe kako bi u nedostatku standardnih ceremonijalnih mogućnosti pokušali da zaista celu ovu nedelju provedemo kako dolikuje najvažnijem prazniku.

samu praksu, šta će primalac raditi, možda nije od esencijalnog značaja niti je potrebno sad definisati, bitno je da se učestvuje (sluša, gleda, moli, misli) te bi na ovaj način možda ovo mogla da bude i jedna od najpogruženijih (i najmasovnijih da tako kažem) strasnih nedelja. pri tome mislim na mogućnost da se dopre i do ljudi koji su u beznađu povodom cele ove situacije a nisu vernici...

ako već ne možemo mi da dođemo do crkve, možda razmisliti o prigodnom načinu kako da crkva dođe do nas, recimo ne bi video ništa sporno u tome da za sam vaskr prođe vozilo sa razglasom "Hristos Vaskrese!!!" ili sl.

Ni malo se ne slazem sa prenosenjem Liturgije preko Tv-a. Na ovaj nacin ce se sveta Liturgija posmatrati kao pozorisna predstava, kao film... a ona to nije i ne moze biti. Liturgija nije ``stvar za gledanje``.

Zar mislis da ce Gospod i Bog nas Duh Sveti uskratiti nekom svoju blagodat ako taj zarko zeli pricestiti se i otici na sluzbu a zabranjeno mu je?

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

И ја сам противник онлајн богослужења. Нешто просто не може онлајн, као на пример ручак, оброк.

1. И сад рецимо, ако преспаваш можеш вратити на почетак.

2. Реприза богослужења?

Ја нисам гледао, нити ћу гледати.

Да не причамо да је Богослужење тајна.

1. “Двери, двери...” позив да се затворе врата храма, и да се нико не пушта. Не знам како ово технички извести. Некако да се закључа ТВ канал и да онај ко није на том каналу не може да више пређе на њега?

2. “Оглашени изађите...” позив да они који се спремају за Крштење напусте храм. Да овај део преформулишемо у “Оглашени пребаците канал, нико од оглашених да не остане на овом каналу!”? :)

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 1 минут, Ђорђе Р рече

“Двери, двери...” позив да се затворе врата храма, и да се нико не пушта.

Ja smatram da se do ovog dela može prenositi, ali ne dalje.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Живимо у времену кад неки страни туђи људи користе сва могућа средства: интернет, TV, новине...24/7 на екрану и на папиру (новинама) иду уживо ергеле-фарме итд.....да поробе наш народ у сваком могућем погледу, поготово младе људе, чији умови још нису обликовани....   дакле модерне технологије су саставни део живота, не верујем да има неко да ово пориче.....

Наши непријатељи користе све ово..... а  ми ето расправљамо и многи овде одричу се овога (модерних технологија) као нечег са чим се може дођи до људи, и ето разматрамо ако би то било прихватљиво да се нека предПасхална и Пасхална богослужења преносе уживо..... 

....тренутно имамо ванредно стање због корона вируса и у овим околностима сматрам да нема разлога да се не преносе богослужења уживо.....наравно остаје нејасно како и на који начин верни да учествују, јер наша Црква нема званични-једнообразни став по овом питању тј. речено је биће пренос неких Богослужења али без даљих инструкција за вернике шта они треба да ураде/како да учествују или не учествују, ако одлуче да укључе TV или комп....

У сваком случају да само у неким другим околностима, где живот тече уобичајеним током, наравно било би неприхватљиво да неко прати сваку Литургију преко TV-a....

Оци Ране Цркве су били позитивно настројени према науци и достигнућима науке... њихов рецепт је био да се понашају као што се понаша разборит домаћин чоек' у своме домаћинству који брине о свим укућанима подједнако без изузетка, и гледа како је и шта је најбоље да се уради у свему што год да се догоди, и шта год да задеси домаћинство....

 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
6 minutes ago, uomo del Ve.Te. said:

Наши непријатељи користе све ово..... а  ми ето расправљамо и многи овде одричу се овога (модерних технологија) као нечег са чим се може дођи до људи, и ето разматрамо ако би то било прихватљиво да се нека предПасхална и Пасхална богослужења преносе уживо.....

Ко се одриче модерних технологија? Црква максимално користи модерне технологије, где је то могуће.

Није поента само користити технологије, него користити са разумом, смислом. Кад већ спомињеш црквопротивнике, они ће управо искористити те ТВ преносе да нас исмевају и да нам се ругају.

Богослужења су “тајна”, и то се не сме изгубити из вида. “... нећу рећу тајну непријатељима Твојим...”. Ил то не  треба да важи више? Има ли то смисла?

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 8 минута, Ђорђе Р рече

Ко се одриче модерних технологија? Црква максимално користи модерне технологије, где је то могуће.

Није поента само користити технологије, него користити са разумом, смислом. Кад већ спомињеш црквопротивнике, они ће управо искористити те ТВ преносе да нас исмевају и да нам се ругају.

Богослужења су “тајна”, и то се не сме изгубити из вида. “... нећу рећу тајну непријатељима Твојим...”. Ил то не  треба да важи више? Има ли то смисла?

Цитат

Bez TV prenosa Liturgije

– U našoj eparhiji Liturgije se ne prenose putem video striminga. Ne može se direktno prenositi zbivanje Carstva nebeskog. I ako već postoji neki „prenos“ Carstva Božijeg, onda je to sama sveta Liturgija koja zahteva živi, taktilni odnos. Šta neki sada rade? Daju nam „prenos prenosa“. Platon je u „Republici“ kritikovao umetnost govoreći da nas ona još više udaljava od istine zato što nam ne daje sliku istine nego sliku slike. Ovde ne mislim na banalne primedbe poput one „ljudi sede u udobnoj fotelji, piju kafu i gledaju pričešće“, nego na nešto mnogo suptilnije, a što se dotiče i discipline čuvanje tajne. Rani hrišćani, kao i oni u 4. i 5. veku, ljubomorno su čuvali Liturgiju i od katihumena, dakle onih koji su već bili odlučili da se krste, a mi sada to dajemo „na tanjir“ svima, uključujući i one koji se podsmevaju hrišćanstvu. Mislim da to nije dobra primena ikonomije.

Meni se sviđa ovaj stav.

 

WWW.DANAS.RS

Zapanjujuće je kako je jedan nevidljivi virus uspeo da promeni zvuke velikih gradova. Prva stvar koja "para uši" jeste moć tišine.

 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Један познати Православни Богослов са Запада објашњава како треба читати Оце Ране Цркве....

Парафразирам:

Не можемо/не треба ићи 1500/1600.. година уназад тј. у 4 или 5 век и да нађемо тамо одговоре за наша сва питања тј. у Списима Отаца ....иако се могу наћи многи одговори (мада колико ја знам у списима Ране Цркве не спомиње се нигде корона вирус...).... АЛИ првенствено треба да читамо Оце Ране Цркве тако да задобијемо њихово настројење ума, тј. треба да читамо Оце не да нађемо одговре на питања (иако се то не искључује) већ да читамо Оце и да размишљамо како би они поступили да су они данас живи у ово време крона вируса, а у које ми живимо.... тј. како би они одреаговали....

Дакле,  ове координате треба следити кад су у питању Оци Ране Цркве...не ићи уназад него из ове тачке где смо ми сада требамо заједно са Црквеним оцима ићу напред.... у будућност, у ново данас, ново сутра, прекосутра....

Оци Ране Цркве су били отворени за измене/иновације унутар граница Св. Писма и Св. Предања, баш као што то ради разборит домаћин који се брине о своме домаћинству....

...разборит домаћин човек кад га снађе нека невоља у домаћинству он не размишља пуно шта је његов чукун деда радио.... већ користи очи и мозак који му је Господ неба и земље дао на употребу...

 

 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

А што је најтужније: на Васкрс неће нико моћи да се причести. 

Да ли би тај карантин могао бити мало померен бар за један дан?

Или, да ли је могуће пустити вернике на пар сати из куће на Свето Причешће, кад већ у то исто време допустају да се керови шетају. (сиц!)

Да ли уопште овој држави нешто значи црква? 

 

 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Поуке.орг - инфо,
      На иницијативу Епископа звенигородског г. Питирима, ректора Московске духовне академије, при наведеној високообразовној богословској установи основан је Истраживачки центар за биоетику и високе технологије.      Циљ новооснованог Истраживачког центра је проучавање богословских, етичких и пастирских тема у вези са медицинском етиком и савременим технологијама које се нагло развијају (вештачка интелигенција, роботика). Убрзани технолошки развој и животне промене, које су њиме проузроковане, представљају изазове на које је неопходно одговорити из угла библијског погледа на свет и светоотачког учења. При Истраживачком центру биће организовани научни скупови и конференције у вези са поменутим темама.     Извор: Инфо-служба Епархије бачке
    • Од Поуке.орг инфо,
      О новим искушењима која нам доноси 5Г технологија, дигитализација  и трансхуманизам синоћ је било ријечи на „Тргу од ћирилице“ у Херцег Новом. О овој актуелној теми говорио свештеник др Оливер Суботић, управник Центра за проучавање и употребу савремених технологија СПЦ.       Своје предавање отац Оливер је почео појмом дигитализације, односно периода послије Другог свјетског рата када дигиталне технологије полако почињу да се употребљавају и прелазе из војног сектора у комерцијални сектор – индустрију гдје се усавршавају. Он је подсјетио да ми заправо нијесмо били свјесни постојања информационих технологија у друштву све до 80-их година када долази до појаве кућних, персоналних, рачунара. Те осамдесете године су обељежиле долазак рачунара у наше домове, али тада још увијек није било великих искушења. Са првим велики изазовом срећемо се средином деведесетих година када интернет постаје комерцијално доступан упоредо са комерцијалном мобилном телефонијом. По мишљењу оца Оливера тада интернет на неки начин почиње да мијења наше окружење.   „Интернет и мобилна комуникација много тога су побољшали, али су се појавила и нека нова искушења до тада невиђена, као на примјер феномен интернет зависност. Такав феномен је регистрован први пут 2003/2004 године у Финској када је Министарство одбране одлучило да тројици својих војника одобри да буду лишени војне обавезе зато што су дијагностиковали да имају зависност од интернета а у касарнама нијесу могли да им обезбједе интернет приступ“, истако је, између осталог, презвитер др Оливер Суботић.   Говорећи о трансхуманизму др Суботић је нагласио да има позитивних ствари које нико не спори, на примјер угрдња пејсмејкера и сл, али да се већ сада мора размишљати на који начин обезбједити права људи који не желе да буду супер људи и да њихов генетски материјал бити за 300% побољшан:   „Већ сада морамо размишљати да омогућимо људима да у таквом друштву, које ће доћи, не буду дискриминисани.“   Нагласио је да сада када имамо тај изазов пред собом лако да идентификујемо искушења, али треба наћи одговор на који начин да се изборимо са тим  технолошким таласом који долази и доноси нешто што не можемо још увијек да предвидимо у довољној мјери. Постоје два пута и оба су нам потребна, тврди отац Оливер.   „Први је онај који се тиче институционалног дјеловања, дакле нашег заједничког дјеловање са другима. Лично сматрам да треба дати подршку покретима љекара, интелектуалаца, професора, удружење за заштиту животне средине, који се залажу за формирање оаза које нијесу загађене електромагнетним смогом. Други вид нашег одговора је далеко важнији. Треба имати у виду да 5Г технологија представља увертиру за 6Г и 7Г који се већ разрађују. Основна концепција 7Г технологије која је тек на нивоу једног теоријског концепта, више није проток информација, него могућност преноса мисли  – ментална комуникација.“   Ако човјека сведемо на ту врсту менталне комуникације, ако сведемо човјека на мозак, то је један рационализам који до сада у овом технолошком смислу није виђен, истиче др Суботићи износећи став да православље треба да свједочи човјека о свим својим димензијама и ту је суштина:   „Ми тим људима треба да свједочимо да човјек није оно што има у мозгу, него човјек је и мозак, и тијело, и душа, и срце.“   Става је да православље има и да треба да афирмише човјеково пребивање у уму.   „Ум и разум нијесу исто, они су енергије душе, с тим што је разум везан за функције мозга, а ум није“, казао је свешетник Оливер Суботићи и подсјетио да је ум око душе који независно дејствује и представља центар човјековог бића.   Појаснио је зато ми у православљу стално говоримо да је важно ум вратити у срце, молити се умом, јер нас технологија, иако ми то не примећујемо, све вријеме изводи из срца и наш ум расплињава.   „Када човјек има дејствени ум коју је у молитви, срцу, он тачно зна шта је добро а шта лоше за њега, и ту је суштина и на томе треба да радимо“, закључио је свештеник др Оливер Суботић, управник Центра за проучавање и употребу савремених технологија СПЦ.       Извор: Митрополија црногорско-приморска
      View full Странице
    • Од Поуке.орг инфо,
      О новим искушењима која нам доноси 5Г технологија, дигитализација  и трансхуманизам синоћ је било ријечи на „Тргу од ћирилице“ у Херцег Новом. О овој актуелној теми говорио свештеник др Оливер Суботић, управник Центра за проучавање и употребу савремених технологија СПЦ.       Своје предавање отац Оливер је почео појмом дигитализације, односно периода послије Другог свјетског рата када дигиталне технологије полако почињу да се употребљавају и прелазе из војног сектора у комерцијални сектор – индустрију гдје се усавршавају. Он је подсјетио да ми заправо нијесмо били свјесни постојања информационих технологија у друштву све до 80-их година када долази до појаве кућних, персоналних, рачунара. Те осамдесете године су обељежиле долазак рачунара у наше домове, али тада још увијек није било великих искушења. Са првим велики изазовом срећемо се средином деведесетих година када интернет постаје комерцијално доступан упоредо са комерцијалном мобилном телефонијом. По мишљењу оца Оливера тада интернет на неки начин почиње да мијења наше окружење.   „Интернет и мобилна комуникација много тога су побољшали, али су се појавила и нека нова искушења до тада невиђена, као на примјер феномен интернет зависност. Такав феномен је регистрован први пут 2003/2004 године у Финској када је Министарство одбране одлучило да тројици својих војника одобри да буду лишени војне обавезе зато што су дијагностиковали да имају зависност од интернета а у касарнама нијесу могли да им обезбједе интернет приступ“, истако је, између осталог, презвитер др Оливер Суботић.   Говорећи о трансхуманизму др Суботић је нагласио да има позитивних ствари које нико не спори, на примјер угрдња пејсмејкера и сл, али да се већ сада мора размишљати на који начин обезбједити права људи који не желе да буду супер људи и да њихов генетски материјал бити за 300% побољшан:   „Већ сада морамо размишљати да омогућимо људима да у таквом друштву, које ће доћи, не буду дискриминисани.“   Нагласио је да сада када имамо тај изазов пред собом лако да идентификујемо искушења, али треба наћи одговор на који начин да се изборимо са тим  технолошким таласом који долази и доноси нешто што не можемо још увијек да предвидимо у довољној мјери. Постоје два пута и оба су нам потребна, тврди отац Оливер.   „Први је онај који се тиче институционалног дјеловања, дакле нашег заједничког дјеловање са другима. Лично сматрам да треба дати подршку покретима љекара, интелектуалаца, професора, удружење за заштиту животне средине, који се залажу за формирање оаза које нијесу загађене електромагнетним смогом. Други вид нашег одговора је далеко важнији. Треба имати у виду да 5Г технологија представља увертиру за 6Г и 7Г који се већ разрађују. Основна концепција 7Г технологије која је тек на нивоу једног теоријског концепта, више није проток информација, него могућност преноса мисли  – ментална комуникација.“   Ако човјека сведемо на ту врсту менталне комуникације, ако сведемо човјека на мозак, то је један рационализам који до сада у овом технолошком смислу није виђен, истиче др Суботићи износећи став да православље треба да свједочи човјека о свим својим димензијама и ту је суштина:   „Ми тим људима треба да свједочимо да човјек није оно што има у мозгу, него човјек је и мозак, и тијело, и душа, и срце.“   Става је да православље има и да треба да афирмише човјеково пребивање у уму.   „Ум и разум нијесу исто, они су енергије душе, с тим што је разум везан за функције мозга, а ум није“, казао је свешетник Оливер Суботићи и подсјетио да је ум око душе који независно дејствује и представља центар човјековог бића.   Појаснио је зато ми у православљу стално говоримо да је важно ум вратити у срце, молити се умом, јер нас технологија, иако ми то не примећујемо, све вријеме изводи из срца и наш ум расплињава.   „Када човјек има дејствени ум коју је у молитви, срцу, он тачно зна шта је добро а шта лоше за њега, и ту је суштина и на томе треба да радимо“, закључио је свештеник др Оливер Суботић, управник Центра за проучавање и употребу савремених технологија СПЦ.       Извор: Митрополија црногорско-приморска
    • Од Milan Nikolic,
      Какви новитети се могу очекивати у будућности форума ЖРУ?

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Креирај ново...